آتش

رفتار حضرت ابراهیم در حال سقوط در آتش

انجمن: 

با سلام
در رابطه با داستان حضرت ابراهیم علیه السلام میخوانیم:
روز موعود فرا رسيد و ابراهيم با كمال بردبارى و صبر انقلابى، در كنار شعله‏هاى آتش قرار گرفت جالب اينكه هر يك از نيروهاى ملكوتى خداوند براى كمك به ابراهيم نزد او رفتند ولى ابراهيم از آنها كمك نخواست. به هر حال، مزدوران نمرود ابراهيم را در ميان منجنيق گذاشتند و منجنيق را به كار انداختند و چند لحظه‏اى بيشتر نمانده بود كه او را به ميان درياى آتش پرتاب كنند، در اين لحظه پرخطر، جبرئيل بزرگترين فرشته مقرب خدا خود را به ابراهيم رساند و گفت:
آيا تو نيازى به من دارى تا برآورم؟ ابراهيم با كمال قاطعيت گفت: به تو نيازى ندارم،
جبرئيل گفت:
پس حاجت خود را از خدا بخواه ابراهيم گفت: آگاهى خدا به حال من مرا بى‏نياز از سخن گفتن مى‏كند.
حال دو سوال در مورد دو جمله قرمز رنگ به ذهن می رسد
1- به تو نیازی ندارم ، آیا رد توسل به غیر خداست در نزد موحدان واقعی؟
2- آگاهى خدا به حال من مرا بى‏نياز از سخن گفتن مى‏كند آیا رد دعا در نزد افراد خالص و کسانی است که به مقام رضا رسیده اند؟
خلاصه این رفتار حضرت ابراهیم را چطور می توان با تعلیمات اسلامی مبنی بر توسل و دعا توضیح داد ( توجیه نه)
با تشکر

چرا خدا كساني را آفريد كه گناه كنند و تا ابد هم در آتش بسوزند

سلام دوستان
طاعات و عباداتتون قبول باشه

یه شبهه ای هست که واقعا ذهنم رو به خودش مشغول کرده و میخواستم کمکم کنید تا برطرف بشه

کسی رو تصور کنید که :(خداییش خوب تصور کنیدا)

از همه مهربونتره، دوست داره که به همه کمک کنه و بهشون همه چی بده، خیلی خیلی خیلی بیشتر از مادرتون دوستون داره، توانایی این و داره که هر چی بخواید رو براتون فراهم کنه،از همه چی بی نیازه و اگه کسی رو کمک کنه هیچی ازش کم نمیشه،از همه چی با خبره و میدونه که آینده هم چه اتفاقی قراره بیفته...

آیا چنین کسی میاد شما رو در یه شرایط سخت قرار بده و یه سری دستوراتی بهتون بده و بگه به دستوراتم عمل کنید (هر چند بعضی هاشون براتون خیلی سخت باشه)
بعد اگه به دستوراتم عمل کردید بهتون پاداش می دم(به صورت نسیه و نه نقد)
و اگر عمل نکردید شما رو به شدت جریمه می کنم؟؟؟!!!

آیا این با صفاتش در تضاد نیست؟!

راستش شبهه بنده اینجاست که خدایی که:

(ارحم الراحمین) هست
(علی کل شیء قدیر) هست
(بکل شی ء خبیر) هست
(صمد) هست
(خالق کل شی ء) هست

چرا باید انسان ها رو بیافرینه و توی این همه سختیه دنیا(مشکلات اقتصادی،روحی،بیماری،غم و غصه و...) قرارشون بده و یه سری دستورات بده و بگه که اگه بهشون عمل کردید که میرید بهشت(بعدا) و اگر بهشون عمل نکنید شما رو به جهنم میبرم؟؟؟

ممنون میشم اگه راهنماییم کنید...

کارشناس بحث : اندیشمند

برچسب: 

آیا وجود جهنم عدالت هست ؟؟

انجمن: 

سلام دوستان.
چندی پیش یک مطلبی به ذهن من خورد . آن هم این بود که چرا آخه باید ما برای یک گناه کوچک یا حتی یک گناه بزرگ در اخرت به جهنم برویم و سخت سوزانده شویم ؟؟؟ آیا این عدالت هست که من مثلا یک دروغ بگم یا یک گناه بکنم هر چند بزرگ در آخرت مرا به آتش بیاندازند؟
اگر واقعا این قضیه سوزانده شدن یک چیز عادلانه هست خوب ما بیایم در دنیا هم برای هر کاری که انجام می شه طرف را بسوزانیم ، مثلا طرف دزدی می کنه ما بیاندازیمش تویه کوره و....
بسیار ممنون

به آتش افكندن ابراهیم (ع)

به فرمان نمرود، ابراهیم را زندانی نمودند،
از هر سو اعلام شد كه مردم هیزم جمع كنند، و یك گودال و فضای وسیعی را در نظر گرفتند، بت پرستان گروه گروه هیزم می‎آوردند و در آن جا می‎ریختند.

گر چه یك بار هیزم برای سوزاندن ابراهیم كافی بود، ولی دشمنان می‎خواستند هر چه كینه دارند نسبت به ابراهیم آشكار سازند، وانگهی این حادثه موجب عبرت برای همه شود، و عظمت و قلدری نمرود در قلبها سایه بیافكند تا در آینده هیچ كس چنین جرئتی نداشته باشد.

روز موعود فرا رسید، نمرود با سپاه بی‎كران خود، در جایگاه مخصوص قرار گرفتند، در كنار آن بیابان، ساختمان بلندی برای نمرود ساخته بودند، نمرود بر فراز آن ساختمان رفت تا از همان بالا صحنه سوختن ابراهیم را بنگرد و لذت ببرد.

هیزم‎ها را آتش زدند، شعله‎های آن به سوی آسمان سركشید، آن شعله‎ها به قدری اوج گرفته بود كه هیچ پرنده‎ای نمی‎توانست از بالای آن عبور كند، اگر عبور می‎كرد می‎سوخت و در درون آتش می‎افتاد.

در این فكر بودند كه چگونه ابراهیم را در درون آتش بیفكنند، شیطان یا شیطان صفتی به پیش آمد و منجنیقی ساخت و ابراهیم را در درون آن نهادند تا به وسیله آن او را به درون آتش پرتاب نمایند.

در این هنگام ابراهیم تنها بود، حتی یك نفر از انسانها نبود كه از او حمایت كند، تا آن جا كه پدر خوانده‎اش «آزر» نزد ابراهیم آمد و سیلی محكمی به صورت او زد و با تندی گفت: «از عقیده‎ات برگرد!»

ولی همه موجودات ملكوتی نگران ابراهیم بودند، فرشتگان آسمانها گروه گروه به آسمان اول آمدند و از درگاه خدا درخواست نجات ابراهیم ـ علیه السلام ـ را نمودند، همه موجودات نالیدند، جبرئیل به خدا عرض كرد:
«خدایا! خلیل تو، ابراهیم بنده تو است و در سراسر زمین كسی جز او تو را نمی‎پرستد، دشمن بر او چیره شده و می‎خواهد او را با آتش بسوزاند».

خداوند به جبرئیل خطاب كرد: «ساكت باش! آن بنده‎ای نگران است كه مانند تو ترس از دست رفتن فرصت را داشته باشد، ابراهیم بنده من است، اگر خواسته باشم او را حفظ می‎كنم، اگر دعا كند دعایش را مستجاب می‎نمایم».

استجابت دعای ابراهیم ـ علیه السلام ـ و تبدیل آتش به گلستان

ابراهیم در میان منجنیق، لحظه‎ای قبل از پرتاب، خدا را چنین خواند:

«یا اَللهُ یا واحِدُ یا اَحَدُ یا صَمَدُ یا مَنْ لَمْ یلِدْ وَ لَمْ یولَدْ وَ لَمْ یكُنْ لَهُ كُفُواً اَحَدٌ نَجِّنِی مِنَ النّارِ بِرَحْمَتِكَ؛ ای خدای یكتا و بی‎همتا، ای خدای بی‎نیاز، ای خدایی كه هرگز نزاده و زاده نشد، و هرگز شبیه و نظیر ندارد، مرا به لطف و رحمتت، از این آتش نجات بده».[1]

جبرئیل در فضا نزد ابراهیم آمد و گفت: «آیا به من نیاز داری؟» ابراهیم گفت: «به تو نیازی ندارم ولی به پروردگار جهان نیاز دارم.»[2]

جبرئیل انگشتری را در انگشت دست ابراهیم نمود، كه در آن چنین نوشته شده بود: «معبودی جز خدای یكتا نیست، محمد ـ صلّی الله علیه و آله ـ رسول خدا است، به خدا پناهنده شدم، و به او اعتماد كردم، و كارم را به او سپردم».

در همین لحظه فرمان الهی خطاب به آتش صادر شد:

«یا نارُ كُونی بَرْداً؛ ای آتش برای ابراهیم سرد باش».

آتش آن چنان خنك شد، كه دندانهای ابراهیم از سرما به لرزه در آمد، سپس خطاب بعدی خداوند آمد:
«و سَلاماً عَلی اِبْراهیمَ؛ بر ابراهیم، سالم و گوارا باش».

با توجه به اینكه شیطان از جنس آتش است آیا با آتش عذاب می شود؟

با توجه به اینكه شیطان از جنس آتش است آیا با آتش عذاب می شود؟

تایپیکی در بارۀ حقیقت جن و روح (هر چی می دونید بسم الله)

جن در لغت به معناى پوشيدگى و پنهانى است و از آتش و يا آميخته ‏اى از آتش آفريده شده است. جنيان نيز مانند انسانها داراي عقايد مختلف بوده، مطيع و سركش دارند و داراي تكليف و مسئوليت مي‏باشند.


چیستی و نحوه ی فعالیت روح نيز یکی از پیچیده ترین مسائلی است که تا کنون دانش بشری قادر به درک آن نبوده است، قرآن کریم نیز بر عدم قدرت و توانایی انسان نسبت به شناخت روح تأکید می کند: «و از تو درباره "روح" سؤال می كنند، بگو: «روح از فرمان پروردگار من است و جز اندكى از دانش، به شما دده نشده است!» طبق آیات و روایات در می یابیم که روح بر خلاف جسم و بدن، موجودی است مجرد و از خواص ماده به دور است یعنی؛ محدود و محصور در زمان و مکان نیست.


شما در بارۀ جن و روح چی می دونید؟ چه چیزها اعم از حقایق یا خرافات شنیدید؟ هر کی هر چیزی میدونه دریغ نکنه... به اجمال یا تفصیل بفرمایید...



بسم الله ...:Gol:

شنیدم عربها در جاهلیت سیزده جور آتش داشتن؟ برای چه؟

گفته می شه اعراب در جاهلیت سیزده نوع آتش روشن می کردند. لطفا با ذکر نام دلیلش را توضیح بدهید.