تکبیرة الاحرام

تکبیرة الاحرام در نماز شیعه و سنی!

سلام شیعه در تکبیر دست ها رو نزدیک گوش بالا میبرد. اما سنی معتقد است پیامبر موقع تکبیر دست ها رو تا نزدیک شانه ها بالا میبرد.و بلند کردن بیش از شانه و یا پایین تر را جایز نمی داند. حق با کیست؟

تکبیر نماز جماعت

انجمن: 

با سلام و عرض ادب خدمت کارشناس محترم


یکی از مسائل نماز جماعت بدین صورت است : بعد از تکبیر امام جماعت اگر صف جلو آماده نماز و تکبیر گفتن آنان نزدیک باشد کسی که در صف بعد

ایستاده، می تواند تکبیر بگوید ولی احتیاط مستحب آن است که صبر کند تا تکبیر صف جلو تمام شود. (رساله توضیح المسائل مراجع، ج 1، ص 803، مسئله 1418)

سئوال من این است که کسی که در صف بعدی ایستاده چرا می تواند تکبیر بگوید در صورتی که صف جلویی هنوز اقتدا به امام جماعت نکرده و نماز او

به نماز امام جماعت وصل نشده است؟

لازم به ذکر است که این سئوال در قسمت احکام پرسیده شد و کارشناس محترم احکام ( جناب نور ) فرمودند که این

سئوال را از قسمت کلام و عقائد بپرسم.

تکبیره الاحرام بلافاصله بعد از امام جماعت

انجمن: 

سلام.
بنده مقلد مرحوم بهجت هستم .بنده برای این ثواب بی نظیری که برای تکبیر گفتن با امام جماعت بیان شده همیشه منتظرم و به محض اینکه تکبیر امام جماعت رو میشنوم هرکجا که هستم تکبیر میگویم و وارد نماز میشوم و کاری به دیگران ندارم(بعضی مواقع اگه بخوای منتظر جلوییت بمونی ممکنه چند تا آیه از حمد هم گذشته باشه !)-یک بار از روحانی مسجد پرسیدم گفت انشاالله اشکال نداره و در رساله آقایان سیستانی و وحید و مکارم هم اومده که اشکال نداره.آقای مکارم حتی انتظار کشیدن رو خلاف احتیاط دونستن....ولی در رساله اقای بهجت متاسفانه این مساله بحث نشده ولی امروز متوجه شدم در استفتائات ایشون امده :
http://www.bahjat.org/index.php/ahkam-2/esteftahat/158-2011-09-06-09-36-08.html

"كسى كه جلوتر تكبيرة الاحرام گفته است
1210. در نماز جماعت، فرموده ايد: بنابر احتياط واجب تكبيرة الاحرام مأموم بايد بعد از تكبيرة الاحرام واسطه باشد؛ شخصى كه مدّت ها اين حكم را مراعات نكرده، وظيفه اش در قبال نمازهاى جماعتى كه قبلاً خوانده چيست؟
ج. چنان چه به وظيفه ى اخلال منفرد نكرده باشد، نمازهايش صحيح است و در غير اين صورت چون احتياط است، مى تواند با رجوع به فَالأعلم (مجتهد اعمل بعدى) اعمال سابق را تصحيح كند و احتياط هم در عدم تقدّم است نه در مقارنت كه در صورت هم زمانى و مقارنت، اشكال ندارد، پس با شك در تقدّم بعد از فراغ از نماز، نماز محكوم به صحّت است."

حالا سوال من اینه که باید چیکار کنم؟راستشو بخواین دقیق متوجه منظور مرحوم بهجت در قسمت اول نشدم.چنان چه به وظيفه ى اخلال منفرد نكرده باشد؟ یعنی چه؟
بنده الان میتونم همچنان این کارو ادامه بدم؟ (برای درک ثواب آن)
حقیر بر تقلید از مرحوم بهجت باقی هستم و مرجع زنده بنده هم آقای محفوظی رییس هیئت استفتائات مرحوم بهجت هستند و اعلم بعدی را هم حضرات شبیری زنجانی و سیستانی میدانم
پیشاپیش از گرفتن وقتتون عذر میخوام

سوال در مورد گفتن الله اکبر

سلام.
وقت شما بخیر

1. الله اکبر ی که به نیت شروع نماز گفته میشه برای کسایی که میخوان اقتدا کنن کی باید باشه؟ بلافاصله بعد از الله اکبر پیش نماز باشه اشکال داره؟

2. الله اکبر گفتن کافیه یا اینکه حتما باید قبلش با زبونمون یا از ذهنمون بگذرونیم که مثلا دو رکعت نماز صبح ادا جماعت به پیش نماز حاضر اقتدا می کنم قربه الی الله؟

3. الله اکبر هایی که بعد از رکوع و سجود گفته میشه باید به چه نیتی باشه؟ و آیا در حال حرکت باشیم اشکالی داره؟

4.تلفظ "الله اکبر" تلفظ خاصی میخواد؟ شنیدم باید الف و ک رو جور دیگه ای تلفظ کرد. میشه به صورت معمولی هم تلفظ کرد؟ با توجه به اینکه این عبارت هیچ حرف از حروف خاص عربی که یه طور دیگه ای تلفظ میشن رو نداره؟

با تشکر
مرجع تقلید: آیت الله مکارم

زودتر گفتن تکبیرة الاحرام در صف اول

انجمن: 

سلام
در نماز جماعت ظهر و عصر در صف اول بودیم
شخصی که از من نسبت به امام جماعت نزدیک تر بود به اشتباه در نماز ظهر قبل از امام تکبیرة الاحرام گفت
من هم چون زود باید اقامه میبستم نشد به او تذکر بدم
آیا نماز من و کسانی که بعد از من بودند صحیح است؟ آنها که دیگر نمی دانستند شخصی زود تکبیرة الاحرام گفته
وظیفه من در اینچا چه بود؟ (باید به آن شخص تذکر میدادم؟ باید میگفتم برای نماز برود صف های عقب تر؟ )
آیا نماز آن شخص که سهوا تکبیرة الاحرام را زودتر گفت صحیح است؟

البته بعدش من دوباره نماز ها فرادا خواندم تا اگر اشتباه بود نمازمان اول وقت را از دست نداده باشم

هنگام گفتن تكبيرة الاحرام دستهار ا چگونه بالا ببريم

در وقت گفتن تكبيرة الاحرام، دستها را به چه كيفيت بر دارد، و اين دست برداشتن چه حكم دارد؟
جواب:
در حين تكلم به همزه «اللَّه» دست را بردارد و در حين تمام شدن راى «اكبر» دست را بر نرمه گوش رساند و بعد از آن، دست را پايين بياورد و اين بهتر از ساير وجوه است كه ذكر كرده‏اند و اين دست برداشتن، سنت است و سيد مرتضى آن را واجب دانسته، نهايت اظهر و اشهر استحباب است.

مأخذ: جامع الشتات في أجوية السؤالات(للميرزا القمي)، ج‏1، ص: 62

===========
در رساله امام خميني رحمه الله آمده:
مسأله 955 مستحب است موقع گفتن تكبير اول نماز و تكبيرهاى بين نماز، دستها را تا مقابل گوشها بالا ببرد