جاهلیت
تعدد زوجات میان اعراب پیش از اسلام با وجود زنده به گور کردن دختران
ارسال شده توسط بی ادعا در پنجشنبه, ۱۳۹۸/۰۳/۰۲ - ۱۲:۵۳سلام
معروف هست که قبل از اسلام زنده بگور کردن دختران در عربستان وجود داشت.
اگر این طور بوده در این صورت باید جمعیت دختران خیلی کم می شد.
در صورتی که اعراب در آن زمان رسم بوده همسران متعددی داشتند.و این در صورتی ممکنه که تعداد زنان و دختران چند برابر بیشتر از مردان یا دست کم برابر باشه اما اگر این رسم قبل از اسلام اجرا میشده که جمعیت زیادی از دختران باید کم می شد و خیلی از مردان یک همسر هم پیدا نمیکردند چه برسه به اینکه همسران متعددی اختیار کنند.
چگونه ممکنه؟
علت تغییر ماه های قمری به شمسی
ارسال شده توسط سید معصوم در چهارشنبه, ۱۳۹۷/۱۲/۲۲ - ۱۳:۱۲سلام علیکم
چرا اعراب جاهلی ماه های قمری خود را تغییر دادند و شبیه به ماه های شمسی عمل می کردند
اعراب جاهلی و بی خدایان عصر ما
ارسال شده توسط شاپرک در چهارشنبه, ۱۳۹۲/۱۰/۱۱ - ۲۱:۴۵سلام و عرض ادب خدمت کارشناسان بزرگوار.
یه سوالی داشتم از خدمتتون اونم اینه که...
زمانی که پیامبر اسلام به بعثت رسیدن عربها تا مدت ها نتونستن کنار بیان واسلام رو قبول کنن.
یه عده بعداز مدتی پذیرفتن ویه عده اما نپذیرفتن وبا بت پرستی از دنیا رفتن.
اون کسایی که نپذیرفتن دلیلشون این بوده که خب خدایی که ما میپرستیم برتره وخدای محمد ص رو قبول نداریم.وخب عرب جاهل بوده ودرک بالایی هم نداشته.
میخواستم بدونم اون اعرابی که اونجا خدارو قبول نکردن با افرادی که الآن خدارو با وجود پیشرفت علم قبول ندارن یکسان هستند یعنی خداوند این دو گروه رو به یه اندازه مجازات میکنه؟
ممنون از الطاف کارشناسان ومسئولین اسک دین:Gol:
فتواهای جنجالی و بسیار خنده دار وهابیت
ارسال شده توسط Omid. در چهارشنبه, ۱۳۹۲/۰۷/۰۳ - ۱۷:۳۳
"جرج طرابیشی" اندیشمند سرشناس جهان عرب در جدید ترین کتاب خود تحت عنوان "از نهضت تا ارتداد" بسیاری از عقاید و اندیشه های منحرف وهابیت را مورد انتقاد قرار داده است.
وی در این کتاب 192 صفحه ای خود، ضمن مطرح کردن برخی انحرافات فکری وهابیت، برای مثال به تحریم خوردن گوجه فرنگی توسط مفتی های وهابی و فلسفه این تحریم از دیدگاه آنان را بیان کرده است.
وی در این باره می نویسد: جهل و نادانی آنان مسأله ای تازه نیست. در کتب تاریخی وجود دارد که در اواخر قرن نوزدهم میلادی یعنی حدود 100 سال پیش کاشت گوجه فرهنگی در بلاد شام به شدت افزایش یافت. مردم بلاد شام علاقه بسیار زیادی به گوجه فرهنگی نداشتند زیرا می گفتند "گوجه فرهنگی یکی از سبزیجات است، پس چرا باید رنگ آن قرمز باشد بنابراین احتمال دارد محصولی خراب باشد.
"جرج طرابیشی" در ادامه می نویسد: آنان در همان زمان گوجه فرهنگی را "میوه شیطانی" نامیدند. این موضوع که به گوش مفتی وهابیون عربستان سعودی در آن زمان رسید، وی خوردن آن را حرام اعلام کرد.
این اندیشمند سرشناس عرب همچنین نوشت: وهابیون در داستانی مشابه، فتوایی در مورد دوچرخه صادر کرده اند. ابتدای تولید شدن دوچرخه در جهان، مفتی های وهابی آن را "اسب شیطان" نامیدند و بر همین اساس استفاده از دوچرخه و سوار شدن بر آن را حرام اعلام کردند.
فلسفه تحریم سوار شدن دوچرخه توسط مفتی های وهابی، سطح فرهنگ آنان بود که نمی توانستند درک کنند که چگونه چنین وسیله ای بر روی دو چرخ راه می رود! آنان معتقد بودند که شیطان باعث حرکت دوچرخه است از همین رو وسیله ای حرام به شمار می رود.
آیا بت واسطه بین خدا و انسان است یا جایگزینی برای خدای اصلی یا خدا است ؟
ارسال شده توسط بی نظیر در دوشنبه, ۱۳۹۲/۰۷/۲۲ - ۲۲:۱۹سلام
در بحثی که در تاپیک اصول اساسی اسلام با دوستان داشتیم
بعضی دوستان معتقد بودند بتهای زمان جاهلیت واسطه بین انسان و خدا نبودند
بلکه جایگزین خدای واقعی بودند
این مطلب با این بیان قران تعارض دارد که مشرکان الله را قبول داشته و بتها را واسطه
بین خود و خدا می دانستند
حال سوال من این است که واقعیت این مساله چیست ؟
از طرفی تصور ذهنی انسان در باره خدا را شبیه بتها دانسته و ان را هم واسطه
بین خدا و انسان می دانند
و معتقدند ارتباط مستقیم با خدا هرگز امکان پذیر نیست
ایا تصور ذهنی انسان در باره خدا واقعا به مانند بت است ؟
با تشکر
نكاح و اقسام آن در دوران جاهليت چگونه بوده است؟
ارسال شده توسط رضا در یکشنبه, ۱۳۹۰/۰۷/۱۰ - ۲۱:۳۸با سلام
زناشويى و نكاح از حساسترين دوران زندگى زن محسوب مىشود كه خوشبختى و بدبختى او در آن رقم مىخورد و از صحنه هايى است كه زن از حالت فردى به حالت اجتماعى تغيير زندگىمىدهد.
از طرف ديگر نكاح مقدمه تشكيل خانواده يا اجتماع كوچك است كه هسته اصلى اجتماع بزرگ بشرى به شمار مىآيد، به همين جهت از آداب و رسوم مربوط به نكاح مىتوان به جايگاه و شخصيت زن و مرد در آن جامعه پى برد.
به بخشى از آداب و رسوم مربوط به نكاح در دوران جاهليت توجه نماييد:
1- نكاح اختصاصى
در اين نكاح مرد از وابستگان زن تقاضاى ازدواج مىنمود و اين زن فقط منحصر به او بود و حق ارتباط با مردان ديگر را نداشت.
در اين نوع نكاح چند مطلب بايد مورد توجه قرار مىگرفت :
الف( كمترين توجه و عنايتى به اراده و خواست دختر نمىشد. او مجبور بود با كسى ازدواج كند كه پدر و خانواده او تصميم گرفته بودند و لذا خواستگاران به رؤساى قبيله يا پدر يا برادر و عموهاى زن مراجعه كرده آنها نيز قبول يا رد مىكردند.
ب( مهر و صداق در ميان عرب يك رسم و سنت بود. آنها به روز خواستگارى )يومُ الاملاك( مىگفتند. صداقى معين مىشد و دختر هيچ سهمى از آن نداشت بلكه رئيس قبيله و اولياى دختر از آن برخوردار مىشدند. در حقيقت آنها دختر خويش را به آن قيمت مىفروختند و او هم مجبور به اين خريد و فروش و لوازم آن بود.
ج( بعد از ازدواج و تشكيل خانواده زن مقهور اراده و تمايلات مرد بود. او كنيزى بود كه مطابق هوسهاى شوهرش بايد عمل مىنمود و پس از مرگ شوهر، اين قيموميت ادامه پيدا مىكرد و او حق ازدواج با كسى را نداشت بلكه تحت فرمان پسران شوهر و اگر پسرى نبود تحت ولايت بستگان شوهر بايد زندگى مىكرد و در حقيقت به عنوان ارث به بازماندگان شوهر منتقل مىشد. در مورد اين موضوع مطالبى خواهد آمد. انشاءالله
راسته میگن تو جاهلیت خیلی ها مشکل نسبی داشتن؟
ارسال شده توسط سید مهران در جمعه, ۱۳۸۹/۰۵/۲۲ - ۱۱:۳۶تا اونجا که یادم هست می گن تو دوره جاهلیت خیلی ها مشکل نسبی داشته اند آیا این درسته؟