جمع بندی مردی هستم که شرایط ازدواج دوم را دارم
تبهای اولیه
سلام ووقت بخیر
یکی از کاربران انجمن سوالی مطرح کرده اند واز کارشناسان درخواست راهنمائی دارند
مطالب ایشون بدون اضافه کردن مطلبی ؛نقل میشود
سلام.
مردی 42 ساله و متاهل هستم. و دارای 3 فرزندم.یکی از دختر دایی هام، که حدود 6 سال از من بزرگتر است و دو دختر دارد که یکی تای آنها شوهر کرده و دیگری هنوز خانه است، حدود 5 سال پیش شوهرش فوت کرد.
من نیاز جنسی شدیدی دارم و خانمم هم بدون هیچ اشاره ای از طرف من، خودش با کمال میل راضی به ازدواج مجدد من هست و اصلا روی این مساله حساسیتی ندارد (به دلیل دیدگاه دینی اش).
من احتمال میدهم میل جنسی زیاد من، جنبه ژنتیکی داشته باشد. البته دلیلی برای این احتمال ندارم.
اگر اینطور باشد، ممکن است دختر دایی من هم الان نیاز جنسی داشته باشد ولی راهکاری جهت تأمین آن نداشته باشد.من ایشان را خیلی کم می بینم شاید شش ماهی یک مرتبه.
اما یکبار صحبتی کرد که به نظرم تحلیل آن، احتمال فوق را بالا می برد. ایشون در مکورد شخصی صحبت میکردند و گفتند: "او مثل ما جوان است".
تحلیلم اینه که اگر ایشون با داشتن سن نزدیک 50 سال خودشون رو جوان میدانند، پس احتمالا میل جنسی دارند.همچنین یکبار صحبت میکردند جایی (مخاطبشون من نبودم) کلی حرف زدند اما معنای حرفشون این بود که آدم باید تفریح حلال هم داشته باشد.
تحلیل این جمله میتونه به نفع تمایل ایشون به تأمین حلال میل جنسی اش باشه.من همه اش در ذهنم سرگرم تحلیل رفتارهای او هستم (چون خیلی کم می بینمشون، رفتارهای کمی از ایشون مورد تحلیل قرار میگیرند). کل فضای ذهن منو این تحلیلها که بر پایه اطلاعات خیلی کمی است پر کرده.
من دوست دارم با ایشون ازدواج موقت کنم. ماهی یکبار هم همدیگه رو ببینیم کافیه.
قطعا من از دید ایشون یک فردی قابل اعتمادم و شکی در آن ندارم.من چکار میتونم بکنم؟
از کجا بفهمم او نظرش چیه؟
اما یقین دارم اگر او نظرش مثبت باشه، قطعا منو بر بقیه ترجیح خواهد داد.
width: 700 | align: center |
---|---|
[TD="align: center"]با نام و یاد دوست | |
[/TD] | |
[TD="align: center"]![]() | |
[/TD] | |
کارشناس بحث: استاد همدل | |
[TD][/TD] | |
جایگاه ازدواج موقت در اسلام(1)
اگرچه ازدواج موقت اگر در جای خود استفاده شود، بی اجر و ثواب نیست و در شرع مقدس امر جایزی است، اما همين اسلامي كه چنين مسئلهاي را جايز شمرده با افراط، هرزهگري و شهوتپرستي مخالفت كرده و از ازدواجهاي موقت بیمورد نهي كرده به خصوص اگر با موانع و مشكلات و تبعاتي همراه باشد. طبيعي است كه میبايست با اين حكم اسلام با توجه به مقتضيات زمان به گونهاي متناسب با آن برخورد و تعامل كرد و با پذيرفتن حكم جواز و مشروع بودن آن از هرگونه افراط و تفريط در اين عرصه برحذر بود. به هر حال جاي هيچ ترديدي نيست كه هدف حتمي شارع از اين قانون در اسلام، اين نبوده است كه وسيلة عياشي و حرمسرا سازي و شهوتراني براي مردم هواپرست و وسيلة بدبختي و رنج يك زن و سلب آرامش كانون گرم خانواده باشد.(1)
پینوشت:
- مطهري، مرتضي، مجموعه آثار، حقوق زن در اسلام، تهران: صدرا، چاپ دوم، 1379 ش، ج 19، ص 78.
جایگاه ازدواج موقت در اسلام(2)
ازدواج موقت براي مواقع ضروري و براي كساني است كه عوامل گوناگون، آنها را از دسترسي و امكان به ازدواج دايم باز ميدارند و نبايستي بهانهاي براي زيادهطلبي و هواپرستي شود. سياست حقوقي در قانون ازدواج موقت اين نبوده است كه هوسبازان به صورت گسترده و بيحساب در شهوات و هوي و هوسها غرق شوند و چنان با اين حكم الهي بازي نمايند كه دوست و دشمن از آن تنفر پيدا كنند و آن را مساوي با زنا و فحشا بدانند؛ بلكه هدف از جعل و تشريع ازدواج موقت، حفظ كردن افراد نيازمند از آلودگي به گناه و فحشا است. ازدواج موقت براي جلوگيري از انحرافات و روابط نامشروع تشريع شده است، تا بدين وسيله عفاف و پاكدامني حفظ شود نه اينكه خود آن زمينهساز زياده خواهي جنسي شود. در روایات متعددی، ائمة معصومین (علیهمالسلام) پیراوانشان را از ازدواج موقت در عیر مواقع ضروری نهی میفرمودند:
امام رضا (علیهالسلام) به برخي از پيروان مینويسند: «لَا تُلِحُّوا عَلَى الْمُتْعَةِ إِنَّمَا عَلَيْكُمْ إِقَامَةُ السُّنَّةِ» (1)؛ «از اصرار ورزيدن بر متعه بپرهيزيد كه بر شماست اقامه سنت رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) كه ازدواج دائم است را بر پاي داريد». و بعد از تأكيد بر عدم تحريص در آن میفرمايد: «فَلَا تَشْتَغِلُوا بِهَا عَنْ فُرُشِكُمْ وَ حَرَائِرِكُمْ فَيَكْفُرْنَ وَ يَتَبَرَّيْنَ وَ يَدْعِينَ عَلَى الْآمِرِ بِذَلِكَ وَ يَلْعَنُونَا» (2)؛ «با پرداختن به متعه از همسران خويش غافل نشويد تا آنان از دين خدا روي گردانند و از دوستي ما منصرف شوند و بر پايه گذار اين امر (متعه) متعرض شوند و بر ما نفرين كنند».
اين كلام كاملاً اشعار دارد به اينكه بيتوجهي بعضي از مسلمين و سوء استفاده از آن و دامن زدن بدون توجه به ساير احكام و شرايط، امام را بر آن میدارد كه حد و مرزها را تبيين نمايد و تألّم خود را از رفتار بعضي از افراد به نام اسلام، اعلام دارد.
دسته ديگري از روايات هستند كه نسبت به شرايط متعه، جايگاه آن و خاص بودن حكم آن میباشد مثلاً علي بن يقطين میگويد از امام هفتم، موسي بن جعفر (علیهماالسلام) سؤال كردم از متعه «قَالَ وَ مَا أَنْتَ وَ ذَاكَ وَ قَدْ أَغْنَاكَ اللَّهُ عَنْهَا» (3)؛ «تو را با متعه چكار است و حال آنكه خداوند تو را از آن بينياز ساخته است». در روايت ديگر امام (علیهالسلام) میفرمايد: «هِيَ حَلَالٌ مُبَاحٌ مُطْلَقٌ لِمَنْ لَمْ يُغْنِهِ اللَّهُ بِالتَّزْوِيجِ» (4)؛ «متعه حلال مباح مطلق است براي كسي كه خدا او را به واسطه ازدواج بینياز نساخته است».
استاد شهيد مطهري هم با توجه به اين روايت میفرمايند: «آنجا كه ائمه اطهار مردان زن دار را از اين كار منع كردهاند به اعتبار حكمت اوّلي اين قانون است، خواسته اند بگويند اين قانون براي مرداني كه احتياجي ندارند وضع نشده است، بلكه اين كار براي كسي رواست كه خداوند او را با داشتن همسري از اين كار بینياز نكرده است. و اما كسي كه داراي همسر است، فقط هنگامي میتواند دست به اين كار بزند كه دسترسي به همسر خود به هر طریقی نداشته باشد». (5)
پینوشتها:
- حر عاملى، محمد بن حسن، وسائل الشيعة، قم: مؤسسة آل البيت عليهم السلام، 1409ق، باب 5، از ابواب متعه، ح4. کليني، محمد بن يعقوب، فروع کافي، ج5، ص452.
- همان، ح1 و 2.
- همان.
- همان.
- مطهرى، مرتضي، مجموعه آثار، تهران: صدرا، ج19، ص83.
جایگاه ازدواج موقت در اسلام(3)
ازدواج موقت اگر در جایگاه و موقعیت خویش با توجه به شرایط و احکامش مورد استفاده قرار گیرد نوعی ضرورت فردی و اجتماعی و امری بسیار پسندیده و مشروع است، اما اگر در جایگاه خود استفاده نشود و دستآوریزی برای رسیدن به تمتعات نفسانی افراد قرار گیرد، طبیعتاً مطلوب خدا و دین نیست.
این نکته مهم را بدانید اگر کسی به خاطر زیادهخواهی، هوسرانی و زنبارگی، تنوعطلبي، تجربة جدید، تفاخر، یا گرفتن زهر چشم از همسر اول و یا خانوادهاش و یا آزار و اذیت آنان سراغ ازدواج مجدد یا همسر صیغهای برود، کار مذمومی انجام داده است و عمل وی از مصادیق هوای نفس خواهد بود.
رسول گرامی اسلام (صلیاللهعلیهوآله) میفرمایند:
«إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يُبْغِضُ أَوْ يَلْعَنُ كُلَّ ذَوَّاقٍ مِنَ الرِّجَالِ وَ كُلَّ ذَوَّاقَةٍ مِنَ النِّسَاءِ» (1)؛ «خداوند عزّوجلّ مردان و زنانى را كه همواره تغيير همسر مىدهند [تا طعم زنان و مردان دیگر را بچشند] دشمن دارد، يا آنها را لعنت مىكند».
«إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الذَّوَّاقِينَ وَ الذَّوَّاقَاتِ» (2)؛ «خداوند مردان و زنانى را كه مرتّباً تغيير همسر مىدهند [تا طعم زنان و مردان دیگر را بچشند] دوست ندارد».
با این توضیحات، اگر شما به همسرتان دسترسی دارید و می توانید نیاز جنسی تان را با او کاملاً ارضا کنید و مشکل خاصی در این خصوص ندارید، دلیلی برای ازدواج موقت برای شما با آن دختر دایی تان و نه هیچ زن دیگری وجود ندارد و نباید این کار را بکنید و باعث ایجاد اختلاف در زندگی خودتان شوید. البته اگر همسرتان به خاطر بیماری و یا مشکلات دیگر نمی تواند شما را ارضا کند و شما نیز شدیداً در فشار هستید و همسرتان نیز با ازدواج موقت شما رضایت دارد، می توانید بر اساس احکام و ضوابط شرعی و عرفی صیغه کنید.
پینوشتها:
- حر عاملى، محمد بن حسن، وسائل الشيعة، قم: مؤسسة آل البيت عليهم السلام، 1409ق، ج22، ص8.
- همان، ج22، ص9.
چگونگی حل مشکل!
معمولاً دختران و زنان متدین به خاطر شدت حیایی که دارند، نیاز جنسی و عاطفی خویش را مخفی نگه می دارند و گاهی سرکوب می کنند؛ بنابراین حتی اگر دختردایی تان نیاز جنسی داشته باشد، هیچ راه مطمئنی برای پی بردن بدان وجود ندارد.
از آنجا که شما با دختردایی تان نسبت فامیلی دارید؛ ممکن است مطرح کردن و پیشنهاد ازدواج موقت به او نوعی توهین فرض شود و با واکنش تند وی مواجه گردید؛ از این روی توصیه می شود هیچگاه خودتان مستقیماً به دختردایی تان پیشنهاد ازدواج مجدد ندهید؛ بلکه از طریق واسطه ای امین و مورد اطمینان تمایل او را به ازدواج مجدد در قالب ازدواج دائم یا موقت جویا شوید. اگر وی تمایل به ازدواج داشت آنگاه از طریق همان واسطه اعلام آمادگی خودتان را به گوش وی برسانید.
چگونگی حل مشکل!
سلام
به گفته استارتر نیاز جنسی شدید دارد، که ممکن است دلایل مختلفی از نظر فیزیولوژی یا روانی داشته باشد، که باید دلیلش مشخص شود و درمان و راهکار...
آیا تمرکز و فکر ایشان به دختردایی ها خود نمی تواند علت تشدید این نیاز باشد؟ طبق نوشته اشان حداقل 6 ماه به دختردایی و جمله او فکر می کند!!
سلام و عرض ادب
برادر گرامی
جدای از مساله ازدواج موقت
به نظرم شما از خودتان و ریشه نیازهایتان شناخت کافی ندارید
بهتر است به یک مشاور مراجعه کنید و از ایشان بخواهید شما را در شناخت خودتان همراهی کند
شاید با رسیدن به شناخت صحیح از خودتان ، به این مساله پی ببرید ، که نیاز شما ، نیازی ساخته ذهن تحلیل گر شما است ، نه نیاز جنسی واقعی!
احتمال وجود وسواس فکری در مورد مسائل جنسی ( از نوع عاطفی نه صرفا جسمی ) نیز وجود دارد
در هر صورت با پیدا کردن شناخت صحیح از شخصیت خودتان ، می توانید زندگی موفق تری را تجربه کنید
در پناه حق تعالی
سلام
نیاز و میل جنسی شدید یعنی کشش به سمت هر فردی که جنس مخالف باشه نه کشش به سمت یک شخص خاص!
وقتی از فامیل صحبت میکنین یعنی مدت ها ذهنتون درگیرش بوده و در حالی که همسر داشتین با فکر به اون شخص زندگی کردین اگر واضح تر بگم یعنی جسمتون پیش همسرتون و ذهنتون پیش کسی دیگر بوده که به عقیده من در هنگام نزدیکی هم گناه بزرگی هست.
شما دچار خیانت ذهنی شدین و این خیانت رو دارین به سمت عملی شدن میبرین ، از طرفی پرورش این تفکر در ذهنتون موجب شده روز به روز فانتزی ها و تخیلات ذهنیتون برای ارتباط جنسی بیشتر بشه و حالا با فشار جنسی مواجهین.
قطعا زمان انتخاب همسر با عقل و درایت کافی جلو رفتین و به ظاهر مشکلی با هم ندارین .
اینکه همسر شما پذیرفتن شک درونش هست و باید خود ایشان نظر بدن تا بشه افکارشون رو تحلیل کرد.
بهتر هست اگر نگران فامیل گرامیتون هستین دنبال یک مرد که همسر نداره براش بگردین و دو کار خیر انجام بدین ... اجازه بدین دو نفر که تجربه ی زندگی مشترک رو نداشتن با هم زندگی کنن شما هم بجای پروراندن این افکار بدنبال پزشک برین برای مرحله اول پزشک متخصص داخلی ، غدد و ... و به موازاتش روانشناس و ...
موفق باشین
به نظر من کار بسیار اشتباهی است که ازدواج دوم داشته باشید. نیاز جنسی با ازدواج با یک نفر برطرف می شود مگر این که زن شما مشکلی داشته باشد یا دچار تنوع طلبی شده باشید.
این قدر بدم می اد از این 2 جمله که میگن زن دوم و سوم نباید بگیری یا می گن ادم نباید تو سن پایین ازدواج کنه .خب بهتر از اینه که بره زنا و چشم چرونی کنه.از کی تا حالا ازدواج شده هوس رانی پس چشم چرونی و زنا و صحبت و شوخی با نامحرم اسمش چیه؟ همینا هستن که حلال خدا رو حرام و حرام خدا رو حلال می کنن. هم گناه می کنن هم تا به حلال می رسه می گن نه.
شما حق دارید هر چقدر دوست دارید صیغه موقت کنید.به نظرم مستقیم نباید جلو برید با واسطه ای چیزی موضوع رو مطرح کنید بهتره.
این قدر بدم می اد از این 2 جمله که میگن زن دوم و سوم نباید بگیری یا می گن ادم نباید تو سن پایین ازدواج کنه .خب بهتر از اینه که بره زنا و چشم چرونی کنه.از کی تا حالا ازدواج شده هوس رانی پس چشم چرونی و زنا و صحبت و شوخی با نامحرم اسمش چیه؟ همینا هستن که حلال خدا رو حرام و حرام خدا رو حلال می کنن. هم گناه می کنن هم تا به حلال می رسه می گن نه.
شما حق دارید هر چقدر دوست دارید صیغه موقت کنید.به نظرم مستقیم نباید جلو برید با واسطه ای چیزی موضوع رو مطرح کنید بهتره.
چند نکته رو بخاطر بسپارین؛
امکان نداره یک فرد متأهل که در هر روز و هر ساعتی که اراده میکنه و نیاز جنسیش برطرف میشه به زنا و چشم چرونی کشیده بشه. ( مجرد بله اما متأهل نه ) پس این یک مشکل فردی هست که نیاز به درمان داره.
ازدواج مجدد در صورتی مجوز اخلاقی ( نه شرعی یا قانونی .. اخلاق انسانی) داره که زن دچار بیماری ( روحی یا جسمی ) _ اخلاق و رفتار بد و نادرست _ امتناع از همسر و ... باشه که بازم این چارش ازدواج مجدد نیست . زنت بده و نمیتونی باهاش زندگی خوبی داشته باشی؟ طلاقش بده و بعدا برو ازدواج کن.
تابحال پیش خودتون فکر کردین چرا حلال؟ آیا صرفا بخاطر سرپرستی یا نیاز جنسی مرد هست یا محک افراد برای زندگی دنیوی... خدا رحمت کنه فردی بود زن زیاد میگرفت من خودم یه روز درباره تعدد همسر که خوندم اصلا از نظر دینی کار زیبایی نبود، آیا مردان اینو میدونن؟ بقول مثل معروف در دیگ بازه..
میرسیم به مردم جامعه اون کسانی که با اعتقاد خودشون در این اجتماع زندگی میکنن، ممکنه هر دینی باشن. . وقتی که مدافع سرسخت تساوی حقوق زن و مرد هستن و هیچ قاعده ای رو نمیپذیرن میگن مشکلی نیست بشرطی که من هم با هر مردی دلم خواست ارتباط داشته باشم و این درک متقابلم از شوهرم هست! شما بهش بگو حرومه .. آیا ازت میپذیره؟
صیغه در نظر مردم جامعه هیچ فرقی با دوستی مرد و زن نداره و هر دوش رو خیانت حساب میکنن، در اینصورت کانون خانواده از هم میپاشه و هر زنی قبول نمیکنه. از طرفی بچه ها تحت تأثیر چنین روحیاتی قرار میگیرن و تازه فرزند طلاق هم میشن. خطر اعتیاد و بزهکاری در این دسته افراد بالاتر هست.
از حلال های دیگر خداوند چند مثال بزنین.
شما میخوای با ی زن 50 ساله ازدواج بکنی که نیاز جنسیت بر طرف بشه؟؟؟
شما بدون رفتن پیش مشاور بدون اینکه به فکر درمان مشکلت باشی سریع گزینه ازدواج موقت رو انتخاب کردی؟؟؟
اگر واقعا نیاز داری چرا فقط چشمت ذنبال ایشونه؟؟؟؟
من که نه باور کردم ادعای این آقا رو نه فکر میکنم ایشون صداقت داره
شما فقط اومدی اینجا ی اجازه بگیری از کارشناس و وجدانتو آروم کنی...
خدا رو شکر قوانین مترقی این دین هم که همیشه حامی امثال شماست پول هم که داری راحت تا بی نهایت زن رو میتونی صیغه کنی خدا قوت قهرمان...
همینا هستن که حلال خدا رو حرام و حرام خدا رو حلال می کنن.
بخشی از صحبتم که به عمد دیرتر گذاشتم!
شما آقای گرامی که میفرمایین حلال رو حرام و حرام رو حلال کردیم ، آیا گمان نمیکنین که باید ثابت کنین و در غیر اینصورت این ما هستیم که حلال نمیکنیم؟
صحبت ها اکثرا انتقاد از عملکرد و افکار غلط بود چون صیغه مثل مسکن موقتی عمل میکنه و درد باید ریشه ای درمان بشه.
ما کدوم حرام رو حلال کردیم؟ آیا کسی رو دعوت به دوستی یا روابط خارج از اخلاق کردیم در کدام جمله؟ در کدام متن؟ باز هم انتقاد به عملکرد شخص بوده نه دعوت .
من در تعجبم و یکبار به یکی از دوستان سایت عرض کردم چطور میشه کسانی در سایت دینی وقت بگذارن اما راحت به دیگران حرف ها و کارهایی رو نسبت بدن که ثابت نشده و این یعنی عدم انتقاد پذیری و تأثیر پذیری از محیط.
البته شما تنها کسی نیستین که نمیتونین اثبات کنین و حق بر گردنتون مونده بلکه دوستانی که نوشته ی شما رو لایک میکنن ! بهمین سادگی در نیت شما سهمین. فکر میکنم یادتون میاد تاپیکی با همین مضمون در این انجمن داشتیم.
ما مقصریم در گناه تک تک افراد جامعه البته نه من حاشا.
در گناه زنانی که در شبکه های اجتماعی دنبال صیغن اما فراموش کردن دچار فساد جنسی شدن. در گناه پدری که بخاطر روابطش فرزندانش اشک میریزن یا از راه بدر میشن، در گناه دخترانی که با یک صیغه غلط محرمیت با یک پسر ارتباط جنسی برقرار میکنن... در گناه پسری که با صیغه دختران مردم رو از باکره گی و معصومیت خارج میکنه و بجای ازدواج شونه خالی میکنه.در گناه آدمهایی که میگن ما با دوستی و شما با صیغه چه اهمیتی داره یک جمله ! ، در گناه ترد شدن یک دختر از خانواده و خیلی چیزای دیگه
محاله کسی حتی بهش فکر کرده باشه...
و ختم کلام من
دوستی ها و روابط آزاد + صیغه موقت
هر دو گروه از جمع شدن زیر چتر قانون و مسئولیت پذیری و هویت بخشی به رابطه فرار میکنن. هر دو گروه صرفا بدنبال تأمین منافع شخصین و گریزان از بر ملا شدن اهداف .
هدف و نیت اگر صحیح باشه هیچ کسی دنبال پنهان کاری و قانون گریزی نیست .
دوستانی که نوشته ی شما رو لایک میکنن ! بهمین سادگی در نیت شما سهمین
هیچ ترسی هم از این ندارم که بگویم برخی از شما خانمها هدفتان هیچ چیز بجز این نیست که حلال خدا را حرام کنید
برای این اعتقاد هم خدا را شکر میکنم و امیدوارم همیشه بر همین اعتقاد بمانم تا روز قیامت شرمندهء خدا نباشم
صحبت ها اکثرا انتقاد از عملکرد و افکار غلط بود چون صیغه مثل مسکن موقتی عمل میکنه و درد باید ریشه ای درمان بشه
چرا؟ چون شما هر نوع تفکر یا عملکردی که منجر به عقدموقت یا ازدواج دوم بشود را با نام "عملکرد و افکار غلط" خطاب کرده و وجدان خود را آرام میکنید که ما با حلال خدا مشکل نداریم، بلکه با این نوع افکار و عملکرد مشکل داریم!! کدام نوع؟ معلوم است، هر نوعی که به عقدموقت و ازدواج دوم منتهی شود، به عبارتی با تمام انواع مخالفید چندین سال است که در این سایت هستم و دهها تاپیک از سوی مردها که صحبت از عقدموقت و ازدواج دوم دیدم و این آرزو به دلم ماند که فقط یک بار، تاکید میکنم فقط یک بار خانمها قبول کنند که حلال خدا را میشود انجام داد و به استارتر بگویند تو شرایط عقدموقت یا ازدواج دوم را داری. اما در تمام آن دهها تاپیک که دهها موضوع مختلف هم داشتند و هیچکدام شبیه به دیگری نبودند بلااستثناء خانمها افکار و عملکرد استارتر را غلط خوانده و رای به این دادند که شرایط انجام این دو حلال را ندارد در انتها هم اعلام کردند که ما با حلال خدا مشکل نداریم، فقط با افکار و عملکردی که در این تاپیک گفته شد مشکل داریم
و البته این جمله را در تمام تاپیکها گفتند! happy
صیغه مثل مسکن موقتی عمل میکنه
دوستی ها و روابط آزاد + صیغه موقت
هر دو گروه از جمع شدن زیر چتر قانون و مسئولیت پذیری و هویت بخشی به رابطه فرار میکنن. هر دو گروه صرفا بدنبال تأمین منافع شخصین و گریزان از بر ملا شدن اهداف
خدا را شکر که خودتان اثبات کردید قضاوت ما در مورد شما اشتباه نبوده
صیغهء موقت را در کنار روابط نامشروع قرار میدهید و انجام دهندگانش را به انواع توهینها متهم میکنید
دیگر از این واضحتر باید حلال خدا را حرام اعلام کرد؟!
نیاز جنسی با ازدواج با یک نفر برطرف می شود
من نمیدانم چگونه باید این موضوع را برای دوستان جا بیندازیم که اصلاً ازدواج دوم ارتباطی با رفع نشدن نیاز مرد یا مشکل داشتن زن یا امثال این حرفها ندارد! ازدواج برای مرد 4 تا است و برای زن 1 ، تمام شد و رفت! هیچ نیازی هم نیست که مرد برای کسی دلیل بیاورد. مهمترین دلیل این است که دلش میخواهد! همانطور که هیچکس حق ندارد از زن بپرسد تو چرا مهریه میگیری، چرا نفقه میگیری! اینها حقوقی است که اسلام به زن داده و زن دل میخواهد از حقوقش استفاده کند و به هیچکسی هم مربوط نیست!
ازدواج دائم هم صیغه است! فقط مدتش مادامالعمر است
ازدواج دائم صیغه هست با فرق کلمه ی قانون و هویت بخشی به یک رابطه!
شخصی از دربار فتحعلیشاه قاجار خارج شد و گفت ایشان از اسلام صیغه را استخراج فرمودند.
خدا را شکر که خودتان اثبات کردید قضاوت ما در مورد شما اشتباه نبوده
صیغهء موقت را در کنار روابط نامشروع قرار میدهید و انجام دهندگانش را به انواع توهینها متهم میکنید
دیگر از این واضحتر باید حلال خدا را حرام اعلام کرد؟!
دختری که با حلال خدا و صیغه موقت باکره گی خود رو از دست میده و برای ازدواج با فرد دیگری و گواهی باکره گی به دکتر مراجعه میکنه کدام فرد از اون میپذیره ایشان با صیغه حلال باکره گی رو از دست داده؟
من نمیدانم چگونه باید این موضوع را برای دوستان جا بیندازیم که اصلاً ازدواج دوم ارتباطی با رفع نشدن نیاز مرد یا مشکل داشتن زن یا امثال این حرفها ندارد! ازدواج برای مرد 4 تا است و برای زن 1 ، تمام شد و رفت! هیچ نیازی هم نیست که مرد برای کسی دلیل بیاورد. مهمترین دلیل این است که دلش میخواهد! همانطور که هیچکس حق ندارد از زن بپرسد تو چرا مهریه میگیری، چرا نفقه میگیری! اینها حقوقی است که اسلام به زن داده و زن دل میخواهد از حقوقش استفاده کند و به هیچکسی هم مربوط نیست!
برادر عزیز منطقی صحبت میکنیم
لطفاً بفرمائید یک مرد در چه شرایطی میتواند عقدموقت یا ازدواج دوم انجام دهد
ضمناً توضیحات خود را با آیات و روایات مستدل کنید
چشم، منطقی صحبت میکنیم
لطفاً بفرمائید یک مرد در چه شرایطی میتواند عقدموقت یا ازدواج دوم انجام دهد
ضمناً توضیحات خود را با آیات و روایات مستدل کنید
در شرایطی که همسرش دچار بیماری باشد ( روانی یا جسمی) _ دچار اختلالات جنسی و عدم نزدیکی و ... _ دچار بد خلقی و ناسازگاری و ... باشه.
اما روایات برای کسانی که دین محدوده عملکرد اونهاست باید گفته بشه شاید خوانندگان تاپیک افراد ایرانی اما پیرو آیین و مذاهب دیگری باشن پس بهتر هست به نفع منافع جمعی صحبت کنیم.
شما میگین صیغه موقت و آقای دیگری میگه دوستی.
هر دو درگیر روابط متعدد میشین با فرق حرام و حلال. اما کدام از شما زیر چتر قانون خواهد رفت؟
روایات برای کسانی که دین محدوده عملکرد اونهاست باید گفته بشه
شاید خوانندگان تاپیک افراد ایرانی اما پیرو آیین و مذاهب دیگری باشن پس بهتر هست به نفع منافع جمعی صحبت کنیم
با این حساب وقتی ممکن است مخاطبین تاپیک پیرو آئین دیگری باشند، به چه دلیل دارید شرایط عقدموقت را تشریح میکنید؟!
یک مرد در چه شرایطی میتواند عقدموقت یا ازدواج دوم انجام دهد؟
در شرایطی که همسرش دچار بیماری باشد ( روانی یا جسمی) _ دچار اختلالات جنسی و عدم نزدیکی و ... _ دچار بد خلقی و ناسازگاری و ... باشه
چه بزن بزنیه اینجااااا
:d
باز موضوع صیغه و ازدواج موقت مطرح شد و موافقان و مخالفان به جان هم افتادند.
والا منم در شکم اگر انجمن آزاد هست پس چرا دنبال توهین بهم و رو کردن دست همدیگن.
من انقدر مشغله دارم امروز بعد از مدت زیادی اومدم الانم درگیرم منتها دیگه بحث ادامه پیدا کرد.
تمایلی ندارم چون این بحثا باید در فضای بیرونی و متقابل باشه وگرنه اینحا دست برای هر نوع نوشته ای باز هست.
جل الخالق!با این حساب وقتی ممکن است مخاطبین تاپیک پیرو آئین دیگری باشند، به چه دلیل دارید شرایط عقدموقت را تشریح میکنید؟!
تشریح برای شما بود این شما بودید که سوال کردین نه دیگران.
این شما بودید که سوال کردین نه دیگران. :-)
آن وقت روایت را دیگران خواسته بودند؟! :-??
بله . اگر اثبات برای خودتون هست که با توجه به سابقه ی فعالیت دیگه پرسیدنش از من جایز نیست چون ماشالله مطالعتون و سوابق پرسش و پاسختون در این زمینه خوب هست.
الانم درگیرم
جل الخالق!
[=arial]
سلام می کنم به هر دو طرف
امیدوارم هر دو طرف در کمال صحت و سلامت باشید و در این هوای سرد پاییزی دل هاتون گرم باشه.
بهتر نیست زیاد تندروی نکنیم؟
صیغه در روایات حلال هست. در این شکّی نیست. پس [=arial]حقّ آقای پرسشگر برای چهار ازدواج دائم و تعداد بی نهایت صیغه محفوظ است و کسی حقّ ندارد این حقّ ایشان را سلب کند:d[=arial]. [=arial]
همان طور که کارشناس گرامی گفتند، در بعضی روایت ها آمده که [=arial]«متعه حلال مباح مطلق است براي كسي كه خدا او را به واسطه ازدواج بینياز نساخته است».
[=arial]این آقای پرسشگر متأهل است. اگر همسرش نیازش را برآورده می سازد، پس نباید اصرارِ زیاد به صیغه داشته باشد.
یک چیزی هم بگم و اون اینکه:
مردهای متأهلی که با داشتنِ زنِ سالم و سازگار دنبال صیغه میرند، بعد از مدتی کانون خانواده شون را داغون می کنند.
این رو تجربه به من نشون داده.[=arial]
متعه حلال مباح مطلق است براي كسي كه خدا او را به واسطه ازدواج بینياز نساخته است
به هیچ عنوان چنین چیزی نیست! آن بینیازی که به واسطهء آن مرد از متعه بینیاز میشود ازدواج نیست، بلکه ازدواجها یا متعههای کافی است
مردهای متأهلی که با داشتنِ زنِ سالم و سازگار دنبال صیغه میرند، بعد از مدتی کانون خانواده شون را داغون می کنند
قطعاً زن اول که حاضر نبود به شوهرش اجازه بدهد کاری که خدا برایش حلال کرده را انجام دهد
مخالف این حرف هستم. این یک نوع توهین است.
[-x
من اصلا نمیدونم این آقایون چی میگن اما بهر حال ادب و احترام نماینده شخصیت یک فرد هست.
ازدواجها یا متعههای کافی است
laughing
[=arial]آقا رضا
به نظر شما چند تا صیغه و ازدواج برای یه مرد می تونه کافی باشه؟؟!!
ببین. من مدافع حقوق زن ها نیستم. اگر مشخصات کاربریِ من را نگاه کنی، می بینی که صادقانه نوشتم که از زنم به اصرار خودش جدا شدم. توی دادگاه، بیست تا پرونده داشتم.
ولی خودم مردهایی دیدم که دنبال صیغه رفتند و سیر نشده اند که هیچ؛ بیشتر حریص تر شده اند.
اگر قسم خوردن خوب بود، قسم به لفظ جلاله می خوردم که مردی می شناسم که با داشتن 34 سال سنّ، تا حالا با بیشتر از 70 زن رابطه داشته. خودش می گفت: "من بدون اینکه برم روسیه، با دختر روسی رابطه داشتم". این مرد، با این همه رابطه جنسی، هر روز حریص تر میشه. 34 سال از خدا عمر گرفته، ولی ذره ای تلاش نمی کنه. فقط دنبال این هست که یک زنِ پولدار پیدا کنه که خرجش را تأمین کنه. ولی تا حالا نتوانسته این زن رو پیدا کنه :d. مطمئنم که بعد از این هم نمی تونه زنی که می خواد رو پیدا کنه، چون شخصیّتی داره که بعد از مدت خیلی کوتاهی به زنی که باهاش رابطه داره، هر اهانت و توهینی که از دهانش بیرون میاد رو می گه.
واقعا آدم انتظار نداره، من هرگز چنین رفتارهایی در هیچ انجمنی ندیدم .
آخرین بار جایی بودم خانمی به یکی دیگه یه پرخاش کردن و مسدود شد. اما اینجا بمحض حرف های منطقی وقتی جوابی پیدا نمیکنن توهین و تمسخر و بی احترامی شروع میشه.
آفرین بر شما ..
به نظر شما چند تا صیغه و ازدواج برای یه مرد می تونه کافی باشه؟
تشخیصش فقط با خودتان است
مردی می شناسم که با داشتن 34 سال سنّ، تا حالا با بیشتر از 70 زن رابطه داشته. خودش می گفت: "من بدون اینکه برم روسیه، با دختر روسی رابطه داشتم". این مرد، با این همه رابطه جنسی، هر روز حریص تر میشه. 34 سال از خدا عمر گرفته، ولی ذره ای تلاش نمی کنه. فقط دنبال این هست که یک زنِ پولدار پیدا کنه که خرجش را تأمین کنه. ولی تا حالا نتوانسته این زن رو پیدا کنه . مطمئنم که بعد از این هم نمی تونه زنی که می خواد رو پیدا کنه، چون شخصیّتی داره که بعد از مدت خیلی کوتاهی به زنی که باهاش رابطه داره، هر اهانت و توهینی که از دهانش بیرون میاد رو می گه
این مثال شما مثل این است که بگوئیم من مردی را دیدم که قبل از ازدواج خیلی نجیب و سر به زیر بود اما بعد از ازدواج ناگهان به رابطه با زنها علاقه پیدا کرد
خب این مشکل این مرد است و هیچ ربطی به این ندارد که بگوئیم پس از فردا هیچ مردی نباید ازدواج کند!
خودم مردهایی دیدم که دنبال صیغه رفتند و سیر نشده اند که هیچ؛ بیشتر حریص تر شده اند
[=Times New Roman]بابا ول کن توهم یه تختت کمه با کیا داری بحث میکنی
این هرچند وقت یه بار نقاب عوض میکنه
الان در نقش یه دختر مذهبی ظاهر شده و داره از اسلام دفاع میکنه
الان بعد از چند سال تلاش تونسته مقداری از فضای مجازی خودش رو دور کنه
شروع کرده به ژست گرفتن بابت یه ترک عادت که من اینجارو نمی خوام و دوست ندارم و وقت ندارم و این حرفها
بیش از تغییر دادن خودش بیشتر دنبال اینه که بقیه رو متوجه کنه که من تغییر کردم و یه آدم دیگه هستم
اینجور دفاع کردن ها و اون جبهه گرفتن ها در برابر شهدا و اسلام و مدام بین این دو سوئیچ شدن نشونه ی بی هویتی هست
?ول کن بابا
واقعا؟؟؟ م
ن هم شک کرده بودم. اما انقدر هم یقین ندارم!
برادر عزیز منطقی صحبت میکنیم اینجا سایت اسک دین هست نه پلیس +۱۰
پلیس+10
گذرنامه و خلافی و .. میده. اون 113 وزارت اطلاعاته که مچ میگیره.
قا رضا
به نظر شما چند تا صیغه و ازدواج برای یه مرد می تونه کافی باشه؟؟!!
ببین. من مدافع حقوق زن ها نیستم. اگر مشخصات کاربریِ من را نگاه کنی، می بینی که صادقانه نوشتم که از زنم به اصرار خودش جدا شدم. توی دادگاه، بیست تا پرونده داشتم.
ولی خودم مردهایی دیدم که دنبال صیغه رفتند و سیر نشده اند که هیچ؛ بیشتر حریص تر شده اند.
اگر قسم خوردن خوب بود، قسم به لفظ جلاله می خوردم که مردی می شناسم که با داشتن 34 سال سنّ، تا حالا با بیشتر از 70 زن رابطه داشته. خودش می گفت: "من بدون اینکه برم روسیه، با دختر روسی رابطه داشتم". این مرد، با این همه رابطه جنسی، هر روز حریص تر میشه. 34 سال از خدا عمر گرفته، ولی ذره ای تلاش نمی کنه. فقط دنبال این هست که یک زنِ پولدار پیدا کنه که خرجش را تأمین کنه. ولی تا حالا نتوانسته این زن رو پیدا کنه . مطمئنم که بعد از این هم نمی تونه زنی که می خواد رو پیدا کنه، چون شخصیّتی داره که بعد از مدت خیلی کوتاهی به زنی که باهاش رابطه داره، هر اهانت و توهینی که از دهانش بیرون میاد رو می گه.
سلام دوست عزیز
مسئله این هست که شهوت مرد اگر کنترل نشود سیر شدنی نیست
بنده افراد زیادی در فضای مجازی دیدم که با وجود تاهل و به خاطر ثروت ازدواج موقت می کردند
یک مردی بود 45 سال سن و متاهل فرش فروش بود من خودم باهاش صحبت کردم گفت زنم بی اطلاع هست هر چند ماه یکی رو صیغه میکنم و می برم در خانه مخفی که دارم خلاصه چند ماه رابطه
و بعد میرم سراغ بعدی من پرسیدم چرا به نظرتون پاسخش چی بود علاقه به سکس و هر گلی یک بویی داره!!!
دوستان مدام از فقه و حکم شرعی دم میزنن و جوری جدل میکنند که مخالفان اونها دشمنان اهل بیتن ولی از بعد اخلاقی مسئله غافل هستند شریعت اسلام برای موارد بالا هیچ قانونی عملی برای مقابله قرار نداده (به عقیده من این یک ضعف در قانون گذاری به حساب میاد) یعنی این فرد میتونه تا آخر عمر کلی زنو صیغه کنه و حلال هم هست و نوش جونش نه تلاشی برای کاهش شهوت نه روزه ای نه ورزشی نه کنترل افکاری فقط چون پول داره هرکسی بخواد یا علی مدد...
بحث در این سایت زیاد شده در این مورد والا بنده که حوصله بحث با بعضی افرادو ندارم چون روششون جدل هست نه برهان گاهی هم کم صبری ها باعث توهین شده بنده خودم چندین بار از بعضی افراد در این سایت توهین شنیدم مدیر محترم هم پیگیری نکردند
به هر حال هر کس خودش میدانه و وجدانش
سپاس@};-@};-@};-
خلاصه این که یک مرد هر چه قدر دلش خواست می تونه صیغه موقت انجام بده
چه بخواید چه نخواید
چه دوست داشته باشید چه نداشته باشید هیچ بهانه ای هم قبول نیست.واقعیت جامعه هم مهم نیست.نظر مردم هم زیاد مهم نیست.
واقعا تعجب می کنم که یک شخص مسلمان صیغه موقت رو با دوستی و روابط ازاد یکی می دونه.یا همه ی دین رو قبول کنید یا هیچ کدام را.
بنده که حوصله بحث با بعضی افرادو ندارم چون روششون جدل هست نه برهان
ای کاش گفتگو میکردید تا مشخص بشود چه کسی برهان دارد و چه کسی ندارد
تا الان که هر چه برهان از دوستان مخالف عقدموقت دیدم فقط این بوده که "یه بار یه مردی رو دیدم / یه بار یه زنی رو دیدم!" هرچند برای همان یک بارهایی که میبینید هم پاسخ دارم، ولی اگر مایل به گفتگو نیستید من هم اصراری ندارم
نقل هم به این دلیل بود که غیرمستقیم به ما اشاره کردید @};-
چند نکته رو بخاطر بسپارین؛امکان نداره یک فرد متأهل که در هر روز و هر ساعتی که اراده میکنه و نیاز جنسیش برطرف میشه به زنا و چشم چرونی کشیده بشه. ( مجرد بله اما متأهل نه ) پس این یک مشکل فردی هست که نیاز به درمان داره.
ازدواج مجدد در صورتی مجوز اخلاقی ( نه شرعی یا قانونی .. اخلاق انسانی) داره که زن دچار بیماری ( روحی یا جسمی ) _ اخلاق و رفتار بد و نادرست _ امتناع از همسر و ... باشه که بازم این چارش ازدواج مجدد نیست . زنت بده و نمیتونی باهاش زندگی خوبی داشته باشی؟ طلاقش بده و بعدا برو ازدواج کن.
تابحال پیش خودتون فکر کردین چرا حلال؟ آیا صرفا بخاطر سرپرستی یا نیاز جنسی مرد هست یا محک افراد برای زندگی دنیوی... خدا رحمت کنه فردی بود زن زیاد میگرفت من خودم یه روز درباره تعدد همسر که خوندم اصلا از نظر دینی کار زیبایی نبود، آیا مردان اینو میدونن؟ بقول مثل معروف در دیگ بازه..
میرسیم به مردم جامعه اون کسانی که با اعتقاد خودشون در این اجتماع زندگی میکنن، ممکنه هر دینی باشن. . وقتی که مدافع سرسخت تساوی حقوق زن و مرد هستن و هیچ قاعده ای رو نمیپذیرن میگن مشکلی نیست بشرطی که من هم با هر مردی دلم خواست ارتباط داشته باشم و این درک متقابلم از شوهرم هست! شما بهش بگو حرومه .. آیا ازت میپذیره؟
صیغه در نظر مردم جامعه هیچ فرقی با دوستی مرد و زن نداره و هر دوش رو خیانت حساب میکنن، در اینصورت کانون خانواده از هم میپاشه و هر زنی قبول نمیکنه. از طرفی بچه ها تحت تأثیر چنین روحیاتی قرار میگیرن و تازه فرزند طلاق هم میشن. خطر اعتیاد و بزهکاری در این دسته افراد بالاتر هست.
از حلال های دیگر خداوند چند مثال بزنین.
سلام
خانم ها هم مانند آقایان ميتوانند در طول عمرشان، بی نهایت شوهر بكنند؛ يعنى از بدو تولد تا هنگام مرگ
خانم ها (با شرايطىشرط عدم دخول) حتى مى توانند در يك روز ده يا بيست بار شوهر كنند
سه.
تنها تفاوت زن و مرد در ازدواج هاى متعدد، محدوديت "همزمانى ازدواج" يك زن با چند شوهر است
نتيجه
ازدواج متعدد و مجدد براى مردان، الزاماً نمى تواند دليلى بر مردانه بودن دين اسلام باشد؛ چون اين امكان فقط با يك محدوديت، براى خانم ها نيز برقرار است
.
(البته بنده از ازدواج متعدد خانم پشتيبانى نمى كنم؛ بلكه فقط مسأله فقهى آن را اشاره داشتم. هرچند كه به نظر مى رسد انقدر بعضی مردها "بد" هستند كه تحمل يك شوهر هم زياد است
واقعا؟؟؟ م
ن هم شک کرده بودم. اما انقدر هم یقین ندارم!
عرض احترام
من خدا رو گواه میگیرم که تابحال به آقای مسعود پیامی ندادم و نه توهینی کردم . همچنین آقای رضا
اکثر افرادی که توی شبکه ها و سایت ها توهین میکنن هدف و نیت خودشونو دارن اصلا ممکنه با سایت دینی مشکل داشته باشن یا افراد دینی یا نه ذاتشون این باشه.
وقتی آدم با کسی بد صحبت کنه باید به یقین کافی رسیده باشه که تهمت نزنه چون در هر حال این کارها و اعمال به خودش بر میگرده چون در حق افراد ظلم کرده.
[="Times New Roman"][="Black"]واقعا؟؟؟
من هم شک کرده بودم. اما انقدر هم یقین ندارم!
بله همون مارینر و مبنای 2 و ... هست
با این آیدی دختر دهه شصتی راست میگه نه پیامی داده نه توهینی کرده
ولی با آیدی های قبلیش اسنادش هم هست[/]
بخشی از صحبتم که به عمد دیرتر گذاشتم!شما آقای گرامی که میفرمایین حلال رو حرام و حرام رو حلال کردیم ، آیا گمان نمیکنین که باید ثابت کنین و در غیر اینصورت این ما هستیم که حلال نمیکنیم؟
صحبت ها اکثرا انتقاد از عملکرد و افکار غلط بود چون صیغه مثل مسکن موقتی عمل میکنه و درد باید ریشه ای درمان بشه.
ما کدوم حرام رو حلال کردیم؟ آیا کسی رو دعوت به دوستی یا روابط خارج از اخلاق کردیم در کدام جمله؟ در کدام متن؟ باز هم انتقاد به عملکرد شخص بوده نه دعوت .
من در تعجبم و یکبار به یکی از دوستان سایت عرض کردم چطور میشه کسانی در سایت دینی وقت بگذارن اما راحت به دیگران حرف ها و کارهایی رو نسبت بدن که ثابت نشده و این یعنی عدم انتقاد پذیری و تأثیر پذیری از محیط.
البته شما تنها کسی نیستین که نمیتونین اثبات کنین و حق بر گردنتون مونده بلکه دوستانی که نوشته ی شما رو لایک میکنن ! بهمین سادگی در نیت شما سهمین. فکر میکنم یادتون میاد تاپیکی با همین مضمون در این انجمن داشتیم.ما مقصریم در گناه تک تک افراد جامعه البته نه من حاشا.
در گناه زنانی که در شبکه های اجتماعی دنبال صیغن اما فراموش کردن دچار فساد جنسی شدن. در گناه پدری که بخاطر روابطش فرزندانش اشک میریزن یا از راه بدر میشن، در گناه دخترانی که با یک صیغه غلط محرمیت با یک پسر ارتباط جنسی برقرار میکنن... در گناه پسری که با صیغه دختران مردم رو از باکره گی و معصومیت خارج میکنه و بجای ازدواج شونه خالی میکنه.در گناه آدمهایی که میگن ما با دوستی و شما با صیغه چه اهمیتی داره یک جمله ! ، در گناه ترد شدن یک دختر از خانواده و خیلی چیزای دیگهمحاله کسی حتی بهش فکر کرده باشه...
اثباتش اینه که شما دوستی و روابط ازاد رو یا شاید حتی بشه گفت زنا رو با صیغه موقت یکی می دونید یعنی این که یک حلال رو مساوی با حرام می دونید و میگید صیغه موقت نه.
خدایا تو شاهد باش چقدر در انجمن تو ، جایی که از تو حرف میزنن به دیگران تهمت و افترا میبندن. من حلال نمیکنم و از تو میخوام دروغگوها رو مجازات دنیوی و اخروی کنی تا هرگز با آبرو ی دیگران بازی نکنن و به اونها توهین نکنن.
سلام خواهر محترم
این صحبتهای شما تهمت و افتراء نبود؟؟
امکان نداره یک فرد متأهل که در هر روز و هر ساعتی که اراده میکنه و نیاز جنسیش برطرف میشه به زنا و چشم چرونی کشیده بشه. ( مجرد بله اما متأهل نه ) پس این یک مشکل فردی هست که نیاز به درمان داره.
وقتی از فامیل صحبت میکنین یعنی مدت ها ذهنتون درگیرش بوده و در حالی که همسر داشتین با فکر به اون شخص زندگی کردین اگر واضح تر بگم یعنی جسمتون پیش همسرتون و ذهنتون پیش کسی دیگر بوده که به عقیده من در هنگام نزدیکی هم گناه بزرگی هست.
شما دچار خیانت ذهنی شدین و این خیانت رو دارین به سمت عملی شدن میبرین ،
شما این صحبتها رو کردین و این نسبتها را دادید در حالیکه حرف استارتر محترم، خارج از فقه جعفری نبود.
و اما چند نکته از صحبتهای شما:
صیغه در نظر مردم جامعه هیچ فرقی با دوستی مرد و زن نداره و هر دوش رو خیانت حساب میکنن،
بله. نظر مردم (البته نه مردم متدین)، نه کتاب خدا.
در اینصورت کانون خانواده از هم میپاشه و هر زنی قبول نمیکنه. از طرفی بچه ها تحت تأثیر چنین روحیاتی قرار میگیرن و تازه فرزند طلاق هم میشن. خطر اعتیاد و بزهکاری در این دسته افراد بالاتر هست.
اما این در شرع اسلام حلال هست یا نیست؟
عجیبه! خداوند اینها را نمیدونسته که ازدواج موقت و گرفتن چهار زن دایم را برای مردان متاهل حلال کرده!
وقتی که مدافع سرسخت تساوی حقوق زن و مرد هستن و هیچ قاعده ای رو نمیپذیرن میگن مشکلی نیست بشرطی که من هم با هر مردی دلم خواست ارتباط داشته باشم و این درک متقابلم از شوهرم هست! شما بهش بگو حرومه .. آیا ازت میپذیره؟
حتما میدونین که اسلام، تساوی حقوق مرد و زن را قبول داره، اما تشابه حقوق مرد و زن را قبول نداره.
اینی که زن بگه مردها میتونن چند زن داشته باشن، منم چند شوهر میخام، این تشابه حقوق هست نه تساوی حقوق.
ما مدافع فقه جعفری هستیم.
ما داریم مستند به فقه صادق آل محمد (ص) صحبت می کنیم. آیا اون زنی که میگه منم چند شوهر میخام، حرفش رو مستند به فقه صادق آل محمد میزنه؟
ما هم ازدواج متعدد و صیغه را به شرط عدالت صحیح میدونیم.
اما شما دارید حکم کلی می دهید که همه اینها خیانت است و فلان و بهمان می شود. شما اصلا حاضر نیستید در نظر بگیرید که ممکن است مردی چند زن بگیرد اما عدالت داشته باشد و مشکلی پیش نیاید.
شما میگویید ازدواج دوم یا صیغه وقتی درسته که زن اول بیماری یا اخلاق بد یا ... داشته باشه.
حرف ما اینه: کجای دین این شرط رو گذاشته؟
آیت الله قاضی - استاد عرفان علامه طباطبایی - چهار همسر دایمی داشتند.
آیت الله شاه آبادی - استاد عرفان امام خمینی - دو همسر دایمی داشتند.
جالبه بدونین آیت الله قاضی بنا به مسایل عرفانی، اهل توکل بودند و هیچ از مال دنیا پس انداز نداشتند و در فقر شدیدی بودند.
یکی از ایشون پرسید: آقا شما با این کثرت عیال و اولاد و با این فقر شدید و مشکلات زیاد معیشتی، چطور موقع نماز، حواستون رو جمع نماز می کنید؟
آقا فرمودند: من وقتی تکبیرة الاحرام نماز را می گویم، همه دنیا را فراموش میکنم.
مستر همفر - جاسوس انگلیس در کشورهای اسلامی - در خاطراتش میگه که ما می خواستیم بی بند و باری را در بین مسلمانها رواج بدیم. اما هر کاری میکردیم، میدیدیم که اسلام جلوش را گرفته... آمدیم و در بین مردم ترویج کردیم که مرد نباید بیش از یک زن بگیره، و .... (تا اینجاش که به بحث مربوط میشد گفتم)...
سلام
اینجا یه تقابل بین مذهب و فرهنگ عرفی پیش اومده! یه دسته از دوستان، جانب مذهب و دین رو می گیرند و یه دسته از دوستان هم جانب اخلاق و منش عرفی و فرهنگی و مکانی خودشون رو!
این عرف مکانی در جایی مثل عربستان وقتی با دین همراستا می شه، هم عرف و هم مذهب به این دوست عزیز استارتر پیشنهاد می دن که برید و اون خانم فامیلتونو بگیرید!(البته طبق فرمایش قرآن به شرط عدالت)
ولی بر مبنای فرهنگ و عرف مکانی که تو ایران هستیم، برای خیلی از ما و بسیاری از مردم دنیا این کار پسندیده و قابل هضم نیست که بگیم یه مرد با چندتا زن به صورت عینی بخواد مزدوج باشه و رابطه داشته باشه!
علل الخصوص که هر دو زن فرزندانی دارند که شاید برای اونها صورت خوشی نداشته باشه که مادرشون با مردی (پدری) در رابطه هست که یک زن دیگه هم داره!
بر این اساس اگر فکر می کنید که مشکلاتی مثل مشکلات پایین رو دارید و خیلی موضوع ازدواج مجدد براتون مهم و فورس نیست، نکنید! در غیر اینصورت خود دانید!
1- ازدواج مجدد اولویت خیلی بالایی نداره و هیچ مشکلی با همسرتون ندارید!
2- در مورد توان برقراری عدالت بین خانم ها دچار شک هستید! چرا که لابد خانم فامیل امتیازاتی داشتند که در عین داشتن سه فرزند و یک همسر، به فکر مزدوج شدن افتادید و شاید در آینده باعث کم شدن محبتتون به همسر اولتون بشه!
3- فرهنگ عرفی خانوادگیتون این کار رو نمی پسندن!
4-با ازدواج دوباره مشکلاتی برای فرزندانتون پیش بیاد و ازدواج دوم به عدمش صرفه نداشته باشه!
البته خاطرنشان می کنم که ازدواج (علل الخصوص تعدد زوجین) در اسلام به سختی اون چیزی که ما ایرانیان در فرهنگ خودمون درست کردیم نبوده و همین الان هم اعراب زیادی هستند که چند همسری هستند و اتفاقا همسرانشون به تعداد بالای هووشون افتخار می کنند ولی این فرهنگ در خانواده های ایرانی نیست!
و البته من قبول دارم که خودم باید به یه زن اکتفا کنم ولی در کل اگر تعدد زوجین در ایران هم فرهنگ شده بود، مشکل بسیاری از خانم های مطلقه یا بیوه و یا مزدوج نشده ها حل بود!
ازدواج بیشتر برای مرد تعهد آور هست و کسی که بیشترین برد رو می کنه خانم هست! با توجه به اینکه تلفات و مرگ و میر و استهلاک آقایان در جامعه بالاتر از خانم های محترمه هست (کارهای سخت - جنگ - رانندگی - سفرهای استانی و ماموریتی، دعوا و کشمکش، سکته و ...) در نتیجه غیر از جایی مثل چین(به دلیل سقط جنین و تلاش برای دفع دختران و تولد پسران - جامعه کاری) معمولا جمعیت خانم های یک جامعه بیشتر از آقایان هست و استراتژی چند همسری در اسلام هم یکی از جنبه هاش به این بر می گرده که تلاش کنه هیچ خانمی بی همسر نمونه و البته شاید به این جهت که مردها تنوع طلب تر هستند و با برقراری ارتباط شرعی با چند خانم، بهتر می تونند مدیریت زندگی رو انجام بدهند!
من قبلا یک آقایی رو دوست داشتم البته بهشون نگفته بودم اینو .. ایشونم هرچند وقت یکبار با یکی دوست میشد با تمام اینا علاقم نسبت بهش کم نمیشد تا اینکه یکبار فهمیدم با یکی از اقوامشون رابطه ای داره ...
دیگه اون موقع بود که خیلی نسبت بهش سرد شدم تا یک مدتی افسردگی و بعدم سعی کردم فراموشش کنم ، حالا اینا رو چرا دارم به شما میگم ؟ چون شما گفته بودی خانومتون مشکلی با ازدواج مجدد شما نداره ولی تا حالا درباره دختر داییتون اشاره ای کردین ؟؟ مطمئنید با ازدواج ایشون هم مشکلی ندارن ؟؟ چون به نظرم حساسیتی که آدم روی اقوام همسرش داره بیشتر از بقیه اس .. تازه من فقط علاقه داشتم ایشون که دیگه همسر شماست .
شایدم بخواید بگید رضایت همسر شرط نیست و .. ولی قطعا قصد نابود کردن روح و روان همسرتون رو ندارید.
موضوع:
«ازدواج موقت»
پرسش:
مردی 42 ساله و متاهل که نیاز جنسی شدیدی دارم و به دختر دایی ام که زنی بیوه هست، علاقه مند هستم و تمایل به ازدواج موقت با وی را دارم، چگونه این موضوع را با وی مطرح کنم؟
پاسخ:
جایگاه ازدواج موقت در اسلام
اگرچه ازدواج موقت اگر در جای خود استفاده شود، بی اجر و ثواب نیست و در شرع مقدس امر جایزی است، اما همين اسلامي كه چنين مسئلهاي را جايز شمرده با افراط، هرزهگري و شهوتپرستي مخالفت كرده و از ازدواجهاي موقت بیمورد نهي كرده به خصوص اگر با موانع و مشكلات و تبعاتي همراه باشد. طبيعي است كه میبايست با اين حكم اسلام با توجه به مقتضيات زمان به گونهاي متناسب با آن برخورد و تعامل كرد و با پذيرفتن حكم جواز و مشروع بودن آن از هرگونه افراط و تفريط در اين عرصه برحذر بود. به هر حال جاي هيچ ترديدي نيست كه هدف حتمي شارع از اين قانون در اسلام، اين نبوده است كه وسيلة عياشي و حرمسرا سازي و شهوتراني براي مردم هواپرست و وسيلة بدبختي و رنج يك زن و سلب آرامش كانون گرم خانواده باشد.(1)
ممنوعیت ازدواج موقت بیجا
ازدواج موقت براي مواقع ضروري و براي كساني است كه عوامل گوناگون، آنها را از دسترسي و امكان به ازدواج دايم باز ميدارند و نبايستي بهانهاي براي زيادهطلبي و هواپرستي شود. سياست حقوقي در قانون ازدواج موقت اين نبوده است كه هوسبازان به صورت گسترده و بيحساب در شهوات و هوي و هوسها غرق شوند و چنان با اين حكم الهي بازي نمايند كه دوست و دشمن از آن تنفر پيدا كنند و آن را مساوي با زنا و فحشا بدانند؛ بلكه هدف از جعل و تشريع ازدواج موقت، حفظ كردن افراد نيازمند از آلودگي به گناه و فحشا است. ازدواج موقت براي جلوگيري از انحرافات و روابط نامشروع تشريع شده است، تا بدين وسيله عفاف و پاكدامني حفظ شود نه اينكه خود آن زمينهساز زياده خواهي جنسي شود. در روایات متعددی، ائمة معصومین (علیهمالسلام) پیراوانشان را از ازدواج موقت در عیر مواقع ضروری نهی میفرمودند:
امام رضا (علیهالسلام) به برخي از پيروان مینويسند: «لَا تُلِحُّوا عَلَى الْمُتْعَةِ إِنَّمَا عَلَيْكُمْ إِقَامَةُ السُّنَّةِ» (2)؛ «از اصرار ورزيدن بر متعه بپرهيزيد كه بر شماست اقامه سنت رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) كه ازدواج دائم است را بر پاي داريد». و بعد از تأكيد بر عدم تحريص در آن میفرمايد: «فَلَا تَشْتَغِلُوا بِهَا عَنْ فُرُشِكُمْ وَ حَرَائِرِكُمْ فَيَكْفُرْنَ وَ يَتَبَرَّيْنَ وَ يَدْعِينَ عَلَى الْآمِرِ بِذَلِكَ وَ يَلْعَنُونَا» (3)؛ «با پرداختن به متعه از همسران خويش غافل نشويد تا آنان از دين خدا روي گردانند و از دوستي ما منصرف شوند و بر پايه گذار اين امر (متعه) متعرض شوند و بر ما نفرين كنند».
اين كلام كاملاً اشعار دارد به اينكه بيتوجهي بعضي از مسلمين و سوء استفاده از آن و دامن زدن بدون توجه به ساير احكام و شرايط، امام را بر آن میدارد كه حد و مرزها را تبيين نمايد و تألّم خود را از رفتار بعضي از افراد به نام اسلام، اعلام دارد.
دسته ديگري از روايات هستند كه نسبت به شرايط متعه، جايگاه آن و خاص بودن حكم آن میباشد مثلاً علي بن يقطين میگويد از امام هفتم، موسي بن جعفر (علیهماالسلام) سؤال كردم از متعه «قَالَ وَ مَا أَنْتَ وَ ذَاكَ وَ قَدْ أَغْنَاكَ اللَّهُ عَنْهَا» (4)؛ «تو را با متعه چكار است و حال آنكه خداوند تو را از آن بينياز ساخته است». در روايت ديگر امام (علیهالسلام) میفرمايد: «هِيَ حَلَالٌ مُبَاحٌ مُطْلَقٌ لِمَنْ لَمْ يُغْنِهِ اللَّهُ بِالتَّزْوِيجِ» (5)؛ «متعه حلال مباح مطلق است براي كسي كه خدا او را به واسطه ازدواج بینياز نساخته است».
استاد شهيد مطهري هم با توجه به اين روايت میفرمايند: «آنجا كه ائمه اطهار مردان زن دار را از اين كار منع كردهاند به اعتبار حكمت اوّلي اين قانون است، خواسته اند بگويند اين قانون براي مرداني كه احتياجي ندارند وضع نشده است، بلكه اين كار براي كسي رواست كه خداوند او را با داشتن همسري از اين كار بینياز نكرده است. و اما كسي كه داراي همسر است، فقط هنگامي میتواند دست به اين كار بزند كه دسترسي به همسر خود به هر طریقی نداشته باشد». (6)
تنوع طلبی ممنوع!
ازدواج موقت اگر در جایگاه و موقعیت خویش با توجه به شرایط و احکامش مورد استفاده قرار گیرد نوعی ضرورت فردی و اجتماعی و امری بسیار پسندیده و مشروع است، اما اگر در جایگاه خود استفاده نشود و دستآوریزی برای رسیدن به تمتعات نفسانی افراد قرار گیرد، طبیعتاً مطلوب خدا و دین نیست.
این نکته مهم را بدانید اگر کسی به خاطر زیادهخواهی، هوسرانی و زنبارگی، تنوعطلبي، تجربة جدید، تفاخر، یا گرفتن زهر چشم از همسر اول و یا خانوادهاش و یا آزار و اذیت آنان سراغ ازدواج مجدد یا همسر صیغهای برود، کار مذمومی انجام داده است و عمل وی از مصادیق هوای نفس خواهد بود.
رسول گرامی اسلام (صلیاللهعلیهوآله) میفرمایند:
«إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يُبْغِضُ أَوْ يَلْعَنُ كُلَّ ذَوَّاقٍ مِنَ الرِّجَالِ وَ كُلَّ ذَوَّاقَةٍ مِنَ النِّسَاءِ» (7)؛ «خداوند عزّوجلّ مردان و زنانى را كه همواره تغيير همسر مىدهند [تا طعم زنان و مردان دیگر را بچشند] دشمن دارد، يا آنها را لعنت مىكند».
«إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الذَّوَّاقِينَ وَ الذَّوَّاقَاتِ» (8)؛ «خداوند مردان و زنانى را كه مرتّباً تغيير همسر مىدهند [تا طعم زنان و مردان دیگر را بچشند] دوست ندارد».
با این توضیحات، اگر شما به همسرتان دسترسی دارید و می توانید نیاز جنسی تان را با او کاملاً ارضا کنید و مشکل خاصی در این خصوص ندارید، دلیلی برای ازدواج موقت برای شما با دختر دایی تان و نه هیچ زن دیگری وجود ندارد و نباید این کار را بکنید و باعث ایجاد اختلاف در زندگی خودتان و مشکلات همراه شوید. البته اگر همسرتان به خاطر بیماری و یا مشکلات دیگر نمی تواند شما را ارضا کند و شما نیز شدیداً در فشار هستید، خوف گناه وجود دارد و همسرتان نیز با ازدواج موقت شما رضایت دارد، می توانید بر اساس احکام و ضوابط شرعی و عرفی صیغه کنید؛ منتها برای پیشگیری از آسیب ها و پیامدی های منفی و مشکلات احتمالی این قضیه، بهتر است با زن بیوه یا مطلقۀ دیگری به غیر از دختر دایی تان انجام دهید.
چگونگی حل مشکل!
قبل از هر چیز باید بررسی شود که علت احساس نیاز جنسی شدید شما چیست؟ اگر شما گرم مزاج بوده همسرتان نیز سردمزاج می باشند و یا دچار بیماری و مشکل خاصی هستند که قادر به ارضای مطلوب تمایلات جنسی شما نیستند؛ طبیعتاً اول باید این مشکل را به خوبی بررسی و درمان کنید. برای بررسی همة جوانب و درمان نهایی، بهتر است به مراکز مشاورهای و خدمات روانشناختی معتبر مراجعه کنید و مشکل خود را حضوراً با روانشناسان، مشاوران خانواده، خانواده درمانگران، زوج درمانگران، سکس تراپیستها، درمانگران اختلالات جنسی و روانپزشکان در میان بگذارید و از آنها برای رفع مشکل استمداد بطلبید و راهکارهای تخصصیتر را از آنها دریافت کنید و با اجرای دقیق آنها به زندگی زناشویی خود شور و نشاط دوباره ببخشید؛ چون حفظ زندگی مشترک، تعهد و پایبندی بدان در اولویت نخست شما قرار دارد.
در نهایت اگر با همۀ اقدامات و تلاش های شما و متخصصان برای حل مشکل؛ چاره ای جز ازدواج موقت برای شما باقی نماند، بهتر است این مسئله را با زن بیوه یا مطلقۀ دیگری به غیر از دختر دایی تان انجام دهید؛ چون باتوجه به عدم پذیرش ازدواج موقت در جامعه و پیامدهای منفی و آسیب هایی که در زندگی فردی و خانوادگی شما خواهد گذاشت حتی اگر دختردایی تان از پیشنهاد شما استقبال کند، هرآینه ممکن است روابط پنهانی شما آشکار شود و در بین بستگان تان منفور و مطرود گردید و روابط خانوادگی و فامیلی خانواده ها به هم بخورد؛ در حالی که این گونه مشکلات در ازدواج موقت با افراد غریبه وجود ندارد.
از سوی دیگر باتوجه به نسبت فامیلی که شما با دختردایی تان دارید؛ ممکن است مطرح کردن و پیشنهاد ازدواج موقت به وی نوعی توهین فرض شود و با واکنش تند وی مواجه گردید و آبروی تان برود و مصداق ضرب المثل معروف: «آش نخورده و دهن سوخته» گردید.
اگر شما واقعاً دلسوز و خیرخواه دختردایی تان هستید و به برآورده ساختن نیازهای او می اندیشید؛ چرا زمینه ازدواج دائم او را با مرد مناسب دیگری فراهم نمی کنید؟!
ازدواج موقت شما با دختردایی تان تنها بخش اندکی از نیازهای او را پاسخ می دهد، اما نیازهای اساسی وی به قوت خود باقی است.
اینکه شما تنها به دختردایی تان می اندیشید و در آرزوی وصال او شب و روز می گذرانید تا از او کام بگیرد؛ می توانید حکایت از این داشته باشد که نیاز جنسی شدید شما واقعی نیست؛ شاید نوعی میل ناهشیار به تنوع طلبی و چشیدن طعم وی در میان باشد که البته فکر و خیال و اندیشیدن مداوم به دختردایی تان بر آتش آن افروخته است؛ بنابراین لازم است با خودتان خلوت کنید و ریزبینانه به احساسات و تمایلات خود بنگرید. اگر از مصادیق هوای نفسانی است و کاری که می خواهید انجام دهید مورد رضایت الهی نیست؛ آنگاه بی خودی باعث ایجاد تنش در زندگی خودتان و به هم خوردن روابط خانوادگی و فامیلی نشوید و عطایش را به لقایش ببخشید.
معرفی منابع برای مطالعۀ بیشتر:
- افضل آزادی، محسن، ازدواج موقت از دیدگاه قرآن و سنت، قم: برگ فردوس، 1390.
- رئیسی، مسعود و باختر، سیداحمد، مجموعه کامل قوانین و مقررات ازدواج موقت، تهران: خط سوم، 1390.
- شریفی، سیدحسن، ازدواج موقت و چالش ها، قم: بوستان کتاب قم،1390.
- رافعی، طلعت، تحلیلی بر روانشناسی زن در ازدواج موقت، تهران: دانژه، 1382.
- محمدی تکاسی، سمیه، تعدد زوجات در اسلام، اراک: نوای دانش، 1389.
- نقوی، مجدت، تعدد زوجات در اسلام و ملل دیگر، آلمان: فروغ آزادی، 1391.
پینوشتها:
- مطهري، مرتضي، مجموعه آثار، حقوق زن در اسلام، تهران: صدرا، چاپ دوم، 1379 ش، ج 19، ص 78.
- حر عاملى، محمد بن حسن، وسائل الشيعة، قم: مؤسسة آل البيت عليهم السلام، 1409ق، باب 5، از ابواب متعه، ح4. کليني، محمد بن يعقوب، فروع کافي، ج5، ص452.
- همان، ح1 و 2.
- همان.
- همان.
- مطهرى، مرتضي، مجموعه آثار، تهران: صدرا، ج19، ص83.
- حر عاملى، محمد بن حسن، وسائل الشيعة، قم: مؤسسة آل البيت عليهم السلام، 1409ق، ج22، ص8.
- همان، ج22، ص9.