چرا در ایران دست سارقان قطع نمیشود؟
تبهای اولیه
بسم اللهچرا در ایران دست سارقان قطع نمیشود ؟
شرایط داره
زیادی خشن هست
بسم اللهچرا در ایران دست سارقان قطع نمیشود ؟
کارشناس بحث : عبدالرحمان
با سلام و تبریک میلاد کریم اهل بیت علیهم السلام
الف. حد سرقت در قرآن و روایات بیان شده است.
دست مرد دزد و زن دزد را به كيفر عملي كه انجام دادهاند به عنوان يك مجازات الهي قطع كنيد، و خداوند توانا و حكيم است.
ب. به صرف اینکه شخصی سرقتی را انجام داد حد سرقت بر او اجرا نمی شود بلکه روایات برای اجرای حد سرقت شرایطی بیان شده است که این شرایط در کتب فقهی (مانند تحریرالوسیله،ج2،صص482-483.) آورده شده است. همچنین در قانون مجازات اسلامی نیز این شرایط ذکر شده است. این شرایط عبارتند از: ادامه دارد ....
شرایط
ماده 198 - سرقت در صورتی موجب حد می شود كه دارای كليه شرايط و خصوصيات زير باشد -
1 - سارق به حد بلوغ شرعي رسيده باشد .
2 - سارق در حال سرقت عاقل باشد .
3 - سارق با تهديد و اجبار وادار به سرقت نشده باشد .
4 - سارق قاصد باشد .
5 - سارق بداند و ملتفت باشد كه مال غير است .
6 - سارق بداند و ملتفت باشد كه ربودن آن حرام است .
7 - صاحب مال ، مال را در حرز قرار داه باشد .
8 - سارق به تنهائي يا با كمك ديگري هتك حرز كرده باشد .
9 - به اندازه نصاب يعني 5/4 نخود طلاي مسكوك كه بصورت پول معامله مي شود يا ارزش آن به آن مقدار باشد در هربار سرقت شود .
10 - سارق مضطرنباشد .
11 - سارق پدر صاحب مال نباشد .
12 - سرقت در سال قحطي صورت نگرفته باشد .
13 - حرز و محل نگهداري مال ، از سارق غصب نشده باشد .
14 - سارق مال را به عنوان دزدي برداشته باشد .
15 - مال مسروق در حرز متناسب نگهداري شده باشد .
16 - مال مسروق از اموال دولتي و وقف و مانند آن كه مالك شخصي ندارد نباشد .
تبصره 1 - حرز عبارت است از محل نگهداري مال بمنظور حفظ از دستبرد .
تبصره 2 - بيرون آوردن مال از حرز توسط ديوانه يا طفل غير مميز و حيوانات و امثال در حكم مباشرت است .
تبصره 3 - هرگاه سارق قبل از بيرون آوردن مال از حرز دستگير شود حد بر او جاري نمي شود .
تبصره 4 - هرگاه سارق پس از سرقت ، مال را تحت يد مالك قرار داده باشد موجب حد نمي شود .
ادامه دارد ...
راههاي ثبوت سرقت
فصل 199 - سرقتي كه موجب حد است با يكي از راههاي زير ثابت مي شود -
1 - شهادت دو مرد عادل
2 - دو مرتبه اقرار سارق نزد قاضي ، بشرط آنكه اقرار كننده بالغ و عاقل و قاصد و مختار باشد .
3 - علم قاضي
تبصره - اگر سارق يك مرتبه نزد قاضي اقرار به سرقت كند ، بايد مال را به صاحبش بدهد اما حد بر او جاري نمي شود .
شرايط اجراي حد
ماده 200 - در صورتي حد سرقت جاري مي شودكه شرايط زيرموجودباشد -
1 - صاحب مال از سارق نزد قاضي شكايت كند .
2 - صاحب مال پيش از شكايت سارق را نبخشيده باشد .
3 - صاحب مال پيش از شكايت مال را به سارق نبخشيده باشد .
4 - مال مسروق قبل از ثبوت جرم نزد قاضي ، از راه خريد و مانند آن به ملك سارق در نيايد .
5 - سارق قبل از ثبوت جرم از اين گناه توبه نكرده باشد .
تبصره - حد سرقت بعد از ثبوت جرم با توبه ساقط نمي شود وعفو سارق جايز نيست .
منبع: قانون مجازات اسلامی، باب هشتم(حد سرقت)، فصل اول،دوم و سوم.
با توجه به شرایط فوق مشخص می شود که ایجاد این شرایط بسیار سخت است و در خیلی از موارد ، سارق مستحق حد سرقت نیست و مجازات های دیگری برایش تعیین می شود.
ادامه دارد ....
ج. ما معتقدیم که احکام الهی تابع مصالح و مفاسده هستند. یعنی انجام واجب دارای مصلحت و انجام حرام دارای مفسده است . اما در برخی از موارد در اجرای واجب مفسده و یا در انجام حرام مصلحتی قوی تر و مهم تر مترتب است که برای حفظ این اهم باید از این واجب دست کشید و یا آن حرام را مرتکب شد.
حضرت امام خمينی (ره) می فرمايند: "حکومت که شعبه ای از ولايت مطلقه رسول الله(ص) است يکي از احکام اوليه اسلام است و مقدم بر تمام احکام فرعيه حتي نماز و روزه و حج است ... حکومت مي تواند هر امري را چه عبادي و يا غير عبادي که جريان آن مخالف مصالح اسلام است، از آن مادام که چنين است، جلوگيري کند." ( صحيفه نور، امام خميني(ره)، ج 2، ص 170 و 171 .)
پس انچه در ایران مهم است و از اولویت بالاتری برخوردار است حفظ مصالح اسلام است.
اگر در جوامع بین المللی دقت کنید برخی که ظاهرا خودشان را مدافع حقوق بشر می دانند به دلایل سیاسی ، اسلام ستیزی و... سعی می کنند که چهره ای بسیار خشن از اسلام و قوانین جمهوری اسلامی ایران نشان دهند تا چهره اسلام و انقلاب ایران را در میان مردم جهان خشن و نا مطلوب نشان دهند . لذا در برابر این فشارها ،اولویت سنجی و مصلحت اقتضا می کند که اجرای برخی حدود برای مدتی متوقف شود و یا اینکه در خفا انجام شود.
علیکم السلام . ممنون از جواب شما
با توجه به شرایط فوق مشخص می شود که ایجاد این شرایط بسیار سخت است و در خیلی از موارد ، سارق مستحق حد سرقت نیست و مجازات های دیگری برایش تعیین می شود.
اما نباید ایجاد این شرایط زیاد سخت باشد . دقیقا کدام مورد باعث سخت تر شدن است ؟
و این که تقریبا چند در صد از پرونده های سرقت دارای چنین شرایطی هستند ؟
پس انچه در ایران مهم است و از اولویت بالاتری برخوردار است حفظ مصالح اسلام است. اگر در جوامع بین المللی دقت کنید برخی که ظاهرا خودشان را مدافع حقوق بشر می دانند به دلایل سیاسی ، اسلام ستیزی و... سعی می کنند که چهره ای بسیار خشن از اسلام و قوانین جمهوری اسلامی ایران نشان دهند تا چهره اسلام و انقلاب ایران را در میان مردم جهان خشن و نا مطلوب نشان دهند . لذا در برابر این فشارها ،اولویت سنجی و مصلحت اقتضا می کند که اجرای برخی حدود برای مدتی متوقف شود و یا اینکه در خفا انجام شود.
اما این که اگر خشونت ، قطع ید سارقین و ... باشد ، آنان چهره ای خشن نشان نمیدهند و در حقیقت ، خشونت در ذات اسلام هست . و اگر این خشونت نیست و دلایل منطقی دارد ، قابل توضیح نیز باید باشد . پس چرا باید با پنهان کاری و معرفی کردن اسلامی دیگر به جذب مسلمان پرداخت ؟
و دیگر این که اگر مصلحت اقتضا کند که اجرای این حدود متوقف شود نباید از همان ابتدای اسلام تا انتها متوقف می شد ؟ چون که همیشه این گونه افراد وجود داشته اند و دارند .
پس چرا باید با پنهان کاری و معرفی کردن اسلامی دیگر به جذب مسلمان پرداخت ؟ و دیگر این که اگر مصلحت اقتضا کند که اجرای این حدود متوقف شود نباید از همان ابتدای اسلام تا انتها متوقف می شد ؟ چون که همیشه این گونه افراد وجود داشته اند و دارند .
من هم كاملا موافقم . تو كشورهاي عربي چون كه طبق قران اونا حد رو جاري مي كنند هيچكس جرات دزدي نداره .
ما كه مكه رفته بوديم رييس كاروانمون مي گفت كه اينجا مطمئن باشيد هيچي گم نمي كنيد و هر چي از دستتون افتاد دوباره همونجا بر داريد .
اتفاقا اين ابهت اسلام رو نشون مي ده كه وقتي يك نا مسلمان هم ببينه كه چقدر امنيت در يك كشور اسلامي وجود داره
اين قطع يد هميشه براي من هم سوال بوده كه چرا در ايران اجرا نمي شه . ممنون از 92.132-110.102
البته در عربستان فکر نکنم که کار درستی می کنند که دست رو از ساعد قطع می کنند. (فیلمش رو من دیدم)
با اینکار شرایط سجده برای مسلمان از بین خواهد رفت.
چون در هنگام سجده باید حتما دو کف دست روی زمین قرار گیرد.
خواهشاً کارشناس محترم، جناب عبدالرحمان توضیح بدهند .
استفتاء از حضرت آیت آلله العظمی مکارم ، پیرامون سجده:
آیا مردان می توانند آرنج خود را در سجده نمازهای واجب بر روی زمین بگذارند؟
بهتر است مردان آرنج هایشان روی زمین قرار نگیرد.
آیا در سجده انگشتان دست هم علاوه بر کف دست باید روی زمین باشد؟
آری، انگشتان هم باید روی زمین قرار گیرد.
بسم اللهچرا در ایران دست سارقان قطع نمیشود ؟
کارشناس بحث : عبدالرحمان
چون در ایران دزدان شریفی وجود دارند. نظرتون چیه که دست پدری رو که از سرکار چندین و چند ساله اش اخراج شده و چند تا نون خور هم تو حلبی آبادش منتظر روزی هستن رو قطع کنن یا زنی رو که همه بهش پشت کردن و مردان مهربان خیر فقط هنگامی بهش کمک میکنن که خودشو در اختیارشون بذاره؟ حتی این هم دزدیه؛ دزدی از وقتی که باید به فرزندانش و تربیت اونا اختصاص می یافت. اگر دست دزد باید قطع بشه پس باید دست کارمندی رو که سرکار از وقت اداریش یا ابزار کار اداره (حتی یک پاک کن) برای خونه اش قرار میده یا راننده تاکسی رو که کرایه اضافه میگیره یا کارمند بانکی رو که زیرمیزی میگیره یا رییسی رو که همیشه جلسه داره و هیچ وقت نمیشه باهاش حرف زد و خیلی های دیگه رو هم قطع کرد!!!! دزدی فقط بالارفتن از دیوار خونه مردم نیست.
لطفا اول به وضع مملکتتمون فکر کن بعد...!! مشکلات یکی دوتا نیست.
[="Tahoma"][="Black"]لا حول و لا قوة الا بالله
با توجه به شرایط فوق مشخص می شود که ایجاد این شرایط بسیار سخت است و در خیلی از موارد ، سارق مستحق حد سرقت نیست و مجازات های دیگری برایش تعیین می شود.
سلام و عرض ادب
اتفاقاً شرايطش اصلاً سخت نيست
اين حكم شامل حال خيلي از سارقان ميشه
ج. ما معتقدیم که احکام الهی تابع مصالح و مفاسده هستند. یعنی انجام واجب دارای مصلحت و انجام حرام دارای مفسده است . اما در برخی از موارد در اجرای واجب مفسده و یا در انجام حرام مصلحتی قوی تر و مهم تر مترتب است که برای حفظ این اهم باید از این واجب دست کشید و یا آن حرام را مرتکب شد.
مگر قوانين دين اسلام محدود به زمان و مكان هست ؟
يعني ميتونيم بگيم الآن كه ماه مبارك رمضان در هواي گرم هست و خيلي ها شرايط روزه گرفتن رو ندارن پس امسال ماه رمضان رو روزه نگيريم ؟[/]
ما كه مكه رفته بوديم رييس كاروانمون مي گفت كه اينجا مطمئن باشيد هيچي گم نمي كنيد و هر چي از دستتون افتاد دوباره همونجا بر داريد . اتفاقا اين ابهت اسلام رو نشون مي ده كه وقتي يك نا مسلمان هم ببينه كه چقدر امنيت در يك كشور اسلامي وجود داره اين قطع يد هميشه براي من هم سوال بوده كه چرا در ايران اجرا نمي شه .
داستانی از اثرات عمیق فرهنگی بجای ماندن بین اجرای اقتدار زور و خشونت و بروز هرج و مرج :
چیزی نگذشت که تمیزی و نظم کمپهای مردم سیلزده که توی ورزشگاههای شهر بنا شده بود توجه همه را جلب کرد ، بعد دیدیم که مسئولان شهر جلوی مردم سجده میکنند و معذرت میخواهند بخاطر اینکه سونامی شده و ما نتوانستیم بهتر از این از شما مراقبت کنیم.
چیزی نگذشت که عکس مدارس صحرایی شهر فوکوشیما منتشر شد ! با نهایت شرمندگی سالن ورزشی رو پارتیشن زده بودند و بصورت کلاسهای مجزا با حداکثر ۱۵ دانش آموز در آورده بودند . نکته اش هم اینکه همه کلاسها یه ال سی دی ۳۲ اینچی داشت. وزیر آموش و پرورششان هم توی رسانه ها ضمن کلی عذر خواهی قول داد که بزودی حداقل امکانات را برای دانش آموزان مهیا خواهد کرد. یعنی این چیزها را تازه زیر حداقل میدانند! محاسبه کنید حداکثر را.
چند روز قبل هم مطلع شدیم که پیرمردهای ژاپنی سپاه مهندسین پیر تشکیل داده اند و داوطلب اینکه بروند فوکوشیما و در مهار نیروگاه کمک کنند تا جوانترها در معرض تشعشعات نیروگاه و مرگ قرار نگیرند! چرا؟ چون نسبت به جوانها کمتر از عمرشان باقی مانده و اثرات ناگوار رادیواکتیو زمان کمتری در کشورشان باقی خواهد ماند و خودشان هم زمان کمتری رنج و دردش را تحمل خواهند کرد! همینقدر منطقی و بشر دوستانه.
حالا هم که این خبر پایین در آمده که بزرگواری میفرمایید و میخوانید:
بازگرداندن میلیاردها ین پس از سونامی:
بگزارش خبرگزاری آلمان، مردم ژاپن، که در ماههای گذشته، بحران سیل ، سونامی و نشت مواد رادیواکتیو را پشت سر گذاشتهاند، بیش از سه و نیم میلیارد ین ( بیش از ۴۵ میلیون دلار) پول را که در مناطق سیل زده یافته اند به دولت بازگردانده اند.
همچنین ۵۷۰۰ گاوصندوق پیدا شده پس از سیل که حاوی بیش از دو میلیارد ین بوده، به دولت داده شده است.
سخنگوی پلیس ژاپن اعلام کرد مردم و داوطلبان همچنان کیف پولهای پیدا شده را تحویل میدهند و تا کنون ۹۶ درصد مبالغ پیدا شده، به صاحبانشان بازگردانده شده است.
زلزله و سونامی در ژاپن که در ماه مارس رخ داد، دستکم ۲۰ هزار کشته و هزاران نفر بیخانمان برجا گذاشت.
اونوقت فکرشو بکنید خدا ما رو ببره بهشت، اینا رو ببره جهنم
نکته جالب اینجاست که بدونید در فرهنگ ژاپنی مفهمومی بنام "گناه" وجود نداره... و اصلا" مردم با این مفهموم هیچ آشنایی ندارن... تنها مفهوم بازدارنده در اونجا، "شرمندگی" است. واسه همینه که کسی که درست کارش و انجام نمیده و پیش مردم شرمنده میشه، حتی ممکنه که دست به خودکشی بزنه، چون دیگه چیزی برای از دست دادن نداره... "شرمندگی" مفهوم زمینی و "گناه" مفهوم آسمانی است. "شرمندگی" بین شخص و اطرافیانش اتفاق میفته، اطرافیانی که شخص همیشه اونها رو میبینه، ولی "گناه" بین شخص و خدایی هست که هیچ وقت بشر اون رو ندیده و نخواهد دید.... و نتیجه این دو باور رو ببینید!
مشکل اینجاست زمانی دست دزد قطع می شود که دزد مربوطه زیر صد میلیون تومان دزدیده باشد
واگربیشتر غارت کرده باشد :
ارج بیند و بر صدر نشیند یا به بلاد افرنجیه مهاجرت نماید بسبب نشر دین و حرب با کفر.....!!
البته عربستان را گفتم وگرنه در ایران که چنین اعمالی از محالات است
نعوذ بالله
دست همه در بیت المال است
[="Tahoma"] سلام علیکم
البته عربستان را گفتم وگرنه در ایران که چنین اعمالی از محالات است
نعوذ باللهدست همه در بیت المال است
اگر طبق قوانین اسلام،این حکم را اجرا میکردند،دیگه کسی جرأت دست بردن توی بیت المال را نداشت:ok:
یا علی:Gol:
البته در عربستان فکر نکنم که کار درستی می کنند که دست رو از ساعد قطع می کنند. (فیلمش رو من دیدم)با اینکار شرایط سجده برای مسلمان از بین خواهد رفت.
چون در هنگام سجده باید حتما دو کف دست روی زمین قرار گیرد.
خواهشاً کارشناس محترم، جناب عبدالرحمان توضیح بدهند .
با سلام
ماده 201 - حد سرقت بشرح زير است -
الف - در مرتبه اول قطع چهار انگشت دست راست سارق از انتهاي آن بطوريكه انگشت شست و كف دست او باقي بماند .
ب - در مرتبه دوم ، قطع پاي چپ سارق از پائين برآمدگي بنحوي كه نصف قدم و مقداري از محل مسح او باقي بماند .
ج - در مرتبه سوم حبس ابد .
د - در مرتبه چهارم اعدام ، ولوسرقت در زندان باشد .
با اینکار شرایط سجده برای مسلمان از بین خواهد رفت.
چون در هنگام سجده باید حتما دو کف دست روی زمین قرار گیرد.
در حديث معروفى از امام نهم" محمد بن على الجواد" ع نقل شده است كه" معتصم عباسى" در مجلسى كه از فقهاى اهل سنت در آن جمع بودند سؤال كرد كه دست دزد را از كدام قسمت بايد بريد؟
بعضى گفتند: از مچ، و به آيه تيمم استدلال كردند،
بعضى ديگر گفتند: از مرفق و به آيه وضو استدلال كردند،
" معتصم" از آن حضرت عليه السلام در اين باره توضيح خواست،
حضرت عليه السلام نخست از او" در خواست نمود كه از سؤال خود صرفنظر كند، و چون اصرار كرد، فرمود: آنچه آنها گفتند همه خطا است، تنها بايد چهار انگشت از مفصل انگشتان بريده شود، و كف دست و انگشت شست باقى بماند، هنگامى كه معتصم جوياى دليل شد، امام به كلام پيغمبر ص كه سجود بايد بر هفت عضو باشد پيشانى و دو دست و دو سر زانوها و پاها استدلال كرد و سپس افزود اگر از مچ يا مرفق بريده شود دستى براى او باقى نمىماند كه سجده كند، در حالى كه خداوند فرموده وَ أَنَّ الْمَساجِدَ لِلَّهِ(جن/18) يعنى اين اعضاى هفتگانه مخصوص خدا است، و آنچه مخصوص خدا است نبايد قطع كرد، اين سخن اعجاب معتصم را برانگيخت و دستور داد بر طبق حكم آن حضرت دست دزد را از مفصل چهار انگشت ببرند"( وسائل الشيعه،ج 18 ،ص 490 (ابواب حد السرقه باب 4 حديث 5).).
و به اين مضمون، احاديث ديگرى نيز نقل شده است ( نور الثقلين، ج 5 ،صص 439 و 440.).
ولى احاديثى كه در اين زمينه نقل شده غالبا بدون سند و يا با سند ضعيف است، و از اين گذشته موارد نقضى دارد كه پاسخ گويى از آن آسان نيست، مثلا در ميان فقهاى ما مسلم است كه اگر" سارق" براى دفعه دوم دزدى كند (بعد از آن كه حد براى او جارى شده باشد) قسمت جلو پاى او را قطع مى كنند و پاشنه پا را سالم مى گذارند در حالى كه انگشت بزرگ پا نيز از اعضاى هفتگانه سجده است و همچنين در مورد" محارب" كه يكى از مجازاتهايش قطع قسمتى از دست و پا است.
منبع :تفسير نمونه، ج25، ص125- 126.
مگر قوانين دين اسلام محدود به زمان و مكان هست ؟ يعني ميتونيم بگيم الآن كه ماه مبارك رمضان در هواي گرم هست و خيلي ها شرايط روزه گرفتن رو ندارن پس امسال ماه رمضان رو روزه نگيريم ؟
زنده باد ! كاملا موافقم
علیکم السلام . ممنون از جواب شمااما نباید ایجاد این شرایط زیاد سخت باشد . دقیقا کدام مورد باعث سخت تر شدن است ؟
و این که تقریبا چند در صد از پرونده های سرقت دارای چنین شرایطی هستند ؟
با سلام
معمولا جمع شدن تمامی شروطی که در دو پست قبل بیان شد در اکثر سرقت ها وجود ندارد. چون اگر حتی یک شرط هم مهیا نباشد مستحق حد سرقت نیست .
اگر دقت کنید یکی از این شرایط این است که : هرگاه سارق پس از سرقت ، مال را تحت يد مالك قرار داده باشد موجب حد نمي شود . و یا شرط دیگر این است که اگر سارق قبل از ثبوت سرقت در دادگاه اسلامى توبه كند حد سرقت نيز از او برداشته مى شود.
اینکه چند درصد از سرقت ها تمام این شرایط در آنها وجود دارد را باید از آمار دادگستری پرسید !!
اما این که اگر خشونت ، قطع ید سارقین و ... باشد ، آنان چهره ای خشن نشان نمیدهند و در حقیقت ، خشونت در ذات اسلام هست . و اگر این خشونت نیست و دلایل منطقی دارد ، قابل توضیح نیز باید باشد . پس چرا باید با پنهان کاری و معرفی کردن اسلامی دیگر به جذب مسلمان پرداخت ؟و دیگر این که اگر مصلحت اقتضا کند که اجرای این حدود متوقف شود نباید از همان ابتدای اسلام تا انتها متوقف می شد ؟ چون که همیشه این گونه افراد وجود داشته اند و دارند .
دلایل منطقی را باید برای کسانی به کار برد که اهل منطق باشند. علمای اسلام همواره دلایل منطقی و فلسفه احکام و حدود الهی را بیان کرده می کنند . اما این بیانات برای کسانی سودمند است که اولا این سخنان به گوششان برسد ثانیا توانایی و قدرت فکری برای درک آنها را داشته باشند. قاعده اهم و مهم (ترجیح دادن امر مهمی بر امر مهم ) نیز یکی از دستورات اسلام است که هر حاکم عاقل و حکیمی نیز همین قاعده را در اجرای قوانین در حکومت مدنظر می گیرد.
هنگامی که جوامع بین المللی به وسیله اجرای برخی از این حدود ایران و شیعه را متهم می کنند و اینگونه اعمال را بهانه ای قرار می دهند که اقداماتی از جمله محدودیت ها و تحریم هایی علیه ایران انجام دهند که باعث از بین رفتن اصل نظام و حکومت اسلامی می شود ، حاکم جامعه اسلامی بنا به مصلحتی ، اهم و مهم تر که حفظ نظام اسلامی است را مقدم می شمارد و اجرای این حکم را برای مدتی و یا در مکان هایی متوقف می کند تا امر مهمتری که حفظ اصل نظام است محفوظ بماندو این یک کار کاملا حکیمانه و عاقلانه است. نظیر این رفتار در تاریخ اسلام زیاد سراغ داریم مانند
یکی از راویان به نام عمَّار می گوید از امام صادق (ع) در مورد نمازی (تراویح) که در ماه رمضان در مساجد به صورت جماعت خوانده می شود پرسیدم حضرت فرمود: زمانی که امیر مؤمنان علی (ع) وارد کوفه شد به فرزندش امام حسن فرمود به مردم اعلام کن در ماه رمضان در مساجد نماز (تراویح) نباید به جماعت خوانده شود امام حسن نیز حسب الامر پدرش اعلام نمود وقتی که مردم سخنان امام حسن را شنیدند فریاد زدند وای عمر وای عمر (سنت عمر تباه می شود) وقتی امام حسن فریاد مردم را به امیر مؤمنان گفت حضرت فرمود: به آنان بگو بخوانند.(شیخ طوسی، تهذیب الأحکام، ج ۳، ص ۷۰، ح ۳۰.)یعنی امام علی علیه السلام برای مدتی بنا به مصالحی در برابر انجام بدعتی مبارزه نکردند و فرمودند که اجازه بدهند آن عمل انجام شود.
همچنین وقتی وهابی های عربستان در سال 1366 حجاج را به شهادت رساندند تا چند سال رفتن به حج تحریم شد و کسی به حج نمی رفت با اینکه رفتن به حج و انجام مناسکش برای عده زیادی واجب بود اما بنا به مصلحتی اجرای این واجب الهی برای مدتی متوقف شد.
و دیگر این که اگر مصلحت اقتضا کند که اجرای این حدود متوقف شود نباید از همان ابتدای اسلام تا انتها متوقف می شد ؟ چون که همیشه این گونه افراد وجود داشته اند و دارند .
اجرای این حدود برای همیشه متوقف نمی شود بلکه تا مدتی که مصلحت اقتضا می کند اجرا نمی شود یا مخفیانه اجرا می شود نه به صورت علنی.و با مراجعه به روزنامه ها ، سایت های خبری و ...گاهی اخباری شنیده می شود که نشان دهنده این است که حد سرقت در ایران اجرا می شود . مانند خبر1 یا خبر2 ، خبر3 و ....
همیشه اوضاع جهان اینگونه نمی باشد هنگامی که شرایط به نفع مسلمین باشد و مسلمانان در اکثریت باشند حتما این گونه حدود و تمامی حدود و احکام الهی اجرا خواهد شد.
من هم كاملا موافقم . تو كشورهاي عربي چون كه طبق قران اونا حد رو جاري مي كنند هيچكس جرات دزدي نداره .
ما كه مكه رفته بوديم رييس كاروانمون مي گفت كه اينجا مطمئن باشيد هيچي گم نمي كنيد و هر چي از دستتون افتاد دوباره همونجا بر داريد .
اتفاقا اين ابهت اسلام رو نشون مي ده كه وقتي يك نا مسلمان هم ببينه كه چقدر امنيت در يك كشور اسلامي وجود داره
اين قطع يد هميشه براي من هم سوال بوده كه چرا در ايران اجرا نمي شه . ممنون از 92.132-110.102
با سلام خدمت شما
به نظر شما آیا شرایط ایران و عربستان یکسان است ؟؟؟ وضعیت عربستان با ایران بسیار تفاوت دارد. عربستان یک حکومت پادشاهی دارد که وهابی ها بر آن حاکم هستند و مجامع بین المللی نیز حساسیتی بر روی آن ندارند. اما ایران کشوری است که انقلابی انجام داد که در قرن اخیر بی سابقه بوده است ، حکومت شیعه دارد و از تمام مستکبرین جهان اعلام بیزاری کرده و میکند و ...
لا حول و لا قوة الا بالله
مگر قوانين دين اسلام محدود به زمان و مكان هست ؟
با سلام
همانگونه که قبلا هم توضیح داده شد قوانین اسلام ،تابع مصالح و مفاسد است. مصالح و مفاسد نیز گاهی در برخی احکام (احکام متغیر) بنا به شرایط زمان و مکان تغییر می کند. از جمله احکام اسلام ، احکام حکومتی است که توسط حاکم جامعه اسلامی اجرا می شود.
امام خمینی (ره) می فرمایند: "... باید عرض کنم حکومت که شعبه ای از ولایت مطلقه رسول الله(ص) است یکی از احکام اولیه اسلام است و مقدم بر تمام احکام فرعیه حتی نماز و روزه و حج است. حاکم میتواند مسجد یا منزلی را که در مسیر خیابان است خراب کند و پول منزل را به صاحبش رد کند. حاکم میتواند مساجد را در موقع لزوم تعطیل کند و مسجدی که ضِرار باشد، در صورتی که رفع بدون تخریب نشود خراب کند. حکومت میتواند قراردادهای شرعی را که خود با مردم بسته است، در موقعی که آن قرارداد مخالف مصالح کشور و اسلام باشد یک جانبه لغو کند و میتواند هر امری را چه عبادی و یا غیر عبادی است که جریان آن مخالف مصالح اسلام است، از آن، مادامی که چنین است جلوگیری کند. حکومت میتواند از حج که از فرایض مهم الهی است، در مواقعی که مخالف صلاح کشور اسلامی دانست، موقتا جلوگیری کند."(صحیفه امام ، ج 20، ص 452.)
يعني ميتونيم بگيم الآن كه ماه مبارك رمضان در هواي گرم هست و خيلي ها شرايط روزه گرفتن رو ندارن پس امسال ماه رمضان رو روزه نگيريم ؟
در مورد مثال شما ، اسلام می گوید کسانی که توانایی روزه گرفتن ندارند روزه نگیرند اما بقیه که توانایی دارند روزه بگیرند . چرا به دلیل اینکه عده ای نمی توانند روزه بگیرند همه روزه نگیرند ؟ این عاقلانه است؟!!! این عمل به نفع مصالح اسلام و مسلمین است ؟؟!!
به نام خداسلام علیکم
اگر طبق قوانین اسلام،این حکم را اجرا میکردند،دیگه کسی جرأت دست بردن توی بیت المال را نداشت:ok:
یا علی:gol:
با سلام
در پست های قل بیان شد که یکی از شرایط اجرای حد سرقت این است که :
ماده 198 - سرقت در صورتی موجب حد می شود كه دارای كليه شرايط و خصوصيات زير باشد -16 - مال مسروق از اموال دولتي و وقف و مانند آن كه مالك شخصي ندارد نباشد .
باز هم ممنون
سوال دیگری پیش آمد .:
با مراجعه به روزنامه ها ، سایت های خبری و ...گاهی اخباری شنیده می شود که نشان دهنده این است که حد سرقت در ایران اجرا می شود . مانند خبر1 یا خبر2 ، خبر3 و ....
در خبر 2 آمده :" وی سرقت حدی را سرقتی دانست که سارق مرتکب بیش از 100 مورد سرقت شده باشد. "
سرقت حدی دقیقا چیست ؟
باز هم ممنونسوال دیگری پیش آمد .:
در خبر 2 آمده :" وی سرقت حدی را سرقتی دانست که سارق مرتکب بیش از 100 مورد سرقت شده باشد. "
سرقت حدی دقیقا چیست ؟
سلام
زمانی می توان گفت سرقت از نوع سرقت حدی است كه دارای تمام شرایط زیر باشد شرایط و خصوصیات عبارتست از اینكه:
1- سارق به حد بلوغ شرعی رسیده باشد.
2- سارق در زمان سرقت عاقل باشد.
3- سارق با تهدید و اجبار(زور) وادار به سرقت نشده باشد.
4- سارق قاصد باشد، منظور آن است كه سارق قصد سرقت داشته باشد و از روی شوخی یا بیهوسی یا در حالت خواب مرتكب عمل نشده باشد.
5- سارق در زمان سرقت بداند كه مالی كه می رباید مال دیگری است، بنابراین اگر فكر كند دارد مال خود را بر می دارد سرقت محسوب نمی شود
6- سارق بداند كه ربودن (سرقت) آن مال حرام است.
7- صاحب مال، مال را در حرز قرار داده باشد: توضیح آن كه منظور از حرز عبارتست از محل نگهداری مال به منظور حفظ از دستبرد،مثلا قرار دادن پول در گاوصندوق.
8- مال مسروق(دزدیده شده) در حرز متناسب نگهداری شده باشد.
توضیح : باید مال در حرز متناسب باشد بنابراین اگر سارقی به خانه ای برود و در حیاط خانه میلیون ها تومان زیور آلات پیدا كند و آن را بدزد این سرقت، سرقت حدی نیست چرا كه محل نگهداری زیور آلات در حیاط خانه نیست. بنابراین هر مال باید متناسب با ارزششان در جای مناسبی نگهداری شود..
9- سارق به تنهایی یا با كمك دیگری هتك حرز كرده باشد.
توضیح: در سرقت حدی باید كسی كه مال را می رباید و كسی ك هتك حرز می كند یعنی حرز را می شكند یا باز می كند یكی باشد.
بنابراین اگر حسن در گاو صندوق را باز كند و حسین پول و اموال گاوصندوق را بیرون آورد نه حسن و نه حسین هیچكدام شامل سرقت حدی نمی شوند ولی اگر هر كدام به تنهایی یا با هم در گاو صندوق را باز كنند و هم پول را بیرون آورند شامل سرقت حدی می شوند.
10- باید ارزش مال دزدیده شده به اندازه 5/4 نخود طلای مسكوك یا ارزش آن به مقدار آن باشد كه 5/4 نخود طلا می شود تقریبا 4/1 دینار. بنابراین اگر سرقت كمتر از این مقدار باشد سرقت، سرقت حدی نیست.
11- سارق مضطر نباشد: منظور آن است كه شخص سارق از روی ناچاری دست به دزدی نزده باشد بنابراین اگر سارق برای سیر كردن شكم خود چاره ای جز دزدی نداشته باشد سرقت او سرقت حدی نیست(بنابر قاعده الضرورات توبیح المحضورات).
12- سارق پدر صاحب مال نباشد. بنابراین اگر سارق(دزد) پدر كسی باشد كه دارد مال را از او می دزدد دیگر مشمول سرقت حدی نمی شود. پدر پدر نیز یعنی پدر بزرگ اگر از نوه خود مالی بدزدد شامل سرقت حدی نشده است بنابراین اگر پدر از فروند خود یا پدر بزرگ (پدر پدری) از نوه خود مالی را بدزدد حد سرقت بر او جاری نمی شود (بنابر قاعده فقهی انت و مالك لابیك).
13- سرقت در سال قحطی صورت نگرفته باشد. بنابراین اگر بر اثر قحطی افراد مرتكب سرقت شوند سرقت حدی محسوب نمی شود.
14- حرز و محل نگهداری مال، از سارق غصب نشده باشد. اگر محل نگهداری و حرزی كه مال در آنها هست از سارق غصب شده باشد اگر سارق مال داخل حرز را بدزدد شامل سرقت حدی نگشته است.
15- سارق مال را به عنوان دزدی برداشته باشد. بنابراین اگر سارق بخاطر شوخی مال را برداشته باشد و قصد دزدی را نداشته بوده دیگر شامل سرقت حدی نیست.
16- مال مسروق از اموال دوستی و وقف و مانند آن كه مال شخصی ندارد نباشد بنابراین به سرقت از اموال دولتی و وقف شامل سرقت حدی نیست.
نكته اول: اگر سارق قبل از بیرون آمدن مال از حرز(محل مناسب برای نگهداری مال) دستگیر شود حد بر او جاری نمی شود و مشمول سرقت حدی نگشته است.
نكته دوم: هرگاه سارق پس از سرقت و قبل از اینكه شخص برود و شكایت كند مال را به صاحب مال پس گرداند سارق مشمول سرقت حدی نمی شود.
شرایط دیگر سرقت حدی: به غیر از 16 شرطی كه برای اجرای سرقت حدی بیان شد چند شرط دیگر نیز وجود دارد كه در زیر آورده می شود:
1- صاحب مال از سارق نزد قاضی شكایت كند. بنابراین اگر سرقت شاكی نداشته باشد شخص به مجازات سرقت حدی نمی رسد و فقط مجازات سرقت تعزیری بر او تحمیل می شود.
2- صاحب مال پیش از شكایت سارق را نبخشیده باشد.
3- قبل از اینكه جرم سرقت نزد قاضی ثابت شود مال مسروق از راه خرید و مانند آن به ملكیت سارق درنیاید.
4- صاحب مال پیش از شكایت مال را به سارق ببخشیده باشد. 5- سارق قبل از اینكه جرم سرقت ثابت شود توبه نكرده باشد.
نكته: گذشت شاكی بعد از ثبوت جرم موثر نیست و حد جاری می شود.
[="Tahoma"][="DarkRed"] با اینکار شرایط سجده برای مسلمان از بین خواهد رفت.
البته در عربستان فکر نکنم که کار درستی می کنند که دست رو از ساعد قطع می کنند. (فیلمش رو من دیدم)
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
اونجا قران می خونند اینکه حد رو هم جاری می کنند فوق العاده است
و به نظرم الان مصلحت قوی تر بریدن دست در انظار است
به خصوص این سارق میلیاردیه
ولی بقیه آیات رو هم نمی خونند و تفکر درست ندارند(البته اگر بخوانند!)
از استاد می خواهیم این سخن مصلحت سنجی رو مستند کنند
و سیره ای از ائمه را به ما نشان دهند با تشکر:Gol:[/]
[="Tahoma"][="DarkRed"]ارمندی رو که سرکار از وقت اداریش یا ابزار کار اداره (حتی یک پاک کن) برای خونه اش قرار میده یا راننده تاکسی رو که کرایه اضافه میگیره یا کارمند بانکی رو که زیرمیزی میگیره یا رییسی رو که همیشه جلسه داره و هیچ وقت نمیشه باهاش حرف زد و خیلی های دیگه رو هم قطع کرد!!!! دزدی فقط بالارفتن از دیوار خونه مردم نیست.
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
دزدی که حد دارد شرایطی دارد که بخوانید برای این پست جواب محکمی است
[="Tahoma"][="DarkRed"]همیشه اوضاع جهان اینگونه نمی باشد هنگامی که شرایط به نفع مسلمین باشد و مسلمانان در اکثریت باشند حتما این گونه حدود و تمامی حدود و احکام الهی اجرا خواهد شد.
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
اما استاد اینجا یه سوال یا نکته مطرح است
اینکه در صدر اسلام رسول خدا و مسلمانان کم بودند اما با صدور احکام اللهی و جواز جنگ گسترش داده شد
چرا از این حکم کمک نمی گیرند؟
یه سوال این خبری که از امام علی با نماز تراویج نقل کردید
به این شکل هم نقل شده که امام علی (ع) به زور مردم را متفرق کرد!؟:Gol:[/]
همیشه اوضاع جهان اینگونه نمی باشد هنگامی که شرایط به نفع مسلمین باشد و مسلمانان در اکثریت باشند حتما این گونه حدود و تمامی حدود و احکام الهی اجرا خواهد شد.
به اعتقاد شما در چنین زمانی، دست های غیر مسلمانان هم باید قطع بشه؟
به نظر شما آیا شرایط ایران و عربستان یکسان است ؟؟؟ وضعیت عربستان با ایران بسیار تفاوت دارد. عربستان یک حکومت پادشاهی دارد که وهابی ها بر آن حاکم هستند و مجامع بین المللی نیز حساسیتی بر روی آن ندارند. اما ایران کشوری است که انقلابی انجام داد که در قرن اخیر بی سابقه بوده است ، حکومت شیعه دارد و از تمام مستکبرین جهان اعلام بیزاری کرده و میکند و ...
ايران تو كل دنيا مقام اول سزارين زنان رو داره و اين از نظر امريكا به اين معني هست كه در ايران شديدا حقوق بشر (زنان ) نقض مي شه و بارها ايران رو در اين زمينه محكوم كرده .
ما كشوري هستيم كه به خاطر موقعيت استراتژيكي كه داريم خيلي زياد زير ذره بين كشورهاي ديگه هستيم. چرا در مورد اين قضيه نظر استكبار برامون مهم نيست و برخي پزشكان ما براي دريافت پول بيشتر پيشنهاد سزارين مي دن و بدتر از اون در بعضي موارد مي گن كه بايد حتما سزارين بشيد !!
ايا بهتر نيست كه همه كارهامون اسلامي باشه . نه فقط بعضي از آونها ؟
ما يك كتاب مرجع به نام قران داريم كه كتاب كل مسلمانان جهان هست و بعضي آيات خيلي مستقيم دستور داريم . مثل روزه ، نماز ،ذكات ، و همين قطع يد
آيا ما مصداق آيه زير نيستيم :
افتومنون ببعض الكتاب و تكفرون ببعض فما جزاء من يفعل ذلك منكم الا خزى فى الحيوة الدنيا و يوم القيامة يردون الى اشد العذاب و ماالله بغافل عما تعملون(199).
آخه دست دزدان کلان و بزرگ رو که قطع نمیکنند میان به آفتابه دزد و یا اونی که از گرسنگس دست به دزدی زده قطع میکنند
با سلام معمولا جمع شدن تمامی شروطی که در دو پست قبل بیان شد در اکثر سرقت ها وجود ندارد. چون اگر حتی یک شرط هم مهیا نباشد مستحق حد سرقت نیست . اگر دقت کنید یکی از این شرایط این است که : هرگاه سارق پس از سرقت ، مال را تحت يد مالك قرار داده باشد موجب حد نمي شود . و یا شرط دیگر این است که اگر سارق قبل از ثبوت سرقت در دادگاه اسلامى توبه كند حد سرقت نيز از او برداشته مى شود. اینکه چند درصد از سرقت ها تمام این شرایط در آنها وجود دارد را باید از آمار دادگستری پرسید !!
سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش
با تشکر فراوان از کارشناس فرهیخته و دانش پژوه بزگوار جناب عبدالرحمن وبا تشکر از پاسخ های کامل وجامعشان :Gol:
عنه عليهالسلام :
كَفى بِالعِلمِ شَرَفا أن يَدَّعِيَهُ مَن لا يُحسِنُهُ ، ويَفرَحَ بهِ إذا نُسِبَ إلَيهِ ، وكَفى بِالجَهلِ ذَمّا يَبرَأُ مِنهُ مَن هُوَ فيهِ .
امام على عليهالسلام :
در ارجمندى دانش ، همين بس كه كسى هم كه آن را نيكو نمىداند دم از داشتن آن مىزند و هر گاه نسبت علم و دانايى به او دادهشود ، خوشحالمىگردد ودر نكوهندگى نادانى ، همين بس كه ، حتّى آدم نادان و بىبهره از دانش از آن بيزارى مىجويد .
منيه المريد : 110 منتخب ميزان الحكمة : 396
عنه صلى الله عليه و آله و سلّم :
أقرَبُ النّاسِ مِندَرَجَةِ النُّبُوَّةِ أهلُ العِلمِ والجِهادِ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلّم :
نزديكترين مردم به درجه پيامبرى ، دانشمندان و رزمندگانند .
المحجّه البيضاء : 1 / 14 منتخب ميزان الحكمة : 396
تلاش وتعهد شما بزرگوار را در پاسخ دقیق وکامل ارج می نهیم.وبرایتان ارزوی سلامتی وموفقیت داریم .
حق یارتان :Gol:
[="Tahoma"][="DarkRed"] عنه صلى الله عليه و آله و سلّم : تلاش وتعهد شما بزرگوار را در پاسخ دقیق وکامل ارج می نهیم.وبرایتان ارزوی سلامتی وموفقیت داریم .
با تشکر فراوان از کارشناس فرهیخته و دانش پژوه بزگوار جناب عبدالرحمن وبا تشکر از پاسخ های کامل وجامعشان
عنه عليهالسلام :
كَفى بِالعِلمِ شَرَفا أن يَدَّعِيَهُ مَن لا يُحسِنُهُ ، ويَفرَحَ بهِ إذا نُسِبَ إلَيهِ ، وكَفى بِالجَهلِ ذَمّا يَبرَأُ مِنهُ مَن هُوَ فيهِ .
امام على عليهالسلام :
در ارجمندى دانش ، همين بس كه كسى هم كه آن را نيكو نمىداند دم از داشتن آن مىزند و هر گاه نسبت علم و دانايى به او دادهشود ، خوشحالمىگردد ودر نكوهندگى نادانى ، همين بس كه ، حتّى آدم نادان و بىبهره از دانش از آن بيزارى مىجويد .
منيه المريد : 110 منتخب ميزان الحكمة : 396
أقرَبُ النّاسِ مِندَرَجَةِ النُّبُوَّةِ أهلُ العِلمِ والجِهادِ .
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و سلّم :
نزديكترين مردم به درجه پيامبرى ، دانشمندان و رزمندگانند .
المحجّه البيضاء : 1 / 14 منتخب ميزان الحكمة : 396
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
و با تشکر از ارائه حدیث زیبا و تشکر شما
وَلَا تَقْفُ مَا لَيسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا(الإسراء/36)
از آنچه به آن آگاهي نداري، پيروي مکن، چرا که گوش و چشم و دل، همه مسؤولند.
بر حکم این ایه شریفه و با توجه به اینکه ما می توانیم در حیطه علم کلام و سوالات مربوط به این حیطه رو تحقیق کنیم و تقلید جایز نیست
پس از استاد گرامی تقاضی دارم
وقت گرانمایه شان را به جهت جوابگو بودن به این سوالات قرار دهند
تا باشد که آفتاب رحمت بر همگان در روز رستاخیز بتابد:Gol:
استاد در ادامه اینکه احکام واجب می تونه زمانی به تاخیر بیافتد و یا با حکم ثانویه تعویض شود
بنده سوالی ندارم
چرا که ممکن است در بحث ضرورت این مطرح بشه و در خفی کردن به این خاطر باشد
(البته خوشحال می شوم که بیشتر توضیح دهید)
اما یک سوال
به چه منوال این اموال عمومی و بیت المال را سهم افراد نمی دانند و دزدی از ان را دست قطع نمی کنند؟
آیا این با سیره ائمه تطبیق دارد؟
اگر بله اخبار در این زمینه را نقل نمایید
یک سوال اموال مشترک المالک آیا می تواند دلالت بر عدم مالک و عمومی کند؟
در صورتی که بیت المال اموال عموم مسلمانان است
اگر یک نفر از مسلمانان راضی نباشد آیا نباید حکم جاری شود؟
اگر اینگونه نیست
پس ماجرای ان دزد از بیت المال و رفتن اگر اشتباه نکنم پیش مامون و برهان آوردن به خرید مادر مامون از بیت المال و ازاد نشدن ان توسط ان مسلمان و حکم ان چه میشود؟
یا ماجرای
ان افراد که از بیت المال دزدی کردند و دیوانه و کافر حربی بودند و مسلمان و برده چطور؟
(البته نقل به مضمون!)
اشاره کردم اگر یاد آوردید قرار دهید اگر نه توانستم می اورم
خب می شه مستند کنید این شرایط را با تشکر
اگر این جمله که مسلمانان راضی نباشند و صاحب مال راضی نباشد
صحیح است و حد را واجب می کند
من عدم رضایت خویش را اعلام می کنم:Gol:[/]
[="Tahoma"][="DarkRed"] یا ماجرای ان افراد که از بیت المال دزدی کردند و دیوانه و کافر حربی بودند و مسلمان و برده چطور؟
پس ماجرای ان دزد از بیت المال و رفتن اگر اشتباه نکنم پیش مامون و برهان آوردن به خرید مادر مامون از بیت المال و ازاد نشدن ان توسط ان مسلمان و حکم ان چه میشود؟
(البته نقل به مضمون!)
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
در کتاب قضاوت های امام علی (ع) که از طریق سایت نیز می شود دانلود کرد
آمده است
5- اهميت بيت المال
دو غلام كه يكى از بيت المال و ديگرى از مردى بود، از اموال بيت المال دزيد كردند، اميرالمومنين عليه السلام فرمود: بر غلام بيت المال حدى نيست ؛ زيرا بعضى از مال خدا بعض ديگرش را خورده و آن ديگر را پيش خوانده دستش را قطع كرد سپس فرمود: به او گوشت و روغن بخورانند تا زخمش خوب شود (41).
(البته غیر از ان نقل مضمون ها است اما بی ربط نیست)
همان طور که می بینیم در اینجا کسی که از بیت المال دزدی کرده دستش قطع شده
:Gol:
اما در مورد بخشش حکم صادر کرده اند به نقل از این کتاب که می خوانیم
7- عفو از حد
مردى نزد اميرالمومنين عليه السلام آمده و به دزدى خود اعتراف نمود. امام عليه السلام به وى فرمود: آيا چيزى از قرآن مى دانى ؟
گفت : آرى ، سوره بقره را مى دانم .
فرمود: دستت را در عوض آن سوره به تو بخشيدم .
اشعث گفت : آيا حدى از حدود خدا را تعطيل مى كنى ؟
على عليه السلام به وى فرمود: تو از احكام خدا چه مى دانى ؟ و آنگاه فرمود: اگر مثبت حد، گواه و شاهد باشد امام نمى تواند از آن درگذرد، ولى اگر مثبت حد، اقرار خود جانى باشد امام اختيار دارد مى تواند او را عفو كند و يا به او حد بزند (43).
اینجا ملاک بخشش امام را اقرار خود سارق دانسته است
و البته
یه نقل دیگه ها دارد
56- دزدى از غنائم
گروهى نزد حضرت امير عليه السلام آمده و گفتند: مردى كلاهخودى از غنائم جنگى سرقت كرده ، دستش را قطع كنيد. امام عليه السلام فرمود: دستش را قطع نمى كنم ؛ زيرا در مال شريك بوده است (120)
که در چند نقل دیگر دست دزد را به خاطر برداشتن نائم جنگی قطع نمی کنند
حال بیت المال ئ این اموال میلیاردی که برداشتند و زیاد تو مملکت اتفاق می افتد
غنائم جنگی است؟
لطفا جوابگو باشید با تشکر[/]
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
اما استاد اینجا یه سوال یا نکته مطرح است
اینکه در صدر اسلام رسول خدا و مسلمانان کم بودند اما با صدور احکام اللهی و جواز جنگ گسترش داده شد
چرا از این حکم کمک نمی گیرند؟
با سلام خدمت شما
منظور شما این است که اکنون نیز به وسیله جنگ با کشورهای دیگر سعی کنیم که تعداد مسلمانان را افزایش دهیم؟
اولا ؛ در مورد اینکه جهاد ابتدایی در زمان غیبت معصوم جایز است یا نه مباحثی بین علما مطرح شده است که طرح این مباحث در اینجا باعث خروج تاپیک از بحث اصلی می شود.عده ای از علمای شیعه معتقدند
برای توضیح در این زمینه ر.ک: شئون و اختيارات ولي فقيه (ترجمه مبحث ولايت فقيه) از كتاب البيع حضرت امام خميني، ص 77. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ؛ فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت، ج۳، ص۱۳۹-۱۴۵؛ نظام دفاعی اسلام،فصل سوم و چهارم،پژوهشکده تحقیقات اسلامی. )
ثانیا؛ گذشته از حکم جهاد ابتدایی در زمان غیبت معصوم ، آیا به نظر شما الان با این شرایطی که کشور و جهان دارد این کار اولویت دارد و به ضرر مصالح نظام نیست؟ آیا این کار باعث نمی شود که اصل نظام و حکومت اسلامی از بین برود ؟!
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
اونجا قران می خونند اینکه حد رو هم جاری می کنند فوق العاده است
و به نظرم الان مصلحت قوی تر بریدن دست در انظار است
به خصوص این سارق میلیاردیه
ولی بقیه آیات رو هم نمی خونند و تفکر درست ندارند(البته اگر بخوانند!)
با سلام مجدد به شما
در مصلحت سنجی باید مصلحت کل اسلام و جامعه اسلامی در نظر گرفته شود نه مقطع ، گروه و زمان خاصی. همچنین تعیین اینکه چه چیزی به مصلحت اسلام و نظام اسلامی است بر عهده حاکم جامعه اسلامی است.
از استاد می خواهیم این سخن مصلحت سنجی رو مستند کنند
و سیره ای از ائمه را به ما نشان دهند با تشکر:gol:
مصلحت سنجی در سیره پیامبر صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام بسیار به چشم می خورد از جمله:
صلح پیامبر صلی الله علیه و آله در جنگ احد علی رغم مخالفت تعدادی از مسلمانان
هجرت مسلمانان از مکه به مدینه
سکوت و صبر 25 ساله امام علی علیه السلام بعد از رحت پیامبر صلی الله علیه و آله
پذیرش حکمیت توسط امام علی علیه السلام در جنگ نهروان
صلح امام حسن علیه السلام با معاویه
قبول ولایتعهدی مامون از طرف امام رضا علیه السلام
عدم مبارزه مسلحانه اکثریت ائمه علیه السلام
و ...
تمامی این موارد نشان می دهد آنچه که مهم بوده است حفظ اصل نظام بوده و هست . گاهی حفظ اصل نظام در 25 سال سکوت است(همچون امام علی علیه السلام) ، گاهی در قبول صلح (همچون امام حسن علیه السلام) ، گاهی در تشکیل کلاس های درس و تربیت شاگرد(مانند امام باقر و امام صادق علیهماالسلام) و گاهی در جنگ و قیام(مانند امام حسین علیه السلام).
آخه دست دزدان کلان و بزرگ رو که قطع نمیکنند میان به آفتابه دزد و یا اونی که از گرسنگس دست به دزدی زده قطع میکنند
با سلام
اسلام دین رحمت است و دینی است که در آن به اندازه ذره ای به کسی ظلم و ستم نمی شود. (در صورتی که تمامی احکام آن به درستی و مطابق انچه شارع فرموده است اجرا شود.)
آخه دست دزدان کلان و بزرگ رو که قطع نمیکنند میان به آفتابه دزد ... قطع میکنند
اگر منظورتان از آفتابه دزد کسی است که اموال کم ارزش را می دزدد(گرچه چنین کسی هم کار حرامی انجام داده و مستحق تعزیر است) ، به شرط زیر در حد سرقت توجه نکرده اید:
شرایطماده 198 - سرقت در صورتی موجب حد می شود كه دارای كليه شرايط و خصوصيات زير باشد -
9 - به اندازه نصاب يعني 5/4 نخود طلاي مسكوك كه بصورت پول معامله مي شود يا ارزش آن به آن مقدار باشد در هربار سرقت شود .
یا اونی که از گرسنگس دست به دزدی زده قطع میکنند
شرایطماده 198 - سرقت در صورتی موجب حد می شود كه دارای كليه شرايط و خصوصيات زير باشد -
10 - سارق مضطرنباشد .
12 - سرقت در سال قحطي صورت نگرفته باشد .
هنگامی که در یک بحث علمی شرکت می کنید سعی کنید حداقل ، پستهای قبل را بخوانید و با دلیل و منطق بحث کنید نه با حب و بعض شخصی.
پس از استاد گرامی تقاضی دارموقت گرانمایه شان را به جهت جوابگو بودن به این سوالات قرار دهند
تا باشد که آفتاب رحمت بر همگان در روز رستاخیز بتابد:gol:
بنده و دیگر پاسخگویان و کارشناسان سایت تمام سعیمان این است که زمان فعالیت در انجمن در حد توانمان پاسخگوی سوالات و شبهات کاربران گرامی باشیم. باشد که مورد قبول حضرت حق واقع شود. انشاءالله
اما یک سوال
به چه منوال این اموال عمومی و بیت المال را سهم افراد نمی دانند و دزدی از ان را دست قطع نمی کنند؟
آیا این با سیره ائمه تطبیق دارد؟
اگر بله اخبار در این زمینه را نقل نمایید
یک سوال اموال مشترک المالک آیا می تواند دلالت بر عدم مالک و عمومی کند؟
در صورتی که بیت المال اموال عموم مسلمانان است
اگر یک نفر از مسلمانان راضی نباشد آیا نباید حکم جاری شود؟
اگر اینگونه نیست
پس ماجرای ان دزد از بیت المال و رفتن اگر اشتباه نکنم پیش مامون و برهان آوردن به خرید مادر مامون از بیت المال و ازاد نشدن ان توسط ان مسلمان و حکم ان چه میشود؟
یا ماجرای
ان افراد که از بیت المال دزدی کردند و دیوانه و کافر حربی بودند و مسلمان و برده چطور؟
(البته نقل به مضمون!)
اشاره کردم اگر یاد آوردید قرار دهید اگر نه توانستم می اورمخب می شه مستند کنید این شرایط را با تشکر
اگر این جمله که مسلمانان راضی نباشند و صاحب مال راضی نباشد
صحیح است و حد را واجب می کند
من عدم رضایت خویش را اعلام می کنم:gol:
تمامی حدود و احکام الهی توسط قرآن و روایات ائمه اطهار علیهم السلام بیان شده است و فقها و مجتهدین با ادله فقهی (کتاب،سنت،عق و اجماع) احکام الهی را استباط می کنند. اما اینکه برای کسی که از بیت المال سرقت می کنند چه مجازاتی تعیین شده است بین علما کمی اختلاف است. بیان این موارد در حیطه این تاپیک نیست و باید در تاپیک دیگری و توسط کارشناسان احکام مورد بررسی قرار گیرد.
عبدالرحمان نوشت:همیشه اوضاع جهان اینگونه نمی باشد هنگامی که شرایط به نفع مسلمین باشد و مسلمانان در اکثریت باشند حتما این گونه حدود و تمامی حدود و احکام الهی اجرا خواهد شد.
به اعتقاد شما در چنین زمانی، دست های غیر مسلمانان هم باید قطع بشه؟
تمامی احکام توسط شارع بیان شده است و مجتهدین انها را از منابع فقه به دست می آورند نه با توجه به اعتقادات من و شما.
این سوال فقهی است و باید کارشناسان احکام پاسخگوی آن باشند لذا تنها اشاره ای گذرا به آنچه در فقه اسلامی آمده است ، می کنیم:
همان گونه که بر مسلمانى که از مسلمانى دیگر دزدى کرده، حد جارى مى شود، بر کافر ذمی اى نیز که مال مسلمانى را دزدیده یا عکس آن (مسلمانی که مال کافر ذمی را دزدیده)، حد جارى مى گردد؛اما بر مسلمانى که مال کافر حربى اى را که در امان مسلمانان است دزدیده، حد جارى نمى شود، بلکه توسط حاکم شرع ، تعزیر مى گردد. (جواهر الکلام ج۴۱، ص۴۸۹. )
همچنین اگر یک کافر ذمی ، از کافر ذمی دیگری سرقت کند مثلا یک مسیحی از مسیحی دیگری سرقت کند اگر شکایتشان را به دادگاه مسلمین ببرند می توانند به احکام اسلام عمل کنند یا اینکه مطابق دین خودشان با آنها رفتار شود.
ر.ک:فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت، ج۴، ص۴۳۲-۴۴۰.
نقل نوشته اصلی توسط : 92.132-110.102 باز هم ممنون سوال دیگری پیش آمد .: در خبر 2 آمده :" وی سرقت حدی را سرقتی دانست که سارق مرتکب بیش از 100 مورد سرقت شده باشد. " سرقت حدی دقیقا چیست ؟
سلام زمانی می توان گفت سرقت از نوع سرقت حدی است كه دارای تمام شرایط زیر باشد شرایط و خصوصیات عبارتست از اینكه: 1- سارق به حد بلوغ شرعی رسیده باشد. 2- سارق در زمان سرقت عاقل باشد
. . .
نكته: گذشت شاكی بعد از ثبوت جرم موثر نیست و حد جاری می شود.
100 مورد سرقت در کجا ذکر شده؟
با سلام و تشکر از بزرگواران شرکت کننده در بحث:Gol:
اجرای حد سرقت در ایران
پرسش: چرا در ایران دست سارقان قطع نمیشود ؟
پاسخ: حد سرقت در قرآن و روایات بیان شده است.وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُواْ أَيْدِيَهُمَا جَزَاء بِمَا كَسَبَا نَكَالًا مِّنَ اللّهِ وَاللّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ﴿1﴾ "دست مرد دزد و زن دزد را به كيفر عملي كه انجام دادهاند به عنوان يك مجازات الهي قطع كنيد، و خداوند توانا و حكيم است."
به صرف اینکه شخصی سرقتی را انجام داد حد سرقت بر او اجرا نمی شود بلکه روایات برای اجرای حد سرقت شرایطی بیان شده است که این شرایط در کتب فقهی (2) آورده شده است. همچنین در قانون مجازات اسلامی نیز این شرایط ذکر شده است. این شرایط عبارتند از:
ماده 198 - سرقت در صورتی موجب حد می شود كه دارای كليه شرايط و خصوصيات زير باشد :
1 - سارق به حد بلوغ شرعي رسيده باشد .
2 - سارق در حال سرقت عاقل باشد .
3 - سارق با تهديد و اجبار وادار به سرقت نشده باشد .
4 - سارق قاصد باشد .
5 - سارق بداند و ملتفت باشد كه مال غير است .
6 - سارق بداند و ملتفت باشد كه ربودن آن حرام است .
7 - صاحب مال ، مال را در حرز قرار داه باشد .
8 - سارق به تنهائي يا با كمك ديگري هتك حرز كرده باشد .
9 - به اندازه نصاب يعني 5/4 نخود طلاي مسكوك كه بصورت پول معامله مي شود يا ارزش آن به آن مقدار باشد در هربار سرقت شود .
10 - سارق مضطرنباشد .
11 - سارق پدر صاحب مال نباشد .
12 - سرقت در سال قحطي صورت نگرفته باشد .
13 - حرز و محل نگهداري مال ، از سارق غصب نشده باشد .
14 - سارق مال را به عنوان دزدي برداشته باشد .
15 - مال مسروق در حرز متناسب نگهداري شده باشد .
16 - مال مسروق از اموال دولتي و وقف و مانند آن كه مالك شخصي ندارد نباشد .
تبصره 1 - حرز عبارت است از محل نگهداري مال بمنظور حفظ از دستبرد .
تبصره 2 - بيرون آوردن مال از حرز توسط ديوانه يا طفل غير مميز و حيوانات و امثال در حكم مباشرت است .
تبصره 3 - هرگاه سارق قبل از بيرون آوردن مال از حرز دستگير شود حد بر او جاري نمي شود .
تبصره 4 - هرگاه سارق پس از سرقت ، مال را تحت يد مالك قرار داده باشد موجب حد نمي شود .
راههاي ثبوت سرقت
فصل 199 - سرقتي كه موجب حد است با يكي از راههاي زير ثابت مي شود -
1 - شهادت دو مرد عادل
2 - دو مرتبه اقرار سارق نزد قاضي ، بشرط آنكه اقرار كننده بالغ و عاقل و قاصد و مختار باشد .
3 - علم قاضي
تبصره - اگر سارق يك مرتبه نزد قاضي اقرار به سرقت كند ، بايد مال را به صاحبش بدهد اما حد بر او جاري نمي شود .
شرايط اجراي حد
ماده 200 - در صورتي حد سرقت جاري مي شودكه شرايط زيرموجودباشد -
1 - صاحب مال از سارق نزد قاضي شكايت كند .
2 - صاحب مال پيش از شكايت سارق را نبخشيده باشد .
3 - صاحب مال پيش از شكايت مال را به سارق نبخشيده باشد .
4 - مال مسروق قبل از ثبوت جرم نزد قاضي ، از راه خريد و مانند آن به ملك سارق در نيايد .
5 - سارق قبل از ثبوت جرم از اين گناه توبه نكرده باشد .
تبصره - حد سرقت بعد از ثبوت جرم با توبه ساقط نمي شود وعفو سارق جايز نيست . (3)
با توجه به شرایط فوق مشخص می شود که ایجاد این شرایط بسیار سخت است و در خیلی از موارد ، سارق مستحق حد سرقت نیست و مجازات های دیگری برایش تعیین می شود.
همچنین ما معتقدیم که احکام الهی تابع مصالح و مفاسده هستند. یعنی انجام واجب دارای مصلحت و انجام حرام دارای مفسده است . اما در برخی از موارد در اجرای واجب مفسده و یا در انجام حرام مصلحتی قوی تر و مهم تر مترتب است که برای حفظ این اهم باید از این واجب دست کشید و یا آن حرام را مرتکب شد.
حضرت امام خمينی (ره) می فرمايند: " حکومت که شعبه ای از ولايت مطلقه رسول الله(ص) است يکي از احکام اوليه اسلام است و مقدم بر تمام احکام فرعيه حتي نماز و روزه و حج است ... حکومت مي تواند هر امري را چه عبادي و يا غير عبادي که جريان آن مخالف مصالح اسلام است، از آن مادام که چنين است، جلوگيري کند." (4)
پس انچه در ایران مهم است و از اولویت بالاتری برخوردار است حفظ مصالح اسلام است.
اگر در جوامع بین المللی دقت کنید برخی که ظاهرا خودشان را مدافع حقوق بشر می دانند به دلایل سیاسی ، اسلام ستیزی و... سعی می کنند که چهره ای بسیار خشن از اسلام و قوانین جمهوری اسلامی ایران نشان دهند تا چهره اسلام و انقلاب ایران را در میان مردم جهان خشن و نا مطلوب نشان دهند . لذا در برابر این فشارها ،اولویت سنجی و مصلحت اقتضا می کند که اجرای برخی حدود برای مدتی متوقف شود و یا اینکه در خفا انجام شود.
---------------------
(1) مائده/۳۸.
(2) ر.ک: تحریرالوسیله،ج2،صص482-483.
(3) قانون مجازات اسلامی، باب هشتم(حد سرقت)، فصل اول،دوم و سوم.
(4) صحيفه نور، امام خميني(ره)، ج 2، ص 170 و 171 .