رانندگی زنان
تبهای اولیه
سلام
بنده شنیده ام که روایتی از نبی اکرم (ص) وجود دارد با این مضمون که "امان از آخرالزمان که زنان بر مرکب ها قرار دارند "
همین طور شنیده ام که علت نام گذاری جنگ جمل ، سوار شدن عایشه بر شتر بود که این کار در نظر ایشان بد و قبیح بود
حال از کارشناسان محترم چتد سوال داشتم :
1-آیا وجود چنین روایتی صحت دارد ؟ اگر وجود دارد در چه منبعی ذکر شده ؟
2-آیا روایات دیگری در این موضوع وارد شده اند ؟
3-آیا علما در طول تاریخ نظری نسبت به این موضوع داشته اند ؟ یا این که این موضوع جدیدی است؟
4-وهابیون ( یا اهل سنت ) با استناد به چه آیات و روایاتی رانندگی زن را حرام میدانند ؟
پیشاپیش ممنون از این که برای این سوال وقت گذاشتید .
کارشناس بحث : اندیشمند
لا حول ولا قوه الا با لله العلی العظیم
بسم الله الرحمن والحکیم
سلام
یه سوال منم بپرسم
آیا پوشاندن شیشه های کناری و بخشی از شیشه جلو در هنگام رانندگی زنان
لازم هست؟
اگر خلاف قوانین باشه چی؟
در اینجا برای استتار زنان و هرچه نزدیگ شدن به کجاوه انجام شود چطور؟
میشه عمل کرد؟
رهبری
عمل به احتیاط را نیز بگویید ممنون
[="Tahoma"][="Magenta"]
بدون چادر که میشه رانندگی کرد؟
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام
ببخشید منم در ادمه این سوال
می شه در رانندگی حجاب نداشت؟
آیا کابین ماشین حریم خصوصی زنان است؟
و نگاه کردن به داخل ماشین کناری حکم تجسس دارد؟
(اگر در جواب پست قبلی اری بود و شیشه استیتار شد چه طور؟)[/]
به نظرم نه گناه نیست، منظور پیامبر احتمالا در همان زمان بود که بر روی حیوانات مینشستند و اندام خانم ها مشخص میشد ولی الان که ماشین هست و اندام خانم ها مشخص نیست مشکلی نداره. زیادی دین خدارو سختش نکنید لطفا
با سلام رانندگی خانم ها از نظر شرعی و قانونی اشکالی ندارد البته با حفظ شئونات اسلامی :ok:
بدون چادر که میشه رانندگی کرد؟
سلام
به نظر من این بحث جوابش کاملا معلومه.
سوار شدن بر مرکب، زمان پیامبر اکرم (ص) باعث می شد که تا حدودی حجم پای زن معلوم باشه، اینه که نهی شده. امروز هم بعضی ها مصداقش رو موتور و دوچرخه می دونن که حالت نشستن بر اونها شبیه همون نشستن بر چارپایانه.
ولی اگه منظور اون حدیث رو از مرکب، ماشین های امروزی بگیریم، اون وقت خانوم کلا نباید سوار ماشین بشه! چون چه فرقی می کنه که خانوم تو ماشین که نشسته بیکار باشه یا با پاش چندتا پدال رو فشار بده و با دستش هم فرمون ودنده رو بگیره.
استتار شیشه هم همین طور، اگر زمانی که خانوم راننده اس، استتار لازم باشه، خب وقتی راننده نیست هم لازمه، چون چه راننده باشه چه نباشه، روی صندلی ماشین نشسته و در هردوحالت مقدار یک اندازه ای از بدنش دیده میشه، که اونم عموما وجه و کفین هستش که اشکال نداره.
نظرمن اشتباهه آیا؟
بنده شنیده ام که روایتی از تبی اکرم (ص) وجود دارد با این مضمون که "امان از آخرالزمان که زنان بر مرکب ها قرار دارند " همین طور شنیده ام که علت نام گذاری جنگ جمل ، سوار شدن عایشه بر شتر بود که این کار در نظر ایشان بد و قبیح بود
راستش من یه برداشتی از این سخن رسول الله دارم که نمی دونم درسته یا نه اما به نظرم منطقی تر از برداشتی باشه که شما کردین و به رانندگی ربطش دادین!
من فکر میکنم منظور پیامبر این نبوده که زن ها نباید بر مرکب به معنی وسیله نقلیه بشینن من فکر میکنم این به معنی :
تابعیت بی چون و چرای
افراد جامعه از زنان است!!هر چند نا محسوس!!
که میدونید این حرفشون دقیقا در مورد عایشه هم صدق میکنه!! دلیلشم به نظر من یکی احساساتی بودن زن هاست(که پر واضح است از مرد ها بیشتره و همیشه هم بد نیست البته،چون جلو خیلی از گناهان بزرگ رو میگیره!و به خاطر همین احساسات زن ها نمیتونن خیلی از گناهان رو انجام بدن و براشون بسیار سخته!! و موارد زیاد دیگه که این احساست نه تنها مفید بلکه لازم هم هست...)که در تصمیم گیری های کلی جامعه بهتر است عقلانی تر برخورد بشه تا احساسی!! و دلیل دیگش اینه که ممکنه مرد ها به خاطر نگاه جنسیتی که نسبت به زن دارن مطیع اون ها بشن که این نه برای خود زن ها خوبه نه جامعه و نه مردان!!!!
البته بازم میگه نظر شخصیه ها....شاید هم این طور نباشه!
یه دلیل دیگه هم که واسه این حرفم دارم همین جنگ جمل است!!عایشه با نشستن روی همون شتر سرخ مو رهبری این فتنه رو انجام داد!!...(البته نه اینکه هر جا زن ها رهبری کنن این طور میشه!اتفاقا شاید اگه خیلی چیزا تو دنیا دست زن ها بود کلی از جنگ ها اتفاق نمی افتاد!چون قدرت طلبی در زنان بسیار کمتر از مردان است!!)به هر حال همه جا و تو هر قشری همه جور ادمی پیدا میشه...
اگه نشستن زنان بر مرکب مشکل داشت (به اون معنی که شما میگین) که حضرت علی بعد از فتنه ی جمل عایشه رو با 40 زن اسب سوار تحت حفاظت به مدینه نمی فرستاد...
ویا حضرت زهرا رو سوار بر دراز گوش نمی کرد تا شبانه از مردان مدینه برای رفع فتنه ی سقیفه بیعت بگیره!!!.....
سلام
به نظر ميرسه هر حكمي ممكنه در زمان خاص خودش تغيير كنه و اين وظيفه مراجع تقليد ماست كه به اين مسائل رسيدگي كنند و حتي اگر در زمان پيامبر اشكال داشته ممكنه با شرايط فعلي مشكلي نداشته باشه.
بنده تا حالا نديدم كه مراجع منعي براي رانندگي خانم ها داشته باشند.
در ضمن وقتي يك خانم با حجاب كامل پشت رول نشسته چه ايرادي داره؟كار خلاف شرع هم كه انجام نميده و رفتار ناشايست هم كه نداره.
به نظر ميرسه هر حكمي ممكنه در زمان خاص خودش تغيير كنه و اين وظيفه مراجع تقليد ماست كه به اين مسائل رسيدگي كنند و حتي اگر در زمان پيامبر اشكال داشته ممكنه با شرايط فعلي مشكلي نداشته باشه. بنده تا حالا نديدم كه مراجع منعي براي رانندگي خانم ها داشته باشند. در ضمن وقتي يك خانم با حجاب كامل پشت رول نشسته چه ايرادي داره؟كار خلاف شرع هم كه انجام نميده و رفتار ناشايست هم كه نداره.
صورت سوالو خوب نخوندیدا...!!!
بنده شنیده ام که روایتی از تبی اکرم (ص) وجود دارد با این مضمون که "امان از آخرالزمان که زنان بر مرکب ها قرار دارند "
صورت سوالو خوب نخوندیدا...!!!
سلام
بله صورت سوال را خوندم،اما در حد خودم و اطلاعاتم نظرم را عرض كردم و گرنه بنده كه كارشناس نيستم بخواهم نظر قطعي بگم.
و البته سير مطالب هم به شكلي بود كه بنده به نظر رسيد اين مطلب را عرض كنم.
خوب با نظر بزرگواران بحث به اينجا رسيده بود كه منظور از روايت احتمالا سوار شدن بر دوچرخه و اسب و.. است و سوالاتي مطرح شده بود كه ممكنه منظور ماشين باشه و بنده نظرم را گفتم كه احتمال اينكه ماشين منظور روايت باشه نيست. و حالا بايد كارشناسان بگن اصلا روايت درسته كه ما اين همه در موردش حرف زديم و تفسير دقيقش را هم بفرمايند
حالا هر جور راحتيد!!!!!!
سلام بنده شنیده ام که روایتی از تبی اکرم (ص) وجود دارد با این مضمون که "امان از آخرالزمان که زنان بر مرکب ها قرار دارند " همین طور شنیده ام که علت نام گذاری جنگ جمل ، سوار شدن عایشه بر شتر بود که این کار در نظر ایشان بد و قبیح بود حال از کارشناسان محترم چتد سوال داشتم : 1-آیا وجود چنین روایتی صحت دارد ؟ اگر وجود دارد در چه منبعی ذکر شده ؟ 2-آیا روایات دیگری در این موضوع وارد شده اند ؟ 3-آیا علما در طول تاریخ نظری نسبت به این موضوع داشته اند ؟ یا این که این موضوع جدیدی است؟ 4-وهابیون ( یا اهل سنت ) با استناد به چه آیات و روایاتی رانندگی زن را حرام میدانند ؟ پیشاپیش ممنون از این که برای این سوال وقت گذاشتید .
روشن است منظور حديث هر نوع مركبي نيست و مروري تاريخي مؤيد اين مطلب است که سيره و روش مسلمانان در صدر اسلام و تا مدت ها پس از آن چنين بوده است که در مسافرت ها و جابجايي ها، خانم ها بر کجاوه سوار مي شدند نه بر زين حيوانات و بر اساس روايتي از محمدبن مسلم از امام باقر(ع):
نخستين زني که در اسلام بر زين نشست "عايشه" بود هنگامي که پس از شهادت امام حسن مجتبي(ع)سوار بر قاطري از منزل خارج شد و مردم را تحريک کرد تا نگذارند حضرت در کنار قبر شريف جدشان دفن شوند.[2]
اين مطلب از روايات نيز كه در مورد مركب آمده مي توان همين رابرداشت كرد:
«يَشَّبَّهُ الرِّجَالُ بِالنِّسَاءِ وَ النِّسَاءُ بِالرِّجَالِ وَ يَرْکَبْنَ ذَوَاتُ الْفُرُوجِ السُّرُوجَ فَعَلَيْهِمْ مِنْ أُمَّتِي لَعْنَةُ اللَّه»[4]
وعلت اين امر در روايتي از أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ(ع) چنين بيان شده:
لَا تَحْمِلُوا الْفُرُوجَ عَلَى السُّرُوجِ فَتُهَيِّجُوهُنَّ لِلْفُجُورِ.
لعن به معنای دوری از رحمت خداست ودلیل این مطلب که لعن از سوی خداوند بر انجام عمل مکروه نیز هست روایات است از جمله در روایتی امام موسی کاظم ( علیه السلام) فرمود:
«لعن رسول الله (صلی الله علیه و آله) ثلاثة: الآکل زاده وحده، و الراکب فی الفلاة وحدة النائم فی بیت وحدة » ;[6]
«پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) سه نفر را لعنت فرمود: کسی که توشه خود را تنها بخورد، و کسی که تنها به سفر رود، و کسی که در خانه تنها بخوابد .» که مشخص است تنها غذا خوردن ومنع کمک وعطا از دیگران فی حد نفسه حرام نیست.
تشکر از جواب کامل شما
اما تا جایی که به خاطر دارم عربی این حدیث " النساء علی المراکب " بود نه " سروج " . آیا چنین حدیثی وارد شده است ؟
تشکر از جواب کامل شما اما تا جایی که به خاطر دارم عربی این حدیث " النساء علی المراکب " بود نه " سروج " . آیا چنین حدیثی وارد شده است ؟
با سلام خدمت شما
بنده همچين حديثي را پيدا نكردم و اگر شما آدرس داريد بفرماييد ممنون مي شوم.
به هر حال با توجه به احاديثي كه ذكر شد منظور هر مركبي نيست و گفتيم كه به هر حال در آن زمان نيز زن ها بر مركب سوار مي شدند و امكان نداشت بين فواصل طولاني بدون مركب جابجا شوند !
من خودم ماشین دارم و با چادر هم راندگی میکنم و با حجاب کامل . مثل من تو شهر ما زیادن و به نظر من نه از نظر عرف و نه از نظر شرع مشکلی نداره.
مرکب هم اگه به عنوان اسب باشه . یعنی ورزش اسب دوانی باید گفت که برای خانومها عوارضی از نظر علمی داره اما کسی نگفته رانندگی برای کسی ضرر داشته باشه.
بنظرمن چون کاریست در اصل مردانه کراهت دارد که زن وارد این بشود. و اما
روایت صحیح از پیامبر(ص) است که زن بتنهایی عزم بمسافرت نکند. حال با رانندگی این حدیث زیر سوال نمی رود؟ باتشکر
من فقط دارم میپرسم آیا باوجود این حدیث پست پیشم رانندگی کراهت نداره؟ ضمن اینکه پیامبر بر اسب سواری زنان نیز ایراد میگرفتند.
من فقط دارم میپرسم آیا باوجود این حدیث پست پیشم رانندگی کراهت نداره؟ ضمن اینکه پیامبر بر اسب سواری زنان نیز ایراد میگرفتند.
بله درسته. اسب سواري براي خانمها جايز نيست قبول، ولي به رانندگي ربطي نداره .
بله درسته. اسب سواري براي خانمها جايز نيست قبول، ولي به رانندگي ربطي نداره .
ربطش اینه که موتاسفانه بعضی از دوستان فکر کردند حکم فقهی از دین خدا استخراج کردن به همین راحتی است که یک کتاب حدیثی جلوشان باز کنند و بگن فلان چیز رو خداوند مکروه کرده ان یکی رو حرام و دیگری رو حلال!!....
این طور حکم صادر کردن درست است؟! ﺃتقُولُونَ عَلَی اللهِ مَا لاتعلَمُونَ؟!؟!؟!....
کدام یک از مراجع گفتند مکروه است؟!
من این مشکل رو با دوستان دیگه هم تو این سایت زیاد داشتم!!!!
حتی مراجع هم بعد از ان همه سال زحمت و درس خواندن ادعا نمیکنند که حکم فقهی انها صد درصد حکم مورد نظر اسلام است انوقت بعضی به این راحتی....؟!؟!
[spoiler] امید وارم دوباره به کسی بر نخورد!کسی که از نهی از منکر کردن دفاع میکند باید خود هم گوشی برای شنیدن نهی از منکر داشته باشد![/spoiler]
سلام و عرض ادب و تسلیت
ببخشید میشه بیشتر راجع به این که آیا رانندگی مکروه هست یانه حرف بزنیم؟؟؟
آخه منم شنیدم...
برای همین هم زیاد رانندگی نمیکنم...و تا جایی که حتی ماشینم هم فروختم و مواقعی اضطراری از خودرو پدرم استفاده میکنم...خیلی برام مهمه که این امرصحت داره یانه؟؟؟
نه جلوشون قرار بگیرید نه پشتشون:)))
فمینیستای گرامی دقت کنند مگر زنان نمیتوانستند خود را طوری بپوشانند که موجب اکراه در سوارکاری نشود؟ میتواند استدلالی اسلامی باشد که رانندگی زنان بعلت سفر بدون محارم و سنت نبوی گناه باشد.
واقعا لایک دارهفمینیستای گرامی دقت کنند مگر زنان نمیتوانستند خود را طوری بپوشانند که موجب اکراه در سوارکاری نشود؟ میتواند استدلالی اسلامی باشد که رانندگی زنان بعلت سفر بدون محارم و سنت نبوی گناه باشد.
بزرگوار میشه منظورتون رو واضح تر بفرمایید؟؟؟
بزرگوار میشه منظورتون رو واضح تر بفرمایید؟؟؟
عرض من اینست که بیرون رفتن زن از خانه بدون محرم و نص پیامبر(ص) که زن را از اداره مرکب سلب کرده(که با رانندگی این امور تداعی میشوند) این کار مکروه و گناه است.
بیخیال حاجی..
اون زمان که پیامبر این حرف و زدن وسیله عبور و مرور الاق و اسب و اینا بودش..
خانوم ها هم می تونند مانند مردان از وسیله استفاده کنند.
اینطور که شما رفتار می کنید واقعا دارید زن رو برده نشون می دید دیگه.
پشت رول نشینه!
حتما با یکی از محارمش بره بیرون!
حتما آب هم خواست بخوره حتما باید بیاد بره سه دور قرآن رو بخونه آب بخوره...
و...
این درست نیست عزیز دلم.
پشت رول بشینن. ولی فقط خواهشا پشت رول نشستید! جو نگیرتون...
چند روز پیش تو بزرگراه گرگان و گنید!
خانومه فرمون و ول کرده بود داشت موهاش رو درست می کرد.
از من سبقت گرفت رفت جلو! منم خیلی آروم داشتم می رفتم و با گوشی حرف می زدم..
یکمی رفتم جلو دیدم. نمی دونم چی شد بود که دیدم ماشینشون چپ کرده!
و سه تا دختر خانوم دانشجو جا در جا......
فکر کن! با زانتیا باشی و چپ کنی!:))) اگر سوار پراید و اینا می شد چی کار می کرد...:))
تمام خانمهای اساتید دانشگاه ما که برخیشون از طلاب برتر کشور هستند با
حجاب کامل و با ماشینهای مدل بالا بدون محارم رانندگی میکنند و برای انواع
سمینار و جلسه و امتحانهای مکرر در حال مسافرتند ....
خداییش موضوع داره حاد میشه..:ok:
منم دست تنها...
به نظر من کار خوبی نیست
من فکر میکنم بیرون رفتن زن اون هم تنها در جامعه ی کنونی در اسلام امری جایز نباشه...
من خودم حاضر نیستم همسر(آینده)م تنها سوار ماشینی بشه
همه ی اینها به کنار فرض کنید یک خانم تنها در رانندگی یه اشتباهی بکنه که ضرری به کس دیگه ای بزنه یا باعث ایجاد تصادف بشه و یک احمق یک فحشی یا ناسزا به اون خانم بگه(بقیه هم احتمالا یا نگاه میکنن یا رد میشن ) اون خانم میخواد چیکار کنه؟جز اینکه یا عقده شه تو دلش یا باعث ایجاد شر؟
[=Times New Roman]من موندم بعضی از کارهای بیرون از منزل رو چرا بعضی از خانم ها دوست دارن نمیدونید ممکنه کسی بهتون نظر کنه ؟
مکروه و گناه بودنش مهم نیست.فقط یادتون باشه موقعی که در حال پارک دوبل کردن بودن.
نه جلوشون قرار بگیرید نه پشتشون:)))
من موندم چرا دو نفرم بره پست صلوات فرستادند!!!
عقاید شما بیشتر به وهابیت شباهت دارد تا تشیع
[=Times New Roman] چه جالب !!!
به همین راحتی اون هم بدون مطرح کردن سند و دلیل یه همچین چیزی رو به کسی نسبت میدهید؟
البته از بعضیا بیشتر از این هم انتظار نمیره ...[=Times New Roman]
باسلام.
به نظر من دیگه بحث کردن راجع به این مضامین خیلی قدیمی وکهنه شده. رانندگی که اشکالی نداره.بعضی از مردا واقعا قدیمی فکر میکنن. چون هر چیز مدرن رو بد میدونید. قدیمیا سطح فکرشون بالاتر بوده. زناشون درسته که کار خونه میکردن ولی کارای خیلی خیلی سختتر میکردن. رانندگی خیلی کار راحتیه مثل بقیه کارها. خیلی قضیه رو پیچیده میکنید. جامعه واقعا امنه اگر احتیاط رو بلد باشید. میبینید زن با روبند داره رانندگی میکنه. بابا کجاش اشکال داره.شما چون مزیت هاشو ندیدید باش مخالفت میکیند. خب خارج شهرشو لا اقل بگید تنها نباشه داخل شهر که اشکالی نداره.
ولی خداییش بعضی از برادران درست گفتند که خانمها در جامعه کنونی نباید تنها با خودرو شخصی رفت وآمد کنند...خود
من ماههاست که رانندگی نمیکنم...و هردفعه هم که مجبور میشدم تا برم دانشگاه و بیام کل قرآن رو از ترس
میخوندم...واقعا به شخصه از این وضعیت رعب و وحشت دارم...
به نام خدا
سلام علیکم
کارشناس محترم در صفحه دوم پاسخ کامل را بیان و موضوع را جمع بندی نموده اند .
بنظرمن چون کاریست در اصل مردانه کراهت دارد که زن وارد این بشود. و اما روایت صحیح از پیامبر(ص) است که زن بتنهایی عزم بمسافرت نکند. حال با رانندگی این حدیث زیر سوال نمی رود؟ باتشکر
پرسش:
سلام آیا روایتی از نبی اکرم (ص) وجود دارد با این مضمون که "امان از آخرالزمان که زنان بر مرکب ها قرار دارند " صحت دارد ؟ اگر وجود دارد در چه منبعی ذکر شده ؟ آیا روایات دیگری در این موضوع وارد شده اند ؟ آیا علما در طول تاریخ نظری نسبت به این موضوع داشته اند ؟ یا این که این موضوع جدیدی است؟
با سلام خدمت شما
لعن به معنای دوری از رحمت خداست ودلیل این مطلب که لعن از سوی خداوند بر انجام عمل مکروه نیز هست روایات است از جمله در روایتی امام موسی کاظم ( علیه السلام) فرمود:
«لعن رسول الله (صلی الله علیه و آله) ثلاثة: الآکل زاده وحده، و الراکب فی الفلاة وحدة النائم فی بیت وحدة »[6]
«پیامبر خدا (صلی الله علیه و آله) سه نفر را لعنت فرمود: کسی که توشه خود را تنها بخورد، و کسی که تنها به سفر رود، و کسی که در خانه تنها بخوابد .»که مشخص است تنها غذا خوردن ومنع کمک وعطا از دیگران فی حد نفسه حرام نیست
پاسخ:
وهابیون ( یا اهل سنت ) با استناد به چه آیات و روایاتی رانندگی زن را حرام میدانند ؟
[1] توضیح المسائل مراجع، ج 2، ص 931