جمع بندی قیامت برای پیامبر اسلام هم یوم الحسره است؟
تبهای اولیه
گفته میشه قیامت برای مومنین هم یوم الحسره است به خاطر کمالات بیشتری که میتوانستند کسب کنند و کسب نکردند ایا برای ائمه هم این گونه است؟برای پیامبر که بالاترین مقام رو در کمالات دارند چه طور؟ایا از کمالات چیزی بوده که امکان کسبش باشد و پیامبر صلی الله علیه و اله اون رو کسب نکرده باشند؟
گفته میشه قیامت برای مومنین هم یوم الحسره است به خاطر کمالات بیشتری که میتوانستند کسب کنند و کسب نکردند ایا برای ائمه هم این گونه است؟برای پیامبر که بالاترین مقام رو در کمالات دارند چه طور؟ایا از کمالات چیزی بوده که امکان کسبش باشد و پیامبر صلی الله علیه و اله اون رو کسب نکرده باشند؟
با سلام
خير اين حسرت براي پيامبر صلی الله علیه وآله نیست چون ایشان از عمر خود بهترین استفاده را کرده اند واز ایشان مکروه و ترک اولایی صادر نشده است تا به خاطر ترک آن حسرت بخوردند وبالاترین مقامها در قیامت برای ایشان واهل بیت شان می باشد. چون خداوند در رآن کریم طاعت خود را مقرون با طاعت آن سرور گرامی کرده است ومی فرماید: أطیعواالله وأطیعواالرسول (مائده/55)
این نشان می دهد که آنحضرت چیزی خلاف خواست الهی انجام نمی دهد وتمام افعال وگفتارش مورد رضایت خداوند است. بنابراین کسی که امری جزء خواست الهی انجام نمی دهد دلیلی ندارد حسرت بخورد.
منظور من بیشتر از پرسیدن این سوال این بود که بدانم ایا ممکن بود پیامبر به کمالی بالاتر از انچه به ان رسیدند برسند یا نه؟در واقع نهایت کار انسان همان بوده یا درجات بالاتر هم ممکنه؟
در مورد ائمه و دیگر انبیا چه طور؟مقامات انها که از پیامبر صلی الله علیه و اله کمتر بود برای انها هم یوم الحسره نیست؟انها نمیتوانستند به مقامات معنویی که پیامبر اسلام داشتند برسند؟
منظور من بیشتر از پرسیدن این سوال این بود که بدانم ایا ممکن بود پیامبر به کمالی بالاتر از انچه به ان رسیدند برسند یا نه؟در واقع نهایت کار انسان همان بوده یا درجات بالاتر هم ممکنه؟
در مورد ائمه و دیگر انبیا چه طور؟مقامات انها که از پیامبر صلی الله علیه و اله کمتر بود برای انها هم یوم الحسره نیست؟انها نمیتوانستند به مقامات معنویی که پیامبر اسلام داشتند برسند؟
با توجه به اينكه پيامبر اسلام وائمه (ع) در انجام وظیفه خود هیچ کوتاهی نکرده ومانند سایر پیامبران از آنها کوتاهی هم صادر نشده است یوم الحسرةبرای آنها معنی ندارد اما اینکه بعد از مرگ تعالی بیشتر در اثر دعا وهدیه برای آنها امکان دارد یا نه؟ بعضی ها با توجه به سفرش برای صلوات فرستادن که توصیه شده واین دعایی است در حق اهل بیت وپیامبر گفته اند این تعالی وبالاتر رفتن مقامات وجود دارد.
اما نسبت به سایر پیامبران در تفسیر صافی ذیل آیه فوق بیان شده است این حسرت برای کافران به خاطر عذاب وعدم ایمان است وبرای مومنان به خاطر از دست دادن مقامات بالاتر که می توانستند در اثر عمل بیشتر به دست بیارند ولی اینکه این مساله شامل انبییاء می شود یا نه؟ بنده چندین تفسیر را مطالعه کردم که چیزی در این مورد بیان نشده بود ولی تعالی مقام برای انبیاء بعد از مرگ در اثر دعا وجود دارد.
با توجه به اينكه پيامبر اسلام وائمه (ع) در انجام وظیفه خود هیچ کوتاهی نکرده ومانند سایر پیامبران از آنها کوتاهی هم صادر نشده است یوم الحسرةبرای آنها معنی ندارد اما اینکه بعد از مرگ تعالی بیشتر در اثر دعا وهدیه برای آنها امکان دارد یا نه؟ بعضی ها با توجه به سفرش برای صلوات فرستادن که توصیه شده واین دعایی است در حق اهل بیت وپیامبر گفته اند این تعالی وبالاتر رفتن مقامات وجود دارد.
اما نسبت به سایر پیامبران در تفسیر صافی ذیل آیه فوق بیان شده است این حسرت برای کافران به خاطر عذاب وعدم ایمان است وبرای مومنان به خاطر از دست دادن مقامات بالاتر که می توانستند در اثر عمل بیشتر به دست بیارند ولی اینکه این مساله شامل انبییاء می شود یا نه؟ بنده چندین تفسیر را مطالعه کردم که چیزی در این مورد بیان نشده بود ولی تعالی مقام برای انبیاء بعد از مرگ در اثر دعا وجود دارد.
با توجه به اينكه پيامبر اسلام وائمه (ع) در انجام وظیفه خود هیچ کوتاهی نکرده ومانند سایر پیامبران از آنها کوتاهی هم صادر نشده است
خب چه چیزی در مورد ایشان استثناست که در مورد مومنین نیست و باعث میشود ما استثنا قائل بشیم؟
سلام
یکی از تفاوتهای عمده انبیا و معصومین با مومنین، عصمت ایشون هست و قطعا با عوامل بسیارِ دیگری هم از سایر مومنین متمایز هستند. لذا اینکه در این موضوع از سایر مومنین استثنا باشند چیز عجیبی نیست
پس چرا مقام انها پایینتر بوده؟چه چیزی باعث شده رسول الله چنین مقمی داشته باشند؟اگر هیچ کوتاهیی نبوده؟
تفاوت ائمه معصومین با پیامبر اسلام که آشکاره و اون هم مقام نبوت ایشون هست
پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله، اشرف پیامبران هستند به لحاظ مقام و جایگاه؛ حتی نسبت به پیامبران اولوالعزم؛ اما دلیل اصلی این شرافت و برتری ظاهرا اینه که مقام امام از پیامبر بالاتره و پیامبر اکرم هم امام بوده اند و هم پیامبر؛ در نتیجه مقام ائمه معصومین علیهم السلام از سایر پیامبران بالاتر هست
حالا فرق امام و پیامبر دقیقا در چیست؟
یکی از تفاوتهای عمده انبیا و معصومین با مومنین، عصمت ایشون هست و قطعا با عوامل بسیارِ دیگری هم از سایر مومنین متمایز هستند. لذا اینکه در این موضوع از سایر مومنین استثنا باشند چیز عجیبی نیست
نه بزرگوار منظورم تفاوتی است که باعث میشود ما در این مورد استثنا قائل شویم.در حالی که هر دو این گروه میتوانند به درجات بالاتر برسند...
تفاوت ائمه معصومین با پیامبر اسلام که آشکاره و اون هم مقام نبوت ایشون هست
پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله، اشرف پیامبران هستند به لحاظ مقام و جایگاه؛ حتی نسبت به پیامبران اولوالعزم؛ اما دلیل اصلی این شرافت و برتری ظاهرا اینه که مقام امام از پیامبر بالاتره و پیامبر اکرم هم امام بوده اند و هم پیامبر؛ در نتیجه مقام ائمه معصومین علیهم السلام از سایر پیامبران بالاتر هست
[SPOILER]حالا فرق امام و پیامبر دقیقا در چیست؟
پیامبر ممکن ست نبی باشد یا رسول یا هر دو که در فارسی ما برای همه یک لفظ می اوریم
به طور کل میتوان گفت پیامبر ارائه طریق میکند امام ایصال به مطلوب در مورد مقامات معنوی امام با توجه به ایات قران هم میتوانید مراجعه کنید به : http://www.askdin.com/thread23781.html[/SPOILER]
با عرض سلام.
علاّمه مجلسی در جلد 8 بحار چنین نقل کرده که : «وقیل: إنّما یتحسّر من یستحقّ العقاب و أمّا المؤمن فلا یتحسّر» (تنها کسی حسرت میخورد که مستحقّ عقاب باشد أمّا مؤمن حسرت نمیخورد) (بحار الأنوار، 8/344)
و از آیات قرآن مجید ممکنه استظهار نمود که حسرت خوردن در قیامت مخصوص کسانی است که درباره خدا تفریط و کوتاهی کردهاند؛
خدای سبحان در آیه 56 زمر پس از دستور به توبه و پیروی از قرآن، میفرماید: تا کسی نگوید: ای حسرتا بر من که در کار خدا کوتاهی کردم و جدّاً از مسخره کنندگان بودم.
(أن تقول نفس یا حسرتا علی ما فرطتُ فی جنب الله و أن کنتُ لَمِن الساخرین)
طبق این آیه، اگر کسی توبه کند و از تعالیم الهی تبعیّت کند به حسرت مذکور در آیه دچار نخواهد شد.
والله أعلم.
[h=2]جمع بندی: قیامت برای پیامبر اسلام هم یوم الحسره است؟[/h]
سوال: قیامت برای خیلی ها زا جمله مومنان یوم الحسره است، آیا این حسرت برای پیامبران وائمه (ع) هم وجود دارد؟
جواب: در تفسیر صافی ذیل آیه 39 سوره مبارکه مریم بیان شده است این حسرت برای کافران به خاطر عذاب وعدم ایمان است وبرای مومنان به خاطر از دست دادن مقامات بالاتر که می توانستند در اثر عمل بیشتر به دست بیارند.
وَ أَنْذِرْهُمْ يَوْمَ الْحَسْرَةِ يوم يتحسّر النّاس المسيء على إساءته و المُحسن على قلّة إحسانه.[1]
اما اين حسرت براي پيامبر صلی الله علیه وآله نیست چون ایشان از عمر خود بهترین استفاده را کرده اند واز ایشان مکروه و ترک اولایی صادر نشده است تا به خاطر ترک آن حسرت بخوردند وبالاترین مقامها در قیامت برای ایشان واهل بیت شان می باشد. چون خداوند در رآن کریم طاعت خود را مقرون با طاعت آن سرور گرامی کرده است ومی فرماید:
أطیعواالله وأطیعواالرسول وأولی الأمر منکم .[2]
این نشان می دهد که آنحضرت چیزی خلاف خواست الهی انجام نمی دهد وتمام افعال وگفتارش مورد رضایت خداوند است. بنابراین کسی که امری جزء خواست الهی انجام نمی دهد دلیلی ندارد حسرت بخورد.
[/HR][1] . فيض كاشانى، محمد بن شاه مرتضى، تفسير الصافي، ج3، ص281، مكتبه الصدر - تهران، چاپ: دوم، 1415 ق.
[2] . مائده/55.