جمع بندی اعراب جاهلی و بی خدایان عصر ما
تبهای اولیه
سلام و عرض ادب خدمت کارشناسان بزرگوار.
یه سوالی داشتم از خدمتتون اونم اینه که...
زمانی که پیامبر اسلام به بعثت رسیدن عربها تا مدت ها نتونستن کنار بیان واسلام رو قبول کنن.
یه عده بعداز مدتی پذیرفتن ویه عده اما نپذیرفتن وبا بت پرستی از دنیا رفتن.
اون کسایی که نپذیرفتن دلیلشون این بوده که خب خدایی که ما میپرستیم برتره وخدای محمد ص رو قبول نداریم.وخب عرب جاهل بوده ودرک بالایی هم نداشته.
میخواستم بدونم اون اعرابی که اونجا خدارو قبول نکردن با افرادی که الآن خدارو با وجود پیشرفت علم قبول ندارن یکسان هستند یعنی خداوند این دو گروه رو به یه اندازه مجازات میکنه؟
ممنون از الطاف کارشناسان ومسئولین اسک دین:Gol:
[=microsoft sans serif]اون کسایی که نپذیرفتن دلیلشون این بوده که خب خدایی که ما میپرستیم برتره وخدای محمد ص رو قبول نداریم.وخب عرب جاهل بوده ودرک بالایی هم نداشته. میخواستم بدونم اون اعرابی که اونجا خدارو قبول نکردن با افرادی که الآن خدارو با وجود پیشرفت علم قبول ندارن یکسان هستند یعنی خداوند این دو گروه رو به یه اندازه مجازات میکنه؟
باسلام خدمت تمامی کاربران و اعضای محترم
انسان بر اساس علم ومعرفتی که نسبت به خداوند پیدا کرده است، موردمواخذه قرار میگیرد.
کسانی که در عصر نبوت و نزول قران بوده اند، معجزات پیامبر را دیده بودند و برخی ایمان اورده و برخی به هر دلیلی از قبول ایمان سر باز میزدند.
کسانی نیز که در زمان حاضر ندای اسلام را میشوند ولی به دلایل غیر قانع کننده از قبولش امتناع دارند، مجازات خود رادارند.
ملاک در مجازات ومواخذه، مقداری از حجت است که برای شخص به دست امده است.
یعنی اگر حجت بر کسی تمام باشد و به رغم رسیدن حجت الهی ازقبول ان سرباز زده باشد، مواخذه خواهد شد.
و هر چقدر که این معرفت و میزان حجیت بیشتر باشد، مواخذه نیز بیشتر خواهد بود.
قران کریم نیز بر مسئله حجیت و اتمام حجت تاکید زیادی دارد و می فرماید تنها در صورتی به عذاب ومجازات کافران و مخالفان می پردازیم که حجت را برایشان ارسال کرده باشیم و به انان رسیده باشد.
ما كُنَّا مُعَذِّبينَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولا »[1]
و نیز می فرماید:
رُسُلاً مُبَشِّرينَ وَ مُنْذِرينَ لِئَلاَّ يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ وَ كانَ اللَّهُ عَزيزاً حَكيم.[2]
به همین جهت است که خداوند می فرماید دلیل فرستادن حجت الهی نزد انان این بوده که بعدا عذر و بهانه ای نداشته باشند و ادعا نکنند که اگر حجت الهی داشتند ایمان می اوردند.
لَوْ أَنَّا أَهْلَكْناهُمْ بِعَذابٍ مِنْ قَبْلِهِ لَقالُوا رَبَّنا لَوْ لا أَرْسَلْتَ إِلَيْنا رَسُولًا فَنَتَّبِعَ آياتِكَ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَذِلَّ وَ نَخْزی[3]
[=microsoft sans serif]
[/HR][=microsoft sans serif][1] . اسراء، ایه 15
[=microsoft sans serif][2] . نساء، ایه 165
[=microsoft sans serif][3] . طه، ایه 134
اگر کسی قرآن بهش نرسه...یا انقدر کشورش مثل آمریکا ضد قرآن و اسلام و حقیقت باشه چطور؟ طرف یقینا در این وضعیت در این کشور بدنیا بیاد یقینا اکثرا به هیچ وجه سمت اسلام و قرآن نخواهند آمدو طبق اعتقادات باطلی که بزور بخوردشون می دن. اصلا نفسش تمایل به تحقیق در اسلام و ....رو هم پیدا نمی کنه برای مثال ما که مسلمونیم بیش از حد خیلیامون اصلا راجع به مسیحیت و یهود و....نمی دونیم(درسته اسلام فقط حق محض است اما منظورم اینه که بهر حال از اونا اکثرا هیچی نمی دونیم) پس بی شک خدا با مردمی که نمی دونن به اندازه فهم خودشون برخورد می کنه...برای مثال من در تلوزیون چند وقت پیش در محرم...آمریکا رو نشون داد مسلمونای اونجا داشتند تبلیغ عاشورا و اسلام رو می کردند...گزارش گره یه کتابچه جزئی به یک فرد بالغ(35 سال حدودا) راجع به امام حسین داد و از او پرسید آیا امام حسین رو میشناسی...او گفت اولین باره چنین اسمی رو می شنوم...خلاصه خدا هرکس رو طبق آِیه ی شریف قرآن به اندازه ی درک خود امتحان می کند و آخرت رو براش رقم می زند (جواب طبق آیه قرآن در آیات 131 و 132 سوره انعام است بخونیدش)
باسلام خدمت تمامی کاربران و اعضای محترم
انسان بر اساس علم ومعرفتی که نسبت به خداوند پیدا کرده است، موردمواخذه قرار میگیرد.
کسانی که در عصر نبوت و نزول قران بوده اند، معجزات پیامبر را دیده بودند و برخی ایمان اورده و برخی به هر دلیلی از قبول ایمان سر باز میزدند.
کسانی نیز که در زمان حاضر ندای اسلام را میشوند ولی به دلایل غیر قانع کننده از قبولش امتناع دارند، مجازات خود رادارند.
ملاک در مجازات ومواخذه، مقداری از حجت است که برای شخص به دست امده است.
یعنی اگر حجت بر کسی تمام باشد و به رغم رسیدن حجت الهی ازقبول ان سرباز زده باشد، مواخذه خواهد شد.
و هر چقدر که این معرفت و میزان حجیت بیشتر باشد، مواخذه نیز بیشتر خواهد بود.
قران کریم نیز بر مسئله حجیت و اتمام حجت تاکید زیادی دارد و می فرماید تنها در صورتی به عذاب ومجازات کافران و مخالفان می پردازیم که حجت را برایشان ارسال کرده باشیم و به انان رسیده باشد.
سلام ممنون از پاسختون.
یه سوال دیگه؟
الان حجت برای ما بیشتره یا برای اون کسایی که در دوران های گذشته بودن مثلا نه در دوره ی صدراسلام ونه قرن 21که علم پیشرفت کرده؟:Gol:
سلام ممنون از پاسختون.
یه سوال دیگه؟
الان حجت برای ما بیشتره یا برای اون کسایی که در دوران های گذشته بودن مثلا نه در دوره ی صدراسلام ونه قرن 21که علم پیشرفت کرده؟
میخواستم بدونم اون اعرابی که اونجا خدارو قبول نکردن با افرادی که الآن خدارو با وجود پیشرفت علم قبول ندارن یکسان هستند یعنی خداوند این دو گروه رو به یه اندازه مجازات میکنه؟
سلام
من فکر نمیکنم این دو گروه شبیه هم باشند.
چون اعراب جاهلی چندین خدا {از جمله الله} رو میپرستیدند. اما خداناباوران امروزی، هیچ خدایی رو نمیپرستند.
چون اعراب جاهلی چندین خدا {از جمله الله} رو میپرستیدند. اما خداناباوران امروزی، هیچ خدایی رو نمیپرستند.
اما خداناباوران امروزی، هیچ خدایی رو نمیپرستند.
ممنون از پاسخانتون دوستان بزرگوار.
اما درمورد حجت خداوند!
خداوند روی چه ملاکی تشخیص میده که یه ملت احتیاج به حجت داره و یه ملت نداره؟
مثلا بنی اسرائیل واین همه پیامبر وایران باستان بدون پیامبر الهی ویا چین باستان!!این ها دوتمدن بزرگ درجهان بودند!!!
خب ایران باستان بارها در قرآن از کاخ های کسرایی اونهاطاغوت بودن اونها آورده پس چرا دربین این ملت پیامبری نبوده؟:Gol:
سلام. من فکر میکنم، تعریف ما از پرستیدن یکی نیست.
پرستیدن الله به نظر من یعنی ، قبول داشتن وجود الله، عبادت کردن الله و حمد و ثنای الله رو گفتن و ... نه فقط صدا زدن یک نیروی برتر در مواقع خطر.
در مواقعی که انسان در حال مرگ و خطر جدی قرار داره، بطور غریزی هرکاری برای نجات خودش انجام میده،به قول اعراب که "الغريق يتشبث بکل حشيش" آدم در حال غرق شدن به هر خس و خاشاکی چنگ میزنه!!
و اما این غریزه،غریزه ی خداپرستی نیست،بلکه غریزه حفظ حیاته که در همه موجودات وجود داره و منشا اون هم با توجه به تکامل توجیه میشه.
سازنده ی آن هم خالقی دارد که خداست و در اصل همه چیز بر می گرده به تحسین و تمجید خالق
خداناباوران اعتقاد ندارند که خالق هرچیزی خداست،اونها احتمالا زیبایی یک گل رو کار طبیعت میدونن و از طبیعت تعریف و تمجید میکنن. از این گذشته، تعریف و تمجید به معنای پرسیدن هم نیست.
هیچ انسانی بی خدا و خدا ناباور نمیشه مگر برای بدست آوردن شهوات حرام و شریک شدن در راه شیطان برای بدست آوردن قدرت پوچ و سراب مانند دنیا...محاله یک انسان بی خدا بشه قبلش بی همه چیز نشه...من با هر بی خدایی صحبت کردم به چند مطلب نکشیده براش دونه دونه ثابت کردم تو قبل از بی خدا شدنت بی ناموس شدی بی اولیا شدی بی رفیق شدی بی عقل شدی وووو لذا هر بی خدایی این پیامو دید می تونه خصوصی بهم پیام بده براش توسط حرفای خودش ثابت کنم چون محاله کسی که بی خدا باشه آدم باشه
داری قضاوت برزگی میکنی، در مورد تعداد زیادی آدم :Moteajeb!:.... بگذریم
شاد باشید
ممنون از پاسخانتون دوستان بزرگوار.
اما درمورد حجت خداوند!
خداوند روی چه ملاکی تشخیص میده که یه ملت احتیاج به حجت داره و یه ملت نداره؟
مثلا بنی اسرائیل واین همه پیامبر وایران باستان بدون پیامبر الهی ویا چین باستان!!این ها دوتمدن بزرگ درجهان بودند!!!
خب ایران باستان بارها در قرآن از کاخ های کسرایی اونهاطاغوت بودن اونها آورده پس چرا دربین این ملت پیامبری نبوده؟:Gol:
اول اینکه پیامبر آمدن صرفا وحی و پیامبر واقعی نیست...برای مثال تک تک ماها کار پیامبر و همون پیامبر هستیم فرقش در جزییاته نه در کل...ما در کل تک تکمون پیامبریم و خدا رو تبلیغ می کنیم...لذا خدا خودش می دونه کجا چطور پیامبر بده یا کتاب آسمانی...برای مثال چرا هر زبونی هر کشوری کتاب آسمانی نداره؟ چون قرآن کافی و کامله و بهر زبونی ترجمه شده....پس نیازی نیست دیگه دوباره یک پیامبر دیگه بیاد با زبون دیگه ....... همون طور که برخی افراد اصلا دین و پیامبر و ....رو مثل ماها نمی بینند...اینا هم همینند...برای مثال برخی عقب افتاده ذهنی هستند...خب طبیعیه اصلا کتاب و پیامبر سمتشون نفرسته خدا و به اندازه کاملا عقل ساده و ضعیف او آخرت رقم می خوره براش...برای مثال طرف حتی عقل هم داره...ولی کل عمرش بیماره...و غیره خلاصه این سوال که در جوابای قبلی هم جوابشو دادم تکراری بود در کل جوابا تفکر کنی جواب همیناست سوالت تکراری بود مثل بیشتر مردم آمریکا در الان است دیگه که چیزی نمی دونن از خدا و غیره...
سلام. من فکر میکنم، تعریف ما از پرستیدن یکی نیست.پرستیدن الله به نظر من یعنی ، قبول داشتن وجود الله
داری قضاوت برزگی میکنی، در مورد تعداد زیادی آدم .... بگذریمشاد باشید
شما به هر بی خدایی که می خواین بگید چه دلیلی داری خدا رو رد می کنی و می گی خدا وجود ندارد؟ بی شک قفل می کنه مخ دانشمندان دنیا برای اثبات وجود نداشتن خدا یک دلیل هم ندارند و فقط دلایل بی کران اثبات وجود خدا رو می خوان رد کنن که اونم نمی تونن و نخواهند تونست...لذا وقتی انسان واقفه که هرچه هست دلیل وجود خداست و کسی یک دلیل هم برای رد وجود خدا نداره...دیگه اوج بی همه چیزی برای اون فرده که خدا رو رد کرده...و صد البته خود خدا باعث میشه اون فرد بسبب نا فرمانی و گناهان شدید او را رد کند از قلب خود....چیزی که اکثر گناه کاران نمی دانند این است که خدا گمراه می کند کسی را که ضد او باشد و کسی نمی تواند جز او او را هدایت کند
باسلام
الان حجت برای ما بیشتره یا برای اون کسایی که در دوران های گذشته بودن مثلا نه در دوره ی صدراسلام ونه قرن 21که علم پیشرفت کرده؟
نمیشود به صورت قطعی بیان کرد.
بستگی به این دارد که دسترسی افراد در ان دوران به مدارک اسلامی معتبر و منابع احکام تا چه حد بوده است.
و این مسئله در هر دوره با دوره زمانی دیگر فرق میکند.
خداوند روی چه ملاکی تشخیص میده که یه ملت احتیاج به حجت داره و یه ملت نداره؟
اگر ملتی بوده حتما خدا نیز برای آنان حجت الهی را می فرستدو حجت را بر آنان تمام میکند.
این مسئله هم از طریق عدالت و حکمت خدا قابل تبیین است و هم بر اساس ایات قران کریم.
[=microsoft sans serif]اعراب جاهلی و بی خدایان عصر ما
پرسش: زمانی که پیامبر اسلام به بعثت رسیدن عربها تا مدت ها نتونستن کنار بیان واسلام رو قبول کنن. یه عده بعداز مدتی پذیرفتن ویه عده اما نپذیرفتن وبا بت پرستی از دنیا رفتن. اون کسایی که نپذیرفتن دلیلشون این بوده که خب خدایی که ما میپرستیم برتره وخدای محمد ص رو قبول نداریم.وخب عرب جاهل بوده ودرک بالایی هم نداشته. میخواستم بدونم اون اعرابی که اونجا خدارو قبول نکردن با افرادی که الآن خدارو با وجود پیشرفت علم قبول ندارن یکسان هستند یعنی خداوند این دو گروه رو به یه اندازه مجازات میکنه؟
پاسخ:
انسان بر اساس علم ومعرفتی که نسبت به خداوند پیدا کرده است، موردمواخذه قرار میگیرد. کسانی که در عصر نبوت و نزول قران بوده اند، معجزات پیامبر را دیده بودند و برخی ایمان اورده و برخی به هر دلیلی از قبول ایمان سر باز میزدند.کسانی نیز که در زمان حاضر ندای اسلام را میشوند ولی به دلایل غیر قانع کننده از قبولش امتناع دارند، مجازات خود رادارند. ملاک در مجازات ومواخذه، مقداری از حجت است که برای شخص به دست امده است. یعنی اگر حجت بر کسی تمام باشد و به رغم رسیدن حجت الهی ازقبول ان سرباز زده باشد، مواخذه خواهد شد. و هر چقدر که این معرفت و میزان حجیت بیشتر باشد، مواخذه نیز بیشتر خواهد بود.
قران کریم نیز بر مسئله حجیت و اتمام حجت تاکید زیادی دارد و می فرماید تنها در صورتی به عذاب ومجازات کافران و مخالفان می پردازیم که حجت را برایشان ارسال کرده باشیم و به انان رسیده باشد:
«ما كُنَّا مُعَذِّبينَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولا»[1]
و نیز می فرماید:
«رُسُلاً مُبَشِّرينَ وَ مُنْذِرينَ لِئَلاَّ يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ وَ كانَ اللَّهُ عَزيزاً حَكيم» [2]
به همین جهت است که خداوند می فرماید دلیل فرستادن حجت الهی نزد انان این بوده که بعدا عذر و بهانه ای نداشته باشند و ادعا نکنند که اگر حجت الهی داشتند ایمان می اوردند.
«لَوْ أَنَّا أَهْلَكْناهُمْ بِعَذابٍ مِنْ قَبْلِهِ لَقالُوا رَبَّنا لَوْ لا أَرْسَلْتَ إِلَيْنا رَسُولًا فَنَتَّبِعَ آياتِكَ مِنْ قَبْلِ أَنْ نَذِلَّ وَ نَخْزی»[3]
البته اینکه این حجت در هر زمان به چه میزانی بوده است و آیا امروزه حجت ها بیشتر است یا در گذشته، به صورت قطعی نمیتوان صحبت کرد اما مطلب قطعی در این میان ان است که قطعا حجت برای همگان وجود داشته است.
[=microsoft sans serif]
[/HR][=microsoft sans serif][1] . سوره اسراء، ایه 15
[=microsoft sans serif][2] . سوره نساء، ایه 165
[=microsoft sans serif][3] . سوره طه، ایه 134