باشگاه پرورش اندام و مسئله ای بنام موسیقی
تبهای اولیه
باسلام
با توجه به اینکه طلبه هستم و مردم منو میشناسن و از طرف دیگه ساعت 2 ظهر که ظاهرا موسیقی نداره درس دارم نمیتونم برم و شب هم که موسیقی داره و نمیتونم از هندفری استفاده کنم (بعلت دوش و ورزش) چگونه میتونم در این محیط بدون گناه ورزش کنم؟
آیت الله مکارم شیرازی
باسلام
با توجه به اینکه طلبه هستم و مردم منو میشناسن و از طرف دیگه ساعت 2 ظهر که ظاهرا موسیقی نداره درس دارم نمیتونم برم و شب هم که موسیقی داره و نمیتونم از هندفری استفاده کنم (بعلت دوش و ورزش) چگونه میتونم در این محیط بدون گناه ورزش کنم؟آیت الله مکارم شیرازی
سلام علیکم
طبق نظر آیت الله مکارم شیرازی:
حضور در این مکان جایز نیست.
پی نوشت:استفتاء از دفتر آیت الله مکارم شیرازی ، قم
با توجه به اینکه طلبه هستم و مردم منو میشناسن و از طرف دیگه ساعت 2 ظهر که ظاهرا موسیقی نداره درس دارم نمیتونم برم و شب هم که موسیقی داره و نمیتونم از هندفری استفاده کنم (بعلت دوش و ورزش) چگونه میتونم در این محیط بدون گناه ورزش کنم؟
سلام
با تهیه یه هالتر و دنبل اکثر حرکات باشگاه رو خودتون به تنهایی در منزل می تونید انجام بدید (از این آموزش ها تو اینترنت زیاد هست)
تازه دیگه شارژ روزانه باشگاه رو هم پرداخت نمی کنید :ok:
سلام علیکمطبق نظر آیت الله مکارم شیرازی:
حضور در این مکان جایز نیست.
سلام جناب استاد
گرچه من تمام موارد بدنسازی و ... رو خونه انجام میدم ولی موسیقی ای که در باشگاه بدنسازی زده میشه حرام هست ؟
حکم امر به معروف در اونجا چیه ؟ (با اطلاع از اینکه اگه این موضوع رو مطرح کنی امکان داره یه درگیری تو باشگاه به وجو بیاد !!!)
مرجع: مقام معظم رهبری
[="Tahoma"][="Navy"] حضور در این مکان جایز نیست.طبق نظر آیت الله مکارم شیرازی:
سلام علیکم
ایشون چون طلبه بودن براشون جایز نیست؟
یا کلا رفتن به باشگاه و موسیقی گذاشتن در اون واسه همه جایز نیست؟
چون یه سری ورزش ها هست مثل رزمی ،حتما باید زیر نظر استاد باشه ، طبیعتا جایی هم نیست بدون موسیقی ،
تکلیف چیه؟[/]
سلام جناب استادگرچه من تمام موارد بدنسازی و ... رو خونه انجام میدم ولی موسیقی ای که در باشگاه بدنسازی زده میشه حرام هست ؟
حکم امر به معروف در اونجا چیه ؟ (با اطلاع از اینکه اگه این موضوع رو مطرح کنی امکان داره یه درگیری تو باشگاه به وجو بیاد !!!)
مرجع: مقام معظم رهبری
سلام عليكم
طبق نظر رهبري:
اگر مطمئن هستيد اثر ندارد ،وظيفه اي نداريد.
مساله2791:چند چيز شرط است در واجب بودن امر به معروف و نهى از منكر:
[=Noor_Lotus][=Noor_Lotus]
[=Noor_Lotus] دوم: آن كه احتمال بدهد امر و نهى او تأثير مىكند، پس اگر بداند اثر نمىكند واجب نيست.
پي نوشت:
رساله 13 مرجع،ملحقات،امر به معروف و نهي از منكر،شرايط، مساله 2791
سلام علیکم
ایشون چون طلبه بودن براشون جایز نیست؟
یا کلا رفتن به باشگاه و موسیقی گذاشتن در اون واسه همه جایز نیست؟
چون یه سری ورزش ها هست مثل رزمی ،حتما باید زیر نظر استاد باشه ، طبیعتا جایی هم نیست بدون موسیقی ،
تکلیف چیه؟
سلام عليكم
طبق نظر آيت الله مكارم شيرازي:
در اين مساله فرقي بين طلبه وغير طلبه نيست.
حضور در مجلس گناه حرام است.
اگر حضور پيدا كردن ضرورت دارد و تركش موجب ضرر قابل توجه عقلائي مي شود وتنها راه برطرف شدن آن اين روش است ، به مقدار دفع ضرر اشكالي ندارد.
پي نوشت :
استفتاء از دفتر آيت الله مكارم شيرازي، قم
سلام عليكمطبق نظر آيت الله مكارم شيرازي:
در اين مساله فرقي بين طلبه وغير طلبه نيست.
حضور در مجلس گناه حرام است.
اگر حضور پيدا كردن ضرورت دارد و تركش موجب ضرر قابل توجه عقلائي مي شود وتنها راه برطرف شدن آن اين روش است ، به مقدار دفع ضرر اشكالي ندارد.
پي نوشت :
استفتاء از دفتر آيت الله مكارم شيرازي، قم
السلام علیکم و رحمة الله و برکاته
آیا نظر امام خامنه ای-مذظله و برکاته- هم همین است؟
من هم واقعاً اگه ورزش نکنم دچار افسردگی میشم!
السلام علیکم و رحمة الله و برکاته
آیا نظر امام خامنه ای-مذظله و برکاته- هم همین است؟من هم واقعاً اگه ورزش نکنم دچار افسردگی میشم!
سلام عليكم
نظر ايشان هم به همين صورت است.
[="Tahoma"][="Navy"]حضور در مجلس گناه حرام است.
سلام علیکم
حضور در مجلس گناه حرام است!
ولی جایی که گناه نمیشه حرام نیست.
جناب شفا واقعا یه سوالی برام پیش اومده :
یعنی شما فکر میکنی کسی که میره باشگاه رزمی و یه اهنگی هم پخش میشه اونجا گناه کرده؟
یعنی شما فکر میکنید اونجا محل فساده؟مثلا فکر میکنید اونجا چه کارایی میکنن؟که حرامه؟
واقعا خدا وکیلی خودتون جواب بدید ، نظر مراجع رو نگید.[/]
سلام علیکم
حضور در مجلس گناه حرام است!
ولی جایی که گناه نمیشه حرام نیست.
جناب شفا واقعا یه سوالی برام پیش اومده :
یعنی شما فکر میکنی کسی که میره باشگاه رزمی و یه اهنگی هم پخش میشه اونجا گناه کرده؟
یعنی شما فکر میکنید اونجا محل فساده؟مثلا فکر میکنید اونجا چه کارایی میکنن؟که حرامه؟
واقعا خدا وکیلی خودتون جواب بدید ، نظر مراجع رو نگید.
سلام علیکم
طبق نظر رهبری:
اگر موسیقی که در آن مکان گذاشته می شود ، مطرب(یعنی:مناسب مجالس لهو و لعب است) باشدحضور در آن مجلس حرام است، و اگر مطرب نیست اشکالی ندارد.
طبق نظر رهبری:اگر موسیقی که در آن مکان گذاشته می شود ، مطرب(یعنی:مناسب مجالس لهو و لعب است) باشدحضور در آن مجلس حرام است، و اگر مطرب نیست اشکالی ندارد.
ایشون فرمودند نظر مراجع رو نگید بلکه نظر شخصی خودتون رو بگید .
حضور در مجلس گناه حرام است!
به نظر شما فضایی که موسیقی پخش میشه(موسیقی لهوی) فضا گناه آلود نیست؟مجلس گناه نیست؟ تعریف شما از مجلس گناه چیه؟
[="Tahoma"][="Navy"] طبق نظر رهبری: اگر موسیقی که در آن مکان گذاشته می شود ، مطرب(یعنی:مناسب مجالس لهو و لعب است) باشدحضور در آن مجلس حرام است، و اگر مطرب نیست اشکالی ندارد.سلام علیکم
سلام علیکم
با اینکه نظر خودتون رو خواسته بودم ولی :
این شد جواب!موافقم.
ممنون از شما.[/]
[="Tahoma"][="Navy"]به نظر شما فضایی که موسیقی پخش میشه(موسیقی لهوی) فضا گناه آلود نیست؟مجلس گناه نیست؟ تعریف شما از مجلس گناه چیه؟
سلام علیکم
من با موسیقی لهوی کاری ندارم!
منظور من موسیقی غیر لهوی بود ، بازم بستگی به طرفش داره.
یکی ممکنه با یه مداحی هم برقصه! اون مداحی براش حرامه!
یکی نه با همون گریه اش بگیره!
ولی در کل تو یک باشگاه معمولا موسیقی لهوی نمیزارن!!
اگرم هست من ندیدم.[/]
[="Tahoma"][="Black"]منظور من موسیقی غیر لهوی بود ، بازم بستگی به طرفش داره.
یکی ممکنه با یه مداحی هم برقصه! اون مداحی براش حرامه!
یکی نه با همون گریه اش بگیره!
سلام
طبق نظر رهبری مهم خود موسیقیه که لهوی باشه یا نه و طرز برخورد ما با اون ملاک نیست.[/]
ولی در کل تو یک باشگاه معمولا موسیقی لهوی نمیزارن!!
اگرم هست من ندیدم.
اما من زیاد دیدم.
یکی ممکنه با یه مداحی هم برقصه! اون مداحی براش حرامه!
عمل رقصیدنش حرامه. گوش کردن به خود مداحی حرام نیست.
با اینکه نظر خودتون رو خواسته بودم
خب نظر کارشناس عزیز هم همان نظر مراجع است و مخالفتی با آن ندارند.
متاسفانه یه ایرادی که بنده همیشه به دین گرفتم اینه که میگه نکن و نکن و نکن(مثل داستان حضرت ادم و دستور خدا مبنی بر نزدیک نشدن به اون درخت) در حالی که علم روانشانسی میگه این مساله خیلی کم کاربردیه و باید بگی نکن ، عوضش فلان کار رو بکن.
باشگاه نرم ، بخوام بدنسازی برم کجا برم؟چون بحث فیتنس و ... قطعا نیاز به مربی و وسایل در حد باشگاه داره و لین طور نیست که 4 تا وسیله بخریم بندازیم خونه و باش تمرین کنیم.
موسیقی لهوی نذارن پس چی بزارن؟
سلام علیکمطبق نظر رهبری:
اگر موسیقی که در آن مکان گذاشته می شود ، مطرب(یعنی:مناسب مجالس لهو و لعب است) باشدحضور در آن مجلس حرام است، و اگر مطرب نیست اشکالی ندارد.
درود برای من هم یک سوالی ایجاد شد ،
اگر آهنگ هایی که اونجا نواخته میشه( که معمولا هم فقط برای نقش انگیزشی اوناست و نه چیز دیگری) ، اگر خارجی باشه و ما ندونیم دقیقا مناسب مجالس لهو لعب هست یا خیر تکلیف چیست ؟؟
مثلا قانونی وجود نداره که اگر آهنگی ضرب آهنگش از فلان اندازه بیشتر بود برای لهو لعب کاربرد داره ؟؟!
یا مثلا اگر آهنگی چهار چهارم باشه مشکلی نیست ولی شیش هشتم(شیشو هشت) باشه مشکل داره ؟؟
راستی اگر این آهنگ خارجی به زبان مثلا کشور های آفریقایی باشه و موضوعش ترویج فساد باشه اما ما ندونیم مشکل داره ؟؟ یعنی نباید میرفتیم دنبال معنی آهنگ ؟؟
با تشکر ؛
متاسفانه یه ایرادی که بنده همیشه به دین گرفتم اینه که میگه نکن و نکن و نکن(مثل داستان حضرت ادم و دستور خدا مبنی بر نزدیک نشدن به اون درخت) در حالی که علم روانشانسی میگه این مساله خیلی کم کاربردیه و باید بگی نکن ، عوضش فلان کار رو بکن.
باشگاه نرم ، بخوام بدنسازی برم کجا برم؟چون بحث فیتنس و ... قطعا نیاز به مربی و وسایل در حد باشگاه داره و لین طور نیست که 4 تا وسیله بخریم بندازیم خونه و باش تمرین کنیم.
موسیقی لهوی نذارن پس چی بزارن؟
سلام
یک قاعده عقلی میگه هدف وسیله رو توجیه نمیکنه. عقلانی نیست بخوایم برای رسیدن به بدن سالم، سلامت روح و روان و معنویت خودمون رو از بین ببریم.
وظیفه دین هم این نیست که در هر مسئله ای تا جزئی ترین مصداق ها رو مشخص کنه و بگه مثلاً به جای موسیقی لهوی در باشگاه بدنسازی باید به چی گوش بدیم! دین یک سری کلیات و خط قرمزها رو مشخص کرده و از ما میخواد در اون مسیر حرکت کنیم.
خیلی راه های دیگه هم هست که میشه به تناسب اندام در حد اعتدال و سازنده رسید. این روش هایی که برای فیتنس مرسوم شده از غرب اومده و نباید انتظار داشته باشیم که همخونی زیادی با آموزه های اسلام داشته باشه.
اگر آهنگ هایی که اونجا گزاشته میشه( که معمولا هم فقط برای نقش انگیزشی اوناست و نه چیز دیگری) ، اگر خارجی باشه و ما ندونیم دقیقا مناسب مجالس لهو لعب هست یا خیر تکلیف چیست ؟؟مثلا قانونی وجود نداره که اگر آهنگی ضرب آهنگش از فلان اندازه بیشتر بود برای بهو لعب کاربرد داره ،
یا مثلا اگر آهنگی چهار چهارم باشه مشکلی نیست ولی شیش هشتم(شیشو هشت) باشه مشکل داره ؟؟
راستی اگر این آهنگ خارجی به زبان مثلا کشور های آفریقایی باشه و موضوعش ترویج فساد باشه اما ما ندونیم مشکل داره ، یعنی نباید میرفتیم دنبال معنی آهنگ ؟؟
س 1130: منظور از موسيقى مطرب ولهوى چيست؟ و راه تشخيص موسيقى مطرب و لهوى از غير آن چيست؟
ج: موسيقى مطرب و لهوى آن است که به سبب ويژگيهايى که دارد انسان را از خداوند متعال و فضائل اخلاقى دور نموده و به سمت بىبندوبارى و گناه سوق دهد و مرجع تشخيص موضوع عُرف است.
س 1131: آيا شخصيت نوازنده و محل نواختن و يا غرض و هدف از آن در حکم موسيقى تأثير دارد؟
ج: موسيقى حرام، موسيقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو و گناه است و گاهى شخصيت نوازنده يا کلام همراه آهنگ يا مکان و يا ساير شرايط در اينکه موسيقى تحت عنوان موسيقى مطرب و لهوى حرام و يا عنوان حرام ديگر قرار بگيرد مؤثر است مانند اينکه بر اثر آن امور، منجر به ترتّب فساد شود.
http://farsi.khamenei.ir/treatise-content?id=99&pid=99&tid=-1
س 1130: منظور از موسيقى مطرب ولهوى چيست؟ و راه تشخيص موسيقى مطرب و لهوى از غير آن چيست؟
مرجع تشخيص موضوع عُرف است.
ج: موسيقى مطرب و لهوى آن است که به سبب ويژگيهايى که دارد انسان را از خداوند متعال و فضائل اخلاقى دور نموده و به سمت بىبندوبارى و گناه سوق دهد و
س 1131: آيا شخصيت نوازنده و محل نواختن و يا غرض و هدف از آن در حکم موسيقى تأثير دارد؟
ج: موسيقى حرام، موسيقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو و گناه است و گاهى شخصيت نوازنده يا کلام همراه آهنگ يا مکان و يا ساير شرايط در اينکه موسيقى تحت عنوان موسيقى مطرب و لهوى حرام و يا عنوان حرام ديگر قرار بگيرد مؤثر است مانند اينکه بر اثر آن امور، منجر به ترتّب فساد شود.
http://farsi.khamenei.ir/treatise-content?id=99&pid=99&tid=-1
ممنون از پاسخگویی شما
عرف واقعا یعنی چی ؟؟ یعنی عموم مردم ؟؟ یعنی اکثریت ؟؟ یعنی فقط نظر افرادی که در ظاهر مسلمون هستند ؟؟
خوب سوال من اینجاست اگر من در زمان امام جسین زندگی میکردم اکثر مردم به شهادت حسین(ع) رضایت داشتند و چنین مردمی که بویی از انسانیت یا آزادگی(به قول امام حسین) نداشتند ، معلوم نبود چه عرف هایی رو باید اون جامعه دارا باشه ، پس من هم می بایست از اون ها پیروی میکردم ؟؟
خیلی شفاف تر بگم ، اگر مردم جامعه من(صرفا برای مثال میگم ، قصد بی اجترامی ندارم) ابله باشند و قادر به تشخیص نباشند در چنین زمانی تکلیف چیست ؟؟
[="Tahoma"][="Black"] خوب سوال من اینجاست اگر من در زمان امام جسین زندگی میکردم اکثر مردم به شهادت حسین(ع) رضایت داشتند و چنین مردمی که بویی از انسانیت یا آزادگی(به قول امام حسین) نداشتند ، معلوم نبود چه عرف هایی رو باید اون جامعه دارا باشه ، پس من هم می بایست از اون ها پیروی میکردم ؟؟ خیلی شفاف تر بگم ، اگر مردم جامعه من(صرفا برای مثال میگم ، قصد بی اجترامی ندارم) ابله باشند و قادر به تشخیص نباشند در چنین زمانی تکلیف چیست ؟؟عرف واقعا یعنی چی ؟؟ یعنی عموم مردم ؟؟ یعنی اکثریت ؟؟ یعنی فقط نظر افرادی که در ظاهر مسلمون هستند ؟؟
اینجا به تفصیل در مورد عرف نوشته شده:
http://islamquest.net/fa/archive/question/fa668
اما در همین حد سؤال شما بخوایم بگیم اولاً در همه ی احکام شرعی ارجاع به عرف داده نشده و ثانیاً اونهایی هم که عرف رو ملاک دونستن اکثراً در تشخیص مصداق بوده، نه در حکم کلی. مثلاً گفته شده باید در هنگام تکبیرة الإحرام باید بیحرکت باشید، مصداق بیحرکت بودن هم عرف هست. اما نگفته هر طور عرف تکبیر گفت شما هم بگید! امیدوارم منظور رو رسونده باشم. یا در مورد امام حسین (ع) که مثال زدید اصلاً مسئله عرفی نیست.[/]
متاسفانه یه ایرادی که بنده همیشه به دین گرفتم اینه که میگه نکن و نکن و نکن(مثل داستان حضرت ادم و دستور خدا مبنی بر نزدیک نشدن به اون درخت) در حالی که علم روانشانسی میگه این مساله خیلی کم کاربردیه و باید بگی نکن ، عوضش فلان کار رو بکن
سلام
دین گفته:
نماز بخون - روزه بگیر- زکات بده - خمس بده - خوش اخلاق باش - ازدواج کن - سلام بده - علم بیاموز - دعا کن و......
یعنی مطیع پروردگار باش.
تعداد امرها کمتر از نهی ها نیست.
همه ی نهی ها هم زیر مجموعه ی یک امر است: (مطیع خدا باش)
اون نکته ای که در مورد روانشناسی گفتید مربوط به کودکان است که اگر فقط بهشون بگی "نکن نکن" لجبازی می کنند.
اون سخنی که میگن "ان الانسان حریص عل ما مُنِع" هم یک حدیث جعلی و ساختگی است و فاقد سند معتبر است.
اگر حضرت آدم علیه السلام، فریب شیطان را خوردند به خاطر این بود که ایشان اصلا نمی دانستند که "شخصی می تواند دروغ بگوید". چون هیچ تجربه ای از زندگی نداشتند.
شیطان به اونا گفت "اگر اینو بخورید جاودانه می شوید" و آنها هم باور کردند. اگر نمی گفت، سراغش نمی رفتند. اگر هم تجربه ی زندگی داشتند، فریبش را نمی خوردند.
بنابراین چنین قیاسی صحیح نیست.
دین که فقط "نکن نکن" نیست.
اما نهی کردن هم لازمه ی هربرنامه ای است.
همانگونه که پزشک به مراجعش می گوید "اینارو نخور برات ضرر داره." و احتمالاً چیزهایی که فرد مبتلا نبایدبخورد، مهم تر از چیزهایی است که باید یا بهتر است بخورد.
سلامت باشید
درود برای من هم یک سوالی ایجاد شد ،اگر آهنگ هایی که اونجا نواخته میشه( که معمولا هم فقط برای نقش انگیزشی اوناست و نه چیز دیگری) ، اگر خارجی باشه و ما ندونیم دقیقا مناسب مجالس لهو لعب هست یا خیر تکلیف چیست ؟؟
مثلا قانونی وجود نداره که اگر آهنگی ضرب آهنگش از فلان اندازه بیشتر بود برای لهو لعب کاربرد داره ؟؟!
یا مثلا اگر آهنگی چهار چهارم باشه مشکلی نیست ولی شیش هشتم(شیشو هشت) باشه مشکل داره ؟؟
راستی اگر این آهنگ خارجی به زبان مثلا کشور های آفریقایی باشه و موضوعش ترویج فساد باشه اما ما ندونیم مشکل داره ؟؟ یعنی نباید میرفتیم دنبال معنی آهنگ ؟؟
با تشکر ؛
سلام علیکم
طبق نظر رهبری:
در جایی که شک دارید موسیقی مطرب است یا نه؟گوش کردن به آن اشکالی ندارد.
سایت رهبری،پرسشهای متداول:
ملاک حرمت موسيقى
457. هر موسيقى که به حسب طبيعت خود از نوع موسيقى لهوى مضلّ عن سبيل الله باشد، حرام است اعم از اينکه مهيّج باشد يا نباشد و موجب ايجاد حزن و اندوه و حالات ديگر در شنونده بشود يا نشود، و در صورتى که موسيقى مناسب با مجالس لهو و گناه نباشد و مفسدهاى هم بر آن مترتّب نگردد، دليلى بر حرمت آن وجود ندارد.
سایت رهبری،استفتائات جدید،سوالات فرهنگی:
تشخيص موسيقى حرام و غنا
س: تشخيص غنا و موسيقى حلال از حرام براى اينجانب مشكل است تكليف چيست؟
ج) تشخيص غنا و موسيقى لهوىِ حرام، با نظر عرفى شخص مکلّف است.