جمع بندی اجرای سخنان و دستورات ولی فقیه در زندگی تا چه حدی لازم است؟
تبهای اولیه
*** به نظر شما اجرای سخنان و دستورات ولی فقیه در زندگی تا چه حدی لازم است ؟
به نظر شما اجرای سخنان و دستورات ولی فقیه در زندگی تا چه حدی لازم است ؟
سلام علیکم
ولایت مطلقه فقیه به این معنی است که تمام اختیارات امام معصوم به او می رسد بجز جنگ ابتدایی، شان ولی فقیه اداره جامعه وقضاوت وداوری بین مردم است ودر این دو امر پیروی از او واجب است. پس اگر حکم حکومتی داد باید همه پیرو حکم او باشند مثل حرمت قاچاق، ودر امور قضایی ونزاع ها هم باید به او یا نائبش در امور قضایی مراجعه کرد.
در بسیج نیرو برای دفاع از کشور وکیان اسلام باز تبعیت از حکم ولی فقیه لازم وضروری است.
به نظر شما اجرای سخنان و دستورات ولی فقیه در زندگی تا چه حدی لازم است ؟
سلام علیکم
باتشکر از شما کاربر گرامی و مخترم به خاطر سوال خوبتان
به نظر بنده صددرصد!!
بنده یقیین دارم اگ فردی زندگیش را دقیقا منطبق با سخنان و رهنودهای امام خامنه ای (روحی فداه) تنظیم نماید هرگز از مسیر اصلی منحرف نمیگردد و به کمال الهی خواهد رسید ان شاءالله
اطاعت از امام خامنه ای (روحی فداه) در طول اطاعت از مولایمان امام عصر (روحی و ارواحنا فداه) است
خداوند عاقبت همه مارا ختم به خیر بگرداند
یازهرا(س)
[=arial]به نظر بنده صددرصد!!
بنده یقیین دارم اگ فردی زندگیش را دقیقا منطبق با سخنان و رهنودهای امام خامنه ای (روحی فداه) تنظیم نماید هرگز از مسیر اصلی منحرف نمیگردد و به کمال الهی خواهد رسید ان شاءالله
سلام علیکم ...
ممنون از حضورتان و جوابتان ...
ان شاءالله با این سوال میخوام به نتایج خوبی برای خودم و دیگران به صورت عملی برسیم...
میشه بفرمایید آیا از لحاظ شرعی التزام به سخنان ایشون در تمامی جنبه های زندگی برای ما لازم هست یا خیر ؟
منظورم صرفا سخنان ایشون هست نه حکم هایی که ایشون به عنوان مرجع تقلید صادر میکنند
میشه بفرمایید آیا از لحاظ شرعی التزام به سخنان ایشون در تمامی جنبه های زندگی برای ما لازم هست یا خیر ؟
بحث ولایت فقیه یک بحث مفصل وحتی در مواردی از جزئیاتش اختلافی است!!
خب از نظر شرعی همان پاسخی بود که استاد فرمودند
اما به نظر بنده (نظرشخصی) اگر فردی به صورت حقیقی جایگاه ولایت فقیه را بشناسد تکلیفش از این فراتر می رود!
یا ایهاالذین آمنوا اطیعوالله و اطیعوالرسول و اولی المر منکم. سوره مبارکه نساء- آیه 59
در این آیه همانگونه که میدانید خداوند برای عطف از" واو" استفاده کرده است!
گاهی شما مدیر شرکت هستید و یک جانشین هم دارید ،به کارمندانتان میگویید شما باید از بنده و جانشینم اطاعت نمایید ،یعنی حرف من حرف جانشین و حرف جانشین هم حرف من است ، اینجا کارمندان نمیتوانند بین شما و جانشین یکی را انتخاب نمایند و موظف هستند از هردو شما اطاعت کنند و از هرکدام اطاعت نکنند به مشکل برخواهند خورد و خلاف امر شما عمل نموده اند! از طرفی برای اطاعت قیدی زده نشده است و به صورت کلی بیان شده است!
اما گاهی برای ربط از "یا" استفاده میشود مثلا شما به کارمندانتان میگویید شما از من یا از جانشین اطاعت کنید،اینجا کارمندان مخیر هستند بین شما و جانشینتان از هرکدام خواستند اطاعت کنند
در آیه بالا هم حرف ربط واو آورده شده است یعنی اطاعت از خدا همان اطاعت از رسول خدا(ص) و اطاعت از رسول خدا(ص) همان اطاعت از اولی الامر است!
خب حالا اینجا اولی الامر را بالاصل معصومین (ع) و باتبع ولی فقیه دانسته اند!
حال به نظرتان اطاعت از ایشان تا چه حد لازم میشود؟!
یازهرا(س)
[=arial] حال به نظرتان اطاعت از ایشان تا چه حد لازم میشود؟!در آیه بالا هم حرف ربط واو آورده شده است یعنی اطاعت از خدا همان اطاعت از رسول خدا(ص) و اطاعت از رسول خدا(ص) همان اطاعت از اولی الامر است!
خب حالا اینجا اولی الامر را بالاصل معصومین (ع) و باتبع ولی فقیه دانسته اند!
استدلال خیلی عالی بود ...
طبق این آیه و این استدلال ، اجرای فرامین اولی الامر هم مانند خدا و رسول خدا لازم الاجرا است .
منتهی یک بحث این است که ما در مباحث فقهی مذهب مان قول و فعل نبی و ولی برایمان حجت وبعضا لازم الاجراست . آیا در اینجا قول و فعل ولی فقیه که بالتبع از مصادیق اولی الامر هست ، نیز برای ما لازم الاتباع است و اینکه آیا برای ما حجیت دارد؟
پس اگر حکم حکومتی داد باید همه پیرو حکم او باشند مثل حرمت قاچاق، ودر امور قضایی ونزاع ها هم باید به او یا نائبش در امور قضایی مراجعه کرد.
در بسیج نیرو برای دفاع از کشور وکیان اسلام باز تبعیت از حکم ولی فقیه لازم وضروری است.
[=arial]خوب اگر در جایی حکم ندهند و جمله یا سخنی رو بیان کردند ، در این حالت وظیفه چیست ؟
[="Tahoma"][="DarkRed"]با سلام
به نظر من اینجا دو تا مسئله هست.
یکی مسئله ی اطاعت در مسائل شرعی و یکی اطاعت در مسائل حکومتی.
اینها دوتا مسئله جدا از هم هستند.
در مسائل شرعی هر شخصی از نظر مرجع تقلیدش باید اطاعت کنه و اطاعتش از ولی فقیه واجب نیست. مثل احکام نماز و روزه و حج و ...
اما گاهی ولی فقیه نظر و فتوای حکومتی دارند. مثلا حکم حکومتی مسئله واجبی مثل حج را ممنوع اعلام کند.
در صورت دوم قطعا اطاعت از حکم حکومتی واجب و لازم الاجراست.
[/]
[="Tahoma"][="DarkRed"]خوب اگر در جایی حکم ندهند و جمله یا سخنی رو بیان کردند ، در این حالت وظیفه چیست ؟
در اینصورت حکمی صورت نگرفته که اطاعت یا عدم اطاعت پیش بیاد!...
شاید من متوجه سوالتون نشدم!:Gig:
[/]
[=arial]در اینصورت حکمی صورت نگرفته که اطاعت یا عدم اطاعت پیش بیاد!...
شاید من متوجه سوالتون نشدم!
توی پست قبلی توضیح دادم ، که ما در مذهبمان، گفتار و عملِ ، نبی و ولی برای مان حجت هست و در بعضی موارد لازم الاجرا ، آیا برای ولی فقیه هم این صدق میکنه ؟
آیا در زندگی ما موظف به عمل کردن به گفتار و عمل ولی فقیه هم هستیم ؟
برای روشن شدن منظورم یک مثال میزنم ، مثلا رهبری میفرمایند، از کالای تولید داخل استفاده کنید ، در اینجا وظیفه چیست ؟ آیا خرید کالای خارجی خلاف سخن ایشون و پیروی نکردن از فرامین ولی فقیه محسوب میشود؟
[="Tahoma"][="DarkRed"] آیا در زندگی ما موظف به عمل کردن به گفتار و عمل ولی فقیه هم هستیم ؟
توی پست قبلی توضیح دادم ، که ما در مذهبمان، گفتار و عملِ ، نبی و ولی برای مان حجت هست و در بعضی موارد لازم الاجرا ، آیا برای ولی فقیه هم این صدق میکنه ؟
برای روشن شدن منظورم یک مثال میزنم ، مثلا رهبری میفرمایند، از کالای تولید داخل استفاده کنید ، در اینجا وظیفه چیست ؟ آیا خرید کالای خارجی خلاف سخن ایشون و پیروی نکردن از فرامین ولی فقیه محسوب میشود؟
در این مورد بهتره کارشناس احکام زحمت پاسخگوئی رو بکشند ولی چیزی که به ذهن من میرسه اینه که اگر منظور ایشان (مقام رهبری) دستور و حکم حکومتی باشه که بله، قطعا باید پیروی کرد ولی اگر منظورشون صرفا یک توصیه باشه، عمل کردن بهش واجب شرعی نیست هرچند بهتره که عمل کنیم.
در مورد استفاده از کالای تولید داخلی من سوال کردم و جواب شنیدم که منظورشون توصیه ی موکد بوده، نه دستور.
هرچند من خودم به شخصه بعد از فرمایش رهبر، تا جائی که میتونم جنس ایرانی میخرم.
آیا در زندگی ما موظف به عمل کردن به گفتار و عمل ولی فقیه هم هستیم ؟ برای روشن شدن منظورم یک مثال میزنم ، مثلا رهبری میفرمایند، از کالای تولید داخل استفاده کنید ، در اینجا وظیفه چیست ؟ آیا خرید کالای خارجی خلاف سخن ایشون و پیروی نکردن از فرامین ولی فقیه محسوب میشود؟توی پست قبلی توضیح دادم ، که ما در مذهبمان، گفتار و عملِ ، نبی و ولی برای مان حجت هست و در بعضی موارد لازم الاجرا ، آیا برای ولی فقیه هم این صدق میکنه ؟
باتشکر از دقت نظر شما
به نظر بنده بله لازم است عمل شود! زیرا مولا همیشه لازم نیست حکم دهند یا دستور دهند! درخیلی از موارد خط میدهند، اشاره میکنند، چهار چوب معرفی مینمایند و ...که دیگر افراد باید خودشان بروند دنبال اصل مطلب!
به نظر حقیر(نظر شخصی) وقتی ولی فقیه نائب عام و مورد تایید امام عصر(روحی و ارواحنا فداه) است پس فعل و قول ایشان نیز میتواند برای ما حجت باشد مگر اینکه خلاف قول و فعل معصوم(ع) از ایشان ببینیم که این موضوع محال است !! (زیرا اگر خلاف معصومین (ع)عمل نمایند خود به خود اعتبار ولایت را از دست میدهند و عملا دیگر نمیتوانیم چنین فردی را ولی فقیه بدانیم!)
پس وقتی قول و فعلشان نیز در طول قول و فعل معصوم(ع) است برای ما نیز حجت خواهد بود!!
البته این نکته را لازم است دقت داشته باشیم که مطالب و بیانات و هدف اصلی ایشان از سخنانشان را باید بتوانیم خوب متوجه شویم و به آنچه خواست ایشان است عمل نماییم
یازهرا(س)
[="Microsoft Sans Serif"][="Indigo"]اولی المر منکم
سلام علیکم...
سوال؟؟... این بخش از آیه اشاره به ولایت فقیه دارد؟؟...
منظورم.... با این آیه می شود وجوب پیروی از ولایت فقیه را استنباط کرد؟؟... چگونه؟؟...
در حقیقت متوجه این بخش نشدم....
خب حالا اینجا اولی الامر را بالاصل معصومین (ع) و باتبع ولی فقیه دانسته اند!
یا علی[/]
[=arial]به نظر حقیر(نظر شخصی) وقتی ولی فقیه نائب عام و مورد تایید امام عصر(روحی و ارواحنا فداه) است پس فعل و قول ایشان نیز میتواند برای ما حجت باشد مگر اینکه خلاف قول و فعل معصوم(ع) از ایشان ببینیم که این موضوع محال است !! (زیرا اگر خلاف معصومین (ع)عمل نمایند خود به خود اعتبار ولایت را از دست میدهند و عملا دیگر نمیتوانیم چنین فردی را ولی فقیه بدانیم!)
پس وقتی قول و فعلشان نیز در طول قول و فعل معصوم(ع) است برای ما نیز حجت خواهد بود!!
خوب در این صورت اگر به سخنان ایشون توجه نشود ، شاید مرتکب معصیت هم شویم. ولو اینکه با خُلقیات ما سازگاری نداشته باشد مثلا ما دوست داریم یک کالای خارجی را بخریم اما ولی فقیه مطلبی را در این باره میگویند که ما خلاف انرا انجام میدهیم.
حالا آیا به نظر شما اینگونه موارد ربطی به امتحان پذیری ما در پذیرش سخنان و دستورات ولی و حجت مطلق خدا حضرت بقیة الله ارواح العالمین له الفداه دارد یا خیر؟ چون در روایات داریم که هرگاه زمینه پذیزش حجت خداوند از طرف مردم وجود داشته باشد فرج نیز مهیا میگردد .....
منظورم.... با این آیه می شود وجوب پیروی از ولایت فقیه را استنباط کرد؟؟... چگونه؟؟...در حقیقت متوجه این بخش نشدم....
خب حالا اینجا اولی الامر را بالاصل معصومین (ع) و باتبع ولی فقیه دانسته اند!
به نظر بنده میشه از این آیه وجوب اطاعت از ولی فقیه رو اثبات کرد ، اگر توضیحات سرکار یارب رو بخونید خوب توضیح دادند ... البته اگر بحثش گسترده تر بشه بهتر جا می افته.
[=Microsoft Sans Serif]اگر بحثش گسترده تر بشه بهتر جا می افته.
موافقم.....:ok:...
[=arial]به نظر بنده میشه از این آیه وجوب اطاعت از ولی فقیه رو اثبات کرد
اگه به این راحتیا بود که... الان بین خود مراجع اختلاف نظر نبود...
در جریان هستید که بعضی قائل به ولایت مقیده هستند...البته اگر عناوین را اشتباه نگفته باشم.... و در این ولایت اختیارات محدود به امور حسبه است...
علت طرح سوال من اقامه دلیل و برهان بود..... چون کمترین اثر اینه که ، می تونیم بهتر دفاع کنیم....
یا علی
[=arial]به نظر بنده میشه از این آیه وجوب اطاعت از ولی فقیه رو اثبات کرد
اگه به این راحتیا بود که... الان بین خود مراجع اختلاف نظر نبود...
سلام علیکم ...
در بحث تبعیت از فرامین ولی فقیه تا اونجایی که بنده میدونم فکر کنم خیلی از مراجع قبول دارند که تبعیت از احکام رهبری واجب هست ، مگر در مسائل فقهی که ظاهرا کسی که به درجه اجتهاد رسیده است میتواند بنا بر تشخیص خودش عمل کند.
هر چند که در طول تاریخ داشته ایم افرادی رو که به علت حب جاه و مقام حاضر به پذیرش احکام و فرامین حتی امام معصوم رو هم نداشته اند چه برسد به ولی فقیه...
علت طرح سوال من اقامه دلیل و برهان بود..... چون کمترین اثر اینه که ، می تونیم بهتر دفاع کنیم....
بنده زیاد اهل برهان و استدلالات فقهی نیستم . این موضوع رو هم شروع کردم که یکسری شبهات هم برای خودم و هم برای دیگران برطرف شود. بهتر است که کسایی که آگاه تر هستند موضوع رو بررسی کنند .
برای بنده به شخصه اهمیت درک رابطه ولی فقیه با حضرت حجة علیه السلام بسیار مهم است از لحاظ قول و عمل ، تا بتونم زندگی ام رو صحیح تر پیش ببرم.
خوب اگر در جایی حکم ندهند و جمله یا سخنی رو بیان کردند ، در این حالت وظیفه چیست ؟
سلام علیکم
چون رهبر در راس نظام وکشور قرار دارد ومسلط وآگاه به همه امور کشور است لذا تحلیل وراهبردهای ایشان بهترین است وبهترین راه برای پیشرفت کشور وارزشهای دین عمل کردن براساس منویات ایشان است.
اما برخی اوقات فرمایشات رهبری از باب ارشاد است ومربوط به امور حکومتی یا قضایی نیست. که بالطبع تبعیت واجب نیست مثل مسائل اخلاقی اما در امور کشوری وقضایی براساس راهبردهای رهبری باید عمل کرد.
خوب اگر در جایی حکم ندهند و جمله یا سخنی رو بیان کردند ، در این حالت وظیفه چیست ؟
سلام علیکم
چون رهبر در راس نظام وکشور قرار دارد ومسلط وآگاه به همه امور کشور است لذا تحلیل وراهبردهای ایشان بهترین است وبهترین راه برای پیشرفت کشور وارزشهای دین عمل کردن براساس منویات ایشان است.
اما برخی اوقات فرمایشات رهبری از باب ارشاد است ومربوط به امور حکومتی یا قضایی نیست. که بالطبع تبعیت واجب نیست مثل مسائل اخلاقی اما در امور کشوری وقضایی براساس راهبردهای رهبری باید عمل کرد.
در آیه بالا هم حرف ربط واو آورده شده است یعنی اطاعت از خدا همان اطاعت از رسول خدا(ص) و اطاعت از رسول خدا(ص) همان اطاعت از اولی الامر است!
خب حالا اینجا اولی الامر را بالاصل معصومین (ع) و باتبع ولی فقیه دانسته اند!حال به نظرتان اطاعت از ایشان تا چه حد لازم میشود؟!
برای اینکه بدانیم اطاعت از ولی فقیه تا چه حد است باید دید محدوده ولایتش تا چه اندازه است. براساس ولایت مطلقه فقیه همه اختیارات معصوم در عصر غیبت به ولی فقیه منتقل می شود از اجرای حدود وارزشهای اسلامی گرفته تا اداره جامعه. اما شؤون اصلی امام آنچنان که شهید مطهری در کتاب امامت ورهبری بیان داشته اند سه چیز است:
1- اداره جامعه(حکومت)
2- امور قضایی.
3- تبیین دین.
تبیین دین توسط قرآن واهل بیت انجام می گیرد ومجتهد وولی فقیه باید اینها را کشف کنند ودر جامعه پیاده نمایند. لذا تبعیت واجب از ولی فقیه در امور حکومتی وقضایی است. ودر مسائل افتاء هم هر کس مقلد رهبر باشد باید در احکام عملی هم طبق فتوای ایشان عمل نماید.
منتهی یک بحث این است که ما در مباحث فقهی مذهب مان قول و فعل نبی و ولی برایمان حجت وبعضا لازم الاجراست . آیا در اینجا قول و فعل ولی فقیه که بالتبع از مصادیق اولی الامر هست ، نیز برای ما لازم الاتباع است و اینکه آیا برای ما حجیت دارد؟
خیر در اینجا رهبر باید نظر معصوم را به دست آورد وطبق آن جامعه را اداره کند. والا قول وفعل رهبر مانند معصوم حجیت ندارد. بلکه از باب اینکه راوی ومجتهد در امور دین واحادیث اهل بیت است ورد تبعیت قرار می گیرد.
خوب اگر در جایی حکم ندهند و جمله یا سخنی رو بیان کردند ، در این حالت وظیفه چیست ؟
اگر جایی لازم باشد که سخن رهبری باید اجرا شود بصوت حکم بیان می کنند.
برای روشن شدن منظورم یک مثال میزنم ، مثلا رهبری میفرمایند، از کالای تولید داخل استفاده کنید ، در اینجا وظیفه چیست ؟ آیا خرید کالای خارجی خلاف سخن ایشون و پیروی نکردن از فرامین ولی فقیه محسوب میشود؟
بهترین راه گوش دادن به سخنان ایشان است ولی واجب شرعی نیست.
سوال؟؟... این بخش از آیه اشاره به ولایت فقیه دارد؟؟...منظورم.... با این آیه می شود وجوب پیروی از ولایت فقیه را استنباط کرد؟؟... چگونه؟؟...
در حقیقت متوجه این بخش نشدم...
به اجماع علماء شیعه مصداق اولی الامر اهل بیت(ع)وامامان شیعه هستند.
در بحث تبعیت از فرامین ولی فقیه تا اونجایی که بنده میدونم فکر کنم خیلی از مراجع قبول دارند که تبعیت از احکام رهبری واجب هست ، مگر در مسائل فقهی که ظاهرا کسی که به درجه اجتهاد رسیده است میتواند بنا بر تشخیص خودش عمل کند.هر چند که در طول تاریخ داشته ایم افرادی رو که به علت حب جاه و مقام حاضر به پذیرش احکام و فرامین حتی امام معصوم رو هم نداشته اند چه برسد به ولی فقیه...
آنچه اتفاقی مراجع وضرورت فقه است حرمت اقدام علیه اصل نظام وبه خطر انداختن نظام است ووجوب تبعیت از احکام حکومتی ولی در سائر مسائل فقهی هر کس از مرجع تقلید خود پیروی می کند.
سوال؟؟... این بخش از آیه اشاره به ولایت فقیه دارد؟؟... منظورم.... با این آیه می شود وجوب پیروی از ولایت فقیه را استنباط کرد؟؟... چگونه؟؟... در حقیقت متوجه این بخش نشدم....
سلام علیکم...
به اجماع علماء شیعه مصداق اولی الامر اهل بیت(ع)وامامان شیعه هستند.
سلام علیکم
با عرض ادب و احترام به محضر شما استاد گرامی و بزرگوار
در اصل بله قطعا اینگونه است،(کسی جز معصومین (ع) نیست) اما به تبع آن در زمان غیبت شامل ولی فقیه میشود!
حضرت آيت الله جوادي آملي در اين زمينه معتقدند كه اولي الامر ، به دو دسته تقسيم مي شوند : اولي الامر بالاصاله و اولي الامر تبعي كه اولي الامر بالاصاله همان امامان معصوم(ع) هستند كه در صورت فراهم بودن شرايط ولايت امر امت را بر عهده مي گيرند . ولي اولي الامر تبعي ، فقهاي عادل جامع الشرائط و منصوب به نصب عام از سوي امامان هستند كه در غياب امامان معصوم متصدي امور امت اسلام هستند و همانگونه كه در باره نائبان خاص امامان معصوم در دوران حضورشان ، عصمت شرط نبود در مورد اولي الامر هاي تبعي كه نائبان عام امامان معصوم در دوران غيبت هستند نيز چنين عصمتي لازم نبوده و صرفا فقاهات ، عدالت ، تدبير و مديريت نظام اسلامي كفايت مي كند . ايشان در اين زمينه چنين مي گويند : «اگر چه اولي الامر در آيه كريمه «اطيعوا الله و اطيعوا الرسول و اولي الامر منكم» ظاهر در معصومين عليهم السلام است و آنان اولي الامر بالاصاله هستند ، ولي در عصر غيبت معصوم عليهم السلام طبق رهنمود عقل و نيز به دستور خود معصومين عليهم السلام ، نائبان ايشان اولي الامر هستند ، اما اولي الامر بالتبع ، و نه اولي الامر بالاصاله و همان گونه كه در عصر حضور و ظهور معصوم ، نائبان خاص ، بسياري از كارها را به عهده داشتند و مباشرت خود معصوم شرط نبود ، در عصر غيبت نيز نائبان عام ، اداره امور را به دست دارند . البته نائبان عام و منصوبان امامان معصوم عليهم السلام ، در مساله رهبري و حكومت ، عالمان و فقيهاني هستند كه سه شرط فقاهت ، عدالت ، تدبير و مديريت نظام اسلامي را داشته باشند .»(ولايت فقيه ، ولايت فقاهت و عدالت ، عبدالله جوادي آملي ، نشر اسراء ، ص 370)
نتيجه اينكه اولا ولي امر با اولي الامر هيچ تفاوتي ندارد و به همین دلیل ما به رهبری (روحی فداه) میگوییم ولی امر مسلمین! ثانيا منظور از اينكه اولو الامر فقط امامان معصوم هستند كه اولو الامر بالاصاله مي باشد كه در آيه ذكر شده و بايد حتما معصوم باشند ولي اولو الامر تبعي كه نيازي به عصمت وجود ندارد شامل ولايت فقيه نيز مي شود
یازهرا(س)
[=arial]محضر استاد عزیز عرض سلام و ادب ... ممنون از جوابهایی که بیان داشتید. اما چند تا سوال ؛
اما برخی اوقات فرمایشات رهبری از باب ارشاد است ومربوط به امور حکومتی یا قضایی نیست. که بالطبع تبعیت واجب نیست مثل مسائل اخلاقی اما در امور کشوری وقضایی براساس راهبردهای رهبری باید عمل کرد.
والا قول وفعل رهبر مانند معصوم حجیت ندارد. بلکه از باب اینکه راوی ومجتهد در امور دین واحادیث اهل بیت است ورد تبعیت قرار می گیرد.
به نظر شما در مسائل ارشادی هم لازم نیست که انسان از ولی فقیه تبعیت کنند ؟ حضرت امام رحمت الله علیه فرمودند : ولایت فقیه همان ولایت رسول الله صلوات الله علیه و اله است. واینکه کسی که در منصب ولایت فقیه قرار میگیرد باید از سنت و سیره پیامبر ص و ائمه معصومین علیهم السلام تبعیت کند . و خلاف آنها رو هم مرتکب نشود که اگر خلاف آنرا مرتکب شود خود به خود از جایگاه ولایت فقیه میافتد.
حال به نظرتون نمیتوان این نتیجه گیری رو کرد که تبعیت از قول و فعل ولی فقیه هم در امور مربوط به زندگی در جامعه لازم است، منظورم موارد شخصی و جزئی نیست . مثلا ؛ پیامبر ص و ائمه معصومین علیهم السلام نماز شب را بر خودشان واجب میدانستند و کسانی هم مانند رهبر معظم چنین سیره ای دارند ، حال لازم نیست در این مورد از ایشان الزاما تبعیت کرد . اما در موردی که صلاح جمعی مملکتی در میان است . مثلا همین خرید کالای داخل که بحث تقویت اقتصاد مملکت در مواجه با استکبار و دشمنان نظام و انقلاب و به قولی تقویت اقتصاد مقاومتی هست ، آـیا تبعیت از جنین موارد ارشادی که نتیجه شان به حفظ و بقا و قدرت در برابر دشمنان هست ، واجب نیست ؟
استاد گرامی بحث اصلی دیگر بنده در این رابطه یک بحث عقیدتی تاریخی هست ...
وقتیکه وقایع عاشورا رو مرور میکنیم ، می بینیم که حضرت سیدالشهداء علیه السلام در نامه ای که به جناب مسلم بن عقیل علیه السلام میدهند ایشان را جانشین خودشان معرفی میکنند و میفرمایند تا زمان آمدن من سخن وی سخن من است .
نتیجه گیری شخصی بنده این است لطفا تحلیلش کنید ؛
* جناب مسلم بن عقیل معصوم نبودند ولی به نیابت از ولی معصوم چنین جایگاهی پیدا کردند که در وصف ایشان امام علیه السلام فرمودند : 1- جانشین من است 2- تا آمدن من سخن وی همان سخن من است.
خوب از این نامه حضرت سیدالشهداء فکر کنم بتوان این نتیجه را گرفت که درست است ولی فقیه مقام عصمت ندارد منتهی جایگاهش و سخنش ( در باب اطاعت پذیری) همان سخن معصوم و لازم الاطاعة است.
و اما نتیجه گیری مهمتر که خواهشا بیشتر به این موضوع بپردازید ، این است که ، زمانیکه مردم کوفه به این درجه از آمادگی نرسیدند که از فرامین جناب مسلم بن عقیل پیروی کنند ، نتیجتا کار به آنجا رسید که، زمانیکه ولی معصوم به کربلا که رسید وی را هم یاری نکردند و تنهایش گذاشتند از خاص گرفته تا عام ...
در روایات هم داریم که " آمادگی پذیرش ولی معصوم ، یکی از مقدمات فرج و ظهور حضرت مهدی ارواحنا فداه میباشد" ، حال با توجه به این سابقه تاریخی که اشاره شد، به نظرتون اگر در مسائل ارشادی ولی فقیه که همان جایگاه معصوم علیه السلام را دارد ، ما باب توجیه را باز کنیم و بگوییم که اجرای آن واجب نیست ، خود به خود ، ظهور حضرت مهدی علیه السلام را به تاخیر نمی اندازیم . چون تاریخ نشان داده کسانیکه از نائب امام حسین علیه السلام تبعیت نکردند ، خود امام حسین علیه السلام رو هم تنها گذاشتند.
میشه نظرتون ور در این باره بیان کنید ؟.....
به نظر شما در مسائل ارشادی هم لازم نیست که انسان از ولی فقیه تبعیت کنند ؟ حضرت امام رحمت الله علیه فرمودند : ولایت فقیه همان ولایت رسول الله صلوات الله علیه و اله است. واینکه کسی که در منصب ولایت فقیه قرار میگیرد باید از سنت و سیره پیامبر ص و ائمه معصومین علیهم السلام تبعیت کند . و خلاف آنها رو هم مرتکب نشود که اگر خلاف آنرا مرتکب شود خود به خود از جایگاه ولایت فقیه میافتد.
در غیر این موارد تبعیت همانطور که گفته شد خیلی خوب است ولی الزام شرعی ندارد. ما موظف نیستیم در سلوک شخصی واداره زندگی الزاما از ولی فقیه تبعیت کنیم که صد البته تبعیت خیلی بهتر است. نماز شب هم همینطور است اگر رسول خدا(ص) باید نماز شب بخواند امت موظف به این تکلیف نیستند.
پرسش:
تبعیت و اطاعت از سخنان و دستورات رهبری در زندگی تا چه حد است؟
پاسخ:
برای اینکه بدانیم اطاعت از ولی فقیه تا چه حد است باید دید محدوده ولایتش تا چه اندازه است. بر اساس ولایت مطلقه فقیه همه اختیارات معصوم در عصر غیبت به ولی فقیه منتقل می شود از اجرای حدود و ارزش های اسلامی گرفته تا اداره جامعه. اما شؤون اصلی امام آنچنان که شهید مطهری در کتاب امامت و رهبری بیان داشته اند سه چیز است:
1- اداره جامعه. (حکومت)
2- امور قضایی.
3- تبیین دین.
تبیین دین توسط قرآن و اهل بیت انجام می گیرد و مجتهد و ولی فقیه باید اینها را کشف کنند و در جامعه پیاده نمایند. لذا تبعیت واجب از ولی فقیه در امور حکومتی و قضایی است. و در مسائل افتاء هم هر کس مقلد رهبر باشد باید در احکام عملی هم طبق فتوای ایشان عمل نماید.
اما نسبت به امور شخصی به حسب مبانی مساله فرق می کند. خداوند متعال در مورد نبی مکرم اسلام وحیطه دخالت ایشان در امور می فرماید: «النَّبِيُّ أَوْلى بِالْمُؤْمِنينَ مِنْ أَنْفُسِهِم»؛ پيامبر به مؤمنان از خودشان سزاوارتر [و نزديك تر] است.(1)
با توجه به مبنای امام خمینی (رحمه الله علیه) که ولایت ولی فقیه را همان ولایت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) می داند مگر در مساله جنگ ابتدایی، ولی فقیه سخن و دستورش در امور شخصی افراد نیز مقدم بر تشخیص خود شخص است. لذا در اینجا باید دید مبنا چیست. چون برخی ولایت فقیه را فقط در افتاء و قضاوت می دانند. اما در ولایت فقیه بر مبنای امام و رهبری و بر خی دیگر از علماء ولایت همان ولایت رسول خدا و اهل بیت (علیهم السلام) است.
_______
(1) احزاب/ 6.