چرا نماز که برای قرب الی الله هست؛ ترکش گناه است؟

تب‌های اولیه

37 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
چرا نماز که برای قرب الی الله هست؛ ترکش گناه است؟

سلام استاد رئوف گفته بودند نمازبرای قرب به خداست،حالا این سوال برام پیش اومده که اگرفقط وسیله ی قرب هست پس چراترک آن گناه است ویا پیامبرمی فرماید"اگر نمازصحیح نباشد دربقیه اعمال نظرنمی شود وبرعکس":Gig:

با نام و یاد دوست




کارشناس بحث: استاد رئوف

alone star;707576 نوشت:
سلام استاد رئوف گفته بودند نمازبرای قرب به خداست،حالا این سوال برام پیش اومده که اگرفقط وسیله ی قرب هست پس چراترک آن گناه است ویا پیامبرمی فرماید"اگر نمازصحیح نباشد دربقیه اعمال نظرنمی شود وبرعکس":Gig:


با سلام خدمت شما دوست گرامی

اینکه نماز وسیله قرب خداوند است منافاتی ندارد با اینکه یک تکلیف الهی باشد و کسانی که آن را ترک کنند، مجازاتی برایشان وجود داشته باشد.

اساسا از آنجایی که تکالیف الهی همگی دربردارنده مصالحی هستند، باید در پی آن بود که به مصلحت هر فعلی در انجام آن، دست یافت، یعنی اگر فایده نماز خواندن قرب به خداوند است، نماز را به نحوی بخوانیم که موجب قرب ما به خداوند شود نه اینکه صرفا پوسته و ظاهری از آن را به جای بیاوریم.
اما این مسئله جنبه ی دیگری نیز دارد و آن این است که نماز یک تکلیف الهی نیز می باشد (اساسا همه تکالیف الهی برای خیر انسان ها است ولی ترک آنها نیز موجب مجازات می شود) و از آنجایی که اهمیت و کارکرد نماز بسیار مهم است، طبیعتا به جای نیاوردن آن نیز لطمه شدیدی به هدایت و کمال انسان می زند و از این رو طبیعتا مجازات شدیدتری هم در بر خواهد داشت.

بنابراین، نماز همان طور که باعث قرب انسان به خدا می شود و زمینه ساز به کمال رسیدن انسان می گردد، ترک آن نیز موجب مجازات بشر می گردد.

موفق باشید

استاد ممنون که جواب دادید،فکرکردم دیگه کسی جواب نمیده وسوالم بی جواب میمونه.
خوب استادشماکه میگید چوب اشتباهش روخودش میخوره پس چراخدابایدمجازات بگذاره

alone star;707576 نوشت:
سلام استاد رئوف گفته بودند نمازبرای قرب به خداست،حالا این سوال برام پیش اومده که اگرفقط وسیله ی قرب هست پس چراترک آن گناه است....

با عرض سلام و خسته نباشيد

خالقِ هستي فرموده که نماز بر هر فرد مسلمان، واجب است، (إنّ الصلاة کانت علي المؤمنين کتاباً موقوتاً) (نساء: 103)

هر چيزي هم که واجب باشد ترک کردنش مستوجب عقاب و مؤاخذه است،

همچنين خداوند از گفتگوي اهل بهشت و دوزخ خبر مي‌دهد:

اهل بهشت از اهل دوزخ مي‌پرسند: چه چيزي شما را در دوزخ افکند؟

اهل دوزخ 4 علّت براي آنها بازگو مي‌کنند، اوّلش اين است که: از نمازگزاران نبوديم! (سوره مدّثّر، آيه 43)

پوزش میخوام ولی بازهم برام قابل قبول نیست.

alone star;707576 نوشت:
سلام استاد رئوف گفته بودند نمازبرای قرب به خداست

سلام
تمام عبادات برای قرب به خداست
:ok:
اگر عبادتی برای غیر خدا باشه اجری نداره .. مثلا ریا کردن گناهه:Gol:

alone star;707576 نوشت:
اگرفقط وسیله ی قرب هست پس چراترک آن گناه است

ببینید دلایل آفرینش انسان خیلی زیاده یکیش عبادته فک کنم تو سوره جن باشه خداوند میفرماید::Narahat az:
جن و انس را نیافریدیم مگر برای عبادت ...
:Doaa:
شما برای اینکه خدا رو عبادت کنین باید اول بشناسینش .. بعد که شناختینش و معرفت پیدا کردین اونموقع بهش علاقه مند میشین
:Ebraz Doosti:
وقتی علاقه مند بشین سعی میکنین خودتونو شبیهش کنین .. اگر مهربونه شما هم مهربون میشین اگر بخشندس شما هم بخشنده میشین ..
:ok:
پس وقتی سعی کردین خودتونو شبیه خدا کنین اونموقع رشد میکنین به کمال میرسین .. این مهمترین هدف آفرینشه بنظر من ... (رسیدن به کمال)

اعمالی که واجب شده بدلیل اینه که اینها شدیدا مهمه و شدیدا باعث نزدیکی به خدا میشه ... نماز معراج مومنه .. بدون نماز نمیشه به خدا رسید ...
اگر اینها ترک شد دیگه راهی وجود نداره که به خدا برسین ... پس برای همین واجب شده و ترکش گناهه ..:Gol:

alone star;707576 نوشت:
ویا پیامبرمی فرماید"اگر نمازصحیح نباشد دربقیه اعمال نظرنمی شود وبرعکس

چون نماز مثل ستون خیمه هستش .. اگر خیمه ای ستون نداشته باشه پابرجا نمی مونه ...
تو نماز همه چی هستش .. هم وحدانیت خدا هم شهادت به اینکه رسول خدا از طرف خدا برگزیده شده ...
اگر کسی به اینها اعتقاد نداشته باشه پس هیچ اعمالیش پذیرفته نمیشه ...
مجموع کمالات تو نماز هستش .. اگر خواستین میتونم چنتاشو براتون مثال بزنم
:ok::Gol:

سلام جناب اناالعبد.درسته قبول دارم ولی بنظرم اعتقادقلبی کافیه وعمل کردن بهش.لازم نیست حتمابه زبان بیاریم.

اناالعبد;713001 نوشت:
سلام
تمام عبادات برای قرب به خداست
:ok:
اگر عبادتی برای غیر خدا باشه اجری نداره .. مثلا ریا کردن گناهه:Gol:

ببینید دلایل آفرینش انسان خیلی زیاده یکیش عبادته فک کنم تو سوره جن باشه خداوند میفرماید::Narahat az:
جن و انس را نیافریدیم مگر برای عبادت ...
:Doaa:
شما برای اینکه خدا رو عبادت کنین باید اول بشناسینش .. بعد که شناختینش و معرفت پیدا کردین اونموقع بهش علاقه مند میشین
:Ebraz Doosti:
وقتی علاقه مند بشین سعی میکنین خودتونو شبیهش کنین .. اگر مهربونه شما هم مهربون میشین اگر بخشندس شما هم بخشنده میشین ..
:ok:
پس وقتی سعی کردین خودتونو شبیه خدا کنین اونموقع رشد میکنین به کمال میرسین .. این مهمترین هدف آفرینشه بنظر من ... (رسیدن به کمال)

اعمالی که واجب شده بدلیل اینه که اینها شدیدا مهمه و شدیدا باعث نزدیکی به خدا میشه ... نماز معراج مومنه .. بدون نماز نمیشه به خدا رسید ...
اگر اینها ترک شد دیگه راهی وجود نداره که به خدا برسین ... پس برای همین واجب شده و ترکش گناهه ..:Gol:

این هم درست ولی سوال اینه که چراعذاب داره.چرانبایدعواقبش پای خودانسان باشه وخدامجازات تعیین کرده؟

alone star;713006 نوشت:
سلام جناب اناالعبد.درسته قبول دارم ولی بنظرم اعتقادقلبی کافیه وعمل کردن بهش لازم نیست حتمابه زبان بیاریم.

گر منظورتون فقط اعتقاد قلبی مهم باشه عمل مهم نباشه جوابش این میشه:Narahat az:
اعتقاد قلبی کافی نیست .. تا تو عمل نشون ندین که فایده نداره .. :okey:
همین الان خیلیا میگن ما به رزاقیت خدا ایمان داریم ولی وقتی به پای عمل میرسه مثلا موقع ازدواجشون
میگن پول نداریم چطور ازدواج کنیم؟؟؟
:khejalat:
اگر همسرتون به شما بگه من قلبا شما رو دوست دارم اما تو عمل کار نکنه و بهتون احترام نزاره شما ازش میپذیرین ؟
میگین اگه من و دوست داری حداقل به حرفام عمل کن ... بهم بگو چشم ...
:Ghamgin:
خدا از ما چشم گفتن میخواد ... به عبادت ما نیاز نداره میخواد ببینه چقدر مطیعیم ... به همون اندازه که مطیع باشیم بهمون پاداش میده
:Gol:

که البته منظورتون این نبود:khandeh!:

alone star;713010 نوشت:
این هم درست ولی سوال اینه که چراعذاب داره.چرانبایدعواقبش پای خودانسان باشه وخدامجازات تعیین کرده؟

عواقبش پای انسانه ... خدا گفته مثلا اگه از این راه بری میخوری زمین .. ما باید قبول کنیم حرفشو ...
خدا بندشو عذاب نمیکنه این خودمونیم که باعث عذاب میشیم .. مثلا کسی که مال حرام میخوره در واقع داره آتیش میخوره اونایی که چشم برزخی دارن میبینن اما
در حالت عادی متوجه نمیشیم .. پس در حقیقت خودمون آتیش برای خودمون درست میکنیم .. خدا فقط تذکر میده ...
:Gol:

alone star;713006 نوشت:
اعتقادقلبی کافیه وعمل کردن بهش لازم نیست حتمابه زبان بیاریم.

با سلام و خسته نباشید خدمت شما بزرگوار
پاسخ شما مثبت است دوست عزیز ، بله حتما باید به زبان بیاورید. درسته که خداوند عالم به غیب است و از همه چیز حتی نیت انسانها خبر دارد اما باید به زبان بیارید و این کاری است که نه تنها انسانها بلکه تمام مخلوقات خداوند در عالم هستی انجام میدهند.

alone star;713010 نوشت:
این هم درست ولی سوال اینه که چراعذاب داره.چرانبایدعواقبش پای خودانسان باشه وخدامجازات تعیین کرده؟

وقتی از نماز که پایه و اساس و ستون دین است بگذری، خودت با دست خودت راه نفوذ شیاطین را فراهم کردی که این خود بدترین عذاب است.
موفق باشید

alone star;707576 نوشت:
پیامبرمی فرماید"اگر نمازصحیح نباشد دربقیه اعمال نظرنمی شود وبرعکس"

اناالعبد;713005 نوشت:
چون نماز مثل ستون خیمه هستش .. اگر خیمه ای ستون نداشته باشه پابرجا نمی مونه ...

Mohamad1;713024 نوشت:
وقتی از نماز که پایه و اساس و ستون دین است بگذری، خودت با دست خودت راه نفوذ شیاطین را فراهم کردی که این خود بدترین عذاب است

سلام
با احترام ، پاسخ های شما خیلی تئوریه!
خانم
"alone star" از شما دوستان تمثیل نخواستن که! گفتن دلیلش رو برای من توضیح بدید
اما شما بجای توضیح و آوردن دلیل ، دارید تشبیه میکنید

این لینک رو نگاهی بندازید لطفاً:
http://www.askdin.com/thread50537.html#post710026

alone star;713010 نوشت:
این هم درست ولی سوال اینه که چراعذاب داره.چرانبایدعواقبش پای خودانسان باشه وخدامجازات تعیین کرده؟

سلام
خوب مجازات الهی هم یعنی عواقبش پای خود انسانه دیگه
توی دنیا که براش حد نگذاشتن
بهشت قرب خداست و جهنم دوری از خدا. میشه کسی بگه من نمیخوام به خدا برسم ولی منو ببرید بهشت؟

Reza-D;713081 نوشت:
سلام
با احترام ، پاسخ های شما خیلی تئوریه!
خانم
"alone star" از شما دوستان تمثیل نخواستن که! گفتن دلیلش رو برای من توضیح بدید
اما شما بجای توضیح و آوردن دلیل ، دارید تشبیه میکنید

این لینک رو نگاهی بندازید لطفاً:
http://www.askdin.com/thread50537.html#post710026

سلام
دوست عزیز خب جواب باید تئوری باشه دیگه نکنه عملی میخواین جواب بدیم:Nishkhand:

دوم اینکه آوردن تمثال بخاطر اینه که بهتر متوجه بشن و اینکه کل جواب های بنده مثال نبود دوباره مطالعه بفرمایید:ok::Gol:

alone star;707576 نوشت:
سلام استاد رئوف گفته بودند نمازبرای قرب به خداست،حالا این سوال برام پیش اومده که اگرفقط وسیله ی قرب هست پس چراترک آن گناه است ویا پیامبرمی فرماید"اگر نمازصحیح نباشد دربقیه اعمال نظرنمی شود وبرعکس":Gig:

سلام

اگر تزاحم در این جهان را بپذیریم و قبول کنیم که جهنم نیز حق حیات دارد.

باید به فکر غذای جهنم باشیم !

يَوْمَ نَقُولُ لِجَهَنَّمَ هَلِ امْتَلَأْتِ وَتَقُولُ هَلْ مِن مَّزِيدٍ ﴿٣٠﴾ ق

و البته شما باید به فکر دوری از جهنم باشید !
اما اگر سوال را ریشه ای تر مطرح کنیم بحث سخت تر میشود

مثلا

اصلا چرا خدا جهنم بیافریند ؟
چرا نظام این عالم اینگونه باید باشد ؟
چرا بهشت تاب تحمل، تارک الصلاة را ندارد و تارک الصلاة تاب حفظ کردن بهشت و ماندن در آن را ندارد ؟

و طاها;713113 نوشت:
سلام

اگر تزاحم در این جهان را بپذیریم و قبول کنیم که جهنم نیز حق حیات دارد.

باید به فکر غذای جهنم باشیم. :khandeh!:

يَوْمَ نَقُولُ لِجَهَنَّمَ هَلِ امْتَلَأْتِ وَتَقُولُ هَلْ مِن مَّزِيدٍ ﴿٣٠﴾ ق

و البته شما باید به فکر دوری از جهنم باشید !
اما اگر سوال را ریشه ای تر مطرح کنیم بحث سخت تر میشود

مثلا

اصلا چرا خدا جهنم بیافریند ؟
چرا نظام این عالم اینگونه باید باشد ؟
چرا بهشت تاب تحمل، تارک الصلاة را ندارد و تارک الصلاة تاب حفظ کردن بهشت و ماندن در آن را ندارد ؟

سلام.امکان داره کمی واضح ترتوضیح بدید؟

alone star;713114 نوشت:
سلام.امکان داره کمی واضح ترتوضیح بدید؟

خوب یک انسان نماز می خواند و یک انسان نماز نمی خواند.

بعد هر دو می میرند.

انسان نماز خوان به سمت بهشت می رود و انسان نماز نخوان به سمت جهنم می رود.

همانطور که سیب وقتی از درخت جدا بشود به سمت زمین می رود.

+

با آنچه كه دوست داری محشور می شوی
در حديث ريان بن شبيب از امام رضا عليه السّلام نقل است كه آن حضرت فرمود : اى پسر شبيب ! اگر مى خواهى كه به درجات اعلاى بهشت رسى ، با ما باش ! به غم ما غمگين باش و به شادى ما شاد! و بر تو باد ولايت ما! كه هر كس سنگی را دوست داشته باشد، خداوند در روز قيامت او را با آن محشور كند.
شبى در حشر و معاد خود فكر مى كردم و به نامه ی اعمال خويش نظر مى افكندم ، و اين كه چگونه به اعمالم رسيدگى خواهد شد كه ديدم چيزى ، لازمه ی نفسم شده ، با آن محشور گشته و از آن جدا نمى شود، وقتى دقّت كردم ديدم كتابی خطّی است كه آن را به شدّت دوست دارم . در اين وقت اين حديث را به ياد آوردم كه هر كس سنگی را هم دوست داشته باشد با آن محشور مى شود. و كتاب هم مانند، سنگ ، از جمادات است و از اين جهت با آن فرقى ندارد.

http://akhlagh.porsemani.ir/node/1466

به یکی میگن، اگر فلان روز بری کوه، گرگ ها می خورنت

به نظر شما باید چی کار کنه ؟

به یکی میگن، برو حموم و الا میکروب ها و قارچ ها از بدنت استفاده می کنند و ممکنه مریض بشی

خوب الان باید چی کار کنیم ؟

باید میکروب ها خلق نمیشدند ؟ یا گرگها حق حیات ندارند ؟
آیا گرگی که انسان مومن را میخورد باید مجازات شود ؟
آیا جهنم که کافران را نوش جان می کند باید مجازات شود ؟

:help:

:Gig::Gig::Gig:
جناب وطاها بعید میدونم سرکار alone star با این حرفهایی که زدید به جوابی رسیده باشن ..
من به شخصه فک کنم سوال ایشون رو اشتباه متوجه شدید
:Gol:
یه کم مباحثتون پراکنده بود.:Rose:

اناالعبد;713120 نوشت:
:Gig::Gig::Gig:
جناب وطاها بعید میدونم سرکار alone star با این حرفهایی که زدید به جوابی رسیده باشن ..
من به شخصه فک کنم سوال ایشون رو اشتباه متوجه شدید
:Gol:
یه کم مباحثتون پراکنده بود.:Rose:

سلام

هیچ بعید نیست :Gol:

[h=1]چرا نماز که برای قرب الی الله هست؛ ترکش گناه است؟[/h]

استاد رئوف گفته بودند نمازبرای قرب به خداست،حالا این سوال برام پیش اومده که اگرفقط وسیله ی قرب هست پس چراترک آن گناه است ویا پیامبرمی فرماید"اگر نمازصحیح نباشد دربقیه اعمال نظرنمی شود وبرعکس"

نماز فقط وسیله ی قرب است. پس لزومی ندارد وسیله ی قرب، منحصر در نماز باشد.

از هر وسیله و روشی می توان برای قرب الی الله استفاده کرد.

مثلا روزی صد بار بگوییم خدایا عاشقتم !

یا هر ماه به یک فقیر کمک کنیم.

آیا

نماز برای قرب به خداست = نماز تنها یک وسیله ای برای قرب به خداست ؟

و طاها;713127 نوشت:
استاد رئوف گفته بودند نمازبرای قرب به خداست،حالا این سوال برام پیش اومده که اگرفقط وسیله ی قرب هست پس چراترک آن گناه است ویا پیامبرمی فرماید"اگر نمازصحیح نباشد دربقیه اعمال نظرنمی شود وبرعکس"

نماز فقط وسیله ی قرب است. پس لزومی ندارد وسیله ی قرب، منحصر در نماز باشد.

از هر وسیله و روشی می توان برای قرب الی الله استفاده کرد.

مثلا روزی صد بار بگوییم خدایا عاشقتم !

یا هر ماه به یک فقیر کمک کنیم.

آیا

نماز برای قرب به خداست = نماز تنها یک وسیله ای برای قرب به خداست ؟

بله.دقیقامنظورمن همینه.

نماز خواندن، صدبار گفتن خدایا عاشقتم،خلسه ی عرفانی و هر عمل دیگری می تواند برای قرب الی الله باشد.

اگر روزی صدبار نگوییم خدایا عاشقتم، عذابی در کارنیست.

اگر روزی خلسه ی عرفانی نداشته باشیم عذابی در کار نیست.

اما اگر روزی نماز نخوانیم می گویند بدجور عذاب می بینید.

اقم الصلوة لذکری

اول بگیم ما نمی دانیم فقط می دانیم ! که اگر از این وسیله استفاده نکنیم طعمه ی گرگ جهنم می شویم.

دوم بگیم کارشناس محترم بیا و جواب بده Smile

و طاها;713132 نوشت:
اول بگیم ما نمی دانیم فقط می دانیم ! که اگر از این وسیله استفاده نکنیم طعمه ی گرگ جهنم می شویم.

دوم بگیم کارشناس محترم بیا و جواب بده :)

خوبه :khaneh:

اناالعبد;713133 نوشت:
خوبه :khaneh:

تا حالا داشتم اون اولی رو می گفتم

يَوْمَ نَقُولُ لِجَهَنَّمَ هَلِ امْتَلَأْتِ وَتَقُولُ هَلْ مِن مَّزِيدٍ ﴿٣٠﴾

مواظب باش نخورتت Smile

و طاها;713135 نوشت:
تا حالا داشتم اون اولی رو می گفتم

يَوْمَ نَقُولُ لِجَهَنَّمَ هَلِ امْتَلَأْتِ وَتَقُولُ هَلْ مِن مَّزِيدٍ ﴿٣٠﴾

مواظب باش نخورتت :)

اون رانده شده الان دستمو گرفته میگه عزیزم بیا میخوام ببرمت یه جای خوب:Graphic (45):
شکلک ترسناک براش درآرودم در رفت:Graphic (44):

:khaneh:
من نمیخوام جزو اونایی که پر میکنن جهنمو باشم:khandeh!:

اناالعبد;713022 نوشت:
اعتقاد قلبی کافی نیست .. تا تو عمل نشون ندین که فایده نداره .. :okey:
همین الان خیلیا میگن ما به رزاقیت خدا ایمان داریم ولی وقتی به پای عمل میرسه مثلا موقع ازدواجشون
میگن پول نداریم چطور ازدواج کنیم؟؟؟
:khejalat:
اگر همسرتون به شما بگه من قلبا شما رو دوست دارم اما تو عمل کار نکنه و بهتون احترام نزاره شما ازش میپذیرین ؟
میگین اگه من و دوست داری حداقل به حرفام عمل کن ... بهم بگو چشم ...
:Ghamgin:
خدا از ما چشم گفتن میخواد ... به عبادت ما نیاز نداره میخواد ببینه چقدر مطیعیم ... به همون اندازه که مطیع باشیم بهمون پاداش میده
:Gol:

سلام

استاد رئوف گفته بودند نمازبرای قرب به خداست،حالا این سوال برام پیش اومده که اگرفقط وسیله ی قرب هست پس چراترک آن گناه است ویا پیامبرمی فرماید"اگر نمازصحیح نباشد دربقیه اعمال نظرنمی شود وبرعکس"

نماز فقط وسیله ی قرب است. پس لزومی ندارد وسیله ی قرب، منحصر در نماز باشد.

از هر وسیله و روشی می توان برای قرب الی الله استفاده کرد.

مثلا روزی صد بار بگوییم خدایا عاشقتم !

یا هر ماه به یک فقیر کمک کنیم.

آیا

نماز برای قرب به خداست = نماز تنها یک وسیله ای برای قرب به خداست ؟

نقل قول:
عواقبش پای انسانه ... خدا گفته مثلا اگه از این راه بری میخوری زمین .. ما باید قبول کنیم حرفشو ...
خدا بندشو عذاب نمیکنه این خودمونیم که باعث عذاب میشیم .. مثلا کسی که مال حرام میخوره در واقع داره آتیش میخوره اونایی که چشم برزخی دارن میبینن اما
در حالت عادی متوجه نمیشیم .. پس در حقیقت خودمون آتیش برای خودمون درست میکنیم .. خدا فقط تذکر میده ...
:Gol:

آیا پاسخ شما با این پاسخ تفاوت خاصی می کند ؟

بلکه به پاسخ شما نقدی نیز وارد می کند :

اگر تزاحم در این جهان را بپذیریم و قبول کنیم که جهنم نیز حق حیات دارد.

باید به فکر غذای جهنم باشیم !

يَوْمَ نَقُولُ لِجَهَنَّمَ هَلِ امْتَلَأْتِ وَتَقُولُ هَلْ مِن مَّزِيدٍ ﴿٣٠﴾ ق

و البته شما باید به فکر دوری از جهنم باشید !
اما اگر سوال را ریشه ای تر مطرح کنیم بحث سخت تر میشود

مثلا

اصلا چرا خدا جهنم بیافریند ؟
چرا نظام این عالم اینگونه باید باشد ؟
چرا بهشت تاب تحمل، تارک الصلاة را ندارد و تارک الصلاة تاب حفظ کردن بهشت و ماندن در آن را ندارد ؟

+
خوب یک انسان نماز می خواند و یک انسان نماز نمی خواند.

بعد هر دو می میرند.

انسان نماز خوان به سمت بهشت می رود و انسان نماز نخوان به سمت جهنم می رود.

همانطور که سیب وقتی از درخت جدا بشود به سمت زمین می رود.

+

با آنچه كه دوست داری محشور می شوی
در حديث ريان بن شبيب از امام رضا عليه السّلام نقل است كه آن حضرت فرمود : اى پسر شبيب ! اگر مى خواهى كه به درجات اعلاى بهشت رسى ، با ما باش ! به غم ما غمگين باش و به شادى ما شاد! و بر تو باد ولايت ما! كه هر كس سنگی را دوست داشته باشد، خداوند در روز قيامت او را با آن محشور كند.
شبى در حشر و معاد خود فكر مى كردم و به نامه ی اعمال خويش نظر مى افكندم ، و اين كه چگونه به اعمالم رسيدگى خواهد شد كه ديدم چيزى ، لازمه ی نفسم شده ، با آن محشور گشته و از آن جدا نمى شود، وقتى دقّت كردم ديدم كتابی خطّی است كه آن را به شدّت دوست دارم . در اين وقت اين حديث را به ياد آوردم كه هر كس سنگی را هم دوست داشته باشد با آن محشور مى شود. و كتاب هم مانند، سنگ ، از جمادات است و از اين جهت با آن فرقى ندارد.

و طاها;713141 نوشت:
سلام

سلام مجدد
دوست عزیز تو این پستی که از من نقل قول کردین بنده سوال خانوم الون استار رو اشتباه متوجه شدم ...:khandeh!: پس در نتیجه شما هم اشتباه نوشتین:khaneh:
تو پروفایل به خودشون گفتم .. :ok:

نه اینکه نقدی بر جوابتون وارد کنم .. فقط گفتم سوالشون فرق میکرد ...
بعدش من این پست رو در جواب سوال اول خانوم استار ندادم .. در جواب پست قبل پست خودم دادم:Gol:

اناالعبد;713143 نوشت:
سلام مجدد
دوست عزیز تو این پستی که از من نقل قول کردین بنده سوال خانوم الون استار رو اشتباه متوجه شدم ...:khandeh!: پس در نتیجه شما هم اشتباه نوشتین:khaneh:
تو پروفایل به خودشون گفتم .. :ok:

نه اینکه نقدی بر جوابتون وارد کنم .. فقط گفتم سوالشون فرق میکرد ...
بعدش من این پست رو در جواب سوال اول خانوم استار ندادم .. در جواب پست قبل پست خودم دادم

:Gol:

سلام دو مجدد

ممنون که روشنم کردید :khandeh!:

به هر حال بهتره او پست رو یه ویرایشی بکنید

در ضمن، پاسخ ما نقد پاسخ شما نیز بود نه تایید سخنان شما Smile

اما از همین الان حدس میزنم بیش از این چیزی گفته نمیشه. یعنی تا اونجا که من دیدم

یا بحث رو میکشونن به اعتباری یا واقعی بودن گزاره های اخلاقی ( بحث ما روی این قسمت بود )

یا بحث میره روی هدف خلقت و هدف خدا و نظام احسن

و طاها;713147 نوشت:
در ضمن، پاسخ ما نقد پاسخ شما نیز بود نه تایید سخنان شما :)

اگر بحث تاپیک منحرف نمیشه .. حرفمو بیار و نقدش کن ... اون صحبتهات رو دوباره کپی نکن ..
منظورت از حق حیات برای جهنم هم بگو .. که چه کسی گفته و هدف از جهنم چیه؟:ok::Gol:

اناالعبد;713022 نوشت:
گر منظورتون فقط اعتقاد قلبی مهم باشه عمل مهم نباشه جوابش این میشه:Narahat az:
اعتقاد قلبی کافی نیست .. تا تو عمل نشون ندین که فایده نداره .. :okey:
همین الان خیلیا میگن ما به رزاقیت خدا ایمان داریم ولی وقتی به پای عمل میرسه مثلا موقع ازدواجشون
میگن پول نداریم چطور ازدواج کنیم؟؟؟
:khejalat:
اگر همسرتون به شما بگه من قلبا شما رو دوست دارم اما تو عمل کار نکنه و بهتون احترام نزاره شما ازش میپذیرین ؟
میگین اگه من و دوست داری حداقل به حرفام عمل کن ... بهم بگو چشم ...
:Ghamgin:
خدا از ما چشم گفتن میخواد ... به عبادت ما نیاز نداره میخواد ببینه چقدر مطیعیم ... به همون اندازه که مطیع باشیم بهمون پاداش میده
:Gol:

که البته منظورتون این نبود:khandeh!:

سلام

در این قسمت توضیح دادم که منظور استارتر رو درست متوجه نشدید.
که البته خودتان گفتید متوجه شده بودید که اشتباه متوجه شدید! اما من چون علم غیب نداشتم به همین خاطر متوجه نشده بودم.

نقل قول:
عواقبش پای انسانه ... خدا گفته مثلا اگه از این راه بری میخوری زمین .. ما باید قبول کنیم حرفشو ...
خدا بندشو عذاب نمیکنه این خودمونیم که باعث عذاب میشیم .. مثلا کسی که مال حرام میخوره در واقع داره آتیش میخوره اونایی که چشم برزخی دارن میبینن اما
در حالت عادی متوجه نمیشیم .. پس در حقیقت خودمون آتیش برای خودمون درست میکنیم .. خدا فقط تذکر میده ...
:Gol:

اینجا وقتی صحبت از چشم برزخی می کنید یعنی ما با واقعیت هایی روبرو هستیم و نه صرفا با گزاره های اعتباری. یعنی راه بهشت تنها با نماز است و ترک آن جهنم را در پی دارد.
و این واقعیت جهان ما است لکن هر کسی متوجه نمی شود.
جهنم، تارک الصلوة را می خواهند و بهشت مقیمین الصلوة را. و این خواستن را خود آنها خواسته اند.
جهنم اینگونه هست و اینگونه می خواهد. گرگ این گونه است و غذایش آنگونه است
سیب چنان است و چنان وضعیتی را می طلبد
و همه در حال تکامل هستند به وضعیتی که می خواهند!

اما نقد این بود که چرا خدا باید اینگونه بیافریند ؟
چرا باید جهنمی وجود داشته باشد و آن هم به گونه ای باشد که نجات از آن منوط به انجام نماز باشد.
مثلا خدا نمی توانست جهان را به گونه ای بیافریند که لازم نباشد حتما نماز خواند ؟
و وجوب نماز برای قرب به خدا برداشته میشد ؟

اگر این کار صرفا یک امر اعتباری است و تابع فرمان خداست.
چرا خدا فرمان داده است که تنها نماز وسیله باشد و ترک کننده نماز را جهنمی می کند ؟
و با اینکه تارک الصلوة هزار هزار کار نیک انجام داده است و تمام اعتقاداتش به جاست اما خدا او را به جهنم می فرستد و عذاب می کند ؟

و طاها;713173 نوشت:
یعنی راه بهشت تنها با نماز است و ترک آن جهنم را در پی دارد.

:moteajeb: از کجای متنم برداشت کردین تنها راه ورود به بهشت نمازه ؟

و طاها;713173 نوشت:
اما نقد این بود که چرا خدا باید اینگونه بیافریند ؟
چرا باید جهنمی وجود داشته باشد و آن هم به گونه ای باشد که نجات از آن منوط به انجام نماز باشد.
مثلا خدا نمی توانست جهان را به گونه ای بیافریند که لازم نباشد حتما نماز خواند ؟
و وجوب نماز برای قرب به خدا برداشته میشد ؟

دوست عزیز اول باید ببینی هدف خدا از خلقت چیه ...
یکی از اهدافش رشد و تکامله ...

برای رشد و تکامل باید طبق برنامه بری .. برنامه شو خود سازندش داده ..
این رو هم بهت بگم عبادت غیر اینکه دلایل خاصی داره مهمترین دلیلش اینه که بندگی کنی .. خدا چشم گفتن میخواد از ما ..

میخواد ببینه کدوممون میگیم چشم کدوممون اما و اگر میاریم ...
اگر خدا رو شناختی و قبول کردی از تو بهتر میدونه و خالقته نباید رو حرفش حرف بیاری چون میدونی اون چیزایی میدونه که تو نمیدونی ...

اون تو رو ساخته بهتر میدونه چه چیزایی برات خوبه چه چیزایی بده ...
اون دنیا بهشت پاداش کساییه که در راه خدا سختی کشیدن .. تو این دنیا بخواطر خدا کارهاشونو انجام میدن .. به خدا میگفتن چشم ..
به کسی ظلم نکردن ، بدی نردن ..

در رابطه با اینکه گفتی چرا این قوانینشه ..باید بگم که این دنیا هم قوانین خودشو داره مثل اینکه شما بپرسی چرا جاذبه باید باعث بشه ما نتونینم پرواز کنیم؟
برای همین الان میگی چرا جزو قوانینه که باید با اعمال خوب وارد بهشت بشیم .. خب جزو قوانینه دیگه ..

و طاها;713173 نوشت:
چرا خدا فرمان داده است که تنها نماز وسیله باشد و ترک کننده نماز را جهنمی می کند ؟

ترک کننده نماز در صورتی حتما جهنمی خواهد بود که ازروی علم به دستورات خدا و دین نماز و ترک کنه ..:Gol:

و طاها;713173 نوشت:
و با اینکه تارک الصلوة هزار هزار کار نیک انجام داده است و تمام اعتقاداتش به جاست اما خدا او را به جهنم می فرستد و عذاب می کند ؟

ببین وقتی خدا روی نماز تاکید داره میگه این وحتما بخونین هااا .. ترکش نکنین .. بعد ما بگیم خدایا ما 100 تا کار دیگه انجام دادیم این و حالا نخوندیم دیگه ...

خدا میگه من از شما چی خواستم ؟؟؟ گفتم نماز بخون تو بحرف نکردی؟

خدا به شیطان گفت سجده کن بر آدم ، شیطان گفت خدایا من و از این معاف بدار بجاش تو رو عبادتی میکنم که هیچ جن و انسی نکرده باشه ..

خدا گفت اون چیزی که من ازت میخوام رو باید اجرا کنی.....

برای واضح تر شدن حرفم یه مثال خودمونی هم میزنم :

مثلا استاد دانشگاه بهت میگه در مورد سیستمهای تهویه تحیق کن برام بیار ... شما بری 100 تا مقاله در مورد برق ، الکترونیک و .. براش بیاری بهش میگه من زحمت کشیدم
اینهمه مقاله آوردم .. استاد میگه من گفتم در مورد سیستمهای تهویه بیار ... تو رفتی اونا رو آوردی؟؟؟

اگه در مورد تهویه میاوردی در کنارش اونا رو هم میاوردی بهت نمره بیشتر میدادم ولی الان دیگه قبول نیست..:Gol:

و طاها;713194 نوشت:
شما از کجای متن من برداشت کردین تنها راه ورود به بهشت از نظر شما نمازه ؟

از اینجا:Narahat az:

و طاها;713173 نوشت:
اینجا وقتی صحبت از چشم برزخی می کنید یعنی ما با واقعیت هایی روبرو هستیم و نه صرفا با گزاره های اعتباری. یعنی راه بهشت تنها با نماز است و ترک آن جهنم را در پی دارد.

و طاها;713194 نوشت:
مثل اینکه هنوز قبول نکردید منظور استارتر رو متوجه نشدید :)

منظور استارتر این نبود ..
منظور استارتر اینه که مگه نماز قرب به خدا نیست؟ چرا اگه نماز نخونیم میریم جهنم ..
نگفتن که تنها راه بهشت نمازه ..:Narahat az:
در حالی که خیلی از نمازخون ها هستن و اهل جهنمن ...:Gol:

و طاها;713195 نوشت:
وقتی سوال روی هدف خدا می رود

یعنی یک موضوع فرادینی پیش می آید.

یعنی خدای ادیان به چالش کشیده میشود.

میشه بگید چطور به چالش کشیده شدند؟:Gol:

بهشت پاداش کارهای خوب است و جهنم پاداش کارهای بد ..
مثل این میمونه شما بپرسی چرا وقتی معدلمون زیر 10 میشه باید بریم مدرسه شبانه و وقتی معدلمون بالا میشه تو یه مدرسه خوب باید بریم ؟؟
سوالتون اصا منطقی نیست:Narahat az:

و طاها;713200 نوشت:
و الا چه کسی گفته بود خدا جاهل قاصر را عذاب می کند ؟ یا کسی که مکلف نیست یا عذر دارد را عذاب می دهد ؟

بله چه کسی گفته خدا جاهل قاصر را عذاب می کند !!!!!!!!!

اناالعبد;713183 نوشت:
:moteajeb: از کجای متنم برداشت کردین تنها راه ورود به بهشت نمازه ؟

دوست عزیز اول باید ببینی هدف خدا از خلقت چیه ...
یکی از اهدافش رشد و تکامله ...

برای رشد و تکامل باید طبق برنامه بری .. برنامه شو خود سازندش داده ..
این رو هم بهت بگم عبادت غیر اینکه دلایل خاصی داره مهمترین دلیلش اینه که بندگی کنی .. خدا چشم گفتن میخواد از ما ..

میخواد ببینه کدوممون میگیم چشم کدوممون اما و اگر میاریم ...
اگر خدا رو شناختی و قبول کردی از تو بهتر میدونه و خالقته نباید رو حرفش حرف بیاری چون میدونی اون چیزایی میدونه که تو نمیدونی ...

اون تو رو ساخته بهتر میدونه چه چیزایی برات خوبه چه چیزایی بده ...
اون دنیا بهشت پاداش کساییه که در راه خدا سختی کشیدن .. تو این دنیا بخواطر خدا کارهاشونو انجام میدن .. به خدا میگفتن چشم ..
به کسی ظلم نکردن ، بدی نردن ..

در رابطه با اینکه گفتی چرا این قوانینشه ..باید بگم که این دنیا هم قوانین خودشو داره مثل اینکه شما بپرسی چرا جاذبه باید باعث بشه ما نتونینم پرواز کنیم؟
برای همین الان میگی چرا جزو قوانینه که باید با اعمال خوب وارد بهشت بشیم .. خب جزو قوانینه دیگه ..

ترک کننده نماز در صورتی حتما جهنمی خواهد بود که ازروی علم به دستورات خدا و دین نماز و ترک کنه ..:Gol:

ببین وقتی خدا روی نماز تاکید داره میگه این وحتما بخونین هااا .. ترکش نکنین .. بعد ما بگیم خدایا ما 100 تا کار دیگه انجام دادیم این و حالا نخوندیم دیگه ...

خدا میگه من از شما چی خواستم ؟؟؟ گفتم نماز بخون تو بحرف نکردی؟

خدا به شیطان گفت سجده کن بر آدم ، شیطان گفت خدایا من و از این معاف بدار بجاش تو رو عبادتی میکنم که هیچ جن و انسی نکرده باشه ..

خدا گفت اون چیزی که من ازت میخوام رو باید اجرا کنی.....

برای واضح تر شدن حرفم یه مثال خودمونی هم میزنم :

مثلا استاد دانشگاه بهت میگه در مورد سیستمهای تهویه تحیق کن برام بیار ... شما بری 100 تا مقاله در مورد برق ، الکترونیک و .. براش بیاری بهش میگه من زحمت کشیدم
اینهمه مقاله آوردم .. استاد میگه من گفتم در مورد سیستمهای تهویه بیار ... تو رفتی اونا رو آوردی؟؟؟

اگه در مورد تهویه میاوردی در کنارش اونا رو هم میاوردی بهت نمره بیشتر میدادم ولی الان دیگه قبول نیست..:Gol:

سلام جناب اناالعبد.جوابتون خیلی جالب بود.فکرمیکنم تاحدودزیادی جواب سوالم روگرفتم.ممنون:Gol:

اناالعبد;713306 نوشت:
لطفا حرفهایی که از شما تحریف کردم نقل قول کنین بیارین:Gol:
یکم پراکنده صحبت میکنید .. یعنی اصلا معلوم نیست در مورد چی صحبت میکنید .. واقعا گیج شدم ..:Gol:
یک موضوع رو بگید روش متمرکز بشیم در موردش حرف بزنیم .. خیلی ساده و روان:Gol:

ببینید آن پستی که خودتان اعتراف کردید که اشتباه متوجه شده اید که جای بحث بیشتر ندارد.

اما من یک جمله ای گفتم که شما ایراد گرفتید و ان جمله این بود :

نقل قول:
اینجا وقتی صحبت از چشم برزخی می کنید یعنی ما با واقعیت هایی روبرو هستیم و نه صرفا با گزاره های اعتباری. یعنی راه بهشت تنها با نماز است و ترک آن جهنم را در پی دارد.

جمله ی اول را شما قبول دارید. من لوازم این جمله را گفتم : در یک فرض گفته شد نتیجه ی این جمله، این است که : گزاره های اخلاقی واقعیت خارجی دارند. ( مثل خوردن مال یتیم که در قرآن نیز اشاره شده است )

بعد در جمله ی بعدی ( جمله سوم ) منظورم از "یعنی" توضیحِ همین "چشم برزخی" و "واقعی بودن گزاره های اخلاقی بود."

یعنی در واقعیت و حقیقت عمل، ترک نماز آتش دارد، جهنم دارد همانطور که خوردن مال یتیم اینگونه است. همانطور که افراد دارای چشم برزخی می بینند.

اما شما کلید کرده اید روی "راه بهشت تنها" که اصلا مراد بنده نبود اما منظورم در ادامه ی صحبت های قبلی بود در آن پستی که وسایل قرب را توضیح دادم که استارتر گفتند دقیقا منظورم همین بود.(لینک)

این "راه بهشت تنها" که در جمله ی سوم گفته شده است در ادامه ی همان پست و پست دیگری، معنا پیدا می کند.

یعنی! اگر چند وسیله برای قرب به خدا داشته باشیم ( مثلا روزی صد بار بگوییم خدایا عاشقتم یا هر روز به یک فقیر کمک کنیم و مانند این وسایل قرب )

گفتم تنها نماز می تواند ما را به بهشت ببرد و باید و باید خوانده شود و ترک کردن نماز موجب جهنمی شدن است.

smart star;712531 نوشت:
استاد ممنون که جواب دادید،فکرکردم دیگه کسی جواب نمیده وسوالم بی جواب میمونه.
خوب استادشماکه میگید چوب اشتباهش روخودش میخوره پس چراخدابایدمجازات بگذاره


با سلام خدمت شما دوست گرامی

ابتدا باید به جهت تاخیر در پاسخگویی عذر خواهی کنم. بنده مدتی به جهت مشکلی که برایم پیش آمده بود، در مرخصی بودم.

مجازاتی که شما از آن صحبت می کنید، در واقع نتیجه عمل ماست. یعنی ترک نماز یا ترک ارتباطی که خداوند ما را به آن فراخوانده است، نتیجه ای جز ضلالت و گمراهی ندارد. و این همان عذابی است که ترک نماز حاصل می شود.
به عبارت دیگر، مجازات ما به جهت ضلالت است که نتیجه ترک نماز است. و این هم مسئله ای است که بارها از سوی خداوند بیان شده است و راه سعادت از شقاوت مشخص است و راهنمایی های بسیاری در این زمینه ارائه شده است.

موفق باشید

موضوع قفل شده است