جمع بندی خلاء بزرگ روحانیت

تب‌های اولیه

7 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
خلاء بزرگ روحانیت

به نام خداقبل از ارائه مطلب میگویم که هر علمی نیاز به متخصص دارد و فقط متخصص میتواند توضیح کامل و درستی از هر علمی ارائه دهد .مثل اینکه ما مریض بشیم خودمون بریم کتاب های پزشکی رو بخونیم و بخواهیم خودمان را درمان کنیم . قطعا به بیراهه می رویم چون یک پزشک تخصصی درس خوانده و من یک دو کتاب پزشکی خوانده ام و نمیتوانم به نتیجه درستی از علائم بیماری ها و روش رفع بیماری برسم .بنابراین ما نیازمند عالم دین هستیم تا دین را درست برای ما بیان کنداما مطلباز تماس هایی که با امامه به سرها در مسجد و مکان های مختلف داشته ام به نظرم خلا های بزرگی در نظام تربیت حوزه وجود دارد . به این خلا ها نمیپردازم اما چند نکته عرض میکنم برای بهتر شدن فارغ اتحصیلان حوزه :1- برای تماس طلبه ها با متن مردم دوره های طرح قرار داده شود و البته نه طرح تبلیغ بلکه طرح کارگری . یعنی دوره طرحی قرار داده شود که کنار کارگرها در مزارع ، کارخانه ها ،خیابان و ... کار کنند . مثل همین کار آموزی دانشگاه ( توضیح اینکه وقتی یک جوانی در سن 22 سالگی امامه میزاره بعد میره بین مردم و مردم به حرمت لباس دین بالا میشوننش موقع نماز اون جلو وامیسته و مردم به او اقتدا میکنن اینها خیلی ویرانگر میتواند باشد و اگر آن فرد خود ساخته نباشد از بین میرود )این کار مزایای زیادی دارد . از تماس با مردم تا آشنایی با حرفه های مختلف تا آموزش زندگی با مردم تا یاد گرفتن کار برای امرار معاش و .... 2- رفتن به سربازی ممکن است افرادی بگویند ما در حوزه افراد را چنان تربیت میکنیم که جبران تمام این کارهای سخت عملی شود . اما اینطور نیست هر تربیتی اثر خاص خود را دارد . بار دیگر عرض میشود ارزش و جایگاه روحانیت محفوظ است و این مطلب فقط برای هر چه بهتر شدن نهاد روحانیت استبه نام خدا

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد هادی

بپاخیزیم;827897 نوشت:
به نام خدا
قبل از ارائه مطلب میگویم که هر علمی نیاز به متخصص دارد و فقط متخصص میتواند توضیح کامل و درستی از هر علمی ارائه دهد .
مثل اینکه ما مریض بشیم خودمون بریم کتاب های پزشکی رو بخونیم و بخواهیم خودمان را درمان کنیم . قطعا به بیراهه می رویم چون یک پزشک تخصصی درس خوانده و من یک دو کتاب پزشکی خوانده ام و نمیتوانم به نتیجه درستی از علائم بیماری ها و روش رفع بیماری برسم .
بنابراین ما نیازمند عالم دین هستیم تا دین را درست برای ما بیان کند
اما مطلب
از تماس هایی که با امامه به سرها در مسجد و مکان های مختلف داشته ام به نظرم خلا های بزرگی در نظام تربیت حوزه وجود دارد .
به این خلا ها نمیپردازم اما چند نکته عرض میکنم برای بهتر شدن فارغ اتحصیلان حوزه :
1- برای تماس طلبه ها با متن مردم دوره های طرح قرار داده شود و البته نه طرح تبلیغ بلکه طرح کارگری . یعنی دوره طرحی قرار داده شود که
کنار کارگرها در مزارع ، کارخانه ها ،خیابان و ... کار کنند . مثل همین کار آموزی دانشگاه
( توضیح اینکه وقتی یک جوانی در سن 22 سالگی امامه میزاره
بعد میره بین مردم و مردم به حرمت لباس دین بالا میشوننش
موقع نماز اون جلو وامیسته و مردم به او اقتدا میکنن
اینها خیلی ویرانگر میتواند باشد و اگر آن فرد خود ساخته نباشد از بین میرود )
این کار مزایای زیادی دارد . از تماس با مردم تا آشنایی با حرفه های مختلف تا آموزش زندگی با مردم تا یاد گرفتن کار برای امرار معاش و ....
2- رفتن به سربازی
ممکن است افرادی بگویند ما در حوزه افراد را چنان تربیت میکنیم که جبران تمام این کارهای سخت عملی شود . اما اینطور نیست هر تربیتی اثر خاص خود را دارد .
بار دیگر عرض میشود ارزش و جایگاه روحانیت محفوظ است و این مطلب فقط برای هر چه بهتر شدن نهاد روحانیت است


سلام علیکم
از مطلب خوبی که در چند سطر اولتون بیان فرمودید تقدیر و تشکر می کنم
اما در ارتباط با دو پیشنهادی که مطرح فرمودید خدمتتون باید عرض کنم؛ بله تماس طلّاب علوم دینی با متن مردم و جامعه یکی از ضرریات است و الحمد لله نظام حوزه نیز برنامه های موفقّی در این زمینه داشته است، از جمله هجرت های کوتاه مدت و بلند مدت. طرح های جهادی و ... که طلّاب و روحانیون معزّز به مناطق محروم فرستاده می شوند و در متن مردم، در عمرانِ آبادی ها یاری می رسانند. منتهی با توجه به بی نهایت بودن معارف اسلامی و شیوع شبهات مختلف در زمینه های گوناگون اعتقادی، فقهی، قرآنی، تاریخی و ... طلّاب علوم دینی نیازمند زمان طولانی برای پژوهش در زمینه های مختلف هستند تا بتوانند رسالت خود را به نحو احسن به پایان برسانند.
در برخی از مراکز آموزشی به طلاب علوم دینی مهارت‌های تند‌خوانی آموزش داده می‌شود تا از لحظه به لحظه‌ی فرصت‌ها استفاده احسن بکنند، چرا که با وجود شیوع شبهات مختلف در رسانه‌ها، طلاب نیازمند تحقیق و پژوهش مضاعف هستند.
محقق و پژوهش‌گر و عارفی همچون علامه طباطبایی و شاگردان معظم ایشان نیاز جامعه امروز است؛ لازمه ی این که چنین انسان‌های بزرگواری تربیت بشوند تهذیب و پژوهش بی وقفه است و چنین امری با کار اقتصادی و ... در تضادّ است.
در جامعه، هر قشری وظیفه خاصّ خود را دارد؛ مشغول بودن به کار دیگر، موجب انحراف از رسالت اصلی خود خواهد شد. تهذب و علم آموزی و به تبع آن ارائه صحیح دین اسلام رسالت اصلی طلاب است اگر طلاب بتوانند تهذیب و تعلیم را در کنار هم داشته باشند یقینا در رسات خود موفق خواهند بود.
در ارتباط با مطلب شماره 2 عرض می شود بسیاری از طلاب علومی دینی برای خدمت سربازی اعزام می شود و آموزش های لازم را می بینند. طلاب از سربازی معاف نیستند .

هادی;828596 نوشت:
محقق و پژوهش‌گر و عارفی همچون علامه طباطبایی و شاگردان معظم ایشان نیاز جامعه امروز اس

در گذشته شرائط مثل امروز نبوده . شرائط طلبگی فوق العاده سخت بوده . بزرگی مثل علامه طباطبایی بر اثر شدت سختی مدتی به ایجاد باغ و کار اقتصادی رو آورده .
منظورم این نیست که طلاب کار اقتصادی کنند بلکه منظورم قرار گرفتن در شرائط واقعی جامعه و تماس هم سطح با مردم است ( نه تماس امام و ماموم )
اینکه ما نیاز به طلاب با سواد و با معلومات بالا داریم درست است اما سوادی که بتواند در خدمت مردم باشد . یعنی یک طلبه از تماس هم سطح با مردم است که میتواند مردمی شود و این در کنار علم زیاد میتواند نافع باشد

این نکته هم قابل اهمیت است که بعضی و شاید بیشتر پیغمبرها چوپان بوده اند


سلام

چون در یک خانواده ای هستم که با طلبه ارتباط مستقیم دارم نظرم رو ارائه میدم

واقعاً این خلأ رو حس میکنم . چه اشکالی داره در کنار تمام برنامه های متنوعی که

طلاب علوم دینی دارن یک واحد کارآموزی هم داشته باشن ؟

چه اشکال داره یک طلبه به اقتصاد مملکتش هم کمک کنه ؟ و تبعاتش به خونوادش هم برمیگرده

چه اشکالی داره یک طلبه کشاورز هم باشه , یا مهندس , یا کارگر , و یا به هر حال یک شغلی

دراجتماع داشته باشه که وقتی از خونوادش سؤال کنن شغل سرپرست خونواده چیه ؟

نگه : روحانی یا طلبه ..... بلکه بگه طلبۀ کشاورز یا روحانیِ مهندس و .......

به نظر من هم واقعاً جای واحد کار آموزی در مدارس حوزه خالیه آموزش یک حرفه و فن

البته نظرم در مورد خانمهای طلبه هم همینه , در کنار طلبگی خیاطی , بافتنی و مشاغل اجتماعیِ

دیگر هم به برنامه هاشون اضافه بشه .

پرسش:
علی رغم ضرورت حفظ شأن و احترام طلاب، آیا برای تعالی و ارتقاء سطح ارتباط طلبه ها با متن مردم آیا بهتر نیست دوره های طرح قرار داده شود مثل همین کارآموزی دانشگاه؟ چون این مقدم داشتن طلبه برای نماز و پیش انداختن و احترام او در امور میتواند خیلی ویرانگر باشد، اگر آن فرد خود ساخته نباشد. همچنین رفتن به سربازی، آیا بهتر نیست برای طلاب اجرا شود؟ چرا که بالاخره هر تربیتی اثر خاص خود را دارد.


پاسخ:

در این که تربیت طلاب از جهات مختلف ضرورت دارد، یعنی هم از لحاظ تقویت روابط عمومی، و تعامل با مردم، و هم به لحاظ خودساختگی، تهذیب، و تواضع و تحمل سختی ها و مشکلات و مانند آن تربیت و رشد طلاب لازم بوده و در آن حرفی نیست، اما در خصوص روش اجرا و آموزش چنین تعالیمی باید دقت کنید که لازم نیست طلاب لزوما طرحی مانند کارآموزی را طی کنند. چرا که کارآموزی آموزش حرفه است، نه آموزش روابط عمومی، در حالی که سنخ کار طلاب به گونه ای است که بیش از دوره های کارآموزی موجب تقویت روابط عمومی خواهد شد، خود این هجرت های کوتاه و بلند برای تبلیغ و حضور در مساجد و در میان مردم، در شهر و روستا ان بالاترین امری است که موجب آموزش روابط با دیگران خواهد شد.

منتهی چیزی که هست طلاب برای پیشگیری از آفات ناشی از این کانون توجهات بودن، و خودکامگی، باید تهذیب شده باشند که آن هم نه با دوره های کارآموزی بلکه با مطالعات اخلاقی، و دروس اخلاق و جدیت در تهذیب و جهاد با نفس محقق خواهد شد؛ که باز خود این تبلیغ های جهادی و مانند آن د این مسئله هم دخالت دارد.

علاوه بر اینکه نوع دروس حوزه متفاوت است، سال ها طول میکشد تا یک طلبه پخته شده و به ثمردهی برسد، یک دانشجو تا دکترا اگر پیوسته بخواند حدود 10 سال طول میکشد، اما یک طلبه ده سال فقط مقدمات و سطح را میخواند تا تازه به درس خارج فقه و اصول برای کسب ملکه اجتهاد و آموزش روش استنباط احکام از منابع دینی راه یابد؛ او باید با حجم انبوه شبهات مقابله کند، طبیعتا فرصت زیادی برای تحصیل ندارد، باید تمام وقتش را صرف تحصیل و تهذیب کند، فرصت اینکه بخشی از وقتش را صرف کارآموزی کند که خارج از حیطه تخصص و وظیفه اش است را ندارد و به همین خاطر چنین اجباری برای او به نوعی برای او اتلاف وقت محسوب میشود؛ مثل این است که ما یک دانشجوی پزشکی را اجبار کنیم دوره کارآموزی را در مکانیکی بگذراند!

اما در مورد خدمت سربازی بر خلاف آنچه که بسیاری از مردم گمان می کنند طلاب از خدمت معاف نیستند، و معافیت آنها مانند معافیت دانشجویان معافیت تحصیلی است، نه معافیت دائمی.

موضوع قفل شده است