آیا این قسم باطل است یا صحیح؟ (قسم بر ترک فعل حرام)

تب‌های اولیه

7 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا این قسم باطل است یا صحیح؟ (قسم بر ترک فعل حرام)

با عرض سلام

کسی که بر عملی حرام قسم بخورد که دیگر آن را انجام ندهد

و آن قسم به خدا باشد(در هر حال مقصودش خدا باشد)

آیا این قسم صحیح است یا باطل؟

مرجع بنده رهبری می باشد.

با تشکر

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد اسراء

amir hosein;916901 نوشت:
با عرض سلام

کسی که بر عملی حرام قسم بخورد که دیگر آن را انجام ندهد

و آن قسم به خدا باشد(در هر حال مقصودش خدا باشد)

آیا این قسم صحیح است یا باطل؟

مرجع بنده رهبری می باشد.

با تشکر


عرض سلام و ادب
چیزی که انسان برای ان قسم میخورد باید رجحان داشته باشد.و اگر مباح باشد باید در نظر مردم رجحان داشته باشد(یعنی اگر مباح شرعی است باید رجحان عرفی داشته باشد)
پس اگر قسم بر ترک کار حرام یاد کرده باشیم با توجه به اینکه ترک حرام قطعا رجحان دارد قسم صحیحی است لکن باید دید ایا دیگر شرایط قسم صحیح را دارد یا نه:
قسم خوردن چند شرط دارد:
اول: كسى كه قسم مى‌خورد:
1- بايد بالغ باشد.
2- عاقل باشد.
3و4 - محجور نباشددر قسمهای مالی ؛توضیح:
اگر مى‌خواهد راجع به مال خودش قسم بخورد، بايد در حال بالغ شدن سفيه نباشد.
همچنين در قسم راجع به مال خودش، حاكم شرع او را از تصرف در اموالش منع نكرده باشد.
5 و 6- از روى قصد و اختيار قسم بخورد، پس قسم خوردن بچه و ديوانه و انسان‌
مست و كسى كه مجبورش كرده‌اند، درست نيست، و همچنين است اگر در حال عصبانى بودن، بى قصد، يا بى اختيار قسم بخورد.
دوم: كارى را كه قسم مى‌خورد انجام دهد:
1 و 2- بايد حرام و مكروه نباشد.
3 و 4- كارى را كه قسم مى‌خورد ترك كند، بايد واجب و مستحب نباشد.
5 و 6- اگر قسم بخورد كه مباحى را به جا آورد بايد ترك آن در نظر مردم بهتر از انجامش نباشد و نيز اگر قسم بخورد كه كار مباحى را ترك كند بايد انجام آن در نظر مردم بهتر از ترك آن نباشد.
سوم: در مورد الفاظ قسم:
1- به يكى از اسامى خداوند عالم قسم بخورد كه به غير ذات مقدس او گفته نمى‌شود، مانند «خدا» و «اللّٰه».
2- همچنين اگر به اسمى قسم بخورد كه به غير خدا هم مى‌گويند، ولى به قدرى به خدا گفته مى‌شود كه هر وقت كسى آن اسم را بگويد، ذات مقدّس حق در نظر مى‌آيد، مثل آن كه به خالق و رازق قسم بخورد، صحيح است.
3- بلكه اگر به لفظى قسم بخورد كه بدون وجود قرينه، خدا بنظر نمى‌آيد، ولى او قصد خدا را كند، بنابر احتياط بايد به آن قسم عمل نمايد.
چهارم: قسم را بر زبان بياورد و اگر بنويسد يا به قلبش خطور دهد، صحيح نيست، ولى آدم لال اگر به اشاره قسم بخورد صحيح است.
پ
نجم: عمل كردن به قسم براى او ممكن باشد.
ششم (که اختلافی است): با اجازه ی پدر شخص باشد هرچند شخص صد سالش شده باشد و در مورد زنان اجازه شوهر
نظر مقام معظم رهبری اینست که بدون اذن های فوق هم قسم بنابر احتیاط واجب صحیح است.

________________________________________
خمينى، سيد روح اللّٰه موسوى، توضيح المسائل (امام خمينى)، در يك جلد، اول،ص 567

سلام

یک ماه گذشت اما پاسخی از مرجع تقلید مورد نظر نیامد!!!!

دلیل این تاخیر در چیست؟

در صورت امکان لطفا توضیح دهید

با تشکر

amir hosein;919987 نوشت:
سلام

یک ماه گذشت اما پاسخی از مرجع تقلید مورد نظر نیامد!!!!

دلیل این تاخیر در چیست؟

در صورت امکان لطفا توضیح دهید

با تشکر


پاسخ شما را که بنده در پست قبلی داده ام ؛ منظورتون را متوجه نشدم

اسراء;921479 نوشت:
پاسخ شما را که بنده در پست قبلی داده ام ؛ منظورتون را متوجه نشدم

سلام

من فکر کرده بودم شما سوال مرا به دفتر مرجع تقیلد فرستادید تا پاسخ داده شود!!!

در ضمن پست قبلی شما خیلی پیچیده و غیر قابل فهم برای بنده بود

لطفا ساده تر توضیح دهید(بالاخره این قسم صحیح یا باطل؟)

با تشکر

اسراء;917283 نوشت:
با عرض سلام

کسی که بر عملی حرام قسم بخورد که دیگر آن را انجام ندهد

و آن قسم به خدا باشد(در هر حال مقصودش خدا باشد)

آیا این قسم صحیح است یا باطل؟

مرجع بنده رهبری می باشد.


بنا بر احتیاط واجب بدون اذن پدر هم این قسم اگر بنام خدا باشد صحیح است و در صورت ارتکاب باید کفاره بدهید.
موضوع قفل شده است