جمع بندی آیا مراسم چهلم برای اموات مستند روائی دارد؟
تبهای اولیه
آیا مراسم چهلم برا میت مستند روایی دارد؟ ممنون
[=arial]با سلام و ادب
این گونه مراسم یک رسم عرفی است و مبنای شرعی ندارد.
برگزاری مراسم سوم ، هفتم، چهلم و سالگرد، به منظور حفظ یاد و خاطره گذشتگان و احترام به آنها است. موجب تسکین قلوب بازماندگان میگردد. در آموزههای دینی به برگزاری این گونه مراسم به صورت خاص (هفتم، چهلم و سالگرد) تصریح نشده، بلکه از آموزههای دینی استفاده میشود که به زیارت قبور رفته و یا به فعالیت هایی پرداخته شود که از آنها به عنوان خیرات و مبّرات و باقیات صالحات یاد میشود. بر این اساس برگزاری مراسم هفتم و چهلم و سالگرد به جهت خیراتی که در این مراسم برای رفتگان به عمل میآید، از سنتهای پذیرفته شده بوده و هست.
موفق باشید
با سلام
علت چهلم گرفتن برای اموات
سوالات متعددی را بیان کرده اید.به چند نکته توجه کنید:
1- شب چهلم با شب های دیگر فرقی ندارد. آن چه گفته اید ، واقعیت ندارد.
برگزاری مراسم سوم ، هفتم، چهلم و سالگرد، به منظور حفظ یاد و خاطره گذشتگان و احترام به آنها است. موجب تسکین قلوب بازماندگان میگردد. در آموزههای دینی به برگزاری این گونه مراسم به صورت خاص (هفتم، چهلم و سالگرد) تصریح نشده، بلکه از آموزههای دینی استفاده میشود که به زیارت قبور رفته و یا به فعالیت هایی پرداخته شود که از آنها به عنوان خیرات و مبّرات و باقیات صالحات یاد میشود. بر این اساس برگزاری مراسم هفتم و چهلم و سالگرد به جهت خیراتی که در این مراسم برای رفتگان به عمل میآید، از سنتهای پذیرفته شده بوده و هست.
2- هر دو زمان، عصر پنجشنبه یا روز جمعه ، برای زیارت اهل قبور مناسب است.
در باره استحباب زيارت اهل قبور در روز جمعه ،مخصوصا از اذان صبح تا طلوع خورشيد رواياتي وارد شده ،چنان كه راوي از حضرت باقر (ع) در باره زيارت قبور سؤال نمود و حضرت فرمود:
« إِذَا كَانَ يَوْمُ الْجُمُعَةِ فَزُرْهُمْ، فَإِنَّهُ مَنْ كَانَ فِيهِمْ فِي ضِيقٍ وُسِّعَ عَلَيْهِ مَا بَيْنَ طُلُوعِ الْفَجْرِ إِلَى طُلُوعِ الشَّمْسِ؛(1)
هر گاه روز جمعه شد ، آن ها را زيارت كن ،زيرا بين طلوع فجر و طلوع خورشيد به هر كدام از آن ها كه در تنگي باشد ،وسعت و فراخي داده مي شود».
3- از روایت استفاده می شود خیرات و طلب آمرزش برای اموات در وضعیت آن ها در آخرت تاثیر خواهد داشت. برای اموات از هر چیز بهتر و مفیدتر صدقه و احسان به فقرا و اهدای ثواب آن برای مردگان است. رسول گرامی اسلام (ص) فرمود: «صدقه حرارت قبرها را از بین میبرد».(2)
برای اموات بهترین دعا این است که انسان برای آنان از خدای مهربان طلب عفو و مغفرت کند . بخواهد خداوند رحمت و بخشش و نعمتهایش را بر آنان نازل فرماید.
روایتی از حضرت صادق(ع) نقل شده، که از آن استفاده میشود ثوابهایی که در عالم برزخ به مؤمن میرسد، تا قیامت ادامه خواهد داشت. حضرت فرمود:
«هر کس نزد قبر مؤمنی هفت مرتبه سوره إنّا أنزلنا را بخواند، خداوند فرشتهای میفرستد که پیش قبر میت، خدا را عبادت کند. خداوند ثواب عبادت فرشته را برای میت و کسی که إنّا أنزلنا را خوانده مینویسد، تا زمانی که خداوند وی را به واسطه این عمل وارد بهشت کند.بعد از سوره حمد، هفت مرتبه إنّ أنزلنا و هر یک از قل أعوذ بربّ الفلق، قل أعوذ بربّ الناس، قل هو الله أحد، و آیه الکرسی را سه مرتبه بخواند».(3)
یکی از صحابه از حضرت رسول(ص) نقل کرده : «برای مردگان خود هدیه بفرستید»، گفتم: هدیه مردگان چیست؟ فرمود: «صدقه و دعا» و اضافه فرمود: «ارواح مؤمنان هر جمعه به آسمان دنیا مقابل خانههای خود میآیند و فریاد میکنند... ای خانواده من، پدر، فرزندان و خویشان من، بر ما مهربانی کنید. آن چه در دست ما بود، عذاب و حساب آن ها بر ما است. نفعش برای غیر ما. ای خویشان ما، به درهمی یا قرص نانی یا جامهای ما را کمک کنید تا خداوند شما را از جامههای بهشت بپوشاند».(4)
از روایت برداشت میشود که لازم نیست به زیارت قبر مردگان بروید یا مقداری نماز و قرآن بخوانید، بلکه در هر کجا و به هر میزان برای آنان صدقه بدهید و دعا و فاتحه و قرآن بخوانید، ثوابش به آن ها میرسد. البته رفتن سر قبر بهتر است، چون اثرات دیگری غیر از فاتحه دارد.
در روایتی دیگر میفرماید:«هر صدقهای که برای مرده داده میشود، فرشتهای آن را میگیرد. در طبقی از نور میگذارد. بر لب قبر میایستد. با صدای بلند میگوید: ای اهل قبور، درود بر شما، بگیرید این هدیه را که بستگان تان برای شما فرستادهاند».(5) اگر به احادیث ذکر شده دقت شود، متوجه خواهیم شد که مردهها چشم به راه و چشم انتظار هدیه، دعا و... فرزندان و خانواده خود هستند.
سعد به عباده می گوید:یکی از افراد بنی ساعده در سفر بود که مادرش از دنیا رفت، به رسول خدا (ص) عرض کرد: در غیاب من، مادرم از دنیا رفته، اگر برایش چیزی صدقه بدهم، نفعش عاید وی میگردد؟ حضرت فرمود: «بلی». گفت: شما را شاهد میگیرم که محوطه درخت خرمایم را که به ثمر نشسته، برای او صدقه قرار دادم.(6)
رفتن به زیارت قبور غیر از فوایدی که برای اموات دارد، برای زندگان نیز مؤثر است؛ زیرا انسان را به یاد آخرت میاندازد. هدایا و ثوابهایی که برای اموات میفرستند، برای زندگان نیز مؤثر است و برای خودشان ثواب دارد. کسی که سوره حمد یا آیت الکرسی یا صدقه یا نماز برای اموات میخواند، اول ثوابش به خود زنده میرسد، بعد برای میت.
مفهوم خیرات و صدقه اعم است . شامل هر نوع کار خیر ، یا حتی نیت و فکر و اندیشه خیر برای مردم و یا اسلام می شود. می توان هر عمل خیری که به قصد قربت انجام می شود ، ثواب آن را به روح اموات نثار کرد.
پینوشتها:
1. شيخ حر عاملى، وسائل الشيعة، مؤسسه آل البيت عليهمالسلام قم، 1409 هجرى قمری، ج7، ص 415.
2. محمدی ری شهری، میزان الحکمه، ماده صدقه، شماره 10342.
3.كامل الزيارات، ابن قولويه القمي، دارالمرتضوية - النجف الأشرف، 1356 ه. ق. ص 222.
4 . محدث قمی، مفاتیح الجنان، بخش زیارت قبور مؤمنین.
5 . همان.
6 . مجموعه ورام، ج2 ، ص 110 ؛ معاد فلسفی، ج1، ص 291.
[=arial]با سلام و ادب
این گونه مراسم یک رسم عرفی است و مبنای شرعی ندارد.
برگزاری مراسم سوم ، هفتم، چهلم و سالگرد، به منظور حفظ یاد و خاطره گذشتگان و احترام به آنها است. موجب تسکین قلوب بازماندگان میگردد. در آموزههای دینی به برگزاری این گونه مراسم به صورت خاص (هفتم، چهلم و سالگرد) تصریح نشده، بلکه از آموزههای دینی استفاده میشود که به زیارت قبور رفته و یا به فعالیت هایی پرداخته شود که از آنها به عنوان خیرات و مبّرات و باقیات صالحات یاد میشود. بر این اساس برگزاری مراسم هفتم و چهلم و سالگرد به جهت خیراتی که در این مراسم برای رفتگان به عمل میآید، از سنتهای پذیرفته شده بوده و هست.
موفق باشید
پس این که بعضی ها می گویند آسمان برای امام حسین علیه السلام چهل روز گریه کرد صحت ندارد؟
بعضی ها می گویند از همان وقت مراسم چهلم مرسوم گردید؟
لطفا نظرتان در این را هم بفرمایید
برای ما سنی ها که مشخص هستش وضعیت فقط سه روز برای همه سالگرد هم نداریم . اما درباره شیعیان من صد در صد مطمئن هستم که مراسم چهلم(اربعین) فقط و فقط مخصوص امام حسین (ع) هستش
پس این که بعضی ها می گویند آسمان برای امام حسین علیه السلام چهل روز گریه کرد صحت ندارد؟
بعضی ها می گویند از همان وقت مراسم چهلم مرسوم گردید؟
لطفا نظرتان در این را هم بفرمایید
[=arial]با سلام و ادب
بنابر نظر اهل تحقیق، هیچ خبر و حدیثی از ائمه معصومین (علیهم السلام) مبنی بر اقامه اربعین و چهلم برای اموات نیامده و این مسئله فقط اختصاص به امام حسین (علیه السلام) داشته و از اختصاصات شیعه است.
اگر اين عمل از ناحية شارع مقدس مورد تأیید ميبود، قطعاً در طول بيش از دويست و پنجاه سال امامت و ولايت معصومين (عليهم السّلام) به اين موضوع توجّه ميشد و از ناحية آنان نسبت به اين مطلب توصيه و سفارشی بیان میگردید؛ درحاليکه ابداً اين چنين نبوده و حتّي يک مورد (چه به صورت تصریحی و چه به صورت اشاره) اسمي از اين مسأله برده نشده است! درحاليکه اين موضوع از موضوعاتي نيست که ظرف وقوع آن پس از زمان حضرات معصومين (عليهم السّلام) بوده باشد؛ بلکه به عکس از موضوعاتي است که هر سال و ماه و هفته براي آنها و اصحاب و اقوامشان پيش ميآمده است و در عين حال هيچ اثري از اينکه آنان اصحاب را تشويق و ترغيب و يا حداقل مجاز در تشکيل اين مجلس دانسته باشند، وجود ندارد.
پرسش:
آیا مراسم چهلم برا میت مستند روایی دارد؟درست است که این رسم از اربعین امام حسین(ع) مرسوم گردید؟
پاسخ:
این گونه مراسم یک رسم عرفی است و مبنای شرعی ندارد.
برگزاری مراسم سوم ، هفتم، چهلم و سالگرد، به منظور حفظ یاد و خاطره گذشتگان و احترام به آنها است. موجب تسکین قلوب بازماندگان میگردد. در آموزههای دینی به برگزاری این گونه مراسم به صورت خاص (هفتم، چهلم و سالگرد) تصریح نشده، بلکه از آموزههای دینی استفاده میشود که به زیارت قبور رفته و یا به فعالیت هایی پرداخته شود که از آنها به عنوان خیرات و مبّرات و باقیات صالحات یاد میشود. بر این اساس برگزاری مراسم هفتم و چهلم و سالگرد به جهت خیراتی که در این مراسم برای رفتگان به عمل میآید، از سنتهای پذیرفته شده بوده و هست.
اما اینکه از اربعین امام حسین علیه السلام گرفته شده باشد بنابر نظر اهل تحقیق، هیچ خبر و حدیثی از ائمه معصومین (علیهم السلام) مبنی بر اقامه اربعین و چهلم برای اموات نیامده و این مسئله فقط اختصاص به امام حسین (علیه السلام) داشته و از اختصاصات شیعه است.
اگر اين عمل از ناحية شارع مقدس مورد تأیید ميبود، قطعاً در طول بيش از دويست و پنجاه سال امامت و ولايت معصومين (عليهم السّلام) به اين موضوع توجّه ميشد و از ناحية آنان نسبت به اين مطلب توصيه و سفارشی بیان میگردید؛ درحاليکه ابداً اين چنين نبوده و حتّي يک مورد (چه به صورت تصریحی و چه به صورت اشاره) اسمي از اين مسأله برده نشده است! درحاليکه اين موضوع از موضوعاتي نيست که ظرف وقوع آن پس از زمان حضرات معصومين (عليهم السّلام) بوده باشد؛ بلکه به عکس از موضوعاتي است که هر سال و ماه و هفته براي آنها و اصحاب و اقوامشان پيش ميآمده است و در عين حال هيچ اثري از اينکه آنان اصحاب را تشويق و ترغيب و يا حداقل مجاز در تشکيل اين مجلس دانسته باشند، وجود ندارد.