تصویر برداری از داخل قبر پیامبر و امامان

تب‌های اولیه

17 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
تصویر برداری از داخل قبر پیامبر و امامان

با سلام
با توجه به این تاپیک
http://www.askdin.com/showthread.php?t=60429
آیا تصویر برداری از داخل قبر بدون کندن آن با وسایل پیشرفته برای دیدن وجود بدن و یا تصویر چهره و اندازه بدن بزرگان دینی در هنگام فوت
جزو نبش قبر محسوب می شود
و آیا نمونه برداری از سنگ حجرالاسود برای تعیین قدمت آن از لحاظ شرعی مشکلی دارد

با نام و یاد دوست





کارشناس بحث: استاد شفا

علی پارساپور(a.p);945125 نوشت:
با سلام
با توجه به این تاپیک
http://www.askdin.com/showthread.php?t=60429
آیا تصویر برداری از داخل قبر بدون کندن آن با وسایل پیشرفته برای دیدن وجود بدن و یا تصویر چهره و اندازه بدن بزرگان دینی در هنگام فوت
جزو نبش قبر محسوب می شود
و آیا نمونه برداری از سنگ حجرالاسود برای تعیین قدمت آن از لحاظ شرعی مشکلی دارد

سلام علیکم

طبق نظر مقام معظم رهبری:

اگر موجب هتک شود،حرام می باشد و این امر عرفی است.

پی نوشت:
استفتاء از دفتر رهبری، قم

شفا;945803 نوشت:
سلام علیکم

طبق نظر

.

لطفاً منبع استندادی خود را هم مشخص(کدام کتاب و یا سخنرانی این شخص)
@@
و نظر مراجع بزرگ شیعه را نیز قرار دهید( افزادی که اکثریت نسبی آنها را قبول داشته باشدد)
و اینکه نظر عامه(اهل تسنن) نسبت به انجام این افعال چیست

الان تصویر برداری با امواج انجام میشود و با فاصله...
حتی لازم نیست یک خراش روی قبر ایجاد کرد...
الان با این دستگاه ها اجساد شهدا را کشف میکنند
حتی عمق جسد و وزن جسد را مشخص میکنند...
حتی اگر یک جسد به قعر دریاچه ای رفته باشد با این دستگاه قابل شناسایی است

در نتیجه هتکی در کار نیست...

از طریق سامانه پیامک پاسخگو
http://30009640.ir/
نظر مراجع زیر را جویا شدم
آیت الله سیستانی و آیت الله لطف‌الله صافی گلپایگانی
لطفاً تا دریافت پاسخ بحث را نبندید
تا بتوانم نظر مراجع را در تاپیک قرار دهم
از طریق سایر سایت های مراجع نیز حکم این مورد را جویا خواهم شد و به زودی در اختیارتان قرار خواهم داد

علی پارساپور(a.p);947296 نوشت:

از طریق سامانه پیامک پاسخگو
http://30009640.ir/
نظر مراجع زیر را جویا شدم
آیت الله سیستانی و آیت الله لطف‌الله صافی گلپایگانی

سوال
آیا تصویر برداری از داخل قبر بدون کندن آن با وسایل پیشرفته برای دیدن وجود بدن و یا تصویر چهره و اندازه بدن بزرگان دینی در هنگام فوت
جزو نبش قبر محسوب می شود
و آیا نمونه برداری از سنگ حجرالاسود برای تعیین قدمت آن از لحاظ شرعی مشکلی دارد
لطفا نظر مراجع زیر را برایم بفرستید
آیت الله سیستانی و آیت الله لطف‌الله صافی گلپایگانی
پاسخ
با سلام
به نظرآيات عظام سيستاني و صافي گلپايگاني،1.تصويربرداري ازداخل قبر باوسايل پيشرفته، بدون کندن قبر،نبش قبرحساب نمي شود، و تصوير برداري از داخل قبر بزرگان ديني، بافرض امکان اگر موجب اهانت باشدجايز نيست، 2.نمونه برداري از سنگ حجر الاسود، براي تعيين قدمت آن اگر ممکن باشد اشکال ندارد.
علی پارساپور(a.p);947296 نوشت:

از طریق سایر سایت های مراجع نیز حکم این مورد را جویا خواهم شد


Makarem.ir
آیا تصویر برداری از داخل قبر بدون کندن آن با وسایل پیشرفته برای دیدن وجود بدن و یا تصویر چهره و اندازه بدن بزرگان دینی در هنگام فوت جزو نبش قبر محسوب می شود و آیا نمونه برداری از سنگ حجرالاسود برای تعیین قدمت آن از لحاظ شرعی مشکلی دارد

پاسخ: 1-این کار هر چند نبش قبر محسوب نمی شود اما تا ضرورتی ایجاب نکند انجام آن جایز نیست. 2-جایز نیست مگر ضرورت مهمی اقتضا کند.
همیشه موفق باشید
دفتر آيت الله العظمی مکارم شيرازی / استفتائات
@@
نظر سایر مراجع به زودی

علی پارساپور(a.p);947541 نوشت:
جایز نیست مگر ضرورت مهمی اقتضا کند.

چه ضرورتی بالاتر از اثبات دین اسلام؟

اگر مشخص بشه که پیکر ائمه و بزرگان دینی سالم مانده، این می تونه اثبات خوبی برای حقانیت اسلام باشه. به خصوص که این آزمایش تکرار پذیره و اگر یک موسسه علمی در صحت این موضوع شک کنه، می تونه آزمایش رو تکرار کنه.

حتی اگر بهونه بیارند و ادعا کنند که جسد جدیدی در قبر قرار داده شده هم میشه به سادگی شبهه رو رفع کرد. کافیه دو تا آزمایش فرضاً به فاصله یک ماه انجام بشه و اگر در هر دوی اونها بدن سالم باشه و در این مدت هیچ نبش قبری انجام نشده باشه، دیگه جایی برای رد نمی مونه.

موقعیتهای کمی مثل این پیش میاد که بشه از آزمایشات تجربی برای اثبات اسلام استفاده کرد. خوبه که از این موقعیتها استفاده کنیم.

سعدی شیرازی;947607 نوشت:
چه ضرورتی بالاتر از اثبات دین اسلام؟

اگر مشخص بشه که پیکر ائمه و بزرگان دینی سالم مانده، این می تونه اثبات خوبی برای حقانیت اسلام باشه. به خصوص که این آزمایش تکرار پذیره و اگر یک موسسه علمی در صحت این موضوع شک کنه، می تونه آزمایش رو تکرار کنه.

سالم ماندن جسد امامان نمی تونه دلیلی بر حقانیت دین اسلام باشه
زیرا که جسد افراد زیادی در ادیان مسیحی مانند برنادت سالم مونده
افراد دیگری هم هستند که من فعلا نامشان را بخاطر ندارم

**گلشن**;947692 نوشت:
سالم ماندن جسد امامان نمی تونه دلیلی بر حقانیت دین اسلام باشه
زیرا که جسد افراد زیادی در ادیان مسیحی مانند برنادت سالم مونده
افراد دیگری هم هستند که من فعلا نامشان را بخاطر ندارم

اگه موردی باشه بله ممکن است. چون بدنهای دیگری هم بوده که سالم بوده. اما وقتی مثلا همگی ائمه شیعه بدنشان سالم باشد آونوقت قضیه فرق میکند. و اگر نگوییم قویترین، یکی از قویترین مویدهای اسلام میشود.

**گلشن**;947692 نوشت:
سالم ماندن جسد امامان نمی تونه دلیلی بر حقانیت دین اسلام باشه
زیرا که جسد افراد زیادی در ادیان مسیحی مانند برنادت سالم مونده
افراد دیگری هم هستند که من فعلا نامشان را بخاطر ندارم

بله مواردی وجود داره
https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D9%87%DB%8C%E2%80%8C%D9%86%D8%A7%D9%BE%D8%B0%DB%8C%D8%B1%DB%8C
اما با یک کار دقیق میشه بررسی کرد که مثلاً چند درصد از مردم عادی جسدشون سالم مانده. اگر این احتمال خیلی کم باشه، پس نمیشه سالم ماندن اجساد رو اتفاقی دونست. به خصوص اگر به قول جناب فروز، به این نتیجه برسیم که بدن تمام ائمه سالم مانده است.

به هر حال مسیحیت هم تا حدی مورد تایید اسلامه.

سعدی شیرازی;947607 نوشت:
چه ضرورتی بالاتر از اثبات دین اسلام؟

اگر مشخص بشه که پیکر ائمه و بزرگان دینی سالم مانده، این می تونه اثبات خوبی برای حقانیت اسلام باشه. به خصوص که این آزمایش تکرار پذیره و اگر یک موسسه علمی در صحت این موضوع شک کنه، می تونه آزمایش رو تکرار کنه.

حتی اگر بهونه بیارند و ادعا کنند که جسد جدیدی در قبر قرار داده شده هم میشه به سادگی شبهه رو رفع کرد. کافیه دو تا آزمایش فرضاً به فاصله یک ماه انجام بشه و اگر در هر دوی اونها بدن سالم باشه و در این مدت هیچ نبش قبری انجام نشده باشه، دیگه جایی برای رد نمی مونه.

موقعیتهای کمی مثل این پیش میاد که بشه از آزمایشات تجربی برای اثبات اسلام استفاده کرد. خوبه که از این موقعیتها استفاده کنیم.

با سلام و احترام

برخی میگویند اگر هتک باشد
یکی میگوید اگر اهانت باشد
خوب تکلیف اینها که روشن است
یکی هم میگوید اگر ضرورت باشد و ملاک فقهی اش را بیان نمیکند!
برخی نقدها را نمیتوان مطرح کرد لذا از آن میگذرم...

اما این کار منافعی دارد
به این واسطه صحت و سقم برخی روایات مشخص میشود
به این واسطه اعتبار برخی راویان و کتب مورد بررسی مجدد قرار خواهد گرفت
به این واسطه مقدمات تفقه در دین که از واجبات است تکمیل میشود... و الا مثل این است که بگوییم روایتی را بپذیر اما راویانش را نادیده بگیر...
به این واسطه برخی ایمانشان مستحکم تر میشود
به این واسطه برخی ایمان می آورند
به این واسطه دین درست تری به مردم ارائه داده میشود....

**گلشن**;947692 نوشت:
زیرا که جسد افراد زیادی در ادیان مسیحی مانند برنادت سالم مونده

قبلا هم یک جایی نوشته بودم که اصلا معلوم نیست این موضوع حقیقت داشته باشه. سالم بود جسد برنارت رو نمیشه حقیقی دونست. نبش قبر هم کرده باشند چندین بار و سالم باشه نمیشه مطمئن بود که چرا سالم بود و هیچ فردی در این زمینه دخالت نداشته و خود به خود سالم مونده. اگر هم بنا بر سالم موندن باشه چرا الان با موادی نگه داریش می کنند و چرا خود به خود سالم نمی مونه؟

zahra*;947712 نوشت:
اگر هم بنا بر سالم موندن باشه چرا الان با موادی نگه داریش می کنند و چرا خود به خود سالم نمی مونه؟

بله میشه با مراقبتهای مداوم یک پیکر رو در ظاهر سالم نگه داشت. مثل کاری که برای لنین انجام شده و با جایگزین کردن قسمتهایی از بدنش با مواد پلاستیکی و مصنوعی، ظاهرش حفظ شده. مثلاً مژه مصنوعی به کار برده اند و ...
http://fararu.com/fa/news/231658/%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D8%AC%D8%B3%D8%AF-%D9%84%D9%86%DB%8C%D9%86-%D9%86%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%D9%BE%D9%88%D8%B3%D8%AF
به طور مثال می بینیم که صورت خانم برنادت ظاهری سالم و طبیعی داره اما در حقیقت یک ماسک از جنس موم روی صورت قرار گرفته. حالا نمی دونم آیا تمام مسئله همینه یا خیر. ضمن اینکه مسیحیان اجساد رو در تابوت دفن می کنند و شاید تماس نداشتن مستقیم با خاک بی تاثیر نباشه.

ولی وقتی در مورد پیکری که در قبر قرار گرفته صحبت میشه، امکان انجام این مراقبتها منتفی میشه.

نظر آیت الله محقق کابلی
mohaqeq.org
@@
بسم الله الرحمن الرحیم

با سلام و تشکر از مکاتبه ی شما معظم له به سؤال شما به صورت زیر پاسخ گفته است:

بسمه تعالی
در فرض سوال تصویر برداری اشکالی ندارد ولی چه ضرورتی داردکه تصویر برداری می کنید.
اما نمونه گیری از حجرالاسود جایز نیست.

همیشه در پناه خداوند مؤید باشید:

آیا تصویر برداری از داخل قبر بدون کندن آن با وسایل پیشرفته برای دیدن وجود بدن و یا تصویر چهره و اندازه بدن بزرگان دینی در هنگام فوت
\جزو نبش قبر محسوب می شود
\و آیا نمونه برداری از سنگ حجرالاسود برای تعیین قدمت آن از لحاظ شرعی مشکلی دارد
@@
\

مرکز پاسخ به سؤالات شرعی آیت الله العظمی سید موسی شبیری زنجانی - پاسخ سوال شماره 45892‎

سلام علیکم
سوال شماره 45892 - تاريخ پرسش 1396/7/5 14:10:05
آیا تصویر برداری از داخل قبر بدون کندن آن با وسایل پیشرفته برای دیدن وجود بدن و یا تصویر چهره و اندازه بدن بزرگان دینی در هنگام فوت
جزو نبش قبر محسوب می شود
و آیا نمونه برداری از سنگ حجرالاسود برای تعیین قدمت آن از لحاظ شرعی مشکلی دارد
پاسخ کارشناسان - تاريخ پاسخگوئي 1396/9/15 21:22:15

1و2. جایز نیست.

چرا باید تصویر یرداری کنیم ایا به خداوند و ادیان الهی

شک داریم . در هر صورت این نشان دهنده افکار مادی گرایانه ماست.

که باید همه چیز را با چشم خود ببینیم تا باور کنیم.

سالم ماندن جسدها ربطی به ایمان به یگانگی خداوند

ندارد.

یا حق.

موضوع قفل شده است