جمع بندی نیابت در دعا خواندن
تبهای اولیه
سلام.آیا میشود به نیابت از مادرم که بیسواده،دعاهایی که برای افزایش رزق و روزی یا حاجات دیگر وجود داره را بخوانم؟
سلام علیکم
طبق نظر مقام معظم رهبری:
اگر بخواهید دعایی بخوانید، که مادر شما در زندگی دنیا وسعت مالی پیدا کنند، از جهت شرعی اشکالی ندارد. و اما اینکه آثار خواندن دعا به نیابت از دیگران، اثرات خاص دعا برای منوب عنه، هم هست یا خیر، این امر را کارشناسان حدیث پاسخگو هستند.
بسم الله الرحمن الرحیم
عرض ادب و سلام خدمت شما دوست گرامی؛
سلام.آیا میشود به نیابت از مادرم که بیسواده،دعاهایی که برای افزایش رزق و روزی یا حاجات دیگر وجود داره را بخوانم؟
در مورد انجام مستحبات به نیت دیگری اگر به صورت هدیه کردن ثواب باشد در تمام مستحبات جایز است و هیچ اشکالی ندارد 1، اما اگر به صورت نیابت باشد در برخی از مستحبات مثل زیارت قبر پیامبر(ص) و ائمه(ع)، حج یا عمره اشکالی ندارد.2
در کافى به سند خود از اسحاق بن عمار از امام موسى بن جعفر (ع) روایت کرده که گفت: از آن جناب از شخصى پرسیدم که حج و عمرهاش را یا بعضى از طواف هایش به نیت بعضى از افراد خاندانش انجام مىدهد، در حالى که آن فرد از او غایب است و در شهرى دیگر قرار دارد، مىگوید: این را هم پرسیدم که: در این فرض آیا از ثواب عمل خودش چیزى کم مىشود یا نه؟ فرمود: این عمل هم به حساب خود او نوشته مى شود و هم به حساب آن فرد، علاوه بر این ثوابى هم به عنوان صله رحم به او مىدهند.3
اما در مورد برخی دیگر مانند نماز و روزه طبق نظر برخی از فقها جایز نیست4.
در این مورد روایت دیگری که در دسترس نیست مثلا در مورد خواندن دعا به نیابت کسی و تاثیر دعا در آن فرد و بنده هم در این زمینه به آراء فقها اشراف ندارم.
اگر در خصوص هریک از این مسائل دیدگاه مرجع تقلید خود، خواهان هستید، و مرجع شما غیر از حضرت الله خامنه ای مد ظله العالی است از کارشناس فقه و احکام در این مورد سوال کنید.
منابع:
1).الغایة القصوى فی ترجمة العروة الوثقى، ج 2، ص 33. توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج 1، ص 831، مسأله 1534.
2).توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج 1، ص 831، مسأله 1534.
3).الکافی، ج 4، ص 315، ترجمه المیزان، ج 19، ص 84.
4). قمی، عباس، الغایة القصوى فی ترجمة العروة الوثقى، ج 2، ص 342، مسأله 17.، منشورات صبح پیروزى، جاپ اول، قم .
سلام. آیا میشود به نیابت از مادرم که بیسواده،دعاهایی که برای افزایش رزق و روزی یا حاجات دیگر وجود داره را بخوانم؟
با سلام
بله میتوان اینکار را کرد به این صورت که اگر مثلا سوره ای باید برای رزق بخوانید و بعدش دعایی باید خوانده شود: در دعا اگه جایی مثلا گفته "اُرزُقنی" شما باید بگید اُرزُق فلان بنت فلان(اسم مادرتون +بنت+اسم مادربزرگ مادری)
اگر عربی تون ضعیفه و مواردی مثل ارزقنی و هب لی و... را نمیتوانید در دعا بیابید، آن دستور را هم بنیت افزایش رزق یا قضای حاجت مادر میتوانید بخوانید!
اگر فقط ذکر یا سوره ای جهت رزق هست و دعایی ندارد، قبل از شروع دستور، نیت کنید که این دستور را برای افزایش رزق مادر یا فلانی میخوانم و بعد شروع کنید به انجام دستور!!!
همچنین میتوانید به نیت افزایش رزق برای خود و مادرتان هم بخوانید!!!
عرض سلام و ادب
له میتوان اینکار را کرد به این صورت که اگر مثلا سوره ای باید برای رزق بخوانید و بعدش دعایی باید خوانده شود: در دعا اگه جایی مثلا گفته "اُرزُقنی" شما باید بگید اُرزُق فلان بنت فلان(اسم مادرتون +بنت+اسم مادربزرگ مادری)اگر عربی تون ضعیفه و مواردی مثل ارزقنی و هب لی و... را نمیتوانید در دعا بیابید، آن دستور را هم بنیت افزایش رزق یا قضای حاجت مادر میتوانید بخوانید!
اگر فقط ذکر یا سوره ای جهت رزق هست و دعایی ندارد، قبل از شروع دستور، نیت کنید که این دستور را برای افزایش رزق مادر یا فلانی میخوانم و بعد شروع کنید به انجام دستور!!!
همچنین میتوانید به نیت افزایش رزق برای خود و مادرتان هم بخوانید!!!
بسیار ممنونم از نظر شما در این مساله . دوست گرامی آیا امکان دارد مستند پستتان را هم بفرمایید بر اساس چه منبع و یا کتابی بوده ؟
سوال:
آیا می توان به نیابت از افراد زنده( به علت کم سوادی و یا بی سوادی و یا هر علت دیگر) دعایی خواند و ثوابش را به ایشان هدیه کرد؟
پاسخ:
البته این مسئله از نظر شرعی مانعی ندارد اما در انجام مستحبات به نیت دیگری اگر به صورت هدیه کردن ثواب باشد در تمام مستحبات جایز است و هیچ اشکالی ندارد 1 ولی اگر به صورت نیابت باشد در برخی از مستحبات مثل زیارت قبر پیامبر(صلی الله علیه و آله ) و ائمه(علیهم السلام)، حج یا عمره اشکالی ندارد.2
در کافى به سند خود از اسحاق بن عمار از امام موسى بن جعفر (علیه السلام) روایت کرده که گفت: از آن جناب از شخصى پرسیدم که حج و عمرهاش را یا بعضى از طواف هایش به نیت بعضى از افراد خاندانش انجام مىدهد، در حالى که آن فرد از او غایب است و در شهرى دیگر قرار دارد، مىگوید: این را هم پرسیدم که: در این فرض آیا از ثواب عمل خودش چیزى کم مىشود یا نه؟ فرمود: این عمل هم به حساب خود او نوشته مى شود و هم به حساب آن فرد، علاوه بر این ثوابى هم به عنوان صله رحم به او مىدهند.3
اما در مورد برخی دیگر مانند نماز و روزه طبق نظر برخی از فقها جایز نیست4.
در این مورد روایت دیگری که در دسترس نیست مثلا در مورد خواندن دعا به نیابت کسی و تاثیر دعا در آن فرد و بنده هم در این زمینه به آراء فقها اشراف ندارم.
اگر در خصوص هریک از این مسائل دیدگاه مرجع تقلید خود، خواهان هستید، و مرجع شما غیر از حضرت الله خامنه ای مد ظله العالی است از کارشناس فقه و احکام در این مورد سوال کنید.
منابع:
1).قمی،عباس(1381ش) الغایة القصوى فی ترجمة العروة الوثقى،قم،منشورات صبح پیروزى. جاپ اول، ج 2، ص/ 33.
2).موسوی خمینی، روح الله، توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)،قم، ناشر: موسسه امام خمینی. ج 1، ص/ 831، مسأله 1534.
3).کلینی،محمدبن یعقوب(1407ق)الکافی،تهران، ناشر: دارالکتب السلامیه. ج 4، ص/ 315.
4). قمی، عباس(1381ش) الغایة القصوى فی ترجمة العروة الوثقى،قم،منشورات صبح پیروزى. جاپ اول، ج 2،ص/ 342، مسأله 17.