آیا خمس جزو زکات است؟
ارسال شده توسط مهدی عباس زاده در چهارشنبه, ۱۳۹۰/۰۷/۲۰ - ۱۴:۵۹سلام ببخشید اینقدر نظریه پردازی میکنم خوب دیگه....:Moteajeb!:
به نظر من خمس جدای از زکات نیست بلکه جزوی از زکات است دلایل خودمو به اختصار بیان میکنم:
معنای خمس و زکات: معانی کلمات خمس و زکات با هم هیچ تضادی ندارن بلکه هر کدام مکمل دیگری است خمس به معنای یک پنجم است و بیان مقدار میکند نه شیء نه عمل نه .... ولی زکات بیان شیء است خوب از لحاظ عرفی منافاتی نیست بین این که بگم گندم بده با این که یک پنجم بده بلکه دو معنای متنافر رو میرسونن چون اگه منافات داشت نمیتونست نقش مکمل رو ایفاء کنه در یک پنجم گندم رو بده
از لحاظ قرآنی: اکثر آیات قرانی در بیان زکات است و تنها یه آیه در بیان خمس است با این که خمس به همه اموال تعلق میگیرد ولی زکات فقط به نه چیز(البته اگه این نظریه رو قبول کنیم) و مقدار خمس که یک پنجم کل مال است در جامعه خیلی موثر تر است از مقدار زکات خوب ما سه نظر میتونیم داشته باشیم:
1. این که خمس جدای از زکات است و خداجون همینطوری تعداد اینو که یک در هزار به آدما تعلق نمیگیره و اثر خیلی کمی هم داره زیاد تکرار کرده که این بعیده جدا چون خدای حکیم حتی برای تعداد شبانه روزش در قرآن اهمیت قائل شده چه رسد به این که .....
2. این که خمس ناسخ حکم زکات است!
3. خمس زیر مجموعه زکات است نه جدای از آن و تمام آیات زکات به خمس هم متعلق است
دلیل روایی: بین دو و سه شک داریم اما با رجوع به روایات در میابیم که نه حکم زکات هنوز نسخ نشده و این در حالیه که خمس در روایات در کنار زکات آمده یعنی هر دو الآن برای ما حکم است اگر ناسخ بود نباید کنار هم میآمد در ضمن تا جایی که میشود جمع بین دو مساله کرد نباید یکی را دور ریخت
راه سوم به نظرم درسته چون میشود گفت ما دونوع زکات داریم که یکی باشاخص و یکی بی شاخص است
اونی که باشاخص است اصل بود اما در آیه مدنی زکات بدون شاخص(همون خمس) آمده که شمولش بیشتر و فوایدش عامتر است اما در شیوه مصرف و .... همسان اند اما این که ایراد کرده اند ما در مارزقناکم به همه چیز برمیگردد درست است و این همان خمس است و این که در آیه 141 انعام ایراد وارد کرده اند چرا زیتون و رمان زکات نداره؟ باید گفت این حق همان زکات بی شاخص که به زبان حدیث خمس است نه زکات شاخص دار که فقط بر نه چیز تعلق میگیرد
انشاء الله باقی مطالب هم طی بحث و گفتگوی دینی مشخص خواهد شد