علم اجمالی یا قیام حجت اجمالی بر تکلیف یعنی چه؟
ارسال شده توسط الرحیل در پنجشنبه, ۱۳۹۲/۱۱/۱۷ - ۱۳:۱۴انجمن:
سلام
جمله ای در رساله است که معنی آن را متوجه نمی شوم.
طبق نظر آیت الله سیستانی در مساله بقای بر تقلید از میت:
اگر مجتهدى كه انسان از او تقليد مى كند از دنيا برود حكم بعد فوت او حكم زنده بودنش است , بنابر ايـن اگـر او اعلم از مجتهد زنده باشد بايد - با علم به اختلاف در مسائل محل ابتلا ولو اجمالا - بر تقليد او باقى بماند , و چنانچه مجتهد زنده اعلم از او باشد بايد به مجتهد زنده رجوع كند واگر اعلمیتی در میان آنها معلوم نباشد یا مساوی باشند مخیر است عمل خود را با فتوای هرکدام تطبیق نماید مگر در موارد علم اجمالی یا قیام حجت اجمالی بر تکلیف مانند موارد اختلاف در قصر و تمام که بنابر احتیاط واجب باید رعایت هر دو فتوا بنماید, و مراد از تقليد در صدر اين مساله صرف التزام به متابعت از فتواى مجتهد معين است نه عمل كردن به دستور او.
اگر ممکن است معنی این جمله را توضیح دهید:
مگر در موارد علم اجمالی یا قیام حجت اجمالی بر تکلیف مانند موارد اختلاف در قصر و تمام که بنابر احتیاط واجب باید رعایت هر دو فتوا بنماید
ممنون