احكام پزشكي مربوط به خانواده

تب‌های اولیه

21 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
احكام پزشكي مربوط به خانواده

لطفا اثرات منفی‌ای كه طلا برای مردان دارد را شرح دهید (هم به لحاظ علمی و هم شرعی)

حرمت‌ زینت‌ طلا برای‌ مرد و حلیت‌ آن‌ برای‌ زن‌ دلایل‌ چندی‌ دارد؛ ازجمله‌:
الف‌) ویژگی‌های‌ جسمی‌ و روانی‌ مرد، تفاوت‌هایی‌ با زن‌ دارد و این‌ تفاوت‌ها به‌ طورطبیعی‌ رسالت‌های‌ گوناگونی‌ را به‌ عهده‌ این‌ دو جنس‌ قرار می‌دهد. اسلام‌ باتوجه‌ به‌تفاوت‌های‌ طبیعی‌ هریک‌ -که‌ درجای‌ خود حکمت‌های‌ ارزشمندی‌ دارد - احکام‌ ومقررات‌ ویژه‌ای‌ را وضع‌ کرده‌ است‌ و از مرد انتظار دارد که‌ عنصری‌ متفکر و فعال‌باشد و از تجملات‌ زیاد مانند تزیین‌ به‌ طلا پرهیز نماید. در مقابل‌ برای‌ زن‌ که‌طبیعتی‌ احساسی‌ و عاطفی‌تر دارد برخی‌ از زینت‌ها را که‌ هم‌ با روحیه‌ او سازگارتراست‌ و هم‌ به‌ زندگی‌ با مرد شیرینی‌ بیشتری‌ می‌بخشد اجازه‌ داده‌ است‌.
ب‌ ) تحقیقات‌ جدید نشان‌ می‌دهد گلبول‌های‌ سفید در خون‌ مرد بیش‌ از زن‌است‌.ازطرف‌ دیگر طلا در افزایش‌ این‌ گلبول‌ها مؤثر است‌. از این‌ رو وجود آن‌ برای‌زن‌ مفید است‌ ولی‌ برای‌ مردان‌ چندان‌ مناسب‌ نیست‌ و ممکن‌ است‌ موجب‌ برهم‌زدن‌ تعادل‌ گلبول‌های‌ سرخ‌ و سفید گردد.

به فتوای امام خمینی برای مردان طلای سفید اشکال ندارد ،مگر آن که همان طلای زرد باشد وبا مخلوط کردن تغییر رنگ داده باشد.(1)
وبه فتوای آیت الله بهجت برای مرد طلای سفید حرام ونماز با آن باطل است.ولی پلاتین اشکال ندارد .(2)
وبه فتوای آیت الله مکارم آنچه طلا نامیده مى‏شود زینت کردن با آن براى مردان حرام است خواه طلاى زرد باشد ، یا سرخ، یا سفید ولى باید توجه داشته باشید که طبق شهادت اهل خبره پلاتین طلا نیست و فلز دیگرى است و لذا استعمال آن اشکال ندارد.(3)

از آیت الله خامنه ای در این رابطه سوال شده :
س 442: به دست کردن انگشتر طلا توسط مردان بخصوص در نماز چه حکمى دارد؟
ج: به دست کردن انگشتر طلا براى مردان در هیچ حالى جایز نیست و نماز با آن هم بنا بر احتیاط واجب، باطل است.
س 443:استفاده مردان از انگشترى که از جنس طلاى سفید است، چه حکمى دارد؟
ج: اگر چیزى که طلاى سفید نامیده مى‏شود همان طلاى زرد است که بر اثر مخلوط کردن ماده‏اى رنگ آن سفید شده، حرام است ولى اگر عنصر طلا در آن به قدرى کم است که عرفاً به آن طلا نمى‏گویند مانع ندارد و پلاتین نیز اشکال ندارد.4

پی نوشتها:

1امام خمینی، استفتاآت،ج1،ص 139،س51 از لباس نمازگزار. 2 آیت الله بهجت، استفتا آت،ج2،ص46، س1612. 3 . آیت‏الله مکارم شیرازى، استفتاآت جدید ج 1، ص 49 و 50، س 117 و 118. 4 . أجوبة الاستفتاءات (فارسی)، ص: 90، س 442و 443 .

دفتر آيت الله محمد تقي بهجت

منظور از طلا چيست
145. اين كه گفته‏اند لباس نمازگزار مرد از طلا نباشد، آيا منظور طلاى زرد است و يا طلاى سرخ و سفيد را هم شامل مى‏شود؟ و آيا رنگ طلا شرط است يا ذات طلا ملاك مى‏باشد؟
ج. ذات طلا شرط است كه نباشد هر چند با مخلوط كردن با چيز ديگر رنگش تغيير كرده، ولى مستهلك نشده و طلا بر آن صدق مى‏كند و طلا غير از پلاتين است.


مردى كه با طلا نماز خوانده
146. مرد جاهل مقصّرى با لباس زرباف نماز خوانده است، نماز او چه حكمى دارد؟
ج. بايد نمازش را قضا كند.


همراه داشتن زيور آلات طلا به قصد امتحان كردن يا نگهدارى موقت
147. اگر زيورآلات طلا مانند گردن‏بند و ساعت و... همراه مرد نمازگزار باشد، به گونه‏اى كه او فقط قصد امتحان كردن يا نگهدارى موقّت آن‏ها را داشته باشد، چه حكمى دارد؟
ج. اگر صدق پوشيدن مى‏كند، نماز با آن باطل است، (به مسأله‏ى 702 رساله رجوع شود).
همراه داشتن سكه طلا در نماز
148. همراه داشتن سكه طلا در نماز چه حكمى دارد؟
ج. اشكالى ندارد.


نماز خواندن ورزشكاران با مدال طلا
149. مدال‏هاى طلايى كه ورزشكاران مى‏گيرند و به گردن مى‏اندازند، چه حكمى دارد؟ آيا با آن حال مى‏توانند نماز بخوانند؟
ج. به گردن آويختن آن حرام و نماز با آن باطل است. (مسأله‏ى شماره‏ى 702 رساله).


دندان طلاى مردان
150. آيا استفاده از دندان طلا براى مرد صحيح است. آيا با آن دندان مى‏تواند نماز بخواند؟
ج. اشكال ندارد. (مسأله‏ى 702 رساله).


استفاده از روكش طلا براى اصلاح و ترميم دندان
151. اگر استفاده از روكش طلا براى دندان، جهت ترميم و اصلاح دندان باشد، نماز خواندن با آن اشكال دارد؟
ج. خير اشكال ندارد.


عينك با دسته‏ى طلا
152. عينكى كه دسته‏ى آن طلا و يا مخلوط به طلا است، استفاده‏ى آن براى مرد و نماز خواندن با آن چه صورتى دارد؟
ج. استفاده‏ى مرد از آن حرام است، و بطلان نماز با آن خالى از وجه نيست.
فرق پلاتين و طلاى سفيد
153. آيا پلاتين همان طلاى سفيد است؟ حكم نماز مرد در حالى كه آن دو را به همراه دارد چيست؟
ج. پلاتين غير از ماده‏ى طلا است؛ لذا براى مرد حلال است و نماز با آن هم اشكال ندارد ولى طلاى سفيد حرام و نماز با آن هم باطل است.


طلاى سفيد
154. آيا استفاده كردن مرد از طلاى سفيد، نه پلاتين، شرعا اشكال دارد يا نه؟
ج. طلاى سفيد اگر همان طلا است و از جهت مخلوط شدن رنگش سفيد شده، همان حكم طلا را دارد كه بر مرد حرام است.


آميخته كردن مقدار اندكى طلا با پلاتين
155. براى اين كه پلاتين قابليت تبديل شدن به انگشترى را داشته باشد، مقدارى طلا با آن آميخته مى‏كنند به طورى كه طلا در پلاتين مستهلك مى‏شود. آيا استفاده مرد از اين انگشترى و نماز خواندن با آن جايز است؟
ج. اگر صدق پوشيدن و به دست كردن طلا نكند، اشكال ندارد

گلبولهای سفید در بدن مقدارش تغییر میکند
بهنگام انواع عفونتها و سرطانها و....مقدار گلبولهای سفید در بدن افزایش میابد
خطری که میتواند افزایش تعداد گلبولهای سفید از حد نرمال داشته باشد ایجاد
کم خونی بر اثر کم شدن گلبولهای قرمز بعلت اشغال فضا بوسیطه گلبولهای سفید
میباشد.
در رنج های آزمایشگاهی مقدار گلبولهای سفید برای مرد و زن یکسان است
و بالا و پایین شدن آن در حدود نرمال مشگل خواستی را ایجاد نمیکند
پس وجود طلا برای سیستم فوق کاملا بی تاثیر است.
فلسفه حرام بودن طلا برای مرد حکمت الهی است و شاید علوم فعلی در
جواب آن عاجز باشد.
چرا برای پیدا کردن دلیل فقط سراغ جسم میرویم
شاید گوشت خوک تاثیر منفی روی نفس انسان میگذارد تا جسمش
خطر شراب برای روح و نفس انسان بسیار بسیار خطرناکتر از تاثیر آن بر جسم
است.
اطلاعاتی در مورد طلا:
فلزی که شما در مغازه ای طلا فروشی و یا جواهر فروشی مشاهده می کنید
آلیاژ طلا است با مارک 750
این فلز فقط 75 درصد ان طلاست و مابقی ان فلز های دیگر
ترکیب 20 درصدیش با نقره رنگ انرا به طرف سفید میبرد
و ترکیب 20 درصدی با فلز مس آنرا به طرف زردی بیشتر.
ابکاری سفید طلای زرد را به رنگ سفید در می اورد
و ابکاری زرد بالعکس
در شهر یزد از طلایی با مارک 833 استفاده میشود که 83.3 درصد ان طلاست
شمش های پلمپ شده سویس در اوزان مختلف9/999 است و تقریبا طلای
خالص است.
دهم درصد ناخاصی افزودن کادمیم است که طلا را از حالت نرم بودن و مومی بودن
در بیاورد.
سکه بهار آزادی(ربع- نیم-یک طرح جدید و قدیم) مارک916 می باشد و 91 درصد
آن طلای خالص است.
انواع پلاتینهایی که در بازار بصورت ساخته شده میبینید حاوی پلاتین با طلا میباشد
ساخت پلاتین و ارزش این فلز در معاملات طلای ساخته شده بالاتر است. ودرموقع
فروش به شدت افت قیمت دارد.
ودر اخر معلوم است طلا برای مردان مضر است چون باید با زحمت پول در بیاورند
و برای همسرشان به مناسبتهای مختلف طلا بخرند.

[=Times New Roman] بنام خدا:Gol:
[=Times New Roman]
[=Times New Roman]احکام پزشکی زنان
[=Times New Roman]
[=Times New Roman]در جائی که پزشک زن در دسترس باشدایا لمس بدن زن ازروی لباس،به وسیله پزشک مرد جایز است؟
[=Times New Roman]همه مراجع:اصل لمس بدن زن نا محرم،ازروی لباس حرام نیست: ولی اگر تلذذ ومفسده ای دربین باشد جایز نیست
[=Times New Roman]حکم مراجعه زن به پزشک مرد یا رادیولوژی،سونوگرافی، تزریقات وجراحی زنان توسط مردان با وجود پزشک زن چیست؟(فرض سوال مال جائی که بدن نامحرم را بخواهد ببیند)
[=Times New Roman]اگرمستلزم نگاه یا لمس حرام است با بودن متخصص زن جائز نیست، مگر اینکه به متخصص زن [=Times New Roman]درانجام صحیح کار اعتماد نباشد ومرد حاذق تر باشد
[=Times New Roman]تبصره:دراینموارد در بحث نگاه ولمس هرکدام ازاین دو لازم نباشد باید پرهیزشود یعنی با لمس درمان ممکن باشد نگاه باید حذف شود وبالعکس...در ضمن باید در مورد لمس اگر ضرورت ندارد با دستکش باید باشد
[=Times New Roman]
[=Times New Roman]

اگر کسی مرگ مغزی بشه از نظر علمی با یه شخص مرده فرقی نداره ولی شخصی که مرگ مغزی شده قلبش کار میکنه و هنوز زنده است و حتی درصد کمی هم امکان برگشتش هست ولی با قطع دستگاهها از بدن او برای اهدای عضو در واقع او را دستی دستی می کشند این همان قتل نفس نیست؟؟؟اصلا اهدای عضو ایرادی نداره؟؟؟

آبی;13061 نوشت:
اگر کسی مرگ مغزی بشه از نظر علمی با یه شخص مرده فرقی نداره ولی شخصی که مرگ مغزی شده قلبش کار میکنه و هنوز زنده است و حتی درصد کمی هم امکان برگشتش هست ولی با قطع دستگاهها از بدن او برای اهدای عضو در واقع او را دستی دستی می کشند این همان قتل نفس نیست؟؟؟اصلا اهدای عضو ایرادی نداره؟؟؟

با عرض سلام وتشكر از سوال شما ؛
احتراما:

به اين استفتاء توجه شود :
سوال :ايا استفاده از اعضاي بدن شخصي كه دچار مغزي شده (مانند قلب ودو كليه )،براي نجات جان بيماران جايز است؟
جواب:اگر استفاده از اعضاي بدن بيماران براي معالجه بيماران ديگر ، باعث تسريع در مرگ وقطع حيات انان شود جايز نيست ، در غير اينصورت اگر عمل مزبور با اذن قبلي وي صورت گيرد يا نجات نفس محترمي متوقف بران عضو مورد نياز باشد ، اشكال ندارد.
اجوبه س/1292

سلام
1. داشتن فرزند امری مطلوب است آیا در صورت مشکلات ناباروری می توان از هر روش درمانی استفاده کرد؟
2. یکی دیگر از سوالات در مورد بارداری در مورد پیشگیری از بارداری است که آیا این عمل جایز است یا نه؟
3. روش های پیشگیرانه از نظر شرعی اشکال دارد یا نه؟
3. آیا فردی که دارای فرزند است و دیگر تمایل به داشتن فرزند دیگری ندارد می تواندخود را عقیم کند (چه زن یا مرد)؟

[quote=narenj;16579][=Navy]1. داشتن فرزند امری مطلوب است آیا در صورت مشکلات ناباروری می توان از هر روش درمانی استفاده کرد؟

با عرض سلام وتشكر از سوال شما
نام مرجعتان را مشخص نكرديد،
در سوال كلي گوئي شده مورد ها رامشخص كنيد
اينكه مي فرمائيد از هر روشي
جواب منفي است وضمن اينكه سوال شما ابهام دارد مورد رابيان كنيد تا جوابش داده شود
2. یکی دیگر از سوالات در مورد بارداری در مورد پیشگیری از بارداری است که آیا این عمل جایز است یا نه؟

جواب 2 لطف بفرمائيد بيشتر توضيح دهيد مثلاً به شيوه ان هم اشاره كنيداما اجمالاًاينكه؛
يشگيري اگر كار حرامي صورت نگيرداشكالي ندارد.ومثلا از شيوه حلال اينكه خانم قرص ضد بارداري بخورد.


2[=Sienna]روش های پیشگیرانه از نظر شرعی اشکال دارد یا نه؟
منظورتان كدام شيوه است توضيح دهيد روشهاي مختلفي است

4. آیا فردی که دارای فرزند است و دیگر تمایل به داشتن فرزند دیگری ندارد می تواندخود را عقیم کند (چه زن یا مرد)؟


حكم راههای جلوگیری از بارداری
بستن لوله(عقيم كردن) برای اقایان وخانمهاچه حکمی دارد؟
رهبری: بستن لوله برای جلوگیری از حمل اگر برای غرض عقلائی حلال و مصون از ضرر معتنی به باشد ودر مورد زنها با اجازه شوهر باشد منع شرعی نداردچه دائم باشد يا موقت.
سیستانی: جایز است مگراینکه مستلزم نگاه یا لمس حرام باشد که دراین صورت جایز نیست ولی اگر نگاه حرام در صورتی که اضطرارباشد (مثل اینکه منع بارداری برای زن ضرورت داشته باشدوراهی دیگر نباشد)این نگاه اشکال ندارد.
بقیه مراجع : بستن لوله بطور موقت باشد (ومستلزم نگاه یا لمس حرام نباشد1) اشکالی ندارد وبطور دائم حرام است
مگر اينكه حمل براي زن موجب خطر نفس يا حرج شديدباشد بستن لوله هاي رحم مانعي ندارد
1(تبريزي: بنابر احتياط واجب بطور مطلق(حتي مسلزم نظر ولمس حرام نباشدمثلا شوهرش دكتر است وبخواهد اين عمل را انجام دهداين مورد اشكال ندارد) جايز نيست

[=&quot]استفتائات کتبی موجود در مرکز ملی پاسخگوئی به سوالات دینی
ديدن لينك زير پستهاي 12 به بعد،در احكام پزشكي كمك زيادي به شما خواهد كرد.
http://www.askdin.com/showthread.php?t=772&page=2



بنام خدا
سوال :Gol:
در کارهای مربوط به زایمان زنان همچنین عمل سزارین ، ایا مردان نیز می توانند دخالت داشته با شند یا باید توسط زنان انجام شود؟
خامنه ای:باید توسط زنان انجام شود مگر انکه ضرورت اقتضا کند.
تبریزی : چنانچه خبرویت دکتر مرد بیشتر بوده باشد ومورد ضرورت است وزن با خبرویت نیست مراجعه به پزشک مرد مانعی ندارد.
فاضل :باید توسط زنان انجام شود مگراموری که مستلزم لمس ونظر به نا محرم نباشد .
صافی:باید توسط زنان انجام شود مگر اینکه خود شوهر دکتر باشد که می تواند عمل زایمان همسر خودرا انجام دهد.
مکارم :در صورتی که به متخصین مورد اطمینان همجنس دسترسی باشد مردان نباید دخالت کنند
سیستانی :هر گونه عملی که مستلزم نگاه یا لمس بدن زن باشد باید توسط زن انجام شود مکر اینکه زنی که بتواند انجام دهد میسسر نشود که در صورت ضروری بودن معلجه ، مراجعه به مرد جایز است
بهجت :باید توسط زنان انجام گیرد مگر در صورت ضرورت ونبود ماما یا دکتر زن . 1

1)استفتائات موجود در کتاب مسائل جدید از دیدگاه مراجع (محمودی) ودر مرکز

سلام
ببخشید چون در سوال های قبلیم به مرجع تقلیدم اشاره کرده بودم ننوشتم
مرجع تقلیدم مقام معظم رهبری است.

narenj;16579 نوشت:
1. داشتن فرزند امری مطلوب است آیا در صورت مشکلات ناباروری می توان از هر روش درمانی استفاده کرد؟

روش های مختلفی وجود دارد مثل ivf، رحم اجاره ای، گرفتن تخمک از یک خانم دیگر و ... که برخی از این روش ها مستلزم لمس و نظر است.

narenj;16579 نوشت:
2. یکی دیگر از سوالات در مورد بارداری در مورد پیشگیری از بارداری است که آیا این عمل جایز است یا نه؟

استفاده از قرص، آیو دی، ... منظورم از سوال بیشتر مشخص شدن حکم روش های بود که با لمس و نظر همراه است و روش های که اینگونه نیستند.

اسراء;16716 نوشت:
رهبری: بستن لوله برای جلوگیری از حمل اگر برای غرض عقلائی حلال و مصون از ضرر معتنی به باشد ودر مورد زنها با اجازه شوهر باشد منع شرعی نداردچه دائم باشد يا موقت.

نظر ایشان در مورد جایی که با لمس و نظر همراه باشد چیست؟
نظر ایشان را در مورد عقیم کردن(وازاکتومی) توسط آقایان چیست؟

:Sham:[=&quot]1 [=&quot]. داشتن فرزند امری مطلوب است آیا در صورت مشکلات ناباروری می توان از هر روش درمانی استفاده کرد؟روش های مختلفی وجود دارد مثل ivf[=&quot]، رحم اجاره ای، گرفتن تخمک از یک خانم دیگر و ... که برخی از این روش ها مستلزم لمس و نظر است.
[=&quot]جواب
[=&quot]:[=&quot] این اعمال فی نفسه اشکال ندارد، ولی واجب است از مقدمات حرام مانند لمس و نظر اجتناب شود[=&quot](رساله اجوبه الاستفتائات، ص208، با استفاده از سؤال 1272).
[=&quot]2. یکی دیگر از سؤالات در مورد بارداری در مورد پیشگیری از بارداری است که آیا این عمل جایز است یا نه[=&quot]؟ [=&quot]استفاده از قرص، آیو دی، ... منظورم از سؤال، بیشتر مشخص شدن حکم روش هایی بود که با لمس و نظر همراه است و روش هایی که اینگونه نیستند.
[=&quot]جواب
[=&quot]: [=&quot]جلوگیری از بارداری فی نفسه اشکال ندارد و اگر مستلزم نگاه و لمس حرام باشد، جایز نیست[=&quot](رساله اجوبه الاستفتائات، ص277، با استفاده از سؤال 1255و سؤال 1257).
[=&quot]3. رهبری: بستن لوله برای[=&quot]جلوگیری از حمل اگر برای غرض عقلایی حلال و مصون از ضرر معتنا به باشد و در[=&quot]مورد زنها با اجازه شوهر باشد منع شرعی ندارد، چه دائم باشد يا موقت.
[=&quot]نظر ایشان در مورد جایی که با لمس و نظر همراه باشد، چیست؟
[=&quot]نظر ایشان در مورد عقیم کردن(وازاکتومی) توسط آقایان چیست؟
[=&quot]جواب
[=&quot]: [=&quot]نظر ایشان همان است که بیان شد؛ یعنی بستن لوله های منی مرد، اگر با یک غرض عقلایی صورت بگیرد، ضرر قابل ملاحظه ای هم نداشته باشد ومستلزم لمس و نظر حرام نباشد، اشکال ندارد[=&quot](رساله اجوبه الاستفتائات، ص277، با استفاده از سؤال 1256و سؤال 1257).

:Gol:با سلام و تشكر:Gol:

آيا استفاده از وسايل آميزش جنسي كه باعث ميشود مدت زمان آميزش بين زن وشوهر بيشتر شود آيا اشكالي دارد و كلا استفاده از اين وسايل مختلفي كه باعث زيباتر شدن شكل زن و حتي مردان ميشود آيا گناه است يا نه

____________________________
امام علي(ع):Sham:

:Gol: شرم كليد همه خوبي هاست:Gol:

saeed 67;22020 نوشت:
آيا استفاده از وسايل آميزش جنسي كه باعث ميشود مدت زمان آميزش بين زن وشوهر بيشتر شود آيا اشكالي دارد و كلا استفاده از اين وسايل مختلفي كه باعث زيباتر شدن شكل زن و حتي مردان ميشود آيا گناه است يا نه

ظاهراً سوال اول ودوم كمي متفاوت است وضمن اينكه سوال دوم ابهام دارد؛
در مورد سوال اول؛
مشهور مراجع از جمله رهبري ميفرمايند اشكالي ندارد ،مگر اينكه براي طرفين ضرر بدني داشته باشد كه در اين صورت جايز نيست

استفتائات تلفني كارشناس از دفاتر مراجع


در مورد سوال دوم ؛
براي همسرانش استفاده شود يا براي بيرون از منزل
براي نمونه وسيله اي را نام ببريد.



با سلام وتشكر:Gol:
منظور من از وسايل مثل بزرگ كننده سينه يا باسن است كه اندام زن به وسيله اين چيزها دست كاري ميشود آيا گناه است استفاده از اينها البته فقط براي همسر خود باشد و در خانه نه در بيرون و نه براي ديگران

___________________________

رسول خدا(ص) فرمود: :Sham:
[=Garamond]
«بهترين زنان شما، زني است که براي شوهرش آرايش و خودنمايي کند، اما خود را از نامحرمان بپوشاند».

narenj;16579 نوشت:
سلام
1. داشتن فرزند امری مطلوب است آیا در صورت مشکلات ناباروری می توان از هر روش درمانی استفاده کرد؟

3. روش های پیشگیرانه از نظر شرعی اشکال دارد یا نه؟
3. آیا فردی که دارای فرزند است و دیگر تمایل به داشتن فرزند دیگری ندارد می تواندخود را عقیم کند (چه زن یا مرد)؟

باسلام و تشكر از همكار عزيز در انجمن كلام :

سؤال اول شما كمي مبهم است چرا كه راهاي بار دار شدن متفاوت است

1):از طريق تلقيح نفطه همسر است

2):از طريق انتقال نطفه القاح يافته زوج با تخمك زن ديگر در رحم زوجه است

3):خريد و اجاره رحم زن ديگر است

4):تلقيح اسپرم اجنبي به لحاض فقدان اسپرم در شوهر است

هر كدام از اين ها جوابي مستقل دارنند و نظريه مراجع در اين زمينه مختلف است منظور شما كدام مورد است بيان نماييد البته با ذكر نام مرجع خود

متشكرم ؟؟؟؟؟؟؟:Sham::Ealam:

2. یکی دیگر از سوالات در مورد بارداری در مورد پیشگیری از بارداری است که آیا این عمل جایز است یا نه؟

ج2): جلوگيري از بارداري في نفسه اشكال ندارد اگر با يك غرض عقلايي صورت گيرد و ضرر قابل ملاحظه اي نداشته باشد امّا اگر مو جب لمس و نظر نامحرم با شد حرام است

منبع اجوبةالاستفتائات س 1256و1257

ج3):عقيم كردن جايز نيست :Ealam:

منبع استفتائات امام (ره) ج3ص 283 س 6و7و11و14:Sokhan:

عقيم كردن :اگر با يك غرض عقلائي صورت بگيرد و ضرر قابل تو جهي هم نداشته با شد و با اجازه شوهر با شد اشكال ندارد

منبع اجوبة الاستفتائات رهبري س1257و1255 :Gol::Gol:


باسلام وتشكر:Gol:
من كه جواب سوال خودم رو نفهميدم ميشه توضيح بدين:Gig:

___________________________
امام حسين (ع):Sham:
هر كه كه بخشنده باشد آقايي كند

saeed 67;22110 نوشت:
منظور من از وسايل مثل بزرگ كننده سينه يا باسن است كه اندام زن به وسيله اين چيزها دست كاري ميشود آيا گناه است استفاده از اينها البته فقط براي همسر خود باشد و در خانه نه در بيرون و نه براي ديگران

سلام؛
ضمن تشكر از سوالات خوب شما؛
استفاده از وسائل براي زيبائي في نفسه اشكال ندارد وضرر هم براي بدن نداشته باشد (ولي در صورتيكه پزشك مرد باشد) چون عمل زيبائي(مثل جراحي پلاستيك و...) درمان بيماري محسوب نمي شود ، نگاه كردن ولمس حرام، به خاطر ان جايز نيست، مگر در مواردي كه براي درمان سوختگي ومانند ان باشد و پزشك مجبور به لمس ونگاه كردن باشد .

ادرس؛ استفتائات كتبي موجود در مركز ملي پاسخ گوئي به سوالات ديني

آيا براى آموزش دانشجويان يا كشف مطالب جديد علم پزشكى، تشريح بدن ميت مسلمان جايز است؟
همه مراجع )به جز آيت‏الله تبريزى(: اگر امكان دسترسى به بدن ميت غيرمسلمان نباشد و كشف مسائل جديد پزشكى در حدى باشد كه نجات جان مسلمان )هر چند در آينده(، متوقف بر آن باشد تشريح بدن ميت مسلمان )به مقدار ضرورت( اشكال ندارد.(1)
آيت‏الله تبريزى: اگر نياز به تشريح است، بايد جسد غيرمسلمان را تهيه كنند و تشريح جسد مسلمان جايز نيست.(2)
پى‏نوشت‏
(1) امام، تحرير الوسيله، ج 2، التشريح، م 3 آيت‏الله بهجت، احكام پزشكى، ص 46 آيت‏الله فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 2142 آيت‏الله خامنه‏اى، اجوبة الاستفتاءات، س 1280 و 1312 آيت‏الله مكارم، استفتاءات، ج 1، س 1471 آيت‏الله نورى، استفتاءات، ج 2، س 893 آيت‏الله سيستانى، توضيح المسائل، احكام تشريح، م 57 آيت‏الله وحيد، توضيح المسائل، م 2893.
حكم دست زدن دانشجويان پرستارى به استخوان‏هاى )بدون گوشت( ميت چيست ؟
آيات عظام امام، خامنه‏اى و نورى: اگر ميت را غسل نداده‏اند، بايد براى مس استخوان او غسل كرد.(1)
آيات عظام بهجت، صافى و فاضل: اگر ميت را غسل نداده‏اند، بنابر احتياط واجب بايد براى مس استخوان او غسل كرد.(2)
آيات عظام تبريزى، سيستانى، مكارم و وحيد: اگر استخوانى باشد كه گوشت ندارد، براى مس آن غسل واجب نيست.(3)
پى‏نوشت‏
(1) توضيح‏المسائل مراجع، م 529 آيت‏الله نورى، توضيح‏المسائل، م 530 آيت‏الله خامنه‏اى، اجوبة الاستفتاءات، س 229 و 252.
(2) توضيح‏المسائل مراجع، م 529.
(3) توضيح‏المسائل مراجع، م 529 و آيت‏الله وحيد، توضيح‏المسائل، م 535.

نگاه كردن به عكس‏هاى عريان موجود در كتاب‏هاى پزشكى - كه آموزش آن براى دانشجويان ضرورى است - چه حكمى دارد؟
همه مراجع: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد، اشكال ندارد.(1)
پى‏نوشت‏
(1) آيت‏الله خامنه‏اى، استفتاء، س 1313 آيت‏الله مكارم، استفتاءات، ج 1، س 789 آيت‏الله فاضل، جامع‏المسائل، ج 1، س 2093 آيت‏الله نورى، استفتاءات، ج 1، س 931 آيت‏الله صافى، جامع‏الاحكام، ج 2، س 1707 آيت‏الله بهجت، احكام و استفتاءات پزشكى، ص 31، س 12 امام، استفتاءات، ج 3،( نظر )، س 49 و 50 آيت‏الله تبريزى، صراطالنجاة، ج 5، س 1022، دفتر آيت‏الله سيستانى و آيت‏الله وحيد.

موضوع قفل شده است