حكم گرفتن زانو با دست در ركوع

تب‌های اولیه

17 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
حكم گرفتن زانو با دست در ركوع

بسیار ممنون از پاسخگویی تان
ببخشید سوال دیگری دارم که البته صفحه ی مربوطه اش را نیافتم.شرمنده اگر اینجا مینویسم.
اگر مردی در هنگام رکوع ، بالای زانو هایش را بگیرد نمازش باطل است؟مرجع جناب مکارم

با نام الله



کارشناس بحث: استاد سجاد

[="Tahoma"][="Black"]

ترنم بارانی;441765 نوشت:
بسیار ممنون از پاسخگویی تان
ببخشید سوال دیگری دارم که البته صفحه ی مربوطه اش را نیافتم.شرمنده اگر اینجا مینویسم.
اگر مردی در هنگام رکوع ، بالای زانو هایش را بگیرد نمازش باطل است؟مرجع جناب مکارم

با تشکر از سؤال شما

به نظر آیت الله مکارم شیرازی بنابر احتیاط واجب در هنگام رکوع باید دست ها روی زانو باشد . (1)

همیشه سلامت و موفق باشید

پی نوشت:
1. آیت الله مکارم شیرازی ، توضیح المسائل م 927[/]

اگر آن مرد نمی دانسته که چنین حکمی هست و دستش را بالاتر از زانو میگذاشته (فکر میکرده همان خم شدن کافیست) تکلیف نمازهای واجب و حجش چیست؟

همیشه سلامت و موفق باشید

معظم له احتیاط واجب را در گذاشتن دست روی زانو میدانند یا در گذاشتن دست .چون برخی مراجع میگویند اگر دست نگذاریم هم اشکالی ندارد.حالا سوالم این است که این احتیاط واجبی که جناب مکارم فرمودند به گذاشتن دست تاکید دارد یا به قرارش دقیقا روی زانو؟

ترنم بارانی;442145 نوشت:
گر آن مرد نمی دانسته که چنین حکمی هست و دستش را بالاتر از زانو میگذاشته (فکر میکرده همان خم شدن کافیست) تکلیف نمازهای واجب و حجش چیست؟

همیشه سلامت و موفق باشید

با تشکر از سؤال شما

در فرض سؤال نماز و حج و اعمال مترتب بر نماز ایشان صحیح است (1)

به پست زیر هم مراجعه نمایید:

http://www.askdin.com/post442996.html#post442996

در پناه حضرت حق باشید

پی نوشت:
1. استفتاء از دفتر آیت الله مکارم شیرازی در قم

[="Tahoma"][="Black"]

ترنم بارانی;442176 نوشت:
معظم له احتیاط واجب را در گذاشتن دست روی زانو میدانند یا در گذاشتن دست .چون برخی مراجع میگویند اگر دست نگذاریم هم اشکالی ندارد.حالا سوالم این است که این احتیاط واجبی که جناب مکارم فرمودند به گذاشتن دست تاکید دارد یا به قرارش دقیقا روی زانو؟

با تشکر از سؤال شما

به نظر آیت الله مکارم شیرازی بنابر احتیاط واجب در هنگام رکوع باید دست ها روی زانو باشد . (1)

همیشه سلامت و موفق باشید

پی نوشت:
1. آیت الله مکارم شیرازی ، توضیح المسائل م 927[/]

با تشکر از شما
ببخشید تذکر داده بودید که دیگر ننویسم.ولی خواهشمندم همین سوال را پاسخ بفرمایید.
برای مرد ،ملاک ،قرار گرفتن گودیِ دست روی استخوانِ زانوست؟اگر بالاتر گرفته شود نماز باطل است؟چون بالطبع بالاتر که گرفته شود قوس کمر کمتر میشود.(جناب مکارم)

به نظر آیت الله مکارم شیراری قرار دادن کف دست بر روی زانو به احتیاط واجب، لازم است و ملاک آن عرف مردم میباشد لذا همین قدر که عموم مردم بگویند نمازگزار کف دست خود را روی زانو قرار داده کفایت میکند ولو دقیقا کف دست بر روی استخوان زانو قرار نگرفته باشد. بله قرار دادن کف دستها بر روی بالای زانو به نظر ایشان صحیح نیست

سلام لطفا نظر رهبری رو هم در این باره بفرمایید و همچنین نظر ایشان درباره کسی که نمیدانسته باید دست ها روی زانوها قرار بگیرند؟ خیلی ممنون

[="Tahoma"][="Black"]

5858;571996 نوشت:
سلام لطفا نظر رهبری رو هم در این باره بفرمایید و همچنین نظر ایشان درباره کسی که نمیدانسته باید دست ها روی زانوها قرار بگیرند؟ خیلی ممنون

با عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما

طبق نظر امام خمینی ره ، دست روی زانو گذاشتن هنگام رکوع ، واجب نیست از این رو اگر هم نمی دانسته نماز ها طبق نظر رهبری هم صحیح است.

در پناه حضرت حق سلامت و موفق باشید

پی نوشت:
امام خمینی ، توضیح المسائل م 1023[/]

[=Times New Roman]

[="Arial"]گرچه به نظر ایشان گذاشتن کف دست هنگام رکوع -بنابر احتیاط واجب- لازم است اما چون ایشان در این مسئله احتیاط واجب دارند و اکثریت مراجع دیگر لازم نمی دانند بنابر این نمازهایی که خوانده اید( با ارجاع به فالاعلم ) صحیح است بعلاوه اینکه اگر بخواهید در این مسئله بر نظر ایشان بمانید در صورتی که ندانسته هنگام رکوع نماز دستها را به کف زانو نمی رسانده اید باز نماز های خوانده شده قضا ندارد و صحیح است.

[=Times New Roman]

[="Arial"]پی نوشت: رساله سیزده مرجع: ج1،ص561، م1022.

[=Times New Roman]

ببخشید نظر حضرت آیت الله وحید خراسانی حفظه الله را نیز می فرمایید؟
با تشکر :Gol::Gol::Gol:

[="Tahoma"][="Black"]

مجنون یاس;576332 نوشت:
ببخشید نظر حضرت آیت الله وحید خراسانی حفظه الله را نیز می فرمایید؟
با تشکر

با تشکر از سؤال شما

مسائل زیر که از توضیح المسائل آیت الله وحید نقل می کنم ، پاسخ شماست:

مسأله ۱۰۳۱ ـ در هر ركعت بعد از قرائت باید به اندازه اى خم شود كه سر انگشتها به زانو برسد ، و این عمل را ركوع مى گویند ، و احوط آن است كه بتواند دست را به زانو بگذارد.
مسأله ۱۰۳۲ ـ اگر به اندازه ركوع خم شود ولى سر انگشتها را به زانو نگذارد ، اشكال ندارد.

در پناه حضرت حق باشید

[/]

[="Navy"]سلام

با سپاس از استاد سجاد

حد خم شدن در رکوع برای خانم ها تا چه میزان است؟ دست بالای زانو یا روی آن؟

مرجع: آیت الله سیستانی[/]

[="Tahoma"][="Black"]

porteqal;584938 نوشت:
سلام

با سپاس از استاد سجاد

حد خم شدن در رکوع برای خانم ها تا چه میزان است؟ دست بالای زانو یا روی آن؟

مرجع: آیت الله سیستانی

عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما

به این سه مسئله از رساله آیت الله سیستانی دقت بفرمایید:

مسأله ۱۰۰۸ ـ در هر رکعت بعد از قرائت باید به‌اندازه‌ای خم شود که بتواند سر همه انگشت‌هایش را ـ از جمله ابهام ـ به زانو بگذارد. و این عمل را «رکوع» میگویند.

مسأله ۱۰۰۹ ـ اگر به‌اندازه رکوع خم شود، ولی سر انگشتان را به زانو نگذارد، اشکال ندارد.

مسأله ۱۰۳۰ ـ مستحب است در رکوع، زن‌ها دست را از زانو بالاتر بگذارند و زانوها را به عقب ندهند.

با این سه مسئله سؤالات شما هم پاسخ می گیرد یعنی حد خم شدن خانم یا آقا برای رکوع در مسئله اول
تفاوت رکوع زن و مرد در مسئله آخر

در پناه حضرت حق باشید[/]

با سلام ادب و احترام

به نظر مشهور مراجع نماز گزار (زن یا مرد) در رکوع نماز باید به اندازه ای خم شود که دستهایش به زانو برسد و به نظر آیت الله مکارم احتیاط واجب آن است که دستها را بر زانو بگذارد البته مقلد ایشان با رجوع به فالاعلم می تواند دستها را به زانو نگذارد چون بسیاری از مراجع گذاشتن دست به زانو را لازم نمی دانند و اگر مقلد ایشان در نمازها گذشته هم دستها را ( نه روی زانو، بلکه) به بالای زانو گذاشته است باز نماز های خوانده شده صحیح است.

در پناه حق همشه شاد وسربلند باشید


پی نوشت: رساله دوازده مرجع، ج1،ص582، م1022
موضوع قفل شده است