جمع بندی درخواست توضیح درباره منظور روایت
تبهای اولیه
با سلام
در زمینه ی روایات این تاپیک:
تکالیف والدین نسبت به فرزندان از منظر امام رضا(ع)
سوالاتی برام پیش اومده و درخواست دارم کارشناسان محترم به این سوالات پاسخگویی نمایند
تا بتونیم استفاده بیشتری از این احادیث گهربار نماییم.
در حدیثی امام رضا(ع) فرموده است:
«إِنَّ اللَّهَ تَعَالَی إِذَا أَرَادَ بِعَبْدٍ خَیْراً، لَمْ یُمِتْهُ حَتَّى یُرِیَهُ الْخَلَفَ؛
هرگاه خداوند، خیر بندهای را بخواهد، او را نمیمیراند تا اینکه جانشینش (فرزندش) را به او نشان دهد.»
از ظاهر حدیث بنده اینطور برداشت می کنم که اشاره به فرزند پسر شده آیا نظرم درست هست یا نه ؟
با تشکر :Gol:
width: 700 | align: center |
---|---|
[TD="align: center"]با نام و یاد دوست | |
[/TD] | |
[TD="align: center"][/TD] | |
کارشناس بحث: استاد واسع | |
[TD][/TD] | |
پرسش: آیا مراد از کلمه«خلف» در روایت«إنَّ اللَّهَ تَبارَكَ و تَعالى إذا أَرادَ بِعَبدٍ خَيراً لَم يُمِتهُ حَتّى يُرِيَهُ الخَلَفَ» فرزند پسر می باشد؟
پاسخ:
در روایتی از امام رضا(علیه السلام) می خوانیم:
«إنَّ اللَّهَ تَبارَكَ و تَعالى إذا أَرادَ بِعَبدٍ خَيراً لَم يُمِتهُ حَتّى يُرِيَهُ الخَلَفَ»؛(1) بى ترديد، هرگاه خداوند (تبارك و تعالى) خير بنده اى را بخواهد، او را نمى ميرانَد، تا جانشينش (فرزند صالح) را به او نشان دهد.
تحلیل روایت:
در برخی از کتب لغوی تفاوتی بین «خَلف(به سکون لام)» و «خَلَف(با فتح لام)» ذکر شده است به این بیان که کلمه«خلف» با «سکون لام » در جانشین بد و با «فتح لام» در جانشین صادق و صالح به کار می رود.(2) در قران کریم نیز دو شاهد بر این مطلب وجود دارد:
- فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ وَرِثُوا الْكِتابَ يَأْخُذُونَ عَرَضَ هذَا الْأَدْنى(3)
- فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضاعُوا الصَّلاةَ وَ اتَّبَعُوا الشَّهَواتِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا(4)
در نتیجه با توجه به اینکه آنچه در روایت فوق آمده است به « فتح لام » می باشد مراد از «خلف» جانشین صالح است.
در روایت مذکور به این مطلب تصریح شده است که یکی از نشانه های سعادت آدمی داشتن جانشین صالح می باشد؛ جانشینی که بتواند راه «مستخلف عنه»(جد یا پدر یا مقام و مسئول پیشین) را ادامه دهد. اما در اینکه این جانشین حتما جنس مذکر باشد نه مونث هیچ گونه اشاره ای در روایت بدان نشده است زیرا اساسا جانشین صالح منحصر در فرزند پسر یا جانشین مرد نیست بلکه فرزندان دختر نیز می توانند جانشینان صالحی برای پدران و مادرانشان یا مقامات پیشین باشند. لذا تمرکز روایت فوق بر جانشین صالح است نه بر جنس جانشین.
پی نوشت ها:
1. ابن بابویه، محمد بن علی، من لایحضره الفقیه،مصحح: علی اکبر غفاری، نشر: دفتر انتشارات اسلامی،1413ق، چاپ دوم، قم، ج 3 ص 481.
2. طریحی، فخرالدین بن محمد، مجمع البحرین، مصحح: احمد حسینی اشکوری، نشر: مرتضوی، 1375ش، چاپ سوم، تهران، ج 5 ص 52.
3. اعراف/169.
4. مریم/59