شادی و نشاط در ایام معروف به ایام فاطمیه چه حکمی دارد ؟
تبهای اولیه
سلام
چندی است که ایام مابین دو تاریخ شهادت حضرت صدیقه کبری به ایام فاطمیه و ایام عزا معروف شده است سوال این است که :
حکم عقد و عروسی و شادی و نشاط حلال در ایام مذکور چه حکم شرعی یا اخلاقی دارد ؟
از کارشناسان عزیز درخواست می کنیم جواب تفصیلی بفرمایند تا جوانان دچار شبهه نشوند
موفق باشید
حکم عقد و عروسی و شادی و نشاط حلال در ایام مذکور چه حکم شرعی یا اخلاقی دارد
مشکل دارد !
باسلام و عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری حضرت زهرا(سلام الله علیها) خدمت کاربر گرامی
برگزاری این نوع مراسم اگر توام با معصیت و یا هتک حرمت به حضرت زهرا (سلام الله علیها)نباشد، اشکال ندارد. اما برای مومنان سزاوار است که حرمت این ایام را پاس بدارند و از انجام کارهای شادی آفرین بپرهیزند.
ضمن اینکه یادآوری می شود در احادیث هم گفته شده شیعیان ما کسانی هستند که در شادی ما شادند و در حزن ما محزون اند.
مستفاد از زساله دانشجویی،ج16(به نقل از: صراط النجاه آیه الله تبریزی،ج5،س521، و دفاترسایر مراجع)
برگزاری این نوع مراسم اگر توام با معصیت و یا هتک حرمت به حضرت زهرا (سلام الله علیها)نباشد، اشکال ندارد. اما برای مومنان سزاوار است که حرمت این ایام را پاس بدارند و از انجام کارهای شادی آفرین بپرهیزند. ضمن اینکه یادآوری می شود در احادیث هم گفته شده شیعیان ما کسانی هستند که در شادی ما شادند و در حزن ما محزون اند.
سلام
لطفا بطور روشن عین فتاوا و اقوال علماء را بیاورید
مباحث اخلاقی را نیز می توانید با توجه به مساله نه بطور کلی تطبیق بفرمایید تا معلوم شود مباحث اخلاقی نقشی در تعیین زمان دارد یا خیر ؟
اگر اطلاعاتی دارید تاریخچه این ایام فاطمیه را با ذکر مدت عزاداری بیان بفرمایید.
موفق در پناه حق
لطفا بطور روشن عین فتاوا و اقوال علماء را بیاورید
با سلام و عرض ادب
آنچه بیان شد بنا بر نظر همه مراجع می باشد و با توجه به استفتائی که ذکر شد انجام این مراسم فی نفسه اشکالی ندارد البته باید توجه داشت که همراه با گناه نباشد که این قید هم مختص ایام فاطمیه نیست بلکه در غیر این ایام نیز، مراسم با گناه جایز نیست.
با سلام و عرض ادب آنچه بیان شد بنا بر نظر همه مراجع می باشد و با توجه به استفتائی که ذکر شد انجام این مراسم فی نفسه اشکالی ندارد البته باید توجه داشت که همراه با گناه نباشد که این قید هم مختص ایام فاطمیه نیست بلکه در غیر این ایام نیز، مراسم با گناه جایز نیست.
سلام
گاهی اوقات یک جریان عمومی عرفی باعث ایجاد یک فضای فکری خاص در جامعه می شود و پس از آن این فضای فکری منشا ایجاد احکام شرعی و اخلاقی می گردد .
یکی از مصادیق این موضوع ایام فاطمیه است . ایام فاطمیه تا جایی که ما می دانیم سابقه چندانی ندارد و اخیرا با تاکید و اصرار بعضی علمای بزگوار در خصوص برگزاری مراسم سوگواری در شهادت صدیقه کبری سلام الله علیها آغاز شده است .
تاکید غلیظ و شدید این بزرگواران در برگزاری مراسم سوگواری باعث شد تا مومنین در هردو تاریخ مشهور و غیر مشهور شهادت صدیقه کبری سلام الله علیها مجالس عزاداری برپا کنند و به جهت ارادت ، چند روز در تاریخ اول و چند روز در تاریخ دوم سوگواریها گسترده شود . به جهت نزدیکی ایام این سوگواریها به هم کم کم کل این ایام به نام ایام فاطمیه نامگذاری شد و در یک ترقی دیگر وصف ایام عزاداری هم به آن افزون گردید .
به جهت حرمت گزاری ارادتمندان اهل بیت ع به فاطمه زهرا س خودبخود نوعی پرهیز از امور حلال مانند شادی و نشاط و عقد و عروسی نیز جا افتاد . بی اطلاعی بعضی مومنین و توجه برخی علمای بزرگوار به مسائل عرفی جامعه ایمانی باعث گشت بعضی کلمات موهم حکم شرعی در این خصوص هم صادر شود بلکه برخی تعابیر مانند عاشورای دوم هم قضیه را داغ کرد .
خلاصه ایام محرم دوم یعنی فاطمیه پدید آمد . حتی مداحان علنا در مورد گناه برگزاری مراسم شادی در ایام فاطمیه نوحه خواندند و سینه زدند و شد آنچه شد .
سوال اساسی ما این است ؟
چطور چنین ایامی می تواند یک حکم مشروع در خصوص عدم جواز شادی و نشاط داشته باشد ؟
1- بیان معصوم ع : ظاهرا چنین سندی نداریم بلکه بیانات معصومین در خصوص عزادارای همه کلی است و در آن تعیین زمان وجود ندارد لذا قدر متیقن از این اصول ، لزوم عزاداری در شب و روز شهادت است و دلالتی بر بیش از آن ندارد
2- عرف جامعه مومن : هرچند عرف در تعیین مصادیقی از عناوین شرعی دخیل است اما در این خصوص بعید است که عرف بتواند تعیین مصداق کند بخصوص وقتی که عرف ثابتی هم نباشد . در مورد ایام فاطمیه حتی با فقدان عرف مواجهیم چرا که این مراسم در جامعه ما قدمتی ندارد .
لذا تنها چیزی که بتوان به آن استناد کرد یک اخلاق عرفی است و آن اینستکه در عرف جامعه ما این اخلاق وجود دارد که وقتی یکی از نزدیکان و وابستگان بنوعی سوگوار باشند ما به حرمت آنها از شادی پرهیز می کنیم لذا با توجه به اسوگوار بودن ارادتمندان به اهل بیت علیهم السلام در این ایام می بایست مورد احترام دیگران واقع شده تا آن اخلاق عرفی رعایت گردد.
اما این سوال قابل طرح است که آیا می توان امور مذهبی را به دست ذوقها و سلیقه ها داد تا هر طور که افراد می خواهند آنرا شکل دهند و سپس سایرین موظف به رعایت ایشان باشند .
ظاهرا این اصلا منطقی نیست . پس بهتر است طرفین رعایت یکدیگر را بکنند . یعنی هم ارادتمندان عاشق از توسعه بی مبنای عزاداریها پرهیز کنند و هم سایرین احترام عزاداری ایشان را فراموش نکنند .
این بیان طولانی فقط برای منطقی و عقلانی ساختن فعالیتهای دینی است که چندی است بی سر و صاحب به نظر می رسد
موفق باشید
گاهی اوقات یک جریان عمومی عرفی باعث ایجاد یک فضای فکری خاص در جامعه می شود و پس از آن این فضای فکری منشا ایجاد احکام شرعی و اخلاقی می گردد . یکی از مصادیق این موضوع ایام فاطمیه است . ایام فاطمیه تا جایی که ما می دانیم سابقه چندانی ندارد و اخیرا با تاکید و اصرار بعضی علمای بزگوار در خصوص برگزاری مراسم سوگواری در شهادت صدیقه کبری سلام الله علیها آغاز شده است .
با سلام
جریان شهادت حضرت صدیقه طاهره یک جریان عرفی وجو سازی نیست بلکه جریان تاریخی ومستند است وحتی خود اهل تسنن نیز آن را قبول دارند ،نمی دانم مذهب شما چیست اما ،فتاوای مراجع عظام بر گرفته از مسائل ذوقی وسلیقه جامعه نمی باشد بلکه بر اساس متون دینی است وهمان طور که ملاحظه نمودید ،بر گزاری مراسمی که هتک حرمت اهل البیت نباشد مانعی ندارد هرچند مؤمنین واراردت مندان ایشان هرگز در خود روز شهادت مراسم ازدواج خود را برگزار نمی کنند اما در روزهای دیگر با رعایت شوؤن اسلامی مانعی ندارد.
اما سالهای مدیدی است که ایام فاطمیه در نزد محبان وشیفتگان ایشان مورد توجه است .شاید در فضایی که شما زندگی می کنید ویا در منطقه شما امری نوظهور باشد !
اکید غلیظ و شدید این بزرگواران در برگزاری مراسم سوگواری باعث شد تا مومنین در هردو تاریخ مشهور و غیر مشهور شهادت صدیقه کبری سلام الله علیها مجالس عزاداری برپا کنند و به جهت ارادت ، چند روز در تاریخ اول و چند روز در تاریخ دوم سوگواریها گسترده شود . به جهت نزدیکی ایام این سوگواریها به هم کم کم کل این ایام به نام ایام فاطمیه نامگذاری شد و در یک ترقی دیگر وصف ایام عزاداری هم به آن افزون گردید
برگزاری مراسم سوگواری با عزاداری تفاوتی ندارد ،علمای شیعه نه تنها به برگزاری مراسم عزاداری وسوگواری خانم فاطمه زهرا تأکید نموده اند بلکه نسبت به سایر ائمه علیهم السلام چنین تأکیدی داشته اند واین مسئله طبق سلیقه هیچ کسی نیست بلکه بر اساس روایات می باشد ،نمی دانم چرا به نظر شما تأکید غلیظ وشدید !آنهم ازسوی علما است !!!
گسترش ایام سوگواری مانعی ندارد بلکه می توان از این مراسم جهت معرفت بخشی وبیداری امت استفاده کرد .
به جهت حرمت گزاری ارادتمندان اهل بیت ع به فاطمه زهرا س خودبخود نوعی پرهیز از امور حلال مانند شادی و نشاط و عقد و عروسی نیز جا افتاد . بی اطلاعی بعضی مومنین و توجه برخی علمای بزرگوار به مسائل عرفی جامعه ایمانی باعث گشت بعضی کلمات موهم حکم شرعی در این خصوص هم صادر شود بلکه برخی تعابیر مانند عاشورای دوم هم قضیه را داغ کرد . خلاصه ایام محرم دوم یعنی فاطمیه پدید آمد . حتی مداحان علنا در مورد گناه برگزاری مراسم شادی در ایام فاطمیه نوحه خواندند و سینه زدند و شد آنچه شد .
در میان ایام شهادت اگر عقد وعروسی با موازین شرعی باشد مانعی نداردومؤمنین هم افرادبی توجهی نیستند ومایه تعجب است کسانی که امور خود را با حوادث بسیار مهم تاریخی که ریشه در اعتقادات وباورهای درست شیعیان دارد متهم به بی توجهی می شوند وحکم صادره از علما نیز مشکلی ایجاد نمی نماید زیرا چه در ایام عادی وچه در ایام شهادت با موازین هرعمل نامشروعی حرام خواهد بود .
اما سیر پدیدار شدن ایام فاطمیه ،امری غیر از آن است که شما نگاشته اید ،این ایام در اثر شهادت حضرت پدید آمد ومداحان نیز برای برگزاری مراسم شادی نوحه نخواندند وسینه نزدند ،وبرگزاری مراسمی که هتک حرمت اهل بیت باشد نیز جایز نمی باشد . به نظر شما یک محب در روز شهادت محبوب خود جشن بر گزار می کند ؟.این بر داشت های نادرستی است که در عبارات شما عیان است وباید با کمی دقت بیانات خود را بفرمایید .
خلاصه ایام محرم دوم یعنی فاطمیه پدید آمد . حتی مداحان علنا در مورد گناه برگزاری مراسم شادی در ایام فاطمیه نوحه خواندند و سینه زدند و شد آنچه شد . سوال اساسی ما این است ؟ چطور چنین ایامی می تواند یک حکم مشروع در خصوص عدم جواز شادی و نشاط داشته باشد ؟ 1- بیان معصوم ع : ظاهرا چنین سندی نداریم بلکه بیانات معصومین در خصوص عزادارای همه کلی است و در آن تعیین زمان وجود ندارد لذا قدر متیقن از این اصول ، لزوم عزاداری در شب و روز شهادت است و دلالتی بر بیش از آن ندارد 2- عرف جامعه مومن : هرچند عرف در تعیین مصادیقی از عناوین شرعی دخیل است اما در این خصوص بعید است که عرف بتواند تعیین مصداق کند بخصوص وقتی که عرف ثابتی هم نباشد . در مورد ایام فاطمیه حتی با فقدان عرف مواجهیم چرا که این مراسم در جامعه ما قدمتی ندارد . لذا تنها چیزی که بتوان به آن استناد کرد یک اخلاق عرفی است و آن اینستکه در عرف جامعه ما این اخلاق وجود دارد که وقتی یکی از نزدیکان و وابستگان بنوعی سوگوار باشند ما به حرمت آنها از شادی پرهیز می کنیم لذا با توجه به اسوگوار بودن ارادتمندان به اهل بیت علیهم السلام در این ایام می بایست مورد احترام دیگران واقع شده تا آن اخلاق عرفی رعایت گردد. اما این سوال قابل طرح است که آیا می توان امور مذهبی را به دست ذوقها و سلیقه ها داد تا هر طور که افراد می خواهند آنرا شکل دهند و سپس سایرین موظف به رعایت ایشان باشند . ظاهرا این اصلا منطقی نیست . پس بهتر است طرفین رعایت یکدیگر را بکنند . یعنی هم ارادتمندان عاشق از توسعه بی مبنای عزاداریها پرهیز کنند و هم سایرین احترام عزاداری ایشان را فراموش نکنند . این بیان طولانی فقط برای منطقی و عقلانی ساختن فعالیتهای دینی است که چندی است بی سر و صاحب به نظر می رسد موفق باشید
شهادت صدیقه طاهره وشهادت هر امام معصومی مانند شهادت امام حسین علیه و علیهم السلام است وتفاوتی در ماهیت ندارند ،لازم نیست برخی دوستان غصه دار شوند که چرا شهادت فاطمه سلام الله علیها با شهادت فرزندش مقایسه می شوند در منظر محبین اهل بیت این دو تفاوتی ندارند .
اما حکم مشروع در باره عدم جواز شادی در ایام فاطمیه همانی است که بیان شد نه چیز دیگر ودر روایتی که کارشناس ما نور ، بیان نمودند ملاحظه می فرمایید کلمه شب وروز مطرح نشده وبه طور مطلق است .با تمام این تفاصیل در فتاوا دیده می شود ،با رعایت موازین شرعی مراسم عروسی در فاصله دو شهادت مانعی ندارد .
در میان ایام شهادت اگر عقد وعروسی با موازین شرعی باشد مانعی نداردومؤمنین هم افرادبی توجهی نیستند ومایه تعجب است کسانی که امور خود را با حوادث بسیار مهم تاریخی که ریشه در اعتقادات وباورهای درست شیعیان دارد متهم به بی توجهی می شوند وحکم صادره از علما نیز مشکلی ایجاد نمی نماید زیرا چه در ایام عادی وچه در ایام شهادت با موازین هرعمل نامشروعی حرام خواهد بود . اما سیر پدیدار شدن ایام فاطمیه ،امری غیر از آن است که شما نگاشته اید ،این ایام در اثر شهادت حضرت پدید آمد ومداحان نیز برای برگزاری مراسم شادی نوحه نخواندند وسینه نزدند ،وبرگزاری مراسمی که هتک حرمت اهل بیت باشد نیز جایز نمی باشد . به نظر شما یک محب در روز شهادت محبوب خود جشن بر گزار می کند ؟.این بر داشت های نادرستی است که در عبارات شما عیان است وباید با کمی دقت بیانات خود را بفرمایید .
سلام
ظاهرا جناب عترت بزرگوار مطلب ما را به دقت نخوانده اند .
ایام فاطمیه ای که اکنون در میان مردم معروف شده است تمام ایام بین دو تاریخ شهادت حضرت فاطمه زهرا س را شامل می شود .
سوال ما این است که مدرک و سند ایام سوگواری بودن کل این بیست روز یا یک ماه چیست ؟
ما کی گفتیم عزاداری در روز یا شب شهادت صدیقه کبری س تازه تاسیس و بی مبناست ؟
لطفا مطلب را دقیق مطالعه بفرمایید و مدرک و سند شرعی توصیه های اخلاقی که جناب نور آورده اند را هم بنویسید . چه اشکالی دارد اینجا یک بحث طلبگی کنیم ؟
موفق باشید
سلام
چندی است که ایام مابین دو تاریخ شهادت حضرت صدیقه کبری به ایام فاطمیه و ایام عزا معروف شده است سوال این است که :
حکم عقد و عروسی و شادی و نشاط حلال در ایام مذکور چه حکم شرعی یا اخلاقی دارد ؟
از کارشناسان عزیز درخواست می کنیم جواب تفصیلی بفرمایند تا جوانان دچار شبهه نشوند
موفق باشید
با سلام و تشکر:Gol:
ما ناگزیر و متأثر از دو امر زمان و مکان هستیم، و باید در این دو ساحت حرکت کنیم و با انها ارتباط داشته باشیم؛ بی شک این دو در توفیق و سعادت دنیا و آخرت معتقدان به جهان بینی الهی بس مؤثر است.
زمان و مکان، بواسطۀ انتسابشان به تقدس و حرمت بعضی مناسبت ها، تقدس و حرمت می یابند، از اینرو شیوه انتخاب و تعامل ما با این دو می تواند در جهت گیری هامان به سمت و سوی کمال و سعادت، به فرصتی ناب و ایده آل و یا محدودیت و بن بستی غیر قابل تصور تبدیل شود.
روایاتی که در باب حزن و اندوه پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) در بعضی زمانها و ایام وارد شده که از کوچکترین شادی و امور مسرت بخش پرهیز می کردند توجه ما را که پیروان آن بزرگواران هستیم به نحوۀ انتخاب و تعامل مان نسبت به ایام الله جلب می کند.
و اگر ما طبق روایت مشهور: " شیعتنا خلقوا من فاضل طینتنا یفرحون لفرحنا و یحزنون لحزننا" شیعه هستیم و پیرو، باید در عمل نیز پیروی مان را از تعریف شیعه در حدیث مذکور و از امامان حقیقی مکتب، ثابت کنیم.
و نیز روایاتی که در باب رعایت حرمت مکانهای مقدس وارد شده نیز محل بحث و گفتگو ندارد.
در پایان و در یک جمله و عبارت گفتنی است: در حقیقت، گر چه زمان و مکان و اموری اینچنینی از یکسری واقعیات نفس الامری در عالم تکوین برخوردارند لکن در واقع، این اعتقاد ماست که منشأ اثر بخشی تام و تمام به اموری نظیر زمان و مکان و پدیده های مشابه در مسیر رشد و سعادت دنیوی و معنوی ما می شود.
از اینرو میزان اقبال و ادبار ما به اعتقادات و تعیین معیارها، برنامه ها و شاخصه های زندگی اعتقادی که تجلی روح انتخاب و اختیار و بهره وری از عقل خدادادی است می تواند بیش از هر امر دیگری ما را در مسیر رشد و کمال رهنمون شود.
موفق باشید ...:Gol:
از اینرو میزان اقبال و ادبار ما به اعتقادات و تعیین معیارها، برنامه ها و شاخصه های زندگی اعتقادی که تجلی روح انتخاب و اختیار و بهره وری از عقل خدادادی است می تواند بیش از هر امر دیگری ما را در مسیر رشد و کمال رهنمون شود. موفق باشید ...
سلام
در مطلب شما و بعضی مطالب دوستان کارشناس دیگر شکی نیست اما بعنوان یک بحث علمی فقهی می خواهیم بدانیم مشروعیت منع دیگران از شادی و نشاط در ایامی مثل ایامیه فاطمیه ( باز تاکید می کنم منظور تمام بیست روز بین دو تاریخ شهادت صدیقه کبری است ) بر چه مبناست ؟ دوستان وارد این گود نمی شوند چرا ؟ چرا نمی فرمایید مبنای این کلام چیست ؟
اما برای مومنان سزاوار است که حرمت این ایام را پاس بدارند و از انجام کارهای شادی آفرین بپرهیزند.
این جمله یک توصیه اخلاقی است ؟ کدام اصل اخلاقی آنرا ایجاب می کند ؟ یا یک حکم شرعی است ؟ کدام آیه و حدیث و روایت چنین حکمی را موجب می شود ؟
موفق باشید
برای مومنان سزاوار است که حرمت این ایام را پاس بدارند و از انجام کارهای شادی آفرین بپرهیزند.
مدرک و سند شرعی توصیه های اخلاقی که جناب نور آورده اند را هم بنویسید .
مدرک و سند مطالب را که جناب نور در انتهای مطالبشان اورده شده
اما اگر منظورتان
کدام آیه و حدیث و روایت چنین حکمی را موجب می شود ؟
دوستان وارد این گود نمی شوند چرا ؟ چرا نمی فرمایید مبنای این کلام چیست ؟
در انجمن فقه و احکام به بررسی مبنا و علت صدور حکم پرداخته نمی شود و فقط نظرات و فتاوای مراجع عظام را بیان می گردد
این جمله یک توصیه اخلاقی است ؟ کدام اصل اخلاقی آنرا ایجاب می کند ؟
مسلما که توصیه اخلاقیست از باب تعظیم شعائر دینی وگرنه اگر کسی مراسم عروسی و شادی هم بگیرد در این 20 روز حرامی مرتکب نشده مگر اینکه به تبع چیز دیگری حرمتی بر ان بار شود
سلام
در مطلب شما و بعضی مطالب دوستان کارشناس دیگر شکی نیست اما بعنوان یک بحث علمی فقهی می خواهیم بدانیم مشروعیت منع دیگران از شادی و نشاط در ایامی مثل ایامیه فاطمیه ( باز تاکید می کنم منظور تمام بیست روز بین دو تاریخ شهادت صدیقه کبری است ) بر چه مبناست ؟ دوستان وارد این گود نمی شوند چرا ؟ چرا نمی فرمایید مبنای این کلام چیست ؟موفق باشید
باسلام و تشکر از حامد عزیز:Gol:
مباحث فقهی را دوستان اشاره کردند، که حرمتی بر حلال خدا حتی در این ایام بار نیست مگر توأم با حرامی شود. گر چه بهتر است بدلیل مناسبت زمانی که حزن اهل بیت بر آن حمل شده ما هم بخاطر رعایت احترام، از کارهای شادی آفرین پرهیز کنیم که این به صواب نزدیکتر است.
اما در خصوص این ایام، از قول بزرگی شنیدم که در ایام دهه اول و دهه دوم، اجتناب از برگزاری برنامه های شادی آفرین حداقل تا سوم شهادت و یا تا هفتم هر یک از دو روایت، کفایت می کند.
موفق باشید ...:Gol:
سلام
بنده به هدف خودم یعنی اثبات عدم وجود حکم شرعی در ایام معروف به ایام فاطمیه رسیدم و البته در رعایت آداب مسلمانی خودم را اولی تر می بینم
امیدوارم این مبنا شناخته شود تا هم افراط نشود هم تفریط
موفق در پناه حق
علی الظاهر دوستان به نتیجه دلخواه خود رسیده اند ولی بنده هم خواستم مطالبی خدمت دوسنتان عرض کنم :
انچه از مطالب جناب حامد عزیز بر می اید این است که در واقع روز شهادت حضرت صدیقه طاهره (س) یکی از دو روز است و فرض دیگری غیر از این که هیچ کدام یا هر دو باطل است
ولی این امر نزد ما معین نیست و برای این که حق ائمه اطهار(ع) را رعایت کرده باشیم و بنابر وظیفه دینی خود باید که هر دو نقل قول را عزیز شمرده و در هر دو روز عرض تسلیت و تعزیت خود را محضر فرزند برومندش ابلاغ نماییم
باشد که با ظهور ایشان زمان دقیق شهادت بانوی دو عالم معین شود
ولی انچه این وسط مهم است و مورد بحث :
روزهای مابین این دو نقل قول است
تکلیف دوست داران اهل بیت (ع) چیست ؟؟
باید که این روزهای را مثل دو ماه عزیز محرم و صفر شمارند و از انجام برخی مراسمات پرهیز نمایند یا این که نه ؛ مومنین می توان مراسمات عروسی و تولد و.....-- البته بدون گناه -- برگذار نمایند ؟؟
این سوال اصلی جناب حامد بود
به نظر بنده و البته همان طور که از مطالب کارشناسان بزرگوار احکام هم بر می اید
این روزها حرمت خاصی ندارند و دلیل عقلی و نقلی هم بر این که مردم این روزها را مثل ماههای محرم و صفر بدانند و از برگذاری مراسمات عروسی و ....پرهیز نمایند نیست
هرچند این نامگذاری ها و اصرار و تاکید بر حرمت این ایام از سوی مومنین اثرات روانی خود ا بر جامعه نهاده است و چندین سال است که مراسمات عروسی و تولد و ......هم در این روزها که معروف به ایام فاطمیه است برگذار نمی شود
البته این را هم باید مد نظر داشته باشیم که حزن و اندوه و مراسمات ما نباید مثل تلویزیون باشد
چون حزن و اندوه صدا و سیما با ماههای قمری است و با عیان شدن ماه اغاز و با عیان شدن ماه تمام می شود
حتی برای دیکر ائمه شام غریبان هم نمی گیرند
الغرض که:
ایام بین دو شهادت بانوی دو عالم حرمت خاصی ندارد و مومنین می توانند به کارهای معمولی خود بپردازند
ما کی گفتیم عزاداری در روز یا شب شهادت صدیقه کبری س تازه تاسیس و بی مبناست ؟ ل
با سلام وتشکر
بنده نیز چنین ادعایی در باره کلام شما نداشتم ومطلب این بود :
اما سالهای مدیدی است که ایام فاطمیه در نزد محبان وشیفتگان ایشان مورد توجه است .شاید در فضایی که شما زندگی می کنید ویا در منطقه شما امری نوظهور باشد !
اما سالهای مدیدی است که ایام فاطمیه در نزد محبان وشیفتگان ایشان مورد توجه است .شاید در فضایی که شما زندگی می کنید ویا در منطقه شما امری نوظهور باشد !
سلام
ایام فاطمیه بیست روزه یا حول و حوش تاریخ شهادت حضرت فاطمه س ؟
فکر نکنم اولی در اکثر نقاط ایران مورد توجه بوده باشه مثلا در همین شیراز ما چند سالی است که ایام فاطمیه رونقی گرفته است . دیگر اینکه چطور می توان فرهنگ یک منطقه را در برگزاری مراسم مذهبی مبنای حکم شرعی یا اخلاقی کرد ؟ حرف ما این است . خوب بنده قم هم بودم . آنجا ایام صادقیه ، ایام محسنیه ایام .... داشتند . اگر یک نگاه منطقی به این قضایا داشته باشیم با مشکلاتی در خصوص فاصله گرفتن بعضی جوانان از دین نداشتیم . حتی یادم هست تا چند وقت پیش باب شده بود در مراسم تولد ائمه اطهار ع روضه می خواندند تا اینکه رهبری فرزانه تذکر دادند .
چرا فکر می کنیم هرچه نام مقدس معصومین بر آن نهاده شد درست است ؟ این که قابل قبول نیست عزیز
موفق باشید