طریقه صحیح ذبح شرعی
تبهای اولیه
سلام و عرض ادب
در ذبح شرعی گفته میشود باید زیر برآمدگی گلو بریده شود یعنی جوزه یا مهره موجود در گردن طرف سر قرار بگیرد.
آیا در طیور مثل مرغ یا چهارپایان منظور همان عضوی است که وقتی لمس می کنیم حالت لزوج دارد و بالا و پایین میشود؟
بعد از ذبح مرغ آیا جوزه معلوم است که در کدام طرف (طرف سر یا بدن حیوان ) قرار دارد ؟ یعنی اینکه اگر سر حیوان رو نشان دهیم معلوم است ذبح درست بوده یا نه؟
چون پرنده که ذبح شده بود من مهره یا جوزه را نه در طرف سر و نه در طرف بدن نمی توانم تشخیص بدهم البته فقط حلقوم (مجرای هوا) در طرف سر قرار دارد.
سلام و عرض ادبدر ذبح شرعی گفته میشود باید زیر برآمدگی گلو بریده شود یعنی جوزه یا مهره موجود در گردن طرف سر قرار بگیرد.
آیا در طیور مثل مرغ یا چهارپایان منظور همان عضوی است که وقتی لمس می کنیم حالت لزوج دارد و بالا و پایین میشود؟
بعد از ذبح مرغ آیا جوزه معلوم است که در کدام طرف (طرف سر یا بدن حیوان ) قرار دارد ؟ یعنی اینکه اگر سر حیوان رو نشان دهیم معلوم است ذبح درست بوده یا نه؟
چون پرنده که ذبح شده بود من مهره یا جوزه را نه در طرف سر و نه در طرف بدن نمی توانم تشخیص بدهم البته فقط حلقوم (مجرای هوا) در طرف سر قرار دارد.
عرض سلام و ادب
میدانید که رگهای حیوان یا پرنده از جوزه به پایین 4تا میشود و قبل از ان سه عدد است .به جز ایت الله مکارم شیرازی
فتوای بقیه ی مراجع انست که برامدگی زیر گلو باید در طرف سر باشد تا چهار رگ بریده شود و اگر چنین نباشد گوشت ذبح حرام شده است.ضمنا لازم است كه چيزى از رگهاى چهارگانه طرف سر بيافتد
تا معلوم شود كه آنها از آنچه بعد از سر قرار دارد بريده و جدا شدهاند و در پرندگان هم با دیده شدن 4 رگ ، معلوم می شود مهره در طرف سر بوده یا نه،پس انچه مهم است اینست که 4 رگ بریده شده باشد نه معلوم بودن یا دیده شدن جوزه.
تشخیص محل این برامدگی بعهده ی ذابح است و با مهارت خود باید ان را بیابد.
عرض سلام و ادب
سلام استاد
اگر ثابت بشه که حیوانات خود آگاهی دارن
یعنی رنج میبرن
نباید طوری عمل کرد که قبل ذبح بیهوش بشن یا سازکاری لحاظ شه که درد کمتری بکشن؟
سلام استاد
اگر ثابت بشه که حیوانات خود آگاهی دارن
یعنی رنج میبرن
نباید طوری عمل کرد که قبل ذبح بیهوش بشن یا سازکاری لحاظ شه که درد کمتری بکشن؟
عرض سلام و ادب
وقتی ما متعبد به قوانین و دستورات شرع شدیم ، با توجه به اینکه پیش از تعبد با عقل و درک و ایمان خود معتقد شده ایم که این احکام چه انچه از قران گرفته شده و چه انچه از فرمایشات پیامبر خدا وائمه ی معصومین صلوات الله علیهم اجمعین گرفته شده،همگی از سرچشمه ی علم خدای حکیم نشات گرفته و مبتنی بر حکمت خدای حکیم است و میدانیم خداوند ارحم الراحمین (مهربان ترین مهربانان ) است و احکام را با لحاظ همه ی مصالح و مفاسد صادر فرموده یعنی مصلحت همه موجودات را حتی حیوانات را در کنار مصلحت بشر حتی الامکان رعایت کرده البته با مقدم کردن مصلحت بشری بر مصلحت بقیه ی موجودات، با این اعتقادات :
یقین میکنیم انچه خدا امر فرموده و در اسلام بعنوان احکام لازم دانسته شده ، عین مصلحت و بهترین شیوه ی عمل و بهترین برنامه است و هیچگاه به نظرات و پیشنهادات دیگران در کنار نظر خدا و در عرض ان،کمترین اهمیتی نمی دهیم.