مدیریت نوروزی( شادکامی نتیجه دینداری) مدیریت روان شناختی روزهای نوروزی
تبهای اولیه
[=Tahoma][="]مدیریت نوروزی[/][/]
خداوند رحمان در قالب طبیعتش، عالی ترین هدایای خود را با تنوع رنگ ها، شکوفه ها، جاری شدن چشمه ها، نغمه پرندگان به ما می بخشد. بیاییم بهاری باشیم.
کاری به ریشه نوروز نداریم که چی بوده و از نظر تاریخی ریشه در چی دارد. همین را می دونیم
که نوروز کتاب بزرگ زندگی است.
که به ما درس های
خلاقیت
بزرگی
تازگی
بخشش
معاداندیشی
ایجاد سرور در دل دیگران
رفع غصه
می دهد.
فرق است بین شادی و شادکامی
دین به ما شادکامی می بخشد.
ممکن است فردی لحظاتی شاد باشد ولی شادکام نباشد
و ممکن است فردی شادکام باشد ولی لحظات و اوقاتی شاد نباشد
بنابراین
شادکامی مؤمن نتیجه جهان بینی توحیدی او است او نمی تواند شادکام نباشد
همان گونه که آب نمی تواند تر نباشد و چربی نمی تواند چرب نباشد و نمک نمی تواند شور نباشد
چرا مؤمن شادکام نباشد در آغوش مهر خدایش آرمیده
چرا شادکام نباشد وقتی خود را هر روز سر سفره میزبانی می بیند که با بخشش نعمت هایش تمام نمی شود.
ایام در ایام فاطمیه بود و شادکام.
نکته روان شناختی
متدینان دقت کنند
دقت
مبادا با کج سلیقگی سبب شویم هسته دین گریزی را در دل کودک و نوجوانمان بکاریم
فراموش نکنیم که بزرگ ترها سال ها طول کشیده است که باورها و شناخت هایشان شکل گرفته است
تحکم و اجبار به خرج ندهیم
عالی ترین پیام های دینی
ماندگار ترین ابلاغ معنوی
در قالب پیام های غیر مستقیم القا می شود.
می توان جمع کرد بین نشاط نوروزی و نشاط دینی.
می توان با لباس نو مسجد رفت
می توان به دیدار اقوام رفت و نیت خدایی کرد
می توان فاطمه وار برای همسایه دعا کرد و به فرزند داستان الجار و ثم الدار او را ترنم کرد
می تواند عالی ترین فیلم مستند هستی با جلوه های ویژه اش به تماشای تدبر اهل خانه گذاشت که این همان فاطمه است که لباس عروسی بله لباس عروسی اش را به گدا می بخشد و لباس فرسوده قبلی خود بسنده می کند.
می تواند در لخند گل ها خدا را دید
برگ درختان سبز در نظر هشیار
هر ورقش دفتریست معرفت کردگار
می توان با نو شدن طبیعت عالی ترین تصویر جهان بینی توحیدی یعنی روز رستاخیز را در قاب اندیشه هایمان نصب کنیم.
می توانیم کاری کنیم که در وقتی در دل طبیعت با دوستان و اهل خانواده هستم دلمان هوای یاس کنه
آری
گلِ یاسِ کبود
باید از فقدان گل خونْ جوش بود
در فراق یاس، مشکی پوش بود
یاس، بوی مهربانی می دهد
عطرِ دورانِ جوانی می دهد
یاس، بویِ حوضِ کوثر می دهد
عطرِ اخلاقِ پیمبر می دهد
حضرت زهرا دلش از یاس بود
دانه های اشکش از الماس بود
داغِ عطرِ یاسِ زهرا زیر ماه
می چکاند اشک حیدر را به چاه
عشقِ محزونِ علی یاس است و بس
چشم او یک چشمه الماس است و بس
اشک می ریزد، علی مانند رُود
بر تن زهرا گلِ یاسِ کبود
یاسِ خوش بویِ محمد داغ دید
صد فدک زخم از گل این باغ دید
مدفن این ناله غیر از چاه نیست
جز تو کس از قبر او آگاه نیست
آری فاز شادکامی کلاس آن فرسنگ ها با شادی صرف فاصله دارد
عنوان : فرهنگ نامه مهماني
مولف : محمدي ري شهري، محمد
موضوع : تك نگاريهای موضوعی
سایر پدیدآورندگان : شيخي،حميد رضا (مترجم)
تعداد جلد : 1
ناشر : دارالحدیث
محل نشر : قم
تاریخ انتشار : 1389
نوبت چاپ : اول
- پيش گفتار
- درآمد
- واژه شناسى «ضيافت (مهمانى)»
- مهمان نوازى در اسلام
- تصحيح و توسعه فرهنگ ضيافت
- فصل يكم : تشويق به مهمان نوازى
- فصل دوم : آنچه شايسته ميزبان است
- ۲ / ۱ انگيزه نيكو
- ۲ / ۲ گراميداشت مهمان
- ۲ / ۳ خوش رويى و ابراز محبّت
- ۲ / ۴ مقدّم داشتن مهمان
- ۲ / ۵ خدمت به مهمان
- ۲ / ۶ در اختيار نهادن آنچه مهمان نياز دارد
- ۲ / ۷ پذيرايى كردن با بهترين چيزى كه دارد
- ۲ / ۸ پذيرايى شايسته
- ۲ / ۹ فرمانبَرى
- ۲ / ۱۰ كوشيدن در پذيرايى از مهمان دعوت شده
- ۲ / ۱۱ زودتر شروع كردن غذا و ديرتر دست كشيدن از آن
- نكته
- ۲ / ۱۲ صرف غذا به همراه مهمان
- ۲ / ۱۳ تعارف كردن مهمان به خوردن
- ۲ / ۱۴ بدرقه كردن مهمان تا درِ خانه
- فصل سوم : آنچه شايسته ميزبان نيست
- فصل چهارم : آنچه شايسته مهمان است
- ۴ / ۱ پذيرش دعوت مؤمن
- ۴ / ۲ رعايت اولويت ها در پذيرش دعوت به مهمانى
- ۴ / ۳ كُندى ورزيدن در پذيرفتن مهمانى هاى غفلت زا
- ۴ / ۴ مقدم داشتن دعوتى كه يادآورِ آخرت است
- نكته
- ۴ / ۵ شرط كردنِ پرهيز از تكلّف (تشريفات)
- ۴ / ۶ اجازه گرفتن براى ورود به خانه ميزبان
- ۴ / ۷ سلام كردن هنگام ورود به خانه
- ۴ / ۸ نِشستن در جايى كه ميزبان پيشنهاد مى كند
- ۴ / ۹ احترام پذيرى
- ۴ / ۱۰ گشودن روزه مستحبّى
- ۴ / ۱۱ خوب خوردن
- ۴ / ۱۲ اقتدا كردن به صاحب خانه در نماز
- نكته
- ۴ / ۱۳ دعا كردن براى ميزبان
- ۴ / ۱۴ ترك كردن مهمانى پس از صَرف غذا
- نكته
- ۴ / ۱۵ پاسدارى از كرامت خود با رعايت مدّت اقامت
- سخنى در باره به زحمت افتادن براى پذيرايى از مهمان
- فصل پنجم : آنچه شايسته مهمان نيست
- ۵ / ۱ شركت كردنِ بدون دعوت در مهمانى ديگران
- نكته
- ۵ / ۲ حضور در مهمانى ويژه ثروتمندان
- ۵ / ۳ حضور در مهمانى برپاشده با انگيزه همچشمى
- ۵ / ۴ پذيرش مهمانىِ اهل ساز و آواز
- ۵ / ۵ پذيرش مهمانىِ مشرك ، منافق و فاسق
- ۵ / ۶ واداشتن ميزبان به تكلّف و تشريفات
- ۵ / ۷ ديگرى را همراه بردن
- ۵ / ۸ روزه مستحبّى گرفتن ، مگر با اجازه ميزبان
- ۵ / ۹ ناچيز شمردن امكانات ميزبان
- ۵ / ۱۰ پرس و جو در باره حلال بودن غذا
- فهرست منابع و مآ
پذيرفتن دعوت مؤمنان
حكايت: دعوت به دين در مهمانى
نشانه ايمان است
حكايت ملكشاه و روستايى
ثواب مهماندارى نزد خدا
حكايت مهماننوازى باديه نشين
مهماندارى در جوامع مختلف
عمل كردن به وصيت پيامبرصلى الله عليه وآله است
مذمتخانهاى كه مهمان در آن وارد نشود
بخشيده شدن گناهان و نزول نعمت
حكايت: زنى كه مخالف مهمان بود
جهنم بر او حرام مىگردد
برابر با سير كردن يكصد هزار نفر است
برابر با نجاتدادن چهارتن از اولاد اسماعيل از اسارت است
مهماننوازى در بهشت
سير كردن يك مؤمن بهتر از سير كردن ده مسكين است
يكى از نشانههاى ايمان است
حكايت: كريمتر از حاتم طايى
دشمنىها راتبديل به دوستى مىكند
حكايت: عادت ملك كرمان
مهماننواز در امنيت است
برابر با آزاد كردن يك بنده در راه خدا است
در خانه او بركت مىآيد
غذا خوردن با مهمان
حكايت: غذا خوردن حضرت علىعليه السلام با مهمانانش
غذا را هر چه زودتر براى مهمان آماده كند
خود را به زحمت نيندازد
حكايت: پذيرايى اعرابى از خليفه
حكايت: مهمانى دادن دو دوست
نبايد از مهمان پرسيد غذا خورده استيا نه
حكايت: عرب جوانمرد
حكايت: مهمانى كريمان
بدرقه كردن مهمان تا در منزل
يارى كردن مهمان به هنگام آمدن
حكايت: استقبال و بدرقه عجيب
قدرت مهمانى دادن را داشته باشد
آماده كردن غذاى مورد علاقه مهمان
حفظ كردن آبروى مهمان
خدمت كردن به مهمان
حكايت مهمانان على عليه السلام
آمادگى دايم براى پذيرايى از مهمان
حكايت: مهمانى با مغز استخوان
دل و زبانش يكى باشد
لطيفه: تعارف بىجا
طعنه نزدن به مهمان
به ميزبان خيا السلام و بتپرست
حكايت: حق نان و نمك
هر جا صاحبخانه اشاره كرد، بنشيند
به نامحرم نگاه نكند
در وقت معين و مقرر حاضر شود
بدون اجازه ميزبان روزه مستحبى نگيرد
براى ميزبان دعا كند
اسرار ميزبان را حفظ كند
دزدى براى مهمان
حكايت: درد سر بزرگ
فرزند خود را همراه نبرد
در مهمانى بدون اجازه غذا نخورد
بهخاطر دورى راه از پذيرش دعوت سرباز نزند
بهخاطر روزه مستحبى دعوت برادر مؤمنش را رد نكند
جايى كه غذايش حرام يا شبهه ناك است، نرود
بدون دليل، دعوت برادرش را رد نكند
فرقى بين مهمانى رفتن به خانه فقرا و اغنيا نگذارد
دعوت شخص منتگذار را نپذيرد
در مجلس مهمانى از برادر دينى اش غيبت نكند
به اهل خانه سلام كند
لطيفه: مهمان چهل روزه
زياد در خانه ميزبان نماند
لطيفه: مهمان پر رو
ميزبان را فرارى ندهد
بيشتر از سه روز را كار كند
حكايت: كار كردن بهجاى خوردن صدقه
دعوت كردن شيعيان
افراد متقى و متدين
برادران دينى
بين فقير و غنى فرق نگذارد
دعوت افراد گناهكار و فاسق را نپذيرد
در مهمانىهاى لهو و لعب شركت نكند
موقع مهمانى
مهمانى در عروسى
مهمانى دادن هنگام بازگشت از حج و سفر
اطعام براى ساختن خانه
اطعام هنگام تولد فرزند و ختنه اولاد
فهرست منابع:
فهرست مطالب
پيش گفتار
فصل اول: فايده هاى سفر
فصل دوم: آداب سفر
فصل سوم: اقسام سفر
فصل چهارم: احكام سفر
دعاى سفر
- حقّ شاد بودن/دکتر سيد حسن اسلامي
- شادکامي/مريم مَذحجي
- شادابي و دينداري/ دکتر مهدي مهريزي
- شادي پيشوايان/ محمّد علي سلطاني
- حديث شادي/ عبدالهادي مسعودي
- جلوههاي شادي در فرهنگ و شريعت/ ابوالفضل طريقهدار
- گام به گام تا شادي/ ليلا علوي مقدّم
- رموز شادي و موفّقيت/ عليرضا روستايي
- توصيههاي کلّي و عمومي براي شاد زيستن
- توصيه به خود، در خصوص خويشتنشناسي
- شيوههايي براي برقراري ارتباط با ديگران
- شيوههايي براي برخورد شاد در روابط اجتماعي
- راههاي تقويت معنويت دروني
- شيوههاي تقويت دروني ـ روحي، جهت رسيدن به آرامش
- توجّه به تقويت بروني ـ جسمي
- روشهايي براي تغيير روحيه
- مَحو يا تقسيم کردن دردها و رنجها
- ايجاد تغيير به کمک جستجو در گذشته
- شاد شدن از راههاي عجيب و غريب!
- کسب شادي، با ايجاد تغييرات فيزيکي در پيرامون خود
- تأثير نيکي و گذشت در ايجاد شادکامي
- کسب شادکامي با ايجاد خودباوري و اعتماد به نفس
- شوخطبعي و سلامت روان/ دکتر محمود گلزاري
- شوخي و شادابي/ محمّد هادي خالقي
- عناصر شاديآفرين در فرهنگها/ حميد عابدي
- شادى و مهربانى/ مترجم: نسرين رمضانعلي
- هوش هيجاني و شادکامي/ سعيد بينياز
- شادکامي، شخصيت و موفّقيت/ مهدي اختر محقّقي
- شادکامي، با سلامتْ کامل ميشود/ مهدي خسروي سِرِشکي
- نقش رسانهها در ميزان رضايت از زندگي/ حميد عابدي
- ميزان شادکامي ايرانيان، در يک نگاه/ زهرا باقري
[=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]1-سلام قوما من رب رحیم(یس58)
[=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]2-سلام علی نوح فی العالمین(صافات79)[=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]3-سلام علی ابراهیم(صافات108)
[=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]4-سلام علی موسی و هارون(صافات 119)
[=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]5-سلام علی آل یاسین(صافات 129)
[=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]6-سلام علیکم طبتم فادخلوها خالدین(زمر 73)
[=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]7-سلام هی حتی مطلع الفجر(قدر 6)
[=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]منبع :کتاب «اثنی عشریه»تالیف محمد ابن حسن عاملی(چاپ قدیم)ص 163
شيخ صدوق نقل مى كند
:«وأتي علي عليه السلام بهدية النيروز ، فقال عليه السلام : ما هذا؟»
خدمت حضرت امير (ع) هديه اى آوردند، حضرت فرمود اين چه هديه اين است؟
پاسخ دادند: «يا أمير المؤمنين اليوم النيروز»اين هديه روز نوروز است، حضرت هديه را پذيرفت و فرمود «اصنعوا لنا كل يوم نيروزا». شما هر روز را براى ما نوروز قرار دهيد. (هر روزتان نوروز باد)
من لا يحضره الفقيه، ج 3، ص 300، ح 4073 .
عنوان : الگوي شادي از نگاه قرآن و حديث
مولف : محمدی ری شهری، محمد
موضوع : اخلاق و آداب
تعداد جلد : 1
ناشر : دارالحدیث
محل نشر : قم
تاریخ انتشار : 1391
نوبت چاپ : اول
- فصل يكم : درآمدى بر «الگوى شادى در اسلام»
- تعريف شادى
- شادى در روانشناسى
- شادى از ديدگاه اسلام
- شادى روا و ناروا
- شادىهاى اندوهزا
- غُصّههاى شادىآفرين
- الگوى شادى در اسلام
- اصلِ اصولِ شادكامى
- اصل اوّل : مبارزه با آفتهاى شادى
- اصل دوم : درمان بيمارى نگرانىهاى ناروا
- اصل سوم : به كار بستن عوامل شادىآفرين
- ۳ - ۱ . اعتقادات مذهبى
- ۳ - ۲ . حُسن نيّت
- ۳ - ۳ . اخلاقيات
- ۳ - ۳ - ۱ . اخلاق ارتباطى
- ۳ - ۳ - ۱ - ۱ . انس با ديگران
- ۳ - ۳ - ۱ - ۲ . خوشاخلاقى
- ۳ - ۳ - ۱ - ۳ . خوش گمانى
- ۳ - ۳ - ۱ - ۴ . شوخطبعى
- ۳ - ۳ - ۱ - ۵ . ابراز شادمانى
- ۳ - ۳ - ۱ - ۶ . مدارا كردن
- ۳ - ۳ - ۱ - ۷ . ناديده گرفتن خطاى ديگران
- ۳ - ۳ - ۱ - ۸ . كينهتوز نبودن
- ۳ - ۳ - ۱ - ۹. رازدارى
- ۳ - ۳ - ۱ - ۱۰ . وفادارى
- ۳ - ۳ - ۱ - ۱۱ . رعايت حقوق
- ۳ - ۳ - ۱ - ۱۲ . شادساختن
- ۳ - ۳ - ۲ . اخلاق فردى
- ۳ - ۳ - ۱ . اخلاق ارتباطى
- ۳ - ۴ . انواع عبادات
- ۳ - ۵ . عناصر مادّى
- ۳ - ۶ . عوامل غير اختيارى
- اصل چهارم : تلاش براى شادكامى ديگران
- اصل پنجم : رعايت آداب شادى
- فصل دوم : نگاهى عمومى به شادمانى و اندوه
- فصل سوم : موانع شادمانى
- فصل چهارم : درمان اندوه
- ۴ / ۱ درمان علمى
- ۴ / ۲ درمان اعتقادى
- ۴ / ۳ درمان اخلاقى
- ۴ / ۴ درمان عملى و عبادى
- الف - پرهيزگارى
- ب - گرهگشايى از غمزده
- ج - توسّل به اهل بيت عليهم السلام
- د - اكنون را غنيمت شمردن
- ه - نماز
- و - نماز شب
- ز - روزه
- ح - جهاد
- ط - صدقه
- ى - درخواست از خداوند
- ك - استغفار
- ل - درود بر پيامبر و خاندانش
- م - پناه بردن به خدا
- ن - ذكر «لا حول و لا قوّة إلّا باللَّه»
- س - ذكر «لا إله إلّا اللَّه»
- ع - ذكر يونس عليه السلام
- ف - ذكر «يا رئوف يا رحيم»
- ص - و اين چند ذكر
- ق - اذان گفتن در گوش
- ۴ / ۵ درمان طبيعى
- فصل پنجم : عوامل شادمانى
- فصل ششم : شاد كردن و غمگين ساختن
- فصل هفتم : آداب شادمانى
- فصل هشتم : غصّههايى كه شادى به دنبال مىآورند
- فصل نهم : شادىهايى كه اندوه در پى مىآورند
- فهرست منابع و مآخذ
1. خنده حلال حكيمانه شعبه اسك دين(شکلات معنوی بدون عوارض)
2. اعياد خشك مذهبي؟ چرا؟(«مثلث شادي و نشاط در اعياد مذهبي»)
3. شوخ طبعيهای طلبگی
4. دانلود: نرم افزار شوخ طبعي ها
5. نمودار: اعياداسلامي
6. نمودار:مؤلفه های خنده حلال حکیمانه
7. نمودار: ویژگی های تفریح سالم(زندگی شادمانه اسلامی)
8. نمودار: روشهای شادی زا و غمزدا
9. اسلام و تفريح (مقاله)
10. غم و شادی در سیره معصومان(ع) برای گوشی همراه
11. امام علی و تفریحات سالم
بازی فوتبال
میدان شوخی و بازی و تفریح اسلامی مثل میدان فوتبال است وسیع و بزرگ. مثل بازی فوتبال هم مرز و حدود و قواعدی داره. باید مراقب باشیم خطا نکنیم، اوت و کرنر نزنیم و تو افساید نروید .....
بله همین و بس همین چندتا حدود را بدانیم کافی است که از بازی و شوخی حال ببریم و لذت. خدا همین را می خواد بکن بکن های خدا (فرصت ها و فرجه ها) در جمع از نکن نکن هایش(امر و نهی ها) زیادتر است. در احکام شوخی چندتا نکن نکن مطرح شده و به ما گفته شده حالا بروید میدان بازی و شوخی حلال.
مدیریت روانشناختی روزهای نوروز
ابراهیم اخوی
اشاره
روزهای خاص، برنامههای ویژه خود را میطلبد.شخصیتهای سالم و بهنجار زمانی که با موقعیت زمانی اختصاصی و متفاوتی روبرو میشوند، هوشمندانه از خود انعطاف نشان داده و هماهنگ با موقعیت خود را به سازگاری با شرایط و بهرهوری بیشتر از آن نزدیک میکنند. در مقابل شخصیت فاقد انعطاف، این روزهای متفاوت را به بیهودهگذرانی یا سردرگمی و اضطراب سپری میکنند و نتیجهای غیر از نارضایتی و احساس بیکفایتی آزاردهنده نصیبشان نمیشود. روزهای آغازین سال نو، با ویژگیهای منحصر به فردی که دارد، فرصتی برای سنجش مدیریت روانی است.
مدیریت هیجانها
تمایل افراد این است که سال جدید را با شادی و خوشی آغاز کنند. داشتن نشاط، یک امتیاز روانی است و انسانهای شاد، از موفقیتهای بیشتر برخوردارند. نکته اصلی در مدیریت این هیجان مثبت است. زمانی که چنین هیجان و شوری به درستی مدیریت نشود، ممکن است تبدیل به احساسهای منفی مانند احساس گناه، احساس حسرت، پشیمانی، سرزنش و مانند آن گردد. با ایجاد اعتدال در شاد بودن، میتوان سراسر سال را از این موهبت الهی بهرهمند بود، چه اینکه افراط در این مهم ممکن است به آسیبهایی منتهی شود که دیگر روزها را تحت تأثیر خود قرار دهد.
مدیریت ارتباطات
با داغ شدن تنور ارتباطات در ایام نوروز، از طرفی پدیده خجستهای به نام دیدار اقوام بروز میکند و از طرف دیگر، برخی از ارتباطها ممکن است با شرایط روحی افراد سازگاری نداشته باشد. ارتباطی که نتیجه آن افت روحی و احساس افسردگی باشد، مطلوب نیست. اگر در میان کسانی که در لیست ارتباط قرار دارند، افرادی را دارید که حضور شما در منزل آنها همراه با گناه، تغییر مسیر در زندگی سالم، دخالتهای بیجا و مخرب و مانند آن است، توصیه میشود این ارتباط را محدود و مدیریت نمایید تا از پیامدهای منفی آن در امان بمانید.
مدیریت اقتصادی
یکی از جلوههای بارز نوروز، هزینه کردن است. موقعیتهای فراوانی در این روزها رخ میدهد که نیاز به خرج کردن دارند. داشتن برنامهای از پیش تعیین شده برای میزان هزینه کردن متناسب با درآمد، راهکار مناسبی برای کم آوردن در اولین روزهای سال اقتصادی است. زمانی که با به بهانه همرنگی با جماعت، هزینه بالایی را بر خود تحمیل میکنیم، طبیعی است که در روزهای باقیمانده از ماه فروردین، با کمبودهای فرسایشی روبرو خواهیم شد. برخی از هزینه قابل مهار و مدیریت هستند، تنها نیاز به تدبیر و برنامه دارند.
مدیریت اوقات
آفت مهم دیگری که در روزهای نو از سال جدید، سیستم روانی ما را به مخاطره میاندازد، اتلاف زمان و عادت به تنپروری و راحتطلبی است. فراغت به معنای بیهودهگذرانی نیست، بلکه به معنای فعالیتهای مفید غیررسمی است. از نظر روانی، انسانها مستعدند تا کمترین انرژی را مصرف کنند. زمانی که شرایط غالب زمانی چنین فضایی را حاکم کند، این استعداد بروز کرده و ریشهکن سازی آن زمان زیادی را میطلبد. پیشنهاد میشود این مشکل را با کار منظم و اندک روزانه برطرف کنیم. هر روز برنامه مشخصی برای خود داشته باشیم و با کارهایی مثل مطالعه، محاسبه برنامه سال و مانند آن، ذهن و روان خود را از رکود باز داریم.
بازار پرکالری ایام نوروز، با تمام جذابیتهای فرهنگی خودش، ممکن است ما را دچار دردسر کند. زمانی که بیشتر از انرژی مورد نیاز و متعادل، مواد غذایی دریافت میکنیم، با انباشتگی انرژی روبرو میشویم که مانند انبار باروت عمل کرده و در شکلهایی مانند اضطراب، آمادگی برای پرخاشگری، احساس بیحوصلگی و خستگی خود را نشان میدهد. فراوانی دید و بازدید، نیازمند اعمال مدیریت فردی و خانوادگی برای مصرف مواد غذایی رایج این ایام است. خصوصا در مصرف مواردی مانند آجیل، شیرینی و تنقلات دقت بیشتری بنماییم.
اعتدال در خواب یکی از عوامل اصلی سلامت روان است. بخش مهمی از اختلالهای روانی مانند افسردگی، اضطراب و وسواس با کیفیت و کمیت خواب مرتبط است. روزهای تعطیل، برای عدهای بهانه بیشتر خوابیدن است، در حالیکه خواب زیاد با تولید اسیدلاکتیک، بدن و به دنبال آن روان را دچار اختلال در کارکرد مینماید. با افزایش میزان خواب، ضمن به هم خوردن برنامههای از پیش تعیین شده نوروز، با کسالتهای روانی دیگر نیز همراه خواهد شد. فزونخوابی همانند کمخوابی، روند طبیعی جسم و جان فرد را دچار مشکل میسازد. در روانشناسی سلامت نیز این نکته برجسته شده است که خواب به اندازه نیاز مطلوب است ولی خوابی که به عنوان تفریح و فراغت در برنامه تعطیلات گنجانده میشود، آسیب رسان است.
مدیریت گفتگو
زبان، ابزار انتقال محتوای فکر است. شرایط نوروز به گونهای است که این وسیله به بیشترین سطح از بهرهبرداری میرسد. با نگاهی به رهنمودهای دین و روانشناسی در این حیطه، لازم است مراقبت بیشتری از گفتگو در این ایام خاص داشته باشیم. آسیبهایی چون وارد شدن به دنیای غیبت، تهمت، بدگویی از زندگی و شرایط آن که موج منفی در روان ایجاد میکند، تحقیر دیگران، پرگوییهای آزاردهنده، گفتگوی زیاد از مسائل مادی که سبب سختی دل و دوری از معنویات میگردد، گفتگوهای وسوسهانگیز، سخنان ضداعتقادی و ایمانسوز، معرفی مسیرهای انحرافی و مانند آن میتواند از آسیبهای شایع گفتگوهای نوروزی باشد.
مدیریت نگاه
چشم دریچه و دیدبانی برای دل و فکر است. نگاههای عبرتآمیز و هدفمند، اطلاعات سودمندی را در اختیار انسان میگذارد و نگاههای بیهدف، آلوده و هرزه، سیستم روانی را آلوده میسازد. دید و بازدیدهای نوروزی از یک طرف و تمایل گذراندن این روزها با رسانههای داخلی و خارجی از سویی دیگر، تهدیدهایی برای دیده به شمار میآیند. چه بسیار افرادی که با یک نگاه ناصواب، مسیر زندگیشان از موفقیت به شکست تغییر یافت و بازگشت به تعادل برایشان امری محال جلوه کرد. مراقبت از این دیدهبان دل و اندیشه، نتایج سودمند سرشاری را نصیب ما خواهد کرد.
منبع: ماهنامه فرهنگی، اجتماعی و آموزشی قدر، ویژه خانواده سازمان اوقاف و امورخیریه شماره 60، فروردین 1392
از برای مرغ ها و کبک ها و غازها
نمودار: فواید ارتباط با خویشاوندان
ارتباط با خویشاوندان فواید شناختی، مادی، معنوی، عاطفی و اخروی دارد این فواید را در نمودار زیر ببینید:
[=arial]امام صادق علیه السلام:
[=arial] کسی که دوست دارد بداند آیا نمازش پذیرفته شده یا نه ، با تامل بنگرد که آیا نمازش او را از فحشا و منکر باز داشته؟
[=arial]پس به اندازه ای که او را بازداشته از او پذیرفته می شود.