تبلیغ اینترنتی

روحانیون و پیشتازی تبلیغ دین در فضای مجازی

استفاده از رسانه‌هاي جديد ديجيتالي، برد صداى اسلام را چندين هزار برابرخواهد كرد. در حقيقت مزاياى فضاي مجازي بدون توجه به مضرات آن، بسياربرجسته وغيرقابل چشم‌پوشى است. ازطرفي با توسعه فضاي مجازي در حوزه‌هاي علميه، مردم به‌راحتى با تماس غيرمستقيم از طريق مراجعه به سايت علماى دينى مى‌توانند پاسخ تمامى سؤالات شخصى خود را كه قبلاً وجود حيا مانعى براى مراجعه آن محسوب مى‌شد به بهترين شكل دريافت كنند.
از آغاز پيوستن ايران به شبكه وب، حدود ۲۰ سال مي‌گذرد، از آن زمان تا به حال، تعداد بسيار زيادي وبلاگ ديني ايجاد و راه اندازي شده است كه آمار دقيقي از تعداد آن در دست نيست. وب سايت‌هاي ديني به دليل انتصابشان به علما و مراجع يا مراكز علمي و ديني، اغلب رسمي هستند و از درجه اعتبار بيشتري برخوردارند؛ در حالي كه وبلاگ‌ها اغلب شخصي و غير رسمي بوده و اعتبار و جايگاهشان از وب سايت‌ها به مراتب كمتر است. وب سايت‌هاي ديني غالباً به صورت تخصصي به يك موضوع اسلامي مي‌پردازند و جنبه علمي و پژوهشي دارند، اما هر وبلاگ ديني مي‌تواند به موضوعات مختلف ديني بپردازد و محتواي آن نقش بسزايي در توسعه فرهنگي دارد. به‌عنوان نمونه با راه‌اندازي سايت آيت‌الله فاضل لنكرانى در عرض چند ماه به ۶هزار سؤال اينترنتى پاسخ داده شد كه قطعاً در صورت عدم استفاده ازاينترنت اين تعداد به ۱۰۰سؤال كاهش مى‌يافت يا سايت آيت‌الله بهجت كه مراجعه‌كنندگان زيادي داشته است.
در واقع از فعال‌ترين بخش‌ها درحوزه رسانه و ديجيتال، حوزه‌هاي علميه هستند كه درسطح ملي و فرا‌ملي فعاليت مي‌كنند و سايت يك مرجع تقليد، درحكم بيت و دفترمجازي اوست كه درآن مي‌توان استفتا كرد، از فتواهاي آن مرجع وتوضيح المسائل او آگاه شد و به اين‌وسيله فرهنگ ديني ومذهبي را تقويت كرد. درگزارشي كه مجله آل‌پائيس اسپانيا با عنوان«آيت‌الله‌ها درشبكه اينترنت» چاپ كرد، آمده بود كه غربي‌ها از روي‌آوردن روحانيون به دنياي ديجيتال و الكترونيك شگفت‌زده شده‌اند. گزارشگر اين مجله مي‌نويسد:«حتي در واتيكان هم كار روحانيون قم (مقررهبريت مذهبي ايران) موجب تحسين شده است. ارتشي ازمذهبيون مسلمان شيعي، ازسال‌ها قبل در حال وارد كردن متون خود در رايانه‌ها وسي‌دي‌رام‌ها هستند...»