تشابه مسلمانان با مشرکین

تبیین شرک در قرآن از نظر ابن تیمیه

انجمن: 
استاد صدرا در پاسخی تبیین ابن تیمیه را از شرک مشرکین زمان پیامبر ارائه کرده اند در مرحله اول سوالم این بود که دلایل اثبات این اعتقادات به مشرکین از نظر ابن تیمیه چیست؟  ودر مرحله بعد با ادله قرآنی چگونه میتوان به این ادعا پاسخ داد وآن را رد کرد
«ابن تیمیه» در گامی دیگر عبادت را عملی که مشتمل بر نهایت خضوع و خشوع به همراه محبت تعریف نمود (3) که بر اساس تعریف وی هر عملی را که دارای دو رکن  خضوع و محبت برای غیر بود عبادت تلقی شده که چنین تعریفی مورد پذیرش همه ی جریانات و تفکرات سلفی پس از وی قرار گرفت.   «ابن تیمیه» با تفسیر خویش از عبادت راه را بر همسان سازی توسل به اولیای الهی توسط مسلمانان با عبادت و پرستش بتها توسط مشرکین هموار ساخته؛ زیرا با تفسیر و تعریف وی از عبادت هر عملی که بیانگر خضوع و خشوع همراه محبت در مقابل غیر بوده مصداقی از مصادیق عبادت خواهد بود؛ چنانکه در قرون پس از وی «محمد بن عبدالوهاب» (م1207هـ) نیز با تأسی به دیدگاه «ابن تیمیه» در کتاب: «القواعد الأربع» در تشبیه سازی عمل مسلمانان با مشرکین نوشت:   1) كافران زمان پيامبر(صلی الله علیه وآله) به اين كه خداوند خالق و مدبّر جهان است اقرار داشتند ولى اين اقرار آنان را به اسلام وارد نساخت. (4)   2) كافران زمان پيامبر(صلی الله علیه وآله) مى‏ گفتند كه جز براى نزديكى به خداوند و طلب شفاعت بت‏ها را نمى ‏خوانيم. (5).   3) آنكه پيامبر(صلی الله علیه وآله) در ميان كسانى ظهور فرمود كه از نظر عبادت متفاوت بودند؛ برخى فرشتگان، برخى پيامبران و صالحان، برخى درختان و سنگ‏ها، و برخى خورشيد و ماه را مى ‏پرستيدند، اما پيامبر(صلی الله علیه وآله) با همه ی آنان جهاد فرمود و ميان آنان فرقى نگذاشت. (6)   4) آن كه مشركان زمان ما از مشركان زمان پيامبر (صلی الله علیه وآله) مشرك ترند! چرا كه مشركان زمان پيامبر (صلی الله علیه وآله) تنها به هنگام آسايش شرك مى ‏ورزيدند و به هنگام دشوارى مخلص مى ‏شدند، اما مشركان زمان ما، هم به هنگام آسايش و هم به هنگام دشوارى مشركند! (7)