حدیث، تقلید،احکام، اعتبار حدیث، ظنی بودن حدیث

آیا احادیث بی ارزش هستند؟

انجمن: 

با سلام


امیدوارم جای درستی برای طرح این سوالات باشد :



گفته میشود که حدیث غیر متواتر، ظنی است. و اکثریت احادیث ظنی هستند.



آیا با حدیث ظنی می توان، کسی را محکوم به مرگ ( مثلا دار، سنگسار، آتش زدن و ... ) کرد ؟


یا کسی را مجازات کرد ( تعزیر، شلاق و ...) ؟


یا کسی را متهم به فعل حرام کرد و به تبع آن مجازات کردن ؟



می دانیم که بسیاری از قوانین کشور ما خصوصا قوانین مجازات اسلامی بر اساس همین ظنیات است.


اگر این مجازات ها را بدون رای گیری یا نظر اکثریت در نظر بگیریم


و یا اگر این مجازات ها دلیل عقلی محکمی نداشته باشد



آیا مجازات کردن دیگران بر اساس احادیث غیر متواتر ( ظنی) مورد رضایت خداوند است ؟


آیا کسی حق دارد این احادیث ظنی را به صورت قطعی و یقینی به خداوند نسبت بدهد ؟ و بگوید این ها قطعا اسلام است ؟



اگر کسی بگوید این احادیث قطعی هستند و نه ظنی، نوعی دروغ بستن به خدا نیست ؟



و اگر قطعی نیست چه حقی داریم که با آنها برای هر کسی حکم حلال و حرام و مجازات تعیین کنیم یا اینکه بگوییم این احکام اسلامی است و این احکام را به خداوند نسبت بدهیم؟