معرفی حوزه علمیه مجازی
بسمه تعالی
آموزش الكترونيكی
آموزش الكترونيكي همچنان كه از نامش برميآيد شامل همه آموزشهايي است كه با استفاده از ابزارهاي الكترونيكي اعم از صوتي، تصويري، رايانهاي، شبكهاي و غيره انجام ميشود.
در واقع آموزش الكترونيكي آموزش غير حضوري(مجازي) بر مبناي فنآوري است. به عبارت ديگر، محتواي آموزشي در اين دوره با استفاده از انتقال صدا، تصوير و متن ارائه ميشود كه با بهرهگيري از ارتباط دو سويه بين فراگير و استاد يا بين فراگيران، كيفيت ارائه دوره آموزشي به بالاترين سطح خود ميرسد.
استفاده از تجهيزات و امكانات پيشرفتهتر، امكان ارائه اطلاعات و دانش را با كيفيت بهتر و بالاتر فراهم ميسازد. مثلاً در كسب اطلاعات از طريق وب، هرچه پهناي باند ارسال دادهها بيشتر شود، اطلاعات بيشتري دريافت ميشود.
آموزش الكترونيكي ميتواند مواردي نظير ارائه مطالب درسي در قالبهاي چندگانه، مديريت آموزشي و شبكهاي مركب از فراگيران، كارشناسان و تهيهكنندگان مطالب را در برگيرد. با استفاده از آموزش الكترونيكي، فراگيران قادرند به صورت نيمهوقت يا حتي تمام وقت مشغول كار باشند. همچنين سازمانها و مديران آموزشي ميتوانند نحوه تدريس اساتيد و فعاليتهاي دانشجويان را ارزيابي كنند.
ضرورت آموزش الكترونيكی
از دلايل ضرورت رويكرد به آموزش الكترونيكي ميتوان به مواردي همچون؛
1. دائمي شدن فرآيند آموزش
2. امكان افزايش كلاسهاي مجازي
3. بهرهوري در هزينه آموزش
4. عدم محدوديت محيط آموزشي اشاره كرد.
يكي از ويژگيهاي رويكرد به آموزش الكترونيكي، توجه به نيازها ميباشد. در اين رويكرد برگزاري كلاس براي ارائه بر روي شبكه ممكن ميشود. در مدل آموزشي جديد علاوه بر دسترسي به تمامي موارد كلاسهاي واقعي، از امكانات عمده ديگري نيز ميتوان استفاده كرد.
مزايای آموزش الكترونيكی
1. هدف آموزش الكترونیكی ارتقای دانش و مهارتهای نیروی انسانی با به كارگیری برنامهای به روز و مقرون به صرفه است. در این نوع آموزش، دسترسی فراگیران به مطالب و محتوای دوره وابسته به زمان و مكان نیست. اینترنت میتواند راه حلی منطقی برای سازمانها باشد و دستیابی به اهداف آموزشی آنها را محقق سازد. از طریق شبكههای رایانهای دسترسی به آموزش الكترونیك دائمی بوده و محدودیتی از لحاظ استفاده از آن برای كاربران، دانشجویان و نیز بقیه افراد جامعه وجود ندارد. تنها نیاز اصلی برای استفاده از آموزش مبتنی بر رایانه و آموزشهای online، داشتن یك رایانه است. همچنین در آموزش الكترونیكی افراد قادرند در هر ساعت از شبانهروز و در تمام هفته به فراگیری اطلاعات مورد نیازشان بپردازند.
2. در آموزش الكترونیكی از هزینههای رفت و آمد، هزینههای مربوط به اساتید و مشاوران كاسته و از اتلاف وقت جلوگیری میشود. در این آموزش دورههای آموزشی میتوانند به جلسات كوتاهتری تقسیم شده و در عوض در روزها و هفتههای بیشتری ارائه شوند.
3. آموزش الكترونیكی، مانند آموزش سنتی موجب تعامل بین فراگیر و استاد برای درك بهتر مفاهیم میشود با این تفاوت كه در بحث دو فراگیر، دیگر اعضای كلاس میتوانند بدون توجه به بحث به ادامه آموزش بپردازند و ناگزیر از شركت در بحث نمیشوند.
4. طلاب در کلاس online، وارد محیط عاری از ترسی میشوند كه میتوانند در آن موارد جدیدی را آزمایش كنند و مرتكب اشتباه شوند بدون اینكه خود را در معرض قضاوت دیگران قرار دهند. این قابلیت به ویژه زمانی ارزش دارد كه فراگیران یادگیری مهارت هایی نظیر تصمیمگیری و رهبری را تجربه میكنند. محیط عاری از ترس، قدرت اعتماد به نفس و خلاقیت فراگیران را بالا خواهد بود.
آموزش الكترونیكی در حوزههای علمیه خواهران مرکز آموزش های غیر حضوری مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران با بهره گیری از فناوری نوین آموزشی با استفاده از دو شیوه مجازی و غیر حضوری اقدام به فعالیت نموده است.
روشهای آموزش مجازی:
شیوه اول: در شیوه مجازی طلبه با حضور در سامانه آموزش مجازی به آدرس: http://vu.whc.ir اقدام به گذراندن دروس در سامانه مجازی میکند و اشکالات خود را در کلاسهای آن لاین برطرف خواهد نمود.
شیوه دوم: در شیوه غیرحضوری ارائه دروس به صورت ارسال سی دی، نوار و سرفصل دروس میباشد که طلبه جهت رفع اشکال باید در کلاس های آنلاین حضور یابد.
لازم به ذکر است که در هر دو شیوه بخشی از نمره اختصاصا در اختیار استاد میباشد و بخش دیگر بر اساس نمره پایانی که به صورت حضوری در حوزه های امتحانی منتخب برگزار میگردد تعلق دارد.