خواب دیدن پیامبر

توصیه ای برای دیدن پیامبران در خواب

باسلام و احترام می خواستم بدانم که چه گونه می توان پیامبران را در خواب دید تا بتوان برای آنها مریضیش را شرح داد و درمان کرد؟ لطفا من را در این زمینه راهنمایی کنید باتشکر 

بررسی روایت «من رآنی في المنام فقد رآني حقا»

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ


با عرض سلام و ادب و احترام :


روایتی صحیح السند وجود دارد با این مضمون :


قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ و آله وَسَلَّمَ: «مَنْ رَآنِي فِي الْمَنَامِ فَقَدْ رَآنِي إِنَّ الشَّيْطَانَ لَا يَتَمَثَّلُ بِي»

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند : " هر کس مرا در خواب ببیند ، قطعا خود مرا دیده است ، چرا که شیطان به شکل من در نمی آید . "

صحیح مسلم ، دار إحياء التراث العربي ، ج 4 ، ص 1775 ، رقم 2266


می توان گفت که اکثر کتب حدیثی در قرون اولیه حدیث نگاری این روایت را آورده اند و در صحت آن شکی نیست . بخاری و مسلم در کتب خود بابی را به این موضوع اختصاص داده اند. مسلم می نویسد : "بَابُ قَوْلِ النَّبِيِّ عَلَيْهِ الصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ مَنْ رَآنِي فِي الْمَنَامِ فَقَدْ رَآنِي" و بخاری دارد : " بَابُ مَنْ رَأَى النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي المَنَامِ "

این روایت را علامه مجلسی در 5 جای بحار الانوار آورده است ( ج 30 ص 132 - ج 45 ص 393 - ج 58 ص 235 و 241 و 244 )

حال که سند روایت بررسی شد از کارشناسان محترم و سایر عزیزان درخواست دارم که با پاسخ به سوالات زیر متن روایت را نیز بررسی کنند :

1) آیا این روایت مربوط به همه افراد است یا فقط گروه خاصی را شامل می شود ؟

مثلا سیوطی در شرح بر صحیح مسلم چنین می گوید :

قَالَ النَّوَوِيّ فِيهِ أَقْوَال أَحدهَا المُرَاد بِهِ أهل عصره وَمَعْنَاهُ أَن من رَآهُ فِي النّوم وَلم يكن هَاجر يوفقه الله سُبْحَانَهُ تَعَالَى لِلْهِجْرَةِ ورؤيته صلى الله عَلَيْهِ وَسلم فِي الْيَقَظَة عيَانًا

نووی گفته : برای این حدیث اقوال ( و تفاسیری ) وارد شده است . یکی از آنها این است که مراد مردم زمان خود پیامبر هستند و این یعنی کسانی که او ( پیامبر ) را در خواب دیده اند و هجرت نکرده اند . پس ( هرکس پیامبر را در خواب ببیند به برکت آن خواب ) خداوند متعال به او توفیق هجرت و دیدار آشکار پیامبر صلی الله علیه ( و آله ) و سلم و همراه فطن و معرفت می دهد .

الديباج على صحيح مسلم بن الحجاج ، دار ابن عفان للنشر والتوزيع - المملكة العربية السعودية ، ج 5 ص 286

2) دیدن پیامبر در خواب به چه صورتی است ؟

مثلا بخاری می گوید : قَالَ ابْنُ سِيرِينَ: «إِذَا رَآهُ فِي صُورَتِهِ» ( صحیح بخاری - دار طوق النجاه - ج 9 ص 33 )

اگر این قول صحیح است به چه صورتی و در جه شکلی ؟

3) فرض کنیم شخصی پیامبر را در خواب دیده است . از کجا باید بفهمیم که این رویت صحیح است و نه اضغاث احلام ؟

با توجه به عبارت پایانی حدیث نمی توان گفت که قطعا هر کس پیامبر را در خواب ببیند رویای صادقه است و نه پریشانی و کابوس ؟

4) با توجه به تعریفی که بخاری از صحابه بودن دارد و مفهوم این حدیث آیا اگر یک مسلمان قرن 21 پیامبر را در خواب ببیند ، از صحابه آن حضرت محسوب می شود ؟

با تشکر