سلامتی،امام زمان، رجعت، خوبان، مهدویت

چطور امامی مهربان، انتقام می گیرد؟

[h=2]هرگاه صفات امام زمان علیه السّلام را بررسی کنیم چیزی جز مهربانی و عطوفت نمی بینیم امامی که مهربان تر از پدر و مادر توصیف شده است، اما یکی از القاب ایشان "منتقم" است. حال در این نوشتار به بررسی چرایی انتقام گرفتن حضرت می پردازیم.[/h]

IMAGE(http://img1.tebyan.net/big/1394/07/29206221691756894101264210222413219288124.jpg)
[h=2]آرامش بشر در سایه عدل مهدوی[/h] هدف امام زمان علیه السّلام از ظهور و قیام، برپایی عدالت جهانی و حاکمیت قرآن و اسلام در جهان است، تا در پرتو قرآن بشر به آرامش کامل رسیده و به راحتی نردبان ترقی و کمال را طی کند، اما از ابتدای تاریخ ما شاهد زورگویی و ظلم و ستم طاغوت ها بوده ایم و همیشه عده ای هستند که به هیچ وجه حاضر به پذیرش حق و عدالت نیستند و حاضرند تمام انسانها را قربانی امیال نفسانی خود کنند، مانند اسرائیل در این زمان که هیچ منطق و قانونی را نمی پذیرد و منطقش فقط کشتار است، حال امام مهربانی ها که برای هدایت بشر و آرامش و عدالت جهانی قیام می کند چاره ای جز مبارزه و جنگ با این ستمگران دارد؟
[h=2][/h][h=2]افزایش ظلم های تاریخ[/h] امامی که آگاه و عالِم به ظلم های تاریخ است و دشمنان خدا مادر مظلومه اش را به طور وحشیانه اى بین در و دیوار فشار داده و محسن اش را سقط کردند و در نهایت این بانوی بزرگوار ۷۵ (یا ٩٥)روز بعد از رحلت پدر، دنیا را با دلى آزرده و جراحاتى بسیار ترک کردند و پس از آن حرمت شکنى دردناک، فاجعه ها وحشتناک و وحشتناک تر مى شود و اهل بیت علیهم السّلام و پیروانشان در روزگار ستم و فشار به سر برده و یکى پس از دیگرى مظلومانه به شهادت نائل مى گردند و در روز عاشورا فاجعه به اوج رسیده و اهل بیت پیامبر اکرم صلّى اللّه علیه وآله و شیعیان مخلصشان از طفل شیرخوار تا پیر هفتاد سال مورد هجوم واقع مى شوند و گناهشان جز احیای قرآن نبود. مسلما این ستمگرى ها ادامه دارد تا قیام قائم آل محمد(عج) و هر روز با رنگ هاى مختلفى جلوه گرى نموده و فاجعه اى وحشتناک رخ مى دهد. و ظلم و فساد در عالم فراگیر مى شود.
[h=2]امام غائب تکمیل کننده اهداف عاشورا[/h] احترام خون انسانها و حرمت قتل نفس از مسائلى است كه همه شرایع آسمانى و قوانین بشرى در آن هم عقیده اند، و آن را یكى از بزرگترین گناهان مى شمرند، ولى اسلام اهمیت بیشترى به این مساله داده است تا آنجا كه قتل یك انسان را همانند كشتن همه انسانها شمرده

از مجموعه سخنان امام حسین علیه السلام اهداف والاى نهضت عاشورا به خوبى روشن مى شود كه احیاى قرآن، احیاى سنت نبوى و سیره علوى، از بین بردن كج رویها، حاكم ساختن حق، حاكمیّت بخشیدن به حق پرستان، از بین بردن سلطه استبدادى حكومت ستمگران، تأمین قسط و عدل در عرصه هاى اجتماعى و اقتصادى و... از جمله آنهاست.
یقیناً، پیش از ظهور و مقارن با آن، ستمگران خون ریزى بر دنیا حاکم اند که از هیچ جنایتى فرو نمى گذارند. حال، امامى که قیام مى کند، در برابر این همه کج روى ها و بیدادگرى ها، چگونه برخورد کند، تا جهان را پر از عدل و داد سازد؟ بى تردید، گروه هاى معاندى که دست شان به خون بشریّت آلوده است و حق مردم را غصب کرده اند و یا پست و مقامشان به خطر افتاده، در مقابل حرکت اصلاح گرانه و نهضت امام، ایستادگى مى کنند. بنابراین، امامى که قیام مى کند و مأموریّت تشکیل حکومت جهانى اسلام را دارد، ناگزیر از جنگ خواهد بود.
[h=2]حق خونخواهی در قرآن[/h] در سوره مبارکه اسراء آیه 33 می خوانیم: «وَ لا تَقْتلوا النَّفْسَ الَّتِی حَرَّمَ اللَّه إِلاَّ بِالْحَقِّ وَ مَنْ قتِلَ مَظْلوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سلْطاناً فَلا یسْرِفْ فِی الْقَتْلِ إِنَّه كانَ مَنْصوراً »؛ و كسى را كه خداوند خونش را حرام شمرده به قتل نرسانید، جز به حق، و آن كس كه مظلوم كشته شده براى ولیّش سلطه (حق قصاص) قرار دادیم، اما در قتل اسراف نكند، چرا كه او (ستم دیده) مورد حمایت است.
احترام خون انسانها و حرمت قتل نفس از مسائلى است كه همه شرایع آسمانى و قوانین بشرى در آن هم عقیده اند، و آن را یكى از بزرگترین گناهان مى شمرند، ولى اسلام اهمیت بیشترى به این مساله داده است تا آنجا كه قتل یك انسان را همانند كشتن همه انسانها شمرده و در سوره مائده آیه 32 می فرماید: «...مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِی الْأَرْضِ فَكَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمِیعاً...»؛ هر كس انسانى را بدون ارتكاب قتل یا فساد در روى زمین بكشد چنان است كه گویى همه انسانها را كشته است.
اسلامی که کشتن یک انسان بی گناه را همانند کشتن همه انسان ها می داند، حق قصاص را برای ولیّ دم قرار داده و می فرماید: «وَ مَنْ قُتِلَ مَظْلُوماً فَقَدْ جَعَلْنا لِوَلِیِّهِ سُلْطاناً» (سلطه: قصاص قاتل)
در روایات، یکی از مصادیق "ولیّ" در آیه مورد نظر، حضرت مهدی (عج) بیان شده است؛ چرا که انتقام همه مظلومان عالم به خصوص جد عزیزش، امام حسین علیه السلام را خواهد گرفت.
امام زمان علیه السلام عهده دار تمام خون هایی است که به ناحق در طول تاریخ ریخته شده است و در زمان ظهور با ایجاد عدالت و پایان دادن به جریان ظلم، انتقام مظلومان جهان را خواهد گرفت و مظلوم ترین فردی که در عالم کشته شده است، حضرت سیدالشهداء علیه السلام است از این رو امام مهدی علیه السلام خونخواه و منتقم خون امام حسین علیه السلام است

امام محمد باقر علیه السلام در تفسیر این آیه فرمود : منظور آیه از «قتِلَ مَظْلُوماً» امام حسین علیه السلام می باشد؛ زیرا آن بزرگوار مظلومانه شهید شد و ما امامان خونخواه آن حضرت هستیم. هنگامی که قائم ما خاندان قیام کند خون امام حسین علیه السلام را طلب خواهد کرد.
و نیز در روایات آمده است وقتی امام زمان علیه السلام و یارانش قیام کنند، شعار انقلابشان این خواهد بود: «یا لثارات الحسین» یعنی ما آمده ایم انتقام خونی که از امام حسین علیه السلام ریخته شد را بگیریم. این جمله اشاره به این معنا دارد كه هنگام انتقام خون پاك امام حسین علیه السلام فرا رسیده است، كسانى كه مى خواهند از دشمنان آن حضرت انتقام خون به ناحقّ ریخته حجّت الهى را بگیرند مهیا شوند.
[h=2]چه اشخاصی به دست منجی موعود کشته می شوند[/h] حال این سوال پیش می آید که قاتلان امام حسین علیه السلام که هم اکنون در قعر جهنم هستند چگونه امام زمان علیه السلام از آنها انتقام می گیرد؟
در پاسخ باید گفت در روایات داریم که قاتلان ائمه علیهم السلام جزء رجعت کنندگان هستند و آنها را از قبرها بیرون آورده و قصاص می کنند، نکته بعدی این که هر کس در همان زمان با امام به جنگ برخیزد و راضی به کار قاتلان باشد شریک جرم آنان است، همچنانکه در حدیث می خوانیم از امام رضا علیه السلام سؤال کردند آن افرادی که امام حسین علیه السلام را کشتند، نیستند که از آنها انتقام بگیرند و نیز در قرآن می خوانیم نباید گناه دیگری را به گردن فرد دیگری انداخت! امام رضا علیه السلام فرمودند: هر کسی در عصر ظهور راضی باشد به کاری که یزید و یزیدیان با امام حسین علیه السلام انجام دادند، همچون كسى است كه آن را انجام داده باشد، و اگر كسى در مشرق كشته شود و كس دیگر در مغرب بدان قتل راضى باشد، شخص راضى هم پیش خدا شریك قاتل است. و البته قائم علیه السلام هم وقتى كه خروج كرد آنان را بوسیله رضایت به فعل پدرانشان مى كشد.
دانستیم امام زمان علیه السلام عهده دار تمام خون هایی است که به ناحق در طول تاریخ ریخته شده است و در زمان ظهور با ایجاد عدالت و پایان دادن به جریان ظلم، انتقام مظلومان جهان را خواهد گرفت و مظلوم ترین فردی که در عالم کشته شده است، حضرت سیدالشهداء علیه السلام است از این رو امام مهدی علیه السلام خونخواه و منتقم خون امام حسین علیه السلام است.


[/HR] منابع:
پرتوی از آیه های مهدوی، محسن قرائتی.
سایت جامع فرهنگی مذهبی شهید آوینی.

وقتی که خوبان باز می گردند

انجمن: 

IMAGE(http://img1.tebyan.net/big/1394/06/1362072491037314358771794927225190206241.jpg)


[/HR] «رجعت» در لغت به معنی بازگشت است، و در اصطلاح به معنی بازگشت گروهی از مومنان خالص و عده‌ای از منافقان فاجر، پیش از قیامت به این جهان است. اعتقاد به رجعت یکی از عقاید مسلم و تردیدناپذیر شیعه است، که بر اساس آیات قرآن و احادیث معصومین استوار می ‌باشد. زیرا خداوند منان بر طبق حکمت بالغه ‌اش مقرر فرموده که به هنگام پیاده‌ شدن احکام الهی و استقرار یافتن حکومت واحد جهانی، چشم‌ انتظاران آن روزگار مسعود بازگردند و از برکات بی ‌پایان دولت کریمه خاندان وحی برخوردار شوند.
[/HR] هنگامی ‌که مومنان خالص برای مشاهده الطاف حق و درک لذت زندگی در پناه دولت حق باز می ‌گردند. ستمگران و ملحدان نیز باز می ‌گردند، تا پیش از آخرت قسمتی از واکنش اعمال خود را ببینند و مایه سرور و طیب خاطر ستمدیدگان گردد.
فرمان رجعت همانند فرمان ظهور، از طرف خداوند قادر متعال صادر می‌ شود و جمعی از بندگان خالص خداوند، که سالها و احیاناً قرنها پیش از آنان دیده از جهان فروبسته‌ اند، باز می‌ گردند و تجلی قدرت خداوند را در دولت کریمه امام مهدی علیه ‌السلام می‌ بینند. آیات بی‌ شماری از قرآن کریم، توسط امامان، به‌ عنوان آیات رجعت مطرح شده، که از بررسی آنها وقوع رجعت در میان پیشینیان و امکان آن در آینده به ‌روشنی اثبات می ‌گردد.
[h=4]رجعت وعده الهی[/h] اموراتی که در قرآن و روایات برای آینده پیشگویی شده است بر دو دسته اند: برخی از آنها وعده است و برخی دیگر نشانه.
نشانه ها قابل تغییرند و احتمال عدم تحقق آنها وجود دارد، مانند برخی علائم غیرحتمی ظهور. امّا وعده های الهی تخلف ناپذیرند و قطعاً تحقق می یابند چه اینکه قرآن می فرماید: "إِنَّ اللَّهَ لاَ یُخْلِفُ الْمِیعَادَ "( آل عمران، آیه 9) حال اگر وعده ای مقدمه لازمی داشته باشد که بدون آن نتواند تحقق یابد، آن مقدمه هم قطعی خواهد بود.

مومنانی که در اثر ظلم ظالمان و بیدادگری غاصبان و توطئه منافقان، به زندان ها و تبعیدگاه ها افتاده اند و در نتیجه به فیض شهادت نایل آمده اند باید در آخرالزمان به دنیا باز گردند تا این وعده الهی درباره آنان محقق گردد و لذت و شیرینی گسترش دین موردپسند خداوند را که در راه استقرار آن لحظه ای درنگ نکرده اند چشیده و شاهد استقرار دولت کریمه، عزت اسلام و مسلمین و ذلّت نفاق و منافقین باشند

[h=2]رجعت، وعده تخلف ناپذیر و یا نشانه تغییرپذیر[/h] اکنون باید به این موضوع بپردازیم که آیا رجعت مانند قیامت و ظهور حضرت مهدی علیه السلام یک وعده الهی است که تخلف ناپذیر باشد و یا نشانه ای از نشانه های عصر ظهور و قیامت می باشد که تغییرپذیر باشد؟
و پاسخ آن این است که رجعت وعده الهی است. امّا درباره ی وعده بودن آن به یک آیه و یک روایت اشاره می کنیم. قرآن کریم می فرماید:
وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضى‏ لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنِی لا یُشْرِكُونَ بِی شَیْئاً وَ مَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ.(آیه 55 سوره نور)
IMAGE(http://img1.tebyan.net/big/1394/06/8723190441652522453792102252431002158283.jpg)
"خداوند به كسانى از شما كه ایمان آورده و كارهاى شایسته انجام داده‏اند، وعده داده است كه حتماً آنان را در زمین جانشین قرار دهد، همان گونه كه كسانى پیش از ایشان را جانشین كرد، و قطعاً دینى را كه خداوند براى آنان پسندیده است، براى آنان استقرار و اقتدار بخشد و از پى ترسشان امنیّت را جایگزین كند، تا (تنها) مرا بپرستند و چیزى را براى من شریك نگیرند، و هر كس بعد از این، كفر ورزد پس آنان همان فاسقانند."
نکاتی که در مورد این آیه باید مورد بررسی قرار گیرد این است که:
اولاً این وعده الهی شامل همه مومنان نیست، بلکه یک گروه خاصی از مومنان است که به اعلی درجه ی ایمان و عمل صالح رسیده باشند، زیرا آیه صراحت دارد که همه مومنان مشمول این وعده نیستند که از عبارت "منکم" استفاده می شود. و مومنان هم از سه حال خارج نیستند:
الف) مومنان کامل که در اعلی درجه ایمان و عمل صالح رسیده اند.
ب) مومنان متوسط که ایمان و عمل صالحشان در حد متوسط است.
ج) مومنان مستضعف که ایمان و عمل صالحشان در حدّ ضعیف است.

گروه دوم و سوم نمی تواند مورد وعده الهی باشد، زیرا ترجیح مرجوح بر راجح، ظلم و عقلا قبیح است. پس وعده داده- شدگان منحصرند در گروه اول که مصداق آنان در مرتبه اول پیامبراکرم صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام هستند، سپس مومنانی که در درجه ی اعلی بعد از آنان می باشند.
بنابراین خدای سبحان به مومنان کامل وعده ی قطعی داده است که به زودی زمینه ی حکومت آنان را در روی زمین فراهم کرده و آنان را وارث زمین قرار دهد و کره ی زمین را از لوث کفر و نفاق پاک نماید به طوری که هیچ سببی از اسباب ترس و نا امنی مومنان حاکم را تهدید نمی کند، بلکه سرتاسر عالم را خیرات و امنیت فرا می گیرد و جامعه از هر گونه ترس و دلهره در امان و آسایش می باشد و زندگی پاک و طیب را در سایه ی حکومت کریمه تجربه می کند.
ثانیاً آیه می فرماید: اسلام که دین حق و مرضیّ الهی است به طور اساسی و بنیادی در روی زمین استقرار پیدا نموده و هیچ چیزی استقرار او را تهدید نمی کند و هیچ مانعی از نفوذ و اجرای احکام آن در جامعه وجود ندارد، بشر به آن حد از رشد و کمال می رسد که فقط خدای یگانه را پرستش نموده و هیچ چیز دیگری را مستحق عبادت و پرستش نداند.

فرمان رجعت همانند فرمان ظهور، از طرف خداوند قادر متعال صادر می‌ شود و جمعی از بندگان خالص خداوند، که سالها و احیاناً قرنها پیش از آنان دیده از جهان فروبسته‌ اند، باز می‌ گردند و تجلی قدرت خداوند را در دولت کریمه امام مهدی علیه ‌السلام می‌ بینند.

آنچه مسلم است این جامعه با این خصوصیات، از آغاز بعثت رسول اکرم صلی الله علیه و آله تا به امروز، هرگز محقق نشده است و چشم گیتی مصداق چنین جامعه ای را هنوز ندیده است و برای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و اهل بیت آن حضرت علیهم السلام و مومنانی که در مرتبه بعدی قرار دارند هیچ گاه چنین زمینه ای در طول تاریخ فراهم نشده است، بلکه همه ی آنان در اثر ظلم ظالمان و بیدادگری غاصبان و توطئه منافقان، به زندان ها و تبعیدگاه ها افتاده اند و در نتیجه به فیض شهادت نایل آمده اند پس باید در آخرالزمان به دنیا باز گردند تا این وعده الهی در باره آنان محقق گردد و لذت و شیرینی گسترش دین موردپسند خداوند را که در راه استقرار آن لحظه ای درنگ نکرده اند چشیده و شاهد استقرار دولت کریمه، عزت اسلام و مسلمین و ذلّت نفاق و منافقین باشند.
و نیز امام صادق علیه السلام می فرمایند: وَاللهِ لا تَذهَبُ الأیَامُ و اللّیالیُ حتّی یُحیِیَ اللهُ المَوتی و یُمیتَ الأحیاءَ، و یَرُدَّ اللهُ الحَقَّ إلی أهلِهِ و یُقِیمَ دینَهُ الّذِی ارتَضاهُ لِنَفسِه و نَبِیِّهِ، فَأَبشِروا، ثُمَّ أبشِرُوا. فَوَ اللهِ ما الحَقُّ إلاّ فی أیدِیکُم.( الکافی، ج ۳، ص ۵۳۸٫)
به خدا قسم روزها و شب ها به پایان نمی رسد تا اینکه خداوند مردگان را زنده کند و زنده ها را بمیراند و خداوند حقّ را به اهلش بازگرداند و دینی را که مورد رضایت خود و رسولش می باشد به پا دارد. پس بشارت باد بر شما و بشارت باد بر شما. به خدا قسم که حقّ جز در دست های شما نمی باشد.
در این روایت امام علیه السلام با قسم به خداوند زنده شدن مردگان و برپایی دین حق به دست مومنان را خبر داده اند.
بنابراین به طور حتم این وعده الهی در آینده محقق شده و حکومت عدل الهی در زمین به دست صالحان بر پا می شود. تعدادی از یاران خاص امام زمان علیه السلام از رجعت کنندگان و تعدادی هم از مومنین خالص همان زمان می باشند و ما باید تمام سعی و تلاشمان این باشد که در راه رضایت خدا و امام زمان قدم برداریم تا انشاء الله بتوانیم از یاران خاص حضرت باشیم.