بررسی عصمت و عالم آدم(ع) و ابلیس
ارسال شده توسط Seyyed* در سهشنبه, ۱۳۹۲/۰۲/۱۷ - ۱۶:۳۸سلام
1- عالمی که حضرت آدم(ع) در آن بوده عالم تکلیف نبوده چون عالم تکلیف عالمی است که در آن اختیاری باشد، شریعتی باشد، کتاب و رسولی باشد و بشارت و نذیری بر جهنم و بهشت. با این اوصاف چرا حضرت آدم در عالمی که گفته شده بهشت برزخی اما برزخ نزولی با توجه به اینکه عالم تکلیف به حساب نمیآمد مورد امتحان الهی قرار میگیرد جمع بین عالمی که در آن تکلیف نیست با امتحان و مجازات الهی چطور ممکن است؟
2- علامه جوادی آملی در تفسیر آیات مربوط به حضرت آدم بیان کردند که حتی حضرت آدم مرتکب ترک اولی هم نشد چون نشئهٔ ترک اولی و معصیت فقط دنیاست اگر ترک اولی هم نبود پس ندای «ربنا ظلمنا انفسنا» با خدای خود چه بوده؟
3- در مورد ابلیس هم همین شبهه وجود دارد که در جمع ملائکه بودن و مورد امتحان الهی قرار گرفتن با توجه به اینکه عالم ملائکه عالم امتحان نیست چطور ممکن است آیا این اقوال قرآنی نوعی بیان حقایق سنبولیک نیست؟