لا اکراه فی الدین
بالاخره «لا اکراه فی الدین» یعنی چه؟
ارسال شده توسط به من بیاموز در پنجشنبه, ۱۳۹۷/۰۷/۲۶ - ۱۶:۱۷با سلام و عرض ادب
بنده بعضی وقت ها با برخی مسائل در اسلام روبرو میشوم که برایم قابل هضم نیست ، مثلا گاهی یک امر واضح و روشن را به کسی میگویی بعد به شما میگویند لا اکراه فی الدین ، و ادعا میکنند هیچکس نمیتواند آنها را مجبور به انجام آن کار کند در حالی که آن کار آنها برای دین ما مضر است ، مثلا بد حجابی ، لباس های تن نما میپوشند و برجستگی های بدنشان را نمایان میکنند بعد که میگویید اینکار را نکنید تبلیغ بی حجابی و بی دینی میشود میگویند هیچ کس حق ندارد به ما دستور دهد چون خدای شما گفته لا اکراه فی الدین و عده ای افراد ظاهرا مذهبی هم قبول میکنند !
اصلا این جمله معنیش چیست ؟ اینجا چه میکند ؟ چرا تفسیر درستی از آن توسط ائمه ارائه نشده ؟ بنده گاهی شک میکنم که قرآن تحریف شده و این هم شاید از آن موارد تحریف است .
اصلا این آیه ظاهرا با آیات قبل و بعد خودش هم سازگاری ندارد ، چون آیات بعد میگوید شما را اینچنان و آنچنان عذاب میکنیم پس اعمال بد عقوبت دارد و نمیتوانیم بگوییم هیچ اجباری در عمل به دین نیست ! مگر میشود حرف حق را نپذیرفت ؟ این کفر است ، چطور خداوند جواز کفر میدهد ؟
بیشتر تفسیر های موجود در کتاب های مختلف را خواندم و به نظرم قانع کننده نبودند ، بلاخره لا اکراه فی الدین یعنی چه ؟
حتی یک تفسیر از خودم در آوردم ، گفتم اکراه یعنی زشتی و لا اکراه فی الدین یعنی در دین هیچ زشتی نیست ، اما متاسفانه کسی قبول نکرد و به بنده گفتند اکراه فارسی با اکراه عربی فرق میکند و همه اتفاق نظر دارند که اکراه در عربی یعنی اجبار ( یک نفر در اینستاگرام گفت ) !
اگر لا اکراه فی الدین به معنای این باشد که هیچ اجباری داخل دین نیست پس واجبات چیستند ؟ اگر لا اکراه فی الدین به این معنی است که ورود به دین اجباری نیست پس کفر هم جواز دارد !
اگر لا اکراه فی الدین یعنی ورود به دین برای اهل کتاب اجباری نیست با خود قرآن نمیشود آن را قبول کرد زیرا دین نزد خدا اسلام است ، اگر اهل کتاب مسلمان هستند که پس دیندار هستند و اصلا خارج از دین نیستند ، اگر مسلمان محسوب نمیشوند مانند بی دین ها میشوند چون دین نزد خدا فقط اسلام است . ( ان الدین عند الله الاسلام )
در کل این جمله چیست ؟ چه می گوید ؟ اصلا لزوم نازل شدن آن چه بود ؟ این چطور با اعجاز قرآن سازگار است ؟
تعارض جنگ مسلمین با عدم اکراه در دین
ارسال شده توسط پاگنده در شنبه, ۱۳۹۵/۱۱/۰۹ - ۱۳:۰۳سلام
خسته نباشید
به نظر شما با توجه به آیه لا اکراه فی الدین می توان جنگهای صدر اسلام رو توجیه کرد؟
آیا این جنگها مورد تایید است؟
اگه ممکنه از نظر تاریخی هم بررسی کنید
ممنون
آيا حكم ارتداد با آزادي عقيده سازگار است؟
ارسال شده توسط طاها در دوشنبه, ۱۳۸۸/۰۸/۱۸ - ۱۷:۱۷بديهي است اگر دادگاه صالحه بناشد يا قاضي آن مجتهد و عادل نباشد يا از طريق صحيح اثبات نشود مثلاً دو نفر عادل به ارتداد او نزد قاضي شهادت ندهند يا خودش نزد قاضي اقرار نكند، حد الهي بر او جاري نمي شود.
هر كس بايد بر اساس مقدمات و پيش درآمدهاي صحيح، عقيده و جهانبيني صحيحي انتخاب كند.
انسان از نظر عقلي آزاد نيست كه هر عقيده اي براي خود انتخاب نمايد، همان طور كه آزاد نيست هر غذايي را بخورد.
چه بسا غذا مسموم باشد و يا آزاد نيست هر دارويي را مصرف كند يا هر صدايي را بشنود
و حاكم اسلامي دخالتي در عقايد كسي ندارد و تجسس در عقايد افراد حرام است