لذائذ در قیامت

کیفیت تجرد بهشت قیامتی و نحوهٔ ظهور قیامت

انجمن: 

شبهه اول: اگر عوالم هستی طبق قرآن شامل دنیا و برزخ و قیامت یا طبق برهان و شهود شامل طبیعت و ماده، عالم مثال و عالم عقل و نفس هست و در عالم مثال تجرد از ماده هست ولی صور اشیاء هستن اما در عالم قیامت و نفس هم تجرد از جرم ماده طبیعی هست اشتراک قیامت و برزخ هم تجرد از صور اشیاء اختلاف قیامت و برزخ حال با این توضیح آیات جنات تجری من تحتها الانهار و لذات اینچنینی مثل حور عین و عسل و ... در بهشت چطور قابله توجیه هست با توجه به اینکه بهشت قیامت تجرد از ماده و صورت دارد و این آیات حداکثر تجرد ماده را میرساند نه تجرد صورت را و ترسیم نعمات بهشت خالدین فیهای قیامت شبیه بهشت برزخی است چون قیامت نه ماده هست نه صورت آیا باید ظواهر آیات اینچنینی را به دلیل اختلاف با مبانی عقلی تأویل کرد و گفت منظور حقایق غیر قابل توصیف هست از اسماء و صفات حق و حور و قلمان و درخت و عسل همه و همه تمثیل هستند؟

شبهه دوم: بحث اصلی معراج پیامبر است که در جهنم قیامت حاضر شد و جهنمی ها را هر یک با احوالاتی که در کتب نقل معراج ذکر شده مشاهده کرد. حالا شبهه این است اگر طبق آیات قرآن قیامت با زوال عالم طبیعت مثل پودر شدن کوهها یا درهم پیچیدن ستارگان یا ... قیام می کند چطور در معراج پیامبر کافری را که مسلما باید در جهنم برزخ می بود در جهنم قیامت دید نتیجه کلی اینکه قیام قیامت امر عمومی است برای کل انسانهای واقع در دنیا و برزخ یا امری است شخصی؟