شیخ احمد مقـدس اردبیلـی،
از مشایخ بزرگ جهان تشیع و از مشاهیر نامی عالـم اسلام، در اوایل قرن دهم هجری در قریه نیار، واقع در دوکیلو متری شهرستان اردبیل پا به عرصه وجـود گذاشت و بعد از رشد و شکـوفایی و بلـوغ وطـی مراحل علمی نزد بزرگـان و کسب کمـالات معنـوی و عرفـانی و صعود به قله رفیع انسانیت به مرتبه ای از دانـش و معرفت، زهـد و تقـوا، معنـویت و ادب رسید که در تمام مجالـس و محافل علمی و معنوی زبانزد خاص و عام و در زهـد ضرب المثل دوران گردیـد و هنـوز هـم پـس از گذشت چهار قـرن در بیـن عالمـان و دانشـوران سخـن از او میرود و او الگـویـی بـرای پـارسـایـان و پـرهیزکاران است.
او پـس از سپری نمودن دوران کـودکی و گذراندن تحصیلات ابتدایی به قصد فراگیری علـوم عالیه و کمالات معنوی به نجف اشرف مهاجـرت کـرد و بـرای بهره گیـری از فضـای علمـی و معنـوی نجف،
مجاورت آن خاک اقدس و زندگی در سایه مـولای متقیان امام علی (ع) را بر همه چیز ترجیح داد و با علـم و دانش و بینـش به روشنگری راه بشریت و مبارزه با شیاطیـن و هـواهای نفسانـی بـر خاست. تا جائیکه در مـدت عمـر گـرانمایه خـود فعالیتهای چشمگیـری در راه احیاء و تـرویج و تبلیغ مکتب انسان ساز اسلام و تـربیت اسـوههای علـم و ایمان انجام داده و آثار گرانقـدری از خـویـش به یادگار گذاشت.
در عمليات كربلاي پنج، وضعيت گردان از نظر شهيد و مجروح، بسيار بد بود. از كل گردان تنها 35 نفر باقي مانده، كه آنها هم زمين گير شده بودند. «حاج مهدي طياري» به فكر استفاده از جنگ بي سيم افتاد. به اين منظور تمام بي سيم هاي موجود در گردان به كار افتادند و مكالمه اي فرمايشي شروع شد:
- برادر سريع بيا اين محور، ما بايد اين جا را نگه داريم
- از طرف ديگر شنيده مي شد: برادر مجيد و نيروهايش رسيدند،
- آن يكي ادامه مي داد براي ما هم نيروي كمكي رسيد
و همزمان چند آر.پي.جي.زن كه در طول خط مستقر بودند، شروع به شليك آر.پي.جي. مي كردند.
دشمن كه در حال شنود كانال هاي مختلف بي سيم بود، به گمان اين كه واقعا ما از نظر نيرو و مهمات پشتيباني شده ايم، از حملة نهايي منصرف شد و به اين طريق، توانستيم خط را نگه داريم
یکروز دیگر چشم پاك دختري از جملهاي تر مانده است
چشمهاي پاكش اما خيره بر در مانده است
روي ديوار اتاقكوچك تنهايياش
عكس بابايش كنار شعر مادر مانده است
قلب دختر ميتپد و روبه رويش عكس مرد
چون پرستويي كه بيآواز وبيپر مانده است
كوچهها آبي شد و بابا نيامد، مادرش
گفت تا برگشتنش يك روز ديگر مانده است
به بهانه ایام کریسمس: قرآن یا انجیل کدام یک عیسی را مقدس می دانند
آغاز سال جدید میلادی و تولد حضرت عیسی بن مریم (ع) فرصت مناسبی است تا نگاه متفاوت قرآن کریم و انجیل به شخصیت و جایگاه حضرت عیسی و مادر مقدسش حضرت مریم (س) را بررسی کنیم.
آنچه میخوانید حاصل گفتگوی خبرنگار سرویس علمی- فرهنگی مرکز خبر حوزه، با حجتالاسلام والمسلمین رضوی محقق و پژوهشگر حوزوی در عرصه ادیان و مذاهب پیرامون نگاه دو کتاب آسمانی به این پیامبر عظیم الشأن است. * تولد عیسی از منظر انجیل و قرآن مکان تولد تصویری که اناجیل به ما می دهند با تصویری که قرآن به ما می دهد متفاوت است، داستان انجیل اینگونه است که «حضرت مریم به همراه شوهر یا نامزدش یوسف نجار برای شرکت در سرشماری به جنوب فلسطین یعنی بیت اللحم می روند؛ در بیت اللحم[1] بخاطر شلوغی جایی را پیدا نمی کنند و مجبور می شوند در یک آغولی شب را به صبح برسانند که در همان شب، عیسی به دنیا میآید، یعنی محل تولد ایشان آغول گوسفندان و جایی بوده است که حیوانات را نگه می داشتند و دو نفر هم حضور داشته اند؛ یکی یوسف نجار و دیگری مریم ؛ در حالی که قرآن محل تولد را مکان شرقی معرفی می کند « وَ اذْكُرْ فِي الْكِتابِ مَرْيَمَ إِذِ انْتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِها مَكاناً شَرْقِيًّا » [2]. کسی هم همراه مریم نبوده است و نگاه قرآن به مکان تولد و وقایع میلاد آن حضرت با کمال احترام و حفظ حرمت پیامبر الهی است در حالی که در انجیل تحریف شده، این وقایع به صورتی نقل شده که از ساحت مقدس انبیای الهی به دور است. * جشن کریسمس سابقه تاریخی ندارد در مورد زمان تولد هم تاریخ های مختلفی گفته شده است ؛ خود مسیحیان با محاسبه ای که ما می کنیم معتقدند حضرت مسیح، چهار سال قبل از تاریخ میلادی که اکنون برای او معین کردهاند به دنیا آمده است و این تاریخ میلادی دقیق نیست، زیرا تاریخ میلادی را ششصد سال بعد از میلاد مسیح به عنوان تاریخ میلادی قرار دادند لذا در محاسبه اشتباه کرده اند و اگر بخواهیم تاریخ دقیق میلادی را محاسبه کنیم الان در سال 2014 باید باشیم و چهار سال با تاریخ کنونی اختلاف است ؛ در مورد فصل هم اطلاع دقیقی در دست نیست و اینکه مسیحیان زمستان و کریسمس را به عنوان زمان تولد مسیح جشن می گیرند دقیق نیست و به احتمال زیاد این را از «میترا پرستان» گرفته اند ؛ گفتنی این امر ضروری است که جشن های کریسمس از قرن چهاردهم به بعد متداول شده است و جشن هایی به نام جشن کریسمس [3] تا قبل از این قرن نداشته ایم . چگونگی تولد : در مورد چگونگی تولد، اختلافی بین قرآن و اناجیل وجود دارد ، اناجیل میگویند: وقتی عیسی مسیح در آن آغول گوسفندان که عیسی به دنیا آمد، فر شتگان،چوپان هایی که در اطراف آن منطقه بودند را خبر کردند که بیائید در اینجا نوزاد مبارکی به دنیا آمد است و مجوسی هایی که از شرق به آن منطقه آمده بودند به دنبال یک ستاره که در محل تولد، طلوع کرده بود به آن منطقه رفته بودند ؛ و وقتی هم که مردم به آنجا آمدند، همگان فکر می کردند که عیسی فرزند مریم و یوسف است و طبق گزارش اناجیل، هیچ کس اطلاع نداشت که حضرت عیسی پدر ندارد.
اما از منظر اسلام اینگونه نیست و اسلام، نامی از یوسف نجار نمی برد و بیان میکند که در محل تولد حضرت عیسی فقط حضرت مریم (س) هست و وقتی که به واسطه روح القدس به این فرزند آبستن می شوند در ابتدا خیلی ناراحت می شوند، ولی خدا در این خصوص و برای تسلی دل حضرت مریم می فرماید که این امر الهی است. همگان از تولد عیسی تعجب می کنند و به او تهمت می زنند و حضرت عیسی بخاطر رفع این تهمت در گهواره سخن می گوید و مسئله تولد عیسی به سرعت در بین بنی اسرائیل می پیچد « فَأَتَتْ بِهِ قَوْمَها تَحْمِلُهُ قالُوا يا مَرْيَمُ لَقَدْ جِئْتِ شَيْئاً فَرِيًّا (27)يا أُخْتَ هارُونَ ما كانَ أَبُوكِ امْرَأَ سَوْءٍ وَ ما كانَتْ أُمُّكِ بَغِيًّا (28)فَأَشارَتْ إِلَيْهِ قالُوا كَيْفَ نُكَلِّمُ مَنْ كانَ فِي الْمَهْدِ صَبِيًّا (29)قالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتانِيَ الْكِتابَ وَ جَعَلَني نَبِيًّا (30)وَ جَعَلَني مُبارَكاً أَيْنَ ما كُنْتُ وَ أَوْصاني بِالصَّلاةِ وَ الزَّكاةِ ما دُمْتُ حَيًّا (31)وَ بَرًّا بِوالِدَتي وَ لَمْ يَجْعَلْني جَبَّاراً شَقِيًّا (32) » [4] حتی در انجیل «متی» اولین مطلبی که در این خصوص آورده است، نسب نامه عیسی (ع) است و در حقیقت نام اجداد یوسف نجار را می شمارد و در واقع ایشان را فرزند یوسف نجار معرفی می کند .