نام امامان در قرآن

چرا نام امام علی (ع) در قرآن نيامده است؟

انجمن: 

علّت عدم ذكر نام علي(ع) در قرآن، ممكن است موارد زير باشد:
1 - بناي قرآن همواره بر اين است كه مسايل را به صورت اصول كلي بيان كند و حتي‏الامكان وارد جزييات نشود كه اين خود بنا به مصالح و حكمت‏هايي است
2- شايد خداوند تبارك و تعالي نمي‏خواسته است در چنين مسأله‏اي كه بالاخره هوا و هوس‏ها دخالت مي‏كند، مطلب به صورت صريح ذكر شود چرا كه ممكن بود با توجيه و با بهانه‏هايي همچون اجتهاد و.... براي دستيابي به برخي مقاصد، حرمت كلام الهي شكسته گردد؛ همچنان كه اين امر در مورد سخنان پيامبر(ص) اتفاق افتاده است
مرحوم مطهري در كتاب امامت و رهبري مي‏فرمايند: «....اگر آيه‏اي هم به طور صريح در اين خصوص وجود داشت، باز آن را توجيه مي‏كردند. پيغمبر(ص) در گفتار خودش به طور صريح گفت: هذا علي مولاه. ديگر از اين صريح‏تر چه مي‏خواهيد؟!.....»
نقل شده است كه يك نفر يهودي، در زمان حضرت امير(ع) به قصد طعن و سركوفت مسلمانان به حوادث نامطلوب صدر اسلام اشاره كرده و مي‏گويد: «ما دُفِنْتُمْ نَبيَّكُمْ حَتّي اًّخْتَلَفْتُم فيهِ»؛ هنوز پيغمبرتان را دفن نكرده بوديد كه درباره‏اش اختلاف كرديد.
اميرالمؤمنين(ع) به او جواب خيلي عجيبي مي‏دهد، ايشان مي‏فرمايد: «اًّنّما اًّخْتَلَفْنا عَنْهُ لا فيهِ وَلكِنَّكُمْ ما جَفَّتْ أَرْجُلَكُمْ مِنَ البَحْرِ حَتّي قُلْتُمْ لِنَبِيِّكُمْ: اًّجْعَلْ لَنا اًّلهاً كَما لَهُمْ الهََْ، فَقالَ: اًِّنَّكُمْ قومٌ تَجْهَلُونَ»;
ما درباره پيغمبر(ص) اختلاف نكرديم، اختلاف ما درباره دستوري بود كه از پيغمبر ما رسيده بود. ولي شما هنوز پايتان از آب دريا خشك نشده بود كه از پيغمبرتان خواستيد كه همان اصل اول توحيدتان را زير پابگذاريد، گفتيد براي ما بتي بساز مثل اينها سپس فرمود شما گروهي نادان هستيد
3-يكي از ويژگي‏هاي قرآن، بيان تمامي مسايل گوناگون فقهي، اعتقادي، تاريخي و اخلاقي است: «...لا رَطْبٍ وَ لا يابِسٍ اًّلاّ في كِتابٍ مُبينِ» و اين ويژگي جامعيت، از مصاديق اعجاز قرآن است.
قرآن كريم در جاي ديگري مي‏فرمايد: «وَ لَقَدْ صَرَّفْنا لِلنّاسِ في هذَا القرآنِ مِنْ كُلِّ مَثَلٍ...»;
ما براي مردم در اين قرآن از هر نمونه‏اي - چيزي - بيان كرديم
از اين رو قرآن، اصول كلي را بيان فرموده است اما تبيين جزييات را به عهده پيامبر(ص) نهاده است
قرآن، در بسياري موارد از كنايه، مجاز و استعاره نيز استفاده كرده است. به گفته علماي علم معاني و بلاغت به كنايه سخن گفتن، از تصريح بهتر و رساتر است
بنابراين در قرآن به نام افراد و يا جزييات كم‏تر اشاره شده چنان كه نام‏هاي پيامبران بلكه اسامي صحابه و ياران پيامبر نيز نيامده است.
آنچه از نگاه قرآن اهميت دارد، ضرورت نبوت و امامت است اما تعيين مصداق آن، به شيوه‏هاي ديگر واگذار شده است
اگر در قرآن نامي از بيشتر پيامبران برده نشده است - تنها 26 تن نام برده شده‏اند - دليل آن نيست كه آنان پيامبر يا رسول نبوده‏اند زيرا قرآن خود مي‏فرمايد: «وَ لَقَدْ أرْسَلْنا رُسُلاً مِنْ قَبْلِكَ مَنْهُمْ مَنْ قَصَصْنا عَلَيْكَ وَ مِنْهُمْ مَنْ لَمْ نَقْصُصْ عَلَيْكَ...»;
پيش از تو رسولاني فرستاديم كه سرگذشت گروهي را براي تو ذكر كرديم و سرگذشت گروهي را ناگفته گذاشتيم
البته نام برخي از پيامبران به صورت اشاره و كنايه آمده است، به طور مثال نام اشموئيل با عنوان «وقال لهم نبيّهم» آمده و نام حضرت خضر به عنوان «فَوَجَدا عَبْداً مِنْ عِبادِنا» ذكر شده است
4- قرآن كريم درباره هيچ كس پس از پيامبر اكرم(ص) به اندازه حضرت علي سخن نگفته است، گرچه نام آن حضرت در قرآن به صراحت نيامده است، اما با عناوين و عبارات گوناگوني كه از تصريح كردن به نام آن حضرت تأثير بيشتري دارد، به آن حضرت اشاره نموده است مانند:
الف) «اًّنَّما وَلِيُّكُمْ الله وَ رَسُولُهُ والّذينَ آمَنُوا الّذينَ يُقيمُونَ الصَّلاَْ وَ يُؤتُونَ الزَّكاَْ وَ هُمْ راكِعُونَ»;
ولي شما خدا و رسول خدا و كساني هستند كه ايمان آورده‏اند و نماز را به پاداشته و زكات را در حال ركوع پرداخت مي‏نمايند
ب) آيه مباهله: «قُلْ تَعالَوا نَدْعُ أَبْنأَنا وَ أبْنأَكُمْ وَ أنْفُسَنا وَ أنْفُسَكُمْ»;
اي رسول بگو بياييد بخوانيم فرزندانمان را و فرزندانتان را و جانمان را و جانتان را... در اين آيه از علي به عنوان جان رسول خدا ياد شده است
ج) «مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ»;
اين آيه، علي(ع) را كسي معرفي مي‏نمايد كه تمام علم كتاب نزد اوست
د) «أَطيعُوا الله وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الأَمْرِ مِنْكُمْ».
بنا به اين آيه شريفه هم، حضرت علي(ع) ولي امر بوده و اطاعت از او هم‏تراز اطاعت از خدا و رسول دانسته شده است
و ده‏ها آيه ديگر كه در جاي خود بحث شده و به اثبات رسيده است
آنچه يادآوري شد، گوياي اين واقعيت است كه در قرآن كريم، اگر چه نام حضرت علي برده نشده است اما تعبيراتي بهتر به جاي تصريح به نام آن حضرت آمده است و نبايد گمان كرد چون قرآن از آن حضرت نام نبرده پس ولايت ايشان اهميتي ندارد چرا كه اگر به قرآن و دستورهاي آن از اين منظر بنگريم، بايد بسياري از احكام و عقايد كه از اهميت خاصي نزد مسلمانان برخوردار است، از اهميّت چنداني برخوردار نباشد، در حالي كه چنين نيست
از ديدگاه مسلمانان پيروي از آنچه پيامبر فرموده است واجب است، چون دستورهاي آن حضرت مانند فرمان‏هاي خداوند است.
قرآن مي‏فرمايد: «...ما أتاكُمُ الرّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا...»;
آنچه رسول حق دستور دهد، بگيريد و هر چه نهي كند، واگذاريد
يكي از دستورهاي بسيار مهم پيامبر(ص) كه در جهت تفسير و تبيين آيات ياد شده صادر شده است، اطاعت و پيروي از علي است كه او را مدار حق و ولي و سرپرست مسلمانان پس از خودش معرفي فرموده است

1. نهج‏البلاغه، حكمت 317
2. سوره انعام، آيه 59
3. سوره اسرأ، آيه 89
4. سوره غافر، آيه 78
5. سوره بقره، آيه 248
6. سوره كهف، آيه 65
7. سوره مائده، آيه 55
8. سوره آل عمران، آيه 61
9. سوره رعد، آيه 43
10. سوره نسا، آيه 59
11. سوره حشر، آيه 7

چرا نام ائمه در قرآن نیامده است؟

انجمن: 

با سلام با توجه به اینکه قران کتاب کاملی است چرا نام ائمه در آن نیامده؟

چرا درباره امامت امام علی (ع) در قرآن کریم آیه ای نیامده است؟

انجمن: 

باسلام خدمت کارشناسان محترم
من یک سوال داشتم
چرا در قرآن کریم سوره یا آیه ی که به حضرت علی (ع) اختصاص داشته باشد ،نیامده است ؟
مثلا تو قرآن می آمد که حضرت علی (ع) بعد از پیامبر به خلافت و امامت می رسند و بعد از حضرت علی (ع) نیر فرزندان بزرگوار ایشان به مقام امامت نائل می شوند
اگه چنین آیه یا سوره ای در قرآن می آمد مطمئنا دیگه اهل سنتی وجود نداشت و همه ی مسلمانان شیعه بودند.
باتشکر:Gol:

چرا نام امام علی (ع) و دیگر امامان شیعه به صراحت در قرآن نیامده است؟

انجمن: 

با سلام
چرا نام امام علی و دیگر امامان شیعه در قرآن به صراحت نیامد تا دست کم حجت بر همگان چه گذشتگان و چه آیندگان تمام شود؟
فقط خواهش می کنم مطالب کپی پیست شده ارائه نشود.
با تشکر