فرهنگ اهداء عضو - اسراف نکنیــــــــــــــم!-حکم شرعی اهدای عضو چیست ؟

تب‌های اولیه

69 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
فرهنگ اهداء عضو - اسراف نکنیــــــــــــــم!-حکم شرعی اهدای عضو چیست ؟

سلام به اسک دینی های عزیز:Gol:

حتماً همه می دونیم که اهداء عضو چه جوریه و بیمار مرگ مغزی به چه کسی می گن و...

و حتماً همه می دونیم که ثواب این کار چقدر زیاده

اما این نکته که
جگر گوشه ی آدم روی تخته و داره نفس می کشه و بهش می گن باید پرونده ی قتلشو صادر کنی و زیر برگه ی رضایت رو امضا کنی خیلی سخته.......
می دونید چرا؟
چون
نمی دونیم این دستگاست که داره نفس می کشه نه عزیزمون.
یه مطلب دیگه هم اینه که شاید بعضی خانواده ها فکر می کنن که اگه اعضای بدن عزیزشون رو اهدا کنن دیگه جنازه ی سالمی نمی تونن ببینن! اما اینطور نیست. تیم پزشکی بدن رو با موادی به اسم پروتز ترمیم می کنن و شبیه یه جنازه ی سالم تحویل می دن.

یه چیز دیگه هم که فکر می کنم توی رضایت بعضی خونواده ها مؤثره اینه که مثلاً اگه خود بنده دچار مرگ مغزی بشم، شاید حتی اگر خونوادم بخوان موافقت کنن و به این درک رسیده باشن که عمر من تموم شده، ولی اینکه بعد ها قراره بشنون"با دستهای خودشون بچشونو کشتن!" یا "چطور دلشون اومد!!" "چجور راضی شدن؟؟؟" حالا شاید زنده می موند!!!
و هزار جور جمله هایی که ممکنه به این ها زده بشه، خونوادم رو پشیمون کنه!

می دونین چیه؟
یکی از چیزهایی که کمک می کنه به تصور درست خانوادم اینه که خود من قبلاً کارشون رو راحت کرده باشم و به اینکه اعضای بدنم در همچین شرایطی اصراف نشه و بتونه جون چند انسان دیگه رو نجات بده رضایت داده باشم.
چرا ما تو همه چیز می گیم اصراف نکنید اما تو این یکی که خیلی خیلی مهمه اصراف می کنیم!!!؟؟
چرا می گم اصراف؟
خوب ما راحت مثل آب خوردن یه قلب سالم، دوتا کلیه ی سالم، شش، قرنیه، نسوج و ..... رو می فرستیم زیر خاک!!!
این اصراف نیست؟
پس اسمش چیه؟

دو سال پیش توی دانشگاه ما یه پسر جوون تصادف کرد و مرگ مغزی شد ولی خونوادش موافقت نکردن.
پس قبل از اینکه از وقتش بگذره و ...

خوبه که خودمون کارت اهداء عضو پر کنیم که خانواده هامون هم اون موقت با خیال راحت از اینکه ما راضی هستیم ، برای اهداء عضومون راضی بشن.:Kaf:




ریحانة النبی;100155 نوشت:
خوبه که خودمون کارت اهداء عضو پر کنیم که خانواده هامون هم اون موقت با خیال راحت از اینکه ما راضی هستیم ، برای اهداء عضومون راضی بشن.


بسم الله شروع کنید:Gol:

سلام و درود:Gol:

ریحانة النبی;100155 نوشت:
خوبه که خودمون کارت اهداء عضو پر کنیم که خانواده هامون هم اون موقت با خیال راحت از اینکه ما راضی هستیم ، برای اهداء عضومون راضی بشن.

راستش بنده پر کردم و بعد از چند ماه درب منزل تحویل دادند!

البته موقع ثبت نام به کسی نگفتم!

چون واکنش ها را میدانستم!

بعد که متوجه شدند

گفتند تا ما راضی نباشیم امکان ندارد!:Ghamgin:

همینطوره؟؟؟:Gig:

علی یارتان:Gol:

po0neh;100160 نوشت:
گفتند تا ما راضی نباشیم امکان ندارد! همینطوره؟؟؟

سلام

بله

اگر توی سایت اهدا بخونید طبق قوانین شرعی و قانون حاکم رضایت اولیا دم واجب است
و اگر راضی نشوند نمی دهند:Gol:

حکم شرعی اهدای عضو چی هست ؟

ه نظرم خوبه از کارشناسان احکام هم در این زمینه جهت پاسخگویی دعوت کنیم .

سلام

کاش علت جایز بودنشو دقیق و با مدرک بگویید

چون خیلی مهمه و لطفا فقط به حکم فقها اکتفانکنید لطفا

پیشا پیش از پاسخ گویی تان ممنونم:Gol:

ریحانة النبی;100155 نوشت:
خوبه که خودمون کارت اهداء عضو پر کنیم که خانواده هامون هم اون موقت با خیال راحت از اینکه ما راضی هستیم ، برای اهداء عضومون راضی بشن.

سپاس از طرح اين تاپيک

يه خاطره جالب هم بگم در اين مورد

هفته پيش ، ماشين برادرم در پارکينگ دانشگاهشون مورد سرقت قرار گرفت و يه کيف حاوي مقداري پول و کليه مدارک برادرم رو دزديدن.

واقعا برادرم شوکه شدن ،چون جدا از ضرر مالي ، تهيه المثني همه اون مدارک واقعا کار دشواري بود.

دو روز بعد يکي تماس گرفت ، گفت من همون روز کيف شما رو که گوشه خيابون پرت شده بود پيدا کردم اما از ترس اينکه اگر تماس بگيرم ممکنه اتهام دزدي به خودم بخوره تماس نگرفتم.

اما امروز که کيف رو کاملا وارسي کردم و چشمم به کارت اهداي عضو شما افتاد ، گفتم حتماً شما ادم منطقي و مومني هستيد و لذا با خيال راحت باهاتون تماس گرفتم.

* اما نکته اخلاقي اين خاطره اينه که ، چه خوبه مردم نسبت به اين عمل انساني ديد خوبي دارن و اين رو کار انسانهاي پاک سرشت و مومن مي دونن.

راستش خود من که تا اين لحظه اقدام به ثبت نام براي اهدا نکردم :Gig:
اما اگر کارشناسان محترم به طور شفاف حکم شرعي و ساير مسائل مرتبط رو بگن حتما خيليها از جمله خود بنده اقدام خواهيم کرد.

يا علي:Gol:

گل ليلا;100356 نوشت:
اما اگر کارشناسان محترم به طور شفاف حکم شرعي و ساير مسائل مرتبط رو بگن حتما خيليها از جمله خود بنده اقدام خواهيم کرد.

:Gig::ok:

آقائی می فرمودند

بیمار مرگ مغزی رو کشتن حکمش حکم قتل عمده
جائی ندیدم برای قتل عمد رضایت خانواده بگیرن !!!!!

با سلام به همه ی بزرگواران
بسیار بسیار ممنونم از شما عزیزان که تو این بحث شرکت کردین.

نقل قول:
اما اگر کارشناسان محترم به طور شفاف حکم شرعي و ساير مسائل مرتبط رو بگن حتما خيليها از جمله خود بنده اقدام خواهيم کرد.

منتظر نظر کارشناسان محترم هستیم.

اما اجازه بدید ماجرای یه نفرو که می شناسم براتون تعریف کنم:
دخترخانمی بود که خیلی دوست داشت کارت اهدای عضو پر کنه. اما خیلی خیلی می ترسید از اینکه خونوادش(به خصوص مادرش!!!) بفهمن. بالاخره به این فکر افتاد که از مرجع تقلیدش بپرسه که اگه ایرادی نداره ثبت نام کنه. بالاخره این کارو کرد و آدرس خونه ی دوستش رو که خیلی هم راز دار بود برای دریافت کارت داد.
کارت اومد و توی این مدت این خانم هروقت برنامه ای چیزی در این مورد توی تلوزیون نشون میدادن سعی می کرد همش از این حرکت تعریف کنه و بگه این خونواده ها چقدر بزرگوارن و......... بالاخره از دست بد یا خوب روزگار مادرش کارت رو توی کیف دختره پیدا کرده بود، دختره که فکر کنم یه سکته ی ناقص زده بود از ترس! ولی دید مادرش فقط یه لبخند زد و یه کم به فکر فرو رفت و از اون موقع به بعد هیچ مخالفتی با دختر نکرد.

یه ماجرای دیگه که شاید مطرح کردنش خالی از لطف نباشه:
یه جوان که خبرشو مدتی پیش از اخبار شنیدم:
جوانی بود که خودش اگه اشتباه نکنم مشکل ریه داشت و اگر به واسطه ی یکی از همین مرگ مغزی ها مشکلش حل می شد به مرگ مغزی دچار نمی شد.
اما خانوادش با اهدای اعضاش موافقت کرده بودن!!!!
میدونین این یعنی چی؟
اصلاً فکرشو بکنید بزرگواری بعضی از آدمها چقدره.......
اینا کجا رو می بینن؟
اگه یه ذره فقط یه ذره می خواستن تلافی کنن چی میشد؟؟؟
ولی اونا به این فکر کردن که جون چند تا آدمه دیگه رو نجات بدن :Mohabbat:که مثل عزیز خودشون پرپر نشه!

یعنی ممکنه شهید در راه خدا محسوب شند؟:Gol:

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام

بنده قبلا سوالی در این رابطه از کارشناسان محترم پرسیده بودم

جواب جناب اسراء :

اسراء;13091 نوشت:
[=palatino linotype]
با عرض سلام وتشكر از سوال شما ؛
احتراما:

به اين استفتاء توجه شود :
سوال :ايا استفاده از اعضاي بدن شخصي كه دچار مغزي شده (مانند قلب ودو كليه )،براي نجات جان بيماران جايز است؟
جواب:اگر استفاده از اعضاي بدن بيماران براي معالجه بيماران ديگر ، باعث تسريع در مرگ وقطع حيات انان شود جايز نيست ، در غير اينصورت اگر عمل مزبور با اذن قبلي وي صورت گيرد يا نجات نفس محترمي متوقف بران عضو مورد نياز باشد ، اشكال ندارد.
اجوبه س/1292

اینجا :

http://www.askdin.com/showpost.php?p=13091&postcount=9

آذر بانو;100169 نوشت:
حکم شرعی اهدای عضو چی هست ؟ ه نظرم خوبه از کارشناسان احکام هم در این زمینه جهت پاسخگویی دعوت کنیم .

با تشکر از سئوال شما:

1- اگر شخصی در زمان زنده بودن بخواهد عضوی از اعضایش را هدیه کند به شرطی که برای خودش خطر جدی نداشته باشید ، جایز است .

2- اگر شخصی وصیت کند که هر گاه مرگ مغزی شد عضوی از اعضایش را اهداء کنند ، جایز نیست .

3- اگر شخصی وصیت کند که هر گاه مرد پس از مرگ کامل او ، عضوی از اعضایش را اهداء کنند به شرطی که اهداء آن عضو موجب نجات مسلمانی گردد ، جایز است و گرنه اشکال دارد .

پی نوشت:
1. استفتائات سایت آیت الله سیستانی به آدرس:
http://www.sistani.org/local.php?modules=nav&nid=5&cid=1116

و استفتاء از دفتر معظم له

پس با این حساب جریان سایت اهدا عضو از بیخ و بن غلطه

سجاد;100593 نوشت:
2- اگر شخصی وصیت کند که هر گاه مرگ مغزی شد عضوی از اعضایش را اهداء کنند ، جایز نیست .

**عبدالله**;100614 نوشت:
پس با این حساب جریان سایت اهدا عضو از بیخ و بن غلطه نقل نمایش پست ها نوشته اصلی توسط : سجاد 2- اگر شخصی وصیت کند که هر گاه مرگ مغزی شد عضوی از اعضایش را اهداء کنند ، جایز نیست .

با تشکر از اظهار نظر شما

پاسخی که بیان شد نظر آیت الله سیستانی است اما به نظر آیت الله خامنه ای :

اگر شخصی وصیت کند که هنگام مرگ مغزی اعضایش اهداء شود اگر برداشتن عضو او موجب تسریع در مرگش یا قطع حیاتش نمی شود ، جایز است . (1)

پی نوشت:
1. آیت الله خامنه ای ، اجوبه الاستفتائات س 1291

سجاد;100593 نوشت:

2- اگر شخصی وصیت کند که هر گاه مرگ مغزی شد عضوی از اعضایش را اهداء کنند ، جایز نیست .

3- اگر شخصی وصیت کند که هر گاه مرد پس از مرگ کامل او ، عضوی از اعضایش را اهداء کنند به شرطی که اهداء آن عضو موجب نجات مسلمانی گردد ، جایز است و گرنه اشکال دارد .

پی نوشت:
1. استفتائات سایت آیت الله سیستانی به آدرس:
http://www.sistani.org/local.php?modules=nav&nid=5&cid=1116

و استفتاء از دفتر معظم له

با عرض سلام به تمامی اسک دینی های عزیز

به خصوص جناب سجاد بزرگوار که همیشه زحمت می کشند و به خوبی پاسخگوی سؤالات هستند.

حقیقتش بنده مورد 2 و 3 رو متوجه نشدم :

هرگاه مرد یعنی چی؟ مرگ مغزی یعنی چی؟
:Gig:
ممنون می شم واضح تر بفرمایید.
ضمن اینکه با توجه به حساسیت مسأله و درخواستی که به بنده اعلام کردند، ممنون میشم نظر تمام مراجع رو بفرمایید.

سجاد;100636 نوشت:
اگر شخصی وصیت کند که هنگام مرگ مغزی اعضایش اهداء شود اگر برداشتن عضو او موجب تسریع در مرگش یا قطع حیاتش نمی شود ، جایز است . (1)

سجاد جان اینکه بدتر شد

وقتی عضوش رو برداریم یعنی به حیاتش خاتمه میدیم برادر

از نظر پزشکی مرگ مغزی یعنی مرگ
در کماست که طرف نمرده
مرگ مغزی به هیچ عنوان امکان بازگشت نداره
طرف واقعا مرده

زیتون;100733 نوشت:
از نظر پزشکی مرگ مغزی یعنی مرگ

بحث پزشکی نیست

بحث فقهی است

از نظر اسلام مرگ یعنی مفارقت روح از جسم

ایا بیمار مرگ مغزی روحش از جسمش خارج شده؟

از نظر پزشکی خیلی چیزها مجازه که در اسلام مطلقا حرامه

همین پزشکی خیلی موقعها یه تزهائی میده که فلان چیز شفاست یک سال بعد میگه ببخشید اشتباه شد همون فلان چیز سم است نه شفا !!!!!!!

زیتون;100733 نوشت:
مرگ مغزی طرف به هیچ عنوان امکان بازگشت نداره

اگر بذارن شاید برگرده

فعلا که باب شده تا مرگ مغزی میشه طرف رو مثله می کنن

میشه لطفا جواز صریح و واضح دینی ارائه بدین که کشتن یک نفر که روح هنوز در بدنش است برای نجات یکی دیگه جایزه؟

قتل نفس قتل نفسه یعنی نفسی که حیات داره حیات رو ازش بگیرین حالا به هر دلیل

من نمی خوام مخالفت کنم با این امر بلکه دنبال جواز شرعی اون هستم در این اشفته بازار که حقیقت گم شده

**عبدالله**;100738 نوشت:
اگر بذارن شاید برگرده

نه به هیچ عنوان برنمیگرده.
امکان برگشت نیست.
مغر مرده.
وقتی مغز بمیره دیگه کاریش نمیشه کرد. این بر اساس احتمال نیست. به هیچ عنوان زنده نمیشه.
تمام افرادی که مرگ مغزی میشن را مثله نمیکنن، باید شرایطش رو داشته باشه. خیلی از خانواده ها اجازه نمیدن و فرد را تا اتمام ضربان قلبش نگه میدارند. در واقع چند روز با دستگاه اندام فرد را زنده نگه میدارند. دستگاه را قطع کنند همه چی تموم شده.
فقط مشکلی که پیش میاد اینه که آیا روح از بدن خارج شده؟

زیتون;100746 نوشت:
فقط مشکلی که پیش میاد اینه که آیا روح از بدن خارج شده؟

کل گیر ما همینجاست وقتی روح خارج نشده یعنی زنده است

**عبدالله**;100727 نوشت:
سجاد جان اینکه بدتر شد وقتی عضوش رو برداریم یعنی به حیاتش خاتمه میدیم برادر

نه جناب عبدالله گرامی بدتر نشد !

چون تسریع در مرگ در مورد همه اعضای بدن صادق نیست به قول اطبای اسلامی فقط در اعضای رئیسه بدن اینگونه است اما مثلا در یک کلیه یا ... اینگونه نیست .

موفق و پایدار باشید

ریحانة النبی;100675 نوشت:
با عرض سلام به تمامی اسک دینی های عزیز به خصوص جناب سجاد بزرگوار که همیشه زحمت می کشند و به خوبی پاسخگوی سؤالات هستند. حقیقتش بنده مورد 2 و 3 رو متوجه نشدم : هرگاه مرد یعنی چی؟ مرگ مغزی یعنی چی؟ ممنون می شم واضح تر بفرمایید.

با سلام خدمت شما همکار محترم و تشکر از پی گیری بحث

در مورد دوم که معمول اهداء عضو ها به همین صورت است ، عرض کردم که شخص وصیت کرده هر گاه مرگ مغزی شده اعضایش اهداء بشود اما مرگ مغزی را اینگونه تعریف کرده اند:

مرگ مغزي توقف پايدار و برگشت ناپذير همه اعمال مغز است. در اين وضعيت، هيچگونه اميدي براي برگشت فعاليت مغز آسيب ديده وجود ندارد و فرد دچار مرگ مغزي هرگز قادر به زندگي دوباره نخواهد بود. فرد دچار مرگ مغزي بدون كمك دستگاه نمي تواند نفس بكشد، مردمك هايش پاسخ به نور ندارند، به تحريك دردناك عكس العمل نشان نمي دهد، دستگاه گيرنده امواج مغزي هيچ گونه موجي را از مغز وي ثبت نمي كند و خط صاف رسم مي نمايد. به علاوه، مرگ مغزي نشانه هاي متعدد ديگري دارد كه از طريق آنها و معاينات تكميلي به تشخيص قطعي مي رسند. مرگ مغزي معمولاً بعد از صدمه شديد به سر، خونريزي مغزي ، سكته يا نرسيدن طولاني مدت اكسيژن به مغز اتفاق مي افتد. (منبع)

در مورد سوم به این معناست که کسی وصیت کند هرگاه مرد (نه مرگ مغزی بلکه مرگ طبیعی و قطعی یعنی جدا شدن روح از بدن) اعضایش اهداء شود.

اگر باز هم ابهامی وجود دارد حتما مطرح فرمایید .

موفق باشید

ریحانة النبی;100675 نوشت:
ضمن اینکه با توجه به حساسیت مسأله و درخواستی که به بنده اعلام کردند، ممنون میشم نظر تمام مراجع رو بفرمایید.

آیت الله مکارم شیرازی :

در صورتی که مرگ مغزی قطعی باشد و هیچگونه احتمال بازگشت در آن وجود نداشته باشد برداشتن اعضاء برای نجات بیمارانی که جانشان در خطر است مانعی ندارد . (1)

پی نوشت:
1. استفتائات موجود در مرکز ملی

آیت الله صافی گلپایگانی:

برداشتن اعضاء قبل از مرگ (هنگام مرگ مغزی) جایز نیست و در بعضی موارد که سبب تسریع مرگ بیمار شود و مرگ او مستند به آن شود تبعات خاص خود را دارد بلکه اگر موجب سرعت مرگ نشود باز هم تبعات خاص خود را دارد بلی بعد از مرگ او در صورتیکه حیات نفس محترمه موقوف به پیوند باشد ، اشکال ندارد. (1)

پی نوشت:
1. استفتائات موجود در مرکز ملی

آیت الله وحید خراسانی:

قطع عضو کسی که مرگ مغزی شده جایز نیست .(1)

پی نوشت:
1. استفتائات موجود در مرکز

آیت الله نوری همدانی:

در صورتی که فرد دچار مرگ مغزی شده می توان اعضاء او را قطع و به بیماران پیوند بزنند. ولی اگر وصیت نکرده است این کار باید با اذن و برنامه از طرف ولایت فقیه انجام شود .(1)

پی نوشت:
1. استفتائات موجود در مرکز ملی

آیت الله بهجت:

قطع عضو کسی که مرگ مغزی شده جایز نیست .(1)

پی نوشت:
1. استفتائات موجود در مرکز

ریحانة النبی;100155 نوشت:
به این درک رسیده باشن که عمر من تموم شده

سجاد;100636 نوشت:
اگر شخصی وصیت کند که هنگام مرگ مغزی اعضایش اهداء شود اگر برداشتن عضو او موجب تسریع در مرگش یا قطع حیاتش نمی شود ، جایز است .

زیتون;100733 نوشت:
از نظر پزشکی مرگ مغزی یعنی مرگ در کماست که طرف نمرده مرگ مغزی به هیچ عنوان امکان بازگشت نداره طرف واقعا مرده

زیتون;100746 نوشت:
نه به هیچ عنوان برنمیگرده. امکان برگشت نیست. مغر مرده. وقتی مغز بمیره دیگه کاریش نمیشه کرد. این بر اساس احتمال نیست. به هیچ عنوان زنده نمیشه.

سجاد;100797 نوشت:
مرگ مغزي توقف پايدار و برگشت ناپذير همه اعمال مغز است. در اين وضعيت، هيچگونه اميدي براي برگشت فعاليت مغز آسيب ديده وجود ندارد و فرد دچار مرگ مغزي هرگز قادر به زندگي دوباره نخواهد بود.
سجاد;100814 نوشت:
آیت الله مکارم شیرازی : در صورتی که مرگ مغزی قطعی باشد و هیچگونه احتمال بازگشت در آن وجود نداشته باشد

اما احتمال بازگشت وجود دارد!!
به این خبر توجه فرمایید:

س از گذشت 5 سال از مرگ مغزی "آریل شارون" نخست‌وزیر سابق اسرائیل پزشکان اعلام کردند، وی در برابر تحریکات عصبی از خود واکنش نشان داده است.

به گزارش ایرنا "اشلومو سگف" پزشک خصوصی شارون با اعلام این خبر، افزود: به دنبال تحریکات عصبی نظیر نیشگون، شارون از خود واکنش‌هایی نشان می‌دهد و به هنگام صحبت با او چشم‌های خود را باز می‌کند."
منبع :http://www.tabnak.ir/fa/news/141342 و دهها سایت معتبر خبری.


این یک موردش بود. که چون شخصیت مورد نظر (آریل شارون ملعون) مشهور بود این خبر خیلی پیچید.اما ممکن است صدها مورد مشابه وجود داشته باشد که به علت گمنامی ،خبرش پنهان بماند.

و اذا جاء الاحتمال بطل الاستدلال

ریحانة النبی;100155 نوشت:
نمی دونیم این دستگاست که داره نفس می کشه نه عزیزمون.

بلکه این عزیزمونه که داره نفس می کشه اما به کمک دستگاه. بین این دو خیلی فرق است!
ریحانة النبی;100155 نوشت:
چرا ما تو همه چیز می گیم اصراف نکنید اما تو این یکی که خیلی خیلی مهمه اصراف می کنیم!!!؟؟ چرا می گم اصراف؟ خوب ما راحت مثل آب خوردن یه قلب سالم، دوتا کلیه ی سالم، شش، قرنیه، نسوج و ..... رو می فرستیم زیر خاک!!! این اصراف نیست؟ پس اسمش چیه؟


اگر این نحو استدلال صحیح باشد پس اعضای همه اعدامی ها را هم اهدا کنیم.چون می دونیم می میره.اصلا چطوره با اهدای عضو ، اعدامش کنیم؟!!!
اصلا مگه هر کس که می دونیم می میره و بر نمی گرده میشه اعضاشو اهدا کرد؟اون اعدامی هم می دونیم فردا می میره.پس اسرافه اگر اعضاش زیر خاک بپوسه!

(در ضمن اسراف صحیح است نه اصراف!)

بنده بیم دارم بعضی مطالب عنوان کنم و مسئول باشم در قبال انها
والا مطالبی عنوان می کردم که نظر همه درباره اهدا عضو عوض میشد

فقط 2 کلید می دم دوستان برن دنبال کنن

1-- چرا اهدا عضو از سوی اکثر مراجع جایز نیست و حتی حرام است چه حکم و حدیثی گفته اهدا عضو مرگ مغزی و کشتن او ثواب بسیار دارد؟کسی از اون ور برگشته ثوابش رو بگه؟کدام یک از مراجع معتبر ثوابش رو گفته؟

2- کمی تحقیق کنید راجع به مرگ مغزی هائی که به زندگی بازگشته اند

مرگ از نظر اسلام خروج روح از بدن است نه مرگ مغزی و قطع عضو مرگ مغزی حکم مثله کردن را دارد
اتمام نظرات عبدالله....:Moshtagh:

**عبدالله**;100896 نوشت:
مرگ از نظر اسلام خروج روح از بدن است نه مرگ مغزی و قطع عضو مرگ مغزی حکم مثله کردن را دارد اتمام نظرات عبدالله....

سلام
منم به همین موضوع فکر کردم

می شه کامل واضح بگویید؟ این به چه علت جایز شده؟:Ghamgin:

العبد;100884 نوشت:
"پس از گذشت 5 سال از مرگ مغزی "آریل شارون" نخست‌وزیر سابق اسرائیل پزشکان اعلام کردند، وی در برابر تحریکات عصبی از خود واکنش نشان داده است.

خوب اگه زنده شده باشه پس مرگ مغزی نبوده یا نمرده

ولی سوال من بی جواب موند

ایا ممکنه شهادت محسوب بشه؟!!!:Gol:

mkk1369;100920 نوشت:
این به چه علت جایز شده؟

کی گفته جایز شده؟

**عبدالله**;100943 نوشت:
کی گفته جایز شده؟

پس این حکم هایی که دادند یعنی مجاز نیست؟

اینکه اگر مرگ مغزی باشد اشکال ندارد؟:Gig:

العبد;100884 نوشت:
"پس از گذشت 5 سال از مرگ مغزی "آریل شارون" نخست‌وزیر سابق اسرائیل پزشکان اعلام کردند، وی در برابر تحریکات عصبی از خود واکنش نشان داده است.

به گزارش ایرنا "اشلومو سگف" پزشک خصوصی شارون با اعلام این خبر، افزود: به دنبال تحریکات عصبی نظیر نیشگون، شارون از خود واکنش‌هایی نشان می‌دهد و به هنگام صحبت با او چشم‌های خود را باز می‌کند."

آیا شارون مرگ مغزی کرده بوده؟
مرگ مغزی که طرف اینقدر نمیتونه زنده بمونه. من حداکثر مدتش رو نمیدونم ولی فکر نکنم بیشتر از چند روز باشه.
در کماست که افراد میتونن چندین سال زنده بمونن.

فکر کنم نظر علمای بزرگی چون مرحوم بهجت رحمت الله علیه و ایت الله وحید حفظ الله تعالی برای اتمام بحث کافی باشه
هر دو فرمودن جایز نیست حالا شما هی برین بالا بیاین پایین :pir:

سلام و درود:Gol:

الکی نیست که!

باید 6 تا پزشک متخصص مرگ مغری را تایید کنند(البته تعداد دقیقش یادم نیست!):Gig:

**عبدالله**;100896 نوشت:
مرگ از نظر اسلام خروج روح از بدن است نه مرگ مغزی و قطع عضو مرگ مغزی حکم مثله کردن را دارد

من در علم پزشکی سررشته ای ندارم!

اما تاحالا دیدید دم مارمولک بعد از قطع شدن باز هم تکان می خورد!

روح که در دمش نیست, هست؟!

پس چرا تا چند ساعت بعد از قطع تکان میخورد؟؟!!

شاید اینطوری بشود زنده بودن بقیه ی اعضا به جز مغز را توجیه کرد!!

علی یارتان:Gol:

با سلام خدمت همه دوستان

با توجه به اختلاف نظری که بین مراجع عظام در این مسئله وجود دارد که در پست های گذشته به آن اشاره شده است ، واضح است که هر کسی باید طبق نظر مرجع تقلید خود عمل نماید که ان شاء الله مأجور خواهد بود .

در پناه حق باشید

**عبدالله**;101026 نوشت:
هر دو فرمودن جایز نیست حالا شما هی برین بالا بیاین پایین

سلام

این طوری باشد پس پیوند کلیه و دیگر اعضا هم در هنگام زنده بودن کلا غلطه و حرام؟

درسته؟:Gig:

**عبدالله**;100896 نوشت:
مرگ از نظر اسلام خروج روح از بدن است نه مرگ مغزی و قطع عضو مرگ مغزی حکم مثله کردن را دارد اتمام نظرات عبدالله....

سلام

فکر کنم درست می گویند

اخه وقتی مس میت نجس می شه که بدن سرد شده باشد

و بدن وقتی سرد می شود که قلب کار نکند(به علت عدم جریان گردش خون)

پس مرگ یعنی از کار افتادن قلب و مغز با هم غیر از این است؟
و قلب در الویت است
چرا ؟

چون خون وقتی به مغز نرسد مغزم از بین می رود
اما وقتی مغز از بین برود ولی قلب سالم بماند شاید مغز ترمیم بشود درسته؟(حدس می زنم):Gig::Gol:

سجاد;101077 نوشت:
با سلام خدمت همه دوستان

با توجه به اختلاف نظری که بین مراجع عظام در این مسئله وجود دارد که در پست های گذشته به آن اشاره شده است ، واضح است که هر کسی باید طبق نظر مرجع تقلید خود عمل نماید که ان شاء الله مأجور خواهد بود .

در پناه حق باشید


با سلام به همگی و با تشکر از جناب سجاد و دیگر دوستان
از نظر شرعی:
بنده عرضی دارم و اون اینه که هر کس باید تو این زمینه به مرجع تقلیدش رجوع کنه و این کاملاً مشخصه و البته مطمئناً تمامی مراجع که از اونها نام برده شده عالم هستند و نمی شه گفت چون این مرجع فلان نظر رو داره، پس مراجع دیگه اشتباه کردن!!!
اما از نظر پزشکی:
بنده سعی می کنم بتونم با یکی از دوستانی که در زمینه ی اهداء عضو فعالیت می کنند صحبت کنم و از ایشون بخوام که تشریف بیارن به سایت و مواردی رو که دوستان مطرح فرمودن جواب بدن البته قول صد در صد نمی دم چون مطمئن نیستم که بتونم ولی سعیم رو می کنم.

اونائی که حکم قتل مرگ مغزی رو صادر می کنن بخونن و بفهمن چه می کنن

ازگشت از مرگ
برقراري ارتباط با بيماران مرگ مغزي امکان‌پذير مي‌شود
جام جم آنلاين: عصب شناسان انگليسي دريافته اند که مي توان با بيماراني که در مرحله هوشياري و بيهوشي قرار دارند و حالتي که به حالت نباتي پايدار شهرت دارد، ارتباط برقرار کرد.

به گزارش مهر، «آدرين اوئن» از دانشگاه کمبريج براي اولين بار ثابت کرد افرادي که در اثر آسيبهاي جدي مغزي در بيهوشي کامل بوده و هيچ نشانه اي از هوشياري از خود نشان نمي دهند، نه تنها مي توانند گفتگوي افراد ديگر را درک کنند، بلکه مي توانند به سئوالات ساده پاسخ دهند.
اکنون وي بر اين باور است که با استفاده از اين يافته و کشف جديد ديگري، اين افراد مي توانند با استفاده از نوعي ترکيب کننده صوتي در زمان واقعي با ديگران ارتباط برقرار کرده و يا حتي با استفاده از ويلچرهاي موتوردار به اطراف حرکت کنند.
اوئن تا کنون توانسته با استفاده از دستگاه اسکنر مغزي fMRI توانايي يک بيمار در وضعيت نباتي پايدار را در دادن پاسخهاي آري يا خير به چند سئوال ساده به اثبات برساند. به گفته وي با استفاده از دستگاه کم هزينه تر «برق نگار مغزي» که فعاليتهاي الکتريکي مغز را کنترل مي کند نيز مي توان چنين پاسخهايي را رديابي کرد.
اين به آن معني است که بيماراني که در مرحله اي از آسيب مغزي قرار دارند که به آن حالت نباتي پايدار گفته مي شود، با هزينه اي 30 هزار پوندي مي توانند به شيوه اي مشابه شيوه ارتباطاتي دانشمند مشهور، استفان هاوکينگ، به جهان خارج از ذهن و بدن خود دسترسي پيدا کنند با اين تفاوت که به جاي استفاده از حرکات گونه يا پلک، از فعاليتهاي بخشهاي مختلف مغز خود استفاده مي کنند.
اوئن که به دليل کمبود بودجه تحقيقاتي قصد دارد به همراه تيمش از دانشگاه کمبريج به دانشگاه اونتاريوي غربي در کانادا نقل مکان کند، معتقد است استفاده از اين روش تا 10 سال ديگر امکان پذير خواهد بود. به گفته وي اکنون مرزهاي اخلاقي به وجود آمده اند که بايد بر اساس آنها شيوه اي براي برقراري ارتباط با چنين بيماراني پيدا کرد. همچنين نمي توان براي صحبت کردن با آنها در هر زماني بيمار را درون يک اسکنر fMRI قرار داد زيرا اين کار بسيار پر هزينه است و در عين حال اين اسکنرها بسيار بزرگ و غير قابل حمل بوده و همه جا قابل دسترس نيستند.
يافته هاي اين دانشمند انگليسي نشان مي دهد از هر پنج بيماري که در حالت نباتي پايدار قرار دارند، يک بيمار مي تواند با دنياي خارج از خود ارتباط برقرار کند، يافته اي که سئوالاتي را درباره زمان خاموش کردن سيستمهاي پشتيباني حيات به وجود مي آورند. در حال حاضر در انگلستان بيش از هزار بيمار مرگ مغزي با استفاده اين سيستمهاي حياتي زنده نگه داشته شده اند به اين اميد که روزي دوباره به هوش بيايند.
اوئن پس از مطالعه بر روي مرد 29 ساله اي که پس از دو سال کما، وارد حالت نباتي پايدار شده بود، مطالعات جديدش را پايه ريزي کرد. اين بيمار به نظر بيدار مي آمد و گاهي پلکهاي خود را حرکت مي داد اما هيچ نشانه ديگري حاکي از هوشياري نسبت به جهان اطرافش از خود نشان نمي داد. اما اوئن و همکارانش دريافتند مي توان با ايجاد ضربه هايي کوچک در ميان فعاليتهاي مغزي اين بيمار، با وي ارتباط برقرار کرد.
آنها با استفاده از اسکنر fMRI واکنشهاي مغزي وي را در هنگامي که از بيمار سئوالاتي پرسيده مي شد، اندازه گيري کردند. به دليل پيچيدگي و شباهت سيگنالهاي مغزي مرتبط با پاسخهاي آري و خير، محققان اين پاسخها را کدگذاري کرده و از بيمار خواستند زماني که پاسخش آري است به تنيس بازي کردن و زماني که پاسخش منفي است به پرسه زدن در خانه اش فکر کند، زيرا اين دو فعاليت دو بخش مختلف از مغز را فعال مي کند.
نتيجه اين آزمايش نشان داد اين بيمار که در سال 2003 در اثر تصادف به اين اختلال دچار شده بود، مي تواند به 6 سئوال مطرح شده پاسخ درست بدهد.
اوئن معتقد است يک «برق نگار مغزي» که به کلاه شنا شباهت داشته و سطح آن از الکترودهاي متعددي پوشانده شده است، مي تواند فعاليتهاي الکتريکي مغز را به خوبي رديابي کند، اين دستگاه از هزينه کمتري برخوردار بوده و همه جا در دسترس است. وي که به دليل عدم حمايت مالي در انگلستان و پس از دريافت کمک هزينه تحقيقاتي 15 ميليون پوندي از کشور کانادا، قصد نقل مکان به اين کشور را دارد معتقد است کشف جديدش شايد تنها درک پاسخهاي کوتاه آري يا نه باشد، اما اين پاسخهاي کوتاه اطلاعات ارزشمندي را از بيماران در اختيار پزشکان و خانواده بيمار قرار خواهد داد.

سلام

دوستان

من در یک انجمن در سال های قبل

متوجه شدم که تا وقتی که سنگ لحد را روی مرده نگذارند او روحش از بدن جدا نمی شه
و وقتی که مردم خواستند از بالای سرش برند اونم پا میشه که بیاید که سرش به سنگ می خورد و روح از بدنش خارج می شود
ایا صحت دارد؟

(البته این برای چند سال پیش است ممکن است اشتباه بگم):Gig::Gol:

سلام
بر اساس پیشرفت های جدید پزشکی توقف قلب یا تنفس پایان زندگی نیست و انسان زنده است تا زمانی که سلول های مغز او زنده اند .زمانی که سلول های مغز انسان بمیرند انسان مرده محسوب گر چه ضربان قلب و تنفس او به وسیله وسایل فنی و پزشکی ادامه داشته باشد.پزشکان تلاش می کنند با استفاده از وسایل تنفسی و شوک های الکتریکی افرادی را که از نظر مغزی زنده اند احیا کرده و دوباره قلب و دستگاه تنفسی را به کار بیاندازند.پس ملاک مرگ از کار افتادن سلول های مغز است نه از کار افتادن قلب.

از منظر آیات و روایات استفاده می شود که حیات در انسان با نفخ روح آغاز و مرگ با جدا شدن روح از بدن واقع می شود.

خداوند ارواح را به هنگام مرگ قبض می کند و ارواحی را که نمرده اند نیز به هنگام خواب می گیرد سپس ارواح کسانی را که فرمان مرگ آن ها را صادر کرده نگه می دارد و ارواح دیگری را (که باید زنده بمانند) باز می گرداند تا سر آمد معینی در این امر نشانه های روشنی است برای کسانی که تفکر می کنند.زمر/42

راویه;101350 نوشت:
بر اساس پیشرفت های جدید پزشکی

بزرگوار حرف از شرع است نه پیشرفتهای پزشکی
بر اساس همون پیشرفتهای پزشکی مطلب بالا رو بخونین که امکان به حیات بازگشتن مرگ مغزی وجود داره

مرگ و حیات مانند دیگر موضوعات عرفی تابع فهم عرفی هستند و عرف نیز عموما ّ مرده را از زنده تمیز میدهند . اما تشخیص و احراز مرگ مغزی به دلیل تخصصی بودن خارج از توان و صلاحیت عرف عام است که در این گونه موارد نیاز به تشخیص کارشناس یعنی پزشکان متخصص است و موضوع حکم فقیه با نظر قاطع متخصصان مشخص می شود. اما اگر در بین متخصصان حکم قطعی و اتفاق بر مرگ نباشد طبق نظر فقهای شیعه و سنی در صورتی که مرگ مشکوک باشد تربص و انتظار تا زمان علایم مرگ و قطعی شدن آن واجب است.پس تا قطعی شدن مرگ حکم به حیات و در نتیجه عدم جواز پیوند در مورد او جاری خواهد بود.

با سلام با توجه به یافته های پزشکی در صورتی قابل برگشت است که سلول های مغزی زنده باشند و فقط مشکل قلبی یا تنفسی باشد.

عزیز برادر علمائی مثل اقای بهجت رحمت الله علیه و اقای وحید حکم صریح بر عدم جایز بودن اهدا عضو مرگ مغزی داده اند
و سایر انها نیز در صورتی جایز شمرده اند که مرگ شخص به تعجیل نیفتد

من دارم از شرع حرف می زنم و شما از نظر پزشکی

البته نمی خواهم وارد بحثی شوم که ....

راویه;101350 نوشت:
خداوند ارواح را به هنگام مرگ قبض می کند و ارواحی را که نمرده اند نیز به هنگام خواب می گیرد سپس ارواح کسانی را که فرمان مرگ آن ها را صادر کرده نگه می دارد و ارواح دیگری را (که باید زنده بمانند) باز می گرداند تا سر آمد معینی در این امر نشانه های روشنی است برای کسانی که تفکر می کنند.زمر/42

سلام
ایا این ایه مفهوم این که مغز نشانه ی زنده بودن نیست را نمی رساند؟

مگر در زمان خواب مغز فعالیت نمی کند؟
ایا علم پزشکی که هر لحظه امکان رد یا تاییدش وجود دارد می تواند سند مهمی قرار گیرد؟
مگر قران تاییدش کند
:Gol:

موضوع قفل شده است