جمع بندی چرا سگ نجس است ولی گرگ نه؟

تب‌های اولیه

91 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال

Miss.Narges;1015943 نوشت:
بعد اینکه منظور بنده این نبود که علت نجاست سگ به ژنش برمیگردد و مثلا در ژن سگ کدهایی هست که باعث نجاستش شده بلکه منظور این است که چون از گونه سگ صحبت میکنیم نه از گونه دیگر .گونه سگ در اسلام نجس است اما گونه گاو و گوسفند و .. نجس نیست .اینجا ژن هست که باعث میشه یک گونه با گونه دیگر تفاوت داشته ب اشه و اگر تشابه ژنی زیاد باشه یک گونه شبیه گونه دیگر میشه نظیر گرگ و سگ..دقت کنید اشتباه نکنید منظور این نیست نجاست سگ در ژنش می باشد.

بر این اساس باید مقداری به طور تخصصی به دانش ژنتیک پرداخت که من یکی از تعاریف را از سایت تبیان ذکر می کنم و شما یا دوستان اگر در این دانش آشنایی و مطالعاتی دارید بیشتر ما را آشنا بفرمایید تا بهتر بتوانیم ژنتیک و به خصوص ژنتیک سگ را بشناسیم:
[=iransans]

ژنتیک یا علم وراثت یکی از رشته های علوم زیستی است که موضوع آن مطالعه پدیده هایی است که توسط آنهاخصوصیات یا صفات جانداران از والدین به فرزندان به ارث می رسد . علاوه براین ژنتیک اساس شباهتها وتفاوتها را توضیح می دهد .موضوع علم ژنتیك، انتقال، بیان و تكامل ژنها است.ژنها به مولكول هایی كه كاركرد، تكوین و خصوصیات ظاهری موجود زنده را كنترل می كنند ، گفته می شود.


نکته مهمی که باید بیان داشت این است که وراثت و ژنتیک همه ابعاد وجود انسان و دیگر موجودات زنده مانند سگ نیست و خصوصیات دیگری نیز وجود دارد که در تعامل و ارتباطات موجودات زنده مهم و تاثیرگذار است. همان طور که دوستان به پیوند عاطفی میان انسان و حیوان اشاره کرده و بیان کردند که می تواند یکی از عللی باشد که شارع منع از رابطه با سگ نموده است.

دلیل;1015949 نوشت:
ر این اساس باید مقداری به طور تخصصی به دانش ژنتیک پرداخت که من یکی از تعاریف را از سایت تبیان ذکر می کنم و شما یا دوستان اگر در این دانش آشنایی و مطالعاتی دارید بیشتر ما را آشنا بفرمایید تا بهتر بتوانیم ژنتیک و به خصوص ژنتیک سگ را بشناسیم:
ژنتیک یا علم وراثت یکی از رشته های علوم زیستی است که موضوع آن مطالعه پدیده هایی است که توسط آنهاخصوصیات یا صفات جانداران از والدین به فرزندان به ارث می رسد . علاوه براین ژنتیک اساس شباهتها وتفاوتها را توضیح می دهد .موضوع علم ژنتیك، انتقال، بیان و تكامل ژنها است.ژنها به مولكول هایی كه كاركرد، تكوین و خصوصیات ظاهری موجود زنده را كنترل می كنند ، گفته می شود.

مبنده هم تخصص ندارم و فقط در حده عمومی اطلاعات دارم.البته نیازی هم نیست در این باره بحث بشه.همین که شما میفرمایید ژنتیک عامل نجاست سگ نیست پس لابد عامل نجاست سگ رو از چیزی دیگری میدانید.مثلا بخاطر رابطه اش با انسان خب این اشکال پیش میاد که ایا هر حیواین با انسان رابطه ای در حده سگ داشته باشه نجس میشه؟مثلا نجاست خوک هم بخاطر همینه که خب نیست و یا اگر انسان با یک قناری یا گربه هم رابطه عاطفی قوی داشت همین حکم هست؟

Miss.Narges;1015943 نوشت:
منظور بنده این نبود که علت نجاست سگ به ژنش برمیگردد و مثلا در ژن سگ کدهایی هست که باعث نجاستش شده بلکه منظور این است که چون از گونه سگ صحبت میکنیم نه از گونه دیگر .گونه سگ در اسلام نجس است اما گونه گاو و گوسفند و .. نجس نیست .اینجا ژن هست که باعث میشه یک گونه با گونه دیگر تفاوت داشته ب اشه و اگر تشابه ژنی زیاد باشه یک گونه شبیه گونه دیگر میشه نظیر گرگ و سگ..دقت کنید اشتباه نکنید منظور این نیست نجاست سگ در ژنش می باشد.

هم من و هم سایر دوستان متوجه منظور شما هستیم، منتهی شما خواهر گرامی به پاسخ ما دقت نمی‌کنید بزرگوار
یک بار مباحث را کامل برایتان مرور می‌کنم

شما می‌فرمائید وقتی سگ نجس است دیگر فرقی نمی‌کند کدام نوع از سگ باشد
تریر باشد، هاسکی، یا گرگ (که ژنی مطابق با سگ دارد). همهء انواع سگ که گرگ هم جزء آن است باید نجس باشند چون ژن آنها مشابه است

خانم "حبیبه" هم در پاسخ به شما مثال کافر را زدند
و گفتند که وقتی ژن انسان کافر و انسان مسلمان دقیقاً یکی است پس چه عاملی باعث می‌شود اولی نجس باشد و دومی نه؟
و شما پاسخ دادید که این مثال یک تفاوت مهم دارد و آن اینکه نجاست کافر بر اثر یک موضوع بیرونی و عرضی حاصل شده و قابل رفع است
اما نجاست سگ ذاتی است و از این نظر با مثال شما سازگاری ندارد

سپس خانم "حبیبه" و استاد "دلیل" مطالبی را بیان کردند که خلاصه‌اش می‌شود این پرسش که

:
"آیا نمی‌شود
بین دو موجود با تشابه ژنی بالا، چیزی ذاتی باشد اما بروز و ظهورش متفاوت باشد؟"

و شما قاطعانه گفتید که نه، نمی‌شود:

Miss.Narges;1015907 نوشت:
در مثال سگ و گرگ عامل نجاست سگ را نمیدانیم
ولی نجاست سگ ذاتی است...
پس سگ به هر علتی که نجس باشد بخاطر سگ بودنش باید از ان دور بود و این یعنی اینجا بحث ژن مطرح است...
چون ژن است که نژاد رو میسازد و مثلا میشه به یکی بگیم انسان به یکی گرگ و به یکی سگ.
و چون گرگ هم از لحاظ دی ان ای و ژنوم بیشتریت قرابت رو به سگ داره و حتا برخی رفتارهایش هم شبیه سگه این سوال برای من مطرح شد که چرا گرگ هم نجس نباشه

یعنی شما معتقد هستید هر خصوصیتی که ذاتی است پس به اشتراک ژنی برمی‌گردد و باید بین موجودات با تشابه ژنی مشابه، یکسان باشد

من هم در رد صحبت شما و تأیید فرمایش دوستان، مثال وحشی بودن را برایتان بیان کردم که خصوصیتی ذاتی است
یعنی گرگ ذاتاً وحشی است و سگ "پودل" ذاتاً رام است. پس می‌شود دو گونه از یک نژاد با وجود تشابه ژنی بالا خصوصیتی متفاوت داشته باشند
اما در کمال تعجب شما به من پاسخ می‌دهید که:

Miss.Narges;1015942 نوشت:
تشابه ژنی باعث نمی شود که از نظر رفتاری یک گونه دقیق با گونه دیگر یکی باشد
بلکه بالخره باید یه سری تفاوتهایی هم باشد و گرنه همون 5 در صد اختلاف ژنی بی معنا میشود

خب خواهر گرامی ما هم که از ابتدای تاپیک داریم همین را می‌گوئیم!
اینکه تشابه ژنی دلیل بر این نیست که هر خصوصیتی که این داشته باشد آن یکی هم دارای همان خصوصیت باشد
وقتی می‌شود چندین گونه سگ با تشابه ژنی وجود داشته باشند، اما یکی پشمالو باشد و یکی بسیار کم مو، یکی اندامش بزرگ باشد و یکی بسیار کوچک، یکی وحشی و درنده خود باشد و یکی آرام و بی‌آزار، پس می‌شود یکی نجس باشد و دیگری نه

Miss.Narges;1015956 نوشت:
این اشکال پیش میاد که ایا هر حیواین با انسان رابطه ای در حده سگ داشته باشه نجس میشه؟مثلا نجاست خوک هم بخاطر همینه که خب نیست و یا اگر انسان با یک قناری یا گربه هم رابطه عاطفی قوی داشت همین حکم هست؟

هر کدام از نجاسات می تواند دلیل جداگانه ای داشته باشد. حتی دلیل سگ و خوک نیز می تواند متفاوت باشد. چنان چه دلیل کافر نیز فرق دارد. نکته دیگر این است که این موضوع ارتباط به عنوان احتمال مطرح هست نه دلیل قطعی

دلیل;1015918 نوشت:
ذات سگ به هیچ راهی نمی تواند پاک شود

خب هدف خدا از افریدن این نجس که هیچگاه پاک نمی شود چه بوده است ؟

مگر خدا فتبارالله احسن الخالقین نیست ؟

هدف این برترین بهترین و پر بر کت ترین و پاکترین آفریدگار از افرینش این دایم النجس چیه ؟

این دایم النجس بودن چه مصرفی دارد ؟؟؟

چرا خلقش کرده ؟

خلقش نمی کرد چه می شد ؟

ایا بیهوده افریده ؟

خب پس دلیلش چیه ؟

باز هم حکمت خدا ؟؟؟؟

چرا مذهبیون هر وقت در پاسخ پرسش ها ی منطقی در می مانند پاسخ آنها را راحت به زمین حکمت
خدا می اندازد و شانه از زیر پاسخگویی خالی می کنند ؟

اگر آفرینش سگ به زعم شما نا پاک حکمت خدا است و بشر قادر به پی بردن راز این حکمت نیست پس افرینش کافران و بی حجابان هم حکمت خداست !!!!

چرا در کار افرینش و حکمت خدا دخالت می کنید و کافران و بی حجابان را با زور و ارعاب امر و نهی می کنید ؟؟

یک بام دو هوا چرا ؟

اگر آن افرینش سگ حکمت پوشیده ی خداست آفرینش اینها هم حمکت پوشیده ی خداست . چرا حکمت خدا را گردن نمی نهید ؟

اگر برخورد با حکمت خدا در زمینه آفرینش کافران و بی حجابان دلیل روشنی دارد پس باید برای نجس بودن سگ هم دلیل روشنی بیاورید

Reza-D;1015957 نوشت:
هم من و هم سایر دوستان متوجه منظور شما هستیم، منتهی شما خواهر گرامی به پاسخ ما دقت نمی‌کنید بزرگوار
یک بار مباحث را کامل برایتان مرور می‌کنم

شما می‌فرمائید وقتی سگ نجس است دیگر فرقی نمی‌کند کدام نوع از سگ باشد
تریر باشد، هاسکی، یا گرگ (که ژنی مطابق با سگ دارد). همهء انواع سگ که گرگ هم جزء آن است باید نجس باشند چون ژن آنها مشابه است

خانم "حبیبه" هم در پاسخ به شما مثال کافر را زدند
و گفتند که وقتی ژن انسان کافر و انسان مسلمان دقیقاً یکی است پس چه عاملی باعث می‌شود اولی نجس باشد و دومی نه؟
و شما پاسخ دادید که این مثال یک تفاوت مهم دارد و آن اینکه نجاست کافر بر اثر یک موضوع بیرونی و عرضی حاصل شده و قابل رفع است
اما نجاست سگ ذاتی است و از این نظر با مثال شما سازگاری ندارد


سلام
تا اینجا برداشت شما درست است.
یک نکته بگم که سوال بنده معطوف به این نیست که علت نجاست سگ چیست بلکه سوال این است که اگر بپذیریم سگ نجس است چرا گرگ هم بخاطر تشابه ژنتیکی اش با سگ نجس نیست.

این رو به این دلیل یاد اوری کردم بعضی از دوستان از جمله کارشناس گرامی به سوال بنده توجه نمیکنند و بحث های دیگری مطرح میکنند.

Reza-D;1015957 نوشت:
سپس خانم "حبیبه" و استاد "دلیل" مطالبی را بیان کردند که خلاصه‌اش می‌شود این پرسش که:
"آیا نمی‌شود بین دو موجود با تشابه ژنی بالا، چیزی ذاتی باشد اما بروز و ظهورش متفاوت باشد؟"

من هر چی مرور کردم یادم نیومد در کجا این دو بزرگوار همچین چیزی رو مطرح کردند.اصلا سرکار حبیبه حرفی از ذاتی بودن نزدند بلکه حرف ایشون اینه که وقتی بین دو فرد مسلمان و کافر که فرزند مسلمان و کافر والد اوست تشابه ژنتیکی بسیار بالا هست و عامل نجاست والد به فرزند متنقل نمیشه پس بین سگ و گرگر که تشابه ژنتیکی هم دارند عامل نجاست سگ نباید به گرگ ربطی داشتهب اشه یعنی نیازی نیست گرگ را که تشابه ژنتیکی با سگ داره رو بخاطر نجاست سگ رو نجس بدانیم.
بنده در جواب ایشون گفتم که عامل نجاست سگ ذاتی هست و عامل بیرونی نیست.یعنی بنده از ذاتی بودن حرف زدم نه ایشون و نه کارشناس.

Reza-D;1015957 نوشت:
یعنی شما معتقد هستید هر خصوصیتی که ذاتی است پس به اشتراک ژنی برمی‌گردد و باید بین موجودات با تشابه ژنی مشابه، یکسان باشد

من هم در رد صحبت شما و تأیید فرمایش دوستان، مثال وحشی بودن را برایتان بیان کردم که خصوصیتی ذاتی است
یعنی گرگ ذاتاً وحشی است و سگ "پودل" ذاتاً رام است. پس می‌شود دو گونه از یک نژاد با وجود تشابه ژنی بالا خصوصیتی متفاوت داشته باشند


تعجب میکنم از جمله ای که از من نقل کرده اید چطور این برداشت رو کرده اید اما برداشت شما کاملا درست نیست.بنده نگفتم خصوصیات ذاتی به اشتراک ژنی برمیگرده بلکه گفتم خصوصیات ذاتی به ژنهای یک گونه برمیگرده نه اشتراک ژنی.اشتراک ژنی فقط باعث میشه که دو تا گونه مشابه خصوصیات ذاتی مشترک داشته باشند .نه اینکه هر خصوصیات ذاتی به اشتراک ژنی برگرده.و چون میداینم نجاست سگ از خصوصیات ذاتی سگ است(برخلاف کافر که ذاتی نیست و مربوط به عامل بیرونی بنام عدم اعتقاد به خدا برمیگردد) پس بر این شدم سوال کنم ایا بخاطر این اشتراک ژنی بین سگ و گرگ نمیشود گرگ هم اهمانند سگ نجس باشد؟

اما در مورد این فرمایش شما:

Reza-D;1015957 نوشت:
من هم در رد صحبت شما و تأیید فرمایش دوستان، مثال وحشی بودن را برایتان بیان کردم که خصوصیتی ذاتی است
یعنی گرگ ذاتاً وحشی است و سگ "پودل" ذاتاً رام است. پس می‌شود دو گونه از یک نژاد با وجود تشابه ژنی بالا خصوصیتی متفاوت داشته باشند

اولا سگ هم قبلا وحشی بوده همانند گرگ الانم سگ بر بر تربیت و محیط میتواند بسیار وحشی باشد.و یا بسیار اروم.اما سگ به مرو زمان چون توسط انسانها بخدمت گرفته شد با انسان رام گردید و در نتیجه سگ اگرچه بازم میتونه وحشی باشه ولی بخاطر رام شدنش با اسنان اصلا به انسان حمله نکنه.
ثانیا منظور بنده خصوصیات ذاتی جنبه رفتاری نیست .بلکه خصوصیات تکوینی گونه هست نظیر رنگ شکل اندامهای گونه و ...
بنده گفتم تشابه ژنتیکی نمیتونه باعث بشه یک گونه از نظر رفتاری هیچ تنفاوتی با گونه دیگر نداشته باشه چنانچه گونه گرگ وحشی و دشمن انسان و گونه سگ ارام و دوست همان طور که خودتون اشاره کردید و حتی گفتید برخی از سگها هم با هم فرق میکنند.اینها در واقع تفاوت های رفتاری و یک سری تفاوت ظاهری جزیی هستند وگرنه همه سگ هست.خصوصیات ذایت بسیار زیادی دارند و نجاست از خصوصیات ذایت همه انهاست و نجاست جنبه رفتاری ندارد.اسلام هم همه گونه سگ رو نجس میدونه.

Miss.Narges;1015299 نوشت:
سلام

چرا در احکام اسلامی سگ را نجس میدانند ولی گرگ را خیر در صورتی که گرگ با سگ خویشاوند بوده و بیش از 95 در صد شباهت ژنی دارد؟ و ریشه اجداد هر دو یکی است؟

سلام و عرض ادب

نجس دانستن برای دوری جستن و تماس نداشتن با آن نجاست ، به دلیل مضر بودن تماس با آن برای انسان است

انسان ها به سگ ها نیاز دارند و از آن ها استفاده می کنند

حکم نجاست هم برای تذکر تماس نداشتن با این حیوان است

همانطور که کافر نجس است

کافر نیز انسان است

اما داشتن رابطه نزدیک و تماس با او برای انسان مضر است

(کافر کسی است که ناشکری می کند ، اثبات ضرر نزدیکی با این افراد ،حتی در قانون جذب نیز اثبات شده)

در مورد گرگ نیز اگر نزدیک شدن و تماس داشتن با آن ، موجب ضرر جسمی یا روحی گردد ، گرگ نیز نجس است

در کل نجس چیزی است که تماس داشتن و نزدیک شدن به آن به انسان ضرر می زند (در اکثریت مواقع )

چه جسمی و چه روحی

حال شاید کسی بگوید من این سگ را واکسن زدم یا فلان کردم و...

مهم این است که در اکثر موارد نزدیکی وتماس با سگ به انسان ضرر می زند

حال اگر این ضرر در رابطه با گرگ نیز صدق کند ، گرگ نیز نجس است

در پناه حق تعالی

دلیل;1015960 نوشت:
هر کدام از نجاسات می تواند دلیل جداگانه ای داشته باشد. حتی دلیل سگ و خوک نیز می تواند متفاوت باشد. چنان چه دلیل کافر نیز فرق دارد. نکته دیگر این است که این موضوع ارتباط به عنوان احتمال مطرح هست نه دلیل قطعی

پس این همه بحث رفت جلو بازم بی نتیجه بود حتی الانم میفرمایید موضوع ارتباط بعنوان احتمال مطرحه.دلم خوش بود لا اقل پاسخ کوچکی دریافت کرده ام.بالاخره دلیل نجاست هیچ یک رو باید بگیم نمیدانیم اخر نمیدانیم که نشد جواب چرا در سوالات دین هیچ وقت به یک پاسخ روشن نمی رسیم؟

شروحیل;1015998 نوشت:
همانطور که کافر نجس است

کافر نیز انسان است

اما داشتن رابطه نزدیک و تماس با او برای انسان مضر است

(کافر کسی است که ناشکری می کند ، اثبات ضرر نزدیکی با این افراد ،حتی در قانون جذب نیز اثبات شده)

در پناه حق تعالی

سلام
البته اینکه سگ نجس است با اینکه بگیم الوده است فرق میکند.

سگ میتواند ناقل بیماری باشد در این شکی نیست.ولی حیوانات زیادی هستند که ناقل بیماری اند ولی نجس نیستند در اسلام
اما مثلا یه فرد کافر که بهش اشاره کردید چطور میشه که رابطه داشتن با ایک مسلمان باعث ضرر به مسلمان میشه؟

یعنی مسملان اگه باهاش دست بده بیمار میشه؟ فکر نکنم همچین چیزی رو کسی قبول کنه.اتفاقا در کشورهای توسعه یافته همین افرادی که ما بهشون کاف رو نجس میگیم بهداشت رو خیلی بهتر از ما رعایت میکنند.

در مورد علت نجاست سگ در یک جا حدیثی عجیب دیدم

یکی از معصومان فرموده سگ بدین دلیل نجسه که از بزاق ابلیس خلق شده

و چون ابلیس ناپاکه و بزاقشم ناپاکه پس سگ هم ناپاکه

از نظر شما میشه به این حدیث استناد کرد؟

از نظر علمی سگ و گرگ ریشه مشترکی دارند.سگ و گرگ شغال و روباه و .... همگی تشابه ژنوم دارند البته تشابه ژنوم سگ و گرگ بیشتره .

چگونه سگ که حاصل اتخاب طبیعی هست و بررسی ژنتیکی هم گواه این است رو حاصل بزاق ابلیس بدونیم؟

Miss.Narges;1016000 نوشت:
سلام
البته اینکه سگ نجس است با اینکه بگیم الوده است فرق میکند.

سگ میتواند ناقل بیماری باشد در این شکی نیست.ولی حیوانات زیادی هستند که ناقل بیماری اند ولی نجس نیستند در اسلام
اما مثلا یه فرد کافر که بهش اشاره کردید چطور میشه که رابطه داشتن با ایک مسلمان باعث ضرر به مسلمان میشه؟

یعنی مسملان اگه باهاش دست بده بیمار میشه؟ فکر نکنم همچین چیزی رو کسی قبول کنه.اتفاقا در کشورهای توسعه یافته همین افرادی که ما بهشون کاف رو نجس میگیم بهداشت رو خیلی بهتر از ما رعایت میکنند.

سلام و عرض ادب

دوست گرامی

عرایض بنده را با دقت مطالعه کنید

بنده گفتم ضرر روحی و جسمی نه صرفا جسمی

در قانون جذب اثبات شده ، داشتن رابطه نزدیک با افراد ناشکر (همان کافر) موجب تاثیر انرژی منفی آن شخص،بر روی انسان می شود

درهمان اروپای رویایی ، امروزه اهمیت سلامت روانی ، بیشتر از سلامت جسمی نمود پیدا کرده است!

در پناه حق تعالی

دکترنادرنوری;1015986 نوشت:
خب هدف خدا از افریدن این نجس که هیچگاه پاک نمی شود چه بوده است ؟

سلام و عرض ادب

مسائل بسیاری می تواند باشد

تکمیل چرخه طبیعت

کمک به انسان در تامین امنیت

و...

شروحیل;1016005 نوشت:
دوست گرامی

عرایض بنده را با دقت مطالعه کنید

بنده گفتم ضرر روحی و جسمی نه صرفا جسمی

در قانون جذب اثبات شده ، داشتن رابطه نزدیک با افراد ناشکر (همان کافر) موجب تاثیر انرژی منفی آن شخص،بر روی انسان می شود

در پناه حق تعالی


شما که حرفی از ضرر روحی نزدید صرفا گفتید تماس با او برای انسان مضره.وقتی این طور میگید ادم فکر میکنه ضرر جسمی منظورته.بخصوص که میگید تماس با او

Miss.Narges;1016007 نوشت:
شما که حرفی از ضرر روحی نزدید صرفا گفتید تماس با او برای انسان مضره.وقتی این طور میگید ادم فکر میکنه ضرر جسمی منظورته.بخصوص که میگید تماس با او

........................................

شروحیل;1015998 نوشت:

در کل نجس چیزی است که تماس داشتن و نزدیک شدن به آن به انسان ضرر می زند (در اکثریت مواقع )

چه جسمی و چه روحی

جسم و روان ما در هم تنیده است و از یکدیگر جدا نیست

در پناه حق

شروحیل;1016008 نوشت:
جسم و روان ما در هم تنیده است و از یکدیگر جدا نیست

پس از همون واژه جسم استفاده کنید و بدونید به جسم انسان هم ضرر میرسونه

چون خودتون مدعی هستید در هم تنیده شده اند.

الانم که پست قبلیتان رو ویرایش کردید!

باسمه العلیم

سلام علیکم

Miss.Narges;1015907 نوشت:
در مثال سگ و گرگ عامل نجاست سگ را نمیدانیم ولی نجاست سگ ذاتی است .چنانچه مراجع میگویند اگر سگ رو با آب بشورند پاک نمیشود.پس سگ به هر علتی که نجس باشد بخاطر اینکه سگ بودنش باید از ان دور بود و این یعنی اینجا بحث ژن مطرح است.چون ژن است که نژاد رو میسازد و مثلا میشه به یکی بگیم انسان به یکی گرگ و به یکی سگ.و چون گرگ هم از لحاظ دی ان ای و ژنوم بیشتریت قرابت رو به سگ داره و حتا برخی رفتارهایش هم شبیه سگه این سوال برای من مطرح شد که چرا گرگ هم نجس نباشه.

ظاهرا فرض شما این است که نجاست ذاتی همان نجاست ژنتیک است!

خب این فرض از کجا آمده است؟

ذاتی در فقه و اصول به همان معنای ژنتیک در زیست شناسی است؟

اینکه در فقه می گویند نجاست سگ ذاتی است یعنی قابلیت تذکیه(پاکی)ندارد نه اینکه

در ژن و دی ان ای حیوان کد ناپاکی وجود دارد!اصلا این مباحث در فقه مطرح نمی شود

بلکه سگ نجس العین است چون نصوص(ظاهر روایات) و اجماع بر آن حکم کرده است.

این "چون"هم بیان علت نیست بلکه بیان حکم است!

حبیبه;1016019 نوشت:
ظاهرا فرض شما این است که نجاست ذاتی همان نجاست ژنتیک است!

خب این فرض از کجا آمده است؟

ذاتی در فقه و اصول به همان معنای ژنتیک در زیست شناسی است؟


سلام
هر چی فکر میکنم نتونستم بفهمم بر چه اساسی در سخن من همچین چیزی برداشت کردید

متاسفانه بدجور دراید بحث رو پیچیده می دهید و هر بار که منظورم رو به شما میگوییم باز در لابه لای سخنان من چیزی دیگری برداشت کرده و میگویید.

وقتی عرض میکنم سگ بخاطر اینکه سگ هست نجس است مظنور این نیست که نجاست سگ رو میدانیم و مثلا در ژنش کدهایی هست که باعث نجاستش میشود.بلکه بخاطر این چنین چیزی رو گفتم که مورد بحث و مثال شما راجع به کافر والد و فرزند مسلمان بود که نجاست ان بخاطر عامل بیرونی بود ولی سگ عامل نجاستش هر چی هست مربوط به ذات خود حیوان است. حالا این عامل ذاتی چیست مورد بحث ما نیست و اصلا نیازی نیست بداینم علتش چیست.هر چی که هست مهم این است که نجاست ان ذاتی هست.بحث ژن بخاطر این است که گونه رو ژنتیک و دی ان ای فرد میسازد.گونه سگ رو اسلام نجس میداند.اما اشاره نکرده ایا بخاطر ژنتیکش است یا چیز دیگر اما اگر من بحث از ژن به میان اوردم بخاطر این نبود که ادعا کنم در ژن سگ کدی هست که باعث نجاستش شده بلکه بخاطر این بود که بگویم وقتی گونه سگ نجس است پ س گونه گرگ هم نجس است؟ یا خیر؟ حالا شما میپرسی چه ربطی داره بنده هم میگویم چون بین این جانور شباهت ژنومی وجود داره.بخاطر همین بمجبور شدم حث ژنتیک به میان بیاورم و متاسفانه هی بحث پیچده میشه و ممکنه بخاطر سردرگمی بحث مخاطب فکر کنه من دارم میگم در ژن سگ نجاست وجود داره.یک بار دیگه سر رشته بحث ها رو دنبال کنید.

حبیبه;1016019 نوشت:
در ژن و دی ان ای حیوان کد ناپاکی وجود دارد!اصلا این مباحث در فقه مطرح نمی شود

بلکه سگ نجس العین است چون نصوص(ظاهر روایات) و اجماع بر آن حکم کرده است.

ایا بنده خواستم بگم در فقه حتما باید مطرح شود؟ ایا اصلا بحث ما این بود؟
اصلا فقه از کجا میداند دی ان ای چیست که بنده بخوام همچین چیزی مطرح کنم؟ ان زمان احکامی مثل نجاست سگ مطرح شداصلا دی ان ای اصلا کشف شده بود که شما میفرمایید این موارد در فقه مطرح نمیشود خواهربزرگوار؟

باسمه العلیم

Miss.Narges;1016025 نوشت:
هر چی فکر میکنم نتونستم بفهمم بر چه اساسی در سخن من همچین چیزی برداشت کردید

متاسفانه بدجور دراید بحث رو پیچیده می دهید و هر بار که منظورم رو به شما میگوییم باز در لابه لای سخنان من چیزی دیگری برداشت کرده و میگویید.

بعضی اوقات الفاظ،ملازم معنا را به ذهن متبادر می کنند از جمله فرمایش شما در بحث اشتراک ژن!

البته این معنا برداشت شخصی بنده نیست گویا سایر دوستان هم سر همین اشتراک ژن

و ردّ سرایت حکم بواسطه ی آن،به بحث ورود کرده اند.و البته پیچش بحث هم شاید به دلیل همان

ملازم معنایی است که عرض شد.

Miss.Narges;1016025 نوشت:
اما اگر من بحث از ژن به میان اوردم بخاطر این نبود که ادعا کنم در ژن سگ کدی هست که باعث نجاستش شده بلکه بخاطر این بود که بگویم وقتی گونه سگ نجس است پ س گونه گرگ هم نجس است؟ یا خیر؟

تا جایی که اطلاع دارم سگ و گرگ از یک گونه (سگ سانان) هستند ولی اشتراک در ژن تنها دلیل قرار گرفتن

آنها در یک گونه نیست(البته منظورم این نیست که شما چنین ادعایی دارید).

Miss.Narges;1016025 نوشت:
ایا بنده خواستم بگم در فقه حتما باید مطرح شود؟ ایا اصلا بحث ما این بود؟

یک طرف بحث و قاعدتا اصل بحث حکم فقهی است که اگر مسئله ی ژن را به آن ربط دهیم

این دو مسئله ی بهم پیوند می خورند.

Miss.Narges;1016025 نوشت:
اصلا فقه از کجا میداند دی ان ای چیست که بنده بخوام همچین چیزی مطرح کنم؟ ان زمان احکامی مثل نجاست سگ مطرح شداصلا دی ان ای اصلا کشف شده بود که شما میفرمایید این موارد در فقه مطرح نمیشود خواهربزرگوار؟

نمی داند را نمی دانم اما مسلم است که علوم بر اساس موضوعاتشان متفاوت می شوند

و صد البته که شما این مطلب را می دانید.

miss.narges;1015994 نوشت:
بنده در جواب ایشون گفتم که عامل نجاست سگ ذاتی هست و عامل بیرونی نیست.یعنی بنده از ذاتی بودن حرف زدم نه ایشون و نه کارشناس

بنده عرض کردم خلاصه و ماحصل آنچه سرکار "حبیبه" و استاد "دلیل" به شما گفتند این پرسش می‌شود:
"آیا نمی‌شود بین دو موجود با تشابه ژنی بالا، چیزی ذاتی باشد اما بروز و ظهورش متفاوت باشد؟"

لازم نیست حتماً بطور مستقیم به ذاتی بودن اشاره کنند
به این قسمت از صحبت خانم "حبیبه" توجه بفرمائید:

حبیبه;1015846 نوشت:
مثال با ممثل از این جهت مطابقت دارد که ژن مشترک پدر و پسر نمی تواند سبب سرایت حکم یکی به دیگری شود چون علت حکم کفر است.
اشتراک ژن بین سگ و گرگ نیز باعث سرایت حکم یکی به دیگری نمی شود چون علت حکم x است.

ولو اینکه این x ذاتی باشد
مشکل اصلی گفتمان شما پیشفرض اشتباهی است که از ابتدا آن را ملاک قرار داده‌اید
و این پیشفرض این است که شما از ابتدا اینطور در نظر گرفته‌اید که نجاست جزئی جدایی ناپذیر از تمام گونه‌های سگ است
پس یا باید تمام انواع سگ نجس باشند (از جمله گرگ) یا باید تمام انواع آنها پاک باشند

miss.narges;1015994 نوشت:
.بنده نگفتم خصوصیات ذاتی به اشتراک ژنی برمیگرده بلکه گفتم خصوصیات ذاتی به ژنهای یک گونه برمیگرده نه اشتراک ژنی.اشتراک ژنی فقط باعث میشه که دو تا گونه مشابه خصوصیات ذاتی مشترک داشته باشند .نه اینکه هر خصوصیات ذاتی به اشتراک ژنی برگرده.و چون میداینم نجاست سگ از خصوصیات ذاتی سگ است(برخلاف کافر که ذاتی نیست و مربوط به عامل بیرونی بنام عدم اعتقاد به خدا برمیگردد) پس بر این شدم سوال کنم ایا بخاطر این اشتراک ژنی بین سگ و گرگ نمیشود گرگ هم اهمانند سگ نجس باشد؟

منظور بنده خصوصیات ذاتی جنبه رفتاری نیست. بلکه خصوصیات تکوینی گونه هست نظیر رنگ شکل اندامهای گونه و ...


بنده گفتم تشابه ژنتیکی نمیتونه باعث بشه یک گونه از نظر رفتاری هیچ تنفاوتی با گونه دیگر نداشته باشه چنانچه گونه گرگ وحشی و دشمن انسان و گونه سگ ارام و دوست همان طور که خودتون اشاره کردید و حتی گفتید برخی از سگها هم با هم فرق میکنند.اینها در واقع تفاوت های رفتاری و یک سری تفاوت ظاهری جزیی هستند و گرنه همه سگ هست.خصوصیات ذاتی بسیار زیادی دارند و نجاست از خصوصیات ذاتی همه آنهاست و نجاست جنبه رفتاری ندارد.اسلام هم همه گونه سگ رو نجس میدونه

درمورد قسمت بولد شده از صحبت شما، من هم که فقط خصوصیات رفتاری را مثال نزدم، بلکه خصوصیات دیگری را هم برایتان مثال زدم:
reza-d;1015957 نوشت:
یکی پشمالو باشد و یکی بسیار کم مو
یکی اندامش بزرگ باشد و یکی بسیار کوچک
یکی وحشی و درنده خود باشد و یکی آرام و بی‌آزار
پس می‌شود یکی نجس باشد و دیگری نه

اما درمورد باقی صحبت شما، جور دیگری برایتان توضیح می‌دهم
ما گونه‌ای داریم به اسم "سگ" که شامل زیرمجموعه‌های مختلفی می‌شود. مثلاً بولداگ، دوبرمن، تریتر و گرگ
شما می‌گوئید چون نجاست سگ ذاتی است و خصوصیات ذاتی به ژن‌های یک گونه برمی‌گردد، پس تمام انواع سگ باید نجس باشند

خب حالا من از شما می‌پرسم آیا پشمالو بودن سگی مثل "هاسکی" ذاتی است یا نیست؟
آیا بی مو بودن سگی مثل "تازی" ذاتی است یا نیست؟

حال فرض بگیریم که تنها نوع سگ که بدنش پشمالو است هاسکی است
در این صورت می‌توان گفت:
"تمام انواع سگ بی مو هستند بجز یک نوع که نامش هاسکی است و پشمالو است، ولو اینکه 95 ژن آنها مشابه باشد"

پس حتی اگر فرض بگیریم که گرگ و سگ دقیقاً یک گونه هستند (که معلوم نیست یک گونه باشند)
پاسخ شما این می‌شود:

"تمام انواع سگ نجس هستند بجز یک نوع که نامش گرگ است و پاک است، ولو اینکه 95 ژن آنها مشابه باشد"

ممکن است بگوئید پس چرا اسلام گرگ را استثناء نکرده و گفته تمام انواع سگ نجس هستند؟
دلیلش این است که کسی گرگ را به عنوان نوعی از سگ نمی‌شناخت و نمی‌شناسد که اسلام بخواهد آن را استثناء کند

Miss.Narges;1016002 نوشت:
یکی از معصومان فرموده سگ بدین دلیل نجسه که از بزاق ابلیس خلق شده

والا بالله تالله آدم حقیقت بینِ بی طرف ؛ از این خزعبلات حالش بهم می خورد

اون معصوم ! اول بیاید ثابت کند ابلیس بزاق دارد

مگر جنس ابلیس از چی بود ؟؟؟؟؟

معصوم باشی و یادت رفته باشد ابلیس جنسش از چیه ؟

واقعن آدم برخی چیزها می بینه به کپک مغزی کسانی که اینگونه حرفها را باور می کنند نمی داند بخنده یا گریه کنه

آقا بس است تو را به اون خدایی مثلن بهش اعتقاد دارید قسم بس کنید اینقدر نمک به زخم شعور انسانها نپاشید

تا کی از سرابهای دروغین دفاع کردن تا کی از تابوت کابوسهای کذب دفاع کردن ؟؟؟ تا کی ؟؟؟

شهامت داشته باشید و دنبال حقیقت باشیدو جز حق و دانش را نپذیرید مگر خود قرآن نگفته ولاتقف مالیس لک به علم

دفاع از حبابهای پوچ و سراب های خیالین تا کی !!!

نمی دانم واقعن برخی چقدر می گیرند تا انسانیت ؛ خرد ورزی و شرف خود را بفروشند و چونان حیوانات وحشی با دستاویزهای پوچ به جان دیگران بیفتند !!!!؟؟؟

شروحیل;1016006 نوشت:
سلام و عرض ادب

مسائل بسیاری می تواند باشد

تکمیل چرخه طبیعت

کمک به انسان در تامین امنیت

درود

آیا نجاست سگ تامین کننده های این نکته هایی است که اشاره کردین
دها موجود دیگر هستند در چرخه طبیعت که به کمک انسان می آیند چرا انها نجس نیستند ؟

دوباره سر سطر آیا افرینش نجاست در ذات سگ چه ضرورتی دارد ؟

Reza-D;1016038 نوشت:
پس یا باید تمام انواع سگ نجس باشند (از جمله گرگ) یا باید تمام انواع آنها پاک باشند

سلام

اسلام همه انواع سگ رو نجس میدونه.

پس اگه گرگ هم یه گونه از سگها باشه که خب همه این رو قبول داریم و شما هم با بنده اختلاف ندارید:

پس باید اسلام گرگ رو هم نجس بدونه که خب نمیدونه.

Reza-D;1016038 نوشت:
اما درمورد باقی صحبت شما، جور دیگری برایتان توضیح می‌دهم
ما گونه‌ای داریم به اسم "سگ" که شامل زیرمجموعه‌های مختلفی می‌شود. مثلاً بولداگ، دوبرمن، تریتر و گرگ
شما می‌گوئید چون نجاست سگ ذاتی است و خصوصیات ذاتی به ژن‌های یک گونه برمی‌گردد، پس تمام انواع سگ باید نجس باشند

خب حالا من از شما می‌پرسم آیا پشمالو بودن سگی مثل "هاسکی" ذاتی است یا نیست؟
آیا بی مو بودن سگی مثل "تازی" ذاتی است یا نیست؟

حال فرض بگیریم که تنها نوع سگ که بدنش پشمالو است هاسکی است
در این صورت می‌توان گفت: "تمام انواع سگ بی مو هستند بجز یک نوع که نامش هاسکی است و پشمالو است، ولو اینکه 95 ژن آنها مشابه باشد"


همه حرفهای شما درسته

Reza-D;1016038 نوشت:
پس حتی اگر فرض بگیریم که گرگ و سگ دقیقاً یک گونه هستند (که معلوم نیست یک گونه باشند)
پاسخ شما این می‌شود: "تمام انواع سگ نجس هستند بجز یک نوع که نامش گرگ است و پاک است، ولو اینکه 95 ژن آنها مشابه باشد

این نتیجه گیری شما از صحبتهای قبلیتون رو میشه پذیرفت و درسته منتهای رضای گرامی وقتی اسلام همه گونه های سگ رو نجس میدونه و تفاوتی قائل نمیشه بینشون پس گرگ هم بعنوان نوعی سگ رو باید نجس بودنه درسته؟ ولی اگر گرگ رو نوعی سگ ندونیم بله میشه گفت لازم نبوده اسلام انرا نجس بدونه و در این صورت پاسخ شما کاملا درسته.

دکترنادرنوری;1016050 نوشت:
والا بالله تالله آدم حقیقت بینِ بی طرف ؛ از این خزعبلات حالش بهم می خورد

اون معصوم ! اول بیاید ثابت کند ابلیس بزاق دارد

مگر جنس ابلیس از چی بود ؟؟؟؟؟

معصوم باشی و یادت رفته باشد ابلیس جنسش از چیه ؟

واقعن آدم برخی چیزها می بینه به کپک مغزی کسانی که اینگونه حرفها را باور می کنند نمی داند بخنده یا گریه کنه


سلام آقای نوری ببینید بنده هم این حدیث رو قبول ندارم و بعید میدونم معتبر باشه.احادیثی غیر معتبر زیاد هست

منتها فرض کنیم این حدیث راست باشه

در این صورت همین معصومان خود میگویند ابلیس میتونه به شکل مادی در بیاد و بزاق هم میتونه پس داشته باشه.زمانی که ابلیس ادم یا فرزندانشو درگیر گرگ ها میکنه از دهانش بزاق هایی ترشح میکنه بخاطر شادی اش که این بزاق های رو خدا با قدرت معجزه به سگ تبدیل میکنه تا گرگها رو دفع کنه.و فکر نکنم منظور این باشه که تا اون زمان سگ وجود نداشته بلکه اونجا برای اینکه ادم و حوا یا فرزندانش از دست گرگها نجات پیدا کنن این اتفاق رخ داده.حالا از همون سگها که بنحو اعجاز خلق شدند ممکنه نسلشون ادامه پیدا کنه و خب چون به ابلیس منتهی شدن اسلام حکم میکنه همه انواع سگ چه اونایی که حاصل تاکاملن چه اونایی که حاصل سگهای خلقت دفعی هستن نجسن

چون اسلام خودش میگه خدا هم میتونه خلقت دفعی هم تدریجی داشته باشه پس زیادم نمیشه این حدیث رو بشرط داشتن سند معتبر جزو موارد خزعیلات دانست.

این نظر بندس

البته بنده از منظر درون دینی جواب دادم وگرنه از منظر برون دینی اگه کسی نه خدا رو قبول داشته باشه نه رویداد معجزه رو نتیجتا ممکنه این دست داستانها رو بی منطق و غیر قابل قبول بدونه

حبیبه;1016032 نوشت:
بعضی اوقات الفاظ،ملازم معنا را به ذهن متبادر می کنند از جمله فرمایش شما در بحث اشتراک ژن!

البته این معنا برداشت شخصی بنده نیست گویا سایر دوستان هم سر همین اشتراک ژن

و ردّ سرایت حکم بواسطه ی آن،به بحث ورود کرده اند.و البته پیچش بحث هم شاید به دلیل همان

ملازم معنایی است که عرض شد.

ما تسلیم
:iran::iran::iran:
**==**==**==**==**==

Miss.Narges;1016061 نوشت:
اگه گرگ هم یه گونه از سگها باشه که خب همه این رو قبول داریم و شما هم با بنده اختلاف ندارید

من با شما در این مورد اختلاف نظر دارم بزرگوار:
Reza-D;1016038 نوشت:
پس حتی اگر فرض بگیریم که گرگ و سگ دقیقاً یک گونه هستند (که معلوم نیست یک گونه باشند)
پاسخ شما این می‌شود: "تمام انواع سگ نجس هستند بجز یک نوع که نامش گرگ است و پاک است، ولو اینکه 95 ژن آنها مشابه باشد"

به هیچ عنوان بطور قطع ثابت نشده که گرگ و سگ دقیقاً یک گونه هستند
اما برای آنکه بحث منحرف نشود، بنده فرضی که احتمال بیشتر را دارد، یعنی یکی بودن این دو نوع را در نظر گرفتم

Miss.Narges;1016061 نوشت:
وقتی اسلام همه گونه های سگ رو نجس میدونه و تفاوتی قائل نمیشه بینشون؛ پس گرگ رو هم بعنوان نوعی سگ باید نجس بدونه، درسته؟

پاسخ این پرسش را هم در همان پست عرض کردم:
Reza-D;1016038 نوشت:
ممکن است بگوئید پس چرا اسلام گرگ را استثناء نکرده و گفته تمام انواع سگ نجس هستند؟
دلیلش این است که کسی گرگ را به عنوان نوعی از سگ نمی‌شناخت و نمی‌شناسد که اسلام بخواهد آن را استثناء کند.

Miss.Narges;1016063 نوشت:

با سلام

از قدیم این سوال مطرح شده که مثلا
آیا سگ آبی و خوک دریایی هم نجس هستند؟

اینجا باید دید معیار برای تشخیص مصادیق احکام چیست؟

بحثی که بنده مدت ها برایم جالب بود و تحقیق می کردم.

همانطور که می دانید یکی از معیارهای معروف ، عرف است.

یعنی می گویند اگر عرف فلان مصداق را زیر مجموعه فلان مفهوم بداند، طبق تشخیص عرف عمل می کنیم.

اما
گاهی اوقات به عرف متخصص رجوع می کنیم.
مثلا عرف پزشکان یا عرف کشاورزان

اکنون سوال این است که
آیا گرگ نیز سگ است؟

آیا میتوان عرف زیست شناسان و گونه شناسان را معیار تشخیص سگ دانست؟
اگر جوابمان مثبت باشد و زیست شناسان بگویند گرگ همان سگ است، بین فقه و زیست شناسی ارتباط و نقطه اشتراک ایجاد میشود
در واقع فقه ، زیست شناسی را برای تشخیص مصادیق معتبر شناخته است.

Reza-D;1016065 نوشت:
من با شما در این مورد اختلاف نظر دارم بزرگوار:

Reza-D;1016065 نوشت:
به هیچ عنوان بطور قطع ثابت نشده که گرگ و سگ دقیقاً یک گونه هستند
اما برای آنکه بحث منحرف نشود، بنده فرضی که احتمال بیشتر را دارد، یعنی یکی بودن این دو نوع را در نظر گرفتم

در علم ژنتیک ثابت شده.البته دقیقا یکی نیستند قرار هم نیست دقیقا یکی باشند.حتی دو سگ هم دقیقا یکی نیستند.دو تا انسان هم حتا همین طور

Reza-D;1016065 نوشت:
پاسخ این پرسش را هم در همان پست عرض کردم:

نقل قول:
ممکن است بگوئید پس چرا اسلام گرگ را استثناء نکرده و گفته تمام انواع سگ نجس هستند؟
دلیلش این است که کسی گرگ را به عنوان نوعی از سگ نمی‌شناخت و نمی‌شناسد که اسلام بخواهد آن را استثناء کند

من توقع داشتم اسلام گرگ استثنا نکند.احکام فقهی بخصوص احکام اولیه و لا یتغیر مانند حکم نجاست سگ از طریق وحی به دست ما رسیده و نظر شخصی پیامبر و ائمه و مراجع نیست.پس وحی که از جانب خداست باید این رو بداند چون خدا میداند ولی از بشر 1400 سال پیش توقع نداریم بداند.

پس اگر گرگ رو بعنوان نوعی سگ می شناسیم که بر اساس نظر علم چنین هست پس نمیتوانیم انتظار داشته باشیم چون کسی گرگ رو بعنوان سگ نمیشناخت پس اسلام هم انرا استثنا کرد.

ولی اگر بگیم اسلام بر اساس عرف این کارو کرده یا بر اساس روابط انسانها در این صورت پاسخ شما قابل قبوله و نیز پاسخ سایر دوستان

باسمه الحمید

Miss.Narges;1016063 نوشت:
ما تسلیم
:iran::iran::iran:
**==**==**==**==**==

اختیار دارید گرامی

گل

دکترنادرنوری;1015986 نوشت:
خب هدف خدا از افریدن این نجس که هیچگاه پاک نمی شود چه بوده است ؟

مگر خدا فتبارالله احسن الخالقین نیست ؟

هدف این برترین بهترین و پر بر کت ترین و پاکترین آفریدگار از افرینش این دایم النجس چیه ؟

این دایم النجس بودن چه مصرفی دارد ؟؟؟

چرا خلقش کرده ؟

خلقش نمی کرد چه می شد ؟

ایا بیهوده افریده ؟

خب پس دلیلش چیه ؟

باز هم حکمت خدا ؟؟؟؟

چرا مذهبیون هر وقت در پاسخ پرسش ها ی منطقی در می مانند پاسخ آنها را راحت به زمین حکمت
خدا می اندازد و شانه از زیر پاسخگویی خالی می کنند ؟

اگر آفرینش سگ به زعم شما نا پاک حکمت خدا است و بشر قادر به پی بردن راز این حکمت نیست پس افرینش کافران و بی حجابان هم حکمت خداست !!!!

چرا در کار افرینش و حکمت خدا دخالت می کنید و کافران و بی حجابان را با زور و ارعاب امر و نهی می کنید ؟؟

یک بام دو هوا چرا ؟

اگر آن افرینش سگ حکمت پوشیده ی خداست آفرینش اینها هم حمکت پوشیده ی خداست . چرا حکمت خدا را گردن نمی نهید ؟

اگر برخورد با حکمت خدا در زمینه آفرینش کافران و بی حجابان دلیل روشنی دارد پس باید برای نجس بودن سگ هم دلیل روشنی بیاورید


با درود و سلام به شما دوست گرامی
ببینید ما در موضوع احکام شرعی استدلال می کنیم که بعد از آن که پذیرفتیم خدا هست و پیامبر و امام و کتابی وجود دارد یکی از صفاتی که ثابت می کنیم این است که خدا حکیم است به معنای واقعی کلمه. یعنی هیچ کاری را بدون دلیل انجام نمی دهد و هر چه بر ما تکلیف کرده است به نفع ماست هر چند در عالم دیگر.

بر این اساس خدا سعادت و خوشبختی ما را می خواهد و دستوراتی که به ما می دهد برای رسیدن به کمال و خیر خود ماست. لذا این دلیل جامع و کاملی است که شما می توانید در وجود خدا و حکمت وی و ... تشکیک کنید ولی بعد از پذیرش خدای حکیم و بیان دستورات وی از راه قرآن و پیامبر نمی توان در آن تشکیک کرد.

مانند این که بگوییم چرا نماز صبح دو رکعت است و چرا باید ۱۷ رکعت در روز نماز خواند و نه ۱۸ رکعت و یا این که من شب حال بیشتری برای عبادت دارم و می خواهم بیشتر از ۷ رکعت بخوانم و ....

بنابراین دلیل فوق از ادله اصلی و محکمی است که البته فراگیر بوده و نسبت به تمام احکام جاری است و فلسفه تقلید از علما نیز همین است.

اما در مباحث اعتقادی و مانند آن کاملا ما می توانیم دلیل آورده و استدلال کنیم و نظرات دیگران را رد کنیم و ...

نکته دیگری که تکرار می شود این است که این مباحثی که ما در موضوع نجاست سگ و ... می کنیم دلیل واقعی نیست بلکه احتمالات و به قولی فلسفه احکام است که برای روشن تر شدن موضوع و اقناع انسان به کار می رود و البته منعی هم ندارد ولی مشکلات و گستردگی خاصی دارد که می توان با روشن و قطعی شدن بخشی از احکام به دیگر احکام دین نیز یقین پیدا نمود.

در ادامه بحث بالا :

موضوع فلسفه خلقت و اثر هر کدام از موجودات در نظام خلقت بحث مفصل و مجزاییست که می تواند جداگانه مطرح شود و به دلیل گستردگی وارد نمی شویم. زیرا لازم است که بحث نجاست سگ به سامان برسد و همین موضوع نیز دارای ابعاد زیاد فقهی، کلامی و اعتقادی، اجتماعی، علمی، زیست شناسی و ... هست که باید به سمت جمع بندی نهایی نزدیک شویم و با توجه به سوال اصلی به ارتباط ژن و علم ژنتیک با نجاست سگ دست یابیم

Miss.Narges;1015999 نوشت:
پس این همه بحث رفت جلو بازم بی نتیجه بود حتی الانم میفرمایید موضوع ارتباط بعنوان احتمال مطرحه.دلم خوش بود لا اقل پاسخ کوچکی دریافت کرده ام.بالاخره دلیل نجاست هیچ یک رو باید بگیم نمیدانیم اخر نمیدانیم که نشد جواب چرا در سوالات دین هیچ وقت به یک پاسخ روشن نمی رسیم؟

بالا توضیح مجدد دادم و چند بارهم تکرار شد و لازمه آن این است که سنخ احکام دین را بشناسیم و فرق آن را با عقاید و دیگر شاخه های دین را تشخیص دهیم و پاسخهای اقناعی داده شده می تواند درست باشد و بحث را رد نکرده و می دانیم که انسان می تواند در این باره تفکر و تبادل نظر کند و اشکالی ندارد و در روایات هم آمده است ولی با توجه به محدودیت های عقلی و علمی و ... نظر قطعی نمی توانیم بدهیم که اشاره بنده به این بود.

Miss.Narges;1016000 نوشت:
سلام

سلام مجدد خدمت شما خواهر گرامی

با اجازهء کارشناس محترم، می‌خواستم نکاتی را خدمت شما خواهر بزرگوار عرض کنم که احساس می‌کنم گفتنش لازم است
کمی مطلب طولانی است اما درخواست می‌کنم مطالعه بفرمائید

1 -

خداوند در قرآن کریم، سوره یونس، آیه 39، می‌فرماید:
بَلْ كَذَّبُوا بِمَا لَمْ يُحِيطُوا بِعِلْمِهِ وَلَمَّا يَأْتِهِمْ تَأْوِيلُهُ

بلکه [کافران] چیزی را تکذیب می‌کنند که علمشان به آن احاطه نیافته و حقیقت و باطن آن هنوز به آنان نرسیده است

البته مخاطبم در بیان این آیه شما نیستید. بطور کلی عرض کردم.
شما هم حتماً بارها شاهد این موضوع بوده‌اید که یک یا چند دانشمند در علوم مختلف نظریه‌ای را مطرح می‌کنند
اما پس از مدتی این نظریه توسط دانشمندان دیگری رد می‌شود. و گاهی نظر دانشمندان گروه دوم هم توسط گروه سومی رد می‌شود و.....

خب پس چطور می‌شود با قطعیت گفت آنچه دانشمندان تا کنون به آن رسیده‌اند نتیجه‌ی قطعی است؟
شاید بعدها دلایلی علمی بیان شود که از اساس یک‌گونه بودن گرگ و سگ را زیر سوال ببرد یا حقایقی دیگر برای ما آشکار شود

2 - ما نمی‌توانیم از روایات بطور دقیق نجاست یا طهارت تمام انواع سگ‌سانان ائم از گرگ، دینگو، روباه و.... را استخراج کنیم


حتی من تحقیقاتی را از برخی روحانیون دیده‌ام که به این نتیجه رسیده‌اند که ممکن است برخی از انواع سگ شامل حکم نجاست نشوند
و البته دلایل فقهی خودشان را هم داشته‌اند که تأیید یا رد آن در تخصص من نیست
منظورم این است که تا حدودی هم مجبور هستیم احتیاط کنیم
حتی بحث نجاست را هم که کنار بگذاریم، از نظر بهداشتی باید خیلی از روابط و برخوردها را با حیوانات محدود کنیم

3 - نکتهء بسیار مهم، دقت به معنی نجاست است
دو خط سفید در کنار جاده را در نظر بگیرید که راننده موظف است بین آنها رانندگی کند
خب این یعنی چه؟ یعنی بیرون از این خطوط سفید، مثلاً ببر و پلنگی قرار است راننده را بخورند؟!
تنها دلیل رسم این خطوط و الزام راننده به اینکه در این محدوده رانندگی کند این است که از مسیر خارج نشود و در زمان مناسب و بدون مانع به مقصد برسد

بنده به فقها و علمای حوزه گلایه شدید دارم که چرا در حد توان تلاش نمی‌کنند فلسفه‌ی احکام را کشف و برای مردم بازگو کنند؟
چون در مباثح فقهی ما وقتی کلماتی مثل "نجس" ، "پلید" ، "حرام" و مانند اینها را می‌شنویم یاد کثیفی ظاهری میفتیم
یعنی اگر از مردم بپرسیم چرا نباید فلان کار را انجام بدهی؟ می‌گویند چون حرام است
اما اگر بگویی چرا حرام است؟ اکثراً یا پاسخی ندارند یا پاسخی معقول ندارند

مثلاً دختر و پسر تا قبل از ازدواج به هم نامحرم هستند و به آنها گفته می‌شود نباید یکدیگر را لمس کنید
بیشتر مردم نگاهشان به این قانون اینطور است که انگار قرار است یک بیماری خطرناک از یکی به دیگری منتقل بشود!
یعنی اصلاً به دلیل این حکم توجهی ندارند بلکه صرفاً به حالت تنفری که در دلشان ایجاد شده توجه می‌کند
در حالیکه تنها دلیل حرمت رابطه بین دو نامحرم این است که این رابطه باید چهارچوب و قانون داشته باشد؛ همین!

درمورد نجاست سگ و یا نجاست کافر یا نجاست شراب هم نگاه ما بیشتر به همین شکل است که مثلاً یک هورمونی در اینها ترشح می‌شود که کثیف است!
البته ممکن است بحث تمیزی هم مطرح باشد (مثلاً درمورد سگ) اما هیچ دلیلی ندارد که فقط همین یک مورد منظور خداوند باشد
همانطور که نامحرم بودن زن و مرد به دلیل کثیف بودن یا بیمار بودن هیچکدام نیست، دلیلی هم ندارد نجس بودن کافر به معنای کثیف بودنش باشد
بلکه می‌تواند یک هشدار عقلی و روحی باشد، درست مانند حرمت لمس نامحرم، که خداوند دارد حدود و مسیر صحیح را برای انسان‌ها مشخص می‌کند

4 - بنده از زمانی که شما در این سایت بودید شما را می‌شناسم، اوایل چند بار هم با هم سرشاخ شدیم :Nishkhand:
افزایش دانش شما و میل به شناخت حقیقت و روز به روز مستدل‌تر شدن نظرات شما کاملاً واضح و روشن است که جای تبریک دارد
از انجایی که خود من هم دنبال حقیقت هستم، می‌خواستم به شما پیشنهاد کنم دنبال سوالات مهمتری باشید
اینکه گرگ نجس هست یا نیست، چقدر در شناخت شما از جهان هستی مؤثر است؟
چقدر به جهت‌گیری اعتقادات شما کمک می‌کند؟
اصلاً چقدر در زندگی شما مؤثر است؟

البته هر پرسشی ارزشمند است، اما چون شما را می‌شناسم و می‌دانم اهداف گسترده‌تری در ذهن دارید، پیشنهاد می‌کنم ابتدا به مسائل مهمتر بپردازید
مسائلی که دغدغه‌های اساسی شما را پاسخ بدهد و به شما برای شکل دادن اهدافتان کمک کند
این را بیشتر از این بابت می‌گویم که خودم بخش زیادی از وقتم را بابت رسیدن به پاسخ سوالات جزئی از دست دادم
امیدوارم حرف مرا نصیحت برداشت نکنید، صرفاً یک پیشنهاد دوستانه بود
گل

مسئله نجاست سگ، يکي از مسائل قطعي فقهي اسلام است. با اينکه در قرآن اشاره اي به اين مسئله همانند بسياري از مسائل ديگر نشده است اما اين حکم در روايات معتبر صريحاً بيان شده است. در عين حال نجاست سگ سبب نشده معامله آن حرام باشد، چرا که نجاست هيچ مدخليّتي در حرمت معامله نداشته، و حرمت خريد و فروش، داير مدار اين است که مبيع داراي منفعت عقلايي باشد يا نباشد. پس تنها معامله سگهايي که فاقد منفعت عقلايي مي باشند، جايز نيست. امّا در مورد فلسفه نجاست سگ روايات معصومين(علیهم السلام) مطلق بوده و فلسفه حقيقي اين حکم بر ما پوشيده است و فلسفه نداشتن يک حکم، غير از ندانستن فلسفه آن است.

در مورد فلسفه نجاست نیز دو نکته همراه یک منیع جهت تکمیل بحث عرض می شود و اگر دوستانی نظری داشتند زودتر بفرمایند تا بحث را جمع بندی کنیم:

۱-

از نظر پزشکی سگ حامل میکروب های خاصی است که برای انسان بسیار مضر است. از جمله بیماری هاری که از طریق بزاق دهان سگ به انسان منتقل می شود و در ظرف چندروز می تواند انسان را به کام مرگ بکشاند. همچنین سگ ناقل برخی از بیماری ها مانند کیست هیداتیک و غیره است و به عنوان ناقل و واسطه بین بیماری اصلی و انسان عمل می کند.




۲- در روده سگ کِرم کوچکی به طول چهار میلی متر به نام «تینیا ایکینوسکوس» است. وقتی از سگ مدفوع بیرون می آید، تخم های زیادی از این کِرم همراه مدفوع بیرون می آید و به اطراف مقعد سگ می چسبد. سگ به وسیله زبانش آن تخم ها را به قسمت های دیگر بدنش منتقل نموده و همه جا را آلوده می کند. اگر یکی از این تخم ها به معده انسان وارد شود، مرض های گوناگونی تولید می کند که احیاناً منجر به مرگ می شود.
(مجله المنار، سال ششم، صفحه ۳۰۷)
این یکی از حکمت هایی است که اسلام سگ را نجس العین دانسته تا بدین وسیله مضرّات آن را از انسان دفع کند، اما ممکن است، حکمت ها و علت های دیگری از نظر بهداشتی و زیست شناسی و پزشکی وجود داشته باشد که هنوز از آن آگاهی نداریم.

منبع تکمیلی:
https://article.tebyan.net/123065/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%82%D8%A7%D9%84-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%87%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%DA%AF-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86

دکترنادرنوری;1016050 نوشت:
شهامت داشته باشید و دنبال حقیقت باشیدو جز حق و دانش را نپذیرید مگر خود قرآن نگفته ولاتقف مالیس لک به علم

در این تایپک مطالب توهین آمیزی را مطرح کردید که البته جواب هایی به آن داده شد و مطلبی خارج از موضوع بحث ماست که این بار حذف نشد ولی در صورت تکرار مماشات نشده و قطعا برخورد خواهد شد.

لطفا بحث را منطقی و علمی و باادب و نزاکت پیش ببرید و همان طور که ادعا می کنید و از قرآن مستند می آورید به آن عمل کرده و تفکر مخالف خود را مورد هتک و جسارت قرار ندهید همان طور که دیگران نیز با شما با وجود اختلاف سلیقه و عقیده زیاد به خوبی برخورد می کنند.

اجمالا عرض می کنم که روایت مذکور در کتب روایی معتبر نیامده است و بسیاری از علما نیز آن را مردود می دانند و بحثی تخصصی در فرض پذیرش دارد که وارد نمی شویم.

دکترنادرنوری;1016873 نوشت:
چه توهینی کردم ؟؟؟؟

شما اگر واقعن شجاعت داشتید نامتان را کامل می نوشتبد جناب دلبل

ساده ترین نشانه شجاعت این است که نام و نشان واقعی خود را بنویسید


بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم عجل لولیک الفرج
سلام علیکم و رحمه الله و برکاته
جناب دکتر بهتر نیست اگر مایل هستید کارشناسان سایت را بشناسید به جای اسناد هویتی از راه نقد گفتار بهره ببرید؟
اگر شما مایل به هویت سنجی باشید ایشان هم می توانند از شما درخواست کنند؟
سوالتان در مورد نجاست سگ و تشابهشان چیست؟
حقیقت و نیکی پشتیبان همه حق جویان باشد. ان شاء الله تعالی
یا علی(س)

[="Tahoma"][="DarkSlateGray"]

دکترنادرنوری;1015986 نوشت:
خب هدف خدا از افریدن این نجس که هیچگاه پاک نمی شود چه بوده است ؟

مگر خدا فتبارالله احسن الخالقین نیست ؟

هدف این برترین بهترین و پر بر کت ترین و پاکترین آفریدگار از افرینش این دایم النجس چیه ؟

این دایم النجس بودن چه مصرفی دارد ؟؟؟

چرا خلقش کرده ؟

خلقش نمی کرد چه می شد ؟

ایا بیهوده افریده ؟

خب پس دلیلش چیه ؟

باز هم حکمت خدا ؟؟؟؟

چرا مذهبیون هر وقت در پاسخ پرسش ها ی منطقی در می مانند پاسخ آنها را راحت به زمین حکمت
خدا می اندازد و شانه از زیر پاسخگویی خالی می کنند ؟

اگر آفرینش سگ به زعم شما نا پاک حکمت خدا است و بشر قادر به پی بردن راز این حکمت نیست پس افرینش کافران و بی حجابان هم حکمت خداست !!!!

چرا در کار افرینش و حکمت خدا دخالت می کنید و کافران و بی حجابان را با زور و ارعاب امر و نهی می کنید ؟؟

یک بام دو هوا چرا ؟

اگر آن افرینش سگ حکمت پوشیده ی خداست آفرینش اینها هم حمکت پوشیده ی خداست . چرا حکمت خدا را گردن نمی نهید ؟

اگر برخورد با حکمت خدا در زمینه آفرینش کافران و بی حجابان دلیل روشنی دارد پس باید برای نجس بودن سگ هم دلیل روشنی بیاورید

حکمت را باید نزد حکیم جست
و نمی توان از کسی که از قواعد حکمت تهی است و ان را به سخره می گیرد از حکمت سخن گفت
اگر سوالتان این است.
بدانید که ما علم را محدود و بسته نمی دانیم که اگر یک حکمت را یافتیم یا نیافتیم نتیجه بگیریم
چون قائل هستیم که اگر اتم شناختیم پایان راه نیست الکترون و ذرات کوچکتر هم هست
پس می گوییم دانشمان ناقص است و حکمت همه چیز را نمی دانیم
و این ندانستن افتخاری است که دستانمان را از گالیله کشی پاک می کند
قائل به امامی هستیم که او واسطه علم اللهی است و حکمت ها را آنچه خدا می خواهد می داند و بهیما امیدواریم در حد صلاح بگویند

وقت عزیز است امیدوارم بتوانیم سوالات مفید که نتیجه بخش باشد برایمان بپرسیم.
التماس دعای فرج
یا علی(ع)[/]

باسلام و تشکر از دوستان بابت مشارکت و پاسخ ها و سوالات و حرف های مطرح شده چند نکته پایانی را به اطلاع می رسانم و سپس به زودی جمع بندی تایپک انجام می شود:

1- کسی در این فضا از دیگران و اطلاعات وی خبر ندارد حتی کارشناسان ومدیران نیز جز آن چه خود شخص بیان می کند چیزی نمی دانند.

2- بحث و حرفها علمی و اعتقادی است که البته داراری شرایط ادبی و رفتاری است که باید از تهمت و تخریب و تمسخر و مانند آن به دور باشد تا بتواند موثر بوده و به نتیجه علمی و منطقی درستی برسد.

3- قوانین گفتگو مشخص شده و به اطلاع همه اعضا رسیده است که در صورت تخلف موارد مقابله و برخورد با خاطیان باید اعمال شود و به صورتی باید باشد که به کسی یا گروه و اعتقادی توهینی نشود.

4- مخالفین و حتی معاندینی که عقیده ضداسلامی و یا غیراسلامی دارند نیز می توانند در مباحث شرکت کرده و نظراتشان را بیان کنند اما نمی توانند توهین و تخریب نموده و هر آن چه که در ذهن خود هست را نسبت داده و حرفی را بدون منطق بیان کنند. کارشناس و یا دیگران نیز با مبانی فکری خود از راه های مختلف دلایل عقلی و نقلی و اقناعی آورده وبحث با رعایت ادب و احترام و مبانی صحیح پیش می رود.

جمع بندی

پرسش:

چرا در احکام اسلامی سگ را نجس میدانند ولی گرگ را خیر در صورتی که گرگ با سگ خویشاوند بوده و بیش از 95 در صد شباهت ژنی دارد؟ و ریشه اجداد هر دو یکی است؟

پاسخ:

۱- یک قاعده و قانون کلی وجود دارد و آن این که بعد از آن که ما وجود خدا و قرآن و شریعت و امام و پیامبر را ثابت کردیم و دانستیم که حکم خدای حکیم به چیزی تعلق گرفته است دیگر نیاز نداریم که جزییات حکم رسیده را بدانیم و حتی ممکن است با توجه به محدودیت و موانع فهم عقل ما به عمق همه احکام الهی نرسیم.

 

۲- نکاتی که در مورد احکام و دلایل تشریع آن بیان می شود در واقع احتمالاتی است که ما با توجه به اطلاعات و فکر محدود خویش به آن دست پیدا می کنیم وگرنه هیچکدام دلیل حتمی احکام الهی نیست و چه بسا نکات و ناگفته های بسیاری وجود دارد که از چشم ما پنهان است و بعضی را ممکن است بشر با پیشرفت و رشد علمی نیز نتواند به دست آورد.

بر این اساس محدودیت و نقصان عقل هرگز نمی تواند بعضی از احکام جزئي را به طور کامل درک کند. چنان چه علت دورکعتی بودن نماز صبح با هیچ فکر بشری قابل بیان نیست.

 

۳- اما در مورد سگ و گرگ باید گفت که سگ متمایزاتی دارد که او را از دیگر حیوانات جدا می کند و آمیختگی او با زندگی انسان مشکلاتی را در پی دارد که بعضی از آن ها مورد تصدیق دانشمندان هست. برای مقایسه میان این دو و یافتن فلسفه نجاست، شباهت ژنی به تنهایی کافی نیست و وجوه دیگری نیز وجود دارد که بر اساس آن نمی توان گفت ریشه هر دو یکی است و یا حتی این که دو حیوان به یکدیگر نزدیک هستند.

 

۴- مسئله نجاست سگ، يکي از مسائل قطعي فقهي اسلام است. با اينکه در قرآن اشاره اي به اين مسئله همانند بسياري از مسائل ديگر نشده است اما اين حکم در روايات معتبر صريحاً بيان شده است. در عين حال نجاست سگ سبب نشده معامله آن حرام باشد، چرا که نجاست هيچ مدخليّتي در حرمت معامله نداشته، و حرمت خريد و فروش، داير مدار اين است که مبيع داراي منفعت عقلايي باشد يا نباشد. پس تنها معامله سگهايي که فاقد منفعت عقلايي مي باشند، جايز نيست. امّا در مورد فلسفه نجاست سگ روايات معصومين(علیهم السلام) مطلق بوده و فلسفه حقيقي اين حکم بر ما پوشيده است و فلسفه نداشتن يک حکم، غير از ندانستن فلسفه آن است.

 

۵- از نظر پزشکی سگ حامل میکروب های خاصی است که برای انسان بسیار مضر است. از جمله بیماری هاری که از طریق بزاق دهان سگ به انسان منتقل می شود و در ظرف چندروز می تواند انسان را به کام مرگ بکشاند. همچنین سگ ناقل برخی از بیماری ها مانند کیست هیداتیک و غیره است و می تواند به عنوان ناقل و واسطه بین بیماری اصلی و انسان عمل می کند. (۱)

 

۶- طبق بعضی تحقیقات در روده سگ کِرم کوچکی به طول چهار میلی متر به نام «تینیا ایکینوسکوس» است. وقتی از سگ مدفوع بیرون می آید، تخم های زیادی از این کِرم همراه مدفوع بیرون می آید و به اطراف مقعد سگ می چسبد. سگ به وسیله زبانش آن تخم ها را به قسمت های دیگر بدنش منتقل نموده و همه جا را آلوده می کند. اگر یکی از این تخم ها به معده انسان وارد شود، مرض های گوناگونی تولید می کند که احیاناً منجر به مرگ می شود. (۲)

این یکی از حکمت هایی است که اسلام سگ را نجس العین دانسته تا بدین وسیله مضرّات آن را از انسان دفع کند، اما ممکن است، حکمت ها و علت های دیگری از نظر بهداشتی و زیست شناسی و پزشکی وجود داشته باشد که هنوز از آن آگاهی نداریم.

 

۷- نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد گرگ‌ها علت و معلول را درک می‌کنند، در حالی که به نظر می‌رسد سگ‌ها این توانایی را به مرور زمان از دست داده‌اند. به گزارش دیلی میل، تیم تحقیقاتی در مرکز تحقیقات گرگ "وتمدونی" (Vetmeduni) واقع در وین اتریش که از مراکز معتبر جهانی است این نتیجه به دست آمده است. (۳)

 

پی نوشت ها:

۱-

https://article.tebyan.net/123065/%D8%A7%D9%86%D8%AA%D9%82%D8%A7%D9%84-%D8%A8%DB%8C%D9%85%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%87%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%DA%AF-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86

۲- مجله المنار، سال ششم، صفحه ۳۰۷.

۳- https://www.isna.ir/news/96062615068/%DA%AF%D8%B1%DA%AF-%D9%87%D8%A7-%D8%A8%D8%B1-%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%81-%D8%B3%DA%AF-%D9%87%D8%A7-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%DA%A9-%D8%B9%D9%84%D8%AA-%D9%88-%D9%85%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%84-%D8%B1%D8%A7-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D9%86%D8%AF

موضوع قفل شده است