رابطه با زن نامحرم
تبهای اولیه
1- پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: هر کس با یک زن نامحرم دست بدهد، روز قیامت در غل و زنجیر به محشر وارد میشود و خداوند دستور میدهد که او را به آتش جهنم بیفکنند، و هر کس با یک زن نامحرم شوخی کند ، در مقابل هر کلمة حرامی که به او گفته است، هزار سال حبس خواهد شد.
2- امام صادق در حدیث مناهی فرمود: «رسول خدا فرمان داده بود که زن مسلمان با مردان نامحرم بیش از پنج کلمه – که آن هم در موضوعات ضروری باشد- سخن نگوید».
3- پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: النّظّر سهم من سهام ابلیس فمن ترکها خوفاً من الله اعطاه الله ایماناً یجد حلاوته فی قلبه؛ نگاه به نامحرم، تیری از تیرهای شیطان است هر کس آن را از خوف خدا ترک کند خداوند حلاوت ایمان را به او می چشاند.
4- پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: «عفُّوا عَن نساء الناس تَعِفَّ نُساءَکم؛ در مورد زنان مردم عفت بورزید تا دیگران نیز در مورد زنان شما عفت بورزند و زنان شما از تعرض نامحرمان در امان بمانند».
5- پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: تمام چشمها در روز قیامت گریان خواهد شد، مگر چشمی که از خوف و عظمت خدا بگرید، و چشمی که از حرام بسته شود، و چشمی که در راه خدا شبها بیدار بماند و شب زنده داری کند.
6- پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: «هر کس چشمان خود را از نگاه به زن نامحرم پرکند (و با خیال راحت به این نگاه خود ادامه دهد)، خداوند متعال در روز قیامت میخهای آتشین به چشمان او فرو خواهد برد و بعد از رسیدگی به کار مردم، دستور خواهد داد که او را به آتش جهنم بیندازند»
7- یکی از راویان می گوید در کوفه به زنی قرآن می آموختم، روزی با او شوخی کردم، بعد به دیدار امام باقر (علیه السلام) شتافتم، فرمود: آن که ( حتّی) در پنهان مرتکب گناه شود خداوند به او اعتنا و توجّهی ندارد، به آن زن چه گفتی؟ از شرمساری چهره ام را پوشاندم و توبه کردم، امام فرمود: تکرار نکن.
8- حضرت علی (علیه السلام) : اختلاط و گفتگو مردان با زنان نامحرم سبب نزول بلا و بدبختی خواهد شد ، و دلها را منحرف میسازد.
9- پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:هر خانمی که خود را معطر و خوشبو کند ( عطر بزند ) و سپس از خانه خارج شود ، همواره مورد لعنت خدا و ملائکه خواهد گرفت ، تا وقتی که به خانه برگردد ، هرچند برگشتش به خانه طول بکشد.
10- پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: شیطان به حضرت موسی (ع) گفت : ای موسی ! با زنی که به تو محرم و یا حلال نیست خلوت مکن ( تنها مباش ) ، به خاطر آنکه هیچ مردی با زن نامحرمی خلوت نمی کند ، مگر این که من همراه آن دو هستم. ( و خودم شخصا آن دو را برای گناه و رابطه نامشروع تحریک و وسوسه می کنم )
11- امام صادق علیه السلام فرمود : هر کس نامحرمی را دید و چشم خود را به طرف آسمان بلند کرد یا بست، خداوند در بهشت، حورالعین بهشتی را به عقدش درمیآورد.
12-امام باقر علیه السلام: سخن گفتن با زن نامحرم ، از دامهای شیطان است.
با سلام به سعادت گرامی!!
این تاپیک هم مربوط به این موضوع میباشد
http://www.askdin.com/showthread.php?t=3713
.
[FONT=arial]2- امام صادق در حدیث مناهی فرمود: «رسول خدا فرمان داده بود که زن مسلمان با مردان نامحرم بیش از پنج کلمه – که آن هم در موضوعات ضروری باشد- سخن نگوید».
.
سلاممم
يه سوال
اين سخن امام در مورد صحبت كردن به طور حضوريه يا اين كه در مورد تلفن يا چت و اسم ام اس هم صادقه؟؟
ياحق :Gol:
امام صادق در حدیث مناهی فرمود: «رسول خدا فرمان داده بود که زن مسلمان با مردان نامحرم بیش از پنج کلمه – که آن هم در موضوعات ضروری باشد- سخن نگوید»
با سلام و تشکر از این تاپیک مفید
خواهش می کنم بیشتر راجع به این حدیث بحث کنید تا برامون شرایطش روشن بشه. مثلا در محیط اداره یا تحصیل و ...
با سلام
واقعا بنده تو این 5 کلمه موندم!
با سلام.
من فكر مي كنم 5 كلمه كنايه از اين است كه زياد صحبت نكنيم نه اين كه واقعا فقط حق صحبت 5 كلمه اي داريم.
سلام دوستان
عرض ادب و احترام
یه سوال از دوستان کارشناس داشتم
کار من طوری است که در طول روز با نامحرمان زیادی باید ارتباط داشته باشم و صحبت کنم که بیش از نود درصد هم حجاب درست و حسابی نداردند و مداوم تحت وسوسه شیطان برای نگاه کردن به نامحرم هستم خیلی تلاش می کنم با نفس مبارزه کنم و تا کنون به لطف خدا تسلیم نشدم
سوالم این است مواقع مواجه با این شرایط چه ذکری بیشتر کمک می کند که شیطان دور شود من از خیرالحافظین و یا دائم اللطف استفاده می کنم دوستان کارشناس ذکر یا اذکاری به من معرفی کنند برای مقابله بهتر با شیطان
با تشکر
موفق و پیروز باشید
با سلام و عرض احترام
به امید اینکه خدا در مسیر بندگی دست همه مون رو بگیره و از بلیات آخرالزمان حفظ مون کنه که دین نگه داشتن در آخرالزمان سخت تر از آتش بر کف دست نگه داشتن است . :Sham:
ببخشید که زودتر از کارشناسان محترم پاسخ میدم ولی چند تا راهکار که برای خودم هم خیلی مفید بوده رو می نویسم، امیدوارم کارشناسان و صاحب نظران محترم هم نظرات شون رو بفرمایند .
در مورد ذکر یک روایتی رو شنیدم که در غلبه ی بر وسوسه های شیطان خیلی موثر هست .
که می تونین در فایل کوتاه صوتی زیر (حدوداً پنج دقیقه هست) این روایت زیبا رو گوش کنید :
در راس همه ی اذکار یاد خداوند و اهلبیت صلوات الله علیهم اجمعین هست .
هر روز صبح که میخواین برین محل کار آیة الکرسی بخونید و خودتون رو بسپرید به خدا و امام زمان علیه السلام
امام علی (ع) فرمودند اگر شما از آثار معنوی آیه الکرسی آگاه بودید در هیچ حال خواندن آن را ترک نمی کردید. |
کارهایی که باعث نزول رحمت خدا میشه از قبیل :
مداومت بر ذکر شریف صلوات |
وضو داشتن در همه حال |
توسل به اهلبیت علیهم السلام |
به یاد خدا بودن |
و .... |
سلام دوستان
عرض ادب و احترام
یه سوال از دوستان کارشناس داشتم
کار من طوری است که در طول روز با نامحرمان زیادی باید ارتباط داشته باشم و صحبت کنم که بیش از نود درصد هم حجاب درست و حسابی نداردند و مداوم تحت وسوسه شیطان برای نگاه کردن به نامحرم هستم خیلی تلاش می کنم با نفس مبارزه کنم و تا کنون به لطف خدا تسلیم نشدم
سوالم این است مواقع مواجه با این شرایط چه ذکری بیشتر کمک می کند که شیطان دور شود من از خیرالحافظین و یا دائم اللطف استفاده می کنم دوستان کارشناس ذکر یا اذکاری به من معرفی کنند برای مقابله بهتر با شیطان
با تشکر
موفق و پیروز باشید
با سلام.
مداوت كنيد به ذكر لا حول و لا قوة الا بالله العلي العظيم.
دوستان اینم من اضافه کنم واسه اونایی که مث خودمن شما که همگی با تقواین
اگه بار اول به گناه نتونستی نه بگی دیگه به هیچ گناهی نمیتونی نه بگی حتا اونایی که خیلی راحت میشه نه گفت
تجربه شخصی
مثلا همین رابطه با نامحرم یعنی وارد شدن در اتاق گناه که هیچوقت نمیشه ازش خارج شد
پس مراقب باشید
دوستان اینم من اضافه کنم واسه اونایی که مث خودمن شما که همگی با تقوایناگه بار اول به گناه نتونستی نه بگی دیگه به هیچ گناهی نمیتونی نه بگی حتا اونایی که خیلی راحت میشه نه گفت
تجربه شخصی
مثلا همین رابطه با نامحرم یعنی وارد شدن در اتاق گناه که هیچوقت نمیشه ازش خارج شد
پس مراقب باشید
سلام به guest
البته کسی که وارد گناه میشه حتما کارش برای ترک سختتره اما لازمه این حرف شما اینه که تهذیب اخلاقی رو که خدا دستور داده بی جا و لغوه و دیگه این دستور و حکم برای گناه کارها نیست.
نکات دیگه ای وجود داره اگر مایل بودید ادامه میدیم.
نمیدونم .خیلی سخته در مورد این پست نظری داد که همه بتونن رعایت کنن .
با سلام
منظورتون به کدوم پست هست ؟
امام صادق در حدیث مناهی فرمود: «رسول خدا فرمان داده بود که زن مسلمان با مردان نامحرم بیش از پنج کلمه – که آن هم در موضوعات ضروری باشد- سخن نگوید».
با سلام و تشکر از این تاپیک مفید خواهش می کنم بیشتر راجع به این حدیث بحث کنید تا برامون شرایطش روشن بشه. مثلا در محیط اداره یا تحصیل و ...
لطفا بدون تعارف جواب این سوال رو روشن بدهید. هم از نظر فقهی و هم از نظر اخلاقی. شاغل بودن یا تحصیل با رعایت کامل حجاب چه حکمی داره. فرض کنیم با مردان کمی سروکار داره (مثل استاد و مدیر مستقیم) و صحبت هم در موارد کاری صورت می گیره. آیا این صحبتها جزو آن صحبتهای ضروری است که اشکال نداره؟ ضروری یعنی چی؟ خب اگه به معنی حیاتی باشه که مسئله مرگ و زندگیه که اصلا نباید صحبت کرد.
لطفا بدون تعارف جواب این سوال رو روشن بدهید. هم از نظر فقهی و هم از نظر اخلاقی. شاغل بودن یا تحصیل با رعایت کامل حجاب چه حکمی داره. فرض کنیم با مردان کمی سروکار داره (مثل استاد و مدیر مستقیم) و صحبت هم در موارد کاری صورت می گیره. آیا این صحبتها جزو آن صحبتهای ضروری است که اشکال نداره؟ ضروری یعنی چی؟ خب اگه به معنی حیاتی باشه که مسئله مرگ و زندگیه که اصلا نباید صحبت کرد.
با سلام.
تا اونجايي كه حقير اطلاع دارم از نظر شرعي با رعايت حجاب كامل كار يا تحصيل بانوان اشكالي ندارد اما حكم فقهي و ...را اساتيد بهتر مي دانند.
اما از نظر صحبت كردن ، منظور از صحبتهاي ضروري فقط مسئله مرگ و زندگي نيست منظور صحبتهاي كاري يا علمي است. مسلا صحبت با استاد يا حتي كسي كه همكار علمي يا پروژه است و در محيط كار هم صحبت با همكار يا رئيس و يا مدير پيرامون مسائل كاري اما گاهي پيش مي آيد كه خود فرد متوجه ميشود كه اين صحبتها داره از مسير اصلي خارج ميشود و مسائل غير ضروري و بي ارتباط و يا شخصي وارد بحث ميشود كه بنا به تشخيص خودش و دستور شرعي نبايد ادامه دهد.
سلام به guest
البته کسی که وارد گناه میشه حتما کارش برای ترک سختتره اما لازمه این حرف شما اینه که تهذیب اخلاقی رو که خدا دستور داده بی جا و لغوه و دیگه این دستور و حکم برای گناه کارها نیست.
نکات دیگه ای وجود داره اگر مایل بودید ادامه میدیم.
سلام
اگه امکان داره بیشتر توضیح بدین
چون من به اون چیزی که گفتم اعتقاد دارم
لطفا بدون تعارف جواب این سوال رو روشن بدهید. هم از نظر فقهی و هم از نظر اخلاقی. شاغل بودن یا تحصیل با رعایت کامل حجاب چه حکمی داره. فرض کنیم با مردان کمی سروکار داره (مثل استاد و مدیر مستقیم) و صحبت هم در موارد کاری صورت می گیره.
باسلام تشکر از سوال شما
کار زن در بیرون از خانه اگر مفسده ویاا حتمال مفسده نباشد اشکالی ندارد.
منابع موجود در مرکز ملی پاسخ گوئی به سوالات دینی
آیا این صحبتها جزو آن صحبتهای ضروری است که اشکال نداره؟ ضروری یعنی چی؟ خب اگه به معنی حیاتی باشه که مسئله مرگ و زندگیه که اصلا نباید صحبت کرد.
انچه از حدیث ،توسط کاربر محترم، جناب سادات اشاره شده :گاهی اوقات روایات ما جنبه اخلاقی قضیه را مطرح می کنند وبه اصطلاح فقها جنبه ارشادی ویا کمال در موضوع قضیه را اشاره میکنند و وجوب فقهی از این احادیث استفاده نمی شودتازه معلوم نیست که فقیه بتواند از این حدیث به عنوان منبع فقهی برای استنباط احکام شرعی استفاده کند چرا که ایا صحیح السند است؟ ویا صحیح الدلاله برای وجوب است؟ ...و.... .
مراجعه كنندگان
برخي از مراجعيني كه انسان در محيطِ شغلي خود با ايشان سروكار دارد، بُعدِ شيطاني و حيواني و هواهاي نفساني و امثالِ اينها را در آدم زنده ميكند. يك سنخ از مراجعين بر عكس هستند و آن بُعدِ الهي و رحماني را در انسان زنده ميكنند. حالا تا جايي كه فرصت دارم مصاديقِ آن را هم عرض ميكنم.
من در مورد مراجعين، به حداقل اكتفا ميكنم. انسان حداقل بايد آن محيطِ شغلي يا شغلي را انتخاب كند كه مراجعينِ آن زنده كننده بُعدِ شيطاني انسان نباشند. گفتم حداقل؛ يعني آن بُعد شيطاني را زنده نكند؛ لازم نيست كه مراجعه كننده، بعدِ رحماني و الهي را در انسان زنده كند. مثلِ معروفي است كه ميگويند: "مرا به خيرِ تو اميد نيست، شر مرسان! " اصل و مهم اين است.
برخي به عنوان اعتراض به من ميگويند: "فلاني بچّه هاي مردم را به انزوا ميكشاند! " اينها شعارهاي بدون شعور است كه ميدهند و مسائلي از اين قبيل كه ميخواهند لااباليگري را ترويج دهند. اين مطلب را دقّت كنيد كه من به اين نكته توجه دارم؛ من گفتم آنچه در محيط شغلي بايد به عنوان معيار حداقلي رعايت شود اين است كه مراجعهكنندگاني كه پيشِ انسان ميآيند، او را فاسد نكنند! اين دعوت به انزوا نيست؛ اين دعوت به رعايت حدود الهي است.
* از روابط مخرب به خدا پناه ميبرم!
بحثِ تربيت، يك بحثِ تدريجيالحصول است و يكي پس از ديگري اثر دارد. خدا در آخرين سوره قرآن، يعني سوره ناس كه خطاب به خودِ پيغمبر هم هست، ميفرمايد: "قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ؛ مَلِكِ النَّاسِ؛ إِلهِ النَّاسِ؛ مِنْ شَرِّ الْوَسْواسِ الْخَنَّاسِ؛ الَّذي يُوَسْوِسُ في صُدُورِ النَّاسِ؛ مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ " اين سوره به طورِ كلي براي روابطِ اجتماعي است. اي پيغمبر بگو: به خدا پناه ميبرم كه با افرادي كه به من شر ميرسانند، مواجه نشوم.
حالا من از شما سؤال ميكنم شرّ چيست؟ "مِنْ شَرِّ الْوَسْواسِ الْخَنَّاسِ؛ الَّذي يُوَسْوِسُ في صُدُورِ النَّاسِ " شرّي كه بُعدِ دروني شيطاني من را زنده ميكند. در تفاسير ميگويند: خناس، شيطان است. توجه كنيد اين شيطان دروني است، حالا ميخواهد پنهاني باشد يا آشكار. چون ميفرمايد: "مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ " جنّ پنهان است و ناس آشكار است. مسأله اين است كه اينها در بحثِ روابط است.
خدايا از اين روابطي كه من را خراب ميكنند، به تو پناه ميبرم. من اين بحث را به طور كلّي، يعني اثر برخوردِ انسان با انسان مطرح كردم؛ روابطِ شغلي يكي از مصاديقِ آن ميشود. اثري كه اين رابطه روي من ميگذارد، نبايد نقشِ تخريبي داشته باشد. بعدِ دروني شيطاني و هواهاي نفساني من را شكوفا و زنده نكند؛ اين يك قانونِ كلّي است كه يك مصداقِ آن محيطِ شغلي است. شما بايد شغلي را انتخاب كنيد كه مراجعيني كه به شما مراجعه ميكنند، بُعدِ شيطانيتان را تحريك نكنند. لازم نيست كه قصدي در كار باشد؛ نخير! اصلاً و ابداً قصد تأثيرپذيري مهم نيست.
لذا در بابِ محيطِ شغلي، بحث را در سه رابطه مطرح كردم: نفسِ شغل، محيطِ شغلي و مراجعينِ، هر سه ميتواند هم نقشِ تخريبي و هم نقشِ سازندگي داشته باشد. من در مورد مراجعين گفتم حداقل اين است كه مرا خراب نكنند و بيش از اين هم نميگويم.
بخشي از درس اخلاق آيت الله مجتبي تهراني
ادامه دارد...
مراجعه جنس مخالف، زمینه ساز تخریب
من به طور مفصل در باب اثر تخریبی وارد میشوم، چون ممکن است که مراجعینِ انسان در روابطِ گوناگون دیداری، رفتاری و شنیداری نقشِ تخریبی داشته باشند. همانطور که اینها میتوانند نقشِ سازندگی داشته باشند، نقشِ تخریبی هم دارند و اینها هم در سه رابطه مطرح است: دیداری، شنیداری و گفتاری.
مثلاً افرادی که مراجعه میکنند در موردی که خیلی بارز هم هست مراجعین به شخص، از جنسِ مخالف باشند. این مسئله چون مورد ابتلا است، عرض میکنم که اگر شخص زن است، مراجعه کننده او مرد باشد و اگر مرد است، مراجعه کننده او زن باشد. این از آن جاهایی است که زمینه برای تخریب آماده است. من نمیخواهم بهطور مفصل وارد این مورد شوم، فقط بهطور گذرا به آن اشاره میکنم.
در روایتی از پیغمبر اکرم داریم که فرمودند:«قال رسول الله صلیاللهعلیهوآلهوسلم: ما من صباح الا و ملکان ینادیان: ویل للرجال من النساء و ویل من نساء من الرجال!(کنزالعمال) هیچ روزی نیست مگر اینکه دو فرشته با هم ندا میکنند و داد میزنند که «وای بر مردان از زنان و وای بر زنان از مردان!».
نکتهای در این روایت است که من این را عرض میکنم. در روایت دارد «ما من صباح» یعنی هیچ روزی، هیچ صبحی نیست دو ملک ندا میکنند «وای بر مردان از زنان و وای بر زنان از مردان»؛ حالا چرا نمیگویند: هیچ شبی نیست مگر اینکه...؟ جهت این است که روابط اجتماعی در روز برقرار میشود. شب هر کسی در خانه خود است. سخن پیغمبر اکرم در مورد اختلاف جنسیتی است.
یکی از خطرات مهم مراجعین این است که همجنس نباشند، اینجا است که زمینه فراهم میشود آن بعدِ شیطانی را شکوفا و زنده کند و نقشِ تخریبی داشته باشد. مخصوصاً اینکه شرایط هم طوری باشد که جنبه خصوصی پیدا کند. یک وقت به قول ما طلبه ها در ملاء عام است و یک وقت رابطه شکل پنهانی دارد و در برابر دیگران نیست. آن رابطهای که جنبه خصوصی دارد، بدتر است.
در خلوت با اجنبی، شیطان نفر سوم است
روایتی است از پیامبر که فرمودند: «قال رَسُول اللَّهِ صلیاللهعلیهوآلهوسلم: لَایَخْلُوَنَّ رَجُلٌ بِامَرَأَةٍ فَإِنَّ ثَالِثَهُمَا شَیْطان»(مستدرکالوسائل،ج۱۴، ص۲۶۶) حضرت چه قدر زیبا مطلب را بیان میفرمایند. خیال نکنید در ملاقاتِ خصوصی زن و مرد نامحرم، فقط شما دو نفر هستید، در واقع شما سه نفر هستید و سومین نفر شما شیطان است. چشمهایتان نمیبیند. بی برو برگرد شیطان سومین نفر است. من نمیخواهم واردِ مسائل فقهی شوم، فکر کنم در توضیحالمسائل نوشتهام که «خلوت با اجنبی حرام است».
ادامه دارد...
دوستان اینم من اضافه کنم واسه اونایی که مث خودمن شما که همگی با تقواین
اگه بار اول به گناه نتونستی نه بگی دیگه به هیچ گناهی نمیتونی نه بگی حتا اونایی که خیلی راحت میشه نه گفت
تجربه شخصی
مثلا همین رابطه با نامحرم یعنی وارد شدن در اتاق گناه که هیچوقت نمیشه ازش خارج شد
پس مراقب باشید
الهی لا تکلنی الی نفسی طرفه عین ابدا. خدایا :مرا یک چشم بهم زدن به خودم وا مگذار !
آمین.
دوری از اجنبی، بهترین صفت زنان
خلوت کردن با نامحرم در روابطِ گوناگون که سرآمدش دیداری و شنیداری و رفتاری است، اثر گذار است. روایتی از حضرت زهرا(س) است که از حضرت سؤال کردند بهترین صفت زنها چه چیزی است؟ حضرت فرمودند: «خَیْرٌ لَهُنَّ أَنْ لَایَرَیْنَ الرِّجَالَ وَ لَایَرَاهُنَّ الرِّجَال»(بحارالأنوار،ج43،ص54) بهترین صفت برای زنان این است که مرد، زن نامحرم را نبیند و زن، مرد نامحرم را نبیند.
اگر کسانی که شعار میدهند، اما شعور ندارند، بگویند: خودِ حضرتِ زهرا رفتند مسجد و خطبه خواندند و یا حضرت زینب هم خطبه خواندند؛ ما در جواب میگوییم: وقتی حضرت زهرا به مسجد رفتند، بحثِ وظیفه شرعی و واجب الهی مطرح بود و باید حضرت به مسجد میرفتند و به وظیفهشان عمل میکردند.
بحث وظیفه غیر از بحثی است که ما میکنیم. آنجا بحث مراجعه نیست، یک وقت اشتباه نشود! گاهی عوام چنین مغالطههایی میکنند. حضرت وظیفهاش بود که برود و رفت.
من در مورد این خطبه حضرت زهرا بحث کردهام و آن را نوشتهام که الحمدلله منتشر هم شده است. نوشتهام به چه صورت و با چه پوششی به مسجد رفتند؛ حتی زنانی آمدند و اطراف حضرت زهرا را گرفتند که حتی پیکرهاش هم معلوم نشود.
حضرت زینب هم در مجلسی که رفتند، به یزید گفتند: «أَمِنَ الْعَدْلِ یَاابْنَ الطُّلَقَاءِ تَخْدِیرُکَ حَرَائِرَکَ وَ إِمَاءَکَ وَ سَوْقُکَ بَنَاتِ رَسُولِ اللَّهِ سَبَایَا»(بحارالأنوار،ج45،ص133) آیا این عدالت است که زنهای خود را آن طور پوشش دهی، اما ما را جلوی مردان بیاوری؟ در جایی که بحث وظیفه مطرح است، باید به وظیفه عمل کرد اما ما اینجا داریم در مورد شغل که انتخابی است و مراجعین آن بحث میکنیم.
انسان به راههای جلب توجه آگاه است
روایتی از علی(ع) است که فرمودند: «صِیَانَةُ المَرْأَةِ أَنْعَمُ لِحَالِهَا وَ أَدْوَمُ لِجَمَالِهَا».(مستدرکالوسائل،ج14،ص255 ) اینکه زن خود را بپوشاند و حفظ کند برای خودش و زیباییاش بهتر است. طرفین خودشان بهتر از همه میفهمند که در این روابط شغلی و کاری که مراجعه کننده دارند، رابطهشان چگونه است؛ آیا رابطه با حفظ صیانت است، یا برای جلب توجه و پردهدری است؟! طرفین خوب میداند که مراجعه کننده جنسِ مخالف چه منظوری دارد. هر دو طرف میدانند که فرد با چه پوششی چگونه آمده و چه غرضی دارد. از نظر رفتاری و حرکاتشان هم، هر دو خوب میفهمند که به دنبال چه هستند.
بنده اینجا ننشستهام مسائل شیطانیشان را بگویم که چگونه میتوان قوای شیطانی کسی را تحریک کرد. خودشان میفهمند که از نظرِ گفتاری چه میگویند و از نظر رفتاری چهکار میکنند و یا چه پوششی از نظر دیداری دارند.
رابطه از نظر گفتاری، هم در مورد مواد گفتار است که فرد چه سخنی را میگوید و یکی هم درباره کیفیت ادا است که حرفش را چگونه میزند. یکی اینکه از چه کلماتی در صحبتِ خود استفاده میکند و دیگر اینکه وقتی که میخواهد حرف بزند، چهطور کلمات را ادا میکند که جلبِ نظر شود.
خانمها مراقب حرف زدنشان باشند
در سوره احزاب، خطاب به همسرانِ پیغمبر میفرماید: «فَلاتَخْضَعْنَ بِالْقَوْل فَیَطْمَعَ الَّذی فی قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً»(سوره الاحزاب، آیه 32) دستورِ «فَلاتَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ» در مورد کیفیّتِ ادا کردن کلمات است. قرآن خطاب به همسرِ پیغمبر میگوید: صدایتان را نازک نکنید! اگر کیفیت گفتار، شیطانی باشد «فَیَطْمَعَ الَّذی فی قَلْبِهِ مَرَضٌ» آن شیطانی که «یُوَسْوِسُ فی صُدُورِ النَّاسِ» است، طرف مقابل را به وسوسه میاندازد. «وَقُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً» یعنی گفتارِ پسندیده و خداپسندانه داشته باشید؛ چه از نظرِ مواد و چه از نظرِ کیفیت ادا.
من میخواستم این را عرض کنم که در باب محیط شغلی تنها شغل نیست که اثرگذار است. ممکن است «خود شغل» خیلی خوب باشد، «محیط» آن هم محیطِ بدی نباشد، اما از راهِ «مراجعهکنندگان» خراب شوی. ما در این بحث فقط به دنبالِ جلوگیری از خرابی هستیم و به سازندگی فعلاً کاری نداریم. این حداقل مطلب است که مراجعین روی تو نقش تخریبی نداشته باشند. من به صراحت میگویم که محیط شغلی از آن محیطهایی است که در تربیت انسان، خیلی نقش دارد.
عادیسازی روابط با نامحرم
اگر این حداقل رعایت نشود، کمکم رابطه با نامحرم برایت عادی میشود و نعوذبالله یک سنخ محرمات اصلاً قباحتش از بین میرود، به خاطر مراوده با نامحرمها به اقتضای شغل خود، دیگر قبحی سرت نمیشود. البته فرض من در جایی است که همه جهات شرعی به طور ظاهری حفظ میشود والا آنجاهایی که شرع رعایت نشود، دیگر وا مصیبت است. چون جلسه آخر بحث است، این مطالب را کمی فشرده کردهام.
یک بحثی هم وجود دارد که مراجعین انسان، آن بُعدِ رحمانی را در ما تقویت کنند، یعنی انسان را به یاد خدا بیاندازند، نه به یاد شیطان که گفتم اینها پیش کشتان. این بحث دیگری است که دیگر به آن نمیپردازیم.
پايان
استاد آيت الله مجتبي تهراني
با سلام،
واقعا قدیمیا(بر خلاف نظر بعضی از افراد به اصطلاح روشن فکر امروزی که آنها رو امٍّل می دونستن) در برخی مسایل خیلی مقید بودن. یکی از این مسایل همین رابطه با نا محرم هست. یادمه مامان بزرگامون وقتی می فهمیدن که قراره مثلا 10 دقیقه دیگه مهمون بیاد براشون که نامحرم باشه، از همون موقع چادر سر میکردن. این برای ما جالب بود و وقتی ازشون سوال می کردیم که «هنوز که کسی نیومده چرا چادرتون رو سر کردین» یه نگاه عاقل اندر سفیه به ما میانداختن، انگار یه چیز هایی رو اونا میدونستن که ماها درک نمی کردیم. واقعا شیوه زندگی رو باید بریم از قدیمیا یاد بگیریم(که شیوه انها همون شیوه اسلام و قرآن هست) نه تو بعضی از این کتاب های به اصطلاح روانشناسی امروزی که بویی از اسلام، ازشون استشمام نمیشه!
سلام به همه
از سادات عزیز بخاطر پست های پر مغزشون تشکر میکنم و همچنین از دوستانی که پی گیر این مطالب اند.
چرا دخترها با پسرها نمیتوانند حتی با اصول شرعی و قانونی، آزادانه رفتار کنند؟
اگر تمام اصول شرعی و قانونی رعایت شود منعی از ارتباط دختران و پسران نخواهد بود وآن چه ممنوع است ارتباط دختر وپسر در خارج از محدوده شرع و قانون است، مانند دوستیهای خیابانی و ...
البته میپذیریم که در محیط های کوچک به دلیل اینکه هم دیگر را میشناسند محدودیتهای زیادتری وجود دارد. و بعضی از پدر و مادرها سختگیری بیشتری میکنند. طبعاً سختگیری بیش از حد خانواده چندان مطلوب نیست و از نظرمدیران اجتماع نیز این مسئله باید مورد توجه قرار گیرد.
سؤالی که اینجا پیش میآید آن است که اگر واقعاً سختگیری در جامعه ما، از طرف خانواده یا نیروهای انتظامی و غیره زیاد است، پس گسترش فساد و بیبند و باری در جامعه برای چیست؟
ما افرادی را میشناسیم، یا نامههایی که به دست ما رسیده و دختران گفتهاند: «کاش مراقبت بیشتری از خودمان داشتیم.» یا «کاش خانواده بیشتر به من توجه میکرد و امروز به این مشکلات ( فریب خوردن) دچار نمی شدم.»
با توجه به شرایط خاص دوران نوجوانی و جوانى، و خطرات جدی تمایلات آشکار و پنهان غرائز نفسانى، لازم است دختران و پسران روابط خود را از نظر کمی و کیفى تحت کنترل قرار دهند و در سطح ضرورت حفظ کنند.
بنابراین:
اولاً: اگر ضرورتى ایجاب نمىکند حتّى الامکان چنین روابطى با نامحرم برقرار نشود و دختران در مقابل افراد نا محرم، رفتارى متکبّرانه و با وقار داشته باشند نه رفتارى صمیمانه.
اینکه در احکام شرعى مىفرمایند در غیر ضرورت مکروه است مرد با زن هم صحبت شود، مخصوصاً مرد و زن جوان، به این دلیل است که چه بسا همین هم صحبت شدنها، غرایز جنسى افراد را تحریک کند و یک اُلفت و محبّت شهوانى بین مرد و زن ایجاد گردد و نقطه آغازى براى غوطهور شدن در انحراف و فساد شود.
در هر حال انسان باید دقیقاً درون خود را بکاود و باطنش را عمیقاً مطالعه کند که مثلاً صحبت کردن با افراد نامحرم (یک پسر) چه ضرورتى براى او دارد و هدفش چیست؟مطمئناً انسان اگر صادقانه با خود بیندیشد ، بهترین قضاوت را در مورد خود خواهد داشت.
ثانیاً: در صورت ناچارى و ضرورت، روابط با نامحرم تا آنجا که به شکستن حریم احکام دین منجر نشود، اشکالى ندارد. بنابراین، گفتگو و نگاههاى متعارف بدون قصد لذّت و شهوت ، اشکالى ندارد. امّا با این حال، حتّى الامکان لازم است در برخورد و گفتگو، هنجارهاى شرعى زیر رعایت شود:
1- از گفتگوهاى تحریک کننده پرهیز شود.
2- از نگاههاى آلوده و شهوانى خوددارى شود.
3- حجاب شرعى رعایت شود.
4- قصد تلذّذ و ریبه در کار نباشد.
5- دو نفر نامحرم تنها نمانند.
اسلام در مورد خانمها مقررات ویژه در ارتباط با نامحرم وضع کرده، بطوری که خانمها نباید در هنگام صحبت کردن با نامحرم صدای خود را رقیق و نازک کنند به گونه ای که اگر در دل مخاطب مرضی باشد او را به خود جلب کند، اگر چه دربارة مطلبی عادی صحبت کنند.
اسلام از حضور و مشارکت زنان در مسائل اجتماعي نهي نمي کند و صرفا ضوابط و قوانين و حدود اين حضور را مشخص مي نمايد و اين به خاطر مصونيت زنان از آسيب هاي اجتماعي است و از سوي ديگر به خاطر مصون ماندن جامعه از آسيب هايي است که از ناحيه زنان و مردان فرصت طلب به وجود مي آيد بنابراين هيچ تناقضي بين آموزه هاي ديني وجود ندارد بلکه همه آنها هماهنگ با يکديگر و متناسب با نياز جامعه انساني است.
در صورت ناچارى و ضرورت، روابط با نامحرم تا آنجا که به شکستن حریم احکام الهى منجر نشود، اشکالى ندارد.
اسلام از حضور و مشارکت زنان در مسائل اجتماعي نهي نمي کند و صرفا ضوابط و قوانين و حدود اين حضور را مشخص مي نمايد و اين به خاطر مصونيت زنان از آسيب هاي اجتماعي است و از سوي ديگر به خاطر مصون ماندن جامعه از آسيب هايي است که از ناحيه زنان و مردان فرصت طلب به وجود مي آيد بنابراين هيچ تناقضي بين آموزه هاي ديني وجود ندارد بلکه همه آنها هماهنگ با يکديگر و متناسب با نياز جامعه انساني است.با سلام و تشکر
قبول دارم ولی اینجا یهو اصل مشارکت اجتماعیو نفی میکنین:
در صورت ناچارى و ضرورت، روابط با نامحرم تا آنجا که به شکستن حریم احکام الهى منجر نشود، اشکالى ندارد.به قدر ضرورت یعنی چی؟ یعنی موقعی که داشتن میمردن نیاز به زنگ زدن به آمبولانس داشتن؟ یا موقعیکه یه زن نماینده مجلس بخواد با همپاهاش سر قانونی بحث کنن؟
ضرورت،مسئله اینست
به قدر ضرورت یعنی چی؟ یعنی موقعی که داشتن میمردن نیاز به زنگ زدن به آمبولانس داشتن؟ یا موقعیکه یه زن نماینده مجلس بخواد با همپاهاش سر قانونی بحث کنن؟
سلام
فکر کنم یعنی
جایی اگر دیدی زنی دارد در اب غرق می شود بروی کمک اش کنی نه این که بگی
نا محرمه و بگذاری بمیرد
و...:Gig::Gol:
به قدر ضرورت یعنی چی؟ یعنی موقعی که داشتن میمردن نیاز به زنگ زدن به آمبولانس داشتن؟ یا موقعیکه یه زن نماینده مجلس بخواد با همپاهاش سر قانونی بحث کنن؟ ضرورت،مسئله اینست
با تشکر از سئوال شما سرکار منتقد محترم ضرورت ، یک مفهوم عرفی به معنای ناچاری است و تشخیص موارد آن بر عهده مکلف می باشد .
موفق باشید
بعد حیوانی نباشد نامحرم از اطلاق می افتد
بعد حیوانی یک غریزه است
و غریزه یک نعمت غیر ارادی
اما قابل کنترل
پس این غریزه از بین نمی رود(به احتمال خیلی کم همچین اتفاقی بیافتد)
چرا که یک نیاز است مثل غذا خوردن
مگر خدا بخواهد
بعد حیوانی یک غریزه است
و غریزه یک نعمت غیر ارادی
اما قابل کنترلپس این غریزه از بین نمی رود(به احتمال خیلی کم همچین اتفاقی بیافتد)
چرا که یک نیاز است مثل غذا خوردن
مگر خدا بخواهد[/QUOTE
غریزه درحیوان است انسان غریزه ندارد دی شیخ با چراغ همی گشت گردشهر کزدیووددملولم وانسانم ارزوست
نگفتین کار خانومهای نماینده های مجلس درسته یا غلط؟؟؟؟
فکر کنم یعنیاینجوری که شما میگین فقط موقع سیل پیش میاد چون زنی که جز بقدر ضرورت نباید نامحرم ببینتش و خودش نامحرمیو نبینه هیچ وقت جایی نمیرهجایی اگر دیدی زنی دارد در اب غرق می شود بروی کمک اش کنی نه این که بگی
نا محرمه و بگذاری بمیرد
تو این ضرورتم حتما شوهرش تعیین کننده است! اگه خوشش بیاد زنش میتونه بره اگه خوشش نیاد نباید بره!
اجازه با شوهرشه میتونه حبسش کنه،ضرورتی نداره زن بره خونه خواهرش چون شوهرخواهرش نامحرمه!
یه موقع میگین اسلام فعالیت و مشارکت اجتماعیو برای زن جواز داده بعدش میگین جز بقدرضرورت نمیتونه بره یا با مرد غریبه صحبت کنه
هم خدا رو میخواین هم خرما
پس بگین جایز نیست زن فعالیت اجتماعی داشته باشه جز موقع مسئلهای که پای مرگو زندگی درمیون باشه
با سلام و تشکر نگفتین کار خانومهای نماینده های مجلس درسته یا غلط؟؟؟؟
با سلام و تشکر از سئوال مجدد شما سرکار منتقد محترم
همانطور که عرض کردم تشخیص موارد ضرورت بر عهده مکلف است .
لازم به ذکر است بنابر نظر امام خمینی ره مشروعیت ارتباط عادی زن و مرد نامحرم منوط به ضرورت نیست بلکه منوط به عدم مفسده است. بدین معنا که ارتباط زن با مرد نامحرم جایز است مگر اینکه مفسده ای باشد نه اینکه ارتباط زن با مرد نامحرم جایز نیست مگر اینکه ضرورتی باشد . (1)
پی نوشت:
1. امام خمینی ره ، استفتائات ج 3 س 52 به بعد ص 271
پس بگین جایز نیست زن فعالیت اجتماعی داشته باشه جز موقع مسئلهای که پای مرگو زندگی درمیون باشه
سلام
این یک مثال بود که ضرورت روشن تر بشود(از نظر اینجانب)