جمع بندی بر طبق آیه ۳ سوره رعد ، شب روز را می پوشاند یا روز شب را ؟
تبهای اولیه
سلام خسته نباشید
در آیه ۳ رعد یُغشی الّیل النّهار ؛ در ترجمه ، شب روز را می پوشاند یا روز شب را می پوشاند ؟ چرا هر دو منصوبند و فتحه گرفتند و نقششون چی هست ؟ کدام فاعل و کدام مفعول است ؟
ریشه و وزن رواسی در آیه ۳ رعد چی هست ؟
جمع نهار ( روز ) چی هست ؛ ( عربی روزها با ریشه نهار ) ( آیه سه رعد )
width: 700 | align: center |
---|---|
[TD="align: center"]با نام و یاد دوست | |
[/TD] | |
[TD="align: center"]![]() | |
کارشناس بحث: استاد میقات | |
[TD][/TD] | |
در آیه ۳ رعد یُغشی الّیل النّهار ؛ در ترجمه ، شب روز را می پوشاند یا روز شب را می پوشاند ؟
«وَ هُوَ الَّذي مَدَّ الْأَرْضَ وَ جَعَلَ فيها رَواسِيَ وَ أَنْهاراً وَ مِنْ كُلِّ الثَّمَراتِ جَعَلَ فيها زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ يُغْشِي اللَّيْلَ النَّهارَ إِنَّ في ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُون»
و او كسى است كه زمين را گسترد؛ و در آن كوه ها و نهرهايى قرار داد؛ و در آن از تمام ميوه ها دو جفت آفريد؛ (پرده سياه) شب را بر روز مى پوشاند؛ در اينها آياتى است براى گروهى كه تفكر مى كنند.(رعد: 13/ 3)
با سلام و درود
اگر از واژه «غشی» به معنای پوشاندن، استفاده شود؛ این شب است که روز را می پوشاند.
در «المیزان» آمده:
«اغشاء» به معنى پوشانيدن و از نظر، مخفى و مستور داشتن است؛ بنا بر اين، مناسب است كه پوشانيدن، به تاريكى و ظلمت كه مخصوص شب است نسبت داده شود، نه روشنى و اظهار كه خاصه روز است.(ترجمه تفسير الميزان، ج 11، ص 398، پاورقی)
اگر از واژه «ولج» «یولج» به معنای ورود و دخول استفاده شود، هر دو (شب و روز) در دیگری وارد می شوند یعنی هم روز در شب وارد و هم شب در روز وارد می شود.
در آیات متعددی این تعبیر آمده است:
«يُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهارِ وَ يُولِجُ النَّهارَ فِي اللَّيْلِ» (حج: 22/ 61؛ لقمان: 33/ 29؛ فاطر: 35/ 13؛ حدید: 57/ 6)
چرا هر دو منصوبند و فتحه گرفتند و نقششون چی هست ؟ کدام فاعل و کدام مفعول است ؟
زیرا هر دو مفعول هستند، لذا علامت نصب (فتحه) گرفته اند.
«اغشاء» از ماده «غشى» (پوشاندن و فرا گرفتن) دو مفعولی است؛ يعنى: خدا شب را بر روز می پوشاند.(قاموس قرآن، ج 5، ص 100و101)
لذا «اللیل» و «النهار» هر دو مفعول هستند و منصوب؛ «اللیل» مفعول اول و «النهار» مفعول دوم است.(الجدول فى اعراب القرآن و صرفه و بيانه، ج 13، ص 89)
فاعل «یغشی» خداوند است که به صورت ضمیر «هو»، در آن مستتر است.
[="Tahoma"]ریشه و وزن رواسی در آیه ۳ رعد چی هست ؟
«رواسى» جمع «راسيه» و از ماده «رسى» و به معناى ثابت و برقرار است، و مراد از آن در اين جا كوه ها هستند كه در جايگاه خود ثابت و استوارند.(ترجمه تفسير الميزان، ج 11، ص 396)
برخی نیز آن را از ریشه «رَسَوَ» دانسته اند؛ «رَسَا» «يَرْسُو» که جمع آن «رَواسِي» است.
مشتقات و اوزان مختلف آن عبارتند از:
«رَسَا» «يَرْسُو» «رَسْواً» «رُسُوّاً» «رَاسٍ» «رَاسِيَةٌ» «رَاسِيَاتٌ» «رَوَاسٍ» «أَرْسَيْتُهُ»(المصباح المنير فى غريب الشرح الكبير للرافعى، ج 2، ص 227)
جمع نهار ( روز ) چی هست ؛ ( عربی روزها با ریشه نهار )
«النَّهَارُ» (روشنایی بین طلوع فجر تا غروب خورشید) جمع بسته نمی شود.(كتاب العين، ج 4، ص 44)
«النَّهَارُ» اسم برای طلوع فجر تا غروب خورشید، و مترادف «يَوْم» است، تثنیه و جمع ندارد؛ و چه بسا به صیغه «نُهُرٍ» جمع بسته شود.(المصباح المنير فى غريب الشرح الكبير للرافعى، ج 2، ص 627و628؛ المغرب في ترتيب المعرب، ج 2، ص 335)
«النَّهَارُ» اسم و متضاد «اللَّيْل» است. نهار، اسم است برای هر روز (یوم)، و لیل، اسم است برای هر شب.
«نَهَارَانِ» و «لَيْلان» گفته نمی شود [یعنی تثنیه ندارند]
مفرد و واحد «النَّهَار»، «يَوم» است که تثنیه آن «يَوْمانِ» است.(تاج العروس من جواهر القاموس، ج 7، ص 571)
البته برخی گفته اند جمع «النَّهَار» می شود «أَنْهُر» و «نُهُر»، و در زبان عامی نیز «نَهَارات» آمده است.(فرهنگ ابجدى الفبايى عربى فارسى ـ ترجمه كامل المنجد الابجدى ـ ص 937)
بنابر این؛
طبق قول مشهور، «نهار» تثنیه و جمع ندارد و عرب از «یوم» استفاده می کند که برای جمع آن (روزها) تعبیر «ایام» به کار می رود.