جمع بندی قیامت و توبه
تبهای اولیه
سلام
طبق آیه زیر :
[SPOILER]
و ما شما را از عذاب نزدیکی بیم دادیم! این عذاب در روزی خواهد بود که انسان آنچه را از قبل با دستهای خود فرستاده میبیند، و کافر میگوید: «ای کاش خاک بودم (و گرفتار عذاب نمیشدم)!»
[/SPOILER]
افرادی که توبه می کنند چه وضعیتی دارند ایا انسان از کاری توبه می کند و آثارش باقی می ماند آثار را می بینند و توبه قبول نمی شود ؟
width: 700 | align: center |
---|---|
[TD="align: center"]با نام و یاد دوست | |
[/TD] | |
[TD="align: center"][/TD] | |
کارشناس بحث: استاد مشکور | |
[TD][/TD] | |
افرادی که توبه می کنند چه وضعیتی دارند ایا انسان از کاری توبه می کند و آثارش باقی می ماند آثار را می بینند و توبه قبول نمی شود ؟سلام
طبق آیه زیر :
«و ما شما را از عذاب نزدیکی بیم دادیم! این عذاب در روزی خواهد بود که انسان آنچه را از قبل با دستهای خود فرستاده میبیند، و کافر میگوید: «ای کاش خاک بودم (و گرفتار عذاب نمیشدم)!»
با سلام و ادب و تشکر@};-
در پاسخ، گفتنی است: توبه در لغت به معنای رجوع و بازگشت از گناه است و در اصطلاح عبارت است از: «رجوع از طبیعت [حیوانی] به سوی روحانیت نفس بعد از آنکه به واسطه معاصی و کدورت نافرمانی، نور فطرت و روحانیت محجوب به ظلمت و طبیعت شده است.»(1) در قرآن هم به معنای « رجوع انسان گناهکار» آمده و هم به معنای «توفیق توبه دادن از طرف خداوند به بندة معصیت کار» و هم به معنای « قبول و پذیرش توبه از جانب خداوند متعال» آمده است.(2) قرآن کریم در آیات متعددی مردم را به توبه و رجوع از گناه و بازگشت به درگاه الهی تشویق و ترغیب کرده است.(3) در یکی از آیاتش به روشنی و وضوح می فرماید: «قُل یا عِبادِیَ الَّذینَ أَسْرَفُوا عَلیَ أَنْفُسِهِم لاتَقنَطُوا مِن رَحمَةِ اللهِ إِنَّ اللهَ یَغفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعاً إِنَّهُ هُوَ الغَفُورُ الرَّحِیمُ وَ أَنِیبُوا إِلی رَبِّکُم وَ أَسلِمُوا لَهُ مِن قَبلِ أن یَأتِیَکُم العَذابُ ثُمَّ لاتُنصَرُونَ؛(4) «بگو ای بندگان من که بر خود اسراف و ستم کرده اید! از رحمت خداوند نومید نشوید که خدا همه گناهان را میآمرزد، به درستی که خداوند بخشنده مهربان است. و به درگاه پروردگارتان باز گردید و در برابر او تسلیم شوید، پیش از آنکه عذاب به سراغ شما آید، سپس از سوی هیچ کس یاری نشوید.»
بدون شک، بر اساس آیات قرآن، خداوند توبه کسانی که از گناهان و معاصی گذشته اظهار پشیمانی و ندامت کرده و به اصلاح خود بپردازند می پذیرد و آغوش رحمتش را به روی بندگان توبه کننده اش می گشاید و این خود گواه آنست که پس از توبه واقعی، بنده همچون قبل، از گناهان پاک و طاهر و شایسته برخورداری از رحمت الهی می شود، چنانکه در بیان امام باقر (علیه السلام) گفته شده که: «التائب من الذنب کمن لا ذنب له، توبه كننده از گناه مانند آن است كه گناهى نكرده است.»(5) اما باید توجه داشت که اولاً اشاره حضرت در این روایت، به توبه کننده حقیقی با شرایط توبه واقعی است نه ذکر زبانی و لق لق کردن استغفار، چنانکه در ادامه همان روایت می فرماید: « ... و المُقیم على الذّنب و هو مستغفِرٌ منه كالمُستَهز، و آنكه در گناه بماند و در عین حال استغفار كند همانند مسخره كننده است.»(6) ثانیاً بفرض اینکه شخص، موفق به توبه حقیقی شود، اصل گناه از پرونده عملش پاک می شود اما آثار و عوارض آن باقی خواهد ماند. و روح انسان تا تصفیه و تسویه حساب کامل روح، گرفتار عوارض و آثار ناشی از گناه خواهد بود. بعبارتی پشیمانى از گذشته و تصمیم بر ترك گناه، مرحله ى نخستین توبه است، مراحل بعد، موجب می شود كه توبه كننده از هر نظر به حالت روحانى قبل از گناه درآید. همچون بیمار و كسى كه تب دارد، كه با خوردن دارو، تب او قطع مى شود، ولى بعد از این مرحله نیاز به داروهاى تقویتى دارد تا با استفاده از آنها، بنیه ى جسمى او به مرحله ى قبل از بیمارى برسد.
گفتنی است: فرایند پاکسازی کامل روح از اثار و عوارض گناه، می تواند یا با اختیار خود فرد در فرصت عمر، با تن دادن به بندگی و عبادت خدا و خدمت خالصانه به خلق خدا تحقق یابد، یا باید متحمل سختی ها و ابتلائات دنیا بعنوان کفاره گناهان بشود و یا باید دشواری های سکرات موت و در ادامه عذاب های برزخی را برای تطهیر و تصفیه کامل تحمل کند. حال اگر، گناه و آلودگی شان، در دنیا به حدی بوده که مراحل قبلی ظرفیت پاکسازی کامل را نداشت و در قیامت نیز با همه شفاعت ها و رحمت ها و بخشش های الهی باز هم پرونده اعمال آن ها تطهیر نگردید، این افراد، به صورت موقت وارد دوزخ و عذاب جهنم می شوند. به میزان آلودگی که باقی مانده، با آتش دوزخ تطهیر می شوند و آمادگی ورود به بهشت را می یابند.(7)
البته در روایات دینی، راههای زیادی برای از بین رفتن آثار و عوارض گناهان پس از توبه، بیان شده، که یک نمونه کلی آن، انجام حسنات است. قوله کریم: «نیکی ها، گناهان را از بین می برد.» (8) اما آنچه مهم است اهتمام جدی در انجام دقیق حسنات، توأم با خلوص نیت است،. بی شک، انجام صله رحم، نیکی به پدر و مادر، کمک به محرومان و هر کار خیر و حسنه ای شرایطی هم دارد و اینطور نیست که هر کسی که به اصطلاح موفق به این امور شد پیش خودش گمان کند که تلاشش صد در صد مقبول و کاملاً مرضی رضای خداوند بوده! بلکه باید در همه حال، حالت خوف و رجاء هم داشته باشد، زیرا در همین وضعیت، نیز احتمال قصور و نسیان، خطا و اشتباه و گرفتاری به عجب و غرور منتفی نیست. همچنین در بیان امام رضا (علیه السلام) بسیارصلوات فرستادن سفارش شده، چنانکه می فرماید: «من لم یقدر علی ما یکفّر به ذنوبه فلیکثر من الصلوة علی محمّد و آله فانّها تهدم الذّنوب هدما؛ کسی که توانایی بر چیزی که موجب محو و آمرزش گناهان او شود ندارد، پس بسیار بر محمّد و آلش صلوات بفرستد، چرا که صلوات گناهان و آثارشان را نابود و ریشه کن می کند».(9) در این مجال، به صورت فهرست وار به چند مورد اشاره می کنیم: 1. اهتمام به مجاهدت با نفس، بعبارتی صبر بر معصیت. 2. انجام هر کار خیر و نیکی اعم از محبت و خدمت به خانواده، والدین و نیازمندان، خیرخواهی نسبت به دیگران و ... 3. پیوسته با طهارت (وضو و غسل و...) بودن و اهتمام بر اقامه نمازهای پنجگانه با حضور قلب و در اول وقت. 4. خواندن نمازهای مستحبی، نوافل و مخصوصاً نماز شب. 5. خضوع در عبادت و اشک ریختن در دعا و مناجات از خوف خدا خصوصاً اشک سحرگاهان. 6. جهاد در راه خدا و شهادت در راه حق. 7. صله ارحام و خوش اخلاقی با بندگان خدا بویژه با اقارب و نزدیکان. 8. اطعام دادن و پوشانیدن لباس به فقرا و محرومان. 9. تلاش برای حفظ اسرار و آبروی دیگران. 10. صبر بر طاعت، اهتمام جدی بر انجام وظایف بندگی خدا. 11. انجام صحیح وظایف همسرداری و کمک به همسر در کارهای خانه. 12. تلاوت زیاد قرآن، روزه گرفتن و افطاری دادن به بندگان روزه دار خدا.
پی نوشت ها:
1. امام خمینی، چهل حدیث، نشر فرهنگی رجا، بی تا، ص 231 – 232.
2. «ثُمَّ تابَ عَلَیهِم لِیَتُوبُوا إِنَّ اللهَ هُوَ التَوّابُ الرَّحِیمُ؛ سپس خداوند به آنها برگشت (توفیق توبه داد) تا توبه و برگشت کنند. خداوند بسیار توبه پذیر مهربان است.»، توبه/ 118. برای آگاهی بیشتر ر.ک تفسیر نمونه، ناصر مکارم شیرازی، تهران، دارالکتب الاسلامیة، 1370، ج 8، ص 173.
3. توبه/ 104؛ شوری/ 25.
4. زمر/ 53 و 54.
5. کلینی، محمدبن یعقوب، كافى، مترجم: هاشم رسولی، کتابفروشیه علمیه اسلامیه، تهران، 1369، ج2 ص435.
6. همان.
7. علامه طباطبائي، محمد جسین، تفسیر المیزان، ج 11، ص 39، دفتر انتشارات اسلامي ،1417ق.
8. «إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ»، هود/آیه 114.
9. شیخ صدوق، عیون اخبارالرضا، نشر صدوق، تهران، 1372، ج1، ص294.
سلام خدمت سرکار عالی، کارشناس محترم
به نظر شما آیا چنین بخششی از طرف خداوند معقول به نظر می رسد که شخص بعد از توبه وپشیمانی به هر حال هنوز باید به وسیله آتش جهنم پاک شود تا اثر گناه از بین برود، پس دیگر توبه به چه کار شخص آید؟ ایشان که به هر حال به جهنم می رود چه توبه کرده چه نکرده باشد. امیدوارم با پاسخی که داده اید باعث ناامیدی بندگان خدا از رحمتش نشوید. اما میشود لطفا بفرمایید با استناد به کدام سخن از ایمه یا قرآن شما این مطلب را یافته اید که انسان ممکن است حتی با وجود توبه باز هم به جهنم برود تا پاک شود. هرچند به نظر بنده شخصی که توبه کرده و واقعا نادم است و تغییر اساسی در خود ایجاد کرده و در پی جبران برآمده و دچار تحول درونی شده دیگر دچار عذاب شدن برای آن گناهان غیرقابل درک است.
سلام.
دو نوع آثار داریم دیگه ؟
آثار ماتقدم و آثار ماتاخر .
ماتقدم ها قبل مرگ پروندشون بسته میشه و توبه کردن باعث نجات خواهد شد؟
اما آثار ماتاخر ، انسان موجودی اجتماعی است و اعمالش اثر گذار است ، مثلا بنیانگذارن جنگ با اینکه توانایی جنگ جدید داشته باشند و پشیمان شوند و بعد بمیرند نمی توانند یتیمی ، معلولیت ، رنج ، کشتار و ... را جبران کنند و حتی اگر واقعا پشیمان گردند آیا این توبه قابل پذیرش است ؟!
سلام. دو نوع آثار داریم دیگه ؟ آثار ماتقدم و آثار ماتاخر . ماتقدم ها قبل مرگ پروندشون بسته میشه و توبه کردن باعث نجات خواهد شد؟ اما آثار ماتاخر ، انسان موجودی اجتماعی است و اعمالش اثر گذار است ، مثلا بنیانگذارن جنگ با اینکه توانایی جنگ جدید داشته باشند و پشیمان شوند و بعد بمیرند نمی توانند یتیمی ، معلولیت ، رنج ، کشتار و ... را جبران کنند و حتی اگر واقعا پشیمان گردند آیا این توبه قابل پذیرش است ؟!سلام بسیاری از آثار باقیمانده گناهان، بویژه گناهانی که جنبه اجتماعی پیدا می کند مصداق حق الناس هستند و چنانکه می دانید طبق روایات، خداوند از حق خودش میگذرد اما از حق الناس خیر، بعبارتی امر رسیدگی به حق الناس، کمی سخت و دشوار است با این وجود در این خصوص چند نکته حائز اهمیت است: اولا. توبه شرایطی دارد که باید توسط توبه کننده رعایت شود: تا آنجا که ممکن است حق الله مثل واجبات ترک شده و حق الناس مثل بدهکاریها و ستمهایی که در حق دیگران روا داشته را باید جبران کند و الا توبه اش با شرایط یک توبه حقیقی صورت نگرفته البته همه اینها مشروط به توان و وسع توبه کننده نیز هست. ثانیاً. چنان چه توبه کننده پس از توبه تلاش خودش را برای جبران صرف کرد ولی واقعاً توان جبران واجبات و وظایف ترک شده در حق الله یا در انجام وظایفش در مورد جبران حق الناس را نداشته باشد، در این جا خداوند متعال به خاطر توبة او و دغدغه و تلاشش در جبران مافات، مشکلاتش را جبران خواهد کرد. حال اگر کسی توبه کرد و حق الله و حق الناس را با قدرت بر جبران، استرداد حق نکرد. ممکن است خداوند حق الله را در حق او ببخشاید ولی حق الناس در این صورت بخشودنی نخواهد بود. و ثالثاً اینطور نیست که هر کسی علیرغم غوطه ور شدن در ظلم و فساد و تباهی، هر زمان که اراده کرد موفق به توبه شود فلذا بسا کسانی که گناه و فساد و ظلم و تباهی همه وجودشان را احاطه کرده و شیطان و هوای نفس جان و روحشان را تسخیر نموده، موفق به توبه نمی شوند (به این معنا که چنان قلب و دلشان زنگار بسته و به تیرگی ها عادت کرده که تمایل به توبه و بازگشت ندارند) تا صحبت جبران و اصلاح و بخشش حق الناس و ... موضوعیت پیدا کند.