شگفتیهای علمی (توحید مفضل)
تبهای اولیه
بسم الله الرحمن الرحیم
امام صادق علیه السلام در حدیثی بلند که چهار روز بر مفضل املا فرمود درباره شگفتیهای هستی سخنان زیبایی رو فرمودند که ان شاالله به نکات علمی آن در حد وسع اشاره می کنیم.
منبع ترجمه فعلا کتاب شگفتیهای آفرینش ترجمه و نگارش نجفعلی میرزایی است.
برای شروع این مطلب رو از این کتاب میزارم:
هنگامی که امام علیه السلام درباره عجایب آفرینش ماهی سخن می گویند می فرمایند: ((ماهی آب را از دهان می گیرد و از دو گوش بیرون می کند تا چون دیگر حیوانات ازفواید هوا بهره ببرد ))
این سخن بروشنی بیانگر استفاده ماهی ار ((اکسیژن)) هواست که قرنها پس از سخن امام کشف شده است.(1)
البته ما باید نگاهمون فراتر از این کشفیات روز باشه و من معتقدم با اندیشه درست ان شاالله دریچه های نویی جلوی ما از سخنان ناب حضرت باز میشه.
...............
(1) : شگفتیهای آفرینش ص 30
.
آیا می دانید جاذبه منفی چیست؟
اشتباه نکنید! نمی خوام اینجا درس فیزیک بدم!
انسان همیشه در آرزوی پرواز و سفر در آسمان بی کران الهی بود و هر روز برای این امر زحمت و تکنولوژی و وقت زیادی رو صرف می کرد !
البته اون چیزی که من می خوام بگم شاید تا حدودی و اوقات خاصی بشه ازش استفاده کرد.
و آن جریانِ افعی و ابره!
مفضل می گوید: عرض کردم : آقا! از ماجرای افعی و ابر بگویید . امام علیه السلام فرمود : ابر [از جانب خدای جل و علا ] گویی که وکیل است تا هر جا که افعی را بیابد برباید به گونه ای که آهن ربا آهن را می رباید . از این رو آنگاه که فصل باران و ابر است این حیوان از هراس ابر سر از خاک بیرون نمی آورد. تنها هنگامی سر بیرون می آورد که هوا بسیار گرم باشد و ابری در آسمان نباشد. عرض کردم : چرا باید ابر در کمین افعی باشد و اگر آن را دید بربایدش ؟ فرمود : تا مردم را از شر آن خلاصی دهد. (1)
..............
البته تعبیر امام از افعی به کلمه "التّنّین" است که در دهخدا به اژدها که ماري است بزرگ معنی شده و من فقط در ترجمه آقای میرزایی و ترجمه مرحوم مجلسی تعبیر به افعی را دیدم.حال جای بحث و کار داره که منظور چه ماری است و از نظر علم روز این واقعه صورت گرفته یا نه و در چه شرایطی است و آیا اون گونه ی مار از بین نرفته باشه و...
از این مساله می توان برای استفاده از نیروی ضد جاذبه زمین هنگام ابری بودن آسمان استفاده کرد.خب ما این رو به متخصصین خودش وامی گذاریم.
.................
(1) : شگفتیهای آفرینش ص 103
.
به نظر شما چرا باید هر چند وقت یکبار موها و ناخن هامون بلند بشه, بعدش ما مجبور باشیم اونا رو کوتاه کنیم؟!
امام علیه السلام فرمود:خداوند متعال در این کار نعمتهایی نهاده که آدمی از آنها آگاه نیست تا سپاس گوید .آگاه باش ! دردهای بدن با خروج مو از منافذ بدن و با خروج ناخن از سر انگشتان خارج می گردد از این رو به انسان فرمان داده شده که هر هفته با نوره مالیدن و مو تراشیدن و کوتاه کردن ناخنها به این کار اقدام کند. این کار باعث می شود که موی و ناخن با شتاب بیشتری برویند و درد ها و بیماریها را سریعتر خارج کنند. اگر شخص چنین نکند رشد آنها کوتاه و اندک می شود در نتیجه درد ها در بدن می ماند و بیماریهای مختلف پدید می آید. (1)
....................
(1) : شگفتیهای آفرینش ص 66
درباره افعى و ابر
اين نكته به نظر من از خرافات قديمى است كه به ايشان نسبت داده شده است
زيرا از قديم در ايران كه مارهايى خطرناك و غول بيكر زياد وجود داشتند مردم اعتقاد داشتند اين مارها كه ازدها خوانده ميشدند همان افعى هستند كه بعد از خوردن تعدادى مار (هفت مار) تبديل به ازدها ميشوند و بعداز آن آدمخوار ميشوند و خدا ( قديمأ در هرمنطقه يكى از امشاسبندان ) آنرا به آسمان بالا كشيده و به جهنم مى اندازد تا جهنميان را عذاب دهد
و نورى كه زمان رعد و برق ديده ميشود را مار ميبنداشته اند كه بالا كشيده ميشود امروزه همه ميدانند مارها ( و بعضى حيوانات )در زمستان بعلت نبود غذاى كافى و سردى هوا در لانه هايشان در دل زمين خواهند خوابيدكه هم از سرما درامان باشند هم با كاهش شديد فعاليت كمبود غذاى دريافتى را جبران كنند و از ترس ابر و خرافات نيست
اين خرافه به قدرى قوى است كه امروزه نيز در ميان مردم سنتى رايج است شخصأ در زمان كودكى همه اينها را به همين ترتيب به من ياد دادند
تکنولوژی برتر در ساخت بهترین سازه ها
مفضّل!بیندیش که چرا مغز رقیق و ظریف در درون استخوانهای لوله ای شکل قرار گرفته ؟ این جز برای حفظ و نگاهداری آن است؟ (1)
--------
مهندسیِ روز به دنبال کشف بهترین ترکیب ملات برای رسیدن به محکمترین و سبک ترین مواد است در حالیکه این نظام به بهترین شکل در بدن ما انسانها تعبیه شده!
کیست که خدا را شاکر نباشد؟ بخاطر این همه نعمت سرشار و بی پایان.
نه تنها ماده مهمه بلکه هندسه هم در کار مهمه که ما در کلام امام صادق علیه السلام اینو می بینیم !
در جایی دیگه
امام صادق علیه السلام به طبیب هندی فرمود:
*جمجمه به دلیل اینکه میان تهى است، از چند قطعه آفریده شده است و اگر قطعه قطعه نبود، ویران مى شد، لذا چون چند قطعه است، دیرتر مى شكند. (2)
...................
(1) :شگفتیهای آفرینش ص 62
(2) :تبیان http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=45092
درباره افعى و ابر
اين نكته به نظر من از خرافات قديمى است كه به ايشان نسبت داده شده است
زيرا از قديم در ايران كه مارهايى خطرناك و غول بيكر زياد وجود داشتند مردم اعتقاد داشتند اين مارها كه ازدها خوانده ميشدند همان افعى هستند كه بعد از خوردن تعدادى مار (هفت مار) تبديل به ازدها ميشوند و بعداز آن آدمخوار ميشوند و خدا ( قديمأ در هرمنطقه يكى از امشاسبندان ) آنرا به آسمان بالا كشيده و به جهنم مى اندازد تا جهنميان را عذاب دهد
و نورى كه زمان رعد و برق ديده ميشود را مار ميبنداشته اند كه بالا كشيده ميشود امروزه همه ميدانند مارها ( و بعضى حيوانات )در زمستان بعلت نبود غذاى كافى و سردى هوا در لانه هايشان در دل زمين خواهند خوابيدكه هم از سرما درامان باشند هم با كاهش شديد فعاليت كمبود غذاى دريافتى را جبران كنند و از ترس ابر و خرافات نيست
اين خرافه به قدرى قوى است كه امروزه نيز در ميان مردم سنتى رايج است شخصأ در زمان كودكى همه اينها را به همين ترتيب به من ياد دادند
مرحوم مجلسی رضوان الله علیه می گوید:مرسل بودن توحید مفضل و رساله هلیله که از امام صادق علیه السلام روایت شده اند زیانی ندارد زیرا انتساب آنها به مفضل در میان دانشمندان اشتهار دارد....وانگهی متن دوخبر شاهد صدقی بر صحت آنهاست (شگفتیهای آفرینش ص 19-20)
در صورت تایید سند این روایت و اینکه امام صادق علیه السلام اینو فرموده باشه و اعتقاد ما به عصمت ائمه ,ما این مطلب رو خرافی نمی دونیم. اگرچه ممکنه در تعیین مصداق دچار اشتباه بشیم!
.
حتما شنیدید به نفت می گن : طلای سیاه
من می خوام اینجا طلای کثیف رو معرفی کنم!
امام صادق علیه السلام فرمود:
بدان که منزلت و مکانت هر چیزی به حسب قیمت آن نیست .بلکه این دو, دو قیمت متفاوتند که در دو بازار به کار می آیند. چه بسا چیزی در بازار کاسب , بی ارزش و کم قایده باشد ولی در میدان دانش, ارزشمند و بلکه نفیس باشد. پس به خاطر کم قیمتی چیزی را بی اعتبار مشمار! اگر شیفتگان و طالبان دانش کیمیا به خواص عذره و مدفوع پی می بردند آن را با قیمتی گران و با بیشترین قیمتها می خریدند! (1)
...
خدا می دونه که چه زمانی علم شیمی می خواد به این مرحله برسه!شایدم رسیده باشه!
......................
(1) شگفتیهای آفرینش ص 150
.
امام صادق علیه السلام فرمود:
ای مفضل! از منافع گریه کودکان نیز آگاه باش .بدان که در مغز کودکان رطوبتی است که اگر درآن بماند بیماریها و نارساییهای سخت و ناگوار به او رساند. مانند: نابینایی و جز آن .گریه, آن رطوبت را از سر کودکان سرازیر و بیرون می کند و بدین وسیله سلامتی تن و درستی دیده ایشان را فراهم می آورد .پدر و مادر از این راز آگاه نیستند و مانع آن می شوند که کودک از گریه اش سود ببرد.اینان هموار ه در سختی می افتند و می کوشند که او را ساکت کنند و با فراهم کردن خواسته هایش از گریه بازش دارند ولی نمی دانند که گریه کردن به سود اوست و سرانجامِ نیکی پیدا می کند.(1)
......
البته ممکنه گریه بچه, علل مختلفی داشته باشه( مثل : گوش درد, دل پیچه , نفخ و...)لذا نباید نسبت به هر گونه گریه بچه بی تفاوت بود!
.......................
(1) شگفتیهای آفرینش ص 51
.
امام صادق علیه السلام فرمود:
آفرینشگر -جل و علا- این هوا را چون کاغذی پوشیده قرار داده که سخنان را حمل کند و در تمام جهان نیاز آدمی را بردارد.آنگاه آن را محو می کند و از نو پاکیزه و سفیدش می گرداند و این کار بی آنکه بریده شود ادامه می یابد.(1)
.....
سبحان الله!
کاغذی که آدم نابینا هم می تونه اونو بخونه!
کاغذی که چه بخوای چه نخوای نوشته هاشو می خونی!
کاغذی که انسان برای رفع حاجت, نیاز نداره که اونو با خودش حمل کنه چون همه جا هست!
کاغذی که نوشته اش زود پاک میشه تا مخ ت از خوندن مداومش داغون نشه!
کاغذی که نوشته هاشو فقط گوش می بینه! البته شاید با چشم مسلح هم بشه امواج صوتی رو دید و طبق معیاری به تصویر, ترجمه کرد !
کاغذی که بعد هزاران سال هنوز کهنه و خراب نشده و اگه هم پاره بشه دوباره خود به خود درست میشه!
و کاغذی که ...
........................
(1) شگفتیهای آفرینش ص 129-130
و تو از منافع این آفریدگان آگاه نمی گردی ,مگر اندکی که بر اثر برخی از حوادث رخ می نماید.مثلا : مردم هنگامی به فایده نوعی حلزون پی بردند که رنگ قرمز را شناختند. [داستان این کشف اینگونه بود] : هنگامی که سگی در ساحل آب ,در گردش بود حلزونی را یافت.آن را خورد و خونش ,دهان او را رنگین کرد. [آنگاه که دهان سگ را دیدند] مردم به زیبایی آن رنگ پی بردند و از آن به عنوان رنگ استفاه کردند و دیگر مواردی که مردم گاه گاهی بر اثر بروز وقایعی به آنها پی می برند.(1)
......................
(1) شگفتیهای آفرینش ص 116
.
دانشمندان, در ساخت رباتی که بتونه مناسب ترین محصول برای شرایط مختلف محیطی باشه, به طرح های حرکتی موجودات زنده روی می آورند!
امام صادق علیه السلام به مفضّل فرمود:
موجودی که [چون انسان]دو پا دارد, در این وقت یک پا را بر می دارد و بر پای دیگر تکیه می کند ,حیوانی که چهارپا دارد, دو پا را بر می دارد و بر دو پای دیگر تکیه می کند,لیکن این برداشتنها و گذاردنها بر عکس است [یعنی یک پا از جانبی و پای دیگر از جانب دیگر, یکی از پس و یکی از بیش]و چنین نیست که دو پای جلو را بردارد و بر دوپای عقب تکیه کند.زیرا در این حالت بر زمین ثابت نمی مانند چنانکه اگر دو پایه تخت و کرسی را بردارند بر زمین ایستادن نمی تواند.در نتیجه از دستها [که در جلو است] دست راست و از پاها, پای چپ را بر می دارد. بار دیگر دست چپ و پای راست و به همین ترتیب راه می رود و بر زمین می ماند و در هنگام راه رفتن بر زمین نمی افتد.(1)
مدعیان علم و تکنولوژی (که ساخته هاشونو از روی دست خدا ,کپی می کنند) چطور به خودشون اجازه می دن که چنین صانع حکیمی رو انکار کنند؟!
....................
(1) شگفتیهای آفرینش ص 92-93
شاید تا الان فکر می کردیم داشتن حافظه خوب, خیلی مهمه ولی ...
امام صادق علیه السلام به مفضل فرمود:
بدان که نعمت فراموشی بسیار بزرگتر از نعمت حافظه و یادآوری است. اگر [نعمت ] فراموشی نبود, هیچ کسی مصیبت و سختی خود را فراموش نمی کرد. حسرتش پایان نمی یافت .کینه اش تمام نمی گشت. با یاد داشتن [و عدم فراموشیِ] آفات دنیا, هیچ گاه از آن بهره نمی جست. امیدی به فراموشی و غفلت سلطان [و حاکمی که دشمن اوست] و رهایی از حسد رشکبران, نداشت .
....................
(1) شگفتیهای آفرینش ص 73
.
امام صادق علیه السلام فرمود:
به ملخ بنگر! براستی چقدر ضعیف و قوی است. هنگامی که به آفرینش آن بنگری گویی ناتوانترین حیوان است, ولی اگر لشگرهایی از آن به جانب سرزمینی در حرکت افتند, هیچ کس نتواند که آن جا را از دست آنها برهاند. نمی بینی که اگر پادشاهی از پادشاهان زمین, تمام لشگر سواره و پیاده نظام خود را بسیج گرداند تا سرزمین خود را از ملخها رهایی دهد, نتواند ؟آیا این از نشانه های قدرت خدای جل و علا, نیست که ضعیفترین آفریده اش رابه جانب قویترین آفریده گسیل دارد و آفریده قوی نتواند در برابرش تاب آورد؟ (1)
.........................
(1) شگفتیهای آفرینش ص 113-114
امروزه , دباغی , صنعتی برای تمیز کردن و حفظ پوست از خرابی است.
حالا نظر شما رو جلب میکنم به سخن امام صادق علیه السلام که چه روشی رو در دباغی, بیان می کنند.
امام صادق علیه السلام فرمود:
نیز گویی که سرما و گرما بدنها را دباغی می کنند و باعث پایداری و استحکام آنها می گردند اگر این گرما و سرما نبود و بدنها را سرد و گرم نمی کردند هر آینه فاسد و نابود می شدند. )1(
.........................
(1) شگفتیهای آفرینش ص 127
مُرخّصی اجباری
امام صادق علیه السلام فرمود:
اگر غروب نبود مردم آرامش و قرار نداشتند .حال آنکه اینان بیش از هر چیز به آرامش و استراحت جسم و جان و حواس و مهلت یافتن هاضمه برای هضم غذا و رساندن غذا به تمام اعضا نیازمندند .نیز [اگر غروبی نبود] حرص آدمیزاد باعث می گشت که همواره کار کنند و بدن آنان از کار بیفتد .بسیاری از مردم اگر شب فرانرسد و تاریکی بر اینان حاکم نگردد به خاطر حرص و آز و جمع و ذخیره مال هیچ آرام و قرار نداشتند.(1)
........................
(1) شگفتیهای آفرینش ص 118-119
امام صادق علیه السلام فرمود:
آفرینش خفاش که چیزی میان آفرینش پرندگان و چهار پایان است بسیار شگفت و حیرت آور است . البته آفرینش آن به چهارپایان نزدیکتر است زیرا دو گوش بلند, دندان و کرک دارد. بچه می زاید. بچه شیر می دهد و بول می کند و هنگامی که راه می رود بر چهار دست و پا راه می رود که همه اینها با ویژگیهای پرندگان ناسازگار است.(1)
........................
(1) شگفتیهای آفرینش ص 112
انواع حرکت نجوم
هر کدام از ستارگان دو سیر و حرکت متفاوت دارند یکی عام و با فلک به سوی مغرب است ودیگری خود به خود و به جانب مشرق . مانند مورچه ای که برسنگ آسیاب می چرخد . در این صورت سنگ آسیاب به جانب راست می گردد و مورچه به جانب چپ. مورچه در این حالت دو حرکت مختلف دارد یکی خود به خود است که به جلو خود متوجه است ودیگری حرکت اجباری است که سنگ آسیاب او را بر خلاف آنچه می چرخد از پشت می چرخاند . از اهل پندار باطل بپرس که آیا این حرکات و هماهنگی [شگفت آور] ستارگان تصادفی از سر خود با اهمال بی هدف و بی آفرینشگر پدید آمده اند ؟ (1)
...............................
(1) شگفتیهای آفرینش ص122-123
بُز , آموزگار صبر !
امام صادق علیه السلام به مفضل فرمود:
ای مفضل! در هوش حیوانات اندیشه کن و بنگر که خداوند جل و علا چگونه از سر لطف و رحمت و برای آنکه حیواناتِ بی عقل و اندیشه از نعمتی محروم نگردند در سرشت آنها هوش و کیاست نهاد ؟
نوعی بز نر کوهی از مارها تغذیه می کند. بر اثر آن, تشنگی سختی می یابد. از هراس آنکه مبادا سم در جانش منتشر شود و او راهلاک گرداند بر کرانه آب می ایستد بسیار ناله می زند و صدا میکند ولی ذره ای از آن نمی نوشد , زیرا اگر بنوشد بزودی هلاک می گردد.
بنگر که سرشت این حیوان چگونه آفریده شده که از هراس زیان نوشیدن آب ,آن تشنگی شدید را بر خود هموار می سازد. براستی که حتی انسان اندیشمند و عاقل نیز غالبا در چنین زمانی تحمل و خویشتن داری, نمی تواند.(1)
...................
(1) شگفتیهای آفرینش ص 102
[="tahoma"]یا من فی السماء عظمته و فی الارض آیاته
بزرگ است خداوند بلند مرتبه
//////////////////////////////////////////////////////
آواز خدا همیشه در گوش دل است[/]
امام صادق علیه السلام فرمود:
در رنگ آسمان و حکمت و صواب تدبیر آن بنگر .
این رنگ مناسبترین و بهترین رنگ برای تقویت نور دیدگان است .حتی پزشکان به کسی که دیدگانش آسیب دیده سفارش می کنند که همواره در رنگ سبز مایل به تیره بنگرد .
برخی از طبیبان حاذق ,به کسی که در بینایی او ضعفی به هم رسیده ,سفارش می کنند که در ظرف سبزی که آکنده از آب باشد بنگرد.
بنگر که خداوند جل و علا چگونه آسمان را در این رنگ آفرید تا دیدگان را برباید و از دیدن همیشگی آن, ضعفی در چشم پدید نیاید؟(1)
سوالی که از خیلی وقت پیش ذهن من رو مشغول کرده بود اینه که ,مگه آسمان آبی نیست چرا امام اونو سبز معرفی می کنه؟
امام علیه السلام از کلمه "خضره و خضرا" در بخش طبیب استفاده می کنه و بعد تصریح می کنه که آسمان به رنگ "اخضر" است و این سه کلمه ظاهراً در مورد رنگ سبز استفاده می شه!
من اینو از یه مرکز سوال کردم و اونا به من جواب دادن که منظور امام علیه السلام : رنگ آبی است!
ولی من قانع نشدم چون همونطور که گفتم سه کلمه که "سبز"رو نشون می ده, در کلام امام علیه السلام ,استفاده شده و این باید نکته ای دیگه داشته باشه!
اما تحقیقی که کردم:
1: در حدیثی از رسول اکرم صلی الله علیه و آله وارد شده:
ما أَظلّت الْخَضراء وَ ما أقلَّت الْغَبراء بعدي أفضل من علي بنِ أبي طالب(2)
که خضرا به آسمان معنی شده
یعنی آسمان سایه نمی افکند و زمین حمل نمی کند بعدِ من ,شخصی افضل از علی بن ابیطالب( علیهما السلام) را.
تعبیری هم در مورد صدق و راستی ابوذر (علیه الرحمه) داریم
َ قال رسول اللّه ص ما أظلّت الْخَضراء و لا أقلّت الْغبراء ذا لهجة أصدق من أبي ذرّ (3)
2: «القبة الخضراء»: آسمان (4) گُنبد،الخضراء اوِ الزرقاء: گنبد سبز يا آبى كنايه از آسمان است (5)
3:تعابیری که در کتب لغت در مورد اخضر و این ماده شده که گاهی به رنگ سیاه گفته میشه و گاهی در مورد شب به کار می ره.
اما جمع بندی که فعلا بهش رسیدم:
شاید اوقاتی که هوا تیره رنگه و بیشتر به شب و تاریکی می خوره که به رنگ سبز تیره نزدیک تره یا کلا شب منظور باشه و همون سیاهی شب به این اعتبار رنگ آسمان رو اخضر نامیدند!
اگر از دوستان کسی چیزی به ذهنش می رسه با کمال میل استفاده می کنیم.
............................
(1) شگفتیهای آفرینش ص 118
(2) بحار الانوار ج 25 ص 361
(3) بحار الانوار ج 22 ص 405
(4) فرهنگ ابجدی ص 365
(5) فرهنگ ابجدی ص 109
داستان روباه مکّار
امام صادق علیه السلام فرمود:
روباه نیز هنگامی که گرسنگی شدید بر او غالب می آید, به پشت می خوابد. شکمش را باد می کند تا پرنده ای , مرده اش بپندارد. وقتی که بر آن نشست, روباه بر آن می جهد, به چنگش می آورد و آن را می خورد. جز آن کسی که اینگونه و از راه این حیله , متکفل روزی روباه شده, چه کسی روباه بی عقل و اندیشه را بر این نیرنگ یاری داده است؟
همچنین از آنجا که روباه از آن صولت و قدرت و توان حمله وری دیگر درندگان برخوردار نیست به او هوش و ذکاوت داده شده تا از راه نیرنگ و فریب زندگی کند.(1)
............................
(1) شگفتیهای آفرینش ص 102
آسمان درمانیامام صادق علیه السلام فرمود:
در رنگ آسمان و حکمت و صواب تدبیر آن بنگر .
این رنگ مناسبترین و بهترین رنگ برای تقویت نور دیدگان است .حتی پزشکان به کسی که دیدگانش آسیب دیده سفارش می کنند که همواره در رنگ سبز مایل به تیره بنگرد .برخی از طبیبان حاذق ,به کسی که در بینایی او ضعفی به هم رسیده ,سفارش می کنند که در ظرف سبزی که آکنده از آب باشد بنگرد.
بنگر که خداوند جل و علا چگونه آسمان را در این رنگ آفرید تا دیدگان را برباید و از دیدن همیشگی آن, ضعفی در چشم پدید نیاید؟(1)
سوالی که از خیلی وقت پیش ذهن من رو مشغول کرده بود اینه که ,مگه آسمان آبی نیست چرا امام اونو سبز معرفی می کنه؟
امام علیه السلام از کلمه "خضره و خضرا" در بخش طبیب استفاده می کنه و بعد تصریح می کنه که آسمان به رنگ "اخضر" است و این سه کلمه ظاهراً در مورد رنگ سبز استفاده می شه!
من اینو از یه مرکز سوال کردم و اونا به من جواب دادن که منظور امام علیه السلام : رنگ آبی است!
ولی من قانع نشدم چون همونطور که گفتم سه کلمه که "سبز"رو نشون می ده, در کلام امام علیه السلام ,استفاده شده و این باید نکته ای دیگه داشته باشه!
اما تحقیقی که کردم:
1: در حدیثی از رسول اکرم صلی الله علیه و آله وارد شده:
ما أَظلّت الْخَضراء وَ ما أقلَّت الْغَبراء بعدي أفضل من علي بنِ أبي طالب(2)
که خضرا به آسمان معنی شده
یعنی آسمان سایه نمی افکند و زمین حمل نمی کند بعدِ من ,شخصی افضل از علی بن ابیطالب( علیهما السلام) را.تعبیری هم در مورد صدق و راستی ابوذر (علیه الرحمه) داریم
َ قال رسول اللّه ص ما أظلّت الْخَضراء و لا أقلّت الْغبراء ذا لهجة أصدق من أبي ذرّ (3)2: «القبة الخضراء»: آسمان (4) گُنبد،الخضراء اوِ الزرقاء: گنبد سبز يا آبى كنايه از آسمان است (5)
3:تعابیری که در کتب لغت در مورد اخضر و این ماده شده که گاهی به رنگ سیاه گفته میشه و گاهی در مورد شب به کار می ره.
اما جمع بندی که فعلا بهش رسیدم:
شاید اوقاتی که هوا تیره رنگه و بیشتر به شب و تاریکی می خوره که به رنگ سبز تیره نزدیک تره یا کلا شب منظور باشه و همون سیاهی شب به این اعتبار رنگ آسمان رو اخضر نامیدند!
اگر از دوستان کسی چیزی به ذهنش می رسه با کمال میل استفاده می کنیم.
............................
(1) شگفتیهای آفرینش ص 118
(2) بحار الانوار ج 25 ص 361
(3) بحار الانوار ج 22 ص 405
(4) فرهنگ ابجدی ص 365
(5) فرهنگ ابجدی ص 109
سلام
شاد از اين جهت باشد كه مايه آباداني و خرمي آب از آسمان نازل مي شوند ما تعابير مشابه داريم مثلا و در آسمان رزق شما ست ( و في السماء رزقكم و ما توعدون)
سلام شاد از اين جهت باشد كه مايه آباداني و خرمي آب از آسمان نازل مي شوند ما تعابير مشابه داريم مثلا و در آسمان رزق شما ست ( و في السماء رزقكم و ما توعدون)
با سلام و تشکر از دوست عزیزم.
به نکته جالبی اشاره کردی! حالا یعنی منظورتون اینه که کلمه سبز (به این اعتباری که فرمودی) "اصطلاحا" به آسمان اطلاق شده و اینطور نبوده که سبز بخواد رنگی از رنگهای آسمان باشه؟درسته؟
این حیوانات وقتی که احساس کردند که زمان مرگشان فرا رسیده در جای پست و گودی مخفی می شوند و در همان جا می میرند .اگر چنین نبود تمام دشت [و کوه و دریا] از بوی گندیده و فساد آنها فاسد می شد و بیماریهای کُشنده ای چون وبا در همه جا منتشر می گشت.
(1) شگفتیهای آفرینش ص 101-102
امام صادق علیه السلام فرمود:
همچنین وقتی که تقدیر بر آن قرار گرفت که باران از بالا بر زمین سرازیر شود , اندک اندک و دانه دانه فرو می ریزد تا در زمین نیز فرو رود و آن را سیراب سازد.اگر ناگهان یکباره بر زمین می ریخت در زمین نفوذ نمی کرد و کشتزارهای روینده و ایستاده را نابود می کرد .پس بتدریج و دانه دانه می ریزد تا دانه های داخل زمین را برویاند و زمین و کشتزار تشنه را زندگی بخشد.(1)
چگونه, بشر ناتوان را , توانِ شکر چنین خالق حکیم و مهربانی است؟!
............................
(1) شگفتیهای آفرینش ص 137
در زندگی ((مور)) و همکاری انبوه آنها در گرد آوری روزی و آماده کردن آن, نیک بنگر ,بنگر هنگامی که دسته ای از آنها دانه ها را به محل مرتفعی می برند و ذخیره می سازند, انسان به یاد تلاش مردم در انتقال غذا به خانه, می افتد .بلکه مور در این کار بیش از انسان کمر همّت می بندد و جِدّ و تلاش دارد .(1)
(1) شگفتیهای آفرینش: ص 104
سلام
ترجمه روان این کتاب میتوانید از اینجا مطالعه کنید
http://www.eteghadat.com/forum/forum-f7/topic-t1113.html
این فایل pdf هم ترجمه ثقیل این کتاب است ولی بالائی روانتر هست
[ATTACH]5310[/ATTACH]
اما تحقیقی که کردم: 1: در حدیثی از رسول اکرم صلی الله علیه و آله وارد شده: ما أَظلّت الْخَضراء وَ ما أقلَّت الْغَبراء بعدي أفضل من علي بنِ أبي طالب(2) که خضرا به آسمان معنی شده یعنی آسمان سایه نمی افکند و زمین حمل نمی کند بعدِ من ,شخصی افضل از علی بن ابیطالب( علیهما السلام) را. تعبیری هم در مورد صدق و راستی ابوذر (علیه الرحمه) داریم َ قال رسول اللّه ص ما أظلّت الْخَضراء و لا أقلّت الْغبراء ذا لهجة أصدق من أبي ذرّ (3) 2: «القبة الخضراء»: آسمان (4) گُنبد،الخضراء اوِ الزرقاء: گنبد سبز يا آبى كنايه از آسمان است (5) 3:تعابیری که در کتب لغت در مورد اخضر و این ماده شده که گاهی به رنگ سیاه گفته میشه و گاهی در مورد شب به کار می ره. اما جمع بندی که فعلا بهش رسیدم: شاید اوقاتی که هوا تیره رنگه و بیشتر به شب و تاریکی می خوره که به رنگ سبز تیره نزدیک تره یا کلا شب منظور باشه و همون سیاهی شب به این اعتبار رنگ آسمان رو اخضر نامیدند! اگر از دوستان کسی چیزی به ذهنش می رسه با کمال میل استفاده می کنیم.
شاید قبلا آسمون سبز رنگ بوده و با گذشت زمان آبی شده!نمیشه اینجور باشه؟اصلا چرا آسمون آبیه ؟مگه جو و هوا بی رنگ نیست؟رنگ آسمون از کجاست؟
شاید قبلا آسمون سبز رنگ بوده و با گذشت زمان آبی شده!نمیشه اینجور باشه؟اصلا چرا آسمون آبیه ؟مگه جو و هوا بی رنگ نیست؟رنگ آسمون از کجاست؟
سلام دوست عزیز
نماز و روزه هاتون قبول
چرا جو و هوا بی رنگه ولی این رنگ ابی به خاطر تراکم و انعکاس نور ایجاد میشه
میدونید مثه چیه؟!
اگه یه لیوان اب دست بگیرید بی رنگه ولی اگه ابارو رو هم انباشته کنیم ابی میزنه مثه دریا:Cheshmak:
التماس دعا خیلی زیاد:Sham:
امام صادق علیه السلام :
چرا انسان این گوشتهای زیاد رانها و نشستنگاه ها را حمل می کند؟! جز برای آن است که در گاه نشستن بر زمین سخت و بی حایل مانند افراد نحیف و لاغر در سختی ِ درد نیفتد؟!
............
توحید مفضل
...........
برداشت:
1:چون انسان بخش قابل توجه ای از روز رو نیاز به استراحت و نشستن داره و از طرفی سنگینی تنه و سختی زمین فشار به استخوان ها میاره نیاز به بالشتی نرم هست که این رفاه مورد نیاز انسان رو تامین کنه و خداوند رحمان اینگونه با گوشتهای نشیمنگاه این بالش رو برای انسان همه جا همراهش قرار داد و الا انسان برای راحتی خودش در استراحت همه جا باید یه بالشت نرم همراه خودش می برد!
اما از آنجا که گاه گاهی سخت بدان نیاز می افتد و منافع بسیار در آن نهفته مانند ذخیره در اجسام نهاده شده است که در وقت نیاز به دست می آید و به قدری که نیاز است با فتیله و روغن و هیزم پدید می آورند.
توحید مفضل
برداشت :
برف بالای کوهها می نشیند تا آنها که به آن محتاجند از آن بهره برند.
از آنچه که ذوب می شود چشمه ساران پرآب می جوشد چشمه ها رودها و جویبارها پدید می آیند در نتیجه در کوهها انواع رویندگان و گیاهان دارویی که در دشت نمی روید می روید.
توحید مفضل
برداشت:
امام صادق علیه السلام:
ای مفضل درباره خوابها و حکمت در هم آمیختگی راست و دروغ آن نیک بیندیش.
اگر تمام خوابها راست و صادق بود همه مردم پیامبر[و از اخبار غیب آگاه] بودند و اگر تمام آنها نادرست و کاذب بود چیزی زاید و بی معنی بود و سودی نداشت.از این رو گاه راست است و مردم از آن سود میبرند و با آن به سوی نیکی می روند و از بدی پرهیز می نمایند و بسیاری از آنها نیز دروغ است تا بر خوابها اعتماد کامل نشود.
..........
توحید مفضل
...........
برداشت:
1:به نظرم خواب یه جور ابزار خوف و رجاست که گاهی امید بخش و گاهی ناراحت کننده است و خود این می تونه گاهی امتحان و گاهی کفاره گناهان انسان باشه.
2:به قول امام علیه السلام سود خواب به این است که انسان را به سمت نیکی و راه خیر بکشاند نه اینکه ابزاری برای غیب گویی و پیش بینی باشد.