جمع بندی احساس می کنم غریزه جنسی و شهوت در من قوی شده است
تبهای اولیه
احساس می کنم غریزه جنسی و شهوت در من قوی شده است
سلام .
من یه پسر ۱۶ ساله هستم که احساس میکنم یه کم شهوتم زیاد شده ،به طوری که بیشر اوقات اون رو احساس میکنم ،میخواستم بگم که من دوست دارم طبق فرمایش حضرت علی (ع) زمام و لجام نفسم رو در اختیار بگیرم و همیشه با خدا باشم ،و این هم بگم که من حدود ۹ ساعت در روز تنهایی درس می خونم (در مسجد)
آیا امیدی هست که من بتونم تقوایم رو حفظ کنم ،خواهشمندم که راهنماییم کنید ،اگر سخت ترین کار ها هم باشه من حاضرم انجام بدم ،از گفتن اینطور نکته هایی من کوتاهی نکنید.
خیلی متشکر و سپاس گذارم .
با عرض سلام و تقدیم احترام خدمت شما کاربر محترم! امیدواریم راهنمای خوبی برای شما در این موضوع باشیم و امیدواریم عزاداری های شما نیز مقبول خدای یکتا واقع شود.
برادر محترم! شما در موقعيت سني خاصي هستيد كه غريزه جنسي در آن به اوج شكوفايي مي رسد و در حال حاضر اين غريزه به خصوص با تحريكاتي كه در زندگي و محيط امروزي وجود دارد, شما را در فشار و مضيغه قرار داده است.
بدون ترديد اگر خداوند غريزه جنسي را در انسان قرار داده قدرت و توان مقابله با گناه را نيز در وجود وي قرار داده است بنابراين هر انساني بايد با عزم و همتي سترگ به مبارزه با گناه برخيزد و همواره كوشش كند كه براي اولين بار كه ميل به گناه آمد با جديت تمام در برابر آن مقاومت كند آن گاه به تدريج مبارزه آسان خواهد شد.
گاهي اوقات ممكن است براي بعضي از افراد واقعا امكان ازدواج به هيچ وجه فراهم نشود، در اين صورت، قرآن كريم دستور به پاكدامني و عفاف مي دهد و ميفرمايد: «وليستعفف الذين لايجدون نكاحا حتي يغنهمالله من فضله» ، خداوند در اين آيه، صريحاً دستور به عفاف و خودنگهداري ميدهد و اين بهترين شيوه و روشي است كه با به كار بستن آن روح ايمان و تقوا در انسان پرورش مييابد و سبب تقويت اراده و تسلط بر نفس ميشود و روحيه عفت در انسان زنده ميگردد.
چند راهكار كلي
1- برنامهريزي براي كار مداوم
جوانان و نوجوانان از نيروي سرشار و فوقالعادهاي برخوردارند. اين نيرو اگر در زمينههاي ديگر مورد استفاده قرار نگيرد و به صورت مطلوب از آن استفاده نشود، با توجه به شرايط سني آن ها در قالب امور جنسي و شهواني ظاهر خواهد شد. اگر جوانان و نوجوانان به كار مداوم عادت كنند و نيرو و توان خود را در اين زمينه به مصرف برسانند تا حدودي از انحرافات اخلاقي و شهوت و غريزة جنسي در آنان پيشگيري ميشود.
2- تنظيم خواب
اگر جوان قبل از آن كه به خواب برود، فكرش به خودش و يك سري مسايل و موضوعات مربوط به دورة جواني، معطوف گردد، كم كم به انحرافات كشيده خواهد شد. بنابراين، يكي از روشهاي پيشگيري از انحرافات اين است كه برنامة خواب به صورت دقيق تنظيم شود و تا زماني كه خواب بر شما غالب نشده به رختخواب نرويد.
3- دوري از محيطهاي آلوده و ناسالم
اگر واقعاً ميخواهيد از جوانيتان به خوبي استفاده كنيد و در راه درست و سالم گام برداريد، سعي كنيد از محيطهاي آلوده و ديدن عوامل تحريك كننده، جداً پرهيز نماييد.
4- استفاده درست و مطلوب از اوقات فراغت
يكي از زمينههاي پيدايش انحرافات در جوانان و نوجوانان، استفادة نادرست آنها از اوقات فراغت است. اوقات فراغت طولاني و بيبرنامه نوجوانان را عاصي و سرگردان ميكند. آنها به تدريج سرخورده و مأيوس ميشوند و در نتيجه به دنياي درون خويش پناه ميبرند و در كنج خلومت و انزوا راهي براي مشغوليت خود ميجويند.
5- پيشگيري از روابط ناسالم
براي پيشگيري از انحرافات اخلاقي سعي كنيد از دوستيهاي آلوده و مشكوك جداً پرهيز نموده و با افراد سالم و مذهبي ارتباط برقرار نماييد.
6- پرورش تقوا و معنويت در وجود خويش
اگر با تقويت ايمان و نيروي اراده، باورها و اعتقادات نوجوانان تقويت گردند، بدون شك بخشي از مشکلات آنان به ويژه در زمينة مسايل اخلاقي و شهوت و غريزة جنسي درمان ميشود. پس در این موضوع نیز فعالانه عمل کنید.
توصيه هاي كاربردي:
بعد از اين كه خود را در انجام برخي از كارهاي ايجابي مثل صبح زود بيدار شدن، نماز سر وقت، تلاوت قرآن و ورزش صبحگاهي، موفق شديد براي انجام كارهاي سلبي تصميم بگيريد يعني تصميم بگيريد كارهايي كه نبايد انجام دهيد را بتدريج ترك كنيد مثلا به عنوان نمونه مي خواهيد غرايز جنسي خود را مهار كنيد. در اينجا بايد رفتارهايي كه باعث شعله ور شدن شهوات مي شود را ترك كنيد.
أ. ابتدا نگاه خود را كنترل كنيد و تصميم بگيريد در برخورد با جنس مخالف نگاه خود را فرو بيندازيد.
ب. از گفتگو با جنس مخالف مگر در مواقع ضروري و در حد ضرورت اجتناب كنيد.
ت. از پوشيدن لباس هاي تنگ كه موجب تحريك شهوت جنسي مي شود خودداري كنيد.
ث. از فکر کردن به مسائل جنسی بپرهیزید.
ج. از پرخوري بويژه غذاهاي مهيج شهوت مثل سير، پياز، فلفل، تخم مرغ و ... اجتناب كنيد.
ح. افكار خود را بتدريج كنترل كنيد زيرا افكار منشاء رفتارند.
خ. هر شب، اعمال خود را محاسبه كنيد. رفتارهاي ارادي كه بايد انجام مي داديد را در صورت انجام يادداشت كنيد و رفتارهايي كه بايد ترك مي كرديد را نيز در صورت موفقيت يادداشت كنيد.
امیدواریم با عمل به انچه بیان شد قدرت کنترل خود را بالا ببرید و از غلبه ی شهوت جلوگیری نمایید.
موفق باشید.
سلام درکنار همه چیزهایی که استاد صابر گفتن .بنظرم سوره فصلت رو بخونید یه آیه داره که میگه
و اگر وسوسه ای از جانب شیطان تو را تحریک کند پس به خدا پناه ببر.زیرا که اوست شنوا و دانا.
یا راجب کسانی میگه که ازگناهان بزرگ و زشت پرهیز میکنن و یاازگناهان خلوت میگه.پیغمبر هم میفرمایند:
کمال نیکوکاری در آن است که در خلوت همان رفتار را کنی که در آشکارا.
یه سایت هم هست سایت داداش رضا
Dadashreza.comایشون مدیرسایت مستهجن معروف ایران بودن بعدش الان شدن مدیرسایت تحول ایران.زندگینامه ایشون ونظرات کاربرا بهتون کمک میکنه راهی که اونا رفتنو شما نرید. وهر از گاهی هم سر بزنید به اونجا.
اینکه سرخودتو مشغول میکنی بدرس خوندن عالیه حتی اگر به هیچجاتودرس خوندن نرسی اما بازم درس بخون چون بیکاری بدترین درده و نفستو بیدارمیکنه مطمئن باش.
بغیر اون نه ساعت اگر دیدی خوابت نمیاد مثلا برو یه صفحه از سوره یوسف بخون یا سوره نور یا مومنون .اینا به پاکیت کمک میکنن چون قرآن به گفته خودش سراسر شفا و رحمته. پس شفات میده.
شده بلند شو بیل بزن اما بیکار نشین یکی از بزرگان که فقیر هم بودن و با دختر خانواده ثروتمند ازدواج کردن ایشون کارگربودن و عادت نداشتن بیکاربشینن تو یه خونه میره و بیماربود بلند شد الکی بیل زد و حوضشونو درست کرد پدر اون دختر تا ته داستان این جوون رو خوند و به زنش گفت اگر اومدن واسه دخترمون حتما بهشون بدیمش.حالامن خیلی عامیانه گفتمش وخلاصه.
ولی راهی که اکثریت رفتنو تو نرو عبرت بگیر قرارنیست همه چیوتجربه کنی
قطعاً وقتی خداوند غريزه جنسی را در انسان قرار داده راه رفع آن را هم قرار داده. نمیشود که خداوند به انسان تشنگی بدهد اما اجازهی آب خوردن به او ندهد!
اگر توانایی گذران زندگی با شرایط فعلی را بدون نحمل فشار مضاعف دارید که هیچ. اما اگر دارید فشار غیرمعمول را تحمل میکنید، راه شما فقط عقدموقت است برادر
هر راه دیگری بجز عقدموقت خطرات زیادی برای شما به همراه خواهد داشت. البته اگر نیاز به عقدموقت بود، لازم است با احتیاط انجام دهید و قبل از آن نیاز است آموزشهایی ببینید
شخصا زمانی که حدود 20 ساله بودم، با یه تمرین فکری این غریزه رو به مدت 6 ماه خاموش کردم. کافیه به رابطه به عنوان یه کار بیهوده نگاه بشه تا یک حالت سردمراجی به وجود بیاد ... اما بعداً ترسیدم که این برای زندگی زناشویی آینده مشکل ایجاد کنه و به همین خاطر دوباره فعالش کردم. می تونید با یه روانشناس مشورت کنید و ببینید آیا این کار رو توصیه می کنه یا خیر. تماشا نکردن پورن هم خیلی تاثیر داره.
من از کسانی که تجربه رابطه داشتند سوال کردم و میگن رابطه ای که در اون عشق نباشه با خودارضایی تفاوت زیادی نداره. کسانی که شغلشون ارائه خدمات جنسی است هم معمولاً درگیر بیماری های زیادی میشن و رابطه با این افراد می تونه خطرات زیادی برای سلامتی داشته باشه. وارد شدن به رابطه های دوستی هم معمولاًدر نهایت به ضربه خوردن روحیه دختران منجر میشه. پایان دادن به رابطه های عاطفی برای دختران خیلی سخت تر از پسرهاست.
جناب صابر عزیز
اولاً صحبت مرا درست بخوانید و نقل کنید. من کجا گفتم تنها راه استارتر فقط و فقط ازدواج موقت است؟! بلکه یک پیش زمینهای را مطرح کردم
جملهی من این بود:
" اگر توانایی گذران زندگی با شرایط فعلی را بدون تحمل فشار مضاعف دارید که هیچ
اما اگر دارید فشار غیرمعمول را تحمل میکنید، راه شما فقط عقدموقت است برادر "
پس استاد صابر گرامی، شما باید سوال خود را اصلاح بفرمائید به این شکل:
به راستی با چه سندی میفرمایید کسی که دارد فشاری مضاعف را تحمل میکند، تنها راهش ازدواج موقت است؟
که در آن صورت پاسخ سوالتان در خود سوال موجود است. چون دارد فشاری مضاعف را تحمل میکند
ثانیاً اینکه نوشتید پسر 16 ساله (که یعنی بنده یک پیشنهاد کورکورانه به یک پسر بیتجربه دادهام)
باز هم صحبت مرا درست نخواندید. در انتهای صحبتم گفت که:
" البته اگر نیاز به عقدموقت بود، لازم است با احتیاط انجام دهید و قبل از آن نیاز است آموزشهایی ببینید "
اما در این باب که قبلاً هم نتوانستم دلیل قانع کنندهای ارئه کنم
اینکه ادعا کنیم دلایل کسی قانع کننده نبوده، لزوماً به این معنا نیست که واقعاً قانع کننده نبوده. شاید قانع کننده بوده و ما نخواستیم بپذیریم
در پست بعد چند دلیل را ذکر میکنم شما به روشی که قانع کننده باشد آنها را رد بفرمائید
استاد صابر گرامی، ابتدا اجازه دهید موضوعی را روشن کنم
اگر هدف از این گفتگو اصطلاحاً رو کم کنی و اثبات خود به طرف مقابل است که بفرمائید تا همینجا صحبتم را خاتمه دهم
اما اگر هدف از این گفتگو رسیدن به حق است (ولو اگر خلاف نظر شما به عنوان کارشناس باشد) صحبت را ادامه خواهم داد
من همینجا اعلام میکنم اگر دلایل شما قویتر بود، بنده به اشتباهم اعتراف کرده و نظرم را تغییر دهم. اما از شما هم همین توقع را دارم
اما بپردازیم به گفتگو. قبل از آنکه دلایلم را ارائه کنم سوالی از شما دارم ممنون میشوم پاسخ بفرمائید
لطفاً بفرمائید شما عقدموقت را در چه جاهایی جایز میدانید؟
عرض سلام مجدد خدمت شما
قطعا هدف خدای ناکرده جسارت خدمت شما نیست و قطعا رو کم کنی هم نه نیت شماست و نه ما بلکه هدف اقناع منطقی همراه با مستندات و ادله قطعی دینی و علمی است.
قبل از اینکه به این سؤال خوبتان (موارد توصیه عقد موقت) پاسخ دهم یک سؤال از شما دارم. این موردی که فرمودید: « قبل از آن نیاز است آموزشهایی ببینید » به نظر شما هر کس نیاز مضاعف داشت بدون در نظر گرفتن شرایط سنی باید آموزش هایی ببیند و عقد موقت کند؟ اگر این نیاز در یک پسر یا دختر 10 ساله هم بودد با آموزش ها حل می شد و این توصیه ی غیر حکیمانه ی شما را باید در این مورد هم پذیرفت؟
اما در پاسخ به سؤالتان باید عرض نماییم که:
هدف از ازدواج موقت تنها ارضای شهوت نیست، بلکه یک نیاز عاطفی مبرم نیز وجود دارد که شاید اهمیت آن از خاموش ساختن آتش شهوت کمتر نباشد! این ازدواج مختص شرایط اضطراری است؛ یعنی کسانی که تحت فشار شدید و کشنده جنسی هستند به گونه ای که اگر از این امر اجتناب کنند، ممکن است تا مرز جنون پیش بروند!
موافقان ازدواج موقت نیز استدلالهایی را در دفاع از آن مطرح کردهاند:
- از ازدواج موقت میتوان به عنوان یک دورهٔ آزمایشی برای تصمیمگیری در مورد امکان زندگی مشترک استفاده کرد.
- ازدواج موقت برای کسانی که امکان تشکیل خانواده یا قصد فرزند آوری، به هر دلیل به ویژه دلایل مالی، ندارند راهی برای ارضای نیازهای عاطفی یا جنسی فراهم میکند.
- زنانی که شوهران خود را از دست دادهاند و به علت شرم و حیا از خانواده همسر خود یا داشتن فرزندان بزرگ نمیتوانند ازدواج دائم داشته باشند پس از گذراندن عده میتوانند با ازدواج موقت نیازهای جنسی خود را رفع کنند.
- ازدواج موقت در دورهٔ نامزدی برای افراد و خانوادهایی که به مسائل شرعی پایبندند راه حلیست که امکان معاشرت و مراودات میان دو طرف را برقرار میکند.(1)
سلام مجدد خدمت شما استاد گرامی. بابت تاخیر در پاسخ عذرخواهم
چون امکان نقل قول نیست، صحبتهای شما را با رنگ سبز مشخص میکنم
"اگر این نیاز در یک پسر یا دختر 10 ساله هم بود با آموزش ها حل می شد"
قوانین خداوند جوری طراحی شدهاند که عموم جامعه را در بر بگیرند
اولاً در اکثریت مطلق پسرها، سن 10 سالگی توام با نیاز جنسی آن هم با فشار زیاد نخواهد بود مگر در موارد بسیار نادر
ثانیاً درمورد دختر نیز گر چه بلوغ جنسی فرا رسیده ولی شدتش آنقدر نیست که دختر 10 ساله به ازدواج، آن هم موقت نیاز پیدا کند، مگر باز هم در موارد نادر
لذا درصورت وجود چنین استثنایی باید بصورت موردی بررسی شود که خیلی بعید است کسی در 10 سالگی به عقدموقت نیاز پیدا کند
"به نظر شما هر کس نیاز مضاعف داشت بدون در نظر گرفتن شرایط سنی باید آموزش هایی ببیند و عقد موقت کند؟"
اتفاقاً با در نظر گرفتن شرایط سنی استارتر که 16 سال است این حرف را زدم
خداوند مقرر فرموده که دختر در حدود 9 سالگی و پسر در حدود 15 سالگی به بلوغ برسند
سن بلوغ هم شامل اتفاقای است که یکی از مهمترین آنها تشکیل میل جنسی است (ممکن است در افراد مختلف، یکی دو سال متفاوت باشد)
لذا اصلاً نیازی به وجود نیاز جنسی مضاعف هم نیست؛ بلکه همین که دختر و پسر به این سن رسیدند باید آموزشهایی را برای آنها در نظر گرفت
حال اگر نیاز جنسی مضاعف هم وجود داشت، آن وقت باید برای ازدواج دائم آنها اقدام کرده و آموزشهای بیشتری به آنها داده شود
و اگر امکان ازدواج دائم به هر دلیلی نبود، آن وقت باید آموزشهای مربوط به ازدواج موقت را انجام داد و برای آن اقدام کرد
استاد عزیز؛ اگر ما دختر و پسر را بطور صحیح آموزش ندهیم، جامعه آنها را به شکل غلط آموزش خواهد داد
اگر فکر میکنید یک نوجوان 16 ساله نیاز به این چیزها ندارد، یک سری به مدارس بزنید تا ببینید چه خبر است
در مدارس ما از هر 10 دختر 8 تای آنها دوست پسر دارند و دخترهای 15 ، 16 ساله برای رفع نیاز جنسی چه کارهایی که برای یک پسر نمیکنند
از آن طرف پسرهایی که امکان دسترسی به جنس مخالف ندارند به همجنسبازی روی میآورند
حالا هی من و شما بیاییم به آنها بگوئیم ورزش کنید و دوغ بخورید؛ آنها مطابق طبیعتشان رفتار خواهند کرد
"این ازدواج مختص شرایط اضطراری است؛ یعنی کسانی که تحت فشار شدید و کشنده جنسی هستند به گونهای که اگر از این امر اجتناب کنند، ممکن است تا مرز جنون پیش بروند!"
از آنجایی که مطلبی که گفتید مربوط به فلسفه وجود عقدموقت است، لطفاً دلایل روایی خود را برای این ادعا بیان بفرمائید
"هدف از ازدواج موقت تنها ارضای شهوت نیست، بلکه یک نیاز عاطفی مبرم نیز وجود دارد که شاید اهمیت آن از خاموش ساختن آتش شهوت کمتر نباشد"
موضوع را 0 و 100 نبینید. نیاز جنسی و عاطفی به تنهایی یا نسبت به هم، کم و زیاد دارند و برای افراد مختلف متفاوت است
ضمناً بحث نیاز عاطفی در ازدواج دائم است که پررنگتر است، اما در ازدواج موقت نقش غالب با نیاز جنسی است (نه اینکه نیاز عاطفی 0 باشد)
"موافقان ازدواج موقت نیز استدلالهایی را در دفاع از آن مطرح کردهاند...."
البته من از شما خواستم که بفرمائید خودتان (به عنوان کارشناس) در چه مواردی با ازدواج موقت موافق هستید
تیتری که قرار دادید دو پهلو و نامفهوم است و تازه نظر یک کارشناس نیست! بلکه نوسنده مواردی را بین کرده و به موافقان عقدموقت نسبت داده است!
اولاً چه کسی گفته همهء موافقان ازدواج موقت لزوماً با تمامی این مواردی که گفته شده موافق هستند؟
کم نیستند افرادی که با برخی از مواردی که نویسنده بیان کرده موافق هستند و با برخی دیگر مخالف (کاری نداریم حرفشان درست است یا غلط)
ثانیاً چه کسی گفته که موارد مورد قبول موافقان ازدواج موقت، منحصر در همینهایی است که این نویسنده گفته است؟
برای مثال یکی از مواردی که از قلم انداخته، ازدواج موقت برای مرد متاهلی است که همسرش بیمار شده است
یا مورد دیگر برای مردی است که همسرش سالم است اما توان ارضای کامل شوهر را ندارد
یا زمانی که مردی میخواهد از زنی بی سرپرست نگهداری کند
و........
ثالثاً مگر حکم ازدواج موقت یک نظریه علمی است که برای درک صحت آن لازم باشد آراء موافق و مخالف را بررسی کنیم؟!!!!!!!
یعنی چه که موافقان هم استدلالهایی مطرح کردهاند؟ این جمله به گونهای است که گویی ما به دنبال اثبات اصل عقدموقت هستیم
این نویسنده ابتدا کارکردهای عقدموقت را به استدلال موافقان نسبت داده و نه به حکم خدا
بعد هم فقط مواردی را که خودش دلش خواسته در آن گنجانده و به عنوان نظرات موافقان به خورد خواننده داده است
لذا به دلیلی که عرض شد، مجدداً از شما درخواست میکنم مواردی از عقدموقت که مورد تایید شماست و با آن موافق هستید را مشخص بفرمائید
و البته با دلایل قرآنی و روایی این موارد مورد تایید را مطرح بفرمائید. با سپاس
با سلام خدمت شما دوست بزرگوار
بنده هم مطالبی را که فرمودید ا با رنگ قرمز خدمتتون پاسخ میدم:
خداوند مقرر فرموده که دختر در حدود 9 سالگی و پسر در حدود 15 سالگی به بلوغ برسند
سن بلوغ هم شامل اتفاقای است که یکی از مهمترین آنها تشکیل میل جنسی است (ممکن است در افراد مختلف، یکی دو سال متفاوت باشد)
در این مورد به نظر می رسد که مسئله بلوغ در ازدواج را فقط به بلوغ جنسی و سن می دانید و از دیگر بلوغ ها غفلت نموده اید. توصیه ی شما به عقد موقت پسر 16 ساله نشان می دهد که بلوغ عقلی، فکری، اجتماعی و ... را نادیده می گیرید و حال آنکه ازدواج موقت هم نوعی ازدواج است و باید در آن این مسائل رعایت شود!!!
اگر واقعا به ازدواج موقت به این سادگی و با این شرایط فرهنگی جامعه توصیه می کنید آیا حاضرید تبعات آن را هم خد شما به دوش بکشید؟!!! بسیار سخت است که ما حکمی را صادر کنیم و راهکاری بدهیم که آینده فرد را تعیین کرده و تغییر می دهد و مسیر زندگی او را از چایی به جای دیگر می برد. مخصوصا در امر مشاوره و مشورت دادن به دیگران این مسئله بسیار مهم است.
با خود فکر کنید اگر چنین فردی ازدواج موقت کرد و بعد فرزندی حاصل شد این فرزند در این سنین چگونه قابل پرورش است؟ واقعا اگر وابسته شد و نتوانست از این فرد جدا شود چه؟
اگر خانواده ها رضایت به این ازدواج نداشتند چی؟
اگر بخواهیم بگوییم تناسب سنی رعایت شود دختر باید بین 3 تا 6 سال از پسر کوچکتر باشد. پس طبق توصیه ی شما ایشان باید یک دختر 13 ساله پیدا کرده و با او ازدواج موقت نماید!!! واقعا این را تأیید می کنید؟
حلال بودن ازدواج موقت کاملا روشن است و روایات زیادی نیز بر آن اقامه شده است ولی فقط برای حد ضرورت است نه برای هر کسی که تحت فشار غریزه قرار گرفت!
اگر نکته ای دارید بفرمایید تا من ادله را جمع آوری و خدمت شما ارائه کنم.
توصیه ی شما به عقد موقت پسر 16 ساله نشان می دهد که بلوغ عقلی، فکری، اجتماعی و ... را نادیده می گیرید
اگر بپذیریم که خداوند انسانها را به بلوغ جنسی میرساند در حالیکه هنوز بلوغ عقلی آنها فرا نرسیده، باید به علم و درایت این خدا شک کنیم!
مسئله اینجاست که ما بین دو نوع بلوغ دچار خلط شدهایم! به همین دلیل برایمان سوال میشود که چرا بلوغ جنسی و عقلی توأم نیستند؟
علت این است که بلوغ جنسی امری تکوینی است و مطابق با خلقت انسان در حدود سنی خاص رخ میدهد
اما بلوغ عقلی گر چه تا حدودی به رشد جسمی وابسته است اما اساس آن وابسته به تشریع است. یعنی باید با آن تطبیق داده شود
بلوغ جنسی بطور طبیعی رخ میدهد اما بلوغ عقلی را باید با آموزش و تربیت بوجود آورد
حال اگر والدین به فرزندان خود پیش از رسیدن به بلوغ جنسی، آموزش لازم را برای رسیدن به بلوغ عقلی نمیدهند، تقصیر خدا چیست؟
شرایط فرهنگی جامعه
شما (و سایر روحانیون عزیز) متولی دین هستید برادر
بجای بریدن از سر و ته احکام خدا برای تطبیق با جامعه، بروید فرهنگ جامعه را اصلاح و منطبق بر احکام خدا کنید
اگر بخواهیم بگوییم تناسب سنی رعایت شود دختر باید بین 3 تا 6 سال از پسر کوچکتر باشد
در همان ازدواج دائم هم لزوم قطعی بر کوچکتر بودن دختر نیست چه برسد به ازدواج موقت
استاد گرامی، بحث ما روی اصل لزوم عقدموقت بود که شما گفتید در اصل این ازدواج فقط برای زمانی که فشاری کشنده در کار باشد شکل گرفته است
در حالیکه آنچه تا اینجا مطرح فرمودید بیشتر ناظر به ناپسند بودن عقدموقت در فرهنگ و عرف جامعه بود
منتظر ادله شما و همچنین پاسخ به سایر پرسشهایی که مطرح کردم هستم
با تقدیم احترام
عرض سلام و پوزش بابت تأخیر در ارسال پاسخ خدمت شما کاربر عزیز جناب Reza-D
در پاسخ به آنچه فرمودید باید عرض کنم که ازدواج موقّت، نوعى ازدواج است و مسلمانان اتّفاق نظر دارند كه خداوند چنين قانونى را بر اساس نيازهاى فطرى و ضرورى بشر، در كنار ازدواج دائم وضع كرده است.
چنان كه از امام باقرعليه السلام نقل شده كه در پاسخ شخصى به نام عبدالله بن عمير ليثى در مورد متعه زنان فرمود: «احلها الله فى كتابه و على لسان نبيه، فهى حلال الى يوم القيامة»(1)؛ «خداوند آن را در قرآن و بر زبان پيامبرش حلال كرده است و تا روز قيامت حلال خواهد بود».
پس ازدواج موقت امرى جايز است، امّا واجب نيست و جواز آن هم به خاطر نياز مرد و يا زن مى باشد. همانطور که عرض کردیم ازدواج موقت فقط در جایی واجب است که فرد اولا شرایط ازدواج را دارا باشد ولی به دلیلی امکان ازدواج دائم برای او نیست و از طرفی فشار غریزه جنسی به حد زیادی او را در مضیقه قرار داده است.
اینجاست که می گوییم باید از متعه استفاده کند تا به گناه نیفتد...
مسئله مهم این است که ما الان با یک نوجوان 16 ساله روبرو هستیم که شما به او توصیه ی ازدواج موقت می کنید. اجازه دهید از بحث های مبنایی خارج شویم و به موضوع تاپیک برگردیم...
ببینید شما به ایشان توصیه به ازدواج موقت دارید در حالی که این یک توصیه چشم بسته است و از نظر ما اصلا دیگر شرایط این فرد را در نظر نمی گیرید. واقعا اگر ازدواج موقت او منجر به بارداری شد شما پاسخگو هستید؟
آیا اگر دیگران متوجه شدند و با توجه به فرهنگ کنونی جامعه ایشان متهم به زنا شد شما پاسخگو هستید؟
حرف ما این است که اگر شرایط فرهنگی را + شرایط این فرد+ قوانین و احکام و اخلاق کنید مساوی با توصیه به ازدواج موقت نیست. پس باید واقع بینانه تر توصیه کرد تا خدای ناکرده فردای قیامت بتوانیم در برابر خدای یکتا پاسخی داشته باشیم.
پی نوشت:
1. تهذيب الأحكام، شيخ طوسى، محمد آخوندى، مجلدات 10، ج 7، ص 250، چ چهارم، دارالكتب الإسلاميه، 1365
سلام
بعدِ مدتها توفیقی پیش اومد سری به سایت بزنم . همچنان بحث داغ ازدواج موقت و پیشنهادهایی در این زمینه ....
قطعاً وقتی خداوند غريزه جنسی را در انسان قرار داده راه رفع آن را هم قرار داده. نمیشود که خداوند به انسان تشنگی بدهد اما اجازهی آب خوردن به او ندهد!
می شود ... ماه رمضان یا زمانی که روزه بگیرید تشنه تان بشود میتوانی آب بخوری ولی در زمان خودش و در زمان تعیین شده.
اگر توانایی گذران زندگی با شرایط فعلی را بدون نحمل فشار مضاعف دارید که هیچ. اما اگر دارید فشار غیرمعمول را تحمل میکنید، راه شما فقط عقدموقت است برادر
با این فقطی که شما مطرح کردید اگر توانی هم بود آن را تضعیف خواهد کرد و بصورت غیرمعمول بروز خواهد داد...
هر راه دیگری بجز عقدموقت خطرات زیادی برای شما به همراه خواهد داشت. البته اگر نیاز به عقدموقت بود، لازم است با احتیاط انجام دهید و قبل از آن نیاز است آموزشهایی ببینید
بنظر من در این سن خظر عقد موقت هم به اندازه راههای دیگر خواهد بود. احتیاط برای این سن در هر کاری سخت است چه رسد به این امر مهم ...
پ.ن.
نمیتونم با قالب جدید سایت ارتباط برقرار کنم نقل قول هم نمیتونم بکنم شکلکها (خندانک) چرا این جورین؟
بعدِ مدتها توفیقی پیش اومد سری به سایت بزنم
سلام
عجیب است خواهر گرامی، چون امروز در فکر شما بودم و اینکه در سایت نیستید
ضمناً بجز برخی تفاوتها در دیدگاه، شما جزء کسانی هستید که من خیلی با شما اشتراک نظر دارم
ادامه صحبت هم مربوط به همان اختلاف نظرهای جزئی است
می شود ... ماه رمضان یا زمانی که روزه بگیرید
مثال را که نقد نمیکنند بزرگوار! با این حال با همین صحبتی که کردید نیز پاسختان را خواهم داد
ماه رمضان یا زمانی که روزه بگیرید تشنه تان بشود میتوانی آب بخوری ولی در زمان خودش و در زمان تعیین شده
کاملاً درست است
حال بفرمائید آیا در ماههای غیر رمضان، اگر کسی وسط ظهر تشنهاش شد، آیا میتوانیم به او بگوئیم آب نخور و فرض کن الان ماه رمضان است؟!
قطعاً نمیتوانیم؛ چرا که خداوند زمان امساک را فقط ماه مبارک رمضان قرار داده و نه ماههای دیگر
درمورد ازدواج هم باید ببینیم خداوند در کجا گفته باید خودداری کنید؟
آیات معروف سوره نور را با هم مرور میکنیم:
32 - وَأَنكِحُوا الْأَيَامَى مِنكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ إِن يَكُونُوا فُقَرَاء يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ
مجردهایتان را و غلامان و کنیزان خود را که شایسته باشند همسر دهید، اگر بینوا باشند خدا به کرم خود توانگرشان خواهد ساخت، که خدا گشایش دهنده و داناست
33 - وَلْيَسْتَعْفِفِ الَّذِينَ لَا يَجِدُونَ نِكَاحًا حَتَّى يُغْنِيَهُمْ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ
آنان که استطاعت زناشویی ندارند، باید پاکدامنی پیشه کنند تا خدا از، کرم خویش توانگرشان گرداند
الف) فرموده مجردها را همسر بدهید و نفرموده خودشان بروند و همسر پیدا کنند. پس اولاً ازدواج جوانان وظیه جامعه است
یعنی برعکس تصور ما، نه تنها عرف و فرهنگ جامعه برای خدا ملاک نیست، بلکه اولین وظیفه جامعه در قبال جوانان، ازدواج آنهاست
ب) فرموده از فقر و تنگدستی نگران نباشید، خداوند آنها را بی نیاز خواهد ساخت. نکته مهم اینکه مخاطب این آیه باز هم اجتماع است نه خود جوانان!
یعنی باز هم بر خلاف تصور ما، جامعه بجای آنکه به جوان توصیه کند تو فعلاً پول نداری، اتفاقاً باید به او امید بدهد که نگران بی پولی نباش!
کلاً عرف و فرهنگ جامعه دارد 180 درجه مخالف این آیات عمل میکند
پ) در اینجا خداوند فرموده جوانان خود را همسر بدهید. خب سوال؟ با چه روشی باید آنها را همسر بدهیم؟ پاسخ: ازدواج
سوال؟ ازدواج در اسلام چگونه است؟ پاسخ: شامل دو نوع دائم و موقت است با احکامی که آورده شده
ت) اگر هیچکدام از شرایط بالا ممکن نبود، آن وقت ماه رمضانِ جنسی شروع خواهد شد تا زمان افطار (حَتَّى يُغْنِيَهُمْ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ)
خب پس مشکل کجاست؟ همان که عرض کردم. ما مراحل الف، ب و پ را به دلخواه خودمان نادیده گرفتهایم
بعد به جوانان میگوئیم تو تصور کن کلاً همیشه ماه رمضان است! تازه ماه رمضانی که موعد افطارش سلاها طول میکشد
با این فقطی که شما مطرح کردید اگر توانی هم بود آن را تضعیف خواهد کرد و بصورت غیرمعمول بروز خواهد داد
یک دلیل عاقلانه و حکیمانه برای من بیاورید که به چه دلیل باید به عمد خود را در شرایط دشوار قرار بدهیم؟
پیامبر(ص) میفرمایند جبرئیل(ع) برایم پیام آورد که دختران مانند میوههای درخت هستند. اگر به موقع چیده نشوند، دچار آفات و بادهای تند خواهند شد
لابد باید به پیامبر(ص) بگوئیم اگر توانی هم در دختران بود تو با این حرفت آن را تضعیف کردی!
خواهر گرامی، فرض کنید من به شما بگویم بروید در یک مجلس لهو و لعب شرکت کنید (جسارت نشود، مثال است) و بعد تلاش کنید گناه نکنید
قطعاً پاسخ شما این است که خب مگر دیوانهام؟! کار عاقلانه این است که اصلاً به چنین مجلسی وارد نشوم
درمورد توانایی هم که فرمودید، وقتی خداوند راهی قرار داده که اصلاً وارد این شرایط سخت نشویم، مگر دیوانهایم به عمد خود را وارد آن کنیم؟
بنظر من در این سن خظر عقد موقت هم به اندازه راههای دیگر خواهد بود. احتیاط برای این سن در هر کاری سخت است چه رسد به این امر مهم
پاراگراف اول از پست شماره 15 را بخوانید
نمیتونم با قالب جدید سایت ارتباط برقرار کنم
من که وقتی به غالب جدید سایت نگاه میکنم احساس میکنم دارم کفاره گناهانم را پس میدهم
جناب Reza-D
صبر کنید! اکنون دارید از مقدمات بعیده نتایج اشتباهی را اخذ می کنید و تعدادی ادعای بدون دلیل ارائه کرده اید و ظاهرا نتایج دلخواه از آنها گرفته اید:
اول بگویید کجای قرآن بیان شده است که فقط جامعه باید مجردها را زن دهد؟ اصلا خطاب این آیه با کسی؟ مومنین؟ جامعه؟ والدین؟ و...
ثانیا اینکه یعنی اگر برای کسی جامعه اقدام به ازدواج نکرد خودش هم وظیفه ای ندارد؟!! خیلی بعید است.
جناب Reza-D صبر کنید! اکنون دارید از مقدمات بعیده نتایج اشتباهی را اخذ می کنید و تعدادی ادعای بدون دلیل ارائه کرده اید و ظاهرا نتایج دلخواه از آنها گرفته اید: اول بگویید کجای قرآن بیان شده است که فقط جامعه باید مجردها را زن دهد؟ اصلا خطاب این آیه با کسی؟ مومنین؟ جامعه؟ والدین؟ و... ثانیا اینکه یعنی اگر برای کسی جامعه اقدام به ازدواج نکرد خودش هم وظیفه ای ندارد؟!! خیلی بعید است.ما قرار بود یک بار بطور جدی درمورد عقدموقت و مطالبی که در آن اختلاف نظر داشتیم گفتگو کنیم و به نتیجه قطعی برسیم. اما در میان گفتگو ناگهان شما گفتید بهتر است به موضوع تاپیک برگردیم! حال دوباره موضوعی خارج از تاپیک مطرح کردهاید و از من سوال پرسیدهاید اما ممکن است باز هم من وارد گفتگو شوم و شما ناگهان در میان گفتگو بگوئید بهتر است به موضوع تاپیک برگردیم با این حال، پاسخ سوالتان را عرض میکنم: اولاً من نگفتم "فقط" اجتماع وظیفه دارد! بلکه گفتم اصل این وظیفه برعهده جامعه است یعنی حمایت، همراهی و مساعدت جوانان و همچنین پیشنهاد و مشاوره در انتخاب همسر، بر عهده جامعه است برای درک این مطلب هم نیازی به آوردن تفسیر نیست چون ظاهر آیه کاملاً واضح است: مجردهایتان را و غلامان و کنیزان خود را که شایسته باشند همسر دهید اگر خداوند میخواست بگوید اصل وظیفه ازدواج به عهدهء خود مجردهاست، میفرمود: ای مجردها و ای غلامان و ای کنیزان، برای خود همسر بگیرید ثانیاً وقتی میگوید جوانان را همسر دهید، یعنی برای رضا، پدر و مادر و عمو و داییِ رضا؛ برای لیلا، پدر و مادر و عمو و دایی لیلا؛ برای مهران، پدر و مادر و عمو و دایی مهران و..... باید همسر بگیرند مجموع این پدرها و مادرها و داییها و عموها به علاوهء متولیان و مسئولین که آنها نیز به نوبه خود وظیفه ازدواج جوانان را دارند، میشوند همان جامعه که من اشاره کردم بله اگر اینها در عمل به دستور خدا کوتاهی کردند و به وظیفه شرعی خود عمل نکردند، آن وقت خود جوان باید برای ازدواج خود اقدام کند. اما این چیزی نیست که خدا از ما خواسته همچنان اعتقاد دارم ظاهر آیه کاملاً واضح است و نیازی به تفسیر ندارد. اما برای آنکه سخنم را به کلام بزرگان مستدل کنم، به چند مورد اشاره میکنم خط های سبز و قرمز سخن اصلی منبع است و بخشهای نارنجی توضیحات من است: تفسیر المیزان: " (ایم) به معنای پسر و دختر عزب و مجرد است و مراد از (صالحین) صالح و شایسته برای تزویج می باشد، نه صالح در عمل . خداوند در این آیه به مؤمنان دستور می دهد که جوانان عزب را که صلاحیت ازدواج دارند، برده باشند یا آزاد، مزاوجت نمایند و مقدمات ازدواج آنها را فراهم کنند (توضیح من در بخش «الف» پست شماره 19) و آنگاه [به این مؤمنان] وعده نیکویی می دهد به اینکه از فقر نترسند و مطمئن باشند که خداوند آنها را [آن جوانان مجرد را] بی نیاز می کند و وسعت رزق می دهد (توضیح من در بخش «ب» پست شماره 19) و در مقام تأکید می فرماید: خداوند وسعت دهنده و داناست ، چون رزق تابع صلاحیت مرزوق است و خداوند بر طبق علم و آگاهی خود روزی بندگان را تقدیر می نماید." تفسیر آسان - جلد 14 - صفحه 83 - محمد جواد نجفی خمینی: "خطاب در آیه اول متوجه مؤمنان و متولیان جامعه اسلامی است (توضیح من در بخش «الف» پست شماره 19). کلمه «أَنْکِحُوا» امر و براى استحباب است، نه وجوب؛ یعنى اى سرپرستان و مسئولان جامعه اسلامی! زنان و مردان بیهمسر خودتان را داراى همسر نمائید (توضیح من در بخش «الف» پست شماره 19). اگر چه «أَنْکِحُوا» امر استحبابى است، نه وجوبى، ولى در عین حال از آن امور مستحبى است که گاهى به مرحله وجوب میرسد. و آن زمانی است که اگر انسان ازدواج نکند ممکن است به فساد جنسی کشیده شود؛ یعنى اگر افرادى که میخواهند با یکدیگر ازدواج نمایند فقیر و تهیدست باشند، شما اصلا نگران نباشید؛ چرا که خدای متعال آنان را غنى و بینیاز مىنماید.(توضیح من در بخش «ب» پست شماره 19)" گزیده تفسیر نمونه - جلد 3، صفحه 294 : "بدون شک اصل تعاون اسلامی ایجاب میکند که مسلمانان در همه زمینهها به یکدیگر کمک کنند ولی تصریح به این امر در مورد ازدواج، دلیل بر اهمیت ویژه آن است (توضیح من در بخش «الف» پست شماره 19). اهمیت این مسأله تا به آن پایه است که در حدیثی از امیر مؤمنان علی علیه السّلام میخوانیم: «بهترین شفاعت آن است که میان دو نفر برای امر ازدواج میانجیگری کنی، تا این امر به سامان برسد» و از آنجا که یک عذر تقریبا عمومی و بهانه همگانی برای فراز از زیر بار ازدواج و تشکیل خانواده مسأله فقر و نداشتن امکانات مالی است قرآن به پاسخ آن پرداخته، میفرماید: از فقر و تنگدستی آنها نگران نباشید و در ازدواجشان بکوشید (توضیح من در بخش «ب» پست شماره 19) چرا که «اگر فقیر و تنگدست باشند خداوند آنها را از فضل خود بینیاز میسازد"
اما درمورد اینکه اشاره این آیه به ازدواج، صرفاً یعنی ازدواج دائم، یا اعم از ازدواج دائم و موقت است؟
سایت «حوزه» در ذیل تفسیر سوره نور اینگونه بیان میکند (لینک منبع) :
"آنچه مسیر اصلی تشکیل خانواده و شکل گیری یک زندگی جامع و سالم است، همان ازدواج دائم به همراه تعهداتی است که برای زن و شوهر و فرزندان به وجود می آورد. ازدواج موقت در واقع مکمل آن مسیر اصلی و طبیعی و راه حل موقت است. البته این ازدواج اختصاص به گروه یادشده که امکان ازدواج دائم ندارند، ندارد، چنان که محدود به مردان بی همسر نیز نمی باشد ولی به هر حال با حفظ شرایط، راهی آسان تر و راه حلی موقت برای گروهی است که اینک دسترسی به ازدواج دائم ندارند"
این را صرفاً به عنوان نمونه نوشتم که بدانید این فقط یک عقیده شخصی نیست که مطرح کردم
اما برادر عزیز، از آنجا که هر دو نوع ازدواج دائم و موقت در اسلام حلال است و در آیه نیز هیچ تفکیکی از سوی خداوند صورت نگرفته
لذا اصل بر آن است که هر کجا نام ازدواج آمد، آن را اعم از دائم و موقت در نظر بگیریم، مگر آنکه دلیل یا قرینهای وجود داشته باشد که مشخص کند فقط یکی از این دو نوع ازدواج مراد خداوند بوده است
پس این شما برادر گرامی هستید که باید برای من دلیلی بیاورید که در اینجا منظور خداوند فقط ازدواج دائم بوده است
عرض سلام مجدد خدمت شما دوستان گرامی و بخصوص جناب Reza-D
در خصوص این مطلب که فرمودید:
اولاً من نگفتم "فقط" اجتماع وظیفه دارد! بلکه گفتم اصل این وظیفه برعهده جامعه است
یعنی حمایت، همراهی و مساعدت جوانان و همچنین پیشنهاد و مشاوره در انتخاب همسر، بر عهده جامعه است
دقیقا مشخص نیست از کجای آیه شریفه این استفاده را کرده اید زیرا آیه به صورت مطلق نفی مجرد بودن و امر به ازدواج می کند ولی اینکه بفرمایید که اصل آن وظیفه ی جامعه است باز هم ادعای بدون دلیل است.
در خصوص این جمله نیز باید عرض کنیم یعنی صرف عدم دسترسی به ازدواج دائم کافی است یا خیر؟ بلکه باید دیگر شرایط نیز محقق شود؟
و راه حلی موقت برای گروهی است که اینک دسترسی به ازدواج دائم ندارند"
ازدواج موقت یک نوع ازدواج است و نه صرفا یک نوع استمتاع و رها کردن...
جمع بندی
سؤال:
من یک پسر ۱۶ ساله هستم که احساس می کنم شهوتم زیاد شده، به طوری که بیشتر اوقات آن را احساس می کنم، آیا امیدی هست که من بتوانم تقوایم را حفظ کنم، خواهشمندم راهنمایی کنید.
پاسخ:
برادر محترم! شما در موقعيت سني خاصي هستيد كه غريزه جنسي در آن به اوج شكوفايي مي رسد و در حال حاضر اين غريزه به خصوص با تحريكاتي كه در زندگي و محيط امروزي وجود دارد, شما را در فشار و مضيغه قرار داده است.
بدون ترديد اگر خداوند غريزه جنسي را در انسان قرار داده قدرت و توان مقابله با گناه را نيز در وجود وي قرار داده است بنابراين هر انساني بايد با عزم و همتي سترگ به مبارزه با گناه برخيزد و همواره كوشش كند كه براي اولين بار كه ميل به گناه آمد با جديت تمام در برابر آن مقاومت كند آن گاه به تدريج مبارزه آسان خواهد شد.
گاهي اوقات ممكن است براي بعضي از افراد واقعا امكان ازدواج به هيچ وجه فراهم نشود، در اين صورت، قرآن كريم دستور به پاكدامني و عفاف مي دهد و ميفرمايد: «وَ لْيَسْتَعْفِفِ الَّذينَ لا يَجِدُونَ نِكاحاً حَتَّى يُغْنِيَهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِه» ، خداوند در اين آيه، صريحاً دستور به عفاف و خودنگهداري ميدهد و اين بهترين شيوه و روشي است كه با به كار بستن آن روح ايمان و تقوا در انسان پرورش مييابد و سبب تقويت اراده و تسلط بر نفس ميشود و روحيه عفت در انسان زنده ميگردد.
چند راهكار كلي
1- برنامهريزي براي كار مداوم
جوانان و نوجوانان از نيروي سرشار و فوقالعادهاي برخوردارند. اين نيرو اگر در زمينههاي ديگر مورد استفاده قرار نگيرد و به صورت مطلوب از آن استفاده نشود، با توجه به شرايط سني آن ها در قالب امور جنسي و شهواني ظاهر خواهد شد. اگر جوانان و نوجوانان به كار مداوم عادت كنند و نيرو و توان خود را در اين زمينه به مصرف برسانند تا حدودي از انحرافات اخلاقي و شهوت و غريزة جنسي در آنان پيشگيري ميشود.
2- تنظيم خواب
اگر جوان قبل از آن كه به خواب برود، فكرش به خودش و يك سري مسايل و موضوعات مربوط به دورة جواني، معطوف گردد، كم كم به انحرافات كشيده خواهد شد. بنابراين، يكي از روشهاي پيشگيري از انحرافات اين است كه برنامة خواب به صورت دقيق تنظيم شود و تا زماني كه خواب بر شما غالب نشده به رختخواب نرويد.
3- دوري از محيطهاي آلوده و ناسالم
اگر واقعاً ميخواهيد از جوانيتان به خوبي استفاده كنيد و در راه درست و سالم گام برداريد، سعي كنيد از محيطهاي آلوده و ديدن عوامل تحريك كننده، جداً پرهيز نماييد.
4- استفاده درست و مطلوب از اوقات فراغت
يكي از زمينههاي پيدايش انحرافات در جوانان و نوجوانان، استفادة نادرست آنها از اوقات فراغت است. اوقات فراغت طولاني و بيبرنامه نوجوانان را عاصي و سرگردان ميكند. آنها به تدريج سرخورده و مأيوس ميشوند و در نتيجه به دنياي درون خويش پناه ميبرند و در كنج خلومت و انزوا راهي براي مشغوليت خود ميجويند.
5- پيشگيري از روابط ناسالم
براي پيشگيري از انحرافات اخلاقي سعي كنيد از دوستيهاي آلوده و مشكوك جداً پرهيز نموده و با افراد سالم و مذهبي ارتباط برقرار نماييد.
6- پرورش تقوا و معنويت در وجود خويش
اگر با تقويت ايمان و نيروي اراده، باورها و اعتقادات نوجوانان تقويت گردند، بدون شك بخشي از مشکلات آنان به ويژه در زمينة مسايل اخلاقي و شهوت و غريزة جنسي درمان ميشود. پس در این موضوع نیز فعالانه عمل کنید.
توصيه هاي كاربردي:
بعد از اين كه خود را در انجام برخي از كارهاي ايجابي مثل صبح زود بيدار شدن، نماز سر وقت، تلاوت قرآن و ورزش صبحگاهي، موفق شديد براي انجام كارهاي سلبي تصميم بگيريد يعني تصميم بگيريد كارهايي كه نبايد انجام دهيد را بتدريج ترك كنيد مثلا به عنوان نمونه مي خواهيد غرايز جنسي خود را مهار كنيد. در اينجا بايد رفتارهايي كه باعث شعله ور شدن شهوات مي شود را ترك كنيد.
أ. ابتدا نگاه خود را كنترل كنيد و تصميم بگيريد در برخورد با جنس مخالف نگاه خود را فرو بيندازيد.
ب. از گفتگو با جنس مخالف مگر در مواقع ضروري و در حد ضرورت اجتناب كنيد.
ت. از پوشيدن لباس هاي تنگ كه موجب تحريك شهوت جنسي مي شود خودداري كنيد.
ث. از فکر کردن به مسائل جنسی بپرهیزید.
ج. از پرخوري بويژه غذاهاي مهيج شهوت مثل سير، پياز، فلفل، تخم مرغ و ... اجتناب كنيد.
ح. افكار خود را بتدريج كنترل كنيد زيرا افكار منشاء رفتارند.
خ. هر شب، اعمال خود را محاسبه كنيد. رفتارهاي ارادي كه بايد انجام مي داديد را در صورت انجام يادداشت كنيد و رفتارهايي كه بايد ترك مي كرديد را نيز در صورت موفقيت يادداشت كنيد.
امیدواریم با عمل به انچه بیان شد قدرت کنترل خود را بالا ببرید و از غلبه ی شهوت جلوگیری نمایید.