سوال فقهي ----- اذن پدر در ازدواج موقت---

تب‌های اولیه

10 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
سوال فقهي ----- اذن پدر در ازدواج موقت---

سلام،

مرجع خانومی به احتیاط واجب می گوید که اذن پدر در ازدواج موقت لازم است (آیت ا... مکارم شیرازی) . حال آیا ایشون می تونن به فتوای آیت ا... روحانی که می گویند نیازی نیست مراجعه کنند یا نه؟

باسلام و تشكر از سوال شما

وقتي مرجعي در يك مسئله احتياط واجب دارند مي توانيم در اين مسئله به اعلم بعد از مرجع خودمان عدول كنيم لذا براي تعيين اعلم بعد از ايه الله مكارم بايد تحقيق كنيد و يكي از راههاي تحقيق اطمينان پيدا كردن به قول اهل خبره يعني جامعه مدرسين است كه مراجع مورد تاييد انان شامل ايات عظام :رهبري ،سيستاني ،وحيد خراساني ،صافي گلپايگاني ،نوري همداني وشبيري زنجاني مي باشند و همه اين بزرگواران اذن پدر را در عقد موقت و دائم لازم مي دانند يا به فتوي ويا به احتياط واجب .

اجازه پدر باید باشه تا هر دختری هر غلطی دلش خواست انجام نده و بعدش هم کسی که صیغش کرده مثل دستمال نندازتش دور

ببخشید که اینقدر رک میگم
عجب دوره زمونه ای شده

با سلام به دوست عزيز اگه چه با اذن پدر جلو خيلي از كارا گرفته ميشه ولي احكام اسلام يه مصالح مهمتري در نظر داره .شايد كساني كه فتوا به جواز ازدواج بدون اذن پدر دارند اون رواياتي را مد نظر دارند كه مصالح ديگري را مد نظر دارند .

سلام

اذن پدر برای ازدواج از احکام مسلم اسلام نیست.تعداد زیادی از ایات عظام لازم نمیدانند.
در نکاح دائم از حد احتیاط واجب فراتر نمی رود.
برای ازدواج دختر رشیده نیازی به اذن پدر نیست کسب رضایت صرفا نوعی احترام به پدر و مادر است و شامل حال پسران نیز میشود.

filis;103179 نوشت:
سلام اذن پدر برای ازدواج از احکام مسلم اسلام نیست.تعداد زیادی از ایات عظام لازم نمیدانند.

با سلام خدمت کاربر محترم جناب filis

مطلب درست عکس فرمایش شماست تعداد زیادی از مراجع (تمامی مراجع معروف) قائل به لازم بودن اذن پدر برای ازدواج دختر هستند.

filis;103179 نوشت:
برای ازدواج دختر رشیده نیازی به اذن پدر نیست کسب رضایت صرفا نوعی احترام به پدر و مادر است و شامل حال پسران نیز میشود.

دختر رشیده نیاز به اذن پدر دارد و مراجع عظام معمولا بدون اذن پدر عقد را باطل می دانند و صرفا نوعی احترام به والدین نیست.

در پناه حضرت حق باشید

عرفات;103118 نوشت:
باسلام و تشكر از سوال شما

وقتي مرجعي در يك مسئله احتياط واجب دارند مي توانيم در اين مسئله به اعلم بعد از مرجع خودمان عدول كنيم لذا براي تعيين اعلم بعد از ايه الله مكارم بايد تحقيق كنيد و يكي از راههاي تحقيق اطمينان پيدا كردن به قول اهل خبره يعني جامعه مدرسين است كه مراجع مورد تاييد انان شامل ايات عظام :رهبري ،سيستاني ،وحيد خراساني ،صافي گلپايگاني ،نوري همداني وشبيري زنجاني مي باشند و همه اين بزرگواران اذن پدر را در عقد موقت و دائم لازم مي دانند يا به فتوي ويا به احتياط واجب .

خوب ما نمی تونیم به نظر آیت ا.. روحانی تکیه کنیم؟ (که می گویند نیاز نیست)

منتقد;103123 نوشت:
اجازه پدر باید باشه تا هر دختری هر غلطی دلش خواست انجام نده و بعدش هم کسی که صیغش کرده مثل دستمال نندازتش دور

ببخشید که اینقدر رک میگم
عجب دوره زمونه ای شده

قضیه اصلا غلط کردن و اینا نیست. حتی برای رابطه جنسی نیست.

مصطفي;103163 نوشت:
با سلام به دوست عزيز اگه چه با اذن پدر جلو خيلي از كارا گرفته ميشه ولي احكام اسلام يه مصالح مهمتري در نظر داره .شايد كساني كه فتوا به جواز ازدواج بدون اذن پدر دارند اون رواياتي را مد نظر دارند كه مصالح ديگري را مد نظر دارند .

filis;103179 نوشت:
سلام

اذن پدر برای ازدواج از احکام مسلم اسلام نیست.تعداد زیادی از ایات عظام لازم نمیدانند.
در نکاح دائم از حد احتیاط واجب فراتر نمی رود.
برای ازدواج دختر رشیده نیازی به اذن پدر نیست کسب رضایت صرفا نوعی احترام به پدر و مادر است و شامل حال پسران نیز میشود.

کاش این طور بود!

سجاد;103281 نوشت:
با سلام خدمت کاربر محترم جناب filis

مطلب درست عکس فرمایش شماست تعداد زیادی از مراجع (تمامی مراجع معروف) قائل به لازم بودن اذن پدر برای ازدواج دختر هستند.

دختر رشیده نیاز به اذن پدر دارد و مراجع عظام معمولا بدون اذن پدر عقد را باطل می دانند و صرفا نوعی احترام به والدین نیست.

در پناه حضرت حق باشید

متشکرم

---

آیا شخص می تواند مرجع خودش رو برای یک فتوا که آیت ا... روحانی داده اند عوض کند؟ یا که به فتوای ایشان عمل کنند؟

اگر قرار باشد همیشه اعلم مرجع باشد که فقط یک مرجع باید داشته باشیم چون بالاخره فقط یکی اعلم ترین است. و خوب مقلد های آیت ا... روحانی مگر نمی دانند بقیه اعلم تر هستند؟

persianstar74;105177 نوشت:
آیا شخص می تواند مرجع خودش رو برای یک فتوا که آیت ا... روحانی داده اند عوض کند؟ یا که به فتوای ایشان عمل کنند؟ اگر قرار باشد همیشه اعلم مرجع باشد که فقط یک مرجع باید داشته باشیم چون بالاخره فقط یکی اعلم ترین است. و خوب مقلد های آیت ا... روحانی مگر نمی دانند بقیه اعلم تر هستند؟

با تشکر از سئوال شما جناب persianstar74

مرجع را نمی توان تغییر داد مگر اینکه ثابت شود مرجع دیگر از مرجع فعلی اعلم است که در این صورت باید از مرجع اعلم تقلید نمود.

درست است که در واقع یک اعلم در مسئله وجود دارد که همه باید از او تقلید کنند اما مشکل اینجاست که در کشف این اعلم و فهمیدن اینکه چه کسی است به صورت طبیعی اختلاف نظر پیدا می شود و از آنجا که هر کس مسیر خاص خود را برای تشخیص اعلم طی می کند نتایج متفاوتی حاصل خواهد شد که فقط در علم فقه هم نیست در همه علوم بدین صورت است .

در پناه حق باشید

سوال اصلی من این است که آیا به دلیل احتیاط واجب بودن اذن پدر می توان به نظر آیت ا... روحانی مراجعه نمود؟

persianstar74;105205 نوشت:
سوال اصلی من این است که آیا به دلیل احتیاط واجب بودن اذن پدر می توان به نظر آیت ا... روحانی مراجعه نمود؟

با تشکر از سئوال شما

به شرطی که از طرق کشف اعلمیت که در ابتدای هر رساله ای و در همین سایت در قسمت تقلید آمده است ، برسید به اینکه اعلم بعد از مرجع شما آیت الله روحانی هستند می توانید به ایشان مراجعه نمایید .

موفق و پایدار باشید

موضوع قفل شده است