زن و اسلام
تبهای اولیه
اميد وارم با نظراتتون يا من قانع بشم يا...
با توجه به اينكه من زني مسلمانم اما هميشه از بحث در مورد زن در اسلام فراريم چون اگه كسي ازم دليل يه چيزاييو بخواد توش مي مونم. البته بيشتر درگيري با خودمه . بگذريم.
1- تعدد همسران تا 4 تا در سوره نسا چه توجيهي داره؟ (فقط نگين شرط عدالت چون تو كتم نميره)
2- توي همين سوره نسا آياتي در مورد اطاعت؟؟ وجود داره در مورد اينا چي ميگين؟چرا مردا فقط بايد دستور بدن و زنا هم مطيع باشن
3- حكم سنگسار ؟؟
4- تو احكام هست كه شوهر هر وقت دلش بخواد مي تونه با زنش رابطه ج برقرار كنه اگه نكنه لعنت مي شه و ايجور چيزا، اينم قانونش :
تمکین خاص : زن خود را برای نزدیکی با شوهر در هر حال و در هر زمان و مکانی که مانعی در آن نیست و حرمتی ندارد و آماده و خود را در اختیار مرد قراردهد مانند اینکه زن در حال نماز خواندن و یا ماه رمضان و مکانهایی که حرمت دارند نباشد و زن باید در آن وقت آماده نزدیکی با شوهر خود باشد و با درخواست او این عمل را انجام دهد و خود را کاملاً در اختیار شوهر قرار دهد .« تمکین خاص در زمان بیماری که نزدیکی با زن باعث زیان گردد واجب نیست».13 ماده 1108قانون مدنی نیز بیان می کند اگر در زمانی که هیچ مانعی برای تمکین نبود، زن تمکین نکرد مستحق نفقه نخواهد بود.
انگار اين احكام از زبان يه مرد و به نفع اوناست؟!
- تعدد همسران تا 4 تا در سوره نسا چه توجيهي داره؟
سلام
و با عرض خوش آمد خدمت شما
جوابها خیلی مختصر عرض می شود :
1- فطرت تنوع طلب مرد و توحد گرای زن مقتضی تعدد همسر برای مرد و عدم تعدد برای زن است
2- زنان بسیاری از سرپرست محروم می مانند که نیازمند شوهرند اما مردان خود اتکا هستند
3- مرد موظف به حضور در محیط جامعه است در فضای روابط اجتماعی تنوع گرایی او تحریک می شود پس تجویز چهار همسری نوعی اشباع سازی مرد از طرق حلال است
4 - نوع گرایش زن و مرد به همدیگر هم در این امر موثرند
توي همين سوره نسا آياتي در مورد اطاعت؟؟ وجود داره در مورد اينا چي ميگين؟چرا مردا فقط بايد دستور بدن و زنا هم مطيع باشن
تمکین در حیطه امور جنسی است و تسری به همه امور داده نمی شود . فضای عادی روابط بین زن و مرد در جامعه شما را به اشتباه نیندازد .
حكم سنگسار ؟؟
برخوردهای قانونی شدید در تخلفاتی است که :
1- امکان تخلف در آن قابل توجه باشد که هست
2- آثار سوء زیادی داشته باشد که دارد
3- سعادت انسان را بطور جدی در معرض خطر قرار دهد که می دهد
4- تضییع جدی حقی در آن موجود باشد که موجود است
5- حریم بسیار محترمی شکسته شود که شده است
پس سنگسار در زنای محصنه موجه است
تو احكام هست كه شوهر هر وقت دلش بخواد مي تونه با زنش رابطه ج برقرار كنه اگه نكنه لعنت مي شه
به لحاظ حقوقی بنیان نکاح و ازدواج بر تمتع جنسی مرد از زن است پس او قانونا و شرعا در این مورد حق دارد و عدم ادای حق مستلزم دوری از رحمت خدا یا همان لعن است پس لعن اختصاصی به این مورد ندارد
موفق باشید
با سلام
اصلا یکی از عللی که اکثریت زنان جهنمی میشوند همین عدم اسلام آنهاست ! اسلام یعنی تسلیم بودن در برابر حق تعالی .
اینکه دربرابر امر خدای سبحان ودستور ائمه هدی علیهم السلام غیرت بخرج بدهیم و آنرا بخلاف هوای نفس خود بدانیم نشان از سرکشی نفس اماره و پیروزی شیطان دارد .
چرا خداوند من را زن آفریده ودستور ماندن در خانه داده و تو را مرد و آزاد و چرا گفته که مرد بر زن برتری دارد و .... اینها ربطی به ما ندارد اگر فلسفه اش را دریافتیم که چه بهتر اگر هم نیافتیم : اسلمت لرب العالمین :
اميد وارم با نظراتتون يا من قانع بشم يا...
با توجه به اينكه من زني مسلمانم اما هميشه از بحث در مورد زن در اسلام فراريم چون اگه كسي ازم دليل يه چيزاييو بخواد توش مي مونم. البته بيشتر درگيري با خودمه . بگذريم.1- تعدد همسران تا 4 تا در سوره نسا چه توجيهي داره؟ (فقط نگين شرط عدالت چون تو كتم نميره)
2- توي همين سوره نسا آياتي در مورد اطاعت؟؟ وجود داره در مورد اينا چي ميگين؟چرا مردا فقط بايد دستور بدن و زنا هم مطيع باشن
3- حكم سنگسار ؟؟
4- تو احكام هست كه شوهر هر وقت دلش بخواد مي تونه با زنش رابطه ج برقرار كنه اگه نكنه لعنت مي شه و ايجور چيزا، اينم قانونش :
تمکین خاص : زن خود را برای نزدیکی با شوهر در هر حال و در هر زمان و مکانی که مانعی در آن نیست و حرمتی ندارد و آماده و خود را در اختیار مرد قراردهد مانند اینکه زن در حال نماز خواندن و یا ماه رمضان و مکانهایی که حرمت دارند نباشد و زن باید در آن وقت آماده نزدیکی با شوهر خود باشد و با درخواست او این عمل را انجام دهد و خود را کاملاً در اختیار شوهر قرار دهد .« تمکین خاص در زمان بیماری که نزدیکی با زن باعث زیان گردد واجب نیست».13 ماده 1108قانون مدنی نیز بیان می کند اگر در زمانی که هیچ مانعی برای تمکین نبود، زن تمکین نکرد مستحق نفقه نخواهد بود.انگار اين احكام از زبان يه مرد و به نفع اوناست؟!
نمیدونم اگه الان نظرمو بنویسم چه اتفاقی میافته
.بعید نیست پستمو حذف کنن ولی میخوام یه توصیه بهت بکنم از روی تجربه! تو این سایت دنبال جواب شبهات مربوط به زنان نگرد . چون پشیمون میشی من خودم از بچگی با مسائل مربوط به زنان مشکل داشتم یه جوری که پدرم به شوخی بهم میگفت فمنیست. ولی تو این مشکل داشتنم کوتاه نیومدم و رفتم دنبالش . من درس دین رو اینجوری شروع کردم... این سایتو که پیدا کردم خیلی خوشحال شدم فکر کردم گرهی از کارم وا میشه اما با چند تا تاپیک و پست اول چنان خورد تو پرم که واسه همیشه از فعالیت تو این سایت پشیمون شدم . مشکلی که حل نشد هیچ . بیشترم شد اینجا هم با جاهای دیگه فرقی نداره . غالبا یه عده مرد میان جوابتو میدن،بدون اینکه چندان درسی در مورد روانشناسی زن . جامعه شناسی زنان خونده باشن و پاسخ های عرف پسند بلد باشن . منظورم اون دسته از پاسخ هاییه که یه فرد عادی میفهمه بدون نیاز به پیش زمینه های منطقی ،فلسفی یا اعتقادات در حد تیم ملی! الان که من به این جای زندگیم رسیدم . پاسخ اکثریت قریب به اتفاق سوالامو گرفتم .به رضایت قلبی رسیدم و تو سایتای دیگه کم و بیش با دیگران بحث میکنم ولی فعلا ترجیح میدم در باره پاسخت سکوت کنم چون فقط به مقام ثبوت رسیدم نه اثبات . یعنی برای خودم جا افتاده هنوز باید خیلی بخونم تا بتونم خوب برای دیگران هم جا بندازم. اما توصیه ی من بهت اینه که خودت برو دنبالش. برو بگرد. خیلی هم به مردا اعتماد نکن و از پاسخ هاشون دلگیر نشو مگر متفکران بزرگ و علمای دین مثل شهید مطهری و علامه طباطبایی و از این دست و الا این مردا فقط واسه توجیح یه سری محفوظات سر هم میکنند و به راحتی حتی فطریات و اخلاقیاتم واسه این توجیحاتشون زیر پا میزارن و تازه فکر میکنند گل گفتند و لابد هر کی قبول نکنه جهنمیه و غیرت کفر امیز داره!
(ببخشین یکم قاطی شد. نمیدونم چرا متنم اینتر نمیخوره همش به هم میچسبه ) موفق باشی خانمی
اميد وارم با نظراتتون يا من قانع بشم يا... با توجه به اينكه من زني مسلمانم اما هميشه از بحث در مورد زن در اسلام فراريم چون اگه كسي ازم دليل يه چيزاييو بخواد توش مي مونم. البته بيشتر درگيري با خودمه . بگذريم.
سلام
به سایت اسک دین خوش اومدین. امیدوارم به جواب سوالاتتون برسین.
با توجه به اینکه هر تاپیک به یک سوال اختصاص پیدا میکنه، برای انسجام مطالب و نتیجه بهتر، لینک چند تاپیک مرتبط با سوالهاتون رو قرار میدم. لطفا پیگیری مباحث باشه در تاپیکهای مرتبط.
- تعدد همسران تا 4 تا در سوره نسا چه توجيهي داره؟ (فقط نگين شرط عدالت چون تو كتم نميره)
تعدد زوجات برای زن (ضمن جواب به عنوان، به بحث تعدد زوجات برای مرد هم اشاره شده.)
- توي همين سوره نسا آياتي در مورد اطاعت؟؟ وجود داره در مورد اينا چي ميگين؟چرا مردا فقط بايد دستور بدن و زنا هم مطيع باشن
تفاوت زن و مرد در نشوز(مراد از نشوز سرکشی و طغیان و سرپیچی کردن هر یک)
حكم سنگسار ؟؟
حقوق کیفری اسلام در ترازوی منتقدان (سنگسار)
سنگسار جنایتی هولناك یا حکمی اسلامی؟
کاربر محترم، اگر سوال دیگری هم براتون مطرحه، ابتدا از امکان جستجوی بالای صفحه سمت راست استفاده کنید؛ در صورتی که به جواب سوالتون نرسیدید در انجمن مربوطه، موضوع جدید ایجاد کنید.
با تشکر.
سلام
و با عرض خوش آمد خدمت شما
جوابها خیلی مختصر عرض می شود :
1- فطرت تنوع طلب مرد و توحد گرای زن مقتضی تعدد همسر برای مرد و عدم تعدد برای زن است
2- زنان بسیاری از سرپرست محروم می مانند که نیازمند شوهرند اما مردان خود اتکا هستند
3- مرد موظف به حضور در محیط جامعه است در فضای روابط اجتماعی تنوع گرایی او تحریک می شود پس تجویز چهار همسری نوعی اشباع سازی مرد از طرق حلال است
4 - نوع گرایش زن و مرد به همدیگر هم در این امر موثرندتمکین در حیطه امور جنسی است و تسری به همه امور داده نمی شود . فضای عادی روابط بین زن و مرد در جامعه شما را به اشتباه نیندازد .
برخوردهای قانونی شدید در تخلفاتی است که :
1- امکان تخلف در آن قابل توجه باشد که هست
2- آثار سوء زیادی داشته باشد که دارد
3- سعادت انسان را بطور جدی در معرض خطر قرار دهد که می دهد
4- تضییع جدی حقی در آن موجود باشد که موجود است
5- حریم بسیار محترمی شکسته شود که شده است
پس سنگسار در زنای محصنه موجه استبه لحاظ حقوقی بنیان نکاح و ازدواج بر تمتع جنسی مرد از زن است پس او قانونا و شرعا در این مورد حق دارد و عدم ادای حق مستلزم دوری از رحمت خدا یا همان لعن است پس لعن اختصاصی به این مورد ندارد
موفق باشید
با سلاماصلا یکی از عللی که اکثریت زنان جهنمی میشوند همین عدم اسلام آنهاست ! اسلام یعنی تسلیم بودن در برابر حق تعالی .
اینکه دربرابر امر خدای سبحان ودستور ائمه هدی علیهم السلام غیرت بخرج بدهیم و آنرا بخلاف هوای نفس خود بدانیم نشان از سرکشی نفس اماره و پیروزی شیطان دارد .
چرا خداوند من را زن آفریده ودستور ماندن در خانه داده و تو را مرد و آزاد و چرا گفته که مرد بر زن برتری دارد و .... اینها ربطی به ما ندارد اگر فلسفه اش را دریافتیم که چه بهتر اگر هم نیافتیم : اسلمت لرب العالمین :
لحنتون خيلي تنده، اگه خودتم يه زن بودي اين حرفو ميزدي؟ بعيد مي دونم....
نمیدونم اگه الان نظرمو بنویسم چه اتفاقی میافته
.بعید نیست پستمو حذف کنن ولی میخوام یه توصیه بهت بکنم از روی تجربه! تو این سایت دنبال جواب شبهات مربوط به زنان نگرد . چون پشیمون میشی من خودم از بچگی با مسائل مربوط به زنان مشکل داشتم یه جوری که پدرم به شوخی بهم میگفت فمنیست. ولی تو این مشکل داشتنم کوتاه نیومدم و رفتم دنبالش . من درس دین رو اینجوری شروع کردم... این سایتو که پیدا کردم خیلی خوشحال شدم فکر کردم گرهی از کارم وا میشه اما با چند تا تاپیک و پست اول چنان خورد تو پرم که واسه همیشه از فعالیت تو این سایت پشیمون شدم . مشکلی که حل نشد هیچ . بیشترم شد اینجا هم با جاهای دیگه فرقی نداره . غالبا یه عده مرد میان جوابتو میدن،بدون اینکه چندان درسی در مورد روانشناسی زن . جامعه شناسی زنان خونده باشن و پاسخ های عرف پسند بلد باشن . منظورم اون دسته از پاسخ هاییه که یه فرد عادی میفهمه بدون نیاز به پیش زمینه های منطقی ،فلسفی یا اعتقادات در حد تیم ملی! الان که من به این جای زندگیم رسیدم . پاسخ اکثریت قریب به اتفاق سوالامو گرفتم .به رضایت قلبی رسیدم و تو سایتای دیگه کم و بیش با دیگران بحث میکنم ولی فعلا ترجیح میدم در باره پاسخت سکوت کنم چون فقط به مقام ثبوت رسیدم نه اثبات . یعنی برای خودم جا افتاده هنوز باید خیلی بخونم تا بتونم خوب برای دیگران هم جا بندازم. اما توصیه ی من بهت اینه که خودت برو دنبالش. برو بگرد. خیلی هم به مردا اعتماد نکن و از پاسخ هاشون دلگیر نشو مگر متفکران بزرگ و علمای دین مثل شهید مطهری و علامه طباطبایی و از این دست و الا این مردا فقط واسه توجیح یه سری محفوظات سر هم میکنند و به راحتی حتی فطریات و اخلاقیاتم واسه این توجیحاتشون زیر پا میزارن و تازه فکر میکنند گل گفتند و لابد هر کی قبول نکنه جهنمیه و غیرت کفر امیز داره!
(ببخشین یکم قاطی شد. نمیدونم چرا متنم اینتر نمیخوره همش به هم میچسبه ) موفق باشی خانمی
شما درست مي گي اين مردا فقط به فكر خودشونن اصلاً مارو درك نمي كنن. فقط دلشون مي خاد مارو هزار سوراخ قايم كنن تا مبادا چشمو گوشمون باز شه حقو حقوقمون بخام يا بخايم پيشرفت كنيم. فقط مي خان نيازاشونو بر طرف كنيم براشون بچه بياريم، غذا بپزيم، اجازه بديم شهوتشونو با گرفتن زنهاي زياد (حالا بحث صيغه بماند كه از همش بدتره) تخليه كنن. من يكي زير بار اين چيزا نمي رم. خوشحال مي شم با هم بيشتر آشنا شيم و بحث كنيم . شايد با كمك تو به جايي برسم. بقيه رو پيام خصوصي مي گم.
لحنتون خيلي تنده، اگه خودتم يه زن بودي اين حرفو ميزدي؟ بعيد مي دونم....
سلام
منتظر نقد شما بر مطالبی که نوشتیم هستیم .
موفق باشید
در این مساله هم من صریحا بگویم که متعادل ترین و بهترین دیدگاه در مساله ی خانم ها و حقوق خانم ها در اسلام چه در حوزه ی هست و نیست ها و چه در حوزه ی باید و نباید ها را آیت الله جوادی آملی که می توان گفت بزرگترین شاگردان حاضر علامه طباطبایی هستند نوشته اند و اتفاقا در این موضوعات آقای جوادی دیدگاهشان با خود حضرت علامه و شهید مطهري هم متفاوت است و به نظر نظر آقای جوادی معقول تر بنظر می رسد. کتاب «زن در آینه ی جلال و جمال» از آیت الله جوادی آملی. لینک دانلودش هم اینجاست(در پیوست نوشته هم هست) :
ولی امروزه می بینیم فقهای متعددی از جمله آیت الله جوادی املی ، آیت الله محمد ابراهیم جنّاتی و آیت الله صانعی و ... این نظر را دارند و حتی نظرشان کلی تر بوده و حق مرجعیت خانم را بصورت مطلق قائل اند، هم بر آقایان و هم بر خانم ها.
یا مثلا در امر قضاوت ، آیت الله جوادی آملی ، آیت الله خامنه ای ، آیت الله جنّاتی ، آیت الله صانعی و ... به این حق برای خانم ها قائل اند.
سلام مجدد:Gol:
و تشكر ويژه از جناب طارق
بابت درك عميق و نوع ديدگاه به زن و همينطور سخنان ارزشمندي كه از جناب آيت اله جوادي آملي قرار دادن.
خود من كتاب زن در آينه جمال ... خوندم بسياز زيبا نوشتن ؛ حتي همين زنان و ناقص العقل بودن هم خودنده بودم تو كتاب ولي بنا به يه دليل نتونستم نقل قول كنم.
اينكه شما اين كارو انجام دادين واقعا جاي سپاس و تقدير داره.
تا بعد
يا علي :Gol:
ممنون از طارق به خاطر مطالب خوبش. از طارق مي خام فقط روي مسائلي بحث كنيم كه در قران آمده.
چون من با اكثر احدايث مشكل دارم مخصوصن اونايي كه با عقل جور در نميان.
حالا اول در مورد سوره نسا و تك تك در مورد آياتي كه عرض مي كنم بحثمونو ادامه بديم.
آيه معروف 34 :
الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاء بِمَا فَضَّلَ اللّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَبِمَا أَنفَقُواْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِّلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللّهُ وَاللاَّتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلاَ تَبْغُواْ عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلِيًّا كَبِيرًا ﴿۳۴﴾
قبلن در مورد اين آيه بحث شده اما شما فرض كن اين آيرو يه فرد عادي مي خونه كه عربي و تفسير عربي بلد نيست و فقط ترجمه فارسي قرانو مي خونه . كه تنبيه يا زدن معني شده . تو اين دوره زمونه كه همه جا حرف برابريو صلح و حق خانم هاست، فكر نمي كنه اين چه دينيه كه مي گه زنتونو بزنيد؟؟ مگه زن بچس؟؟ تازه بچه هارم الان ديگه كسي نمي زنه!
يه سوالي ازت مي پرسم اميدوارم راستشو بگي. شما گفتي به نتيجه نرسيدي و تسليم شدي. الان قلبن راضي هستي؟ روحيت چطوره؟
يه سوالي ازت مي پرسم اميدوارم راستشو بگي. شما گفتي به نتيجه نرسيدي و تسليم شدي. الان قلبن راضي هستي؟ روحيت چطوره؟
بنظر من دین ما تحریفات زیادی داشته البته بجز قران ولی وقتی یک انسان منصف و صادق نیست که بیاد احادیث جعلی را کاملا مشخص کنه چه فایده خودمون خسته میکنیم
بنظر من دین ما تحریفات زیادی داشته البته بجز قران ولی وقتی یک انسان منصف و صادق نیست که بیاد احادیث جعلی را کاملا مشخص کنه چه فایده خودمون خسته میکنیم
جواب سوال من اين نبود. البته حق با شماست تحريف يه چيز طبيعيه مرور زمان ، آدما ، حكومت ها، جنگها و و و باعث تغيير همه چيز مي شن.
اولا مبنای من در بررسی سوالات پاسخ آیت الله جوادی آملی است که منظومه ی اطلاعات و شناخت دینی شون بسیار کامل تر از حتی علمای دیگر است. و بعد حول آن صحبت می کنم مگر اینکه در موردی ایشان چیزی نگفته باشند یا در مورد خاصی نظر من چیز دیگری باشد.
ثانیا باید به عوامل غیر معرفتی و انگیزه های بحث در شما هم اشاره ای کنم که گاهی فردی در تعیین مسید زندگی و اعتقاداتش قطعا به نتیجه رسیده که اسلام دین حق نیست یا قرآن کلام خدا نیست یا تحریف شده یا ... و تنها هفدش از ورود به این بحث ها این است که هر طور شده ثابت کند که در گفته های دین حرف غلط هست.
ولی یک کسی هم واقعا به دنبال پاسخ سوالات خویش بوده و در تردید است و اگر توضیح درست و مطابق عقلی داده شود می پذیرد.
واقعا ازتون تقاضا دارم که اگر در خودتون انگیزه ی نفر اولی که گفتم را می بینید بفرمائید تا من بحث نکنم. و اخلاق انسانی هم ایجاب می کنه که به نبده بفرمائید تا وقتم رو صرف بحثی که مبنای مخاطبم عدم پذیرش است نکنم.
البته از سیاق صحبتتون فهمیدم انگیزتون مورد دوم هست و واقعا سوال دارید ولی جهت اطمینان سوال کردم.
ثالثا قرآن کریم دارای ویژگی هایی است که پیش فرض تالیف و نزول این کتاب آسمانی بوده و اگر قصد ورو د به آن و فهم ان را دارید ، باید به آن ویژگی هایی که در اصل تحقق این کتاب مورد نظر بوده ملتزم باشید. مثلا قرآن کریم آیات محکم و متشابه دارد ، آیات ناسخ و منسوخ دارد ، استعاره و تشبیه و... دارد.نمی شود کسی بگه من می خوام بیام سراغ قرآن ولی ویژگی های ساهتاریش رو قبول ندارم.قرآن رو همانطور که هست باهاش مواجه باید بشیم نه اون طوری که دلمون می خواد.
برای مورد اول فرمودید که در مورد آیه ی «الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاء بِمَا فَضَّلَ اللّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَبِمَا أَنفَقُواْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِّلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللّهُ وَاللاَّتِي تَخَافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَاهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضَاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ فَإِنْ أَطَعْنَكُمْ فَلاَ تَبْغُواْ عَلَيْهِنَّ سَبِيلًا إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلِيًّا كَبِيرًا» صحبت کنیم. در این آیه و بیان شما سه نکته قابل بحث بوده هست :
1. قیّومیت مرد ها بر زنان
2. واضربوهنّ
3. اینکه به معضلات اختلاف زبانی اشاره کرده و گفتید : «يه فرد عادي مي خونه كه عربي و تفسير عربي بلد نيست و فقط ترجمه فارسي قرانو مي خونه.»
1. در مورد عبارت «الرّجال قوّامون علی النّساء» که زنان تحت قیّومیت مردان هستند، خلاصه و چکیده ی گفته ی آیت الله جوادی آملی را از کتابی که در پست قبل معرفی کردم می آرم و فکر می کنم در این مورد همین توضیحات کافی باشه؛
« الف : قيمومت و معناي آيه ﴿الرجال قوّامون علي النساء﴾(3) است. بايد دانست آنجا كه زن و مرد به عنوان دو صنف مطرح ميشود، هرگز مرد قَوّام و قيّم زن و نيز زن تحت قيمومت مرد نيست؛ بلكه قيمومت در مورد رابطه زن و شوهر است.
ب : وانگهي، اين قوّام بودن نيز نشانه كمال و تقرّب به خدا نيست؛ چنانكه در وزارتخانهها، مجامع و... افرادي به نام مدير، مسئول و كارگزار، قوّام ديگراناند، اما اين مديريت، فخر معنوي نيست؛ بلكه مسئوليتي اجرايي و تقسيم كار است و ممكن است مرئوس خالصانهتر از قيّم كار كند و ارزش كار او بيشتر و نزد خدا مقرّبتر باشد.
قوّام بودن مربوط به مديريت اجرايي است؛ زيرا قرآن ميفرمايد: ﴿الرّجالُ قوّامون علي النّساء بما فضّل الله بعضهم علي بعضٍ و بما أنفقوا من أموالهم ﴾(1). اين سرپرستي مزيتي و فضيلتي براي مرد نيست؛ بلكه كاري اجرايي و وظيفه است؛ يعني روح قيّوم و قوّام بودن، وظيفهمندي است؛ پس :
قرآن كريم نميگويد كه زن در فرمان مرد است؛ بلكه ميفرمايد: مرد وظيفه سرپرستي زن و منزل را به عهده دارد.
اگر اين آيه به صورت تبيين وظيفه تلقي شود و نه اعطاي مزيت، آنگاه روشن ميشود كه جمله ﴿الرّجال قوّامون علي النساء﴾ به معناي «يا أيّها الرّجال كونوا قوّامين» است؛ يعني اي مردها! به امر خانواده قيام كنيد؛ تعبير ﴿الرّجال قوّامون علي النساء﴾ جملهاي خبري است، ولي روح آن انشاست؛ يعني اي مردها! قوّام منزل و سرپرست آن باشيد و كارها را در بيرون انجام دهيد و اداره زندگي را در منزل به عهده بگيريد؛
ج : معناي قيّم بودن شوهر نسبت به زن، يك امر حقوقي تخلّفناپذير يا اختلافناپذير نيست؛ زيرا در صورتي كه زن استقلال اقتصادي و صلاحيت اداره، تدبير، نگهباني و نگهداري حيثيت خويش را داشته باشد، ميتواند در متن عقد نكاح محدوده آن قيموميّت را با توافق شوهر تعيين نمايد تا به هيچ وجه به استقلال و كيان وجودي او آسيبي نرسد.
د : از اين رهگذر، بايد توجه شود كه عنوان سالار به معناي فرمانروا و حكمران و فوق قانون و غيرمسئول، براي هيچ كسي نسبت به ديگري روا نيست؛ خواه در حريم خانه و به نام مردسالاري باشد يا در متن جامعه و به عنوان رئيسسالاري يا فقيهسالاري يا عناوين ديگر؛ زيرا مهمترين شرط صلاحيت سرپرست خانواده يا جامعه، همانا دو عنصر محوري علم و عدل است.
1. آيه ﴿الرّجال قوّامون علي النساء﴾ مربوط به زن و شوهر است؛ نه زن مقابل مرد.
2. اين قيمومت، معيار فضيلت نيست؛ بلكه وظيفه است.
3. قيّم بودن زن و مرد در محور اصول خانواده است؛ گاهي زن قيّمِ مرد و زماني مردْ قيّمِ زن است و در اصول خانوادگي بسياري از مسائل عوض ميشود. اطاعت فرزندان از ساحت مقدس پدر و مادر واجب است و اگر فرزند كاري خلاف رضايت پدر يا مادر انجام دهد، عاق آنان ميشود و عقوق والدين حرام است؛ بنابراين مادر نيز بر پسر قيّم است؛ گرچه پسر او مجتهد يا متخصص باشد و اصولاً در مسائل مربوط به داخل خانواده، زن و شوهر و مادر و فرزند و پدر و فرزند حقوق متقابلي دارند كه با حقوق و ضوابط مربوط به صنف زن و مرد متفاوت است.
4. قيمومت مرد با شرايط ضمن عقد، تحديدپذير و قابل واگذاري است.
5. قيمومت در زبان قرآن به معناي فرمانروايي و سالارگري نيست؛ بلكه يعني سرپرستي و مديريت و مسئوليتپذيري و چنين قيمومتي نه تنها مقام نيست كه باربرداري و خدمتگزاري است.» منبع : زن در آینه ی جلال و جمال
باید این توضیح را بدم که ببینید یک سری اختلافاتی که بین مرد و زن فرض گرفته می شه که خود بنده هم از مخالفین و منتقدین جدی این مسئله هستم ، اختلاف در مسائلی است که نه دلیلی برای آن هست و نه با عقل جور در می آید. از جمله اختلاف عقل در زن و مرد و ... .یعنی هر انچه که به روح آدمی بر می گردد.
اما یک سری اختلافات که میان زن و مرد مربوط به بدن مادی و جسمانیشون میشه ، واقعا قابل انکار نیست. و اینجاست که بنظر می رسه بر عکس افراط بالا ، اینجا یک تفریطی صورت گرفته و گاها در بعضی نهله های فمینیسم و فمینیسم رادیکال می بینیم که سعی در کِتمان تفاوت های بدنی و ظاهری دارند.
ببینید نباید در یک بحث دقیق و علمی و حق خواهانه ، واقع نگری رو کنار بزاریم. واقعا قابل انکار نیست که میان بدن جسمانی و مادی مرد و زن اختلاف هست ، مرد زُمُخت تر و محکم تر و قوی تر و زن لطیف تر و ضعیف تر و ظریف تر است. (دقت کنید که اینجا قوی و ضعیفی صرفا از جهت زور بازو و ... مدّ نظر است.)
حالا واقعا به دور از هر بحثی ، با عقل دو دو تا چهارتای خود بسنجید که کارهای سخت و گاها کثیف و سِفت و خطرناک را مرد بهتر می تواند انجام دهد یا زن؟ ببینید نمی گیم یکی می تونه و یکی نمی تونه ها. همچنین نمی گیم یکی باید انجما بده و یکی نباید ها. خوب دقت کنید ، میگم عقلا بین خوب و خوب تر ، اینکه ما کار سخت و سفت و خطرناک رو بدیم به مرد یا زن ، کدوم خوب و کدوم خوب تر هست؟مثل بستن دار بست برای یک ساختمان 20 طبقه یا کار با جرثقیل؟ مسلما همه می گن مرد. و از اون طرف کارهای لطیف تر و ظریف تر بهتر هست به چه کسی داده بشه؟ مثل تربیت کودکان در مهدکودک و دبستان که با روح لطیف کودکان سر و کار دارند ، نه لوله های داربست و پیچ و مهره؟ مسلما زن.
حالا وقتی قرار هست یک نفر مسئول تامین امنیت و معاش خانواده باشه ، وقتی سرجمع حالت های تامین امنیت و معاش رو بررسی می کنیم می بینیم عمدتا از راهه ای سخت و زمخت و ... ممکنه. مثلا زمانی که مدتی روس ها از کشور های شمالی حمله کرده بودن به استان های شمالی ایران ، ما اهل اردبیل هستیم و شنیدیم که می امده اند و قتل و غارت می کرده اند ، هر مردی یک تفنگ در خانه داشته و اگر به سمت خانه اش حمله می کردند می رفته و از زن و بچه اش دفاع می کرده.
یا مثلا الان دزد به خانه بیاد ، کی بهتر می تونه مقابله کنه؟
و از اون طرف اکثر شغل ها با سختی و درگیری و چانه زدن و دعوای چک و جنس و ... همراهه و سختیش می چربه.
ببینید باز نمی خواهیم بگیم مرد حق داره و زن حق نداره ها که کار کنه ، تامین معاش کنه یا تامین امنیت خانواده ، چنان که الان خانواده هایی هستن که اصلا کل تامین معاش و امنیت خاواده با خامی است که همسرش فوت کرده. داریم در مدیریت کلان جامعه می خواهیم وظیفه ی اصلی این دو کار رو بزاریم گردن یکی ، و دیگری اختیار داره که انجام بده یا نده.
اینجا باز اینکه دو وظیفه ی تامین معاش و امنیت رو بدیم به مرد یا زن ، کدوم معقول تر و بهتره؟ ببینید برای اینکه بنا رو بر وظیفه بزاریم و این دو را بر گردن یکی بگذاریم و براش واجب کنیم؟ و الاّ هم مرد و هم زن حق کار و ... دارند ، ولی برای اینکه گردن یکی بطور قطعی بزاریم کدوم بهتره؟ مرد. پس این مدیریت معاش و امنیت خانواده وظیفه ی لازم مرد است و خانم هم می تواند و آزاد است که در این دو وظیفه مشارکت کند و می تواند نکند.
اما در مورد نکته ی سومتون خوب دقت کنید ، ممکنه شما بگید ، خب این که نشد ، یک کسی که تحصیلات دینی نداره و با زبان عربی هم آشنا نیست ، چطور باید این همه توضیح رو در مورد آیه و ... که بالا تو توضیح دادی بدونه تا بفهمه منظور از آیه چیه؟؟؟!!!
1. آیات اعتقادی
2.آیات اخلاقی
3. آیات احکامی
مثلا وقتی آیه ای می گه : قیامتی خواهد بود با این ویزگی ها ، کسی خیلی به مشکل برنمی خوره که نفهمه ، منتها ممکنه دقیق یا کامل نفهمه که به مطالعه و بررسی می پردازه.
یا مثلا وقتی آیه ای در اخلاق می گه که « لماذا تقولون ما لا تفعلون» برای چه چیزی رو میگید که خودتون بهش عمل نمی کنید!! یا می گه دروغ نگویید ، غیبت نکنید و ... آیا کسی هست اینها رو نفهمه که یعنی چی؟
اما فقط دسته ی سوم یعنی آیات مربوط به احکام شرعی که بهشون «آیات الاحکام» گفته می شه ، اینها به این صورت هست که همه ی مردم با واسطه مخاطب این آیات هستند و مخاطب بی واسطه ی این آیات فقها و علما هستند که ابزار و علوم لازم برای فهم درست و کامل این آیات را یاد گرفته اند.
این ایات که تعدادش حدودا 300 -400 آیه از کل قران است ، اینها تحقیقی نیست برای همه ، برای مردم تقلیدی است و برای عده ای از مردم که علما هستند تحقیقی است. و الّا اگر قرار بود آیات مربوط به احکام وشرع رو همه خودشون بخونن و بفهمن ، چه کاری بود مرجع تقلید و علما و ... باشند؟!!!
و دلیلش هم اینه که اولا احکام شرعی بنا به زمان تغییر می کنند و ثانیا جزئیاتش بیان نشده و باید از متن متون دینی و روائی استخراج بشه. اگر خدا می خواست همه ی احکام رو با تمام جزئیاتش و برای تمام زمان ها بفرسته ، که همه خودشون بخونن و فهمن ، باید مثلا الان که حدودا 14 قرن از نزول قران گذشته ، برای هر 100 سال یک احکام متناسب با اون زمان می فرستاد و با تمام جزئیات یعنی چیزی در حدّ کلّ فتاوی یک مرجع در هم هی شاخه ها که حدود 5 جلد می شه. پس یعنی در 14 قرن ، برای هر 100 سال 5 جلد کتاب احکام نازل می شد ، این یعنی 70 جلد فقط آیات مربوط به احکام تا زمان ما. پس اگر ده قرن دیگه هم تا قیامت و ظهور و .. مانده باشه ، 50 جلد اضافه می شه و.... اونوقت یعنی پیامبر باید در تمام طول عمر می نشست و وحی را منتقل می کرد. و چه کسی می توانست از اینها حراست کنه ، و از اون گذشته فکر ماها تعطیل می شد و یک مصرف کننده ی صِرف می شدیم. اصلا ممکن نیست.
پس این آیه جزو آیات الاحکام است ، فهم درستش برای علما و فقها ممکنه و مردم جزئیات و توضیح آیات را از علما باید بپرسند.
[/color]
اقای خیر البریه که احتمالا باید اقا باشید هیچ کجا در هیچ حدیثی همچین مساله ای نیومده.این عقیده افرادی هستش که صد سال پیش به خانوم ها میگفتن ضعیفه!
با سلام
اینجانب تا به امری یقین نداشته باشم اینچنین قاطع قضاوت نمیکنم ، در احادیث صحیح و متفق بین الفریقین بسیاری آمده که اکثریت اهل جهنم زنان هستند :
ثانیا باید به عوامل غیر معرفتی و انگیزه های بحث در شما هم اشاره ای کنم که گاهی فردی در تعیین مسید زندگی و اعتقاداتش قطعا به نتیجه رسیده که اسلام دین حق نیست یا قرآن کلام خدا نیست یا تحریف شده یا ... و تنها هفدش از ورود به این بحث ها این است که هر طور شده ثابت کند که در گفته های دین حرف غلط هست.
ولی یک کسی هم واقعا به دنبال پاسخ سوالات خویش بوده و در تردید است و اگر توضیح درست و مطابق عقلی داده شود می پذیرد.
واقعا ازتون تقاضا دارم که اگر در خودتون انگیزه ی نفر اولی که گفتم را می بینید بفرمائید تا من بحث نکنم. و اخلاق انسانی هم ایجاب می کنه که به نبده بفرمائید تا وقتم رو صرف بحثی که مبنای مخاطبم عدم پذیرش است نکنم.
البته از سیاق صحبتتون فهمیدم انگیزتون مورد دوم هست و واقعا سوال دارید ولی جهت اطمینان سوال کردم.
در جوابتون بايد بگم من تا تحقيق نكنم چيزي و رد و قبول نمي كنم. حالا كه اون چيز اسلام و قرانه قضيه خيلي حساسه. من معاد و توحيد و حضرت محمد رو قبول دارم. ببيند من اكثر احكامو قبول دارم و مطمئم ديني اسلام كاملتر نيست . حتي در بحث زن ها اسلام خيلي از ديگر دين ها قويتره. اما خوب انسان كمال گراست. فقط مي خام ان شاا.. به اطمينان برسم.
پس خيالون راحت از دسته اول نيستم.
[FONT=arial]1. در مورد عبارت «الرّجال قوّامون علی النّساء» که زنان تحت قیّومیت مردان هستند، خلاصه و چکیده ی گفته ی آیت الله جوادی آملی را از کتابی که در پست قبل معرفی کردم می آرم و فکر می کنم در این مورد همین توضیحات کافی باشه؛
در مورد قواميت مردها مشكلي ندارم. اين مورد به اختلافات احساسي و فيزيكي زن و مرد برمي گرده همه مي دونيم كه اين اختلافا هست. فلسفه ازداوجم در اين اختلافه. كه باعث تعديلو تكامل مي شه. بالاخره هرجايي بايد يه مديرعاملم داشته باشه ديگه. وگرنه زندگي بهم ميريزه. من و شوهرم هميشه با هم مشورت مي كنيم حتي خيلي وقتا شوهرم به خاطر اينكه من ناراحت نشم اگه حرفم از نظرش منطقي نباشه حرف منو قبول مي كنه. زندگي واقعي خيلي فرق مي كنه. قانون زندگي مي تونه عشق و مهربانيم باشه. :Cheshmak:
با سلام
اینجانب تا به امری یقین نداشته باشم اینچنین قاطع قضاوت نمیکنم ، در احادیث صحیح و متفق بین الفریقین بسیاری آمده که اکثریت اهل جهنم زنان هستند :
[URL="http://www.askdin.com/showthread.php?t=11067"]http://www.askdin.com/showthread.php?t=11067[/URL][/QUOTE
شما که اینقدر دینداری باید بدونی که دل شکستنم خوب نیست درضمن جز خدا هیچ کس نمیدونه اخر کار چه خبره.
اسرار جهان را نه تو دانی ونه من این سر ومعما نه تو خوانی و نه من
قبل از صبحت در مورد بقيه فرمايشاتتون بايد بگم اين زني كه شما مثال زدي به نظرتون مونگول نيست؟
آخه اگه زني اينقدر مونگول باشه با ضرب كه آدم نمي شه بيچاره دست خودش نيست عقل نداره!
اين كه شما مثال زدي بيشتر شبيه يه بچست نه آدم عاقل و بالغ!
محدودیت برای زن همینه نه بیشتر
همون چیزی که گاه و بیگاه میکوبونن فرق سر خانوما
بدون اینکه بدونن واقعا شامل چه چیزایی میشه
یعنی فقط باید مونگل نباشی:khandeh!: و کارهای محیرالعقول انجام ندی و پس انداز چندماه خانواده رو نندازین دور(فکر نکنم از این خانوما پیدا بشه)
ولی خیلی از انسانهای سطحی نگر،فکر میکنن زن باید دستش بسته باشه،نباید جایی بره و ..
با سلام خدمت دوستان گرامی:Gol:
[quote=خیر البریه;125643]چرا خداوند من را زن آفریده ودستور ماندن در خانه داده و تو را مرد و آزاد و چرا گفته که مرد بر زن برتری دارد[/quote]
دقیقا خداوند کجای قرآن فرمودند که مرد بر زن برتری داره و شاید هم از یک حدیث قدسی میفرمایید!؟؟
لحنتون خيلي تنده، اگه خودتم يه زن بودي اين حرفو ميزدي؟ بعيد مي دونم....
عادت میکنید دوست عزیزم
:ok:خیلی واسم جالبه که ماشالله بخاطر فهمی که خدا به مرد ها داده 99% آن ها در احکام مربوط به خودشان تسلیم هستند و هیچگونه سوالی نمیکنند که چرا تا وقتی جان در بدن داریم میتونیم زن بگیریم و....!!!!
اما متاسفانه زنان این فهم رو ندارن و در صورتی هم که بپرسن مرد ها آنان را به تسلیم نبودن محکوم میکنند!!!
راستش منم اگه مرد بودم تسلیم بودم!
آخه کی بدش میاد...!!!
قبل از صبحت در مورد بقيه فرمايشاتتون بايد بگم اين زني كه شما مثال زدي به نظرتون مونگول نيست؟ آخه اگه زني اينقدر مونگول باشه با ضرب كه آدم نمي شه بيچاره دست خودش نيست عقل نداره!
عادت میکنید دوست عزیزم :ok:
خیلی واسم جالبه که ماشالله بخاطر فهمی که خدا به مرد ها داده 99% آن ها در احکام مربوط به خودشان تسلیم هستند و هیچگونه سوالی نمیکنند که چرا تا وقتی جان در بدن داریم میتونیم زن بگیریم و....!!!!
اما متاسفانه زنان این فهم رو ندارن و در صورتی هم که بپرسن مرد ها آنان را به تسلیم نبودن محکوم میکنند!!!
راستش منم اگه مرد بودم تسلیم بودم!
آخه کی بدش میاد...!!!
آره خوب همه چيزاي راحتو قبول دارن اصلن چرا دنبال دليلش باشن؟!
اميد وارم با نظراتتون يا من قانع بشم يا... با توجه به اينكه من زني مسلمانم اما هميشه از بحث در مورد زن در اسلام فراريم چون اگه كسي ازم دليل يه چيزاييو بخواد توش مي مونم. البته بيشتر درگيري با خودمه . بگذريم.
با سلام و احترام
از مـجـموع مطالعات و بررسى ها در جوامع غير متمدن قبل ازاسلام و جوامع متمدن مثل چين , هند , مصر قديم و ايران و جوامع عرب پيش از اسلام مى توان چنين نتيجه گرفت :اولا : اين جوامع زن را انسانى هم سطح حيوان و ضعيف مى دانستند كه اگر آزاد ومستقل باشد براى جامعه فساد و تـباهى به بار مى آورد ; ثانيا : زن را به مثابه سكنى يا غذا كه از شرايط لازم براى زندگى است به حـسـاب مـى آوردند نه عضو و عنصرى سازنده اجتماع .
ثالثا : براى زن هيچ حقى و مالكيتى را به رسـميت نمى شناختند مگربه تبع مرد و تا آنجا كه براى مرد مفيد است ; رابعا : اساس رفتار با آنها برسلطه و استخدام استوار بود . امـا اسـلام زن را مـانند مرد انسان مى داند و همه انسان ها را برابر مى داند مگر آنكه تقوايش بيشتر است.
ان اكرمكم عنداللّه اتقيكم .گرامىترين شما نزد خداوند با تقواترين شماست.( حجرات - 13 ) .
و نيزمى فرمايد : الا من عمل صالحا من ذكر او انثى و هو مومن فلنحيينه حياه طيبه ولنجزينهم اجرهم باحسن ما كانوا يعملون.هر كس كار شايستهاى انجام دهد، خواه مرد باشد يا زن، در حالى كه مؤمن است، او را به حياتى پاك زنده مىداريم و پاداش آنها را به بهترين اعمالى كه انجام مىدادند، خواهيم دا د.( نحل - 97 ) .
اما جايگاه اجتماعى زن از نگاه اسلام : اسلام به لحاظ اجتماعى ميان زن و مرد قائل به تساوى است . همانگونه كه مرد داراى اراده , حق و تكليف است , زن نيز داراى اراده , حق و تكليف است . اسلام جامعه را مولود زن و مرد با هم مى داند و براى زن حقوق مستقل مانند مرد قائل است . [ لها ماكسبت و عليها ما اكتسبت ] . البته زن در نگاه اسلام داراى دو خصوصيت است كه هر يك از اين خصوصيات احكام مطابق خود و خاص خود را مى طلبد . خصوصيت اول آنست كه زن مانند ( حرث ) است يعنى زن است كه نطفه را پرورش مى دهد و نسل انـسـانـى را بـا تـولـيـد مثل بقا مى بخشد و اين خصوصيت سبب مى شود كه زن احكام مخصوص داشته باشد
. خـصـوصـيـت دوم آن اسـت كه وجود زن لطيفتر و روحيه و عواطف او رقيقتر از مرداست و اين خصوصيت نيز سبب احكام خاصى براى زن مى گردد . بنابراين جايگاه اجتماعى زن از نگاه اسلام روشن مى شود چنانكه در قرآن مى فرمايد : [ و لا تتمنوا ما فضل اللّه به بعضكم على بعض للرجال نصيب مما اكتسبوا و للنساء نصيب مما اكتسبن ( نساء - 32 ) . ] مـراد از ايـن آيـات اين است كه ملاك اختصاص زن و مرد به فضايل اعمالى است كه هر يك براى جامعه انجام مى دهند . بـنـابـراين فضايلى مانند ايمان و علم و عقل و تقوى اختصاص به مرد يا زن ندارد بلكه ملاك عمل است .
با سلام و احترام
از مـجـموع مطالعات و بررسى ها در جوامع غير متمدن قبل ازاسلام و جوامع متمدن مثل چين , هند , مصر قديم و ايران و جوامع عرب پيش از اسلام مى توان چنين نتيجه گرفت :اولا : اين جوامع زن را انسانى هم سطح حيوان و ضعيف مى دانستند كه اگر آزاد ومستقل باشد براى جامعه فساد و تـباهى به بار مى آورد ; ثانيا : زن را به مثابه سكنى يا غذا كه از شرايط لازم براى زندگى است به حـسـاب مـى آوردند نه عضو و عنصرى سازنده اجتماع .
سلام ، پس چرا با ظهور اسلام این تفکرات از بین نرفته؟
طارق جان توي همين آيه 34 فقط گفته شده ((نشوز)) من عربي بلد نيستم. ممكنه در مورد اين فعل يكم توضيح بدي.
البته خيلي خيلي لطف مي كني. من كه دعات مي كنم :Gol:
سلام ، پس چرا با ظهور اسلام این تفکرات از بین نرفته؟
خب اينكه معلومه چون همه مسلمان اونم مسلمان واقعي نيستن. چه بسا بسياري از اين افكار بين مسلمان هاي نه چندان معتقد وجود داره. شما عربستانو ببين. اين عربها همچنان جاهلند. فكر كنم اگه چند تا ديگه حضرت محمد(ص) براشون بيادم فايده نداشته باشه. زنهاي عربستان نه حق راي دارن نه حق رانندگي ماشاا... شوهراشونم كه 4 تا 4تا زن دارن
واقعاً حيف كعبه كه تو كشور اين جاهل هاست...:Ghamgin:
سلامممممم بر همه بزرگواران اسک دین
اصلا یکی از عللی که اکثریت زنان جهنمی میشوند همین عدم اسلام آنهاست ! اسلام یعنی تسلیم بودن در برابر حق تعالی . اینکه دربرابر امر خدای سبحان ودستور ائمه هدی علیهم السلام غیرت بخرج بدهیم و آنرا بخلاف هوای نفس خود بدانیم نشان از سرکشی نفس اماره و پیروزی شیطان دارد .
راستش من میخواستم دیگه در تاپیکهایی که مربوط به حق و حقوق خانمهاست چیزی نگم اما حیفم اومد جواب ایشون رو ندم
بزرگوار من فقط از شما ی سوال دارم؟لطفا وجدانتون رو قاضی کنید
اگر شما ب خواستگاری خانمی برید که بگه من فقط به وظایفی که اسلام برام واجب کرده عمل میکنم و در اسلام واجب نیست که زن کار خونه رو انجام بده غذا درست کنه رخت و لباس بشوره و...
در اسلام فقط اطاعت از همسر در چند مساله مشخص شده
حالا آیا شما حاضرید با این خانم ازدواج کنید؟؟؟
کدوم آقایی وقتی بیاد خونه و ببینه همسرش کار خونه رو نکرده اعتراض نمیکنه و میگه خب وظیفه ش که نیست؟؟
چند درصد از آقایون؟؟؟
در همین سایت اسک دین میدونید چقدر تاپیک زده شد که باید برای مهریه سقف در نظر گرفته بشه؟؟؟در کجای قرآن همچین چیزی اومده؟؟؟مهریه حق مسلم خانمهاست کم و زیادش هم دوطرف مشخص میکنند همونطور که خداوند خواسته
آقایون هم اعتراض میکنند برادر من و جهنم به این دلیلی که شما ذکر کردید متعلق به خانمها نیست
لطفا از احادیث سوءاستفاده و تفسیر به رای نکنید
و من الله التوفیق
یا علی
سلام یعنی تسلیم بودن در برابر حق تعالی . اینکه دربرابر امر خدای سبحان ودستور ائمه هدی علیهم السلام غیرت بخرج بدهیم و آنرا بخلاف هوای نفس خود بدانیم نشان از سرکشی نفس اماره و پیروزی شیطان دارد .
زرگوار من فقط از شما ی سوال دارم؟لطفا وجدانتون رو قاضی کنیدبا سلام
اگر شما ب خواستگاری خانمی برید که بگه من فقط به وظایفی که اسلام برام واجب کرده عمل میکنم و در اسلام واجب نیست که زن کار خونه رو انجام بده غذا درست کنه رخت و لباس بشوره و...
در اسلام فقط اطاعت از همسر در چند مساله مشخص شده
حالا آیا شما حاضرید با این خانم ازدواج کنید؟؟؟
چون در این سایت اقایون خیلی ادعا و تاکید بر تسلیم امر خدا و انجام مستحبات دارن بنده هم یه سوال میپرسم و حتما منتظر جواب اقایون مومن هستم که همشون سعی بر پیشی گرفتن در مستحبات دارن
اقایون محترم که عرض می کنین نکاح چه دائم چه موقت مستحبه و ثواب داره و تا حدی که دختران هم میتونن بدون اذن پدر به فتوای برخی مراجع صیغه بشن
شما اقایون بعنوان ازدواج دائم اول ایا حاضرین با یه خانم مومنه که تسلیم امر خداست و از این فرضیه الهی و مستحب فقط قبلا استفاده کرده و صیغه کرده ازدواج کنین؟؟؟
ایا حاضرین با یه خانم بیوه جوان مومنه ازدواج کنین در قران نداریم که ازدواج اقایون حتما باید با دختران باشه اما ایا شما اقایون مومن! چنین کاری میکنین چند درصد شما تمایلاتتون مانع از ازدواج با زنی که قبلا صیغه شده یا حتی دختری که صیغه شده با رعایت شرایط ازدواج دائم میکنین؟؟
منتظر جواب صادقانه هستم
چون دختران صیغه شده و مومن فقط یکی از مستحبات رو انجام دادن بعلاوه یک مرد دیگر هم از این رهگذر ثواب برده!
سوالات بعدی باشه برای بعد
یا حق
سلام من عکس حدیث بالا را در کتابی دیدم که بیشتر اهل بهشت زنان هستند چون خدا از ضعف انها اگاه است :Moteajeb!:
سلام ، پس چرا با ظهور اسلام این تفکرات از بین نرفته؟
با سلام و احترام
اسلام یعنی مجموع آیات و روایات ما که این تعصب کور را مردود شمرده و هرچه هست عمل بد به این فرامین الهی است.
، نخست توجه شما را به آيهاي از سورة حجرات جلب ميكنيم: (يا ايُّها الناس اِنّا خلَقناكم من ذَكَرٍ و اُنثي و جَعلناكم شعوباً و قَبائلَ لِتَعارفوا انَّ اَكرمَكُم عِندالله اتقيكم) يعني اي مردم! ما شما را از مرد و زني آفريديم و شما را شعبه شعبه و قبيله قبيله قرار داديم تا بدين ترتيب، يكديگر را بشناسيد (زيرا همه يك رنگ و يك شكل بوديد، يكديگر را از هم تميز نميداديد و امكان شناسايي ميسر نميشد) و بدانيد گراميترين شما نزد خداي متعال باتقواترين شماست. حال توجه كنيد به اولين آيه از سورة نسأ كه ميفرمايد: «يا ايُّها الناسُ اتَّقوا ربَّكُمُ الَّذي خَلَقَكُم مِن نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً كَثيراً وِ نِسأً وَ اتَّقوا اللهَ الَّذي تَسائَلونَ بِه وَ الأرْحام ...» يعني، اي مردم! در برابر خداوند تقوا داشته باشيد. (از گناه و شرارت بپرهيزيد) پروردگاري كه شما را از يك سرشت و نفس واحد آفريد، و از همان نفس، همسرش را نيز پديد آورد. و از آن دو (آدم و حوا) مردان و زنان زيادي را پراكنده كرد. و در مورد خدايي كه به خاطر او از همديگر درخواست ميكنيد، دربارة اقارب و ارحام خود تقوا پيشه كنيد.
ملاحظه ميفرماييد كه در مسألة آفرينش از نظر قرآن كريم، تفاوتي ميان مرد و زن وجود ندارد. و هر دو از يك سرشت و گوهر آفريده شدهاند.
آيه 195 سورة آل عمران ميفرمايد:
«فَاسْتَجابَ لَهُمْ رَبُّهُم إنّي لااُضيعُ عَمَلَ عامِلٍ مِنْكُم مِن ذَكَرٍ أو أُنثيَ بَعْضُكُم مِن بَعْض» وقتي عدهاي از مردم با ايمان و خداپرست، از خداوند ميخواهند آنها را از اهل جهنم قرار ندهد و گناهانشان را بيامرزد، پروردگار در پاسخ ميفرمايد: دعايشان مستجاب شد. و آنها بدانند كه من عمل نيك آنها را چه مرد باشند و چه زن، ضايع نخواهم كرد.
به تعبير آخر آيه «بعضكم من بعض» توجه كنيد يعني; در نظر من ـ كه آفريدگار شما هستم ـ مرد و زن شما يكسان است. و اگر مؤمني عمل صالح انجام دهد به او پاداش خواهم داد. اما اين كه مرد يا زن باشد، در پاداش فرقي نميكند. از نظر حقوقي نيز قرآن كريم، مرد و زن را مورد توجه قرار داده و ميفرمايد: «ولَهُنَّ مِثْلُ الَّذي عَلَيْهِنَّ» يعني هر حقي كه مرد بر گردن زن دارد، به همان اندازه زن نيز بر عهدة مرد حقوقي دارد. نيز ميفرمايد: للرِّجالِ نَصيبٌ مِمَّا اكْتَسَبوا وَ لِلنِّسأِ نَصيبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ يعني براي مردان از تلاشهاي اقتصادي آنها بهرهاي است و براي زنان نيز همان بهره از تلاشهاي اقتصادي آنهاست; نه اين كه مردان بتوانند ناحق سهم آنها را نيز به خود اختصاص دهند.
در مورد حسن معاشرت با زنان نيز ميفرمايد: و عاشِرُوهُنَّ بالمَعْروف يعني با روش نيك با زنان زندگي نماييد
اكنون به رواياتي كه در اين زمينه هست، توجه فرماييد:
1. امام صادق (علیه السلام) ميفرمايند: درباره دو دسته از افراد كه ممكن است ضعيف واقع شوند از خدا بترسيد. كسي كه اين روايت را از حضرت شنيده است ميگويد مقصود حضرت، زنان و يتيمان بودند.
2. در جای دیگر ميفرمايند: خدا رحمت كند بندهاي را كه ما بين خود و همسرش (زنش) را اصلاح كند و با او خوشرفتاري نمايد; چرا كه خداوند براي تدبير امور منزل و سبك كردن بار زن، مسئوليت خانواده و زن را بر دوش مرد نهاده است.
3. پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله)ميفرمايند: گناه بزرگي است كه مرد، خانوادة خود را رها كند، و بطور كامل و دقيق، نيازمنديهاي مختلف آنان را برآورده نسازد.
4. نیزميفرمايند: چندان جبرئيل از سوي خداي متعال درباره زنان سفارش كرد كه خيال كردم جز در صورت ارتكاب زنا، طلاقش جايز نباشد.
5. باز ميفرمايند: بهترين مردان شما كسي است كه براي زنان و دخترانش بهتر باشد.
6. نيز ميفرمايند: هر كس ـ از مردان ـ به خانوادة خود رسيدگي نكند، ملعون است ملعون!
7. نيز ميفرمايند: بهترين شما كسي است كه براي خانوادهاش بهتر باشد و من براي خانوادهام از همة شما بهترم. 8
. نيز ميفرمايند: آن كه با خانواده و همسرش خوب رفتار كند، خداوند بر عمرش بيفزايد.
9. نيز ميفرمايند: خدمت به خانواده نميكند مگر آنكه صديق و راست كردار باشد. و يا از شهيدان و در زمرة آنان باشد، يا مردي باشد كه خداوند، خير دنيا و آخرت را براي او خواسته باشد. يعني; چون انساني نيك سيرت و محبوب خداوند است، ميفهمد كه بايد به خانواده و همسرش نيكي و احسان نمايد.
10. در روايت ديگري فرموده است: مردي كه همسرش را بيازارد، نماز و هيچ كار خيري از او پذيرفته نيست. و اولين كسي است كه وارد آتش دوزخ خواهد شد.
11. نيز فرمودند: كسي كه زن ميگيرد، بايد احترامش كند.
[quote]
دقیقا خداوند کجای قرآن فرمودند که مرد بر زن برتری داره و شاید هم از یک حدیث قدسی میفرمایید!؟؟
[/quote]
با سلام
منظور از برتری چیست ؟ مثلا در آیه شریفه خدای سبحان فرمود :
وَلِلرِّجَالِ عَلَيْهِنَّ دَرَجَةٌ وَاللّهُ عَزِيزٌ حَكُيمٌ {البقرة/228}
[quote]
اگر شما ب خواستگاری خانمی برید که بگه من فقط به وظایفی که اسلام برام واجب کرده عمل میکنم و در اسلام واجب نیست که زن کار خونه رو انجام بده غذا درست کنه رخت و لباس بشوره و...
در اسلام فقط اطاعت از همسر در چند مساله مشخص شده
حالا آیا شما حاضرید با این خانم ازدواج کنید؟؟؟
[/quote]
خوب اگر بخواهیم دستور اسلام را دقیقا اجرا کنیم میتوانیم خدمتکاران و حتی زنان متعددی بگیریم که هریک به وظایف مشخصی بپردازند.
خوب اگر بخواهیم دستور اسلام را دقیقا اجرا کنیم میتوانیم خدمتکاران و حتی زنان متعددی بگیریم که هریک به وظایف مشخصی بپردازند.
بالاخره زن بگيري يا خدمتكار؟ اصلن فرض كن زن اولت شرط حين عقدكرده كه نتوني زن ديگه اي بگيري. پول خدمتكارم نداري اون وقت چي يعني زنديگو به زنه زهز نمي كني؟؟ البته مي كني:ok:
خوب اگر بخواهیم دستور اسلام را دقیقا اجرا کنیم میتوانیم خدمتکاران و حتی زنان متعددی بگیریم که هریک به وظایف مشخصی بپردازند.
سلامممممممم بر بزرگواران
خیلی ممنووون از پاسخ صادقانتون همین رو میخواستم بشنوم
جالبه که آقایون برای زنان متعدد گرفتن میخواند از هم پیشی بگیرند(امر مستحب)
اما گرفتن خدمتکار برای خانم که در صورت توان مالی داشتند امری واجب هست تعداد آقایونی که اینکار رو میکنند انگشت شماره
یعنی چه کم هستند مردانی که به دستورات اسلام عمل کنند
و چه بسیارند مردانی که به هوس خود عمل میکنند و بها میدند اون هم در پوشش اسلام
جمله شهید مطهری یادتونه؟؟؟
اسلام نوری است که ما مسلمونها حکم شیشه ی کدر و آلوده ای رو داریم که این نور رو احاطه کردیم و نمیذاریم این نور ناب به دیگران برسه و چهره ی اسلام و خراب میکنیم
و من الله التوفیق
یا علی
و در این مسیر نه تنها خداوند اجر هیچکس را – چه زن و چه مرد - ضایع نمی گرداند : فَاسْتَجابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّی لا أُضیعُ عَمَلَ عامِلٍ مِنْكُمْ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ پس پروردگارشان [دعاى ایشان را] اجابت كرد كه من عمل هیچ عاملى از شما را، اعم از مرد یا زن تباه نمىكنم. شما همگى از یكدیگرید و نه تنها ذره ای به کسی ظلم نمی شود : وَ مَنْ یَعْمَلْ مِنَ الصَّالِحاتِ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِكَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ وَ لا یُظْلَمُونَ نَقیراً و هر كه از مرد و زن كارهاى شایسته كند در حالیكه مؤمن باشد آنها داخل بهشت مىشوند و ذرهاى به آنها ستم نمىرود بلکه خالق متعال انسانی را- چه زن و چه مرد – که در مسیر عبودیت گام بزند, به حیات پاک زنده می گرداند : مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیاةً طَیِّبَةً وَ لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ ما كانُوا یَعْمَلُونَ: هر كس از مرد یا زن كار شایسته كند- در حالى كه مؤمن باشد- قطعا او را با زندگى پاكیزهاى حیات حقیقى مىبخشیم و مسلما اجرشان را بر پایه بهترین كارى كه مىكردند مىدهیم و به بهشت برین می رساند : مَنْ عَمِلَ سَیِّئَةً فَلا یُجْزى إِلاَّ مِثْلَها وَ مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولئِكَ یَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ یُرْزَقُونَ فیها بِغَیْرِ حِسابٍ: هر كه بدى كند، جز به قدر آن مجازات نمىشود، و كسانى كه كار شایسته كنند- چه مرد و چه زن- و مؤمن باشند، آنها داخل بهشت شده، در آن جا بىحساب روزى داده مىشوند و حتی ضرب المثل شوند برای ایمان آورندگان! : وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قالَتْ رَبِّ ابْنِ لی عِنْدَكَ بَیْتاً فِی الْجَنَّةِ وَ نَجِّنی مِنْ فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِهِ وَ نَجِّنی مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمینَ: و خدا براى كسانى كه ایمان آوردهاند، همسر فرعون را مثل آورده، آنگاه كه گفت پروردگارا! براى من نزد خویش در بهشت خانهاى بساز و مرا از [شرّ] فرعون و عمل او نجات ده و مرا از مردم ستمكار برهان. و یا همچون مریم مقدس : وَ إِذْ قالَتِ الْمَلائِكَةُ یا مَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاكِ وَ طَهَّرَكِ وَ اصْطَفاكِ عَلى نِساءِ الْعالَمینَ: و هنگامى كه فرشتگان گفتند: اى مریم! خداوند تو را برگزید و پاكیزه داشت و تو را بر زنان جهان برترى داد وَ مَرْیَمَ ابْنَتَ عِمْرانَ الَّتی أَحْصَنَتْ فَرْجَها فَنَفَخْنا فیهِ مِنْ رُوحِنا وَ صَدَّقَتْ بِكَلِماتِ رَبِّها وَ كُتُبِهِ وَ كانَتْ مِنَ الْقانِتینَ: بسیاری از شبهات عقیدتی ناشی از عدم ایمان حقیقی به این جمله است:
در بینش توحیدی, انسان _ چه زن و چه مرد _ ,مخلوق خداوند است :
وَ اللَّهُ خَلَقَكُمْ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ جَعَلَكُمْ أَزْواجاً :
خداوند شما را ابتدا از خاك و سپس از نطفه آفرید. آن گاه جفتهاى یكدیگر قرارتان داد
…
و هدف از خلقت جن و انس بندگی خداست.و بندگی کمال مخلوق است و خداوند انسان را برای رساندن به کمال آفرید از روی رحمت و کرم خود
وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونِ:
و جن و انس را نیافریدم مگر براى این كه مرا بندگى كنند.
در حالیکه خود نیازی به آفرینش ایشان نداشت :
والله غنی عن العالمین :
قطعا خدا از جهانیان بىنیاز است.
بنابراین آنکس که در مسیر بندگی پیشتر ,–چه زن و چه مرد -, نزد خداوند عزیزتر :
یا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْناكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَ أُنْثى وَ جَعَلْناكُمْ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلیمٌ خَبیرٌ
اى مردم! ما شما را از یك مرد و زن آفریدیم، و شما را تیرهها و قبیلهها قرار دادیم تا یكدیگر را بشناسید [و اینها ملاك امتیاز نیست]، قطعا ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست. بىتردید خداوند داناى آگاه است.
در بینش توحیدی مردان و زنان با ایمان دوستان یکدیگرند و در مسیر بندگی یکدیگر را یاری رسانند :
وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ یُطیعُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ أُولئِكَ سَیَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزیزٌ حَكیمٌ:
و مردان و زنان با ایمان یار و دوستدار یكدیگرند كه امر به معروف و نهى از منكر مىكنند و نماز به پا مىدارند و زكات مىدهند و از خدا و پیامبرش فرمان مىبرند. آنان را خدا به زودى مشمول رحمت قرار مىدهد [و] خداوند شكستناپذیر، حكیم است.
و زنان همچون مردان می توانند در تمام کمالات بندگی همچون صبر ,خشوع و... پیش روند :
إِنَّ الْمُسْلِمینَ وَ الْمُسْلِماتِ وَ الْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ وَ الْقانِتینَ وَ الْقانِتاتِ وَ الصَّادِقینَ وَ الصَّادِقاتِ وَ الصَّابِرینَ وَ الصَّابِراتِ وَ الْخاشِعینَ وَ الْخاشِعاتِ وَ الْمُتَصَدِّقینَ وَ الْمُتَصَدِّقاتِ وَ الصَّائِمینَ وَ الصَّائِماتِ وَ الْحافِظینَ فُرُوجَهُمْ وَ الْحافِظاتِ وَ الذَّاكِرینَ اللَّهَ كَثیراً وَ الذَّاكِراتِ أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظیماً:
بىگمان، مردان و زنان مسلمان، و مردان و زنان با ایمان، و مردان و زنان اطاعت پیشه، و مردان و زنان راستگو، و مردان و زنان شكیبا، و مردان و زنان فروتن و مردان و زنان صدقه دهنده، و مردان و زنان روزهدار، و مردان و زنان پاكدامن، و مردان و زنانى كه خدا را فراوان یاد مىكنند، خداوند براى [همه] آنها آمرزش و پاداشى بزرگ فراهم ساخته است.
و مریم دختر عمران را [مثل آورده] كه دامان خود را پاك نگاه داشت پس ما از روح خود در آن دمیدیم و او سخنان پروردگار خود و كتابهاى او را تصدیق نمود و از فرمانبرداران بود.
و سرانجام سیر بندگی انسان – چه زن و چه مرد – رسیدن به رستگاری عظیم است :
لِیُدْخِلَ الْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ جَنَّاتٍ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدینَ فیها وَ یُكَفِّرَ عَنْهُمْ سَیِّئاتِهِمْ وَ كانَ ذلِكَ عِنْدَ اللَّهِ فَوْزاً عَظیماً:
تا مردان و زنانى را كه ایمان آوردهاند، به بهشتهایى داخل كند كه از پاى درختانش نهرها جارى است و در آن جاویدان بمانند و بدىهایشان را از آنها بپوشاند و این در پیشگاه خدا كامیابى بزرگى است.
یَوْمَ تَرَى الْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ یَسْعى نُورُهُمْ بَیْنَ أَیْدیهِمْ وَ بِأَیْمانِهِمْ بُشْراكُمُ الْیَوْمَ جَنَّاتٌ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدینَ فیها ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظیمُ:
روزى كه مردان و زنان مؤمن را مىبینى كه نورشان پیشاپیش آنها و به جانب راستشان شتابان مىرود، [به آنها گفته مىشود:] مژدهى شما امروز باغهایى است كه از پاى درختانش نهرها جارى است، [و] در آنها جاویدانید. این همان كامیابى بزرگ است.
حال انسانی که خود را شناخته و دانسته که چرا او را آفریدند از اعماق وجود ایمان دارد که عمل به آنچه خالق حکیم و مهربان در قالب دین بر او عرضه داشته تنها راه رستگاری اوست.
او می داند که خداوند حکیم است و تفاوتهایی که در آفرینش مرد و زن قرار داده نه به گزاف بلکه به جهت بقاء و مصلحت جامعه بشریت بوده است و در نهایت همه برای رساندن او به کمال .
او می داند که اصل خلقت او به جهت تفضل خالق او بوده و نه استحقاقی از جانب او
چه رسد به تفاوتها و کم و زیادهای خلقت !
که البته در همه آنها حکمتی نهفته است چه آن حکمتها را بداند و چه نداند.
همینکه می داند خداوند حکیم است کافیست.
چه زیبا فرموده خدای بلند مرتبه :
وَ لا تَتَمَنَّوْا ما فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلى بَعْضٍ لِلرِّجالِ نَصیبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا وَ لِلنِّساءِ نَصیبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ وَ سْئَلُوا اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّ اللَّهَ كانَ بِكُلِّ شَیْءٍ عَلیماً:
و چیزى را كه خدا بدان برخى از شما را بر برخى دیگر برترى داده آرزو نكنید.مردان را از آنچه كسب كردهاند بهرهاى است و زنان را از آنچه به دست آوردهاند بهرهاى است. و [هر چه خواهید] از فضل خدا بخواهید كه بىگمان خدا به هر چیزى آگاه است.
إِنَّ اللَّهَ كانَ بِكُلِّ شَیْءٍ عَلیماً !