آیا چادر ملی حجاب است؟--با مشارکت دخترخانم هاوخانم های سایت---
تبهای اولیه
در مورد چادر ملی که به نظر من اصلا حجاب کاملی نیست.
دراین مورد در وبلاگ www.seratenoor-f.blogfa.com
مطلبی با عنوان (درددل با دوستان درمورد وضعیت حجاب) آمده که خالی از لطف نیست که شما نیز آن مطلب را بخوانید.
متشکرم
با سلام به دوستان
لطفا در مورد چادر ملی نظرات خود را بنویسید.
ممنون میشم نگاهتان را به کسانی که چادر ملی سر میکنند و چگونه در جامعه دیده میشوند را بنویسید.
چرا ما یک نوع حجاب را تبلیغ می کنیم و نام ان را هم چادر ملی می گذاریم؟؟؟ اصلا مگر حجاب هم ملی و غیر ملی هم دارد؟؟
سلام استاد
چادر ملی هم یک نوع از انواع مدل چادرهایی هست که چند ساله باب شده.
فکر می کنم هدف این بوده که چادر ها متنوع باشند که هرکس بر طبق سلیقه اش چادر بپوشه .
همان طور که از اسم چادر ملی بر می اید این است که می خواهند یک نوع حجاب و پوشش را با تبلیغ و ......فراگیر کنند
سلام
من دفاعی از چادر ملی نمی کنم ، خودم هم اصلا باهاش موافق نیستم. به همین دلائلی که شما هم فرمودین.
اما فکر نمی کنم کسی قصد داشته بوده که بگه فقط این چادر نماد ملی حجاب باشه و ...
به نظرم این فقط اسم یک مدل چادره.
شما اگر دقت کرده باشین ، خانوم های هر کدوم از کشورهای اسلامی یک نوع چادر دارند که مدلشون یه تفاوت هایی داره با هم.
و اسم مدلشون هم با اسم همون کشور یکی است. مثل چادر لبنانی ، اماراتی...
اما قبل از اینکه چادر ملی به بازار بیاد ، عموما خانوم هایی که چادر می پوشیدند -غیر از خانوم هایی که پوشش محلی خاص خودشون رو داشتند که اسمش هم چادر نیست- از همون چادرهای عادی استفاده می کردند.
از شما چه پنهان ، نگهداری این چادر ها واسه برخی از خانوم ها مخصوصا اگه عادت نداشته باشند سخته.
چادر کشورهای دیگه راحت تره. (اگه از خانوم ها بپرسید ، همه بر این واقفند. )
مثلا دوست خود من به دلیل سخت بودن نگهداری چادر و اینکه عادت نداشت اصلا چادر نمی پوشید.
اندیشه ی چادر ملی فکر می کنم به خاطر همین مساله شکل گرفت.
مدل چادر ملی به مدل کشورهای دیگه که راحت تر هم هستند نزدیکه و در واقع تقلیدی از اونهاست.
و به خاطر این اسمش رو گذاشتند چادر ملی .
و به بازار اومد تا خانوم های راحت طلب :Cheshmak: هم بتونند حجاب داشته باشند!
اما متاسفانه به خوبی تقلید نشده و اصلا مدل خوبی نیست.
و دلیل این هم که هر روز به رنگ تازه ای به بازار میاد ، این بوده که طراحان احتمالا به خیال خودشون خواستند که این چادر واسه برخی از خانوم ها جذابیتش بیشتر بشه.
غافل از اینکه اساسا از چادر بودن خارج شده و شبیه به مانتو شده با این تفاوت که بلند تره.
ممنون میشم نگاهتان را به کسانی که چادر ملی سر میکنند و چگونه در جامعه دیده میشوند را بنویسید.
از این که این سؤال را مطرح نمودید جای تشکر دارد .این پرسش جنبه های متعدد فردی ،اجتماعی ،عقیدتی ومذهبی و... را داراست که هرکسی به فراخوروقت وفکر وسلیقه می تواند ابراز نظر نموده وبه طور کلی پوشش وبه طور اخص ،چادر از نوع ملی را نقد وفواید ونواقص را بیان کند .
همان طور که اساتید گرانقدر در پست های فوق بیان داشته اند ،اصل پوشش مطلوب است واگر به بهترین شیوه ،اجرا شود ،مسلمآفواید آن دوچندان خواهد بود .هم خود فردداری عفت بیشتری خواهد بود ووهم اجتماعاز صیانت بیشتری نسبت به آلودگی گناه برخودار خواهد بود و...
اما در خصوص چادر ملی ،از این که راحت تر از چادر ها معمولی است بحثی نیست ولی از نظر پوشش حجم اندام مصونیتی ندارد ودر برخی موارد سلایق افراد در اصل آن هم دخالت نموده وبه صورت یک مانتوی اندا م نما ،وتنگ دوخته می شود .وبراحتی از اصل خود به چیز دیگری تبدیل شده که به جلوه آرایی شبیه تر است و در کنار آن دیده می شود افرادی که واقعآبه دنبال حجاب خوب وشایسه اند ودر انتخاب پوشش آن چه به تقوا نزدیک تر است را مراعات می کنند از این پوشش استفاده نمی کنند .
اما به هر حال اگر کسی ناچار به استفاده از این چادر باشد ،خوبست به دور از آب ورنگ های جدید وامروزی از آن استفاده کند .
تا از فواید داشتن پوشش بهره کافی راببرد .
همان طور که از اسم چادر ملی بر می اید این است که می خواهند یک نوع حجاب و پوشش را با تبلیغ و ......فراگیر کنند چرا ؟!؟!؟!؟! نمی دانم
اصلا اینطور که شما می فرمایید نیست این روزها مدلهای مختلفی از چادر داره در بازار ارائه میشه تا هر کس طبق سلیقه خودش یه کدوم را انتخاب کنه
چند وقت پیش یکی از طراحان چادر به برنامه به خانه برمی گردیم دعوت شد می گفت بیست مدل چادر طراحی کردند و اورده بود بعضیهاش را نشون می داد و خیلی هم خوب و قشنگ بود هم پوشیده و حجاب کامل اسمش هم چادر ایرانی یا همون ملی بود
تو این اشفته بازار بی حجابی حالا که کسی یا طرحی برای محجبه شدن افراد داره ارائه میشه چرا تخریبش می کنید ؟
با انتقاد به این نوع چادر دردی بی حجابی دوا میشه؟
چرا بعضی از مذهبی های ما باید فقط منتقد باشند ؟از هر چیزی اشکال بگیرند؟ اگر طرحی برای گسترش حجاب داریم ارائه بدیم اگرم نداریم اجازه بدیم بقیه طراحان متعهدمون کارشون بکنند
خیلی هم خوب و قشنگ بود هم پوشیده و حجاب کامل اسمش هم چادر ایرانی یا همون ملی بود
بله :ok: ، درسته ، چادر ملی فقط یک مدل هم نداره.
به نظر من هم تا این جای تلاش طراحان چادر قابل تقدیره.
اما فکر می کنم فعلا بحث سر مدل تنگ این چادر بود که نمی تونه حجاب مناسبی باشه. با وجود اینکه اسمش چادره!
چرا باید پوشش خانم های قومیت های مختلف که در ایران اسلامی زندگی می کنند نادیده گرفته شود؟؟ چرا اقوام محتلف را مجبور به پوشش یک نوع حجاب می کنند؟؟؟ البته این اجبار با کنار زدن پوشش ان اقوام و تبلیغ یک نوع پوشش است
سلام
فکر نمی کنم اجباری در کار باشه.
شما منظورتون اینه که پوشش های محلی تبلیغ بشوند؟
در مناطقی از ایران که مردم پوشش محلی دارند ، اگر دقت کرده باشید خانوم های محلی بسیار پوشیده هستند.
حتی اگر شهر توریستی باشه و مسافران و گردشگران بی حجاب باشند این خانوم ها اصل خودشون رو حفظ می کنند.
این خانوم ها که کارشون درسته :Cheshmak: و لازم نیست واسه حجابشون برنامه ریزی بشه.
اما مثلا در شهر تهران یا بسیاری از شهرهای دیگه مردم پوشش محلی خاصی ندارند و پوشش عادی استفاده می کنند.
که این پوشش عادی ، در بسیاری از موارد حجاب درستی نیست.
فکر می کنم چادر ملی برای این دسته از خانوم ها طراحی شده.
خب بله ، حرف شما کاملا درست و بجاست.
اما خیلی ها هم پوشش محلی خاصی ندارند!
مثلا ما که فارسیم پوشش خاصی نداریم.
من اقوام دیگه رو نمی دونم که همه آیا پوشش خاص دارند یا نه.
خانواده و مادرها و خانم ها چند صد ساله این سرزمین در دهه های قبل چه می پوشیدند؟؟؟ چه حجابی داشتند ؟؟؟ چه لباسی داشتند؟؟ اصلا همین چادر شبی که می پوشند را در رنگ ها و جنس ها و مدل های مختلف تبلیغ بکنند اشکال ندارد ولی نگویند چادر ملی و نگویند لباس ملی
من عکس های متعلق به مثلا صد سال قبل منطقه ی خودمون رو دیدم.
همین چادر عادی بوده.
واقعا اگر بخوام بگم پوشش ما چیه نمیدونم.
و خیلی جاهای دیگه هم همین طورند.
اما در مورد تبلیغ پوشش های محلی به نظر من هم کار خوبیه.
با سلام
آنچه که از دستورات اسلامی بر می آید این است که زنان نباید به گونه ای حجاب کنند که نامحرم متوجه حضور آنان گردد
پس
اگر چادر ملی جلب توجه می نماید حجاب کاملی نیست (مثلا اگر چادر ملی دارای نوارهای تزیینی یا چیزی مشابه آن باشد حجاب کاملی نیست)
همچنین از سیره حضرت زهرا فهمیده می شود که حجاب نباید بدن نما باشد و برجستگی های بدن نباید مشخص گردد
پس
اگر چادر ملی بدن نماست و برجستگی های بدن را نمایان می کند نمی تواند حجاب کاملی باشد
اما
اگر چنین نیست می تواند حجابی کامل باشد
چرا خود خانم ها و دخترهای این قومیت ها وقتی وارد شهرهای بزرگ می شوند از حجاب محلی خود استفاده نمی کنند؟؟؟
سلام
فکر می کنم یه کمی تعداد افرادی که در این بحث دارند مشارکت می کنند کمه.
وقتی اساسا شهرستانی بودن در بسیاری از موارد ، بی کلاسی شمرده میشه ،
وقتی توی فیلم ها و سریال ها ، خانواده های بدبخت بیچاره و با سطح فرهنگ پایین افرادی هستند که از شهرستان به تهران رفته اند ،
این پیامد طبیعی این برخورد هست که افراد نخواهند هویت شهرستانی خودشون رو افشا کنند.
سلام
جناب طاها میشه درباره پوشش محلی بیشتر توضیح بدین؟؟
چیزی که به ذهن من میاد فقط لباس هایی هست که توی روستا میپوشن!!
بازم خودم جواب میدم!:Cheshmak:
ولی باید همین نهادهای مدعی ترویج مبانی و معارف دین باید فکر اساسی برای ترویج حجاب و مخصوصا نوع پوشش بکنند به نظر بنده بهترین و ساده ترین راه مقابله با بدحجابی و بی حجابی و بی بندی وباری برنامه های ماهوراه ها، تقویت و تبلیغ حجاب های قومیت هاست
نهادهای مروج حجاب بر خلاف تصور خیلی کار انجام می دهند.
البته همشون روش های مفیدی نیستند اما به هر حال هزینه میشه ولی من همیشه برام سوال بوده که چرا موثر واقع نمیشه؟!
البته دلائل زیادی وجود داره اما این موردی که شما فرمودین هم می تونه موثر باشه.
چرا خود خانم ها و دخترهای این قومیت ها وقتی وارد شهرهای بزرگ می شوند از حجاب محلی خود استفاده نمی کنند؟؟؟
این مساله فقط در مورد پوشش های قومیتی وجود نداره.
خیلی از افراد مثلا دانشجوها وقتی به شهر دیگری می روند هویت جدید پیدا می کنند.
انگار فقط مردان شهر خودشون نامحرم بودند.
و توجیه شون هم این هست که کسی اینجا ما رو نمی شناسه!
سلام
فکر نمی کنم چادر ملی بد باشه.برای ما تنبلا که خوبه:ok:
توی رسانه ملی که اون اوایل خیلی روی این طرح مانور میدادن.رنگهای زیبا و متنوعی هم داره
1نوع چادر هست به اسم جلابیب.شبیه چادر ملیه ولی از نظر حجاب کامل تره.میتونه جایگزین خوبی برای چادر ملی باشه.من که همون چادر ملی رو ترجیح میدم
باید قبول کنیم از این بهتره که بی چادر بیرون بریم
[FONT=times new roman]نهادهای مروج حجاب بر خلاف تصور خیلی کار انجام می دهند.
البته همشون روش های مفیدی نیستند اما به هر حال هزینه میشه ولی من همیشه برام سوال بوده که چرا موثر واقع نمیشه؟!
چون مدل لباسهایی رو که ارائه میدن زیبا نیستند.خود مانکن های این طرح ها هم میگن ما حاضر نیستیم این لباسها رو بپوشیم.هیچکدوم از جوانهای ما از این لباسها معمولا استفاده نمی کنن
از خیلی کارهای ایشان می توانید چند کار تاثیر گذار را نام ببرید؟؟؟
من کار تاثیر گذاری سراغ ندارم!
این می تونه البته ناشی از ناآگاهی من باشه اما حداقلش اینه که می بینیم روز به روز جامعه بدتر میشه.
که البته نقد روش های تبلیغی حجاب ممکنه تاپیک رو منحرف کنه.
گاهی وقت ها حتی برخی از اقدامات موجب تنفر بیشتر میشه.
وقتی به یک نفر مدام نهیب بزنی و نصیحت کنی ، بیشتر زده میشه.
به نظر میاد کار غیر مستقیم موثرتر باشه.
و همه نوع پوشش و حجابی که در ایران اسلامی رایج است و در بر گیرنده حجاب همه قومیت هاست را تبلیغ می کردند شاید مساله به طور دیگری بود
ولی استاد ، همه که پوشش محلی ندارند!
مثلا شما خودتون تبریزی هستید. مردم شهر تبریز پوشش محلی خاصی در گذشته داشته اند که حالا اون رو کنار گذاشته باشند؟(خانوم ها)
من فکر می کنم برخی از شهرهای ایران هستند که پوشش محلی دارند مثلا لرها و کردها و یا مناطق جنوبی.
اما خیلی ها پوشش محلی خاصی نداشته اند.
بنابراین کارکردن روی مدل های مختلف چادر ، کار قابل تقدیریه.
البته تبلیغ پوشش های محلی هم پیشنهاد بسیار خوبیست.
:: به هر حال پوشش محلی توی شهر دیگه تو چشم می خوره.
:: برخی دوست دارند هویت شهرستانی یا روستایی بودن خودشون رو مخفی کنند.
:: توی محیط غریب برخی افراد از ناشناس بودن خودشون سوءاستفاده می کنند.
که بسیاری از این مسائل با تبلیغ این نوع حجاب ها حل شدنیست.
البته نباید این رو هم نادیده گرفت که خیلی افراد در شهرهای دیگه با پوشش های خودشون ظاهر می شوند.
مثلا من همین یکی دو روز پیش چند تا خانوم رو توی شهر دیدم که پوششون برام ناآشنا بود.
ازشون پرسیدم از کجا اومدید ؟ گفتند از قشم.
و کاملا هم پوشیده بودند.
سلام
ذکر چند نکته رو اینجا لازم دیدم
1)این امر که گفته می شه که هر جایی پوشش خاص خودش رو داره یک امره کاملا صادقه دوستان اگه یه نگاه دقیق تر به تاریخ مناطق واقوام اون مکان بپردازن متوجه ی این امر میشن ،دوستان این نکته رو در نظر داشته باشید که به سیر20 و30وحتی صدساله اکتفا نکنید بلکه تمام سرگذشت و تاریخ ساکنین اون منطقه رو در نظر داشته باشید
2)نکته ی قابل توجه اینکه که تمامی لباس های محلی متعلق به هر قوم ومکانی که میخواد باشه ازنظر سازگاری با محیط ومنطقه ی سکونت افراد استفاده کننده ی اون لباس فوق العاده هستن مثلا لباس اعراب رو در نظر بگیرید این لباس چه از نظر مدل چه از نظر بافت وهمچنین از نظر رنگ بهترین لباسی قابل طراحی برای مناطقی که اعراب در اونجا زندگی می کنن تمام شرایط محیطی در نظر گرفت شده وسیستم جریان هواو....به یه صورت شگفت آوری رعایت شده همین اصل برای سایر لباس های محلی ما صادقه ، اصل سازگاری با محیط،امری که امروزه کاملا فراموش شده ومی بینم که تو تمام مناطق به استثنای چند تا نقطه ی خاص کشور آقایون وخانم ها دارای یه پوشش مشابه اند حالا کم وزیادش کار ندارم امری که روز به روز داره پررنگ تر میشه وتعداد افراد پایبندبه پوشش محلی دارن کمتر می شن
3)اگه نظر مطرح کننده ی سؤال معطوف به چادر هایی که صرفا فرقشون با لباس عروس تو رنگشه که اون سفیده این یکی سیاه،باید بگم که یه چیز افتضاحه واقعا افتضاح
4)نکته ی دیگه اینکه به نظرم بهتر بود گفته بشه آیا حجاب تو چادر خلاصه شده یا یه چیزایی شبیه این،ببینید دوستان خیلی ها در قالب همین چادر ملی که خوشایند طبع خیلی ها نیست یه حجاب کامل رو رعایت می کنن، در مقابل خیلی ها هستند که با چادر معمولی چنان ناز و ادا دارند و یه شکلکایی در میارن که واسه بنده که دخترم جلب توجه می کنه چه برسه....،
5)یکی از اولیات یه حجاب کامل اینه که جلب توجه نکنه حالا هرچی می خواد باشه،آخه وقتی یه خانم با وضع عجیب غریب صورت وموهاش یه چادر رو هم میزاره روشونه اش از اونی که همون وضع خانم رو داره با این تفاوت که چادر رو دیگه نذاشته ،خیلی بیشتر جلب توجه نمی کنه؟ و اینکه حرمت چادر رو هم زیر سؤال نمی بره ؟ یه امره بدیهی که جواب هر دو سؤال مثبته
سلام.
به نظره من چادر ملی حجاب هست ولی نه برای هرکس مثلا فردی تا به حال چادر نپوشیده و تصمیم گرفته چادر بپوشه برای ابتدای کار که سختش نشه و از چادر بدش نیاد بهتره چادر ملی بپوشه.
یا مثلا خانمی که بچه کوچیک داره و بقیه چادر ها نه تنها باعث حجابش نمیشه بلکه سخته واسش و نمیتونه درست استفاده کنه چادر ملی گزینه مناسبی هست واسه راحتی.
البته نه چادر ملی هایی که شرایط چادر رو ندارند یعنی جوری نباشه که باعث جلب توجه بشه.
به نظر من چادرهای دیگه زیباتر هستند.:ok:
حجاب هم یعنی چیزی که حیای ظاهر و باطن رو بیان کنه اگه با چادر ملی اینجور بشه پس حجابه بعضی افراد هستند با هر چادری هم باشند بد حجابند!!
جمع بندی تاپیک برای دوستانی که تازه به جمع ما ملحق می شوند:
در ابتدای تاپیک دوست عزیز و جدیدمون این سوال رو مطرح کردند که آیا چادرهای ملی که گاه متاسفانه تنگ و رنگارنگ هستند می تونند حجاب مناسبی باشند یا نه؟
و از دوستان خواستند نظرشون رو در مورد چادرهای ملی با این ویژگی و افرادی که از اونها استفاده می کنند بگویند.
که البته در همون ابتدای تاپیک برخی دوستان از جمله کارشناسان احکام سایت نظراتی دادند که در صفحه ی اول تاپیک می تونید ببینید.(افراد عموما مخالف استفاده از آنها بودند.)
البته این نکته رو هم یکی از دوستان تذکر دادند که چادر ملی انواع داره ، ما بحثمون روی چادرهای بدن نما و با نوارهای رنگی و یا تماما رنگی هست.
اما بعد ؛ جناب طاها این مسئله رو مطرح کردند که چرا چادر ملی؟!!
چرا قومیت های مختلف که هر کدام پوشش خاص خودشون رو دارند ، همون تقویت و تبلیغ نشه و یک لباس واحد طراحی بشه؟
از نظر ایشان بهترین و ساده ترین راه مقابله با بدحجابی و بی حجابی و بی بندی وباری برنامه های ماهوراه ها، تقویت و تبلیغ حجاب های قومیت هاست
و اما سوالاتی که ایشان مطرح کرده اند:
نظرتان در مورد حجاب های محلی که قومیت های مختلف در شهرستانها دارند چیست؟؟؟
چرا این حجاب ها توسط نهادهای فرهنگی تبلیغ نمی شود؟؟؟
چرا خود خانم ها و دخترهای این قومیت ها وقتی وارد شهرهای بزرگ می شوند از حجاب محلی خود استفاده نمی کنند؟؟؟
لطفا در مورد این سوالات و پاسخشون فکر کنید و نظرتون رو بفرمایید.
آیا حجاب قومیت ها پتانسیل این رو داره که تقویت بشه؟
آیا همه ی قومیت ها حجاب خاص خودشون رو دارند؟
این کار چه معایب و محاسنی داره؟
شما با این کار موافق هستید؟
آیا به نظر شما نهادهای فرهنگی در این مورد کم کاری کرده اند؟
اعوذبالله من الشيطان الرجيم و اعوذبالله من نفسي
بسم الله الرحمن الرحيم
سلام
راستش ارسال هاي دوستان اينقدر طولاني است كه من نوعي از خواندشان خسته مي شوم .
لطفا در بيان نظراتتان لطف كنيد كه ارسال هاي خودتان را كوتاه و با مفهوم و اون قسمتي را كه با نظر شما هماهنگ است را كپي كنيد باتشكر .
اگر به عكس بالا توجه كنيم .
فكر ميكنم از سمت راست ، سومين كاراكتر را كه مشاهده مي كنيد . شخصي است كه چادر ملي دارد .
اين مدل چادر يكسري مزيت ها داره يكسري معايب .
اما معايبي كه داره به نظرم به خاطر سنجش آن با چادرهاي نوع اول است .
خب معمولا اين چنين است كه هرچه حجاب يك فرد پوشيده تر باشد بهتر است .
اما اگر توجه كنيم .
اين چادر ملي پلي است براي كساني كه از چادر استفاده نمي كنند .
تا بتوانند از اين چادر استفاده كنند .
البته منكر تساهل و تسامح در زمينه حجاب هستم .
ولي بين بد و بدتر عقل حكم ميكنه بد را انتخاب كنيم .
حالا بين متوسط و بد نيز همين حكم را دارد كه متوسط را انتخاب كنيم .
به نظرم چادري به اسم چادر ملي كه بصورت پيش فرض قرار گرفته .
مي تواند با انجام برنامه ريزي درست تغييراتي در آن داد و مطئن باشيم كه با ارائه طرح ها و مدل هاي جذاب و درست چادر ،
جذابيت حجاب در بين خيل عظيم ملت خصوصا جوانان بيشتر خواهد شد .
اگه ميخوان در چادر ملي تغييراتي دهند .
به نظرم در آن از فناوري نانو استفاده كنند .
كه در فصول مختلف سال مانند فصل گرما و سرما كاريي متناسب با شرايط آب و هوايي داشته باشد .
ببخشين طولاني شد .
ياعلي مدد
التماس دعا
سلام بر بقیةالله الاعظم ومنتظرانش
با تشکر از دوستان بزرگوار برای دعوت بنده در مشارکت بحث :Gol:
از میان نوشته های دوستان گرامی به مطلب قابل توجهی بر خوردم .
که بحث را به دو بخش تقسیم مینمود
1- چادر ملی حجاب است ؟
2- چادر ملی حجاب مناسب است ؟
با توجه بر این مطلب که لفظ حجاب به معنای پوشش به کار میرود
چادر ملی هم در این معنا در کاربرد لفظی نقش خود را ایفا کرده ومیتوان گفت بله چادر ملی حجاب است .
اما با توجه به مطلب دوم که آیا چادر ملی حجاب مناسب است بررسی دو موضوع دیگر لازم و ضروری به نظر میرسد .
وآن دوموضوع جنبه ی کمی و کیفی حجاب در استفاده از هر نوع وسیله ی پوشش میباشد .
اگر اصل را بر میزان بیان شده در حکم فقهی بنا کنیم مقدار و نوع پوشش در احکام فقه به صورت دقیق بیان شده که تقریبا" میان فقها اجماع کامل در این باره وجود دارد که بر اساس حکم (انشائی) قرآن کریم و دستورات وسیره ی عملی ونقلی معصوم (ع) تعیین شده که این حکم بر هر مسلمان آشکار و واجب است .
پوشش کامل بدن به جز گردی صورت ودستها از مچ تا نوک انگشتان !!! البته با اندک اختلاف در میزان پوشش روی پاها میان فقها
که اکثرا قریب به اتفاق فقها پوشش روی پا را نیز واجب می دانند .
کمیت بیان شده مقدار واجب پوشش است .
اما در بیان کیفیت حجاب باید این نکات را در نظر داشت .اولا" خود نوع پوشش موجب جلب نظر و تحریک در اجتماع نباشد . ثانیا" استفاده کننده از پوشش خود این موارد را در زمان استفاده از پوشش ایجاد نکند .
در صورت رعایت موارد فوق می توان هر وسیله ای با هر نام که مقاصد بالا را تامین نماید را به عنوان حجاب قبول کرد ودر صورت عدم رعایت موارد فوق از جنبه ی کمی وکیفی هیچ نامی نمی تواند شایسته ی حجاب باشد
حجاب در عرف جامعه ی مسلمان یعنی استفاده از وسیله ای که مسلمان ،به ویژه بانوان را از آسیبهای جلب نظر وتحریک دور میدارد و به وسیله ی ان کرامت انسانیت انسان به دور از جنبه های مادی و حیوانی مطرح شده و برای رعایت کننده عزت و ارزش وجود ی به همراه داشته باشد و نه به( به به) گفتنهای عده ای بوالهوس که تنها نفع مادی خود را می نگرند .
نتیجه : چادر ملی - چادر عربی - لبنانی - معمولی و.... اگر جنبه ی کمی وکیفی حجاب را فراهم نکند حجاب کامل و مناسب منظور اسلام نیست!
تکه ای پارچه (مطابق روایت نبوی) که شرایط کمی وکیفی حجاب را فراهم کند حجاب مورد نظر اسلام است .
..................................................................... حق یارتان :roz:.........................................................................................
باسلام خدمت شما دوستان
و با توجه به تذكر دوست خوبمون سعي ميكنم نظرمو كوتاه بگم كه بقيه از خوندن طولاني متن خسته نشوند و بشود يه نتيجه گيري درست كرد
همونطور كه بيشتر دوستان هم همين نظر را دارند چادر ملي يك حجاب هست هرچند شايد بعصي از افراد به دلايلي غير از حجاب سعي در استفاده از ان چادر را داشته باشند اما باز جاي شكرش باقيست كه چادر را انتخاب كرده اند و به مانتوهاي بد جور روي نياورده اند و شايد حركتي رو به جلو و مثبت باشد براي اينكه ارزش چادر را درك كنند. اميدواريم همه اقدام به حفظ حجاب با چادر كنند هرچند چادر ملي:Gol::Mohabbat:
سلام و عرض ادب خدمت همه دوستان
1- در مورد نظر کارشناس بزرگوار جناب طاها باید گفت که نمیشه لباس محلی را تبلیغ کرد.برای این مطلب چند دلبل وجود داره اول اینکه اون لباس مربوط به اون شرایط و اون آب و هوا است.مثلا لباس بلوچ را نمیشه تهران پوشید چون که گرمه برای این آب و هوا ثانیا این ن.ع لباس ها مربوط به شغل خاص اون مناطق بوده اند مثلا چون جنوب یا شمال عمده شغل آقایون ماهیگیری است لباسشون مناسب اون شغله.یا مثلا خانمهای شمالی لباس خاصشون مناسب کارشونه که عموما شالی کوب هستند.
طاها بزرگوار
چطور یک خانم با چادر های جنوبی و نقابش میتونه مثلا توی اداره کار کنه؟
2- بحث در مورد چادر تنگ با هر لقبی به نظر من بحث بی دلیله. وقتی یک پوشش اصول اولیه حجاب را نداره حالا با چسبوندن اسم چادر به اون که موجه نمیشه و به نظر من جای هیچ بحثی برایش نیست.
یا یک شخص حجاب داره یا نداره.ما توی دینمون مگه حجاب نصفه داریم؟
با علم ناچیزی که دارم هیچ موقع جایی لفظ خانم نیمه محجبه را ندیدم!!!
یا محجبه یا بی حجاب.
پس اگر چادری با هر نام و اصطلاحی شرایط حفظ حجاب را داشته باشه نباید منع بشه و باید تبلیغ هم بشه.
چون مثلا یک خانم کارمنده و با چادر آستین دار راحته یک خانم خانه داره و با چادر سنتی راحته و یکی دیگه بچه داره و جلابیب میپوشه و شرایط فعلی جامعه ما همه ی این چادر ها را پذیرفته است و حجاب کاملی هم دارند.
این بحث دقیقا مثل تفاوت مانتو تنگ و گشاده.کدوم مرجعی گفته کسی که مانتوش گشاده و بدن نما نیست و همه ی شرایط حجاب را داره بی حجابه ؟ مثلا پوشش مانتو خانم های لبنانی.و قطعا مانتو تنگ را همه نا مناسب میدونیم.
پس به نظرم نباید بحث را بی دلیل شاخه دار و چالش انگیز کرد و شد قوم بنی اسرائیل و مرتب ایراد گرفت.
از طرفی وقتی پوششی حجاب ملی می شود طرف دیگر سخن این می شود که خانم هایی که غیر از این لباس، حجابی داشته باشند ملی نیستند ، شهرستانی اند، خانم ها و دختران شهرستانی از پوشیدن لباس و حجاب خود که صد مرتبه در تنوع و رنگ و ...........از حجاب ملی برتر است را کنار خواهند گذاشت
سلام
من فکر نمی کنم چنین وضعی پیش باید.
چون همه به این چادرها به چشم یک مدل نگاه می کنند.
اسم این چادر مهم نیست ، چون اسم یک مدل است.
نه چادری که مثلا نماد ملی حجاب ایرانیان باشد.
معنای لغوی حجاب یعنی پوشش،پوشش هم مشخص است یعنی چه،چادری که حجم بدن زن را نپوشاند اصلا حجاب نیست،حالا اسمش را هر چه می خواهید بگذارید(این حرف عقل است)
متأسفانه مقداری هم کم کاری شده،البته بیشتر از مقداری.
هم در زمینه تبیین معارف دینی و هم در گرفتن توهم معنویت از مردم که رهبری بر آن تأکید دارند.
طرف حجاب را که صریح حکم قرآن است را اصلا رعایت نمی کند و بعد به زیارت امام یا امام زادگان مشرف می شود و فکر میکند انسان با معنویتی هم هست.
قرآن در مورد اینطور آدمهائی می گوید:به بعضی از احکام دین ایمان دارند و به بعضی ایمان ندارند،ایشان حقیقتا کافر هستند.
چادر ملی هم به عقیده شخصی بنده برای این بود که اصل چادر را خراب کنند،که همینطور هم شد.
با سلام و تشکر از اقای طاها
مشکل اینجاست که حتی اون جاهایی هم که پوشش محلی دارند جووناشون دوست ندارند از اون لباسها استفاده کنند و پیرها اون لباسها را می پوشند
خانواده و مادرها و خانم ها چند صد ساله این سرزمین در دهه های قبل چه می پوشیدند؟؟؟ چه حجابی داشتند ؟؟؟ چه لباسی داشتند؟؟[/quoteپوشش به شکل چند صد ساله پیش هم هیچ لزومی نداره من شنیدم لباس امام صادق با لباس حضرت علی فرق داشته ادم باید در زمان خودش زندگی کنه
در مجموع من اصلا حرفها و نظرات شما را قبول ندارم
ببخشید شرمنده
چادر ملی هم به عقیده شخصی بنده برای این بود که اصل چادر را خراب کنند،که همینطور هم شد.
:Gig:
مشکل اینجاست که حتی اون جاهایی هم که پوشش محلی دارند جووناشون دوست ندارند از اون لباسها استفاده کنند و پیرها اون لباسها را می پوشند
بله ، به نظر من هم شاید بشه پوشش قومی مردمی که هنوز در حال استفاده از اون نوع پوشش هستند رو حفظ کرد
اما نمیشه پوششی که مدتها به فراموشی سپرده شده بوده را برگردوند.
چون مردم به گذشته بر نمی گردند.
پوشش به شکل چند صد ساله پیش هم هیچ لزومی نداره من شنیدم لباس امام صادق با لباس حضرت علی فرق داشته ادم باید در زمان خودش زندگی کنه
بسلام خدمت شما دوست گرامی
باسلام
الان تقریبا خیلی از لباس هایی که مد میشن یه کپی از مد لباس های قدیمی بعضی نقاط جهان وگاها ایران خودمونه پس میشه این قسمت از گذشته رو برگردوند
البته کار می بره،نیاز به آگاهی سازی داره وایجاد نیاز در مردم برای حفظ سنت هاشون از جمله طرز لباس پوشیدن وحذف احساس سرخوردگی حاصل ار پوشیدن این لباس ها
تاكيد بر نمادهاي هويتي تا حدودي ما رو به اصل خودمون كه اتفاقا" اصل خوبي هم بود مي رسونه اما تو اين جامعه با اين حال و هوا كمتر كسي رنگ وبوي لباس هاي محلي رو
به خودش ميگيره..و براي ايجاد اين اتفاق بايد يه حركت دسته جمعي در بازگشت به فرهنگ
غني گذشته كرد
به هر حال اگر كسي چيزي رو انتخاب ميكنه بهتره برترينشو انتخاب كنه كه چادر مشكي
برتر از چادر ملي و غيره هست.
با سلام
بزرگوار جناب طاها با توضیحی که دادید بیشتر با نظرتون آشنا شدم.
اما به قول دوستانی که اشاره کردند لباس قدیم مال قدیمه و با روایات هم توضیح دادن.
اما من یک جنبه دیگه صحبت را میخواهم بگم.
صحبت شما قبول که نباید لباسی را ملی کرد که اگر کسی غیر از اون را پوشید بی کلاس یا غیر ملی محسوب بشه.اما اگر قرار لباس قومی را ترویج بدهیم باید مثل زمانی که اون لباسها طراحی شده بشینیم و عاقلانه فکر کنیم و لباسی را تدارک ببینیم.
به نظر من قطعا اون لباسی که قدیم استفاده میشده مناسب نیست چون خیلی اوقات دیگه کاربرد نداره.
لباس یک منطقه چند تا نشانه داره اول اینکه متناسب با اون آب و هواست و بعد متناسب با فرهنگ اون منطقه است و بعد بستگی داره به شغل افرادو ...خوب امروز که گزینه شغل و فرهنگ مناطق عوض شده باید لباسی جدید هم طراحی بشه.
پوشش به شکل چند صد ساله پیش هم هیچ لزومی نداره من شنیدم لباس امام صادق با لباس حضرت علی فرق داشته ادم باید در زمان خودش زندگی کنه
دکتر جان چیزی را که شنیدی درست و حسابی نقل کن دنبال اصلش باش،
لباس امام صادق علیه السلام فرق داشت ولی مخالف حدود شرعی نبود،
تمسک به اهل زمانه بودن تا جائی درست است که با احکام دین تعارض نکند،این از بدیهیات عقل است.
در ضمن ظاهر لباس امام صادق علیه السلام کمی راحت تر بوده وگرنه در همان حدیث است که ایشان در زیر همان لباس ،لباس خشن تری از جنس لباس جدشان مولا امیر المؤمنین به تن داشتند.
اعوذبالله من الشيطان الرجيم و اعوذبالله من نفسي
بسم الله الرحمن الرحيم
سلام عليكم
من صحبت هاي جناب طاهاي عزيز را خواندم و موافق صحبت هاي اين بزرگوار هستم و خيلي عالمانه توضيح مي دهند.
اما من يك سوال برام پيش اومد .
لباس هاي محلي در طرح ها و رنگ هاي مختلف قرار دارند .
به نظرتون مرسوم شدن اين لباس ها درطرح ها و رنگ هاي مختلف
در عرف جامعه حكم لباس شهرت را ندارد ؟
ممنون ميشم از جاهليت خارجمان كنيد .
احتمال داره سوالم اشتباه باشه يا كلا بحث رو نفهميدم .
:Gol::Gol::Gol:
باتشكر
يا علي مدد
التماس دعا
به نظر این نوع نگاه به مساله هم خوب نیست که بخواهیم بگوییم عده ای عامدانه بخواهند چادر را از ارزش بیندازند
متأسفانه واقعیته،مثل کاری که در مورد امر به معروف و نهی از منکر شد،به جای فرهنگ سازی در مورد امر به معروف و نهی از منکر،که کار ساده ای هم بود فقط دست و پای آمران و ناهیان را جمع کردند،نیروی انتظامی هم که کار رو به دست گرفت هر وقت که دلش بخواهد و صلاح بدونه وارد میشه و هر وقت هم که دلش بخواد خارج میشه،به این همه اعتراض هم توجهی نمی کنه، بدتر از آن اینکه خیلی افراد برای لج بازی با نیروی انتظامی گناهی مثل بی حجابی رو با وضع بدتری انجام می دهند،اگر قبول ندارید یه سری به خیابان صفائیه قم بزنید و وضع فعلیش رو با قبل مقایسه کنید،متأسفانه واقعیت رو نمیشه نادیده گرفت.