خانم یاسمن شما متن بحث را نخواندید بعد می آئید یک مطالبی رو مطرح میکنید عجیب
دلیل مخالفت شخص بنده با بحث متعه حکمی بود که صیغه کردن دختر باکره رو روا و اجازه گرفتن از پدر دختر رو احتیاط غیر لازم تعئین کرده بود.
این یعنی دختر بازی و پسر بازی ای که شما ازش بیزارید ولی از نوع شرعی.
حال بفرمائید که آیا به نظر شما میشود یک دختر باکره را با این شمایل صیغه کرد یا خیر ؟
ضمنا بنده مرد هستم و خوش خوشانم باید بشود چنین چیزهائی میخوانم چون حداقل میتوانم در عرض 24 ساعت 24 صیغه ای از دختران چشم و گوش بسته باکره مذهبی انتخاب کنم .
نظر شما در این باره چیست آیا این کار من حلال اندر حلال است ؟
من نمی خواستم وارد این بحث بشم چون خوشم نمیاد از این بحثا ، هر کس واسه خودش حد فکری داره و واسه خودش عقایدی ، اما به نظرم (نظر خودمه به کسی بر نخوره ) اگر موضوع مسائل جنسیه ، که واقعا شرمنده هستم از این که بعضی ها انقدر دارن پا فشاری به موضوع این چنین پیش پا افتاده ای می کنند ، خوب برادر من در ازدواجت دقت کن تا مشکلی پیش نیاد به لطف قرن 21 انقدر راه هست واسه تحقیق از مشاوره تا.... ، پس این رو گردن دین نندازین ، مقصر خود کسایی هستند که با چشم بسته میرن جلو
اگر هم بحث اینه که خانواده ای زیر پوشش باشه و حامی باشی ، بازم به لطف زندگی های امروزی و این جامعه که دیگه والا چی بگم همه چیز در اون عادی شده راحت میشه کمک کرد و دلیلی نیست واسه صیغه جز ....
پس اینا بهانست (اینم نظر منه به کسی بر نخوره )
و در باره شما جناب یاس من
اگر فکر می کنی ما داریم اینجا (کره خاکی) زندگی می کنیم واست کمی ناراحتم ، چون از بعضی جاها غافل شدی
دوست گرامی ، من جوابت در این جمله میدم دوست داشتی بفهم دوست نداشتی نه
پشته هر سختی به همون میزان راحتی هست (هر چی سختی کشیدی وقتی به هدفت برسی به اندازه سخت بودنش بعدش راحت هستی و به همون میزان سختی راضی و خوشحال خواهی شد) حالا ببین می تونی ظرفیتت رو انقدر بالا ببری که این سختی هارو پشت سر بذاری که وقتی برگشتی به زندگی اصلیت (اون دنیا) اونوقت هرچی اینجا به خودت سخت گرفتی واست اونجا آسونه
(گرچه دین قشنگ ما سختی نداره ، همه این ها ویژگی آدم شدنه)
-امکان وشرایط ازدواج دایمی اصلاً میسر نیست 2 - دوست پسر یا دوست دختر داشتن حرام است 3 - خود ارضاء کردن حرام است 4 - تماشا فیلم وعکس آنچنانی .........حرام است 5 - دید ونگاه به نامحرم و.و. حرام است 6 - ازدواج مؤقت خلاف عُرف ..........ودر ایران حرام است خوب ............بریم بمیریم
جناب یاس من این شرایط هم برای دختر ها هم برای پسرها مساوی است مگه دخترها میرن میمیرن که پسرها هم برن بمیرن؟؟؟!!!
انتقاد: تا آنجا که توان داشتیم به راه های حل بالا عمل شد ولی نتیجه نداشت ......زیرا از در ودیوار وزمین وزمان تهران ...............
اگر برای پسر ها میباره برای دخترها هم می باره پس اینا بهونست...
خوب راه حل اسلامی برای من جوان چیست؟
راه حل اسلامی برای شمای جوان این است که با دو تا مشاوره صحبت کن تا به شما بگویند ضررهای ازدواج موقت پسر مجرد رو که من به چند تای آن اشاره میکنم:
- فرار از ازدواج دائم
- بی مسئولیتی
- اگر هم ازدواج دائم کنی چون با شخص یا اشخاصی قبلا ارتباط داشتی (شرعی!) دیگه مطمئننا با یک نفر ارضاء نمیشوید و در ذهنیتتان همسر دائم خود را با همسر یا همسران موقت خود مقایسه میکنی و به یکی نمیتونی بسنده کنی...
- و...
- و...
- و...
پس سعی کنید تقوا پیشه کنید تا انشالله شرایط ازدواج دائم شما جور شود
و اما بعد.. ازدواج موقت یا متعه از مسلمات فقه شیعه بوده و هیچ جای انکار و تردید در او وجود ندارد در کتاب وسائل الشیعه ج 14 تحت 46 باب حدود 219 حدیث در مورد متعه و احکام مربوط به آن جمع آوری شده است. که چنانچه مایل باشید می توانید به همان آدرس کتاب نکاح باب 9 ابواب المتعه (ص 436 البته چاپها مختلف می باشد و این چاپ احیاء التراث عربی است) رجوع فرمائید این احادیث معمولاً از کتب اربعه (فروع کافی ـ تهذیب و استبصار و من لا یحضره الفقیه) جمع آوری شده اند. مبناي شرعي ازدواج موقت در فقه شيعه از يك سو قرآن كريم و از سوي ديگر احاديث امامان بزرگوار (ع) است .
تا اینجا که فکر نکنم مشکلی باشد ؟
من باب اطلاع دوستانی که از اول بحث نبودند و در جریان بحث نیستند این مطالب را عرض میکنم.
در این تاپیک کسی مخالف خوردن آب و متعه کردن نیست.
ولی همانطوریکه شرب آب حلال است ولی این حلال بی قید نیست و حد و حدودی برای مصرفش در شرع تعئین شده متعه نیز نیاز به تعئین همین حدود برای تعئین میزان حلال و حرام را دارد.
والسلام
به سخنا ن بنده دقت نکردید
بنده کاملا در جریان بحث هستم جناب بینا این تاپیک و تاپیکهای مشابه را ..... شما مدتی نبودید اخوی ,بگذریم باید خیلی صاف و پوست کنده بگویم :طول و عرض صیغه را فقها گفته اند نیازی نیست کسی اینجا فتوا دهد و به بیراه رود !
درست یادم میاید در مورد حکم سنگسار هم شما مشکلاتی داشتید که خدارا شکر حل شد ،در مورد صیغه هم همینطور است دوست گرامی اینکه کسی ایدز داشته باشد و کسی پول خرج خوردو خوراک زن و بچه اش را به صیغه دهد و ...!.. بقال سر کوچه ما هم این را میفهمد که صیغه در اینجا حرام است
اما مشکل بعضی از دوستان اصل این قضیه است که قدرت علمی رد ان را ندارند و با صیغه احساسی برخورد میکنند اگر اینطور باشد که شما میگوید (مثال آب میزنید) که این قضیه در مورد همه آزادیهای قانونی و تأسیسهای حقوقی، میتوانند مورد سوء استفاده قرار بگیرد !
برای مثال حق رانندگی ـ که یک حق مشروع و پسندیدهای است ـ از سوی عدهای به بدترین نحو مورد استفاده قرار میگیرد و حتی منجر به وارد آمدن خسارت جانی و مالی میشود. پس بدین ترتیب باید گفت: حق رانندگی امری مذموم و پلید است!؟
در حالی که چنین نیست. پس اگر عدهای از این نهاد حقوقی به جهت سوء استفاده بهرهبرداری کنند این امر خدشهای به اصل آن وارد نمیکند؛ بلکه ایراد به خود این افراد یا گریزگاههای قانونی و... وارد است. و اما اینکه چرا بازتاب اجتماعی (متعه)آن پسندیده نیست و جامعه ـ به خصوص بانوان ـ با دید مثبت به آن نمینگرند؟ و هرکسی سخن حقی بگوید آنرا با چوب شهوت رانی میزند
در جواب به این گروه میتوان به علل زیر اشاره کرد:
1. سوء استفاده برخی افراد از این نوع ازدواج، سبب شده جلوهای نامیمون از آن نهاد حقوقی به جای بماند و عدهای نیز با بیان این سوء استفادهها، اصل این نوع ازدواجها را زیر سؤال برده اند.
2. جامعه امروزین ما بیشتر با فرهنگ غرب آشنا شده است؛ در حالی که یکی از ارکان این فرهنگ هرج و مرج و بیبند باری جنسی است. طبق این آموزه بهرهمندی هر چه بیشتر و منفعت هر چه بالاتر از جنس مخالف ـ بدون داشتن مسئولیتی در مقابل او ـ مورد تأکید قرار گرفته، رایج میشود! روشن است افرادی که با این فرهنگ مأنوس میشوند، یاد میگیرند که تن به محدودیتی در خصوص روابط جنسی ندهند و خود را محصور به یک نفر نکنند و در عین حال مسئولیتی نداشته باشند.
3. تبلیغات منفی گروهها و افراد که درباره این نوع ازدواج، عامل دیگر بعضی از مخالفت ها است؛ زیرا عدهای قائل به ارتباط آزاد بین دختر و پسر میباشند!! بدیهی است این عده چون منافع و یا اعتقاداتشان چنین ارتباطاتی را اقتضا میکند، درباره این نوع ازدواج تبلیغات منفی میکنند.
4. در این نوع ازدواج، گمان بانوان آن است که هیچ حق و حقوقی ندارند و صرفاً استثمار آنها مورد نظر است. این امر سبب مخالفت ایشان با این نوع ازدواج میشود. با این اوصاف برخی از دختران و پسران در عین حال که با افراد متعددی ارتباط دارند و روابط نزدیکی را با آنها برقرار میکنند و احیاناً لطمات روحی و جسمی متعددی نصیبشان میشود؛اما حاضر نیستند که طی یک عقد حقوقی و با ضمانت قانونی، با یک نفر ارتباط منضبط و مسئولیت آور داشته باشند! این نشانگر برخورد احساسی با مسئله ازدواج موقّت و غریزه جنسی است و مخالفت برخی از ایشان، به جهت هواپرستی و شهوترانی باشد.
بنده بسیار موافق ام که گفتارمان را سندی کنیم که خدای نکرده به بیراه نرویم
[FONT=times new roman]این مساله مهمترین و واجب ترین امری است که نیاز به تحلیلی کارشناسانه دارد تا برای افراد جامعه خط قرمزی را تعئین کند و هرکسی با هر حد سوادی بتواند بفهمد تا چه حد ارضاء میل جنسی درست و در چه زمانی شهوت رانی است.
از طرفی حکم متعه برای جلوگیری از فسق و فجور لازم الاجرا شده ( بالاخص در جامعه امروز ایران که ازدواجها در سنین بالا صورت میپذیرد ) ولی اگر یک حکم منحرف متعه بخواهد ایجاد فسق و فجور کند بهتر است که نباشد.
ما همه میدانیم دختر و پسر تا زمانیکه اولین تجربه جنسیشان را تجربه نکرده اند تمایلشان برای انجام یک عمل زناشوئی خیلی متفاوت از فردی است که حداقل این تجربه را برای یک بار داشته و میداند چه اتفاقی در انتظار اوست.
بدون شک دختر باکره ای که با عنوان صیغه همخوابه یک مرد گردد با این فشار شهوانی ای که در یک زن هست دیگر نمیتوان از او انتظار زیادی داشت.
بالاخص اگر این دختر در خانواده ای مقید به اصول اخلاق دینی بزرگ نشده باشد.
لذا کسانی که حکم به متعه دختر باکره را - با حکم احتیاطی رضایت پدر- میدهند حداقل چیزی را که باید بدانند این است که دختر صیغه شده و همخوابی با مرد را تجربه کرده را در پرتگاه انحراف جنسی یا بی قیدی در امور دینی خواهند دید و گناهش بدون شک دامنگیر تمام افراد جامعه و نهایتا خود مفتی خواهد شد.
یاحق
بسم رب الحسین
جناب بینا علما پاسخ به این موارد را داده اند به شما توصیه میکنم برای رفع شبهه پیش آمده فقه الصادق، جلد13، ص240 مراجعه کنید
طبق روایات فقهی شیعه ازدواج موقت برای جلوگیری از زنا و فحشا تشریع شده است و طبق بیان امام صادق علیه السلام با این حکم الهی، جلوی زنا گرفته می شود.
باید گفت که اختلاف میان علمای فقه شیعه تنها درباره اذن پدر در ازدواج دختر باکره است. آیت الله العظمی روحانی اذن پدر را در ازدواج باکره شرط ندانسته و فرموده اند: «چنانچه دختر رشیده باشد اذن پدر در ازدواج دائم و متعه شرط نیست و رضایت خودش کافی است.»
در اینجا این سوال مطرح می شود که اساسا عنوان رشیده و بالغه بر چه کسی مصداق پیدا می کند؟
آیا این دو کلمه دارای معنای خاصی است تا جواز و عدم جواز اذن پدر در ازدواج بر آن صدق کند؟
در این میان آیا این دو عنوان ملاک و تشخیص مناسبی برای طیفی است که دستخوش هیجانات سنین نوجوانی و ابتدای جوانی خود می شوند؟
آیا این مساله باعث سوء استفاده عده ای نخواهد شد؟ اینها تعدادی از سوالاتی است که با بیان این مساله ممکن است به ذهن خطور کند لذا ابتداءا گریزی به روش استنباط ایشان درباره این حکم می زنیم: اقوال در مساله اذن پدر در ازدواج دختر باکره متعدد است و روایات نیز چندین طائفه اند:
روایاتی که دلالت بر استقلال ولایت پدر دارند، تعداد آنها 23 تاست؛
روایاتی که دلالت بر جواز تزویج دختر از سوی پدر دارند؛
روایاتی که دلالت دارد جاریه ای که پدر دارد ازدواج نکند مگربا اذن پدر؛
روایاتی که دلالت دارد بر اعتبار اذن پدر در متعه؛
روایاتی که دلالت دارد بر استقلال باکره غیر سفیهه و مالکیت خودش در امر تزویج؛
روایاتی که دلالت دارد ازدواج دختر باکره جایز نیست مگر با اجازه و رضایت خودش؛
روایات متعددی که دلالت دارد بر جواز تزویج متعه باکره بدون اذن پدرش. هر کدام از فقها به دسته ای از این روایات استناد کرده اند و جماعتی نیز میان این روایات جمع نموده اند که آیت الله العظمی روحانی همه آنها را در مجموعه عظیم خود به نام فقه الصادق نقل نموده اند، اقوال غیر قابل را نیز ذکر و با رجوع به اخبار ترجیح، استناد فتاوای خود را از روایات فوق ذکر نموده اند. برای اطلاع دقیق از نظرات فقهی ایشان به فقه الصادق، جلد13، ص240 به بعد رجوع نمایید.
درست یادم میاید در مورد حکم سنگسار هم شما مشکلاتی داشتید که خدارا شکر حل شد ،در مورد صیغه هم همینطور است دوست گرامی
سلام علیکم
احسنتم دقیقا همینطور است که شما میفرمائید بنده تا زمانیکه با مکتب کابالا آشنا نشدم حکم سنگسار را امری اشتباه میدانستم و بعد از اینکه متوجه شدم به زبان اقرار کردم و در جائیکه دیگران بتوانند شاهد باشند و اشتباه بنده را تکرار نکنند این مطلب را ذکر کردم چراکه سنگسار در حقیقت یک عامل برای پیشگیری از ترویج زنای محسنه است.
همچنین میتواند بر ذهنیت عموم در بحث زنا تاثیر گذار باشد.
حال من از شما میپرسم و نه از سید حسن روحانی
اگر سنگسار بعنوان یک عامل پیشگیرنده کاری منطقی و شرعی است و مانع از نشر زنای محسنه میشود
چرا حکمی میدهند که چندین برابر سنگسار اثر بخش تر است ولی در جهت نشر فساد ؟
اگر شما میفرمائید ایشان از حکم مراجع این مسئله را جمع بندی و استنباط کرده اند و این حکم بر اساس روایاتی از طرف مراجع مورد تائید قرار گرفته بنده هم روایات بسیاری را سراغ دارم در مدح و تائید بکار گیری عقل در امور دینی .
آیا آنها به این مطلب هم واقف بوده اند که لزوما باید به عقل هم رجوع کرد و نتیجه این فتاوی را حداقل یکبار تصور کرد ؟
باور کنید که سر همین فتوی پاک ترین دختران به بیراهه خواهند رفت و بهترین پسران زن باره خواهند شد.
من هیچ دلیل برای این موضوع نمیبینم جز 2 مورد که یک موردش را اینجا میتوانم در انظار بگویم و آن این است که این مسئله مربوط به سیاست است و این تاثیر سیاست است بر دین.
والا هر کسی عقلش به این موضوع میرسد که فتوای متعه بدون اذن یعنی نشر زنا . و این درست در جهت عکس حکمی است که نامش سنگسار است و یک تنبیه بازدارنده بود.
و این عقول که میدانند امروز به بی عقلی من و امثال من میخندند که چرا بیان میکنم ولی این را بدانند فردائی هست نامش قیامت است و آنجا خدا پوست میکند از بندگان شیطان.
اگر دختری قبل زا ازدواج تنها 2 یا 3 بار صیغه شود و مدت یک یا دو سال را بدون مرد باشد هیچ دیو یا اژدهائی نمیتواند جلوی شهوتش را بگیرد.
این شهوت در چشمانش باعث بی حیائی میشود و این بی حیائی باعث فساد.
اگر این امر اتفاق نمی افتد بفرمائید من اشتباه میکنم دلیل بیاورید دختر یا پسر به این مسئله مبتلا نمیشوند همانطوریکه از بنده سراغ دارید شجاعت و البته ایمان کافی و خوف از خدا به اندازه لازمه را دارم که در حضور همه عذر خواهی کنم.
ولی اگر اینطور نیست و این مسئله حقیقت دارد از انحرافی طبعیت نکنید که طبق روایتی از من لایحضر الفقیه - امام صادق در وصف مریدان ابو حنیفه میفرماید آنها از ابوحنیفه تقلید نمیکنند او را میپرستند- شما هم به کفر مبتلا شوید.
اگر دختری قبل زا ازدواج تنها 2 یا 3 بار صیغه شود و مدت یک یا دو سال را بدون مرد باشد هیچ دیو یا اژدهائی نمیتواند جلوی شهوتش را بگیرد.
نه! بپرسید خودشون حاضرند با دختری ازدواج دائم کنند که قبلا دو یا سه بار صیغه ی هر کسی شده؟؟؟!!!!
حرف های جناب یا علی (ع) دقیقا مفهومه جمله ی "مرگ حقه ولی برای همسایه" است!!!
گاهی انقدر شهوت چشم و گوش آدم رو کور و کر میکنه که اجازه میده برای رسیدن به خواسته ی خودش به همه چی پشت پا بزنه! همه بحثی در این تاپیک شد جز صیغه ی دختر باکرهبه اذن خودش که به لطف شما به این بحث هم کشیده شد!
آبي گويد: روايت شده كه عبداللَّه بن معمر ليثي به امام باقرعليه السلام عرض كرد: به من گفته اند كه شما به ( حلّيت ) متعه فتوا ميدهيد ؟
حضرت فرمود: خداوند آن را در كتابش حلال شمرده و پيامبرصلي الله عليه وآله نيز آن را سنت خويش قرار داده و اصحاب او نيز به آن عمل كرده اند.
عبداللَّه گفت: ولي عمر آن را نهي كرده است.
امام باقرعليه السلام فرمود: پس تو به اعتقاد صاحبت عمل كن! و من نيز به فرمايش رسول خداصلي الله عليه وآله عمل ميكنم.
عبداللَّه گفت: آيا خوشحال مي شوي اگر دختران شما مورد متعه واقع شوند ؟
امام فرمود: چرا نام دختران را به ميان می آوري اي احمق ؟ آن كسی كه در كتابش متعه را حلال شمرده و براي بندگانش مباح قرار داده ، از تو و آن كس كه بي جهت از متعه نهي مي كنيد غيرت مندتر است و ديگر اينكه آيا مي پسندي و خوشحال مي شوي كه دخترانت به ازدواج حائك ( بافنده و جولا ) در آيند ؟
گفت: نه.
فرمود: چرا حلال خدا را حرام مي شماري ؟
گفت: نه حرام نمي شمارم. ولي آن مرد هم شأن من نيست.
حضرت فرمود: خداوند نيز انجام آن را پسنديده و به آن ترغيب و تشويق نموده و به انجام دهنده آن حوري بهشتي تزويج ميكند. آيا تو از آنچه خداوند رغبت دارد دوري مي جويي ؟ و از آنچه هم شأن حوري بهشتي است كبر و تجاوز ميكني ؟
عبداللَّه خنديد و گفت: سينه هاي شما ريشه درختهاي علم است كه ميوه هاي آن براي شما و برگهاي آن براي مردم است.
نثر الدرر ، ج1 ، ص344 ؛ بحارالانوار ، ج 46 ، ص356
گفتني است ، كليني آن را روايت كرده و مجلسي نيز سند آن را نيكو دانسته و در آن بعد از جمله او كه گفت: آيا خوشحال مي شوي كه... آمده است: امام باقرعليه السلام هنگامي كه سخن از زنان و دختران به ميان آورد ، از او روي گرداند.
احسنتم دقیقا همینطور است که شما میفرمائید بنده تا زمانیکه با مکتب کابالا آشنا نشدم حکم سنگسار را امری اشتباه میدانستم و بعد از اینکه متوجه شدم به زبان اقرار کردم و در جائیکه دیگران بتوانند شاهد باشند و اشتباه بنده را تکرار نکنند این مطلب را ذکر کردم چراکه سنگسار در حقیقت یک عامل برای پیشگیری از ترویج زنای محسنه است.
همچنین میتواند بر ذهنیت عموم در بحث زنا تاثیر گذار باشد.
حال من از شما میپرسم و نه از سید حسن روحانی
اگر سنگسار بعنوان یک عامل پیشگیرنده کاری منطقی و شرعی است و مانع از نشر زنای محسنه میشود
چرا حکمی میدهند که چندین برابر سنگسار اثر بخش تر است ولی در جهت نشر فساد ؟
اگر شما میفرمائید ایشان از حکم مراجع این مسئله را جمع بندی و استنباط کرده اند و این حکم بر اساس روایاتی از طرف مراجع مورد تائید قرار گرفته بنده هم روایات بسیاری را سراغ دارم در مدح و تائید بکار گیری عقل در امور دینی .
آیا آنها به این مطلب هم واقف بوده اند که لزوما باید به عقل هم رجوع کرد و نتیجه این فتاوی را حداقل یکبار تصور کرد ؟
باور کنید که سر همین فتوی پاک ترین دختران به بیراهه خواهند رفت و بهترین پسران زن باره خواهند شد.
من هیچ دلیل برای این موضوع نمیبینم جز 2 مورد که یک موردش را اینجا میتوانم در انظار بگویم و آن این است که این مسئله مربوط به سیاست است و این تاثیر سیاست است بر دین.
والا هر کسی عقلش به این موضوع میرسد که فتوای متعه بدون اذن یعنی نشر زنا . و این درست در جهت عکس حکمی است که نامش سنگسار است و یک تنبیه بازدارنده بود.
و این عقول که میدانند امروز به بی عقلی من و امثال من میخندند که چرا بیان میکنم ولی این را بدانند فردائی هست نامش قیامت است و آنجا خدا پوست میکند از بندگان شیطان.
اگر دختری قبل زا ازدواج تنها 2 یا 3 بار صیغه شود و مدت یک یا دو سال را بدون مرد باشد هیچ دیو یا اژدهائی نمیتواند جلوی شهوتش را بگیرد.
این شهوت در چشمانش باعث بی حیائی میشود و این بی حیائی باعث فساد.
اگر این امر اتفاق نمی افتد بفرمائید من اشتباه میکنم دلیل بیاورید دختر یا پسر به این مسئله مبتلا نمیشوند همانطوریکه از بنده سراغ دارید شجاعت و البته ایمان کافی و خوف از خدا به اندازه لازمه را دارم که در حضور همه عذر خواهی کنم.
ولی اگر اینطور نیست و این مسئله حقیقت دارد از انحرافی طبعیت نکنید که طبق روایتی از من لایحضر الفقیه - امام صادق در وصف مریدان ابو حنیفه میفرماید آنها از ابوحنیفه تقلید نمیکنند او را میپرستند- شما هم به کفر مبتلا شوید.
یاحق
بسم رب الحسین جناب بینا انتظار داریم وقتی از عالمی سخنی گفته میشود با دقت بیشتری به ان نگاه کنید و از حاشیه نگری پرهیز کنید
شما با کابالا کمی آشنا شدید مشکل سنگسار برایتان حل شد اگر کمی بیشتر به عمق کابالا بنگرید آنوقت مشکل صیغه هم برای شما حل میشود این کار را به اهلش بسپارید و آنها کسی نیستند به جز علما در زیر نظر موافقان و مخالفان را میگزارم تا موضوع روشنتر شود و نه اینکه کسی با عقل خود احکام را در ترازوبگذراد
ذکر کردم که علما جواب داده اند و نیاز نیست ما اینجا فتوا دهیم و تفسیر به رای کنیم
هر کسی مرجع تقلیدی دارد دختر باکره برای ازدواج دائم و موقت نیازی به اجازه ی پدرش ندارد
تعریف دختر رشیده و دختر باکره :اختلاف نظر مراجع محترم تقلید در مورد اذن پدر فقط مربوط به دختر رشیده باکره است . طبق نظر همه مراجع تقلید محترم : دختری که باکره نیست می تواند بدون اذن ولی ازدواج دائم یا غیر دائم نماید ، همچنین دختری که باکره و غیر رشیده است برای ازدواج دائم یا غیر دام حتما باید از پدر یا جد پدری خود کسب اجازه نماید . دختر باکره دختری که پرده بکارت آن سالم است دختر باکره و دختری که پرده بکارت آن پاره شده است ، دختر غیرباکره محسوب می شود. دختر رشیده سه تعریف متشابه از سه مرجع تقلید محترم : تعریف اول : دختری که مصلحت خود را تشخیص مىدهد – بتواند امورات خود را اداره کند و بیم آن که فریب بخورد در میان نباشد تعریف دوم : دختری که صلاح وخیر وشر خود را تمیز بدهد ، مثلاً بتواند معاملات مهمه را انجام بدهد تعرف سوم : دخترى که بگونه کامل مصلحت و مفسده را درک مىکند و تحت تأثیر احساسات قرار نمىگیرد
این کار را به اهلش بسپارید و آنها کسی نیستند به جز علما در زیر نظر موافقان و مخالفان را میگزارم تا موضوع روشنتر شود و نه اینکه کسی با عقل خود احکام را در ترازوبگذراد ذکر کردم که علما جواب داده اند و نیاز نیست ما اینجا فتوا دهیم و تفسیر به رای کنیم
نتیجه گیری کلی : همانطور که مشاهده نمودید مراجع محترم تقلید در مورد اذن پدر برای دختر رشیده باکره سه نظر متفاوت دارند : 1 – لازم نیست 2- احتیاط واجب است 3-واجب است
جناب یا علی
این حکمی است که از نظر اهمیت وضعیتش مشخص است و زنا امری نیست که به این سادگی در اسلام نادیده گرفته شود که یکی از احکامش لرزه بر اندام دنیا انداخته. ( ضمنا کمی در مورد کبالا تحقیق کنید تا دفعه بعد نگوئید کبالا باعث تائید صیغه بدون اذن دختر باکره میشود که کاملا برعکس )
حال کدامیک درست است 1 - 3 یا 2 کدامیک ؟ نمیتواند هرسه درست باشد.
یک حکم ناموسی در یک زمان مشخص در یک کشور و مذهب و ملیت مشخص از طرف مراجع به سه شکل کاملا متفاوت ذکر گردیده.
یعنی از بنده که یک فرد عادی و عامی ام گرفته تا عامی ترها و عالمتر ها میدانند این حکم چه عواقبی دارد و همانطوریکه در موضوع سنگسار ذکر و کاملا در آن زمان هم بحث گردید چه عواقبی را بدنبال خواهد داشت.
مثال
یکی می آید و دختر را بدون اذن پدرش صیغه میکند
پدر دختر معتقد است این امر زناست
و میزند این داماد صیغه ای را ناکار میکند.
( مثالی ساده و عامیانه و کاملا قابل درک )
مقتول شهید به حساب می آید و قاتل جانی
یا قاتل کسی است که از حقش دفاع کرده و از ناموسش و مقتول یک فاسد است ؟
کدامیک ؟
(ضمنا معیار دختر رشیده که عیار بندی ای تخمینی و کاملا سلیقه ای است البته در این حکم مبنی نخواهد بود چون پدر اصلا معتقد به این امر نیست ).حال بیابید شهید یا فاسق را
یک توصیه :
همیشه از حق دفاع کنید و هرکسی فکر کرد معصوم از اشتباه و یا مغرض در این دنیا وجود ندارد به این تفکر ساده لوحانه اش نخندید که جهالت امری عادی است.
در پاسخ به سئوال پایانی حضرتعالی و در نتیجه بحث ، باید عرض کنم که : روشن شد که ازدواج موقت در فقه شیعه جایز یا مستحب است حتی اگر فقط برای لذت انجام گیرد
با سلام. پس بحمد الله در این قسمت موافقت وجود دارد. ضمنا قسمت دوم سوال فراموش شد. عرض کردم آیا می توان به چنین کسی که بدون تضییع حقی از دیگران و صرفا برای لذت بردن، متعه نموده با الفاظ هوسباز، شهوتران، شهوت پرست و...توهین نمود؟
حضرت آیت الله مکارم شیرازی در حکمی فرمودند ازدواج موقت نباید دستآویز هوسبازی هوسبازان قرار گیرد این حکم بدین معناست که ایشان در این صورت (در صورتی که موردی از متعه در عرف متدین و آگاه به مسئله ، هوسبازی تلقی شود) ، قائل به عدم جواز آن هستند.
در این برداشت از فتوای ایشان ابهامات مهمی هست که باید روشن شود:
منظور از هوسبازی دقیقا چیست؟! تعریف آن کجا آمده؟! در شرع تعریف شده یا واگذار به عرف است؟!
آیا اکنون در عرف ـ آنهم عرف متدین ـ تعریف روشنی برای هوسبازی وجود دارد به گونه ایکه بر سر آن توافق داشته باشند؟!
آیا اینکه متعه، در موردی، هوسبازی محسوب شود یا خیر مثلا بستگی به نیت فرد دارد؟! یا تعداد متعه ؟! یا وضعیت خانم متعه شونده؟! و یا...؟!
این ابهامات چیزهایی نیست که به سادگی بتوان از آن گذشت.
مثلا ممکن است کسی ادعا کند، عرف متدین، متعه کردن مرد متاهل را برای لذت بردن، هوسبازی میداند در اینصورت آیا طبق فتوای ایشان و برداشت شما، متعه حرام است؟! ـ چیزی که خود شما به صراحت در پاسخ به بنده جایز دانستید ـ
یا کسی بگوید اگر زن، جوان و زیبا باشد، هوسبازی است. در اینصورت آیا طبق برداشت شما از فتوای ایشان، متعه حرام است؟!
و سؤالی اساسی تر:
آیا هوس یا رفتار طبق آن، مطلقا حرام است یا مهم آن است که از راه حلال باشد یا حرام؟!
آیا در دو مثال فوق(زن زیبا و...) اصلا هوس وجود ندارد یا اینکه مسلما هوس وجود دارد اما چون حلال است شریعت جایز دانسته است؟
آیا در استفتاء شما یا پاسخ ایشان، اشاره ای به حل این ابهامات شده است؟!
فرض کنید شخصی مقلد ایشان است و اکنون می خواهد متعه داشته باشد، چه شرایطی را باید رعایت کند تا از نظر عرف متدین، هوسباز تلقی نشود تا متعه اش جایز باشد؟!
وضعیت موجود : 1 -امکان وشرایط ازدواج دایمی اصلاً میسر نیست 2 - دوست پسر یا دوست دختر داشتن حرام است 3 - خود ارضاء کردن حرام است 4 - تماشا فیلم وعکس آنچنانی .........حرام است 5 - دید ونگاه به نامحرم و.و. حرام است
چرا که اگر نظری به فحشا ی که در جامعه وجود دارد بیاندازید چند درصد بخاطر صیغه بوده که شما چنین از صیغه یاد میکنید ؟ چند جوان میشناسید که از راه صیغه به زانو در آمده اند ؟
آنهم با این شرایط فراهم و آسان برای زنا ولی مشکلات متعدد برای متعه!
واقعا راه حل مشکل گناه زنا ، متعه است؟
کلا عادت همه است ظاهرا به جای حل مشکل صورت سوال و پاک کنن!
هروقت شما حاضر شدی دخترت یا خواهرت مرتبا متعه این و اون بشه اون وقت باید بحث و ادامه داد!
این آقایون یا بعضی از خانومها چرا انقدر اصرار دارند که بگن ازدواج موقت حقشونه؟؟؟؟؟؟؟؟؟ باشه همه ی آقایون حق ازدواج موقت دارند پس خواهشا مهر همه شون رو تمام و کمال پرداخت کنند... آقایون تو همین پرداخت مهریه زن اصلی شون که حقشونه موندند چه برسه به ازدواج موقت....اشتباه از خانوماست که ارزش خودشون رو پایین آوردند... به نظر من اگر همه ی خانومها ارزش خودشون رو می دونستند هیچ وقت تن به همچین ازدواج هایی نمی دادند تا هیچ مردی به فکر ازدواح موقت نیفته... :no:
جناب یاقوت احمر نه تنها شما بلکه سایر مردان هرگاه میبینند خانمی محقق حرف حقی میزنند برای اینکه به اصل صحبت های اون خانم کسی نپردازه و از اصل قضیه دور بشن ایشون رو به احساسی حرف زدن متهم میکنید در حالی که اگر پست های استاد بزرگوار را مطالعه کنید متوجه میشوید نه تنها احساسی نیست بلکه سر شار از تجربیات ایشون است و خیلی بیشتر قابل استفاده است تا با حرف های کسی که از جامعه بی خبر است و تنها برای هوا و هوس خودش منکر مشکلات احتمالیه این امر میشود
ما که بی صبرانه منتظر مقالات ارزشمند سرکار استاد هستیم:kaf::kaf::kaf: تا تجربیاتشون رو از دانشگاه ها بگویند تا کسانی که چشمانشان را رو به حقایق بستند و فقط به فکر تمایلات جنسیشان هستند بی آنکه بدونند گاهی هم از قضا سركنجبین صفرا فزود...
خوب، بدون اینکه به پروفایلتان نگاه کنم، از شیوه کلامتان پیداست که شما هم یک خانم هستید!
باز هم مطلبی سرشار از احساسات و توهین و تهمت. من هر چه متن شما را خواندم، حتی یک استنتاج منطقی در آن نیافتم. لطفا اگر کسی از دوستان یک استنتاج منطقی در متن فوق دید، آن را نشان دهد.
در حالیکه بنده به جناب استاد حتی یک توهین هم نکردم (اگر بوده، نشان بدهید).
مغالطه های متعددی در متن شما وجود دارد که بنده به آنها نمی پردازم. اما برای کسی که کوچکترین آشنایی با منطق داشته باشد و بدون تعصب هم نگاه کند، بسیار واضحند. کاش کسی از دوستان محترم، این مغالطه ها را در متن فوق فهرست می کرد.
من تا حالا فکر می کردم فقط نباید با عوام بحث علمی کرد.
حالا تجربه کردم که با خیلی از خانم ها هم نباید بحث علمی کرد.
شما هر جور دوست دارید می توانید فکر کنید. حرجی نیست!!
وضعیت موجود :
1 -امکان وشرایط ازدواج دایمی اصلاً میسر نیست
2 - دوست پسر یا دوست دختر داشتن حرام است
3 - خود ارضاء کردن حرام است
4 - تماشا فیلم وعکس آنچنانی .........حرام است
5 - دید ونگاه به نامحرم و.و. حرام است
6 - ازدواج مؤقت خلاف عُرف ..........ودر ایران حرام است
خوب ............بریم بمیریم :Ghamgin:
.
.
راه حل ا هل دین :
عبادت وخودسازی وتهذیب نفس
نماز شب خواندن وروزه گرفتن مستحبی
ورزش ومطالعه وتفریح سالم
انتقاد:
تا آنجا که توان داشتیم به راه های حل بالا عمل شد ولی نتیجه نداشت ......زیرا
از در ودیوار وزمین وزمان تهران ...............
..............گناه ومنکرات ؛ بی حجابی ؛ تحریک وتهیج وفحشا وبی بندوباری ومراکز فسق وفجور وانترنت و وماهواره .و.و ............وجود دارد
وقتی طوفان نوح بر مردم آن زمان از آسمان وزمین باریدن ووزیدن گرفت وهمه را غرق نمود...........
امروزه در
تهران ........
درشهرک غرب ........اریا شهر ..........گناه از اسمان می بارد ومعصیت از زمین می جوشد ........وهمه را .....
خوب راه حل اسلامی برای من جوان چیست؟
امروزه اسلام همه راه ها بر من بسته است ...............چه کنم ؟
حکومت اسلامی هم به فکر حفظ نظام است:khandeh!: نه در فکر پیاده کردن احکام اللهی:Ghamgin: است
چه کنیم ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خانم یاسمن شما متن بحث را نخواندید بعد می آئید یک مطالبی رو مطرح میکنید عجیب
دلیل مخالفت شخص بنده با بحث متعه حکمی بود که صیغه کردن دختر باکره رو روا و اجازه گرفتن از پدر دختر رو احتیاط غیر لازم تعئین کرده بود.
این یعنی دختر بازی و پسر بازی ای که شما ازش بیزارید ولی از نوع شرعی.
حال بفرمائید که آیا به نظر شما میشود یک دختر باکره را با این شمایل صیغه کرد یا خیر ؟
ضمنا بنده مرد هستم و خوش خوشانم باید بشود چنین چیزهائی میخوانم چون حداقل میتوانم در عرض 24 ساعت 24 صیغه ای از دختران چشم و گوش بسته باکره مذهبی انتخاب کنم .
نظر شما در این باره چیست آیا این کار من حلال اندر حلال است ؟
یاحق
با سلام
من نمی خواستم وارد این بحث بشم چون خوشم نمیاد از این بحثا ، هر کس واسه خودش حد فکری داره و واسه خودش عقایدی ، اما به نظرم (نظر خودمه به کسی بر نخوره ) اگر موضوع مسائل جنسیه ، که واقعا شرمنده هستم از این که بعضی ها انقدر دارن پا فشاری به موضوع این چنین پیش پا افتاده ای می کنند ، خوب برادر من در ازدواجت دقت کن تا مشکلی پیش نیاد به لطف قرن 21 انقدر راه هست واسه تحقیق از مشاوره تا.... ، پس این رو گردن دین نندازین ، مقصر خود کسایی هستند که با چشم بسته میرن جلو
اگر هم بحث اینه که خانواده ای زیر پوشش باشه و حامی باشی ، بازم به لطف زندگی های امروزی و این جامعه که دیگه والا چی بگم همه چیز در اون عادی شده راحت میشه کمک کرد و دلیلی نیست واسه صیغه جز ....
پس اینا بهانست (اینم نظر منه به کسی بر نخوره )
و در باره شما جناب یاس من
اگر فکر می کنی ما داریم اینجا (کره خاکی) زندگی می کنیم واست کمی ناراحتم ، چون از بعضی جاها غافل شدی
دوست گرامی ، من جوابت در این جمله میدم دوست داشتی بفهم دوست نداشتی نه
پشته هر سختی به همون میزان راحتی هست (هر چی سختی کشیدی وقتی به هدفت برسی به اندازه سخت بودنش بعدش راحت هستی و به همون میزان سختی راضی و خوشحال خواهی شد) حالا ببین می تونی ظرفیتت رو انقدر بالا ببری که این سختی هارو پشت سر بذاری که وقتی برگشتی به زندگی اصلیت (اون دنیا) اونوقت هرچی اینجا به خودت سخت گرفتی واست اونجا آسونه
(گرچه دین قشنگ ما سختی نداره ، همه این ها ویژگی آدم شدنه)
یا علی
التماس دعا:Gol:
با سلام:Gol:
جناب یاس من این شرایط هم برای دختر ها هم برای پسرها مساوی است مگه دخترها میرن میمیرن که پسرها هم برن بمیرن؟؟؟!!!
اگر برای پسر ها میباره برای دخترها هم می باره پس اینا بهونست...
راه حل اسلامی برای شمای جوان این است که با دو تا مشاوره صحبت کن تا به شما بگویند ضررهای ازدواج موقت پسر مجرد رو که من به چند تای آن اشاره میکنم:
- فرار از ازدواج دائم
- بی مسئولیتی
- اگر هم ازدواج دائم کنی چون با شخص یا اشخاصی قبلا ارتباط داشتی (شرعی!) دیگه مطمئننا با یک نفر ارضاء نمیشوید و در ذهنیتتان همسر دائم خود را با همسر یا همسران موقت خود مقایسه میکنی و به یکی نمیتونی بسنده کنی...
- و...
- و...
- و...
پس سعی کنید تقوا پیشه کنید تا انشالله شرایط ازدواج دائم شما جور شود
بسم رب الحسین
به سخنا ن بنده دقت نکردید
بنده کاملا در جریان بحث هستم جناب بینا این تاپیک و تاپیکهای مشابه را ..... شما مدتی نبودید اخوی ,بگذریم
باید خیلی صاف و پوست کنده بگویم :طول و عرض صیغه را فقها گفته اند نیازی نیست کسی اینجا فتوا دهد و به بیراه رود !
درست یادم میاید در مورد حکم سنگسار هم شما مشکلاتی داشتید که خدارا شکر حل شد ،در مورد صیغه هم همینطور است دوست گرامی
اینکه کسی ایدز داشته باشد و کسی پول خرج خوردو خوراک زن و بچه اش را به صیغه دهد و ...!.. بقال سر کوچه ما هم این را میفهمد که صیغه در اینجا حرام است
اما مشکل بعضی از دوستان اصل این قضیه است که قدرت علمی رد ان را ندارند و با صیغه احساسی برخورد میکنند
اگر اینطور باشد که شما میگوید (مثال آب میزنید) که این قضیه در مورد همه آزادیهای قانونی و تأسیسهای حقوقی، میتوانند مورد سوء استفاده قرار بگیرد !
برای مثال حق رانندگی ـ که یک حق مشروع و پسندیدهای است ـ از سوی عدهای به بدترین نحو مورد استفاده قرار میگیرد و حتی منجر به وارد آمدن خسارت جانی و مالی میشود.
پس بدین ترتیب باید گفت: حق رانندگی امری مذموم و پلید است!؟
در حالی که چنین نیست. پس اگر عدهای از این نهاد حقوقی به جهت سوء استفاده بهرهبرداری کنند این امر خدشهای به اصل آن وارد نمیکند؛ بلکه ایراد به خود این افراد یا گریزگاههای قانونی و... وارد است.
و اما اینکه چرا بازتاب اجتماعی (متعه)آن پسندیده نیست و جامعه ـ به خصوص بانوان ـ با دید مثبت به آن نمینگرند؟
و هرکسی سخن حقی بگوید آنرا با چوب شهوت رانی میزند
در جواب به این گروه میتوان به علل زیر اشاره کرد:
1. سوء استفاده برخی افراد از این نوع ازدواج، سبب شده جلوهای نامیمون از آن نهاد حقوقی به جای بماند و عدهای نیز با بیان این سوء استفادهها، اصل این نوع ازدواجها را زیر سؤال برده اند.
2. جامعه امروزین ما بیشتر با فرهنگ غرب آشنا شده است؛ در حالی که یکی از ارکان این فرهنگ هرج و مرج و بیبند باری جنسی است. طبق این آموزه بهرهمندی هر چه بیشتر و منفعت هر چه بالاتر از جنس مخالف ـ بدون داشتن مسئولیتی در مقابل او ـ مورد تأکید قرار گرفته، رایج میشود! روشن است افرادی که با این فرهنگ مأنوس میشوند، یاد میگیرند که تن به محدودیتی در خصوص روابط جنسی ندهند و خود را محصور به یک نفر نکنند و در عین حال مسئولیتی نداشته باشند.
3. تبلیغات منفی گروهها و افراد که درباره این نوع ازدواج، عامل دیگر بعضی از مخالفت ها است؛ زیرا عدهای قائل به ارتباط آزاد بین دختر و پسر میباشند!! بدیهی است این عده چون منافع و یا اعتقاداتشان چنین ارتباطاتی را اقتضا میکند، درباره این نوع ازدواج تبلیغات منفی میکنند.
4. در این نوع ازدواج، گمان بانوان آن است که هیچ حق و حقوقی ندارند و صرفاً استثمار آنها مورد نظر است. این امر سبب مخالفت ایشان با این نوع ازدواج میشود.
با این اوصاف برخی از دختران و پسران در عین حال که با افراد متعددی ارتباط دارند و روابط نزدیکی را با آنها برقرار میکنند و احیاناً لطمات روحی و جسمی متعددی نصیبشان میشود؛اما حاضر نیستند که طی یک عقد حقوقی و با ضمانت قانونی، با یک نفر ارتباط منضبط و مسئولیت آور داشته باشند! این نشانگر برخورد احساسی با مسئله ازدواج موقّت و غریزه جنسی است و مخالفت برخی از ایشان، به جهت هواپرستی و شهوترانی باشد.
بنده بسیار موافق ام که گفتارمان را سندی کنیم که خدای نکرده به بیراه نرویم
بسم رب الحسین
جناب بینا علما پاسخ به این موارد را داده اند به شما توصیه میکنم برای رفع شبهه پیش آمده فقه الصادق، جلد13، ص240 مراجعه کنید
طبق روایات فقهی شیعه ازدواج موقت برای جلوگیری از زنا و فحشا تشریع شده است و طبق بیان امام صادق علیه السلام با این حکم الهی، جلوی زنا گرفته می شود.
باید گفت که اختلاف میان علمای فقه شیعه تنها درباره اذن پدر در ازدواج دختر باکره است.
آیت الله العظمی روحانی اذن پدر را در ازدواج باکره شرط ندانسته و فرموده اند: «چنانچه دختر رشیده باشد اذن پدر در ازدواج دائم و متعه شرط نیست و رضایت خودش کافی است.»
در اینجا این سوال مطرح می شود که اساسا عنوان رشیده و بالغه بر چه کسی مصداق پیدا می کند؟
آیا این دو کلمه دارای معنای خاصی است تا جواز و عدم جواز اذن پدر در ازدواج بر آن صدق کند؟
در این میان آیا این دو عنوان ملاک و تشخیص مناسبی برای طیفی است که دستخوش هیجانات سنین نوجوانی و ابتدای جوانی خود می شوند؟
آیا این مساله باعث سوء استفاده عده ای نخواهد شد؟ اینها تعدادی از سوالاتی است که با بیان این مساله ممکن است به ذهن خطور کند لذا ابتداءا گریزی به روش استنباط ایشان درباره این حکم می زنیم:
اقوال در مساله اذن پدر در ازدواج دختر باکره متعدد است و روایات نیز چندین طائفه اند:
روایاتی که دلالت بر استقلال ولایت پدر دارند، تعداد آنها 23 تاست؛
روایاتی که دلالت بر جواز تزویج دختر از سوی پدر دارند؛
روایاتی که دلالت دارد جاریه ای که پدر دارد ازدواج نکند مگربا اذن پدر؛
روایاتی که دلالت دارد بر اعتبار اذن پدر در متعه؛
روایاتی که دلالت دارد بر استقلال باکره غیر سفیهه و مالکیت خودش در امر تزویج؛
روایاتی که دلالت دارد ازدواج دختر باکره جایز نیست مگر با اجازه و رضایت خودش؛
روایات متعددی که دلالت دارد بر جواز تزویج متعه باکره بدون اذن پدرش.
هر کدام از فقها به دسته ای از این روایات استناد کرده اند و جماعتی نیز میان این روایات جمع نموده اند که آیت الله العظمی روحانی همه آنها را در مجموعه عظیم خود به نام فقه الصادق نقل نموده اند، اقوال غیر قابل را نیز ذکر و با رجوع به اخبار ترجیح، استناد فتاوای خود را از روایات فوق ذکر نموده اند. برای اطلاع دقیق از نظرات فقهی ایشان به فقه الصادق، جلد13، ص240 به بعد رجوع نمایید.
پاسخ به چند استفتاء با دستخط معظم له

سلام علیکم
احسنتم دقیقا همینطور است که شما میفرمائید بنده تا زمانیکه با مکتب کابالا آشنا نشدم حکم سنگسار را امری اشتباه میدانستم و بعد از اینکه متوجه شدم به زبان اقرار کردم و در جائیکه دیگران بتوانند شاهد باشند و اشتباه بنده را تکرار نکنند این مطلب را ذکر کردم چراکه سنگسار در حقیقت یک عامل برای پیشگیری از ترویج زنای محسنه است.
همچنین میتواند بر ذهنیت عموم در بحث زنا تاثیر گذار باشد.
حال من از شما میپرسم و نه از سید حسن روحانی
اگر سنگسار بعنوان یک عامل پیشگیرنده کاری منطقی و شرعی است و مانع از نشر زنای محسنه میشود
چرا حکمی میدهند که چندین برابر سنگسار اثر بخش تر است ولی در جهت نشر فساد ؟
اگر شما میفرمائید ایشان از حکم مراجع این مسئله را جمع بندی و استنباط کرده اند و این حکم بر اساس روایاتی از طرف مراجع مورد تائید قرار گرفته بنده هم روایات بسیاری را سراغ دارم در مدح و تائید بکار گیری عقل در امور دینی .
آیا آنها به این مطلب هم واقف بوده اند که لزوما باید به عقل هم رجوع کرد و نتیجه این فتاوی را حداقل یکبار تصور کرد ؟
باور کنید که سر همین فتوی پاک ترین دختران به بیراهه خواهند رفت و بهترین پسران زن باره خواهند شد.
من هیچ دلیل برای این موضوع نمیبینم جز 2 مورد که یک موردش را اینجا میتوانم در انظار بگویم و آن این است که این مسئله مربوط به سیاست است و این تاثیر سیاست است بر دین.
والا هر کسی عقلش به این موضوع میرسد که فتوای متعه بدون اذن یعنی نشر زنا . و این درست در جهت عکس حکمی است که نامش سنگسار است و یک تنبیه بازدارنده بود.
و این عقول که میدانند امروز به بی عقلی من و امثال من میخندند که چرا بیان میکنم ولی این را بدانند فردائی هست نامش قیامت است و آنجا خدا پوست میکند از بندگان شیطان.
اگر دختری قبل زا ازدواج تنها 2 یا 3 بار صیغه شود و مدت یک یا دو سال را بدون مرد باشد هیچ دیو یا اژدهائی نمیتواند جلوی شهوتش را بگیرد.
این شهوت در چشمانش باعث بی حیائی میشود و این بی حیائی باعث فساد.
اگر این امر اتفاق نمی افتد بفرمائید من اشتباه میکنم دلیل بیاورید دختر یا پسر به این مسئله مبتلا نمیشوند همانطوریکه از بنده سراغ دارید شجاعت و البته ایمان کافی و خوف از خدا به اندازه لازمه را دارم که در حضور همه عذر خواهی کنم.
ولی اگر اینطور نیست و این مسئله حقیقت دارد از انحرافی طبعیت نکنید که طبق روایتی از من لایحضر الفقیه - امام صادق در وصف مریدان ابو حنیفه میفرماید آنها از ابوحنیفه تقلید نمیکنند او را میپرستند- شما هم به کفر مبتلا شوید.
یاحق
سلام:Gol:
نه!
بپرسید خودشون حاضرند با دختری ازدواج دائم کنند که قبلا دو یا سه بار صیغه ی هر کسی شده؟؟؟!!!!
حرف های جناب یا علی (ع) دقیقا مفهومه جمله ی "مرگ حقه ولی برای همسایه" است!!!
گاهی انقدر شهوت چشم و گوش آدم رو کور و کر میکنه که اجازه میده برای رسیدن به خواسته ی خودش به همه چی پشت پا بزنه!
همه بحثی در این تاپیک شد جز صیغه ی دختر باکره به اذن خودش که به لطف شما به این بحث هم کشیده شد!
آبي گويد: روايت شده كه عبداللَّه بن معمر ليثي به امام باقرعليه السلام عرض كرد: به من گفته اند كه شما به ( حلّيت ) متعه فتوا ميدهيد ؟
حضرت فرمود: خداوند آن را در كتابش حلال شمرده و پيامبرصلي الله عليه وآله نيز آن را سنت خويش قرار داده و اصحاب او نيز به آن عمل كرده اند.
عبداللَّه گفت: ولي عمر آن را نهي كرده است.
امام باقرعليه السلام فرمود: پس تو به اعتقاد صاحبت عمل كن! و من نيز به فرمايش رسول خداصلي الله عليه وآله عمل ميكنم.
عبداللَّه گفت: آيا خوشحال مي شوي اگر دختران شما مورد متعه واقع شوند ؟
امام فرمود: چرا نام دختران را به ميان می آوري اي احمق ؟ آن كسی كه در كتابش متعه را حلال شمرده و براي بندگانش مباح قرار داده ، از تو و آن كس كه بي جهت از متعه نهي مي كنيد غيرت مندتر است و ديگر اينكه آيا مي پسندي و خوشحال مي شوي كه دخترانت به ازدواج حائك ( بافنده و جولا ) در آيند ؟
گفت: نه.
فرمود: چرا حلال خدا را حرام مي شماري ؟
گفت: نه حرام نمي شمارم. ولي آن مرد هم شأن من نيست.
حضرت فرمود: خداوند نيز انجام آن را پسنديده و به آن ترغيب و تشويق نموده و به انجام دهنده آن حوري بهشتي تزويج ميكند. آيا تو از آنچه خداوند رغبت دارد دوري مي جويي ؟ و از آنچه هم شأن حوري بهشتي است كبر و تجاوز ميكني ؟
عبداللَّه خنديد و گفت: سينه هاي شما ريشه درختهاي علم است كه ميوه هاي آن براي شما و برگهاي آن براي مردم است.
نثر الدرر ، ج1 ، ص344 ؛ بحارالانوار ، ج 46 ، ص356
گفتني است ، كليني آن را روايت كرده و مجلسي نيز سند آن را نيكو دانسته و در آن بعد از جمله او كه گفت: آيا خوشحال مي شوي كه... آمده است: امام باقرعليه السلام هنگامي كه سخن از زنان و دختران به ميان آورد ، از او روي گرداند.
كافي ، ج 5 ، ص445 ، ح4
بسم رب الحسین
جناب بینا انتظار داریم وقتی از عالمی سخنی گفته میشود با دقت بیشتری به ان نگاه کنید و از حاشیه نگری پرهیز کنید
شما با کابالا کمی آشنا شدید مشکل سنگسار برایتان حل شد اگر کمی بیشتر به عمق کابالا بنگرید آنوقت مشکل صیغه هم برای شما حل میشود
این کار را به اهلش بسپارید و آنها کسی نیستند به جز علما
در زیر نظر موافقان و مخالفان را میگزارم تا موضوع روشنتر شود و نه اینکه کسی با عقل خود احکام را در ترازوبگذراد
ذکر کردم که علما جواب داده اند و نیاز نیست ما اینجا فتوا دهیم و تفسیر به رای کنیم
هر کسی مرجع تقلیدی دارد
دختر باکره برای ازدواج دائم و موقت نیازی به اجازه ی پدرش ندارد
حضرات آیات عظام خامنه ای ، مکارم شیرازی ، فاضل لنکرانی ، شیرازی ، تبریزی و… اذن پدر را برای دختر رشیده باکره بنابر احتیاط ، واجب می دانند .
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]اگر دختر باکره است باید بنابر احتیاط واجب از ولى (پدر یا جد پدرى) وى اذن گرفته شود.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]احتیاط واجب آن است که با اجازه پدر دختر باشد.
حضرت آیت الله العظمی بهجت
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]بنابر احتیاط واجب تکلیفا واجب است (تکلیفا، یعنی چنانچه عقد بدون اذن پدر انجام شود، صحیح است اما دختر معصیت کرده است)
حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]مسأله2498: دخترى که بحدّ بلوغ رسیده و رشیده است یعنى مصلحت خود را تشخیص مى دهد اگر بخواهد شوهر کند، چنانچه باکره باشد، بنابر احتیاط باید از پدر یا جدّ پدرى خود اجازه بگیرد و اجازه مادر و برادر او لازم نیست حتى اگر پدر یا جد پدرى نداشته باشد.
حضرت آیت الله العظمی شیرازی
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]بنابر احتیاط واجب اذن ولى در ازدواج دائم و موقت شرط است.
حضرت آیت الله العظمی تبریزی
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]ازدواج دختر باکره بنا بر احتیاط واجب باید به اذن پدر یا جد پدرى باشد چه ازدواج به عقد دائم باشد یا به عقد موقت و چه در عقد موقت شرط شود که نزدیکى انجام نگیرد یا چنین شرطى نشود، والله العالم.
بعضی دیگر از مراجع محترم تقلید نظیر حضرات آیات عظام جناتی ، روحانی ، شاهرودی ، صادقی تهرانی ، غروی علیاری ، گرامی ، اردبیلی و …اذن پدر را برای دختر رشیده باکره لازم نمی دانند.
حضرت آیت الله العظمی جناتی
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]اذن پدر در ازدواج دخترى که بگونه کامل مصلحت و مفسده را درک مىکند و تحت تأثیر احساسات قرار نمىگیرد، شرط نیست و اختیار با خود اوست.
حضرت آیت الله العظمی روحانی
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]بسمه تعالی؛ چنانچه رشیده باشد , اذن پدر در ازدواج دائم و متعه شرط نیست و رضایت خودش کافی است
حضرت آیت الله العظمی شاهرودی
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]چنانچه دختر بالغه وعاقله ورشیده باشد وصلاح وخیر وشر خود را تمیز بدهد ، مثلاً بتواند معاملات مهمه را انجام بدهد ، عقد او بدون اذن پدر صحیح است .
حضرت آیت الله العظمی صادقی تهرانی
مساله 629 – هیچ گونه ولایتی از هیچ کس بر دختر رشیده باکره نیست ( اذن پدر لازم نیست )
حضرت آیت الله العظمی غروی علیاری
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]به نظر ما دختر باکره مطلقا اذن پدر را نمی خواهد.
حضرت آیت الله العظمی گرامی
اذن پدر برای دختر رشیده باکره لازم نیست.
حضرت آیت الله العظمی اردبیلی
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif](مسأله 2835) اگر دختر باکرهاى که به حدّ بلوغ رسیده و رشیده است – یعنى مصلحت خود را تشخیص مىدهد – بتواند امورات خود را اداره کند و بیم آن که فریب بخورد در میان نباشد، چنانچه بخواهد ازدواج کند، احتیاجى به اجازه پدر یا جدّ پدرى خود ندارد
دو تن از مراجع محترم تقلید ، حضرات آیات عظام سیستانی و صانعی نیز اذن پدر را برای دختر رشیده باکره واجب می دانند .
حضرت آیت الله العظمی سیستانی
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]2385 – دخـتـرى کـه بـه حـد بـلوغ رسیده و رشیده است یعنى مصلحت خود را تشخیص مى دهد , اگر بـخواهد شوهر کند , چنانچه باکره باشد باید از پدر یا جد پدرى خود اجازه بگیرد .
حضرت آیت الله العظمی صانعی
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]اجازه پدر و ولىّ در عقد موقت و صیغه، معتبر است و بدون اجازه او خواندن و نخواندن صیغه، همانند است و در عقد دایم نیز، مانند سایر مقرّرات، ثبت ازدواج در محضرها به عنوان قانون نظام، لازم و واجب است و باید براى ثبت و اجراى صیغه عقد به محضر مراجعه شود و عدم مراجعه، معصیت و موجب ندامت است و عواقب خطرناکى را در پى دارد.
نتیجه گیری کلی :
همانطور که مشاهده نمودید مراجع محترم تقلید در مورد اذن پدر برای دختر رشیده باکره سه نظر متفاوت دارند :
1 – لازم نیست 2- احتیاط واجب است 3-واجب است
اگر مرجع تقلید شما اذن پدر را لازم نمی داند، تکلیف شما روشن است
اگر مرجع تقلید شما اذن پدر را واجب می داند، تکلیف شما روشن است
اما اگر مرجع تقلید شما اذن پدر را بنابر احتیاط ، واجب می داند به مفهوم این است که نظر قاطعی در این مساله ندارد ، در این صورت شما بنا به اختیار خود می توانید یکی از دو کار زیر را انجام دهید :
1 – احتیاط واجب را واجب فرض نمایید و اذن پدر را بگیرید .
2 – به مرجعی رجوع کنید که در این مورد حکم قطعی دارد و طبق آن عمل نمایید در واقع باید اعلم ترین مرجع را از بین مراجعی که اذن پدر را لازم نمی دانند و یا واجب می دانند شناسایی نموده و طبق فتوای آن مرجع عمل نمایید .
عملا مقلدان همه مراجع تقلید محترم (به جز مقلدان حضرات آیات عظام سیستانی و صانعی) می توانند بدون در نظر گرفتن اذن ولی اقدام به ازدواج دائم یا غیر دائم با دختر رشیده باکره نمایند .
تغییر فتوای بعضی از مراجع محترم تقلید :
مساله اذن پدر با توجه به شرایط روز جامعه تعریف شده است بنابراین بعضی از مراجع محترم فتوای خود را بر اساس تغییر شرایط جامعه تغییر می دهند ، بطور مثال حضرت آیت الله العظمی امام خمینی (ره) اذن پدر را احتیاط واجب می دانستند اما چند سال قبل از فوتشان اذن پدر را واجب اعلام کردند.
همچنین حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی اذن پدر را لازم نمی دانستند اما اخیرا اذن پدر را احتیاط واجب اعلام نموده اند .
تعریف دختر رشیده و دختر باکره : اختلاف نظر مراجع محترم تقلید در مورد اذن پدر فقط مربوط به دختر رشیده باکره است .
طبق نظر همه مراجع تقلید محترم : دختری که باکره نیست می تواند بدون اذن ولی ازدواج دائم یا غیر دائم نماید ، همچنین دختری که باکره و غیر رشیده است برای ازدواج دائم یا غیر دام حتما باید از پدر یا جد پدری خود کسب اجازه نماید .
دختر باکره
دختری که پرده بکارت آن سالم است دختر باکره و دختری که پرده بکارت آن پاره شده است ، دختر غیرباکره محسوب می شود.
دختر رشیده
سه تعریف متشابه از سه مرجع تقلید محترم :
تعریف اول : دختری که مصلحت خود را تشخیص مىدهد – بتواند امورات خود را اداره کند و بیم آن که فریب بخورد در میان نباشد
تعریف دوم : دختری که صلاح وخیر وشر خود را تمیز بدهد ، مثلاً بتواند معاملات مهمه را انجام بدهد
تعرف سوم : دخترى که بگونه کامل مصلحت و مفسده را درک مىکند و تحت تأثیر احساسات قرار نمىگیرد
جناب یا علی
این حکمی است که از نظر اهمیت وضعیتش مشخص است و زنا امری نیست که به این سادگی در اسلام نادیده گرفته شود که یکی از احکامش لرزه بر اندام دنیا انداخته. ( ضمنا کمی در مورد کبالا تحقیق کنید تا دفعه بعد نگوئید کبالا باعث تائید صیغه بدون اذن دختر باکره میشود که کاملا برعکس )
حال کدامیک درست است 1 - 3 یا 2 کدامیک ؟ نمیتواند هرسه درست باشد.
یک حکم ناموسی در یک زمان مشخص در یک کشور و مذهب و ملیت مشخص از طرف مراجع به سه شکل کاملا متفاوت ذکر گردیده.
یعنی از بنده که یک فرد عادی و عامی ام گرفته تا عامی ترها و عالمتر ها میدانند این حکم چه عواقبی دارد و همانطوریکه در موضوع سنگسار ذکر و کاملا در آن زمان هم بحث گردید چه عواقبی را بدنبال خواهد داشت.
مثال
یکی می آید و دختر را بدون اذن پدرش صیغه میکند
پدر دختر معتقد است این امر زناست
و میزند این داماد صیغه ای را ناکار میکند.
( مثالی ساده و عامیانه و کاملا قابل درک )
مقتول شهید به حساب می آید و قاتل جانی
یا قاتل کسی است که از حقش دفاع کرده و از ناموسش و مقتول یک فاسد است ؟
کدامیک ؟
(ضمنا معیار دختر رشیده که عیار بندی ای تخمینی و کاملا سلیقه ای است البته در این حکم مبنی نخواهد بود چون پدر اصلا معتقد به این امر نیست ).حال بیابید شهید یا فاسق را
یک توصیه :
همیشه از حق دفاع کنید و هرکسی فکر کرد معصوم از اشتباه و یا مغرض در این دنیا وجود ندارد به این تفکر ساده لوحانه اش نخندید که جهالت امری عادی است.
یاحق
با سلام.
پس بحمد الله در این قسمت موافقت وجود دارد.
ضمنا قسمت دوم سوال فراموش شد. عرض کردم آیا می توان به چنین کسی که بدون تضییع حقی از دیگران و صرفا برای لذت بردن، متعه نموده با الفاظ هوسباز، شهوتران، شهوت پرست و...توهین نمود؟
در این برداشت از فتوای ایشان ابهامات مهمی هست که باید روشن شود:
منظور از هوسبازی دقیقا چیست؟! تعریف آن کجا آمده؟! در شرع تعریف شده یا واگذار به عرف است؟!
آیا اکنون در عرف ـ آنهم عرف متدین ـ تعریف روشنی برای هوسبازی وجود دارد به گونه ایکه بر سر آن توافق داشته باشند؟!
آیا اینکه متعه، در موردی، هوسبازی محسوب شود یا خیر مثلا بستگی به نیت فرد دارد؟! یا تعداد متعه ؟! یا وضعیت خانم متعه شونده؟! و یا...؟!
این ابهامات چیزهایی نیست که به سادگی بتوان از آن گذشت.
مثلا ممکن است کسی ادعا کند، عرف متدین، متعه کردن مرد متاهل را برای لذت بردن، هوسبازی میداند در اینصورت آیا طبق فتوای ایشان و برداشت شما، متعه حرام است؟! ـ چیزی که خود شما به صراحت در پاسخ به بنده جایز دانستید ـ
یا کسی بگوید اگر زن، جوان و زیبا باشد، هوسبازی است. در اینصورت آیا طبق برداشت شما از فتوای ایشان، متعه حرام است؟!
و سؤالی اساسی تر:
آیا هوس یا رفتار طبق آن، مطلقا حرام است یا مهم آن است که از راه حلال باشد یا حرام؟!
آیا در دو مثال فوق(زن زیبا و...) اصلا هوس وجود ندارد یا اینکه مسلما هوس وجود دارد اما چون حلال است شریعت جایز دانسته است؟
آیا در استفتاء شما یا پاسخ ایشان، اشاره ای به حل این ابهامات شده است؟!
فرض کنید شخصی مقلد ایشان است و اکنون می خواهد متعه داشته باشد، چه شرایطی را باید رعایت کند تا از نظر عرف متدین، هوسباز تلقی نشود تا متعه اش جایز باشد؟!
دکتر گلزاری: حاضرم مدارک دوستپسر داشتن %80 دختران دبیرستانی را در اختیار مسوولان بگذارم
آنهم با این شرایط فراهم و آسان برای زنا ولی مشکلات متعدد برای متعه!
واقعا راه حل مشکل گناه زنا ، متعه است؟
کلا عادت همه است ظاهرا به جای حل مشکل صورت سوال و پاک کنن!
هروقت شما حاضر شدی دخترت یا خواهرت مرتبا متعه این و اون بشه اون وقت باید بحث و ادامه داد!
این آقایون یا بعضی از خانومها چرا انقدر اصرار دارند که بگن ازدواج موقت حقشونه؟؟؟؟؟؟؟؟؟
باشه همه ی آقایون حق ازدواج موقت دارند پس خواهشا مهر همه شون رو تمام و کمال پرداخت کنند... آقایون تو همین پرداخت مهریه زن اصلی شون که حقشونه موندند چه برسه به ازدواج موقت....اشتباه از خانوماست که ارزش خودشون رو پایین آوردند...
به نظر من اگر همه ی خانومها ارزش خودشون رو می دونستند هیچ وقت تن به همچین ازدواج هایی نمی دادند تا هیچ مردی به فکر ازدواح موقت نیفته... :no:
خوب، بدون اینکه به پروفایلتان نگاه کنم، از شیوه کلامتان پیداست که شما هم یک خانم هستید!
باز هم مطلبی سرشار از احساسات و توهین و تهمت. من هر چه متن شما را خواندم، حتی یک استنتاج منطقی در آن نیافتم. لطفا اگر کسی از دوستان یک استنتاج منطقی در متن فوق دید، آن را نشان دهد.
در حالیکه بنده به جناب استاد حتی یک توهین هم نکردم (اگر بوده، نشان بدهید).
مغالطه های متعددی در متن شما وجود دارد که بنده به آنها نمی پردازم. اما برای کسی که کوچکترین آشنایی با منطق داشته باشد و بدون تعصب هم نگاه کند، بسیار واضحند. کاش کسی از دوستان محترم، این مغالطه ها را در متن فوق فهرست می کرد.
من تا حالا فکر می کردم فقط نباید با عوام بحث علمی کرد.
حالا تجربه کردم که با خیلی از خانم ها هم نباید بحث علمی کرد.
شما هر جور دوست دارید می توانید فکر کنید. حرجی نیست!!
سلام
متاسفانه به دلیل مسائل پیش آمده در این تاپیک و عدم رعایت قوانین سایت و همچنین بوجود آمدن مباحث جدلی و خارج از روال علمی تاپیک قفل می گردد.