سلامعلیکم مرجع من آیت الله بهجت بودن الان می خوام بعد از ایشان از آیت الله وحید خراسانی پیروی کنم اگر در نماز 4 رکعتی سهوا در رکعت دوم سلام دادیم باید چکار کنیم در رساله مرجع تقلیدم فرمودند که سجده سهو باید بجا آورد ولی نمی دونم بعد از سجده سهو باید 2 رکعت باقی مانده را2 رکعت نماز احتیاط بخوانم یا نماز را باید از اول بخوانم اگر در نماز 3 رکعتی این اتفاق افتاد باید چه کار کرد
با عرض سلام وتشكر از سوال شما
احتراماً؛
اگر بعد از سلامِ اشتباهي، نماز را قطع كرديد نماز را بايد دوباره بخوانيد چون به تكليف عمل نشده است.
ولي اگر بعد از سلام، نماز را قطع نكرديد ومتوجه اشتباه كه شديد نماز را ادامه داديد و سهوا (السلام علينا وعلي عبادالله الصالحين) يا (السلام عليكم ورحمة الله وبر كاته ) را بگوئيد بايد دو سجده سهو بنمائيد ولي اگر اشتباها مقداري از اين دو سلام را بگوئيد ويا (السلام عليك ايها النبي و رحمة الله و بركاته )را بگوئيد احتاط مستحب ان است كه دو سجده سهو بجا اوريد
اگر كسي در جائي كه هرسه سلام را اشتباها بدهد دو سجده سهو كافي است.
فرقي بين نماز سه ركعتي وچهار ركعتي نيست.
تو ضيح المسائل مراجع م/1242و1243 ورساله اقاي وحيد 1252و1251
سلامعلیکم مرجع من آیت الله بهجت بودن الان می خوام بعد از ایشان از آیت الله وحید خراسانی پیروی کنم اگر در نماز 4 رکعتی سهوا در رکعت دوم سلام دادیم باید چکار کنیم در رساله مرجع تقلیدم فرمودند که سجده سهو باید بجا آورد ولی نمی دونم بعد از سجده سهو باید 2 رکعت باقی مانده را2 رکعت نماز احتیاط بخوانم یا نماز را باید از اول بخوانم اگر در نماز 3 رکعتی این اتفاق افتاد باید چه کار کرد
باسلام و تشکر از شما دوست عزیز :اگر در جای که نباید سلام بگوید سهواً یکی از دو سلام آخر نمازرا بگوید باید دو سجده سهو انجام دهد ولی اگر مقدار از این دوسلا م را بگوید سجده سهو مستحب است:Sokhan::Gol:
البته این در صورتی است که بعداز سلام صورت نماز بهم نخورده باشد چون اگر صورت نماز بهم بخورد نماز را باید از اول بخوانید درضمن اینجا نماز احتیاط لازم ندارد و فرقی بین نماز سه رکعتی و چهار رکعتی نیست :Gol::Gol:
منبع رساله مراجع م 1242و رساله آیت الله وحید م1251
اگر نماز 3و4 رکعتی سهوا در رکعت 2 هر سه سلام را دادیم فقط سجده سهو را بجا آوریم وآن 2ررکعت را لازم نیست که بخوانیم
باسلا و تشکر از شما :Gol:: درجای که انسان سهواً سلام دهد اگر صورت نماز رابهم نزده باید ادامه نماز را بجای آوررد و سجده سهو هم بخاطر سلام بی جا انجام دهد ولی در صورتی که صورت نماز بهم خورده باشد نماز را باید ازاول بخواند :Sokhan::Gol: منبع رساله مراجع م 1243
* امام باقر(ع) در سجده می فرمودند: "سُبحانَك اللهمّ أنتَ رَبّی حَقّاً حقّاً وَسَجَدتُ لكَ یا ربِّ تَعَبُّداً ورِقّاً اللهمّ إنَّ عَمَلی ضعیفُ فضاعِفهُ لی اللهمّ قِنی عَذابَكَ یومَ تَبعَثُ عِبادَك وتُب عَلَیَّ إنَّك أنت التّوابُ الرّحیم"یعنی منزهی ای خدا، خدایا به راستی تو پروردگار منی. و ای پروردگار من! برای تو از روی تعبد و بندگی سجده می نمایم. خدایا! عمل من ضعیف است؛ پس آن را دو چندان كن. خدایا مرا از عذاب روز حشر حفظ كن، و توبه ام را بپذیر، كه تو توبه پذیر و مهربانی
*ذكر سجده امام سجاد(ع): «عبیدک بفنائک، مسکینک بفنائک، فقیرک بفنائک، سائلک بفنائک »؛ ( بنده گوچک تو، وابسته به تو، نیازمند به تو، درخواست کننده از تو، در آستانه تو است. )
*يا من له الدنيا والاخره ارحم من ليس له الدنيا والاخره
*الهي وربي من لي غيرك
*سبوح قدوس رب الملائكه والروح
*حضرت علي ( ع ) مي فرمايد :بهترین سخنان نزد حق تعالى آن است که در سجده سه بار گوید:«انى ظلمت نفسى فاغفرلى»
با سلام :Gig: سلام نماز باگفتن •السلام عليک ايها النبي ورحمة الله وبرکاته•شروعميشود من در جايي خواندم كه ميشود در سلام نماز بعد از تشهدفقط يكبار بگوييد:(السلام عليكم و رحمة الله وبركاته)درست است اگر در نمازهايمان بعد از تشهدفقط يكبار:(السلام عليكم و رحمة الله وبركاته)بگويم فقط همين قسمت سلام را بگوييم اشكالي داردونمازمانصحيحاست ياباطلواز نظر مراجع وشرع چطور آيا اين جور اشكاليدارد يا نه
.. با تشكر:Gol: _________________________________ :Sham:امام صادق (ع):Sham: حديث و سخن:Sokhan: ما دلها:hamdel: را زنده ميكند
[quote=saeed 67;20783]با سلام سلام نماز باگفتن •السلام عليک ايها النبي ورحمة الله وبرکاته•شروعميشود من در جايي خواندم كه ميشود در سلام نماز بعد از تشهدفقط يكبار بگوييد:(السلام عليكم و رحمة الله وبركاته)درست است اگر در نمازهايمان بعد از تشهدفقط يكبار:(السلام عليكم و رحمة الله وبركاته)بگويم فقط همين قسمت سلام را بگوييم اشكالي داردونمازمانصحيحاست ياباطلواز نظر مراجع وشرع چطور آيا اين جور اشكاليدارد يا نه .. با عرض سلام وتشكر از سوال شما كلام شما( اگر در نمازهايمان بعد از تشهدفقط يكبار:(السلام عليكم و رحمة الله وبركاته) )صحيح است حتي طبق نظر امام ،رهبري سيستاني خوئي، تبريزي،زنجاني،اراكي وبهجت؛گفتن عبارت و(رحمةالله وبركاته) لازم نيست وعبارت السلام عليكم به تنهائي واجب وكافي است به مسئله 1105 از رساله مراجع توجه كنيد
1105بعد از تشهد ركعت آخر نماز مستحب است در حالى كه نشسته و بدن آرام است بگويد: «السلام عليك ايها النبى و رحمة الله و بركاته» و بعد از آن بايد بگويد: «السلام عليكم» و احوط استحبابى آن است كه «و رحمة الله و بركاته» را اضافه نمايد يا بگويد: «السلام علينا و على عباد الله الصالحين».
سلام
نماز جماعت داخل مسجد خیلی به دلم نمی شینه ، گاهی حواسم پرت میشه و... اصلأ از این نماز لذت نمی برم.
اما نمازی رو که توی خونه می خونم خیلی بیشتر ازش لذت می برم و تاثیراتشو بیشتر حس می کنم.
با توجه که اینکه خونه ی ما نزدیک مسجده ، آیا باز هم باید نمازمو توی مسجد بخونم؟
سلام نماز جماعت داخل مسجد خیلی به دلم نمی شینه ، گاهی حواسم پرت میشه و... اصلأ از این نماز لذت نمی برم. اما نمازی رو که توی خونه می خونم خیلی بیشتر ازش لذت می برم و تاثیراتشو بیشتر حس می کنم. با توجه که اینکه خونه ی ما نزدیک مسجده ، آیا باز هم باید نمازمو توی مسجد بخونم؟
سلام
خلاصه جواب اينكه ؛نماز در مسجد ولو اينكه با حواسپرتي باشد ثوابش بيشتراست از نمازي كه در خانه و با دقت باشد.
به احكام زير كه در مورد مساجد است توجه فرمائيد
-نماز خواندن در مساجد مستحب است،بلكهحاضر نشدن در مسجد مخصوصا براى همسايگانمسجد-در صورتى كه عذرى مثل بارش برف و باراننباشد-مكروه است (1) .
مسجد النبى صلى الله عليه و آله هر نماز،معادل ده هزار نماز
مسجد جامع كوفه-هر نماز،معادل هزار نماز
مسجد الاقصى-هر نماز،معادل هزار نماز
مسجد جامع هر شهر-هر نماز،معادل يكصد نماز
مسجد قبيله-هر نماز،معادل بيست و پنج نماز
مسجد بازار-هر نماز،معادل دوازده نماز (2) .
-مستحب است انسان نمازش را در مكانهاىمختلف و مساجد متعددى بخواند كه در قيامت همهآن اماكن و مساجد به نفع او شهادت دهند (3) .
-تعطيل كردن مسجد مكروه است و مستحبانسان نماز را در مسجدى بخواند كه نمازگزار ندارد تاتعطيل نشود.از امام صادق عليه السلام روايتشده است كه-سهچيز در قيامت از مردم شكايت مىكنند:اول مسجد متروكى كه اهالى آنجا در آن نماز نمىخوانند. دوم:
عالمى كه بين عدهاى جاهل قرار دارد و از او استفادهنمىكنند.و سوم:قرآنى كه متروك مانده و غبار گرفتهاست و آن را تلاوت نمىكنند (4) .
1-تحرير الوسيله،ج 1،فى مكان المصلى،ص 151،م 16.
2-همان و العروة الوثقى،ج 1،مكان المصلى،ص 596،م 4.
3-العروة الوثقى،ج 1،فى مكان المصلى،ص 596،م 6.
سلام نماز جماعت داخل مسجد خیلی به دلم نمی شینه ، گاهی حواسم پرت میشه و... اصلأ از این نماز لذت نمی برم. اما نمازی رو که توی خونه می خونم خیلی بیشتر ازش لذت می برم و تاثیراتشو بیشتر حس می کنم. با توجه که اینکه خونه ی ما نزدیک مسجده ، آیا باز هم باید نمازمو توی مسجد بخونم؟
سلام [=tahoma][="]اهميت نماز جماعت
[/][/]
[=tahoma][="]گذشته از آن كه در روايات،براى نماز جماعت اجرو پاداش بسيارى وارد شده است،با دقت در برخى ازمسائل فقهى،به اهميت اين عبادت پى مىبريم و دراينجا به برخى از آنها اشاره مىكنيم.
[/][/]
[=tahoma][="]-مستحب است نمازهاى واجب،به خصوصنمازهاى يوميه را به جماعتبخوانند.
[/][/]
[=tahoma][="]-شركت در نماز جماعتبراى هر كسىمستحب است،به ويژه براى همسايه مسجد.
[/][/]
[=tahoma][="]-مستحب است انسان صبر كند كه نماز را بهجماعتبخواند.
[/][/]
[=tahoma][="]-نماز جماعت هر چند اول وقتخوانده نشود،از نماز فرادى اول وقتبهتر است.
[/][/]
[=tahoma][="]-نماز جماعتى كه مختصر خوانده مىشود،ازنماز فرادايى كه طول بدهد بهتر است.
[/][/]
[=tahoma][="]-سزاوار نيست انسان بدون عذر نماز جماعترا ترك كند.
[/][/]
[=tahoma][="]-حاضر شدن در نماز جماعت از روىبىاعتنايى به آن،جايز نيست.
[/][/]
[=tahoma][="]-وقتى كه جماعتبر پا مىشود،مستحب استكسى كه نمازش را فرادا خوانده دوباره به جماعتبخواند
[/][/]
[=tahoma][="]-امام يا ماموم مىتواند نمازى را كه به جماعت خوانده،دوباره به جماعتبخواند،در صورتى كهجماعت دوم و اشخاص آن غير از اول باشد (1) .
[/][/]
[=tahoma][="]-س:اگر كسى در نماز جماعت توجه كافىنداشته باشد ولى در منزل و به طور فرادا نمازش ازتوجه بيشترى برخوردار باشد مىتواند در منزل نمازبخواند به جاى جماعت؟
[/][/]
[=tahoma][="]ج-مانع ندارد و جماعتبهتر است(2)[/][/][=tahoma][="]
[/][/]
[=tahoma][="]ادرس1-توضيح المسائل،م 1399،تا 1404.2-استفتاآت،ج 1،ص 277،س 476.[/][/]
سلام
اگر شخصی نماز واجبی راکه خوانده به قول معروف به دلش نچسبیده آیا میتواند نماز را اعاده کند؟لطفا مطابق فتوای مقام معظم رهبری وآیت الله بهجت بفرمایید.
اگر شخصی نماز واجبی راکه خوانده به قول معروف به دلش نچسبیده آیا میتواند نماز را اعاده کند؟لطفا مطابق فتوای مقام معظم رهبری وآیت الله بهجت بفرمایید.
فتوی مقام معظم رهبری در اعاده نمازی که با توجه خوانده نشده بدین شرح است : چون تکلیف به نماز با همان نماز اولی ساقط شده ؛ نمی توانید دوباره همان نماز را بخوانید مگر انکه نماز را فرادا خوانده باشید و بعد بخواهید به جماعت اعاده کنید .
استفتائات موجود در مرکز ملی
به نظر آيت الله بهجت ره ، تكرار چنين نمازي ، رجاء جايز است (1)
زمانی که ما می خوایم نمازهای قضامون(هم ظهر هم عشا ومغرب وصبح) رو بخونیم باید چه جوری قضاشونو بخونیم مثلا دو رکعتی برای همشون بخونیم یا نه هم چهاررکعتی هم سه رکعتی هم دورکعتی باید بخونیم درحالی که نمی دونیم که چندتا ازنمازهامون قضا هست؟
زمانی که ما می خوایم نمازهای قضامون(هم ظهر هم عشا ومغرب وصبح) رو بخونیم باید چه جوری قضاشونو بخونیم مثلا دو رکعتی برای همشون بخونیم یا نه هم چهاررکعتی هم سه رکعتی هم دورکعتی باید بخونیم درحالی که نمی دونیم که چندتا ازنمازهامون قضا هست؟ مرجع من هم آیت الله مکارم هست.
با سلام و احترام
در جایی که انسان نمی داند چقدر نماز قضا دارد،به مقدارى که مى داند در سفر یا در حضر فوت شده قضا کند و آنچه شک دارد واجب نیست، در ضمن ترتیب در نماز قضا لازم نیست مگر نماز ظهر و عصر یا مغرب و عشایى که از یک روز فوت شده باشد بنابراین مى توانید ابتدا تمام نمازهاى صبح را قضا کنید، سپس نمازهاى ظهر، سپس نمازهاى عصر، و پس از آن نمازهاى مغرب، و سپس نمازهاى عشاء.
مثلا ده روز نماز ظهر و بعد ده روز نماز عصر بخوانید که در این حالت ترتیب رعایت شده است؛ هر چند بعد از چند نماز یا چند روز، نماز عصر آن روز را خوانده باشید. منبع:استفتائات موجود در مرکز ملی پاسخگویی
نمازی از ما در گذشته دارای اشکال بوده و باید قضا کنیم اما یادمان نیست که چه نمازی بوده است. آیا باید یک نماز دو رکعتی و یک نماز سه رکعتی و یک نماز چهار رکعتی به نیت مافی الذمه بخوانیم؟ چنانچه نمازهای زیادی نیست احتیاط کنید و هر سه مورد را به جا آورید.
شخصی مقداری نماز از او قضا شده است، فقط می داند که تعداد بیست رکعت نماز است و اینکه کدام نماز مثلا صبح یا ظهر یا ... را نمی داند. اکنون وظیفه اش چیست؟ باید اگر می تواند و دچار مشقت نمی شود بیست رکعت به نیت صبح و بیست رکعت به نیت مافی الذّمه ظهر و عصر و بیست رکعت به نیت مافی الذّمه مغرب و بیست رکعت به نیت مافی الذّمه عشاء بخواند.
منبع:بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی آیه الله مکارم
باسلام.
تو نماز مستحبی اگه بعد از این که یک عملی رو انجام دادیم تونماز یادمون اومد اون ذکر رو به تعدادش انجام ندادیم مثلا 7بار یه ذکر رو باید میگفتیم یک بار گفتیم نمازمون باطله ؟
تو نماز مستحبی اگه بعد از این که یک عملی رو انجام دادیم تونماز یادمون اومد اون ذکر رو به تعدادش انجام ندادیم مثلا 7بار یه ذکر رو باید میگفتیم یک بار گفتیم نمازمون باطله ؟
با سلام و احترام
در نماز مستحبی کم و زیاد کردن سهوی اذکار، نماز را باطل نمی کند.
سلام اگه موقع نیت نماز ، اشتباهاً به جای نماز عصر، نیت نماز عشا کردم وهمون لحظه متوجه اشتباهم شدم چیکار باید بکنم؟
با عرض سلام و احترام خدمت سرکار *رهگذر* گرانقدر
اگر به انگیزه خواندن نماز عصر حرکت کردید و بعد اشتباها نیت نماز عشاء را به زبان آوردید یا در ذهنتان خطور کرد اشکالی ندارد و نماز عصرتان صحیح است . اما اگر هنگام خواندن نماز کاملا نیتتان تغییر کرد یعنی به انگیزه خواندن نماز عشاء نماز را شروع کردید نماز عصر محسوب نشده و نماز باطل است . (1)پی نوشت:
1. سید یزدی ره ، العروة الوثقی ، الصلاة ، النیة ج 2 ص 451 م 17
فتوی مقام معظم رهبری در اعاده نمازی که با توجه خوانده نشده بدین شرح است : چون تکلیف به نماز با همان نماز اولی ساقط شده ؛ نمی توانید دوباره همان نماز را بخوانید مگر انکه نماز را فرادا خوانده باشید و بعد بخواهید به جماعت اعاده کنید .
استفتائات موجود در مرکز ملی
با سلام و تشکر از زحمات شما
ببخشید میشه لطفا نظر آیت الله مکارم رو هم بفرمایید؟
[quote=nakisa;157929]نماز ظهر و عصر کی قضا میشن ؟ یعنی من تا کی میتونم نمازمو ادا بخونم؟ مغرب و عشا چطور؟ وقت مخصوص در مورد نماز ها یعنی چی؟ با سپاس فراوان با سلام به همه کارشناسان و کاربران محترم نام مرجعتان راذکر نفرمودید ولی طبق نظر رهبری: وقت قضا شدن ظهربه اندازه یک چهار رکعتی به عروب است و وقت غروب، نماز عصر قضا می شود وقت مغرب وعشاء تا صبح اداء است وبعد ازان قضا می شود وقت مخصوص به اندازه نمازخواندن نماز مورد نظر(مثلا ظهر یا..) ،بعد از دخول وقت را وقت مخصوص گویند اجوبه رهبری/س=100 ورساله امام/م=722
[quote=nakisa;157929]نماز ظهر و عصر کی قضا میشن ؟ یعنی من تا کی میتونم نمازمو ادا بخونم؟ مغرب و عشا چطور؟ وقت مخصوص در مورد نماز ها یعنی چی؟ با سپاس فراوان
با سلام به همه کارشناسان و کاربران محترم نام مرجعتان راذکر نفرمودید ولی طبق نظر رهبری: وقت قضا شدن ظهربه اندازه یک چهار رکعتی به عروب است و وقت غروب، نماز عصر قضا می شود وقت مغرب وعشاء تا صبح اداء است وبعد ازان قضا می شود وقت مخصوص به اندازه نمازخواندن نماز مورد نظر(مثلا ظهر یا..) ،بعد از دخول وقت را وقت مخصوص گویند اجوبه رهبری/س=100 ورساله امام/م=722
متشکرم :Gol: مرجع من ایه الله خامنه ای هستن. این غروب منظورتون همون اذان مغربه؟ یعنی من تا اذان مغرب میتونم نماز ظهرمو بخونم؟ اینطوری که شما گفتین ، نماز ظهر و عصر با هم قضا میشن دزسته؟
ببخشید منظورتون از دخول وقت همون اذانه؟ مثلا من تو وقت مخصوص نماز ظهر ، نمیتونم نماز صبح قضام رو بخونم؟
اینطوری که شما گفتین ، نماز ظهر و عصر با هم قضا میشن دزسته؟
خیر،تفاوت دارد وقت قضا شدن ظهربه اندازه یک چهار رکعتی به غروب است و وقت غروب، نماز عصر قضا می شود.(1)[=b lotus] می توانید از لینک زیر نیز بهره مند شوید: http://www.askdin.com/showthread.php?t=7683
nakisa;158236 نوشت:
منظورتون از دخول وقت همون اذانه؟
طبق آنچه در رساله ها بیان شده است ،ملاک در تشخیص اوقات شرعی، افق است ولی آنچه مهم است این است که یقین به دخول وقت حاصل شود که این یقین می تواند با اذان بدست بیاید.(2)
nakisa;158236 نوشت:
مثلا من تو وقت مخصوص نماز ظهر ، نمیتونم نماز صبح قضام رو بخونم؟
در وقت مخصوص هر نمازی نمی توان نماز دیگری خواند.(3)
پی نوشت: 1و2:رساله مراجع /احكام نماز /وقت نماز / 722تا 739 3.استفتا شفاهی از دفتر رهبری در قم
با سلام بر کارشناسان عزیز : با ارزوی موفقیت و......
میخواستم بدونم اگر ادم در نماز های چهار رکعتی در رکعت سوم که تسبیحات اربعه را میگه اگر حواسش پرت بشه و 4 بار بگه ایا نمازش باطل میشه و یا مثلا اگه سه مرتبه تسبیحات اربعه بگه چی؟؟؟؟ ایا نماز 5 رکعت میشه؟؟؟
مرجع تقلید من هم : ایت الله خامنه ای + ایت الله نوری همدانی هست
سپاس
با سلام بر کارشناسان عزیز : با ارزوی موفقیت و...... میخواستم بدونم اگر ادم در نماز های چهار رکعتی در رکعت سوم که تسبیحات اربعه را میگه اگر حواسش پرت بشه و 4 بار بگه ایا نمازش باطل میشه و یا مثلا اگه سه مرتبه تسبیحات اربعه بگه چی؟؟؟؟ ایا نماز 5 رکعت میشه؟؟؟ مرجع تقلید من هم : ایت الله خامنه ای + ایت الله نوری همدانی هست سپاس
باسلام خدمت شما کاربر محترم بافرض سوال نمازتان صحیح است ولی احتیاط مستحب ان است که بعد از نماز دو سجده سهو بجا اورده شود
رساله مراجع /ج=1/م=1241
سلام
اخیرا منوجه شده ام برخی از مراجع عظام شرائط شرکت در نماز جماعت ویا جمعه را بگونه ای بیان کرده اند که بسیار مشکل شده وبدون تحقیق دراحراز شرائط امام جماعت نمازاشکال خواهد داشت.اینجانب الی ماشاءالله نمازجماعت درمساجد عبوری خوانده ام که هیچ اطلاعی از شخصیت امام جماعت بخصوص عدالت ایشان نداشته ام.نمی دانم تکلیف چیست؟زیرا ازطرفی اعاده این همه نماز برایم مقدور نیست ومهمتر اینکه احساس می کنم ازین پس از فیض جماعت که عاشق آنم محروم میشوم. لطفا باتوجه به فتوای اینگونه مراجع عظام بانظرات خود ما را یاری کنید. (البته بنده مقلدآیت... سیستانی ام اما شنیده ام برخی دیگر هم چنین نظری دارند)باسپاس 3بار صلوات
سلام اخیرا منوجه شده ام برخی از مراجع عظام شرائط شرکت در نماز جماعت ویا جمعه را بگونه ای بیان کرده اند که بسیار مشکل شده وبدون تحقیق دراحراز شرائط امام جماعت نمازاشکال خواهد داشت.اینجانب الی ماشاءالله نمازجماعت درمساجد عبوری خوانده ام که هیچ اطلاعی از شخصیت امام جماعت بخصوص عدالت ایشان نداشته ام.نمی دانم تکلیف چیست؟زیرا ازطرفی اعاده این همه نماز برایم مقدور نیست ومهمتر اینکه احساس می کنم ازین پس از فیض جماعت که عاشق آنم محروم میشوم. لطفا باتوجه به فتوای اینگونه مراجع عظام بانظرات خود ما را یاری کنید. (البته بنده مقلدآیت... سیستانی ام اما شنیده ام برخی دیگر هم چنین نظری دارند)باسپاس 3بار صلوات
با عرض سلام و احترام خدمت جناب عالی و تشکر از سئوال شما
این نظر جدیدی نیست و در کتب فقهی و رساله ها از سابق بوده است اما جای نگرانی نیست تمام نماز هایی که خوانده اید صحیح است و نیازی به اعاده و قضا ندارد .(1)
همیشه سالم و موفق باشید
پی نوشت:
1. استفتاء از دفتر آیت الله سیستانی در قم
با عرض سلام وتشكر از سوال شما
احتراماً؛
اگر بعد از سلامِ اشتباهي، نماز را قطع كرديد نماز را بايد دوباره بخوانيد چون به تكليف عمل نشده است.
ولي اگر بعد از سلام، نماز را قطع نكرديد ومتوجه اشتباه كه شديد نماز را ادامه داديد و سهوا (السلام علينا وعلي عبادالله الصالحين) يا (السلام عليكم ورحمة الله وبر كاته ) را بگوئيد بايد دو سجده سهو بنمائيد ولي اگر اشتباها مقداري از اين دو سلام را بگوئيد ويا (السلام عليك ايها النبي و رحمة الله و بركاته )را بگوئيد احتاط مستحب ان است كه دو سجده سهو بجا اوريد
اگر كسي در جائي كه هرسه سلام را اشتباها بدهد دو سجده سهو كافي است.
فرقي بين نماز سه ركعتي وچهار ركعتي نيست.
تو ضيح المسائل مراجع م/1242و1243 ورساله اقاي وحيد 1252و1251
باسلام و تشکر از شما دوست عزیز : اگر در جای که نباید سلام بگوید سهواً یکی از دو سلام آخر نمازرا بگوید باید دو سجده سهو انجام دهد ولی اگر مقدار از این دوسلا م را بگوید سجده سهو مستحب است:Sokhan::Gol:
البته این در صورتی است که بعداز سلام صورت نماز بهم نخورده باشد چون اگر صورت نماز بهم بخورد نماز را باید از اول بخوانید درضمن اینجا نماز احتیاط لازم ندارد و فرقی بین نماز سه رکعتی و چهار رکعتی نیست :Gol::Gol:
منبع رساله مراجع م 1242و رساله آیت الله وحید م1251
سلام علیکم ان شاالله که رب توفیق بده
اگر نماز 3و4 رکعتی سهوا در رکعت 2 هر سه سلام را دادیم فقط سجده سهو را بجا آوریم وآن 2ررکعت را لازم نیست که بخوانیم
باسلا و تشکر از شما :Gol:: درجای که انسان سهواً سلام دهد اگر صورت نماز رابهم نزده باید ادامه نماز را بجای آوررد و سجده سهو هم بخاطر سلام بی جا انجام دهد ولی در صورتی که صورت نماز بهم خورده باشد نماز را باید ازاول بخواند :Sokhan::Gol:
منبع رساله مراجع م 1243
*لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين
*يا لطيف ارحم عبدك الضعيف
*يا ولي العافيه اسئلك العافيه عافيه الدنيا والاخره
*یا خَیر المسئوُلینَ وَیا خَیْرَ الْمُعْطینَ اُرزُقْنى وَارْزُقْ عِیالى مِنْ فَضْلِكَ فَاِنَّكَ ذُوالْفَضْلِ الْعَظیمِ.
* امام باقر(ع) در سجده می فرمودند: "سُبحانَك اللهمّ أنتَ رَبّی حَقّاً حقّاً وَسَجَدتُ لكَ یا ربِّ تَعَبُّداً ورِقّاً اللهمّ إنَّ عَمَلی ضعیفُ فضاعِفهُ لی اللهمّ قِنی عَذابَكَ یومَ تَبعَثُ عِبادَك وتُب عَلَیَّ إنَّك أنت التّوابُ الرّحیم"یعنی منزهی ای خدا، خدایا به راستی تو پروردگار منی. و ای پروردگار من! برای تو از روی تعبد و بندگی سجده می نمایم. خدایا! عمل من ضعیف است؛ پس آن را دو چندان كن. خدایا مرا از عذاب روز حشر حفظ كن، و توبه ام را بپذیر، كه تو توبه پذیر و مهربانی
*ذكر سجده امام سجاد(ع): «عبیدک بفنائک، مسکینک بفنائک، فقیرک بفنائک، سائلک بفنائک »؛ ( بنده گوچک تو، وابسته به تو، نیازمند به تو، درخواست کننده از تو، در آستانه تو است. )
*يا من له الدنيا والاخره ارحم من ليس له الدنيا والاخره
*الهي وربي من لي غيرك
*سبوح قدوس رب الملائكه والروح
* حضرت علي ( ع ) مي فرمايد :بهترین سخنان نزد حق تعالى آن است که در سجده سه بار گوید:«انى ظلمت نفسى فاغفرلى»
با سلام :Gig:
سلام نماز باگفتن •السلام عليک ايها النبي ورحمة الله وبرکاته•شروع ميشود من در جايي خواندم كه ميشود در سلام نماز بعد از تشهد فقط يك بار بگوييد:(السلام عليكم و رحمة الله و بركاته )درست است اگر در نمازهايمان بعد از تشهد فقط يك بار:(السلام عليكم و رحمة الله و بركاته)بگويم فقط همين قسمت سلام را بگوييم اشكالي دارد ونمازمان صحيح است يا باطل واز نظر مراجع وشرع چطور آيا اين جور اشكالي دارد يا نه
..
با تشكر:Gol:
_________________________________
:Sham:امام صادق (ع):Sham:
حديث و سخن:Sokhan: ما دلها:hamdel: را زنده ميكند
[quote=saeed 67;20783]با سلام سلام نماز باگفتن •السلام عليک ايها النبي ورحمة الله وبرکاته•شروعميشود من در جايي خواندم كه ميشود در سلام نماز بعد از تشهدفقط يكبار بگوييد:(السلام عليكم و رحمة الله وبركاته)درست است اگر در نمازهايمان بعد از تشهدفقط يكبار:(السلام عليكم و رحمة الله وبركاته)بگويم فقط همين قسمت سلام را بگوييم اشكالي داردونمازمانصحيحاست ياباطلواز نظر مراجع وشرع چطور آيا اين جور اشكاليدارد يا نه ..
با عرض سلام وتشكر از سوال شما
كلام شما( اگر در نمازهايمان بعد از تشهدفقط يكبار:(السلام عليكم و رحمة الله وبركاته) )صحيح است
حتي طبق نظر امام ،رهبري سيستاني خوئي، تبريزي،زنجاني،اراكي وبهجت؛گفتن عبارت و(رحمةالله وبركاته) لازم نيست وعبارت السلام عليكم به تنهائي واجب وكافي است
به مسئله 1105 از رساله مراجع توجه كنيد
1105بعد از تشهد ركعت آخر نماز مستحب است در حالى كه نشسته و بدن آرام است بگويد: «السلام عليك ايها النبى و رحمة الله و بركاته» و بعد از آن بايد بگويد: «السلام عليكم» و احوط استحبابى آن است كه «و رحمة الله و بركاته» را اضافه نمايد يا بگويد: «السلام علينا و على عباد الله الصالحين».
سلام
نماز جماعت داخل مسجد خیلی به دلم نمی شینه ، گاهی حواسم پرت میشه و... اصلأ از این نماز لذت نمی برم.
اما نمازی رو که توی خونه می خونم خیلی بیشتر ازش لذت می برم و تاثیراتشو بیشتر حس می کنم.
با توجه که اینکه خونه ی ما نزدیک مسجده ، آیا باز هم باید نمازمو توی مسجد بخونم؟
سلام
خلاصه جواب اينكه ؛نماز در مسجد ولو اينكه با حواسپرتي باشد ثوابش بيشتراست از نمازي كه در خانه و با دقت باشد.
به احكام زير كه در مورد مساجد است توجه فرمائيد
-نماز خواندن در مساجد مستحب است،بلكهحاضر نشدن در مسجد مخصوصا براى همسايگانمسجد-در صورتى كه عذرى مثل بارش برف و باراننباشد-مكروه است (1) .
-ترتيب اولويت مساجد براى نماز خواندن ازنظر ثواب بدين شرح است:
مسجد الحرام هر نماز،معادل يك ميليون نماز
مسجد النبى صلى الله عليه و آله هر نماز،معادل ده هزار نماز
مسجد جامع كوفه-هر نماز،معادل هزار نماز
مسجد الاقصى-هر نماز،معادل هزار نماز
مسجد جامع هر شهر-هر نماز،معادل يكصد نماز
مسجد قبيله-هر نماز،معادل بيست و پنج نماز
مسجد بازار-هر نماز،معادل دوازده نماز (2) .
-مستحب است انسان نمازش را در مكانهاىمختلف و مساجد متعددى بخواند كه در قيامت همهآن اماكن و مساجد به نفع او شهادت دهند (3) .
-تعطيل كردن مسجد مكروه است و مستحبانسان نماز را در مسجدى بخواند كه نمازگزار ندارد تاتعطيل نشود.از امام صادق عليه السلام روايتشده است كه-سهچيز در قيامت از مردم شكايت مىكنند:اول مسجد متروكى كه اهالى آنجا در آن نماز نمىخوانند. دوم:
عالمى كه بين عدهاى جاهل قرار دارد و از او استفادهنمىكنند.و سوم:قرآنى كه متروك مانده و غبار گرفتهاست و آن را تلاوت نمىكنند (4) .
1-تحرير الوسيله،ج 1،فى مكان المصلى،ص 151،م 16.
2-همان و العروة الوثقى،ج 1،مكان المصلى،ص 596،م 4.
3-العروة الوثقى،ج 1،فى مكان المصلى،ص 596،م 6.
4-همان،م 8.
سلام
[=tahoma][="]اهميت نماز جماعت
[/][/]
[=tahoma][="]گذشته از آن كه در روايات،براى نماز جماعت اجرو پاداش بسيارى وارد شده است،با دقت در برخى ازمسائل فقهى،به اهميت اين عبادت پى مىبريم و دراينجا به برخى از آنها اشاره مىكنيم.
[/][/]
[=tahoma][="]-مستحب است نمازهاى واجب،به خصوصنمازهاى يوميه را به جماعتبخوانند.
[/][/]
[=tahoma][="]-شركت در نماز جماعتبراى هر كسىمستحب است،به ويژه براى همسايه مسجد.
[/][/]
[=tahoma][="]-مستحب است انسان صبر كند كه نماز را بهجماعتبخواند.
[/][/]
[=tahoma][="]-نماز جماعت هر چند اول وقتخوانده نشود،از نماز فرادى اول وقتبهتر است.
[/][/]
[=tahoma][="]-نماز جماعتى كه مختصر خوانده مىشود،ازنماز فرادايى كه طول بدهد بهتر است.
[/][/]
[=tahoma][="]-سزاوار نيست انسان بدون عذر نماز جماعترا ترك كند.
[/][/]
[=tahoma][="]-حاضر شدن در نماز جماعت از روىبىاعتنايى به آن،جايز نيست.
[/][/]
[=tahoma][="]-وقتى كه جماعتبر پا مىشود،مستحب استكسى كه نمازش را فرادا خوانده دوباره به جماعتبخواند
[/][/]
[=tahoma][="]-امام يا ماموم مىتواند نمازى را كه به جماعت خوانده،دوباره به جماعتبخواند،در صورتى كهجماعت دوم و اشخاص آن غير از اول باشد (1) .
[/][/]
[=tahoma][="]-س:اگر كسى در نماز جماعت توجه كافىنداشته باشد ولى در منزل و به طور فرادا نمازش ازتوجه بيشترى برخوردار باشد مىتواند در منزل نمازبخواند به جاى جماعت؟
[/][/]
[=tahoma][="]ج-مانع ندارد و جماعتبهتر است(2)[/][/][=tahoma][="]
[/][/]
[=tahoma][="]ادرس1-توضيح المسائل،م 1399،تا 1404.2-استفتاآت،ج 1،ص 277،س 476.[/][/]
سلام
اگر شخصی نماز واجبی راکه خوانده به قول معروف به دلش نچسبیده آیا میتواند نماز را اعاده کند؟لطفا مطابق فتوای مقام معظم رهبری وآیت الله بهجت بفرمایید.
فتوی مقام معظم رهبری در اعاده نمازی که با توجه خوانده نشده بدین شرح است :
چون تکلیف به نماز با همان نماز اولی ساقط شده ؛ نمی توانید دوباره همان نماز را بخوانید مگر انکه نماز را فرادا خوانده باشید و بعد بخواهید به جماعت اعاده کنید .
استفتائات موجود در مرکز ملی
به نظر آيت الله بهجت ره ، تكرار چنين نمازي ، رجاء جايز است (1)
پي نوشت:
1. آيت الله بهجت ، استفتائات ج 2 س 2357
سلام....
زمانی که ما می خوایم نمازهای قضامون(هم ظهر هم عشا ومغرب وصبح) رو بخونیم باید چه جوری قضاشونو بخونیم مثلا دو رکعتی برای همشون بخونیم یا نه هم چهاررکعتی هم سه رکعتی هم دورکعتی باید بخونیم درحالی که نمی دونیم که چندتا ازنمازهامون قضا هست؟
مرجع من هم آیت الله مکارم هست.
با سلام و احترام
در جایی که انسان نمی داند چقدر نماز قضا دارد،به مقدارى که مى داند در سفر یا در حضر فوت شده قضا کند و آنچه شک دارد واجب نیست، در ضمن ترتیب در نماز قضا لازم نیست مگر نماز ظهر و عصر یا مغرب و عشایى که از یک روز فوت شده باشد بنابراین مى توانید ابتدا تمام نمازهاى صبح را قضا کنید، سپس نمازهاى ظهر، سپس نمازهاى عصر، و پس از آن نمازهاى مغرب، و سپس نمازهاى عشاء.
مثلا ده روز نماز ظهر و بعد ده روز نماز عصر بخوانید که در این حالت ترتیب رعایت شده است؛ هر چند بعد از چند نماز یا چند روز، نماز عصر آن روز را خوانده باشید.منبع:استفتائات موجود در مرکز ملی پاسخگویی نمازی از ما در گذشته دارای اشکال بوده و باید قضا کنیم اما یادمان نیست که چه نمازی بوده است. آیا باید یک نماز دو رکعتی و یک نماز سه رکعتی و یک نماز چهار رکعتی به نیت مافی الذمه بخوانیم؟
چنانچه نمازهای زیادی نیست احتیاط کنید و هر سه مورد را به جا آورید. شخصی مقداری نماز از او قضا شده است، فقط می داند که تعداد بیست رکعت نماز است و اینکه کدام نماز مثلا صبح یا ظهر یا ... را نمی داند. اکنون وظیفه اش چیست؟
باید اگر می تواند و دچار مشقت نمی شود بیست رکعت به نیت صبح و بیست رکعت به نیت مافی الذّمه ظهر و عصر و بیست رکعت به نیت مافی الذّمه مغرب و بیست رکعت به نیت مافی الذّمه عشاء بخواند.
منبع:بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی آیه الله مکارم
باسلام.
تو نماز مستحبی اگه بعد از این که یک عملی رو انجام دادیم تونماز یادمون اومد اون ذکر رو به تعدادش انجام ندادیم مثلا 7بار یه ذکر رو باید میگفتیم یک بار گفتیم نمازمون باطله ؟
با سلام و احترام
در نماز مستحبی کم و زیاد کردن سهوی اذکار، نماز را باطل نمی کند.
العروه الوثقی، ج 2، ص 111، م 7.
سلام
اگه موقع نیت نماز ، اشتباهاً به جای نماز عصر، نیت نماز عشا کردم وهمون لحظه متوجه اشتباهم شدم چیکار باید بکنم؟
با عرض سلام و احترام خدمت سرکار *رهگذر* گرانقدر
اگر به انگیزه خواندن نماز عصر حرکت کردید و بعد اشتباها نیت نماز عشاء را به زبان آوردید یا در ذهنتان خطور کرد اشکالی ندارد و نماز عصرتان صحیح است .
اما اگر هنگام خواندن نماز کاملا نیتتان تغییر کرد یعنی به انگیزه خواندن نماز عشاء نماز را شروع کردید نماز عصر محسوب نشده و نماز باطل است . (1) پی نوشت:
1. سید یزدی ره ، العروة الوثقی ، الصلاة ، النیة ج 2 ص 451 م 17
ببخشید میشه لطفا نظر آیت الله مکارم رو هم بفرمایید؟
پیشاپیش ممنونم
با سلام و احترام
به نظر آیه الله مکارم،اعاده نماز واجبی که با حضور قلب خوانده نشده، جایز نیست ولی می تواند با تعقیبات جبران نماید.
استفتائات موجود در مرکز ملی پاسخگویی
سلام
نماز ظهر و عصر کی قضا میشن ؟
یعنی من تا کی میتونم نمازمو ادا بخونم؟
مغرب و عشا چطور؟
وقت مخصوص در مورد نماز ها یعنی چی؟
با سپاس فراوان
[quote=nakisa;157929]نماز ظهر و عصر کی قضا میشن ؟ یعنی من تا کی میتونم نمازمو ادا بخونم؟ مغرب و عشا چطور؟ وقت مخصوص در مورد نماز ها یعنی چی؟ با سپاس فراوان
با سلام به همه کارشناسان و کاربران محترم
نام مرجعتان راذکر نفرمودید ولی طبق نظر رهبری:
وقت قضا شدن ظهربه اندازه یک چهار رکعتی به عروب است و وقت غروب، نماز عصر قضا می شود
وقت مغرب وعشاء تا صبح اداء است وبعد ازان قضا می شود
وقت مخصوص به اندازه نمازخواندن نماز مورد نظر(مثلا ظهر یا..) ،بعد از دخول وقت را وقت مخصوص گویند
اجوبه رهبری/س=100 ورساله امام/م=722
سلام
طبق عادتی که دارم در انتهای هر صلوات وعجّل فرجهم میگم اگه در صلوات تشهد وعجّل فرجهم رو اضافه کنم اشکال داره؟
با سلام و احترام
بهتر بود مرجعتان را ذکر می فرمودید،اما به نظر آیه الله خامنه ای نباید به قصد ورود و جز نماز بگویید و اگر به قصد مطلق دعا بگویید،اشکال ندارد.
استفتائات موجود در مرکز ملی پاسخگویی
با سلام به همه کارشناسان و کاربران محترم
نام مرجعتان راذکر نفرمودید ولی طبق نظر رهبری:
وقت قضا شدن ظهربه اندازه یک چهار رکعتی به عروب است و وقت غروب، نماز عصر قضا می شود
وقت مغرب وعشاء تا صبح اداء است وبعد ازان قضا می شود
وقت مخصوص به اندازه نمازخواندن نماز مورد نظر(مثلا ظهر یا..) ،بعد از دخول وقت را وقت مخصوص گویند
اجوبه رهبری/س=100 ورساله امام/م=722
متشکرم :Gol:
مرجع من ایه الله خامنه ای هستن.
این غروب منظورتون همون اذان مغربه؟ یعنی من تا اذان مغرب میتونم نماز ظهرمو بخونم؟
اینطوری که شما گفتین ، نماز ظهر و عصر با هم قضا میشن دزسته؟
ببخشید
منظورتون از دخول وقت همون اذانه؟
مثلا من تو وقت مخصوص نماز ظهر ، نمیتونم نماز صبح قضام رو بخونم؟
با سلام و عرض ادب
برای اطلاع از تفاوت غروب و مغرب به لینک زیر مراجعه بفرمایید:
http://www.askdin.com/showthread.php?t=12909
خیر،تفاوت دارد وقت قضا شدن ظهربه اندازه یک چهار رکعتی به غروب است و وقت غروب، نماز عصر قضا می شود.(1)[=b lotus]
می توانید از لینک زیر نیز بهره مند شوید:
http://www.askdin.com/showthread.php?t=7683
طبق آنچه در رساله ها بیان شده است ،ملاک در تشخیص اوقات شرعی، افق است ولی آنچه مهم است این است که یقین به دخول وقت حاصل شود که این یقین می تواند با اذان بدست بیاید.(2)
در وقت مخصوص هر نمازی نمی توان نماز دیگری خواند.(3)
پی نوشت:
1و2:رساله مراجع /احكام نماز /وقت نماز / 722تا 739
3.استفتا شفاهی از دفتر رهبری در قم
با سلام بر کارشناسان عزیز : با ارزوی موفقیت و......
میخواستم بدونم اگر ادم در نماز های چهار رکعتی در رکعت سوم که تسبیحات اربعه را میگه اگر حواسش پرت بشه و 4 بار بگه ایا نمازش باطل میشه و یا مثلا اگه سه مرتبه تسبیحات اربعه بگه چی؟؟؟؟ ایا نماز 5 رکعت میشه؟؟؟
مرجع تقلید من هم : ایت الله خامنه ای + ایت الله نوری همدانی هست
سپاس
باسلام خدمت شما کاربر محترم
بافرض سوال نمازتان صحیح است ولی احتیاط مستحب ان است که بعد از نماز دو سجده سهو بجا اورده شود
رساله مراجع /ج=1/م=1241
سلام
اخیرا منوجه شده ام برخی از مراجع عظام شرائط شرکت در نماز جماعت ویا جمعه را بگونه ای بیان کرده اند که بسیار مشکل شده وبدون تحقیق دراحراز شرائط امام جماعت نمازاشکال خواهد داشت.اینجانب الی ماشاءالله نمازجماعت درمساجد عبوری خوانده ام که هیچ اطلاعی از شخصیت امام جماعت بخصوص عدالت ایشان نداشته ام.نمی دانم تکلیف چیست؟زیرا ازطرفی اعاده این همه نماز برایم مقدور نیست ومهمتر اینکه احساس می کنم ازین پس از فیض جماعت که عاشق آنم محروم میشوم. لطفا باتوجه به فتوای اینگونه مراجع عظام بانظرات خود ما را یاری کنید. (البته بنده مقلدآیت... سیستانی ام اما شنیده ام برخی دیگر هم چنین نظری دارند)باسپاس 3بار صلوات
با عرض سلام و احترام خدمت جناب عالی و تشکر از سئوال شما
این نظر جدیدی نیست و در کتب فقهی و رساله ها از سابق بوده است اما جای نگرانی نیست تمام نماز هایی که خوانده اید صحیح است و نیازی به اعاده و قضا ندارد .(1)
همیشه سالم و موفق باشید
پی نوشت:
1. استفتاء از دفتر آیت الله سیستانی در قم