حکم فقهی پوشاندن زیر چانه و روی پا دربرابر نامحرم برای بانوان

تب‌های اولیه

36 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
حکم فقهی پوشاندن زیر چانه و روی پا دربرابر نامحرم برای بانوان

به نام خدا

حکم فقهی پوشاندن زیر چانه و کف و روی پا دربرابر نامحرم برای بانوان چیست؟

همه مراجع: واجب است آنهارا از نامحرم بپوشانند.
آیت الله تبریزی: پوشاندن زیر چانه واجب است ولی پوشاندن کف و روی پا به احتیاط واجب، واجب است.

پی نوشت:
سیستانی،ص3 حجاب.تبریزی،صراط النجاه،ج1،ص878. فاضل،جامع المسایل،ج1،ص1706. صافی،جامع الاحکام،ج2، ص1696. رهبری،اجوبه،ص438.

توجه: با توجه به این استفتا گره زدن روسری هایی که زیر چانه را نمایان میکند و همچنین آشکار کردن کف و روی پا در برابر نامحرم چه با جوراب نازک باشد و چه با نپوشیدن جوراب باشد گناه است.

برچسب: 


پوشاندن روی پا درمقابل نامحرم

IMAGE(http://img.tebyan.net/big/1390/05/361672366248233228326978258244346388.jpg)


سوال: آیا پوشاندن روی پا در مقابل نامحرم واجب است؟
امام خمینی (ره)
باید پاها را از نامحرم بپوشاند.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)

آیت الله اراکی (ره)
پوشاندن روی پا در مقابل نامحرم واجب است.
العروة الوثقی، 1378، ج1، ص414، با استفاده از فصل فی الستر و الساتر المسائل الواضحه.
1373، ج 2، ص 91، احکام النظر با استفاده از م 2449


آیت الله بهجت (ره)
بسمه تعالی، بله، واجب است.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)

آیت الله تبریزی (ره)
بسمه تعالی. بنابر احتیاط وجوبی لازم است. والله العالم.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)

آیت الله خامنه ای (دام ظلّه)
بله. واجب است.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)

آیت الله سیستانی (دام ظلّه)
پاها را باید از نامحرم بپوشاند.
مسائل جدید از دیدگاه علما و مراجع تقلید، 1383، ج 3، ص 112 فقه برای غرب نشدی شان، 1382، ص 301، با استفاده از م497

آیت الله شبیری زنجانی (دام ظلّه)
باسمه تعالی. بلی واجب است.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)

آیت الله فاضل لنکرانی (ره)
بلی زن باید پای خود را از نامحرم بپوشاند.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)

آیت الله مکارم شیرازی (دام ظلّه)
در صورتی که منشأ فسادی شود پوشانیدن آن لازمست.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)

آیت الله نوری همدانی (دام ظلّه)
بسمه تعالی. بلی واجب است بپوشاند.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء(قم)

آیت الله وحید خراسانی (دام ظلّه)
پوشاندن روی پا مطلقاً واجب است.
منهاج الصالحین، 1386، ج 3، ص 293، با استفاده از م 1233 توضیح المسائل، 1379، ص 666، با استفاده از م 2499 و پاسخ دریافتی از دفتر معظم له

منبع: تبيان



با سلام خدمت کارشناس محترم
آیا حدیثی هم در زمینه پوشاندن پا وجود دارد؟ یا حرام بودن این کار فقط به خاطر این است که نپوشاندن پا زینت به حساب می آید.
چون در برخی مناطق گرمسیر، مردم عادت ندارند جوراب بپوشند و حساسیتی هم نسبت به این مطلب ندارند، یعنی برای مردها قصد ریبه وجود ندارد. آیا باز هم پوشاندن واجب است؟

سؤال :
با توجه به اینکه در عرف عشایر و مردم پاکستان و یا برخی از روستائیان و اعراب پوشیدن جوراب مرسوم نیست اگر عروس خانواده ( و یا افرادی مانند آن ) که در جمع آنها زندگی می کند بخواهد تمام مدت شبانه روز ( به جز ساعات خواب ) جوراب بپوشد ، علاوه بر مشکلات جسمی ( گرمای هوا و ...) آن را امری ناپسند می دانند . لطفاً بفرمایید :
1) آیا چنین اشخاصی می توانند از قاعده «لاحرج » پوشش پا استفاده کنند ؟
2) آیا می توانند در این مسأله به مرجع دیگری عدول نمایند ؟

پاسخ :
1) بسمه تعالی - برای زنان پوشیدن پا از نامحرم واجب است و آنچه در سؤال ذکر شده مجوز ترک واجب نیست . بلی لازم نیست پوشش مذکور حتماً با جوراب باشد .
2) عدول از مجتهد زنده به مجتهد دیگر بنا بر احتیاط واجب جایز نیست مگر اینکه اعلم یا محتمل الاعلمیت باشد .

نظر مقام معظم رهبری
منبع : جزوات واحد پاسخ به سؤالات جامعة الزهرا ( سلام الله علیها )

یا علی:Gol:

پاسخ : 1) بسمه تعالی - برای زنان پوشیدن پا از نامحرم واجب است و آنچه در سؤال ذکر شده مجوز ترک واجب نیست . بلی لازم نیست پوشش مذکور حتماً با جوراب باشد .

با سلام مجدد خدمت کارشناس محترم
یک سوالی که الان در بین دختر های جوان مرسوم شده است، این است که آیا در زمان پیامبر جوراب نبوده است. و هیچ شاهد تاریخی نداریم که پای خود را میپوشاندند.

میشود چند نمونه از روایات را ذکر کنید. مثلا من شنیده ام در برخی روایات آمده است که حجاب بر زن واجب است الا گردی صورت و دست ها تا مچ و پا تا قوزک

سوال بعدی اینکه، اگر زن در جامعه ای زندگی میکند که میداند مردها با قصد گناه به او نگاه میکنند، آیا لازم است که صورت خود را نیز بپوشاند؟

باسلام فتوای آیت الله مکارم اینه که پوشاندن پاواجب نمیباشدبرای زنان

آیا حدیثی هم در زمینه پوشاندن پا وجود دارد؟ یا حرام بودن این کار فقط به خاطر این است که نپوشاندن پا زینت به حساب می آید. چون در برخی مناطق گرمسیر، مردم عادت ندارند جوراب بپوشند و حساسیتی هم نسبت به این مطلب ندارند، یعنی برای مردها قصد ریبه وجود ندارد. آیا باز هم پوشاندن واجب است؟

با سلام و احترام و تشکر از سوال شما

به نظر امام خمینی و مقام معظم رهبری واجب است پا را در برابر نامحرم پوشاند.(1)

در مورد بررسی روایی این مساله می توانید با طرح سوال در انجمن حدیث، از کارشناسان حدیث راهنمایی بگیرید.

یک سوالی که الان در بین دختر های جوان مرسوم شده است، این است که آیا در زمان پیامبر جوراب نبوده است. و هیچ شاهد تاریخی نداریم که پای خود را میپوشاندند. میشود چند نمونه از روایات را ذکر کنید. مثلا من شنیده ام در برخی روایات آمده است که حجاب بر زن واجب است الا گردی صورت و دست ها تا مچ و پا تا قوزک

اجمالا در پاسخ به این سوال به استفتا زیر توجه نمایید:
با توجه به این نکته که ساخت جوراب سال ها پس از حضرت پیامبر (صلی الله علیه و آله) بوده است، آیا پوشاندن مچ پا به پایین برای زنان واجب است یا نه و اگر واجب است در زمان صدر اسلام این پوشش پا به چه صورت انجام می شده است؟ زیرا اساساً جورابی نبوده است که استفاده شود.
پاسخ:
از احادیث استفاده می شود که لباس زنان آن زمان بلند بوده و روی زمین کشیده می شده و پاها را می پوشانده است.(2)

سوال بعدی اینکه، اگر زن در جامعه ای زندگی میکند که میداند مردها با قصد گناه به او نگاه میکنند، آیا لازم است که صورت خود را نیز بپوشاند؟
[INDENT]

نگاه كردن به صورت و دستها اگر با قصد لذت صورت بگیرد و مفسده ای داشته باشد یا محرک شهوت باشد،حرام است و در صورت یقین به این مطلب باید پوشانده شود.(2)


[/INDENT]

پی نوشت:


1.امام خمینی،توضیح المسائل،م2433
وپایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری در پوشش و نگاه به آدرس:
http://www.leader.ir/tree/index.php?catid=49
2.پایگاه اطلاع رسانی آیه الله مکارم شیرازی به آدرس:
http://persian.makarem.ir/estefta/?it=1065&mit=1065&pn=2
3. استفتا از دفتر مقام معظم رهبری در قم

باسلام فتوای آیت الله مکارم اینه که پوشاندن پاواجب نمیباشدبرای زنان

با سلام و عرض ادب

در زمینه پوشش پا در برابر نامحرم به نظر آیه الله مکارم شیرازی،در صورتی که منشأ فسادی شود پوشانیدن آن لازمست.
وهمچنین به استفتا زیر توجه نمایید:

آیا پوشیدن جورابهاى نازک، در صورتى که پا در آن پیدا باشد براى زنان جایز است؟ پاسخ: اگر پا در آن پیدا باشد جایز نیست؛ ولى معلوم بودن حجم پاها ضررى ندارد.

پایگاه اطلاع رسانی آیه الله مکارم شیرازی به آدرس:
http://persian.makarem.ir/estefta/?it=1065&mit=1065&pn=1


نگاه كردن به صورت و دستها اگر با قصد لذت صورت بگیرد و مفسده ای داشته باشد یا محرک شهوت باشد،حرام است و در صورت یقین به این مطلب باید پوشانده شود.(2)

با سلام و تشکر از زحمات شما
اگر زنی یقین داشته باشد که وقتی بیرون منزل میرود دیگران با قصد ریبه به او نگاه میکنند، شما فرمودید باید صورت را هم بپوشاند.
اگر اینطور باشد هفتاد یا هشتاد درصد زن ها باید صورت خود را به طور کامل بپوشانند چون معمولا مردهای بسیاری به صورت زن ها با ریبه نگاه میکنند. زیرا که بقیه بدن پوشیده است و فقط به صورت نگاه میکنند.

آیا نمیتوان گفت حتی اگر زن بداند با قصد ریبه به صورتش نگاه میکنند لازم نیست صورتش را بپوشاند؟ چون زن بیش از حد شرعی وظیفه ندارد و این مشکل مرد است نه زن؟

به نام خدا

سلام علیکم

اگر اینطور باشد هفتاد یا هشتاد درصد زن ها باید صورت خود را به طور کامل بپوشانند چون معمولا مردهای بسیاری به صورت زن ها با ریبه نگاه میکنند. زیرا که بقیه بدن پوشیده است و فقط به صورت نگاه میکنند.

آیا نمیتوان گفت حتی اگر زن بداند با قصد ریبه به صورتش نگاه میکنند لازم نیست صورتش را بپوشاند؟ چون زن بیش از حد شرعی وظیفه ندارد و این مشکل مرد است نه زن؟

فکر میکنم جواب سوال شما در پاسخی که کارشناس محترم دادند باشه

نگاه كردن به صورت و دستها اگر با قصد لذت صورت بگیرد و مفسده ای داشته باشد یا محرک شهوت باشد،حرام است و در صورت یقین به این مطلب باید پوشانده شود.

در این فرض هم خانم موظفه صورت خودشو بپوشونه و فکر میکنم این وظیفه شرعیشون میشه و خارج از اون نیست

فکر میکنم جواب سوال شما در پاسخی که کارشناس محترم دادند باشه

با سلام خدمت شما دوست عزیز
من متوجه جواب ایشون شدم و جوابشون کاملا متینه. منتها من میخوام بگ اگر این جواب رو قبول میکنیم پس چرا وضعیت حجاب خانم های چادری اینگونه است؟
سوال من این بود که اگر ما بگوییم برای زن ها واجب است که صورت خود را هم بپوشانند( اگر میدانند مردها با قصد بد نگاه میکنند)، در این صورت باید اکثر زن های چادری ما صورت خود را هم بپوشانند. چون الان تقریبا اکثر زن های جوان یقین دارند که وقتی مردی به آنها نگاه میکند قصد لذت دارد. پس چرا به زن های چادری نمیگوییم که صورت خود بپوشانند؟ چرا به مانتو و روسری میگوییم حجاب اسلامی؟
بیرون بودن گردی صورت در صورتی جایز است که زن میداند به صورت او به قصد ریبه نگاه نمیکنند. اما آیا زنان ما اینگونه فکر میکنند؟ به نظر من اکثر خانم ها یقین دارند که وقتی بیرون میروند از صد مردی که به آنها نگاه میکند 50 نفر قصد ریبه دارند (در حالت خوشبینانه)
پس این زن یقین دارد که وقتی بیرون میرود مسلما چند نفر به او با این قصد نگاه میکنند. خوب پس چرا پوشاندن گردی صورت واجب نمیشود؟
در این فرض هم خانم موظفه صورت خودشو بپوشونه و فکر میکنم این وظیفه شرعیشون میشه و خارج از اون نیست

سوال بعدی من این است که ما به مرد ها میگوییم پیراهن آستین کوتاه نپوشند چون شاید زن ها با قصد بد نگاه کنند. درست است؟ خوب حالا اگر یک مرد زیبا چهره میداند که اکثر زن ها در خیابان به او با قصد بد نگاه میکنند. پس در این صورت باید بگوییم که باید آن مرد صورت خود را بپوشاند. در حالیکه هیچ کس این حرف را قبول ندارد. همه میگویند این مرد وظیفه ندارد صورت خود را بپوشاند اما زن ها اگر با قصد بد نگاه کنند گناهکارند.
پس چرا در مورد زنان این حرف را نمیزنیم.

یک سوال دیگر هم داشتم. در رساله نوشته است، مرد واجب است از ناف تا زانوی خود را بپوشاند. پس چرا در استفتائات نوشته اند اگر مردی میداند که به دستان یا پاهای او با قصد بد نگاه میکنند باید بپوشاند. چرا باید آستین بلند بپوشد.

به نام خدا
سلام علیکم

سوال من این بود که اگر ما بگوییم برای زن ها واجب است که صورت خود را هم بپوشانند( اگر میدانند مردها با قصد بد نگاه میکنند)، در این صورت باید اکثر زن های چادری ما صورت خود را هم بپوشانند. چون الان تقریبا اکثر زن های جوان یقین دارند که وقتی مردی به آنها نگاه میکند قصد لذت دارد. پس چرا به زن های چادری نمیگوییم که صورت خود بپوشانند؟ چرا به مانتو و روسری میگوییم حجاب اسلامی؟

دوست گرامی فرض شما در صورتیه که یقین حاصل بشه.
شما نمیتونید با این اطمینان خاطر بفرمایید که نگاه مردها در جامعه به خانمها با قصد ریبه هست اون هم با این درصد بالا!
به نظر میاد که این یقین برای این بانوان حاصل نمیشه ودر صورت صدق فرض شما که بسیار بعید به نظر میاد عملا جامعه و نظمش مختل خواهد شد.

ودر صورت صدق فرض شما که بسیار بعید به نظر میاد عملا جامعه و نظمش مختل خواهد شد.

با سلام خدمت شما دوست عزیز
اتفاقا فرض من در موردی هست که زن یقین داشته باشه، به نظر من شاید خانم ها بتونن بهتر نظر بدن که وقتی از خونه بیرون میرن آیا یقین دارند که کسی بهشون با این نیت نگاه میکنه یا نه؟ مثلا وقتی به یک بازار شلوغ میرن.
گمون نکنم هیچ زنی (منظورم اکثریت زن ها هستند، نه پیرزن ها) شک داشته باشه که بالاخره در مراکز پر جمعیت و خیابان های شلوغ حتما یک نفر پیدا میشه که بهشون به قصد بد نگاه کنه، پس زن یقین داره. (البته به عنوان مثال گفتم یک نفر و الا خیلی بیش از این هاست)
پس باید گفت این زن باید صورت خود را هم بپوشاند.

اما اینکه فرمودید نظم جامعه مختل میشود، منظورتان چیست؟ یعنی اگر زن ها صورتشون رو بپوشونن نظم به هم میخوره
یا منظورتون این هست که اگر در صد بالایی از مرد ها چشم چرانی کنند نظم جامعه به هم میخوره؟

به نام خدا

ر رساله نوشته است، مرد واجب است از ناف تا زانوی خود را بپوشاند. پس چرا در استفتائات نوشته اند اگر مردی میداند که به دستان یا پاهای او با قصد بد نگاه میکنند باید بپوشاند. چرا باید آستین بلند بپوشد.

دوست گرامی
معنای استفتاء درخواست فتوا یعنی سؤال کردن و کسب نظر مجتهد دربارهٔ حکم شرعی یک مسئله می‌باشد.
هنگامی که شخصی نظر فقه اسلام را در انجام عملی نداند، به یک مجتهد رجوع می‌کند و نظر فقه را در آن مورد جویا می‌شود.
در فرض سوال مجتهد در رساله خودشون فقط حکم کلی پوشش مرد رو فرمودن اما فرد استفتاء کننده به دنبال حکم جزیی تر بودن که ناگزیر به استفتاء شدن . بنابراین این هم فتوای مجتهدشون هست و باید به اون عمل کنند

با سلام و تشکر از زحمات شما اگر زنی یقین داشته باشد که وقتی بیرون منزل میرود دیگران با قصد ریبه به او نگاه میکنند، شما فرمودید باید صورت را هم بپوشاند. اگر اینطور باشد هفتاد یا هشتاد درصد زن ها باید صورت خود را به طور کامل بپوشانند چون معمولا مردهای بسیاری به صورت زن ها با ریبه نگاه میکنند. زیرا که بقیه بدن پوشیده است و فقط به صورت نگاه میکنند. آیا نمیتوان گفت حتی اگر زن بداند با قصد ریبه به صورتش نگاه میکنند لازم نیست صورتش را بپوشاند؟ چون زن بیش از حد شرعی وظیفه ندارد و این مشکل مرد است نه زن؟

با عرض سلام و احترام خدمت muhammad-aga گرانقدر و تشکر از سئوال شما

به نظر اغلب مراجع اگر زنی بداند که با قصد ریبه به صورتش نگاه می کنند باید صورتش را از نامحرم بپوشاند و حد شرعی و وظیفه الهی او همین است . (1)

پی نوشت:
1. یزدی ره ، العروة الوثقی ج 2 ص 320 م 5

دوستان بنده متوجه نمیشوم حد پوشیدن گردی صورت از قسمت پایین یعنی چانه تا کجاست؟
یعنی قسمتی که عرفا غپ غپ میگویند باید پوشیده شود؟

دوستان بنده متوجه نمیشوم حد پوشیدن گردی صورت از قسمت پایین یعنی چانه تا کجاست؟ یعنی قسمتی که عرفا غپ غپ میگویند باید پوشیده شود؟

با تشکر از سئوال شما

همان قسمتی که در وضو به عنوان صورت شسته می شود تقریبا حد گردی صورت است که تا خط چانه که حد فاصل بین صورت و زیر چانه است ، امتداد دارد .

ناحیه به اصطلاح غپ غپ جزء گردی صورت نیست .

همیشه موفق باشید

با عرض سلام
اگر زنی طوری حجاب کند که فقط گردی صورت پیدا باشد،اما به وسیله ای زیر چانه را
بپوشاند که بداند عادتاً و 99% و یا 100% اوقات بعد از مدت کمی زیر چانه پیدا میشود،اما
او متوجه نمیشود،حکم این پوشاندن چیست؟
برای مثال روسری را طوری ببندد که برای لحظاتی زیر چانه را بپوشاند،اما بداند که این روسری
همیشه لیز میخورد و بدون اینکه او متوجه شود به عقب میرود.آیا بر او واجب است تا طوری شایسته
تر بپوشاند که اطماینان بیشتری با دوام حجابش داشته باشد و یا اینکه چون نا آگاهانه عقب میرود
ایرادی ندارد؟
با تشکر

با عرض سلام اگر زنی طوری حجاب کند که فقط گردی صورت پیدا باشد،اما به وسیله ای زیر چانه را بپوشاند که بداند عادتاً و 99% و یا 100% اوقات بعد از مدت کمی زیر چانه پیدا میشود،اما او متوجه نمیشود،حکم این پوشاندن چیست؟ برای مثال روسری را طوری ببندد که برای لحظاتی زیر چانه را بپوشاند،اما بداند که این روسری همیشه لیز میخورد و بدون اینکه او متوجه شود به عقب میرود.آیا بر او واجب است تا طوری شایسته تر بپوشاند که اطماینان بیشتری با دوام حجابش داشته باشد و یا اینکه چون نا آگاهانه عقب میرود ایرادی ندارد؟ با تشکر

با سلام و احترام

اگر عادتا روسری کنار می رود و زیر چانه پیدا می شود،واجب است به گونه ای صحیح پوشش داشته باشد تا اطمینان به رعایت حد شرعی حجاب حاصل شود بارعایت این شرایط، اگر ناخواسته زیرچانه پیداشود گناه نکرده ولی واجب است بعداز توجه، بلافاصله بپوشاند.

استفتا از دفتر آیه الله مکارم شیرازی در قم

با سلام. یه سوالی که برام پیش اومده اینه که تو حکم پوشیدن جوراب نازک هست که اگه پا از زیر جوراب معلوم باشه حرامه، خوب حالا منظور از این معلوم بودن چیه؟ خواهشا بیشتر توضیح بدید. آیا اگه رنگ پا از زیر جوراب معلوم باشه حرامه یا منظور چیز دیگه ای هست؟ با تشکر. در پناه حق.

با سلام. یه سوالی که برام پیش اومده اینه که تو حکم پوشیدن جوراب نازک هست که اگه پا از زیر جوراب معلوم باشه حرامه، خوب حالا منظور از این معلوم بودن چیه؟ خواهشا بیشتر توضیح بدید. آیا اگه رنگ پا از زیر جوراب معلوم باشه حرامه یا منظور چیز دیگه ای هست؟ با تشکر. در پناه حق.

با عرض سلام و احترام خدمت حضرت عالی و تشکر از سؤال شما

بله منظور رنگ پاست که اگر از زیر جوراب پیدا باشد لازم است از نگاه نامحرم پوشانده شود . (1)

همیشه سلامت و سربلند باشید

پی نوشت:
1. سید یزدی ره ، العروة الوثقی ، کتاب النکاح

ببخشید تا اونجا که میدونم تو خود قران گفته دست و پاها رو تا مچ بپوشونین این روی پا رو از کجا در اوردین دقیقا؟

ببخشید تا اونجا که میدونم تو خود قران گفته دست و پاها رو تا مچ بپوشونین این روی پا رو از کجا در اوردین دقیقا؟

با تشکر از شما

لطفا توضیح بفرمایید منظورتون از قرآن دقیقا کدام آیه است و همین طور جمله اخیرتون ، روشن نیست چرا که احکام اسلامی از قرآن و روایات اهل بیت علیهم السلام گرفته می شود.

در پناه حضرت حق باشید

آیت الله مکارم شیرازی (دام ظلّه)
در صورتی که منشأ فسادی شود پوشانیدن آن لازمست.

سلام و عرض ادب
یعنی،طبق فتوای ایشان اگر موجب فساد نشود پوشاندن پا لازم نیست؟

در زمینه پوشش پا در برابر نامحرم به نظر آیه الله مکارم شیرازی،در صورتی که منشأ فسادی شود پوشانیدن آن لازمست.
وهمچنین به استفتا زیر توجه نمایید:

آیا پوشیدن جورابهاى نازک، در صورتى که پا در آن پیدا باشد براى زنان جایز است؟ پاسخ: اگر پا در آن پیدا باشد جایز نیست؛ ولى معلوم بودن حجم پاها ضررى ندارد.

سلام

جناب نور اين ها كه به هم نميخورد و ضد هم است

ببخشید تا اونجا که میدونم تو خود قران گفته دست و پاها رو تا مچ بپوشونین این روی پا رو از کجا در اوردین دقیقا؟

سلام دوست عزیز
می تونم بپرسم خداونددرکدام آیه از قران فرموده که دست وپاهارو تا مچ بپوشانید؟

[FONT=arial]سلام دوست عزیز
می تونم بپرسم خداونددرکدام آیه از قران فرموده که دست وپاهارو تا مچ بپوشانید؟

  • ﴿وَقُلْ لِلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖ وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ ۖ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَىٰ عَوْرَاتِ النِّسَاءِ ۖ وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ ۚ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ﴾(سورهٔ نور-آیهٔ ۳۱)
  • و به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را (از هر نامحرمی) فرو بندند و پاکدامنی ورزند و زیورهای خود را آشکار نگردانند مگر آنچه که طبعاً از آن پیداست و باید روسری خود را بر سینه خویش (فرو) اندازند و زیورهایشان را جز برای شوهرانشان یا پدرانشان یا پدران شوهرانشان یا پسرانشان یا پسران شوهرانشان یا برادرانشان یا پسران برادرانشان یا پسران خواهرانشان یا زنان (همکیش) خود یا کنیزانشان یا خدمتکاران مرد که (از زن) بی‌نیازند یا کودکانی که بر عورتهای زنان وقوف حاصل نکرده‌اند آشکار نکنند و پاهای خود را (به گونه‌ای به زمین) نکوبند تا آنچه از زینتشان نهفته می‌دارند معلوم گردد ای مؤمنان همگی (از مرد و زن) به درگاه خدا توبه کنید امید که رستگار شوید.
  • اوه درسته حتی گفته نشده مچ پا هم فقط پوشش رو نزدیک تر کنید حرفیم از گردی صورت نزده فقط گفته روسری به خودتون نزدیک کنید و قسمت سینه و...پوشیده بشه نه گردن
  • و محض اطلاعتون خلخال رو به مچ پا میبستند و معمولا اون زمان زنا دامن میپوشیدن وقتی میگه جوری راه نرید خلخال بیرون بیفته منظور ساق پاست چیزی از روی پا و... گفته نشده
  • مرسی بابت پرسشت هانی چون فهمیدم لازم نیست گردنو بپوشونیم و چیزای دیگه
  • به هرحال چیزی بالاتر از قران نداریم داریم؟


  • به هرحال چیزی بالاتر از قران نداریم داریم؟

سلام

شما قرآن را قبول دارید که!!! خود قرآن فرموده باید از هر شهر و قبیله ای گروهی بروند سواد دینی بیاموزند و فقیه شوند و قومشان را هشدار دهند تا آنها از معاصی پرهیز کنند. این سخن یعنی هر کسی برای خودش نمیتواند از قرآن احکام شرعی را استخراج کرده و به آن عمل کند. و در عمل به احکام شرعی نیاز به فقیه است

سلام و عرض ادب
یعنی،طبق فتوای ایشان اگر موجب فساد نشود پوشاندن پا لازم نیست؟

با سلام و عرض ادب

بله درصورتی که مفسده ندارد پوشاندن آن لازم نیست.

استفتا از دفتر آیه الله مکارم در قم

سلام

جناب نور اين ها كه به هم نميخورد و ضد هم است

با سلام و عرض ادب

دو موضوع جداگانه مطرح شده است بنابراین دو حکم متفاوت هم بیان شده است یکی موضوع جوراب نازک است که حکم آن بر عدم جواز داده شده است و دیگری موضوع پوشاندن پا است که حکم به جواز آن با قید عدم مفسده است پس تناقضی نیست چراکه تناقض درجایی است که یک موضوع باشد.

موفق و موید باشید

و محض اطلاعتون خلخال رو به مچ پا میبستند و معمولا اون زمان زنا دامن میپوشیدن وقتی میگه جوری راه نرید خلخال بیرون بیفته منظور ساق پاست چیزی از روی پا و... گفته نشده
مرسی بابت پرسشت هانی چون فهمیدم لازم نیست گردنو بپوشونیم و چیزای دیگه
به هرحال چیزی بالاتر از قران نداریم داریم؟

به نظر من برداشت شما اشتاهه، منظور قرآن از اینکه محکم به زمین نزنید تا آشکار نشه، صدای خلخال رو میگه نه خود خلخال رو، پا باید پوشیده بشه، حتی اگه به عرف امروزی توجه بکنیم، میبینیم با توجه به حس های جدیدی که در جوانان ایجاد شده، از جمله علاقه و فتیش به پا، باید پوشیده بشه و حتی جوراب نازک هم، به گونه ای که حتی رنگ پا (هرچند یک ذره) معلوم باشه، حرامه، شک نکنید.

سلام
مقدار گردی صورت و دست ها تا مچ طبق فتوای مشهور پوشیدنش واجب نیست مگر همراه با ارایش باشد
حالا چند تا سوال
1- آیا خط ابرو و برداشتن ابرو و تاتو کردن برو مصداق آرایش هست یا خیر؟
2- ایا استعمال کرم های مرطوب کننده و سفید کننده مصداق آرایش هست یا خیر؟
3- استعمال انگشتر طلا و غیر طلا چه حکمی دارد؟

سوال دیگه
اینکه بر فرضی که صورت هیچ آرایشی ندارد
اما
1- به طور خدادادی حسن و موزون بودن صورت به حدی هست که غالبا جلب توجه میکند
2- زیبایی معمولی هست ولی مکان, مکانی هست که غالبا توسط شخص یا اشخاصی جلب توجه می شود
مثلا صف نانوایی چون غالبا مقداری وقت گیر هست ممکن است بانویی احساس کند پسر یا مرد اجنبیه ای دارد به او نگاه می کند, با اینکه حد حجاب شرعی رو رعایت کرده است.
یا داخل دانشگاه و سر کلاس
یا در مهمانی خانوادگی پسر خاله یا پسر عمو...
حال سوال
آیا در این مواقع پوشیدن صورت به ای نحو ممکن واجب است؟
و این بانو بایدواجب است) جلوی دید مرد اجنبی رو حائل کند با چادر یا روی گرداندن و ...

سلام
مقدار گردی صورت و دست ها تا مچ طبق فتوای مشهور پوشیدنش واجب نیست مگر همراه با ارایش باشد
حالا چند تا سوال
1- آیا خط ابرو و برداشتن ابرو و تاتو کردن برو مصداق آرایش هست یا خیر؟
2- ایا استعمال کرم های مرطوب کننده و سفید کننده مصداق آرایش هست یا خیر؟
3- استعمال انگشتر طلا و غیر طلا چه حکمی دارد؟

با سلام و احترام

درهرسه مورد به نظر مشهور فقها و از جمله مقام معظم رهبری درصورتی که زینت و آرایش محسوب شود واجب است از نامحرم پوشاند و البته این موارد تشخیص موضوع بوده و برعهده مکلف است.

استفتائات موجود از دفاتر آیات عظام به آدرس:
http://www.pasokhbesoalat.ir/ViewPasokh4.aspx?id=1045

سوال دیگه
اینکه بر فرضی که صورت هیچ آرایشی ندارد
اما
1- به طور خدادادی حسن و موزون بودن صورت به حدی هست که غالبا جلب توجه میکند
2- زیبایی معمولی هست ولی مکان, مکانی هست که غالبا توسط شخص یا اشخاصی جلب توجه می شود
مثلا صف نانوایی چون غالبا مقداری وقت گیر هست ممکن است بانویی احساس کند پسر یا مرد اجنبیه ای دارد به او نگاه می کند, با اینکه حد حجاب شرعی رو رعایت کرده است.
یا داخل دانشگاه و سر کلاس
یا در مهمانی خانوادگی پسر خاله یا پسر عمو...
حال سوال
آیا در این مواقع پوشیدن صورت به ای نحو ممکن واجب است؟
و این بانو بایدواجب است) جلوی دید مرد اجنبی رو حائل کند با چادر یا روی گرداندن و ...

با سلام و تشکر از سوال شما

بله درصورتی که زیبایی به گونه ای که جلب توجه نامحرم می کند و مفسده دارد و می تواند زمینه ساز گناه شود واجب است از نامحرم بپوشاند.

استفتا از دفتر مقام معظم رهبری در قم

به نظر من برداشت شما اشتاهه، منظور قرآن از اینکه محکم به زمین نزنید تا آشکار نشه، صدای خلخال رو میگه نه خود خلخال رو، پا باید پوشیده بشه، حتی اگه به عرف امروزی توجه بکنیم، میبینیم با توجه به حس های جدیدی که در جوانان ایجاد شده، از جمله علاقه و فتیش به پا، باید پوشیده بشه و حتی جوراب نازک هم، به گونه ای که حتی رنگ پا (هرچند یک ذره) معلوم باشه، حرامه، شک نکنید.

سلام
حس های جدید؟!!! علاقه و فتیش !! ب نظرتون لازم نیست به جای بعضی حرکات وصحبتها این جونها هدایت بشن :-o

موضوع قفل شده است