اگر در خانه ای موسیقی باشد دعا در آن خانه مستجاب نمیشود

تب‌های اولیه

75 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال

به نظر من اسلام اصلا با احساسات و لذایذ مخالف نیست بلکه کاملا احکامش برای رسیدن به اون هست مثلا گفته گوشت خوک حرامه حالا مشخص شده اگر کسی از اون مصرف کنه بیمار میشه و صد برابر اون لذتی که از خوردن اون بدست آورده رو باید درد بکشه و اذیت بشه یا اینکه طلا برای مرد حرامه و ... همین موضوع هم برای موسیقی هست آهنگ هایی که کلمات و اصطلاحاتی دارند که زشته و انسان رو تحریک میکنه و انسان رو به هپروت ببره که حرامه ولی اونایی که ریتم آرامشبخشی داره و لطمه ای به ایمان و روح و روانمون نمیزنه بلکه به سمت عشق به خدا و عشق عرفانی میبره که مشکلی نداره البته همین آهنگ ها شاید برای من حلال باشه ولی برای دیگری حرام چون ممکنه اون شخص مشکل روحی داشته باشه و با شنیدن این آهنگ ها غم زده بشه و مشکلش بدتر بشه پس این لطمه زدن به خود هست و حرام در کل باید خودمون تشخیص بدیم کدوم حرامه کدوم حلال و نمیشه یه حکم کلی برای یه آهنگ داد جز اون آهنگ هایی که در سبک رپ یا اونایی که تو مجالس شادی خونده میشن که اکثرا حرامه من خودم وقتی دلم میگیره یا قرآن گوش میدم یا آهنگ که دلم باز میشه

حضرت آیه الله مکارم شیرازی در یکی از کتابهاشون در رابطه با موسیقی اینگونه می فرمایند:

در حرمت غناء، چندان مشكلى وجود ندارد، مشكل تشخيص موضوع غناء است.
آيا هر صوت خوش و زيبائى «غنا» است؟
مسلماً چنين نيست، زيرا در روايات اسلامى آمده، و سيره مسلمين نيز حكايت مى ‏كند كه قرآن و اذان و مانند آن را با صداى خوش و زيبا بخوانيد.

آيا «غنا» هر صدائى است كه در آن «ترجيع» (رفت و آمد صدا در حنجره و به اصطلاح غلط دادن) باشد؟ آن نيز ثابت نيست.

آنچه از مجموع كلمات «فقهاء» و سخنان «اهل سنت»، در اين زمينه مى‏ توان استفاده كرد، اين است: «غناء»، آهنگهاى طرب ‏انگيز و لهو و باطل است.
و به عبارت روشن‏تر: «غناء» آهنگ‏هائى است كه متناسب مجالس فسق و فجور و اهل گناه و فساد مى ‏باشد.

و باز به تعبير ديگر: «غناء» به صوتى گفته مى ‏شود كه قواى شهوانى را در انسان تحريك مى‏ نمايد، و انسان در آن حال احساس مى ‏كند: اگر در كنار آن صدا، شراب و فساد جنسى نيز باشد كاملًا مناسب است!.

اين نكته نيز، قابل توجه است كه: گاه، يك «آهنگ» هم خودش غنا و لهو و
باطل است و هم محتواى آن، به اين ترتيب كه: اشعار عشقى و فسادانگيز را با آهنگ‏هاى مطرب بخوانند، و گاه، تنها آهنگ، «غنا» است، به اين ترتيب كه اشعار پر محتوا، يا آيات قرآن و دعاء و مناجات را به آهنگى بخوانند كه مناسب مجالس عياشان و فاسدان است، و در هر دو صورت حرام مى ‏باشد (دقت كنيد).
ذكر اين نكته، نيز لازم است كه گاه، براى «غنا» دو رقم معنى ذكر مى ‏شود:
«معنى عام» و «معنى خاص»،

معنى خاص، همان است كه در بالا گفتيم يعنى آهنگ‏هاى تحريك شهوات و متناسب مجالس فسق و فجور.

ولى معنى عام، هرگونه صوت زيبا است، و لذا آنها كه «غنا» را به معنى عام تفسير كرده ‏اند براى آن دو قسم قائل شده ‏اند «غناى حلال» و «غناى حرام».
منظور از غناى حرام همان است كه در بالا گفته شد و منظور از غناى حلال صداى زيبا و خوشى است كه مفسده‏ انگيز نباشد، و متناسب با مجالس فسق و فجور نگردد.
بنابراين، در اصل تحريم «غنا» تقريباً اختلافى نيست، اختلاف در نحوه تفسير آن است.
البته «غنا» مصاديق مشكوكى نيز دارد (مانند همه مفاهيم ديگر) كه انسان به راستى نمى ‏داند فلان صوت، مناسب مجالس فسق و فجور است يا نه؟ و در اين صورت، به حكم اصل برائت، محكوم به حليت است (البته بعد از آگاهى كافى از مفهوم عرفى غنا طبق تعريف فوق).

و از اينجا روشن مى ‏شود، صداها و آهنگهاى حماسى كه متناسب ميدانهاى نبرد و يا ورزش و يا مانند آن است دليلى بر تحريم آن نيست.
البته در زمينه غنا بحثهاى ديگرى نيز وجود دارد از قبيل پاره ‏اى از استثناها كه بعضى براى آن قائل شده ‏اند، و جمعى آن را انكار كرده ‏اند، و مسائل ديگر كه بايد در كتب فقهى از آن سخن گفت.

ادامه دارد...


فلسفه تحريم غنا
دقت در مفهوم «غنا» با شرائطى كه در شرح موضوع آن گفتيم، فلسفه تحريم آن را به خوبى روشن مى ‏سازد.
در يك بررسى كوتاه به مفاسد زير برخورد مى ‏كنيم:

الف: تشويق به فساد اخلاق- تجربه نشان داده است- و تجربه بهترين شاهد و گواه است- كه بسيارى افراد تحت تأثير آهنگهاى غناء، راه تقوا و پرهيزكارى را رها كرده، و به شهوات و فساد روى مى ‏آورند.
مجلس غنا معمولًا مركز انواع مفاسد است و آنچه به اين مفاسد دامن مى ‏زند، همان «غناء» است.
در بعضى از گزارش‏هائى كه در «جرائد» خارجى آمده، مى‏ خوانيم: در مجلسى كه گروهى از «دختران» و «پسران» بودند، و آهنگ خاصى از غناء در آنجا اجرا شد آن چنان هيجانى به «دختران» و «پسران» دست داد كه: به يكديگر حمله ‏ور شدند و فجايع زيادى به بار آوردند كه، قلم از ذكر آن شرم دارد.
در تفسير «روح المعانى»، سخنى از يكى از سران «بنى اميه» نقل مى ‏كند كه، به آنها مى‏ گفت: از «غنا» بپرهيزيد كه: حيا را كم مى‏ كند، شهوت را مى ‏افزايد شخصيت را در هم مى ‏شكند، جانشين شراب مى ‏شود، و همان كارى را مى ‏كند كه مستى انجام مى ‏دهد.
و اين، نشان مى ‏دهد: حتى آنها نيز به مفاسد آن پى برده بودند.
و اگر مى ‏بينيم در روايات اسلامى كراراً آمده است: «غنا» روح نفاق را در قلب پرورش مى ‏دهد، اشاره به همين حقيقت است، روح نفاق همان روح آلودگى به فساد و كناره‏ گيرى از تقوا و پرهيزكارى است.
و نيز اگر در روايات آمده است: «فرشتگان» در خانه‏ اى كه «غنا» در آن است وارد نمى ‏شوند، به خاطر همين آلودگى به فساد است، چرا كه «فرشتگان» پاكند و طالب پاكيند، و از اين محيطهاى آلوده بيزارند.

ب- غافل شدن از ياد خدا- تعبير به «لهو» كه در تفسير «غنا» در بعضى از روايات اسلامى آمده است، اشاره به همين حقيقت است كه: غناء انسان را آن چنان مست شهوات مى ‏كند كه از ياد خدا غافل مى ‏سازد.

در حديثى از على عليه السلام مى ‏خوانيم: كُلُّ مَا أَلْهَى عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ فَهُوَ مِنَ الْمَيْسِرِ: «هر چيزى كه انسان را از ياد خدا غافل كند (و در شهوات فرو ببرد) آن در حكم قمار است».

ج- آثار زيانبار بر اعصاب- «غنا و موسيقى» در حقيقت، يكى از عوامل مهم تخدير اعصاب است، و به تعبير ديگر: مواد مخدر گاهى، از طريق دهان و نوشيدن وارد بدن مى ‏شوند، (مانند شراب).
و گاه، از طريق بوئيدن و حس شامه (مانند هروئين).
و گاه، از طريق تزريق (مانند مرفين).
و گاه، از طريق حس سامعه است (مانند غنا).
به همين جهت گاهى «غنا» و آهنگهاى مخصوص، چنان افراد را در نشئه فرو مى‏ب رد، كه حالتى شبيه به مستى به آنها دست مى‏ دهد، البته گاه، به اين مرحله نمى ‏رسد اما در عين حال تخدير خفيف ايجاد مى ‏كند.
و به همين دليل، بسيارى از مفاسد مواد مخدر، در غنا وجود دارد، خواه تخدير آن خفيف باشد يا شديد.
«توجه دقيق به بيوگرافى مشاهير موسيقى ‏دانان، نشان مى‏دهد: در دوران عمر، به تدريج دچار ناراحتيهاى روحى گرديده ‏اند، تا آنجا كه رفته، رفته اعصاب خود را از دست داده، عده ‏اى مبتلا به بيماريهاى روانى شده، گروهى مشاعر خود را از كف داده، و به ديار جنون رهسپار شده‏ اند، دسته‏اى فلج و ناتوان گرديده و بعضى هنگام نواختن موسيقى، درجه فشار خونشان بالا رفته و دچار سكته ناگهانى شده‏ اند».
در بعضى از كتبى كه در زمينه آثار زيانبار موسيقى بر اعصاب آدمى، نوشته شده است، حالات جمعى از «موسيقى دانان» و «خوانندگان» معروف آمده است كه به هنگام اجراى برنامه، گرفتار سكته و مرگ ناگهانى شده، و در همان مجلس جان خود را از دست داده ‏اند.
كوتاه سخن اين كه: آثار زيان‏بخش «غنا و موسيقى» بر اعصاب تا سر حدّ توليد جنون، و بر قلب و فشار خون، و تحريكات نامطلوب ديگر به حدى است‏ كه نياز به بحث زيادى ندارد.
از آمارهائى كه از مرگ و ميرها، در عصر ما تهيه شده چنين استفاده مى ‏شود كه: مرگ‏هاى ناگهانى نسبت به گذشته افزايش زيادى يافته است، عوامل اين افزايش را امور مختلفى ذكر كرد ه ‏اند، از جمله افزايش غنا و موسيقى در سطح جهان.

د- غنا يكى از ابزار كار استعمار
استعمارگران جهان، هميشه از بيدارى مردم، مخصوصاً نسل جوان، وحشت داشته اند، به همين دليل، بخشى از برنامه‏ هاى گسترده آنها براى ادامه استعمار، فرو بردن جامعه ‏ها در غفلت و بى ‏خبرى و ناآگاهى و گسترش انواع سرگرمى ‏هاى ناسالم است.
امروز، مواد مخدر، تنها جنبه تجارتى ندارد، بلكه يكى از ابزار مهم سياست‏هاى استعمارى است: ايجاد مراكز فحشاء، كلوپ‏هاى قمار و همچنين سرگرمى ‏هاى ناسالم ديگر، و از جمله توسعه غنا و موسيقى، يكى از مهمترين ابزارى است كه آنها براى تخدير افكار مردم بر آن اصرار دارند، و به همين دليل قسمت عمده وقت «راديوهاى» جهان را موسيقى تشكيل مى‏ دهد، و از برنامه ‏هاى عمده «وسائل ارتباط جمعى» همين موضوع است.

سلام علیکم

monjigraphic;201433 نوشت:
موسیقی 2 نوعه حلال ، حروم!

از چه نظر تقسیم بندی کردید ؟! یک سری دانشکده هنر بزنید ببینید چطور درس میدن!

monjigraphic;201433 نوشت:
جدیدا مد شده میگن موسیقی اسلامی! مثل اینه که بگیم شراب اسلامی!

موسیقی با شراب مقایسه میکنید ! عجب !!

monjigraphic;201433 نوشت:
مگه این سرود ها و تواشیح ها چه اشکالی داره

عزیزجان خوندن سرود همین طوری که نیست ! باید تو گام باشه ! چطور از صدای بم و نازک استفاده میکنن بخاطر رعایت نت هاش !

اگر کسی قرآن خوان حرفه ای باشد گوشه های موسیقی سنتی ایرانی را به انها اموزش میدهند یا همان مداحی ! که حسین سیب سرخی رعایت میکنند

monjigraphic;201433 نوشت:
من که تا حالا کسی رو ندیدم که از موسیقی گوش ندادن بمیره

نه عزیز نمیمیره ! شما گوش نکن

kamran;201227 نوشت:
من و امثال من از موسیقی خوشمون میاد ، پس گوش میدیم اگر هم گناهی داره به خودمون مربوطه .....و کسی نمی تونه مارو مجبور کنه ....

سلام علیک

جناب کامران خان شما از یک طرف متقاضی ارائه روایات از ائمه درباره حرام بودن غنا و موسیقی هستید و وقتی بنده روایات را آوردم در جواب نقل بالا را میگویید؟ عجیب است
تکلیف خودتان را مشخص کنید شما که روایات ائمه را هم زیر سوال میبرید
و
میگویید به کسی مربوط نیست پس چه علاقه ای دارید که بدانید چه آهنگهایی و چرا حرام است؟

این حرفتان

kamran;201227 نوشت:
دلیل برای اینکه موسیقی چرا حرامه ، دلیل واقعی ، همون دلیلی که مثلا ازش روایت شده که موسیقی نزد شیطانه ....برای چی ؟

نشان میدهد شما حتی سخنان ائمه را هم نعوذبالله قبول ندارید وگر نه برای روایات به دنبال دلیل نمیگشتید،چه دلیلی بالاتر از اینکه اینها سخنان امامان معصوم ع ما است؟!

در ضمن کسی نگفته است از بیخ و بن موسیقی حرام است
اصلا تا به حال در این باره به مرجع تقلیدتان رجوع کردید؟اگر نه،بد نیست از ایشان بپرسید.
مطمئن باشید اگر کارشناسان محترم هر چقدر هم دلیل بیاورند،چون شما نمیخواید این حکم را قبول کنید،گوشتان هم بدهکار پاسخگویی دوستان نخواهد بود
1کلام ختم کلام ،
اگر به خدا و ائمه ایمان دارید باید بی چون و چرا تسلیم امر آنان شوی نه اینکه...
چون هیچ نقصی در کلام الله و سخنان یک امام معصوم ع وجود نخواهد داشت و همه چیز حساب شده است.
والسلام

رحیق مختوم;201341 نوشت:
كي گفته موسيقي كلا حرام هست حتي هيچ مرجع تقليدي اين حرف رو نزده حضرتعالي يه مطالعه ايي در نظرات و اقوال علما و مراجع بفرمائيد

با سلام جناب رحیق مختوم عزیز
اگر از مراجع کسی قائل به حرمت موسیقی به طور کلی نیست، لطف کنید یک استفتاء از دفاتر مراجع کنید و بپرسید من میخوام تار بزنم، (تار تقریبا در زمانه ما ساده ترین آلت موسیقی است) اگر طوری بزنم که مناسب مجالس لهو و لعب نباشه، میتونم تار بزنم؟ همینطوری که من گفتم سوال کنید. نه اینکه از غناء بپرسید.

madanchi11;201449 نوشت:
موسیقی با شراب مقایسه میکنید ! عجب !!

کجاش عجیبه؟ کسی که دوست داشته شراب بخوره برای اینکه کار خودش رو توجیه کنه، میگه شراب رو نباید به اندازه ای بخوریم که مست بشیم، اما اگر کم بخوری نه تنها بد نیست بلکه دکتر ها میگن فایده هم داره.
پس چرا نمیگید شراب رو اگر کم بخورید حلاله؟
شما هم میگی موسیقی اگر مطرب باشه بده اما غیر مطربش خوبه. شراب هم اگر زیاد باشه مست میکنه اما اگر کم باشه مفید و نشاط آوره. پس حرف آقای monjigraphic بیربط نیست.

خلاصه اینکه ما باید به روایات مراجعه کنیم ببینیم کدوم موسیقی حلاله و کدوم حرامه؟ اگر دلیلی از روایات دارید بیارید. البته منطور من بحث علمی است نه فتوای علما، و الا هر کس باید به حرف مرجع خودش رجوع کنه.

سلام بر شما

من دنبال روایات یا هر چیز دیگری هستم که ببینم وجود داره که گفته شده موسیقی حرامه ؟ دیدم که هست اما من دیدم که در تمامی روایت گفته شده موسیقی و غنا ! آخه وقتی ما میگوییم موسیقی با چندین سبک های مختلف رو به رو هستیم ! موسیقی که یکی نیست ..... واسه خودش یه دنیای بزرگیه .

در ضمن از کجا معلوم اون روایت درست باشه ؟ به همین خاطر من کلام قران را می پذیرم و چیز هایی که با عقل جور در نمیاد و در روایات بهش اشاره شده ، من نمی تونم باور کنم ، آیا واقعا موسیقی مارو از یاد خدا می بره ؟ آیا واقعا به این شکله ؟ خیر ، موسیقی چنین کاری رو نمی کنه ، اون خود فرد هست که تصمیم می گیره به یاد خدا باشه یا نباشه ..... حتی یه نفر با پیاز پوست کندن هم می تونه خودشو از یاد خدا ببره ! دقیقا مثل یکی از کتاب هایی که درباره عذاب های جهنمیان در آن گفته شده .... که من دارمش ...بر اساس روایات هست ، آدم وقتی می خونه مو به تنش سیخ میشه .... یعنی به یه شکلی که انگار خدا بی رحم یا خیلی خشمگینه ! .... (خدایا ببخشید) انگار خدا با ما دعوا داره ! یه چیزایی نوشته ...... که آدم شاخ در میاره ...به همین خاطر از موقع خوندن اون کتاب به روایات خیلی مشکوکم و من در اصل فقط قرآن رو قبول می کنم چون چیزیه که پروردگار به پیامبر گفته ! نه چیزی که نسل به نسل یک حرفی از امامان را مردم دهن به دهن یا در کتاب ها ، نوشته اند و تا الآن نگه داشتن !

در ضمن منظور اصلی شما از یاد خدا بودن چیه ؟ اینو توضیح بدین ..... درباره ی اینکه هر چیزی که ائمه ما گفتن باید رعایت کنیم ....از کجا معلوم اونارو واقعا ائمه ما گفته باشن ؟ شما اعراب رو نمی شناسید ؟ چقدر آدم های کثیف در اونجا وجود دارد و داشته ؟ خب می تونه قلابی باشه ..... اگر هم درست باشه ....دلیلش چیه ؟

من برای هر چیزی که تا به حال باور کردم ، دلیل دارم .... دلیل پیدا کردم ، درباره وجود خدا ، آفرینش ... گناهان کبیره ، گناه و عبادت و روح و ... ! من به خیلی چیزا اعتقاد دارم . اما این که موسیقی به ان شکل است کمی منو اذیت می کنه ، با مغذم بازی می کنه ..... یک نفر روحانی میاد می گه (واقعی هست) موسیقی دو نوع داره ، خطی و فلان ....خطی بده و ... بعد ازش می پرسیم نام سبک هارو بگو ...میگه من نمی دونم !!!!!!!!!!!!!!!!!! آخه اینم شد روحانی ؟ فقط رفته یه چیزی از تو کتاب خونده ، داره تحویل ما میده ! اصلا هم در رابطه با اون تحقیق نکرده ، حتی نامشون هم نمیدونه !

یکی هم میاد میگه تحقیق کردم ، موسیقی ای که از یاد خدا آدمو ببره و برای مراسم فلان استفاده بشه بده ! .... به خدا من تا به حال هر چه آهنگ متال در تنهایی خودم گوش دادم ، به یاد خدا و در فکرش بودم ! اگر اینطوره ، پس اون موسیقی حرام نیست البته از این نظر که آدمو از یاد خدا می بره .
اما موسیقی هایی که آدمو به رقص میاره ، اعتراف می کنم که یک بار منو از حالت عادی خارج کرد ، نه از نظر جسمانی ، بلکه روح و روانی ! اما خیلی وقتا همون موسیقی هارو گوش میدم اما باز تو فکر خدائم !

پس باید بگم که منبع حرام بودن خود موسیقی نیست (اگر بنا به از یاد بردن خدا از ذهن و جان آدم باشه ) ، بلکه اون مرتبط با خود انسانه !
ولی خوب اگر دلیل عقلانی برایش بیاوریم مانند اینکه به روح و روان انسان ضرر می زنه و مثه موسیقی های متال آدمو عصبی می کنه .... خب بله این واقعیت داره ، چیزی که آدم حسش می کنه ! پس این درسته .

در ضمن بنده تا به حال موسیقی های متال از گروه های شیطان پرستیش مثل moon spell , slipknot و خیلی های دیگه گوش دادم و تا موسیقی هاییش که شیطان پرستانه نیست ، البته از نوع متال .... ولی منو نه شیطان پرست کرد نه به راه بد کشاند ... فقط کاری کرده که من بیشتر به وجود شیطان اهمیت بدم و همچنین وجود خدا ! تا کار بد نکنم و تحقیقاتم درباره شیطان و مذهب و خدا چند برابر از قبل بشه !
تاثیر منفیش هم اینه که ترسو تر شدم ... همین
فقط اینکه من فعلا مرجع تقلید ندارم و همانطور که گفتم سخنان بزرگان چه مذهب اسلام چه هر مذهبی رو که با خوبی و نیکی یکی باشه رو آویز گوشم می کنم تا بهشون عمل کنم ..... یعنی متکی بر یک نفر نیستم .... بلکه از همه درس می گیرم ، نباید اسمشو گذاشت تقلید ! ما که تقلید نمی کنیم ...ما قبول کردیم اینکارو بکنیم از ته جان و دل ...تقلید معنای ظاهری بودن داره .... یعنی فقط ادای اونو در بیاری ....مهم نیست که ته قلبت چیه ! این معنای تقلیده ! نمی دونم چرا اسمشو گذاشتن مراجع تقلید!

ادامه از پست 39

باب 2 . مذمت و نهي از غنا
ريان بن صلت در خراسان از امام رضاعليه السلام مي پرسد: سرورم، هشام بن ابراهيم عباسي مي گويد: شما به او اجازه داده ايد موسيقي بشنود و براي او حلال كرده ايد . حضرت مي فرمايد: «كذب الزنديق، انما سالني عن ذلك فقلت له: ان رجلا سال ابا جعفرعليه السلام عن ذلك، فقال ابوجعفر: اذا ميز الله بين الحق والباطل فاين يكون الغناء؟ ، فقال: مع الباطل، فقال له ابوجعفر: قد قضيت » ; (1) اين مرد رياكار دروغ مي گويد، در اين باره از من پرسيد، به او گفتم: شخصي از حضرت باقرعليه السلام از اين موضوع پرسيد، و آن حضرت در پاسخش فرمود: «هنگامي كه خدا حق و باطل را جدا كند غنا در كدام صف قرار مي گيرد؟ آن مرد پاسخ داد: غنا در صف باطل قرار مي گيرد . آن گاه امام باقرعليه السلام فرمود: «[خوب] داوري كردي .»
امام صادق عليه السلام مي فرمايد: «بيت الغناء لا تؤمن فيه الفجيعة، ولا تجاب فيه الدعوة، ولا يدخله الملك; (2) خانه غنا، خانه اي است كه نه از مرگ ناگهاني در امان است و نه دعا در آن مستجاب است و نه فرشته در آن وارد مي شود .»

امام باقر و امام صادق عليهما السلام: «الغناء عش النفاق . . . ; (3) غنا لانه نفاق است .»
حضرت باقرعليه السلام: «مجلس الغناء مجلس لا ينظر الله (عزوجل) الي اهله، والغناء اخبث ما خلق الله (تعالي) والغناء يورث النفاق ويعقب الفقر; (4) جلسه غنا، نشستي است كه خدا به اهل آن، نظر [رحمت] ندارد و غنا خبيث ترين چيزي است كه خداي تعالي آفريده است و نفاق مي آورد و فقر [و فلاكت] در پي دارد .»
حضرت صادق عليه السلام فرمود: «اما يستحيي احدكم ان يغني علي ظهر دابته وهي تسبح; (5) آيا يكي از شما حيا نمي كند كه سواره بر مركب غنا مي خواند با اين كه آن حيوان، تسبيح خدا را مي گويد؟»

باب 3 . نهي از غنا در قرائت قرآن كريم
رسول اكرم صلي الله عليه وآله: «اقرؤوا القرآن بالحان العرب واصواتها، واياكم ولحون اهل الفسق واهل الكبائر فانه سيجيي ء من بعدي اقوام يرجعون القرآن ترجيع الغناء والنوح والرهبانية، لا يجوز تراقيهم، قلوبهم مقلوبة وقلوب من يعجبه شانهم; (6)
قرآن را با لحنها و آوازهاي عرب بخوانيد و از لحنهاي بدكاران و اهل گناهان كبيره دوري كنيد; زيرا كه پس از من مردماني آيند كه قرآن را چون خوانندگي غنا و نوحه خواني و رهبان مآبي در حنجره بچرخانند، چنين قرائتي از گلوگاه آنان نگذرد، دلشان وارونه است، و دل هر كه از آنها خوشش آيد [هم وارونه است] .»

__________________________________________

1) عيون اخبار الرضاعليه السلام، ج 1، ص 672 .
2) الكافي، ج 6، ص 433; الوافي، ج 17، ص 214; وسائل الشيعة، ج 17، ص 303 .
3) ثواب الاعمال، ص 554; بحارالانوار، ج 79 ، ص 162 .
4) دعائم الاسلام، ج 2، ص 207، ح 756 .
5) المحاسن، ص 375، كتاب السفر، ح 144 .
6) الكافي، ج 2، ص 450 .

تمام

با اجازه اساتيد محترم انجمن چند نكته درباره موسيقي (غنا) از كتاب شريف تفسير نمونه براي كاربران محترم آماده كردم كه به سمع و نظر مباركتون ميرسه

1- تحريم غنا
بدون شك غنا به طور اجمال از نظر مشهور علماى شيعه حرام است و شهرتى در سرحد اجماع و اتفاق دارد.
بسيارى از علماى اهل سنت نيز بر اين عقيده تاكيد كرده‏ اند، هر چند بعضى از آنها استثناهايى براى آن قائل شده‏ اند، و شايد بعضى از اين استثناها در حقيقت استثناء نباشد و خارج از موضوع غنا محسوب شود (و به اصطلاح تخصصا خارج است).
" قرطبى" در ذيل آيات مورد بحث در همين زمينه چنين ميگويد:" غناى معمول در ميان گروهى از مردم، هر گاه مشتمل بر اشعار عاشقانه در باره زنان و توصيف زيبائيهاى آنان، و ذكر شراب و محرمات ديگر باشد، همه علما در حرمت آن متفقند، چرا كه مصداق لهو و غناى مذموم مى‏باشد، و اما اگر از اين امور خالى گردد، مختصرى از آن در اعياد و جشنهاى زفاف جائز است، و همچنين براى نشاط بخشيدن به هنگام انجام كارهاى مشكل، آن گونه كه در تاريخ اسلام در مساله حفر خندق آمده، و يا اشعارى كه" انجشه" به هنگام حركت قافله به سوى مكه در حجة الوداع براى تحريك شتران ميخوانده است، اما آنچه امروز در ميان" صوفيه" معمول است كه انواع آلات طرب را در اين زمينه به كار مي‏برند حرام است" «1».
آنچه را كه قرطبى به صورت استثناء بيان كرده از قبيل خواندن" حدى" (آواز مخصوص) براى شتران يا اشعار مخصوصى كه مسلمانان با آهنگ به هنگام حفر خندق مى‏خواندند به احتمال قوى اصلا جزء غنا نبوده و نيست، و شبيه اشعارى است كه گروهى با آهنگ مخصوص در راهپيماييها يا مجالس جشن و عزادارى مذهبى مي‏خوانند.

در منابع اسلامى دلائل زيادى بر تحريم غنا در دست است كه از جمله آيه و مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْتَرِي لَهْوَ الْحَدِيثِ ... و بعضى ديگر از آيات قرآن مى‏باشد كه حد اقل طبق رواياتى كه در تفسير اين آيات وارد شده بر غنا تطبيق گرديده، و يا غنا از مصاديق آن شمرده شده است.
در حديثى از امام صادق ع مى‏خوانيم كه در تفسير آيه وَ اجْتَنِبُوا قَوْلَ الزُّورِ (حج- 30) فرمود:قول الزور الغناء:" سخن باطل همان غنا است" «2».
و نيز در تفسير آيه وَ الَّذِينَ لا يَشْهَدُونَ الزُّورَ (فرقان- 72) فرمود:" منظور از آن غنا است" «3».
و در تفسير همين آيه مورد بحث، روايات متعددى از امام باقر ع و امام صادق ع و امام على بن موسى الرضا ع نقل شده است كه يكى از مصداقهاى" لهو الحديث" را كه موجب" عذاب مهين" است غنا معرفى كرده‏اند «4».

علاوه بر اين روايات فراوان ديگرى- منهاى تفسير آيات- در منابع اسلامى ديده مي‏شود كه تحريم غنا را بطور مؤكد بيان مي‏كند.
در حديثى كه از" جابر بن عبد اللَّه" از پيامبر ص نقل شده مي‏خوانيم:
كان ابليس اول من تغنى:" شيطان اولين كسى بود كه غنا خواند" «5».
__________________________________________________
(1)" تفسير قرطبى" ج 7 ص 5136.
(2 و 3 و 4 و 5)" وسائل الشيعه" ج 12 صفحه 225 تا 227- 231 (باب 99 تحريم الغناء).
بر گرفته از تفسير نمونه، ج‏17، ص:20 و 21



ادامه دارد

[=tahoma][=&quot]2- غناء چيست؟[/][/]
[=tahoma][=&quot]
[/][/]در حرمت غناء چندان مشكلى وجود ندارد، مشكل تشخيص موضوع غناء است.
آيا هر صوت خوش و زيبايى غنا است؟
مسلما چنين نيست، زيرا در روايات اسلامى آمده و سيره مسلمين نيز حكايت مي‏كند كه قرآن و اذان و مانند آن را با صداى خوش و زيبا بخوانيد.
آيا غنا هر صدايى است كه در آن" ترجيع" (رفت و آمد صدا در حنجره و به اصطلاح غلت دادن) باشد؟ آن نيز ثابت نيست.
آنچه از مجموع كلمات فقهاء و سخنان اهل سنت در اين زمينه مى‏توان استفاده كرد اين است كه غناء، آهنگهاى طرب‏ انگيز و لهو و باطل است.
و به عبارت روشنتر: غناء آهنگ‏هايى است كه متناسب مجالس فسق و فجور و اهل گناه و فساد مي‏باشد.
و باز به تعبير ديگر: غناء به صوتى گفته ميشود كه قواى شهوانى را در انسان تحريك مي‏نمايد، و انسان در آن حال احساس مي‏كند كه اگر در كنار آن صدا، شراب و فساد جنسى نيز باشد كاملا مناسب است!.
اين نكته نيز قابل توجه است كه گاه يك" آهنگ" هم خودش غنا و لهو و باطل است و هم محتواى آن، به اين ترتيب كه اشعار عشقى و فسادانگيز را با آهنگهاى مطرب بخوانند، و گاه تنها آهنگ، غنا است، به اين ترتيب كه اشعار پر محتوى يا آيات قرآن و دعاء و مناجات را به آهنگى بخوانند كه مناسب مجالس عياشان و فاسدان است، و در هر دو صورت حرام مي‏باشد (دقت كنيد).

ذكر اين نكته نيز لازم است كه گاه براى غنا دو رقم معنى ذكر مى‏شود" معنى عام" و" معنى خاص"، معنى خاص همان است كه در بالا گفتيم يعنى آهنگهاى تحريك شهوات و متناسب مجالس فسق و فجور.
ولى معنى عام هر گونه صوت زيبا است، و لذا آنها كه غنا را به معنى عام تفسير كرده‏اند بر آن دو قسم قائل شده‏اند" غناى حلال" و" غناى حرام".

منظور از غناى حرام همان است كه در بالا گفته شد و منظور از غناى حلال صداى زيبا و خوشى است كه مفسده ‏انگيز نباشد، و متناسب با مجالس فسق و فجور نگردد.

بنا بر اين در اصل تحريم غنا تقريبا اختلافى نيست، اختلاف در نحوه تفسير آن است


تفسير نمونه، ج‏17، ص:23 و 24

ادامه دارد

3- فلسفه تحريم غنا

دقت در مفهوم" غنا" با شرائطى كه در شرح موضوع آن گفتيم، فلسفه تحريم آن را به خوبى روشن مي‏سازد.
در يك بررسى كوتاه به مفاسد زير برخورد ميكنيم:

الف: تشويق به فساد اخلاق-
تجربه نشان داده است- و تجربه بهترين شاهد و گواه است- كه بسيارى افراد تحت تاثير آهنگهاى غناء، راه تقوى و پرهيزكارى را رها كرده، و به شهوات و فساد روى مي‏آورند.
مجلس غنا معمولا مركز انواع مفاسد است و آنچه به اين مفاسد دامن ميزند همان غناء است.
در بعضى از گزارشهايى كه در جرائد خارجى آمده مي‏خوانيم كه در مجلسى كه گروهى از دختران و پسران بودند، و آهنگ خاصى از غناء در آنجا اجرا شد آن چنان هيجانى به دختران و پسران دست داد كه به يكديگر حمله‏ ور شدند و فجايع زيادى بار آوردند كه قلم از ذكر آن شرم دارد.
در تفسير" روح المعانى"، سخنى از يكى از سران" بنى اميه" نقل مي‏كند كه به آنها مي‏گفت: از غنا بپرهيزيد كه حيا را كم مي‏كند، شهوت را مي‏افزايد شخصيت را در هم مي‏شكند، جانشين شراب مي‏شود، و همان كارى را مي‏كند كه مستى انجام مي‏دهد «1».

و اين نشان مي‏دهد كه حتى آنها نيز به مفاسد آن پى برده بودند.
و اگر مي‏بينيم در روايات اسلامى كرارا آمده است كه غنا روح نفاق را در قلب پرورش مي‏دهد اشاره به همين حقيقت است، روح نفاق همان روح آلودگى به فساد و كناره‏گيرى از تقوا و پرهيزكارى است.
و نيز اگر در روايات آمده است كه فرشتگان در خانه‏ اى كه غنا در آن است وارد نميشوند به خاطر همين آلودگى به فساد است، چرا كه فرشتگان پاكند و طالب پاكيند، و از اين محيطهاى آلوده بيزارند.

ب- غافل شدن از ياد خدا-
تعبير به" لهو" كه در تفسير" غنا" در بعضى از روايات اسلامى آمده است، اشاره به همين حقيقت است كه غناء انسان را آن چنان مست شهوات مي‏كند كه از ياد خدا غافل مى‏سازد.
در آيات فوق خوانديم كه" لهو الحديث"، يكى از عوامل" ضلالت" از" سبيل اللَّه" است، و موجب" عذاب اليم".
__________________________________________________
(1) تفسير روح المعانى جلد 21 صفحه 60.
بر گرفته از تفسير نمونه، ج‏17، ص:25 و 26

در حديثى از على ع مي‏خوانيم:

كل ما الهى عن ذكر اللَّه فهو من الميسر:
" هر چيزى كه انسان را از ياد خدا غافل كند (و در شهوات فرو ببرد) آن در حكم قمار است" «1».
ج- آثار زيانبار بر اعصاب-

غنا و موسيقى در حقيقت، يكى از عوامل مهم تخدير اعصاب است، و به تعبير ديگر مواد مخدر گاهى از طريق دهان و نوشيدن وارد بدن مى‏شوند، (مانند شراب).
و گاه از طريق بوئيدن و حس شامه (مانند هروئين).
و گاه از طريق تزريق (مانند مرفين).
و گاه از طريق حس سامعه است (مانند غنا).

به همين دليل گاهى غنا و آهنگهاى مخصوصى، چنان افراد را در نشئه فرو مي‏برد، كه حالتى شبيه به مستى به آنها دست مي‏دهد، البته گاه به اين مرحله نميرسد اما در عين حال تخدير خفيف ايجاد مي‏كند.
و به همين دليل بسيارى از مفاسد مواد مخدر در غنا وجود دارد، خواه تخدير آن خفيف باشد يا شديد.
" توجه دقيق به بيوگرافى مشاهير موسيقي‏دانان نشان مى‏دهد كه در دوران عمر به تدريج دچار ناراحتيهاى روحى گرديده‏ اند، تا آنجا كه رفته رفته اعصاب خود را از دست داده، و عده‏ اى مبتلا به بيماريهاى روانى شده، و گروهى مشاعر خود را از كف داده، و به ديار جنون رهسپار شده‏ اند، دسته‏اى فلج و ناتوان گرديده بعضى هنگام نواختن موسيقى درجه فشار خونشان بالا رفته و دچار سكته ناگهانى شده ‏اند" «2».

در بعضى از كتبى كه در زمينه آثار زيانبار موسيقى بر اعصاب آدمى نوشته شده است حالات جمعى از موسيقى دانان و خوانندگان معروف آمده است كه به هنگام اجراى برنامه گرفتار سكته و مرگ ناگهانى شده، و در همان مجلس جان خود را از دست داده‏اند «1». كوتاه سخن اينكه آثار زيانبخش غنا و موسيقى بر اعصاب تا سر حد توليد جنون، و بر قلب و فشار خون، و تحريكات نامطلوب ديگر به حدى است كه نياز به بحث زيادى ندارد.
از آمارهايى كه از مرگ و ميرها در عصر ما تهيه شده چنين استفاده ميشود كه مرگهاى ناگهانى نسبت به گذشته افزايش زيادى يافته است، عوامل اين افزايش را امور مختلفى ذكر كرده ‏اند از جمله افزايش غنا و موسيقى در سطح جهان.

________________________________________________________

(1) وسائل الشيعه جلد 12 صفحه 235. [.....]
(2) تاثير موسيقى بر روان و اعصاب صفحه 26.
تفسير نمونه، ج‏17، ص: 27

رحیق مختوم محترم ، شما می گویید موسیقی

آخر موسیقی یکی نیست ، دوتا نیست ..... یک دنیای بزرگی داره برای خودش ، موسیقی متال و پاپ و رپ و راک و کلاسیک و محلی و سنتی و .... داره ! آخه این بی انصافی و بی عدالتیه بگیم ، موسیقی !
باید اسم و نام سبک را آورد ، چون وقتی می گویید موسیقی یعنی تمامی سبک های دنیای هنری موسیقی !

اون نوع موسیقی ای که شما می گویید غنا همون موسیقی مزخرف عربی هست که چند زن عریان میان برای یک سری ادم های مزخرف می رقصد به همراه آهنگ و شعر های مزخرفش ! ..... دقیقا همینه .

شما نباید بگی غنا و موسیقی ....بلکه باید بگی غنا و آهنگ عربی !(آهنگ مخصوص رقص)

تازه آهنگ مخصوص رقص هم اگر به تنهایی گوش بدین هیچ گونه حس جنسی ای در شما بوجود نمیاره ....خب یه بار امتحان کنید .....یه بار ! ...همش نمیشه که بر یه سری حرف استناد کنیم ..... امتحانش هم مجانیه هم مضر نیست ..... شما گوش بده ، اگر چیزی شد ، بیایید و بگویید فلان شد ! ..... من که حداقل بیشتر سبک های معروف موسیقی را گوش دادم ، به تنهایی اصلا احساس شهوت به من دست نمیده ، احساس مستی به من دست نداده ! .... یا هر احساس دیگه ای ....مگر اینکه در مهمانی باشه ، چند نفر دارن می رقصن یا در یک ماشین نشسته ای و آهنگ گذاشته ای و همه اینقدر شادن که تا یه مدتی از حالت عادی خارج میشی البته از نظر روحی و روانی .... همین چیزیه که یه بار برای من پیش اومد و سعی می کنم که دیگه برام پیش نیاد ! همین

شما تنها پشت کامپیوتر ، موسیقی صوتی بگذار گوش بده ...... کلاسیک ... سنتی .... محلی .... و ... ، اگر تاثیراتی که گفتید در احادیث را بر شما گذاشت ، اون وقت بیایید و بگویید .... و من مطمئنم چنین چیزی پیش نمیاد .... چون خودم هر روز دارم موسیقی های مختلف گوش میدم .... چنین اثراتی که گفتید اصلا رو من نمیاد ... هرچند طرف موسیقی های عربی که مخصوص رقص هست و بیشتر موسیقی های محلی خاورمیانه نمی رم ... چون خوشم نمیاد .

Kamran;201534 نوشت:
رحیق مختوم محترم ، شما می گویید موسیقی

آخر موسیقی یکی نیست ، دوتا نیست ..... یک دنیای بزرگی داره برای خودش ، موسیقی متال و پاپ و رپ و راک و کلاسیک و محلی و سنتی و .... داره ! آخه این بی انصافی و بی عدالتیه بگیم ، موسیقی !
باید اسم و نام سبک را آورد ، چون وقتی می گویید موسیقی یعنی تمامی سبک های دنیای هنری موسیقی !

اون نوع موسیقی ای که شما می گویید غنا همون موسیقی مزخرف عربی هست که چند زن عریان میان برای یک سری ادم های مزخرف می رقصد به همراه آهنگ و شعر های مزخرفش ! ..... دقیقا همینه .

شما نباید بگی غنا و موسیقی ....بلکه باید بگی غنا و آهنگ عربی !(آهنگ مخصوص رقص)

تازه آهنگ مخصوص رقص هم اگر به تنهایی گوش بدین هیچ گونه حس جنسی ای در شما بوجود نمیاره ....خب یه بار امتحان کنید .....یه بار ! ...همش نمیشه که بر یه سری حرف استناد کنیم ..... امتحانش هم مجانیه هم مضر نیست ..... شما گوش بده ، اگر چیزی شد ، بیایید و بگویید فلان شد ! ..... من که حداقل بیشتر سبک های معروف موسیقی را گوش دادم ، به تنهایی اصلا احساس شهوت به من دست نمیده ، احساس مستی به من دست نداده ! .... یا هر احساس دیگه ای ....مگر اینکه در مهمانی باشه ، چند نفر دارن می رقصن یا در یک ماشین نشسته ای و آهنگ گذاشته ای و همه اینقدر شادن که تا یه مدتی از حالت عادی خارج میشی البته از نظر روحی و روانی .... همین چیزیه که یه بار برای من پیش اومد و سعی می کنم که دیگه برام پیش نیاد ! همین

شما تنها پشت کامپیوتر ، موسیقی صوتی بگذار گوش بده ...... کلاسیک ... سنتی .... محلی .... و ... ، اگر تاثیراتی که گفتید در احادیث را بر شما گذاشت ، اون وقت بیایید و بگویید .... و من مطمئنم چنین چیزی پیش نمیاد .... چون خودم هر روز دارم موسیقی های مختلف گوش میدم .... چنین اثراتی که گفتید اصلا رو من نمیاد ... هرچند طرف موسیقی های عربی که مخصوص رقص هست و بیشتر موسیقی های محلی خاورمیانه نمی رم ... چون خوشم نمیاد .


سلام بر برادر خوبم جناب آقا كامران :Gol::Gol:

بله فرمايش حضرتعالي درسته البته بنده هم از سنم گذشته و هم اصلا وقتش رو ندارم و بنا به وظيفه ايي كه دارم و از باب تخصص خودم كه حديث و روايات و آيات قرآن هست مطالب رو بيان مي كنم در باره شناخت انواع سبك هاي موسيقي مي توانيد به برادر گرانقدرم جناب معدنچي مراجعه كنيد ايشون متخصص در فن دستگاههاي موسيقي هستند

موفق باشيد :Gol:

muhammad-aga;201490 نوشت:
شما هم میگی موسیقی اگر مطرب باشه بده اما غیر مطربش خوبه. شراب هم اگر زیاد باشه مست میکنه اما اگر کم باشه مفید و نشاط آوره.

اصلاً اینطوری نیست موسیقی خوردنی نیست ! احساس است ! درسته ادم های حالا احساس ندارن ولی احساسی است شما موسیقی را با شراب مقایسه میکنید!

تو دفترچه دانشگاه سراسری رشته هنر بزنید . میرید موسیقی یاد میگیرید مدرک شو هم میگیرید
اگر ایراد داشت دانشگاه شو نمیزدن!

سلام

سینا;201622 نوشت:
تو تاپیک ها ی زیر در رابطه با این موضوع به اندازه ی کافی بحث شده:

هیچ کدام از پست ها بجواب نرسیدیم !

5setare;201439 نوشت:
به نظر من اسلام اصلا با احساسات و لذایذ مخالف نیست بلکه کاملا احکامش برای رسیدن به اون هست مثلا گفته گوشت خوک حرامه حالا مشخص شده اگر کسی از اون مصرف کنه بیمار میشه و صد برابر اون لذتی که از خوردن اون بدست آورده رو باید درد بکشه و اذیت بشه یا اینکه طلا برای مرد حرامه و ...

سلام
یک نکته...
شما نباید برای احکام خدا دلیلی بیارید
بندگی یعنی اینکه بدون قید و شرط و دلیل به حرف خدا گوش کنید
نه اینکه مثلا بگیم چرا گوشت خوک حرومه؟چون مدفوعشو می خوره پس ما نمی خوریم
باید بگیم نمی خوریم چون خدا ی متعال گفته...
در دیگر مسائل هم همینطور... و موسیقی...
در پناه مهدی عج...

آقا شما می گویی خدا گفته .....خدا که در قرآن اشراه نکرده موسیقی حرامه ....گفته شده از غنا بپرهیزید ..... حالا مگر غنا معنای تمامی موسیقی هارو میده ؟ نه ....

بعدشم خدا به ما عقل داده ، شعور داده ، فهم داده ، درک داده ، حس کنجکاوی انسان ها از روز اول تولد شروع میشه ، بعدش میگه که از گهواره تا گور علم بجو

خب .... حالا ما باید (دور از جون شما) مثل برده های سیاه پوست بیچاره در امریکا یا در مصر باستان ، از فرمان های فرعون یا فرمانده های آمریکایی بدون چون و چرا ، از خدا هم اطاعت کنیم ؟
خیر .... خدا به ما این حس ها و این چیزای مهم رو داده تا برای چیزایی که گفته دلیل پیدا کنیم .... چرا گوشت خوک حرامه ؟ چون یه کرمی داره در بدنش که باعث میشه فلان کنه . .... چرا موسیقی حرامه ؟ چون بعضی از نوع هاش اعصاب رو خط خطی می کنه و بعضی از نوع هاش برای مراسم های رقص ها عریانی هست ...... و بقیه اش که خیلی زیادن ، خوبه !

خدا فقط گفته غنا ....در قران ....به موسیقی اشاره ای نکرده ....موسیقی یعنی کل و انواع سبک های هنری صوتی در دنیای هنر .... اینو باید بفهمیم .....

اگر خدا می خواست ما به دنبال دلیل نباشیم ...کلامشو بدون دلیل نمی گفت ..... خدا داره هی میگه در قرآن که مگر ما فلان نکردیم ؟ پس چرا اطاعت نکردید و ایمان نیاوردید ؟ مگر ما ...

خب دلیلاشو داره میگه .... داره میگه ما این کارارو در دنیای انسان ها کردیم تا شما بفهمید خدایی وجود داره و ...
وگرنه هیچی به هیچی ..... در ضمن بندگی با بردگی ، زمین تا آسمان فرق دارد اونی که شما می گی بردگیه ... نه بندگی .

جمع بندی بحث

غنا و موسيقى ، و گوش دادن آن به اجماع فقهاى شيعه حرام است ، و در قرآن کريم آياتى هست که مسلمانان را از غنا و موسيقى نهى مى فرمايد : «و من الناس من يشترى لهوا الحديث ليضلّ عن سبيل الله... ;(لقمان ، 6) بعضى از مردم سخنان بيهوده را مى خرند تا مردم را از روى نادانى ، از راه خدا گمراه سازند و آيات الهى را به استهزاء گيرند . براى آنان عذابى خوار کننده است .» يکى از مصاديق لهوالحديث ـ که حرام است ـ موسيقى و غناست .
و همچنين در آيه 30 سوره حج مى فرمايد : «فاجتنبوا الرجس من الأوثن واجتنبوا قول الزور... ; از بت هاى پليد اجتناب کنيد و از سخن باطل بپرهيزيد» اين جا هم يکى از موارد قول زور (سخن باطل ) که حرام است موسيقى و غناست ;
آهنگ ها و آوازها را مى توان به سه دسته تقسيم کرد :
الف ) آهنگ ها و آوازهايى که به شيوه مجالسِ عيش و عشرت و محافلِ رقص و پايکوبى اجرا مى شود و انسان را از حالتِ اعتدالِ فکرى و ذهنى دور مى سازد و به بى بند و بارى ، لاقيد بودن و بى تعهّد زيستن دعوت به تشويق مى کند که اصطلاحاً به آن «ساز و آوازهاى مبتذل » مى گويند .
ب ) آنهايى که هم از نظر محتوا (مضمون اشعار) داراى معنايى با شکوه و زيباست و هم از نظر اجرا ، خوب و زيبا اجرا مى شود و در عين حال تناسب و شباهتى با ساز و آوازهاى مجالس لهو ، عيش و عشرت و فساد ندارد . گوش دادن به نوع اوّل حرام است ; امّا نوع دوم اشکال ندارد .
ج ) ساز و آوازهايى که نسبت به آن شک داريم و نمى دانيم آيا از نوع اوّل است تا از آن پرهيز کنيم و يا از نوع دوم است تا پرهيز لازم نباشد . گوش دادن به موارد مشکوک (نوع سوم ) اشکال ندارد ; امّا بهتر است که به اين نوع آهنگ ها هم گوش نکنيم .
آياتى از قرآن کريم مسلمانان را از گوش دادن به غنا (موسيقى هاى مبتذل ) باز مى دارد ; «فاجتَنبوا قَولَ الزُّور ; (حج ، 30) از قول زور اجتناب کنيد .»
يکى از مصداق هاى قول الزور ، غنا (ساز و آوازهاى مبتذل ) است .


ر.ک : تفسير نمونه ، آيت الله مکارم شيرازى و ديگران ، ج 17 ، ص 20 و

ج 14 ، ص 91 ـ 92 ،


[=microsoft sans serif]پست جمعبندی:
[=microsoft sans serif]

سوال:[=microsoft sans serif]
[=microsoft sans serif]
دلیل اینكه اگر در خانه ای موسیقی باشد دعا در آن خانه مستجاب نمیشود و ملائك در آن خانه رفت و آمد نمیكنند چیست؟
[=microsoft sans serif]

[=microsoft sans serif]پاسخ:[=microsoft sans serif]

قال رسول الله صلی اله علیه و آله : لا تدخل الملائکة بیتاَ فیه خمرُ او دفّ او طنبورُ او نردُ ، و لایستجاب دعائهم و یرفع الله عنهم البرکة .1

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند : ملائکه به خانه ای که در آن شراب یا دف یا تنبور یا نرد باشد وارد نمی شوند ، و دعای اهل آن خانه مستجاب نمی شود و خداوند برکت را از آن خانه میبرد .

وقال الامام الصادق عليه السلام: (بيت الغناء لا تؤمن فيه الفجيعة ولا تجاب فيه الدعوة ولا تدخله الملائكة). 2

[=microsoft sans serif]امام صادق علیه السلام فرمود : خانه ای که در آن غنا ( آوازه خوانی – موسیقی وسایر مظاهر غنا ) باشد ، از مصیبت دردناک ناگهانی در امان نیست و دعا در آن خانه مستجاب نمی گردد و فرشتگان در آن منزل داخل نمی شود .



[=microsoft sans serif]

حکمت عدم ورود ملائکه به این منازل به خاطرحضور شیطان درچنین خانه ها ییست ، چرا که این اعمال یا آلات از اسباب شیطانیست و ملک یک موجود ملکوتی و مقرب الهیست و شیطان یک موجود لعین و رجیم . شیطان و ملک یک جا جمع نمیشوند ، از همین روست مثل معروف ( دیو چو بیرون رود فرشته درآید ) چون این دو از سنخ متضادی هستند . اما درست است که مصائبی مانند آتش سوزی و سرقت و تخریب از قبیل فجیعه هست و نمونه های متعددی از اهل منازل اینچنینی که به این عذاب الهی دچار گردیده اند در اذهان ثبت شده که این را باید از معاجز اهل بیت دانست که مصداق ماینطق عن الهوی هستند . لکن این قبیل فجایع مادی بوده و بعضا قابل جبران است اما مهمترین مصداق این فجیعة مصیبت در دین است ، یعنی مواردی مثل غنا ضرر به دین شخص می زند و این را باید دانست که دین افراد هم از مقولاتیست که آفت پذیر است ، اگر محافظت نکند فاسد میشود و غنا از آفات و مفاسد دین و ایمان است وقتی دین انسان دچار آفت و دستبرد شیطان گردید ، انسان سعادت ابدی خود را باخته است و خود را مستحق عذاب الهی و سوختن دائمی در آتش جهنم نموده است . از این جهت در دعا های مأثوره داریم که فرموده اند Sad اللهم لا تجعل مصيبتنا في ديننا ) خداوندا مصیبت ما را در دینمان قرار مده .این مصیبت در دین ، مصیبت حقیقی است ، نه احتراق یا سرقت و تخریب و...که اینها در مقابل این فاجعه سوختن و هلاکت ابدی هیچ محسوب می شوند
عدم استجابت دعا از اهل منازل غنا هم ناظر به قول خداوند متعال است :انما یتقبل الله من المتقین .خداوند ( اعمال و ادعیه را )از تقوا پیشگان قبول می نماید .
غنا از مصادیق منکر و منافی با تقواست و لاجرم دعای صاحبان و ساکنان چنین منازلی به جهت این بی تقوایی مستجاب نمی گردد .

1.

[=microsoft sans serif][=microsoft sans serif]کافی جلد 6 ص 433 حدیث 15 عن زید حشام و دعائم الاسلام جلد2 ص 208 حدیث 762 و فیه الملائکة بدل الملک .

[=microsoft sans serif][=microsoft sans serif]
[=microsoft sans serif] 2 .ارشاد القلوب ص 174 و عوالی الئالی جلد1 ص 261 حدیث 44 و وسائل الشیعة ج17 ص 315 حدیث 13 نقلا عن تنبیه الخواطر
.


[=microsoft sans serif]سوال:
[=microsoft sans serif]

روایاتی در باب مذمت و نهي از غنا بیان کنید؟[=microsoft sans serif]
[=microsoft sans serif]
پاسخ:
[=microsoft sans serif]
ريان بن صلت در خراسان از امام رضاعليه السلام مي پرسد: سرورم، هشام بن ابراهيم عباسي مي گويد: شما به او اجازه داده ايد موسيقي بشنود و براي او حلال كرده ايد . حضرت مي فرمايد: «كذب الزنديق، انما سالني عن ذلك فقلت له: ان رجلا سال ابا جعفرعليه السلام عن ذلك، فقال ابوجعفر: اذا ميز الله بين الحق والباطل فاين يكون الغناء؟ ، فقال: مع الباطل، فقال له ابوجعفر: قد قضيت » ; (1)
اين مرد رياكار دروغ مي گويد، در اين باره از من پرسيد، به او گفتم: شخصي از حضرت باقرعليه السلام از اين موضوع پرسيد، و آن حضرت در پاسخش فرمود: «هنگامي كه خدا حق و باطل را جدا كند غنا در كدام صف قرار مي گيرد؟ آن مرد پاسخ داد: غنا در صف باطل قرار مي گيرد . آن گاه امام باقرعليه السلام فرمود: «[خوب] داوري كردي .»

امام صادق عليه السلام مي فرمايد: «بيت الغناء لا تؤمن فيه الفجيعة، ولا تجاب فيه الدعوة، ولا يدخله الملك; (2) خانه غنا، خانه اي است كه نه از مرگ ناگهاني در امان است و نه دعا در آن مستجاب است و نه فرشته در آن وارد مي شود .»

امام باقر و امام صادق عليهما السلام: «الغناء عش النفاق . . . ; (3) غنا لانه نفاق است .»

حضرت باقرعليه السلام: «مجلس الغناء مجلس لا ينظر الله (عزوجل) الي اهله، والغناء اخبث ما خلق الله (تعالي) والغناء يورث النفاق ويعقب الفقر; (4) جلسه غنا، نشستي است كه خدا به اهل آن، نظر [رحمت] ندارد و غنا خبيث ترين چيزي است كه خداي تعالي آفريده است و نفاق مي آورد و فقر [و فلاكت] در پي دارد .»

حضرت صادق عليه السلام فرمود: «اما يستحيي احدكم ان يغني علي ظهر دابته وهي تسبح; (5) آيا يكي از شما حيا نمي كند كه سواره بر مركب غنا مي خواند با اين كه آن حيوان، تسبيح خدا را مي گويد؟»

1) عيون اخبار الرضاعليه السلام، ج 1، ص 672 .
2) الكافي، ج 6، ص 433; الوافي، ج 17، ص 214; وسائل الشيعة، ج 17، ص 303 .
3) ثواب الاعمال، ص 554; بحارالانوار، ج 79 ، ص 162 .
4) دعائم الاسلام، ج 2، ص 207، ح 756 .
5) المحاسن، ص 375، كتاب السفر، ح 144 .


[=microsoft sans serif]سوال:
[=microsoft sans serif]
[=microsoft sans serif]
فلسفه تحريم غناچیست؟
[=microsoft sans serif]

[=microsoft sans serif]پاسخ:[=microsoft sans serif]

الف: تشويق به فساد اخلاق
-تجربه نشان داده است- و تجربه بهترين شاهد و گواه است- كه بسيارى افراد تحت تاثير آهنگهاى غناء، راه تقوى و پرهيزكارى را رها كرده، و به شهوات و فساد روى مي‏آورند.مجلس غنا معمولا مركز انواع مفاسد است و آنچه به اين مفاسد دامن ميزند همان غناء است.در بعضى از گزارشهايى كه در جرائد خارجى آمده مي‏خوانيم كه در مجلسى كه گروهى از دختران و پسران بودند، و آهنگ خاصى از غناء در آنجا اجرا شد آن چنان هيجانى به دختران و پسران دست داد كه به يكديگر حمله‏ ور شدند و فجايع زيادى بار آوردند كه قلم از ذكر آن شرم دارد.
در تفسير" روح المعانى"، سخنى از يكى از سران" بنى اميه" نقل مي‏كند كه به آنها مي‏گفت: از غنا بپرهيزيد كه حيا را كم مي‏كند، شهوت را مي‏افزايد شخصيت را در هم مي‏شكند، جانشين شراب مي‏شود، و همان كارى را مي‏كند كه مستى انجام مي‏دهد «1».

و اين نشان مي‏دهد كه حتى آنها نيز به مفاسد آن پى برده بودند.و اگر مي‏بينيم در روايات اسلامى كرارا آمده است كه غنا روح نفاق را در قلب پرورش مي‏دهد اشاره به همين حقيقت است، روح نفاق همان روح آلودگى به فساد و كناره‏گيرى از تقوا و پرهيزكارى است.و نيز اگر در روايات آمده است كه فرشتگان در خانه‏ اى كه غنا در آن است وارد نميشوند به خاطر همين آلودگى به فساد است، چرا كه فرشتگان پاكند و طالب پاكيند، و از اين محيطهاى آلوده بيزارند.

ب- غافل شدن از ياد خدا-
تعبير به" لهو" كه در تفسير" غنا" در بعضى از روايات اسلامى آمده است، اشاره به همين حقيقت است كه غناء انسان را آن چنان مست شهوات مي‏كند كه از ياد خدا غافل مى‏سازد.
در آيات فوق خوانديم كه" لهو الحديث"، يكى از عوامل" ضلالت" از" سبيل اللَّه" است، و موجب" عذاب اليم".«2»

در حديثى از على ع مي‏خوانيم:كل ما الهى عن ذكر اللَّه فهو من الميسر:" هر چيزى كه انسان را از ياد خدا غافل كند (و در شهوات فرو ببرد) آن در حكم قمار است" «3».

ج- آثار زيانبار بر اعصاب-

غنا و موسيقى در حقيقت، يكى از عوامل مهم تخدير اعصاب است، و به تعبير ديگر مواد مخدر گاهى از طريق دهان و نوشيدن وارد بدن مى‏شوند، (مانند شراب).و گاه از طريق بوئيدن و حس شامه (مانند هروئين).و گاه از طريق تزريق (مانند مرفين).و گاه از طريق حس سامعه است (مانند غنا).به همين دليل گاهى غنا و آهنگهاى مخصوصى، چنان افراد را در نشئه فرو مي‏برد، كه حالتى شبيه به مستى به آنها دست مي‏دهد، البته گاه به اين مرحله نميرسد اما در عين حال تخدير خفيف ايجاد مي‏كند.و به همين دليل بسيارى از مفاسد مواد مخدر در غنا وجود دارد، خواه تخدير آن خفيف باشد يا شديد.
" توجه دقيق به بيوگرافى مشاهير موسيقي‏دانان نشان مى‏دهد كه در دوران عمر به تدريج دچار ناراحتيهاى روحى گرديده‏ اند، تا آنجا كه رفته رفته اعصاب خود را از دست داده، و عده‏ اى مبتلا به بيماريهاى روانى شده، و گروهى مشاعر خود را از كف داده، و به ديار جنون رهسپار شده‏ اند، دسته‏اى فلج و ناتوان گرديده بعضى هنگام نواختن موسيقى درجه فشار خونشان بالا رفته و دچار سكته ناگهانى شده ‏اند" «4».
آثار زيانبخش غنا و موسيقى بر اعصاب تا سر حد توليد جنون، و بر قلب و فشار خون، و تحريكات نامطلوب ديگر به حدى است كه نياز به بحث زيادى ندارد.
از آمارهايى كه از مرگ و ميرها در عصر ما تهيه شده چنين استفاده ميشود كه مرگهاى ناگهانى نسبت به گذشته افزايش زيادى يافته است، عوامل اين افزايش را امور مختلفى ذكر كرده ‏اند از جمله افزايش غنا و موسيقى در سطح جهان.

د- غنا يكى از ابزار كار استعمار
استعمارگران جهان، هميشه از بيدارى مردم، مخصوصاً نسل جوان، وحشت داشته اند، به همين دليل، بخشى از برنامه‏ هاى گسترده آنها براى ادامه استعمار، فرو بردن جامعه ‏ها در غفلت و بى ‏خبرى و ناآگاهى و گسترش انواع سرگرمى ‏هاى ناسالم است.امروز، مواد مخدر، تنها جنبه تجارتى ندارد، بلكه يكى از ابزار مهم سياست‏هاى استعمارى است: ايجاد مراكز فحشاء، كلوپ‏هاى قمار و همچنين سرگرمى ‏هاى ناسالم ديگر، و از جمله توسعه غنا و موسيقى، يكى از مهمترين ابزارى است كه آنها براى تخدير افكار مردم بر آن اصرار دارند، و به همين دليل قسمت عمده وقت «راديوهاى» جهان را موسيقى تشكيل مى‏ دهد، و از برنامه ‏هاى عمده «وسائل ارتباط جمعى» همين موضوع است.« 5»

[=microsoft sans serif]

[=microsoft sans serif][=microsoft sans serif]1 تفسير روح المعانى جلد 21 صفحه 60.[=microsoft sans serif][=microsoft sans serif]

[=microsoft sans serif][=microsoft sans serif] 2 بر گرفته از تفسير نمونه، ج‏17، ص:25 و 26

3 وسائل الشيعه جلد 12 صفحه 235.

4 تاثير موسيقى بر روان و اعصاب صفحه 26.

5 تفسير نمونه، ج‏17، ص: 27

موضوع قفل شده است