لباس نمازگزار
تبهای اولیه
درباره نجایت لباس نمازگذار دو سئوال دارم
1 : اگر لکه خونی بر لباس افتاده باشد و به اندازه ناخن انگشت باشد و خشک شده باشد . آیا میتوان با این لباس نماز خواند ؟
2 : اگر باران ببارد و آن لکه خشک ، مرطوب شود چطور ؟
3 : اگر در حال رفتن به مسجد باشیم و جوی آب روانی باشد و بر اثر حرکت چرخهای ماشین درون جوی آب ، مقداری آب که نمیدانم پاک هست یا نجس به لباس برخورد میکند . آیا میتوان با این لباس نماز خواند ؟
4 : اگر جوی آب نجس باشد ولی باران ببارد ، آیا این آب پاک میشود . آیا با لباسی که این آب بر آن پاشیده شده میتوان نماز خواند ؟
با سپاس
:Rose::Rose::Rose::Rose::Rose::Rose::Rose:
باسلام خدمت کاربر محترم
با سلام
1 : اگر لکه خونی بر لباس افتاده باشد و به اندازه ناخن انگشت باشد و خشک شده باشد . آیا میتوان با این لباس نماز خواند ؟
2 : اگر باران ببارد و آن لکه خشک ، مرطوب شود چطور ؟
اگر کمتر یک درهم (دوریالی) باشد خواندن نماز با آن لباس بلا مانع است.
با سلام
3 : اگر در حال رفتن به مسجد باشیم و جوی آب روانی باشد و بر اثر حرکت چرخهای ماشین درون جوی آب ، مقداری آب که نمیدانم پاک هست یا نجس به لباس برخورد میکند . آیا میتوان با این لباس نماز خواند ؟
چیزی که یقین به نجاست آن نداریم پاک است .
1 : اگر لکه خونی بر لباس افتاده باشد و به اندازه ناخن انگشت باشد و خشک شده باشد . آیا میتوان با این لباس نماز خواند ؟
باسلام خدمت همه کاربران محترم:
اگر خون ذکر شده از خون حيض يا نفاس باشد، سر سوزنى در بدن يا لباس نمازگزار باشد نماز او باطل است و بنا بر احتياط واجب بايد خون استحاضه، در بدن يا لباس نمازگزار نباشد، ولى خونهاى ديگر مثل خون بدن انسان يا خون حيوان حلال گوشت و خون سگ و خوك و كافر و مردار و حيوان حرام گوشت اگر چه در چند جاى بدن و لباس باشد در صورتى كه روى هم كمتر از درهم باشد (كه تقريباً به اندازۀ يك اشرفى مىشود)، نماز خواندن با آن اشكال ندارد. ولى احتياط مستحب آن است كه از خون سگ و كافر و مردار و حيوان حرام گوشت اجتناب كند
رساله مراجع/ج=1/م=855
2 : اگر باران ببارد و آن لکه خشک ، مرطوب شود چطور ؟
اگر خون بدن يا لباس كمتر از درهم باشد و رطوبتى به آن برسد در صورتى كه خون و رطوبتى كه به آن رسيده به اندازۀ درهم يا بيشتر شود (و اطراف را آلوده كند، نماز با آن باطل است، بلكه اگر رطوبت و خون به اندازۀ درهم نشود و اطراف را هم آلوده نكند، نماز خواندن با آن اشكال دارد ، ولى اگر رطوبت مخلوط به خون شود و از بين برود نماز صحيح است .
رساله مراجع /ج=1/مسأله 858
3 : اگر در حال رفتن به مسجد باشیم و جوی آب روانی باشد و بر اثر حرکت چرخهای ماشین درون جوی آب ، مقداری آب که نمیدانم پاک هست یا نجس به لباس برخورد میکند . آیا میتوان با این لباس نماز خواند ؟
شک درنجاست وپاکی اب ،حکم به پاکی می شود
رساله مراجع/ج=1/م=123
4 : اگر جوی آب نجس باشد ولی باران ببارد ، آیا این آب پاک میشود . آیا با لباسی که این آب بر آن پاشیده شده میتوان نماز خواند ؟
اگر اب جویی که در ان عین نجاست نیست ولی نجس است ومقدار باران به حدی است که این اب را از مضاف بودن خارج کند اب پاشیده شده پاک است
رساله مراجع/ج=1/ازم=37 به بعد
اگر خون بدن يا لباس كمتر از درهم باشد و رطوبتى به آن برسد در صورتى كه خون و رطوبتى كه به آن رسيده به اندازۀ درهم يا بيشتر شود (و اطراف را آلوده كند، نماز با آن باطل است، بلكه اگر رطوبت و خون به اندازۀ درهم نشود و اطراف را هم آلوده نكند، نماز خواندن با آن اشكال دارد ، ولى اگر رطوبت مخلوط به خون شود و از بين برود نماز صحيح است .
رساله مراجع /ج=1/مسأله 858
1.اگر ممکن است نظر آیت الله مکارم را درباره ی این مساله بفرمایید
2.اگر بدنمان زخم شود،البته زحم کوچکی که چند لحظه بعد از اینکه زخم را میشوییم،خون دوباره از زخم ترشح میکند،آن را آب بکشیم و سریع با دستمال خشک کنیم:
الف:اگر زخم سریع خون بیاید و با رطوبت قبل از خشک شدن با دستمال مخلوط شود
ب:پس از خشک کردن با دستمال،سریع خون ترشح کند و با رطوبت کمی که در دستمال است و روی زخم باقی مانده مخلوط شود
حکم نماز با کمتر از یک درهم از این دو مورد(2-الف و ب) چیست؟
با تشکر
[="Tahoma"][="Black"] 1.اگر ممکن است نظر آیت الله مکارم را درباره ی این مساله بفرمایید 2.اگر بدنمان زخم شود،البته زحم کوچکی که چند لحظه بعد از اینکه زخم را میشوییم،خون دوباره از زخم ترشح میکند،آن را آب بکشیم و سریع با دستمال خشک کنیم: الف:اگر زخم سریع خون بیاید و با رطوبت قبل از خشک شدن با دستمال مخلوط شود ب:پس از خشک کردن با دستمال،سریع خون ترشح کند و با رطوبت کمی که در دستمال است و روی زخم باقی مانده مخلوط شود حکم نماز با کمتر از یک درهم از این دو مورد(2-الف و ب) چیست؟ با تشکر
با عرض سلام و احترام خدمت حضرت عالی و تشکر از سئوال شما
در هر دو فرض که رطوبتی متنجس به خون روی بدن وجود دارد برای نماز باید تطهیر شود. مگر اینکه تطهیر آن مشقت داشته باشد.(1)
موفق و پیروز باشید
پی نوشت:
1. آیت الله مکارم شیرازی ، توضیح المسائل م 781 و 785[/]
[="Tahoma"][="Indigo"] با عرض سلام و احترام خدمت حضرت عالی و تشکر از سئوال شما در هر دو فرض که رطوبتی متنجس به خون روی بدن وجود دارد برای نماز باید تطهیر شود. مگر اینکه تطهیر آن مشقت داشته باشد.(1) موفق و پیروز باشید پی نوشت:
1. آیت الله مکارم شیرازی ، توضیح المسائل م 781 و 785
با سلام مجددو تشکر
حال اگر صبر کنیم تا این رطوبت متنجس به خون بخار شود چطور؟
از جایی پرسیدم گفتند "اگر ذرات باقی مانده ی خون کمتر از یک درهم باشد،میشود نماز خواند."
اما به نظر میرسه،رطوبتی که نجس است،اطراف را نجس میکند،خواه ذرات خون در آن باشد یا نباشد.لطفا راهنمایی میفرمایید؟ :Gol::Gol:[/]
[="Tahoma"][="Black"]با سلام مجددو تشکر حال اگر صبر کنیم تا این رطوبت متنجس به خون بخار شود چطور؟ از جایی پرسیدم گفتند "اگر ذرات باقی مانده ی خون کمتر از یک درهم باشد،میشود نماز خواند." اما به نظر میرسه،رطوبتی که نجس است،اطراف را نجس میکند،خواه ذرات خون در آن باشد یا نباشد.لطفا راهنمایی میفرمایید؟
با عرض سلام و ادب
در صورت بخار شدن هم باید تطهیر گردد .
خون به اندازه درهم که در نماز مورد بخشش قرار گرفته و نماز با آن صحیح است تنها شامل نجاست خون جراحت است و نه چیز های دیگر مانند رطوبتی که در سئوال شما بوده است .
همیشه موفق و پایدار باشید[/]
سلام
من زخمی رو قبل از نماز میشورم اما در حین نماز هم خون میاد
و معمولا اگر تمام لایه های دستمالی که روش گذشتمو حساب کنم بیشتر از دو درهم میشه
باید نمازمو تند بخونم یا مثلا توحید رو نباید بخونم؟
اگر قبلا توحید خوندم نمازم اشکال داره؟
یا اگر باید بخونم و قبلا نخوندم چطور؟
مرجع:رهبری
[="Tahoma"][="Black"]سلام من زخمی رو قبل از نماز میشورم اما در حین نماز هم خون میاد و معمولا اگر تمام لایه های دستمالی که روش گذشتمو حساب کنم بیشتر از دو درهم میشه باید نمازمو تند بخونم یا مثلا توحید رو نباید بخونم؟ اگر قبلا توحید خوندم نمازم اشکال داره؟ یا اگر باید بخونم و قبلا نخوندم چطور؟
با عرض سلام مجدد و تشکر از پاسخ شما
اگر شستن خون زخم جراحت یا دمل و یا عوض کردن لباس و پانسمان برای انسان مشقت داشته باشد نیازی به شستن نیست و به همان صورت به صورت عادی می تواند نماز بخواند و نیازی به ترک کردن سوره یا کم کردن از زمان نماز نیست .(1)
اگر ترک سوره عمدی نبوده و جاهل مقصر نبوده باشد ، الان نیازی به اعاده یا قضای آن نماز ها نیست و نماز های خوانده شده صحیح است .
موفق و سربلند باشید
پی نوشت:
1. امام خمینی ره ، توضیح المسائل م 831 (مطابق با نظر آیت الله خامنه ای)[/]
با عرض سلام مجدد و تشکر از پاسخ شما
اگر شستن خون زخم جراحت یا دمل و یا عوض کردن لباس و پانسمان برای انسان مشقت داشته باشد نیازی به شستن نیست و به همان صورت به صورت عادی می تواند نماز بخواند و نیازی به ترک کردن سوره یا کم کردن از زمان نماز نیست .(1)
اگر ترک سوره عمدی نبوده و جاهل مقصر نبوده باشد ، الان نیازی به اعاده یا قضای آن نماز ها نیست و نماز های خوانده شده صحیح است .
موفق و سربلند باشید
پی نوشت:
1. امام خمینی ره ، توضیح المسائل م 831 (مطابق با نظر آیت الله خامنه ای)
-ممنونم اما مشقت آنچنانی نبوده میتونم عوض کنم
جاهل مقصر یعنی چی؟
-نمازهایی که به علت مشقت در تعویض پانسمان با پانسمان پر از خون خوندم و الآن میتونم پانسمان رو عوض کنم باید قضا کنم؟
ممنونم اما مشقت آنچنانی نبوده میتونم عوض کنم جاهل مقصر یعنی چی؟
با تشکر از سئوال مجدد حضرت عالی
جاهل مقصر یعنی کسی که می توانسته مسئله را یاد بگیرد و بدان عمل کند اما کوتاهی کرده است .
نمازهایی که به خاطر مشقت تعویض پانسمان اوایل با پانسمان پر از خون میخوندم الآن که میتونم پانسمان رو عوض کنم باید قضا کنم؟
در فرض سئوال و بر اساس مطالب عرض شده ، نیازی به قضا کردن نمازهای خوانده شده نیست و همان نماز ها کفایت می کند.
همیشه موفق و سربلند باشید